20000 hemlösa - i Sverige - idag - mitt i verkligheten?
8 september kl. 19:18


Läste igår om en 33 årig småbarnsmamma som bor på en toalett i Helsingborg - i Sverige - idag - mitt i verkligheten! Skandal! Katastrof! - eller kanske precis som det ska va? Antalet hemlösa har i vilket fall som helst fördubblats på mindre än 10 år -  i Sverige - idag - mitt i verkligheten! De hemlösa är nu nära 20000! Ett sådant skandalöst faktum borde inte lämna våra politiker någon ro. De borde vara sysselsatta dag som natt med att försöka lösa problemet. Allt annat borde läggas åt sidan. Vi snackar om en nedåtgående trend här av katastrofala proportioner. Om den håller i sig så kommer de hemlösa att vara 40000 om 10 år, och 80000 om 20 år.


Vi vet att våra folkvalda är duktiga på att säga det vi vill höra (speciellt om vi pressar dem därtill). Men bryr de sig? Naturligtvis inte. Det kan vi vara absolut säkra på, eftersom siffrorna (Socialstyrelsens) i det här fallet inte ljuger: 1999 var de hemlösa 8440, Idag är siffran 17800. Nu är det ju som så att om en chef på ett företag hade redovisat sådana siffror till aktieägarna så hade han tveklöst fått sparken ... samma dag!


Här har vi således ytterliggare ett bevis på att våra politiker antingen är korrupta eller inkompetenta. Vilket är värst? Spelar det någon roll? Bort med dem hela bunten - nu! Vi vet vilka de jobbar för - och det är inte oss. Deras business är att se till att vi alltid ska ha kaos i samhället, för utan kaos så behövs inte några politiker. De är väl medvetna om alla sociala problem som finns, och de ser - genom underlåtelse att handla - till att problemen består. Ju jävligare för oss: desto bättre för dem.


Ibland så undrar jag om man inte borde införa "De Äldstes Råd" igen. Som det var förr. Då hade vi ledare med livserfarenhet, som hade barn och barnbarn och som var måna om att dessa skulle få leva i en bättre värld än den de själva hade levt i. Det enda av värde för dessa visa män och kvinnor var att göra det rätta, enbart för att det var rätt och för att det gagnade de unga och de ungas framtid...




Postat i: Sverige | Permalink  | Kommentarer [15]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/akeutana/entry/20000_heml%C3%B6sa_sverige_lagl%C3%B6st_land
Kommentarer:

Det går an att ge bidrag till utifrån kommande, men det går inte att hjälpa sina egna. Det är helt oacceptabelt. I Sverige har alla rätt till en dräglig bostad och mat för dagen, heter det. Men alla uteliggare och hemlösa talar sitt tydliga språk. Och att så gott som alla dessa är infödda svenskar skvallrar om vad de styrande anser om det egna folket.

Fy fan!!!

Skrivet av RJ den 08 september, 2008 kl. 19:53 #

Vad kan man tillägga till din kommentar RJ förutom att själv säga, Fy Fan!!!

Skrivet av Åke den 08 september, 2008 kl. 20:33 #

I vårt "välfärds och rättighetssamhälle" där alla medborgare enligt lag ska behandlas lika och vara lika mycket värda, finns i det fördolda ett mycket välutvecklat systematiskt förtryck mot bland annat våra hemlösa medborgare.

Den nedtystade grymhet som försiggår inom dessa system utförs mot människor som fråntagits de mest basala rättigheterna för möjligheten till ett någorlunda fungerande liv. Detta medför då också en omöjlighet att anpassa sig till de normer samhället kräver för att få bli kallad medborgare och få sina rättigheter tillbaka.

Samhällets regler är skrivna av människor med helt andra förutsättningar och i total oförståelse om hur verkligheten ser ut för många av våra samhällsmedborgare. Men för att samhällets "regelryttare" och moralister ska kunna fortsätta känna sin förträfflighet, måste människor kvarhållas i utanförskapet.

Detta görs genom att vi helt enkelt skapar en massa arbetstillfällen för de rättrådiga i kortsiktiga och i grunden verkningslösa projekt. Sådant tillvägagångssätt kan vi nämna som ett kompromisslöst och hopplöst anpassningstvång.

I alla fall så länge de som inte förmår anpassa sig, inte ges samma tillgång till den övriga befolkningens grundläggande rättigheter. Vilket ett tryggt hem måste anses vara då över nio miljoner människor i vårt land behöver det, men även det eventuella sjukdomsanpassade och ekonomiska stöd för att behålla det.

För i lugnet av ett tryggt hem, behålls även värdigheten hos människor, genom känslan av att tillhöra samhället som en ”vanlig” medborgare. Men vår tids krav på vetenskaplig evidensbasering verkar inte alltid gälla våra rättigheter.

