Sydsvenskan presenterade lite kort en studie från universitetet i Surrey, England. Ni hittar den ultrakorta artikeln här; "Ökar inte kolesterolet".
I stort sett handlar det hela om att det är fritt fram att äta ägg vad gäller kolesterolvärdet, och att effekten är mycket liten. Annars brukar det varnas för att ägg ska ge höga kolesterolvärden, just för att ägg har en del kolesterol i sig. Jag själv har aldrig brytt mig om dom varningarna, och har på senare år dessutom förstått genom att läst ha Ulf Ravnskov och andra att jag har gjort rätt i att inte bry mig.
"Missuppfattningen att ägg skulle leda till höga kolesterolvärden måste rättas till, säger professor Bruce Griffin."
BBC skriver "Regular eggs no harm to health".
Redan i höstas var Bruce Griffin på tapeten, då var det en studie med lågkaloridiet där det ingick två ägg per dag - som visade att kolesterolnivåerna sjönk trots äggätandet. Ni kan läsa om det här; "Two-egg diet cracks cholesterol issue".
Själv fortsätter jag att hålla ägget som det absolut bästa enskilda födoämnet som finns. Jag har skrivit ganska ofta om ägg tidigare, och provat en egen variant av en Äggdiet. Ni som vill läsa en av de tidigare bloggningar jag gjort i ämnet hittar den här på Äggdiet.

Postat i: Kost, mat, näringsfunderingar Permalink Kommentarer [3]


Jag har bantat alltså finns jag 



















haha din ORD får mig skratta för första gången idag då jag tycker FESTLIGT att en stolle fanstyg som dig blivit Nästan EXPERT på allt vad bantning heter så du tycks Trivas med din "FotoModells" Look nu vad var det Gessles o hon hans söta Marie sjöng Look Sharp;) jajja synd jag Tvingas TAMPAS MOT era G också o alla andra med men Lycka till din bantingsExpertis
Skrivet av ThunderRaoulPETEJoacimParfalkEldRödVNejlikaJEDI den 12 februari, 2009 kl. 15:11 #
Tack och lov för äggrönen. Hade onekligen dåligt samvete, för jag älskar också ägg. Äter inte varje dag, men en äggsmörgås är nog bland det godaste som finns (oavsett nyttighetsaspekt).
Skrivet av Andrej den 12 februari, 2009 kl. 17:54 #
Andrej - Ägg är gott. Jag har ätit ganska mycket ägg i stor del av mitt liv. Tyvärr även under tiden jag blev fetare och fetare. Fast å andra sidan äter jag nog dubbelt så mycket ägg nu som då. Jag skulle tro att jag snittar 5-6 ägg om dagen. Äggfria dagar finns, men jag tycker ägg är ett fantastiskt snack - ett par tre kokta med kaviar, fetaost eller annan smaksättare är nästan oslagbart som ett snack.
Och bara nyttigheter; massor av näringsämnen, nästan allt man kan tänkas behöva, och bra mättnadskänsla och hyggligt med energi.
Skrivet av BadGEAR den 13 februari, 2009 kl. 11:36 #