

04 mar kl 11:25, 2006
I en kommentar i fettskrämdbloggen idag, citeras Regina Wilshires blogg. Hon berättar om en pilotstudie som publicerades i American Journal of Clinical Nutrition, mars-71.
C M Young, S S Scanlan mfl: "Effect of body composition and other parameters in obese young men of carbohydrate level of reduction diet"
Det var 8 överviktiga collegepojkar som fick äta olika koster under kontrollerade betingelser.
Grupp A: 25%protein 23%kolhydrater 51%fett
Grupp B: 25%prot 13% kh 61% f
Grupp C: 25% prot 7% kh 68%f
De fick alla äta en kalorireducerad diet 1800 kcal. Försöket pågick under 9 veckor.
Resultat:
Grupp A minskade 11,5 kg
Grupp B minskade 12,8 kg
Grupp C minskade 16,2 kg
Dessutom tittade de på andelen fett i viktförlusten:
Grupp A 75% av viktförlusten var fett
Grupp B 84% "
Grupp C 95% "
Detta visste alltså vetenskapsmännen redan 1971, men man valde att inte att forska vidare på den tråden.
Man fortsatte i stället, allt ihärdigare, att propagera fettsnål kost för viktnedgång. Helt utan vetenskapligt underlag!
04 mar kl 09:55, 2006
På vår vårdcentral använder vi numera kostrådgivning med lågkolhydrat-högfett. Det är oerhört framgångsrikt.
Alla tror förstås inte på våra råd, utan några fortsätter att äta fettsnålt och kolhydratrikt. De fortsätter att bli allt fetare och sjukare.
Men de som tar Gud i hågen och vågar satsa på vår modell, blir både slankare och friskare.
Diabetikerna, de överviktiga, blodtryckspatienterna mm, förbättras i sina värden, och i sina symtom.
Tidigare har det ju bara varit frågan om att försöka dämpa försämringarna med mera mediciner.
Det blir också en ekonomisk vinning för vårdcentralen. Vår största inkomst är en fast ersättning från landstinget per listad patient. Inkomsten från patientbesöken är en mycket mindre del.
Om vi med dessa kostråd får en friskare patientstock, klarar vi av att sköta vår uppgift mycket lättare, än om våra patienter blir allt sjukare hela tiden, som det var tidigare.
Det har inte varit några problem med myndigheterna som Socialstyrelsen och dylikt.
Eftersom de höga ämbetsmännen är medvetna om att de inte har några vetenskapliga underlag för sina fettsnåla-kolhydratrika kostrekommendationer, vill de inte ta risken att ställa oss till svars. Risken är uppenbar att det skulle avslöjas offentligt hur barfota de är.
Deras kostråd är bara eminensbaserade, dvs baserade på professorernas tro, och inte alls riktigt evidensbaserade.
-----------------------------------------------------
Jag hade mailat till skolhälsovårdsöverläkaren i Sundsvall om lättmjölken och lättmargarinet i skolmatsalarna. Han svarade att skolmaten följer Livsmedelsverkets direktiv, och det innebär lättmjölk och lättmargarin, och ingenting annat.
Det syns ingen ljusning ännu att Livsmedelsverket ska ta sitt förnuft tillfånga och ändra på sina rekommendationer.
Jag ser därför ingen annan lösning än att rekommendera föräldrarna att skicka med sina barn smörpaket, så att de kan breda sina smörgåsar med rejält med riktigt gott smör till lunchen!
Om barnen får rejält med riktigt fett till lunchen, blir de inte så hungriga på eftermiddagen att de behöver äta en massa godis och läsk och dylikt. De blir lugnare och gladare av mera och bättre fett.
De blir då inte heller överviktiga, pga hungersuget på kolhydrater, som fettbristen och högkolhydratintaget ger upphov till.
----------------------------------------
Jag kom på att jag möjligen missade att länka till Nils Olof Carlins utmärkta debattartikel i nr 50-05 av Läkartidningen, när det begav sig. Jag gör det nu i stället.
--------------------------------------------------------------
Jag såg i ett par bloggkommentarer att i tidningen Vårdguiden i Stockholms län berättades om en studie som visade att om de som bodde på äldreboenden fick mera grädde, smör och ost i maten så bibehöll de förmågan att klä sig och tvätta sig själva mycket bättre och längre.
-------------------------------------------
Nu kommer jag att vara borta från datorn en vecka. Jag hänvisar under tiden till Litsfeldts intressanta Fettskrämd-blogg, och de intressanta länkar jag har i bloggmarginalen.
Särskilt rekommenderar jag Fetmaparadoxen, Jan Engvalds, Maria Tausons, Gunnar Lindgrens och Uffe Ravnskovs sidor.
Det finns också mycket intressant att läsa på de engelskspråkiga sidorna.