Åsiktssoppa. Och lite annat.
« maj 2013
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  
       
Idag
Kategorier

Sidvisningar idag: 16


RSS
Ideologier
5 november kl. 10:56

Ofta när man diskuterar feminism dyker det upp en klämkäck jävel som säger "Jag är inte feminist, jag är humanist istället!" Jaha? Och vad fasen menar du med istället? Humanism är väl en ideologi på samma sätt som feminism är det?

Ni får gärna rätta mig om jag har fel, för nu utgår jag från hur jag tolkar begreppet feminism. Men ideologin feminism är väl att man ser en manlig överordning, ett patriarkat och kvinnors underordning som grupp. Och man vill göra något åt det. Då är man feminist. Enkelt. Men man kan väl för fan OCKSÅ vara både humanist, ateist och pascifist? Och kanske rasist om man är dum i huvet? Alla är de ideologier som står för olika saker, de står väl inte emot varann?

Sen finns det de som tror på att det finns ett patriarkat men skiter i det. Den gruppen har jag aldrig förstått mig på. Och så finns antifeministerna. Dem har jag verkligen aldrig förstått mig på. Hitta på ett eget ord för fan. Tror du inte på feminism så blanda inte in det ordet och gör nåt fult av det.

Eller?



Postat i: Blandat  Permalink   Kommentarer [13]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/biffboff/entry/ideologier
Kommentarer:

Antifeministen är tillbaka och postar inlägg som en galning *s* man undrar lite var han har varit.

Skrivet av A den 05 november, 2007 kl. 11:04 #

Humanism är en, vanligen andlig eller kulturell idéströmning som utgår från en livsåskådning som bygger på den enskilda människans värde och bildningens vikt, men också ett allmänt humanistiskt förhållningssätt. Humanismen kan även förknippas med de akademiska ämnen som ingår i humaniora. I likhet med andra ismer har ordet en vag innebörd. Ordet myntades 1808 av Friedrich Immanuel Niethammer, men förekom i andra grammatiska former redan under den romerska antiken. Strömningen brukar räknas ha uppstått under renässansen. Enligt Jacob Burckhardts klassiska distinktion i Die Kultur der Renaissance in Italien (1860) var humansimen den lärda sidan av renässansen. Det kulturarv som renässansen medförde har sedan gått under den benämningen. Traditionellt delas humanismen in i tre perioder: den egentliga humanismen, nyhumanismen och den moderna humanismen. Ett annat indelningssätt är att skilja mellan sekulär och religiös humanism. Den sekulära humanismen vänder sig emot religiösa och metafysiska förklaringmodeller av verkligheten, medan den religiösa accepterar övernaturliga företeelser och skeenden i världsbilden. (Har klippt och klistrat från Wikipedia). Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen. Ingen människa dag kan ha undgått att konfronteras med den sociala och ekonomiska hierarkin som är baserad på könsindelning. Problemet är att kvinnor och män i olika grad bryr sig om denna hierarki. Att uppleva underordning och hierarkier nerifrån ger helt andra erfarenheter och insikter än att uppleva dem ovanifrån. De som befinner sig ovanpå upplever sällan att de befinner sig i en hierarki överhuvudtaget. De har makten och resurserna att göra sitt perspektiv till det som är norm. I könshierarkin är mannen överst och kvinnan underst. Mannens perspektiv som norm genomsyrar hela samhället. Feminister arbetar ihärdigt med att framställa teorier om hur förtrycket av kvinnor fungerar. Terorier som kan leda till förändringar av den ekonomiskt orättvisa och den fysiskt och psykiskt våldsamma situationen för kvinnor. En sådan forskning är teoribildningen om hur det som kallas manligt och kvinnligt konstrueras och inordnas i en könshierarki.

Skrivet av Micaela den 05 november, 2007 kl. 11:31 #

A: Japp honom har jag inte missat :) Och intet nytt under solen direkt. Tror han försöker vara banbrytande eller nåt. Micaela: Oj, tack för den grundliga genomgången! Det är sånt man kan läsa flera gånger och grunna på.

