

17 sep kl 12:20, 2006
De officiella kostrekommendationerna leder till ohälsa
Över hela världen ökar förekomsten av övervikt, metabolt syndrom (försämrad insulinkänslighet), och diabetes typ 2. Denna utveckling sker parallellt med att myndigheterna i västvärldens länder, på initiativ från USA och WHO, rekommenderar en minskning av fett i kosten, framför allt mättat fett. Man rekommenderar även en motsvarande ökning av kolhydratintaget.
Rekommendationen att minska intaget av mättat fett baseras på uppfattningen att mättat fett är skadligt för kärlen, och att det anses orsaka kärlförkalkning. Denna uppfattning härstammar från en hypotes som framlades på 1950-talet. Hypotesen har aldrig bevisats vetenskapligt, men har av olika skäl ändå spridits och understötts av både det vetenskapliga etablissemanget och näringslivet. Kostrekommendationerna är således baserade på en omfattande vandringssägen som förmodligen saknar motstycke i världshistorien.
Kostrekommendationerna sprids nu också till U-länderna. Även där ökar övervikts- och diabetesproblemen.
Metabola syndromet
Metabola syndromet kännetecknas av en förlängd förhöjning av blodsockernivån efter en måltid. Diabetes typ 2 kännetecknas av ett förhöjt blodsocker även under fasta. Båda tillstånden innebär förhöjt blodinsulin.
Det är kolhydrater i form av stärkelse och socker som höjer blodsockret. Reaktionen på blodsocker är en förhöjd blodinsulinnivå.
Insulinresistens är ett resultat av högt blodsocker och högt blodinsulin.
En förhöjd blodinsulinnivå gör att fett lagras i fettcellerna och förhindrar fettförbränning. Detta bidrar till överviktsutveckling.
Forskning
Senare års forskning har visat att kärlförkalkning är ett resultat av inflammationsframkallande effekter på kärlväggarna, vilka orsakas av högt blodsocker och högt blodinsulin.
Den logiska åtgärden bör vara att minska på kolhydraterna i kosten för att sänka blodsockret och därmed blodinsulinet.
De kostexperter som hävdar att mättat fett är skadligt för kärlen har inte stöd för detta i seriös forskning.
Eftersom det naturliga borde vara att sänka kolhydratintaget och inte intaget av mättat fett, kvarstår bevisbördan på dem som förespråkar restriktion av mättat fett.
De studier som har jämfört lågfettkost med lågkolhydratkost, har visat på en övertygande fördel för lågkolhydratkosten beträffande markörer för hjärtsjukdom såsom blodsocker, HbA1c, blodfettsammansättning, seruminsulin och blodtryck, samt kliniskt utfall beträffande diabetes och hjärtsjukdom.
Människans evolution
Om man även inför ett evolutionärt perspektiv i kostfrågan, vilket bör vara ett krav i modern vetenskap på detta område, så är rädslan för det mättade fettet svår att motivera. Människan har livnärt sig på stora mängder mättade fetter från djur under hela sin utveckling, och borde således vara väl anpassad till dessa.
Yrkande
De officiella kostrekommendationerna, vilka utgår från Livsmedelsverket, bör förändras till att rekommendera en restriktion av kolhydrater, särskilt snabbt blodsockerhöjande kolhydrater, och dessutom tillråda ett ökat intag av mättat fett.
Annika Dahlqvist
Spec Allmänmedicin
Jag har skrivit en sammanfattning av mitt kostbudskap. LCHF-metoden för hälsa och viktkontroll.
Ett utmärkt LCHF-dokument är skrivet av Michael Nicholls.
Läs även Om min blogg