Detta är en värderingsfråga utanför den så kallade kontrollerade vetenskapen! Kontrollerad vetenskap kan inte ha med värdegrundsfrågor att göra. Värdegrunden ska grundlägga kontrollerad vetenskap, inte tvärtom!

Hemlösa människor är precis som alla andra individer. Somliga med behov av specifikt stöd anpassat efter individens personliga historia och problem, andra inte. Men våra politiker, tjänstemän, frivilligorganisationer och av andra aktörer skapade ”speciellt anpassade” arbetsplatser och ”boenden” för hemlösa vill inte se eller tala om de strukturella felen, utan gömmer sig bakom etiketten hemlöshet och hoppas med generella åtgärder hitta en lösning för individer som är lika olika varandra som dag och natt.

Detta leder i sin förlängning till ett systematiskt ickelösande av frågan och så fortsätter det hela om och om och om igen. Och då satsar vi ännu mer på att lösa ett problem med generaliserade system som systematiskt undviker att hjälpa individen och det blir därmed en självunderhållande mekanism.

Vilket då i sin förlängning blir till ett skuldbeläggande av den hemlöse som alltså kan skylla sig själv.

Detta medan vi som är i systemen är så "goda" att vi betalar skatt och ger någon gåva i en bössa för att sysselsätta ”problemorienterade social/frivilligproffs”, där en massa uppsökare kan erbjuda hemlösa människor en bulle eller en plats på ett härbärge för 20 000- 30 000 skattekronor i månaden.

Rolf Nilsson
Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa
Tel: 0736-76 42 86

Skrivet av Rolf Nilsson den 05 oktober, 2008 kl. 23:46 #

Tack för ditt långa inlägg Rolf. Det var så långt så att det inte kom med direkt, utan jag blev tvungen att lägga in det manuellt, vilket jag gjorde så fort som jag noterade problemet.

Skrivet av Åke den 05 oktober, 2008 kl. 23:51 #

RJ: Att det skulle vara ett invandrar-relaterat problem har jag svårt att se, med tanke på detta citat " Den stora merparten är födda i Sverige, men personer med utländsk bakgrund är överrepresenterade. 26 procent är födda utomlands, jämfört med 12 procent av befolkningen."

Ja, de flesta hemlösa är svenskar, men det kanske kan bero på att de flesta som bor i Sverige är svenskar....

Det blir väldigt förenklat och ett väldigt stort pekfinger på en grupp som inte förtjänar att bli utpekade.
Visst är det för jäkligt att det ser ut såhär, men spelar det verkligen någon roll VEM det är som är hemlös? Att politikerna skulle anse sitt "eget" folk mindre värda än våra nysvenskar tycker jag också är orättvist, du har uppenbarligen inte så stor koll på vad hemlösheten beror på i många fall? På www.sos.se kan du ta del av hela kartläggningen, jag föreslår att du gör det.

Skrivet av Hannah den 09 november, 2009 kl. 11:52 #

Håller med RJ på den här punkten, Hannah. PK är ett djävulskt påhitt introducerat för att ta Yttrandefriheten ifrån oss alla, inklusive alla invandrare och alla andra minoriteter. Jag har skrivit en hel del om de hemlösas sitution här på bloggen - en av 400 svenskar är idag hemlös. Skandal. Och nu när det är kallt i kungliga huvudstaden så går dessa svenskar omkring och fryser. Att det handlar om bristande resurser tror jag inte på för ett ögonblick. Det är helt enkelt meningen att ett visst antal människor ska vara hemlösa. För det är vad våra älskade ledare vill. Ju mer kaos det är i samhället, desto lättare är det för dem att köra med oss och införa alla de nya lagar EU vill introducera. Så är det. För övrigt kul att ett över ett år gammalt inlägg alltjämt läses av någon. Inlägget är dessutom ett talande bevis på att inget hänt med de hemlösa och att våra politikerpudlar högakningsfullt skiter i problemet (dem).

Skrivet av Åke den 09 november, 2009 kl. 15:21 #

långsökt propagagande mjäk vem fan bryr sig om alkisarna... dem får fan skylla sig själva!!!!!!

Skrivet av börje johansson den 17 februari, 2010 kl. 14:50 #

Helt fruktansvärt! Jag såg det här idag på aftonbladetse och redan nu ser man att ingen ser eller hör de hemlösa! Jag hade kunnat lägga mig i en sovsäck och försöka få ditt så många som möjligt för att hela sveriga ska se att det är ett stort problem!