Skrivet av Karin den 05 november, 2007 kl. 11:45 #

Alla ismer åt sidan så kan man vara eklektiker. Att man tar det man tycker känns vettigt och använder det, det känns som om det kommer mer och mer. Hej på dig

Skrivet av Avlasta den 05 november, 2007 kl. 13:13 #

"<I>Feminister arbetar ihärdigt med att framställa teorier om hur förtrycket av kvinnor fungerar. </I> Aha... och jag som trodde att feminister <B>visste</B>...! Så ni sitter och gnetar på teoristadiet fortfarande... *retas* <I>Terorier som kan leda till förändringar av den ekonomiskt orättvisa och den fysiskt och psykiskt våldsamma situationen för kvinnor. En sådan forskning är teoribildningen om hur det som kallas manligt och kvinnligt konstrueras och inordnas i en könshierarki. </I> Och målet är att samhället skall utformas efter kvinnornas krav? -------------------------------- Jag är inte feminist (vilket ingen misstänkt). Jag är inte heller humanist. Däremot har jag en humanistisk människosyn. Och den bygger på att inte betrakta människor enbart som -ister.

Skrivet av Peter Harold den 05 november, 2007 kl. 13:19 #

Nu var din första kommentar möjligtvis ett skämt, men ingen rök utan eld. All forskning bygger ju på tidigare forskning, det är ju liksom själva byggstenen inom vetenskapen, det är så den fungerar, annars är det inte vetenskap. Det lär man sig redan på b-uppsatsstadiet. Med andra ord bygger teorier alltid på tidigare teorier och målet är förmodligen att komma fram till ytterligare kunskap! "Att framställa teorier" betyder ungefär "försöka förstå vad det kvinnliga förtrycket bottnar i och varför", till exempel. Kravet är att kvinnor och män ska ha samma ekonomiska villkor. Kravet är även att våldet mot kvinnor ska minskas. Det är jag övertygad om att även många män skriver under på och ser som en självklarhet, så hur du kan kalla det för "kvinnornas krav" vet jag inte riktigt. Och hade det varit så, att män tyckte att våltäkt och misshandel var okej medan kvinnor inte tyckte det. Ja då skulle jag idiotförklara hela det manliga släktet och säga ja, samhället bör definitvt utformas efter kvinnornas krav. Lyckligtvis är det i all fall inte så, att inga män inte håller med.

Skrivet av Micaela den 05 november, 2007 kl. 14:00 #

Avlasta: Ja man behöver såklart inte tillhöra nån form av -ist. Man kan ta allt smått och gott från olika ideologier. Peter: Kan bara skriva under på vad Micaela just skrev. Och ett fråga. Var inte du en sån däringa antifeminist? ;)

Skrivet av Karin den 05 november, 2007 kl. 15:35 #

En rik kvinna har alltid stått över en fattig man. En klok kvinna har ofta kallats häxa, av i första hand andra kvinnor. Varför? Våld är nästan alltid våld mellan män. Är makt och pengar det viktigaste för feminister? Jo, det finns två förbund för humanister i Sverige - de har en bitter strid om vem som är mest humanistisk. Ras? Vad är det? Skillnaden mellan en svart och vit man är mindre än mellan en vit man och vit kvinna.

Skrivet av liberum-weto den 05 november, 2007 kl. 16:34 #

Liberum: En klok kvinna som kallas häxa är knappast något dåligt. Det är väl inte det man menar. "En rik kvinna har alltid stått över en man." Men en rik kvinna har aldrig stått över en rik man. En fattig kvinna har aldrig stått över en fattig man. "Våld är nästan alltid våld mot män." Men mäns våld mot kvinnor? En man är dubbe så stark som en kvinna och använder oftast våld som en form av maktutspel. "Makt och pengar viktigaste för feminister?" Vadå? För att vi vill ha samma ekonomiska möjligheter som män? För att vi vill ha lika makt som män? Hur kan man vrida det så knasigt som du gör?

