

16 mar kl 07:31, 2006
I en artikel i Dagens Medicin denna vecka, nr 11-06, berättar journalisten Henrik Kennedy att Stephan Rössner känner sig förlöjligad av mig och de övriga i gruppen av läkare som företräder lågkolhydratkost för hälsa och viktkontroll.
Stephan kallade oss för min "hälsopluton", i en tidigare debattartikel, i nr 5-06 .
Han skrev att jag är som en Jeanne d'Arc som leder ett härtåg mot Livsmedelsverket.
Detta tycker jag skulle kunna uppfattas som förlöjligande.
I ett mail den 31/10-05 beskrev han mig som en "glad flummig entusiast från Norrland".
Det tycker jag är helt klart ett förlöjligande.
Eftersom Stephan själv inte kunde precisera några förlöjligande formuleringar om honom i min blogg, ringde Henrik till mig förut och frågade efter vad jag hade skrivit eller sagt.
Det enda jag kunde komma på som var etiskt tveksamt var den 12/11-05, då jag skrev att "Han är som en trotsig barnunge".
Jag syftade då på att han vägrade att ens svara, när vi påpekade för honom att allt fler studier visar att man blir lättare och får förbättrade hälsoparametrar på lågkolhydrat än på lågfett.
Han påstår nu att jag har raderat kränkande formuleringar från bloggen.
Jag har inte raderat något alls! Upp till bevis för denna beskyllning!
Stephan har senare medgivit att många studier har visat att lågkolhydrat fungerar bättre än lågfett för viktnedgång, på kort sikt.
-------------------------------------------------------
Det jag tycker, är att det är en skandal att svenska folkets företrädare inte kräver av företrädarna för kostetablissemanget: Stephan Rösssner, Åke Bruce, Wulf Becker, Bengt Vessby, Jarl Torgersson, med flera, att de ska utreda de hälsomässiga långtidseffekterna av respektive koster.
Det är skandal att de tillåts vägra att ta reda på vilken kost som är den bästa för folkets hälsa! De som är anställda för att ta reda på det!
Massor av folkets skattepengar satsas i Sverige på Livsmedelsverket, Överviktsenheter, hela sjuk- och hälsovårdssystemet, där man överallt ger råd om fettsnål, kolhydratrik kost för hälsan, utan att ha något som helst riktigt vetenskapligt stöd för dessa råd.
Se tex www.fetmaparadoxen.se
Samt flera andra länkar i min bloggmarginal.
De moderna undersökningar som har gjorts visar att kolhydratsnål, fettrik kost ger bättre resultat på viktkontroll och hälsa!
Vi kan inte vänta på att etablissemanget i USA medger detta. De är så korrumperade av kolhydratindustrin att de inte förmår tänka själva.
Vi i Sverige måste ta vår hälsa i egna händer och kräva att Livsmedelsverket startar en förutsättningslös utredning av vilken kost som ska rekommenderas, och redovisar vilket underlag de sedan har för sina beslut.
Vi kan inte acceptera att Bruce fortsätter att hänvisa till "hyllmetrar" av forskning.
Maila denna bloggadress till alla tänkbara personer med inflytande över kostråd, sjuk- och hälsovård, journalister, samt till alla du känner som kan ha intresse av hälsofrågor.