Skrivet av Carl den 23 augusti, 2010 kl. 15:12 #

Jag tror att det är så att det "behövs" den här hemlösheten för att skrämma och hota("avskräckande exempel"). Redan ett ganska litet barn kan läras att akta sig för att bli en uteliggare senare, det förbereds diskret på att vara lydigt, kontrollerat, styrd av skam och otrygghet. Lätt att köra med i största allmänhet.
För att människor skall kunna utveckla sin potentiella frihet behövs ett visst mått av trygghet. Egentligen skulle nästan hela planeten idag kunna vara en rätt trygg plats. Men så enkelt får livet inte gå till tydligen, vi skall syssla med kris och katastrof, med brott och fiender.
Uteliggarna ingår som en kuliss i detta drama. Mycket cyniskt. Jag tycker själv att min teori är i överkant konspiratorisk och paranoid men det är den enda förklaring jag kan hitta på att hemlösheten inte för länge sedan är avskaffad.
Om jag vore hemlös, skulle jag föredra att flytta till en by i typ Dalarna där husen står tomma. Antar att detta inte skulle låta sig göras av någon fiffig byrokratisk anledning som att man inte får byta kommun eller så, eller är det någon som vet varför inte fler hemlösa sticker till glesbygden?

Skrivet av julia den 23 augusti, 2010 kl. 19:38 #

Din "teori" är inte alls så konspiratorisk till sin natur som du själv tycks tro, kära Julia: tvärtom, för som du själv så riktigt påpekat så borde inga hemlösa finnas på våra gator och torg längre, speciellt inte i tider som dessa och i detta sk välfärdsamhälle Sverige - ett Sverige som har råd at ta emot 100000 flyktingar varje år, samtidigt som man kastar bort sina egna mindre lyckligt lottade medborgare för att man inte har råd att ta hand om dem. Någon vill att de ska driva omkring planlöst, villrådiga och rastlösa och genomfrusna (på höst, vinter och vår)i våra samhällen. Någon finner glädje i att så sker, och dessa någon är våra ägare.

Skrivet av Mr Mystiko den 28 augusti, 2010 kl. 21:59 #

Jag tycker det är hemskt med hemlösheten, MEN många får skylla sig själv. Det FINNS matkuponger, härbärgen, sälja de hemlösas tidning, m.m. Många tycker det är förnedrande att ta in på ett härbärge, och får de pengar köper de hellre sprit och cigaretter. Då får de faktiskt skylla sig själv, om man hellre ligger ute och fryser ihjäl för att man inte kan svälja sin stolthet. Är man alkoholist - gå på AA-möten, ta emot hjälpen du får! De kan kanske inte hjälpa att de hamnat där de hamnat, men de får faktiskt anstränga sig. Det är inte gratis att leva, man får faktiskt jobba och försöka försörja sig. Sen är givetvis inte ALLAS situation så här, men ofta!

Skrivet av Leo den 22 oktober, 2010 kl. 10:40 #

Lösningen på problemet är att vi återupprättar Kristendomen i Sverige. För med en sann kristen livssyn rakt igenom alla led i samhället, istället för den anti-kristna mammonkulturen och snusk, drog och våldsditon som ny styr, så kommer hemlösheten snart bli ett minne blott. Sanna mina ord.

Skrivet av Mr Mystiko den 29 oktober, 2010 kl. 13:16 #

Jag har varit hemlös i fyra år och får ingen lägenhet pga betalningsanmärkningar från min tid som egen företagare. Det värsta med att vara hemlös är inte så mycket att jag saknar ett eget hem, utan det är det förtryck av de sociala myndigheterna som jag utsätts för och att det inte finns en verklig vilja hos politikerna och myndigheterna att hjälpa hemlösa.

Skrivet av carl larsen den 11 januari, 2011 kl. 13:39 #

Jag läste ditt inlägg ovan, Rolf Nilsson, om det dolda och välorganiserade förtrycket mot hemlösa och jag vet precis vad du menar och håller med dig.
Jag har gjort en JO-anmälan (2010-12-13) mot de sociala myndigheterna i Malmö angående förtrycket och orättvisorna mot hemlösa människor men JO har beslutat (2011-01-27) att inte utreda min anmälan.
JO vill nog helst förneka att det finns ett sådant förtryck, men JO:s beslut är en bekräftelse på att de anmälda kränkningarna är legitima och att JO är delaktig i förtrycket och orättvisorna mot hemlösa människor.

Skrivet av lars erlandsson den 04 februari, 2011 kl. 19:56 #

Hemlöshet är något som blir uppenbart när man öppnar sig för blotta tanken. I Göteborg under de senaste 5 åren har de hemlösa blivit ett allt mer tydligt fenomen, då man kan se dem sittande vid husväggar tiggande. De som känner skam över sin fattidom och hemlöshet visar sig inte öppet. Men antalet hemlösa fattiga har ökat till den grad att man idag kan se allt fler underlåtande sig det skamfulla tiggandet, något som visar hur desperata de är, och hur klyftan mellan fattiga och rika har ökat sedan Göran Perssons styre. Moderaterna gör inget åt det, likt de flesta politiker har de "viktigare" saker att genomföra, såsom att utförsäkra långtidssjuka, och privatisera för vinstintresse. Girighetens corrumperade ansikte.

Skrivet av Ralf Chevalie den 03 maj, 2011 kl. 13:10 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten
« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 99


RSS