Skrivet av Karin den 05 november, 2007 kl. 17:42 #

Micaela: "<I>All forskning bygger ju på tidigare forskning, det är ju liksom själva byggstenen inom vetenskapen, det är så den fungerar, annars är det inte vetenskap. Det lär man sig redan på b-uppsatsstadiet. </I>" Tack för att du påminner oss om att man aldrig skall ta akademikers ord för en given sanning. Det du beskriver är EXAKT hur man skall bära sig åt för att låta medärvda fel spoilera ny forskning (och leda till tokiga slutsatser). Exemplen är många och avskräckande just inom genusforskningen. Och bäva månne vi ifall all medeltida medicinsk forskning skall ligga till grund för framtagandet av nya cancermediciner... Jag skulle hellre säga att all <B>forskning bygger på källkritisk granskning av tidigare forskning</B>. Jag har aldrig satt min fot i ett av universitetens fina föreläsningsrum, men mitt sunda förnuft och egen erfarenhet driven av genuint intresse för forskning säger att det är så man måste jobba. Det har jag inte lärt mig av att skriva dirigerade B-uppsatser, utan därför att jag vill ha fram fakta (mitt ämne är författaren Jules Verne, och tro mig, jag har gått på många nitar i tron att det var "fakta" som tidigare forskning presenterat, och då handlar det ändå bara om något så trivialt som litteraturhistoria). Karin: " <I>Och ett fråga. Var inte du en sån däringa antifeminist? ;) </I>" He, he... står valet mellan tokfeminism á la "Länge leve könskriget"/"Män är djur"/"Alla kvinnor är offer för det patriarkala bla bla"/"Sex med män är könsförräderi" så är valet givet; <B>antifeminist - javisst</B>! Men nu är ju inte alla feminister manshatande hysterikor (bara 98,7% är det enligt en personligt ovetenskaplig undersökning jag publicerar här på internet i detta nu, citera mig gärna och använd det i forskningsrapporterna...), så jag föredrar att ta till mig det som är förnuftsbaserat från bägge håll. För anti-feminismen är säkert lika mångfaceterad som feminismen, och baserad på både fördomar (tyvärr) och klokhet (lyckligtvis). I denna värld finns det sällan en åsikt som alltid är den rätta. Jisses, det kan hända ibland att ÄVEN JAG har fel. Som t.ex. vilket datum det är...

Skrivet av 193.181.1.133 den 06 november, 2007 kl. 10:34 #

Okej Harold, det kan jag hålla med om. Jag uttryckte mig väl inte tillräckligt tydligt. Alltså jag håller med om att tidigare forskning självklart ska granskas kritiskt. Men framtida forskning måste ändå bygga på tidigare vetenskap. Basta. Det är ju löjligt när du säger att modern forskning inte ska bygga på medeltida forskning. Det finns ju ganska mycket teori och forskning DÄREMELLAN. Var så säker. Forskning bygger på annan forskning. Fråga vilken forskare eller vetenskapsman som helst. Inte kan jag se varför genusforskning skulle vara sämre än annan forskning heller. Nu börjar jag skratta igen. Själv har jag inte läst genusvetenskap. Mitt huvudämne är journalistik. Nu drar jag mig tillbaka från den här diskussionen som ju handlade om ideologier från början.

Skrivet av Micaela den 06 november, 2007 kl. 11:03 #

PH: Manshatande hysterikor orkar jag nog inte ens bemöta. Jag undrar vilken kategori du tycker jag tillhör...? Men ok, fair enough. Jag tycker antifeminister är ett gäng bakåtsträvande gamla gubbtjyvar vars stöd till kvinnor verkar handla om att minsann kvinnor som vill ha stay ups och högklackat ska få ha det...

Skrivet av Kurry den 06 november, 2007 kl. 12:48 #

-> Kurry He, he... den som skon passar får skon ta (om manshatande hysterikor), som tysken säger. Glöm inte att (vi) antifeminister också anser att den bästa kvinnorörelsen är motjuck... *garv*

Skrivet av Peter Harold den 08 november, 2007 kl. 11:22 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten