Livsmedelsverket om olika koster

19 apr kl 12:05, 2007

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 95 Kommentarer | Permalink

Livsmedelsverket, SLV, har på sin hemsida lagt ut en artikel med genomgång av olika studier om olika dieter.

Vissa studier visar att kost med lägre andel kolhydrater och högre andel protein (LCHP) ger en tidigare död i hjärtkärlsjukdom än HCLP. Andra studier visar inte något sådant samband.

Min reflexion är ju att de som åt LCHP kanske följde Livsmedelsverkens råd och åt mera margarin och inget smör?

Är det någon bloggläsare som är duktig på att studera studier och se om det finns någon redovisning av frekvensen smör- resp margarinätare i studierna?
Annars tycker man  att det är anmärkningsvärt att så stora ambitiösa forskningsstudier har missat denna skillnad och klumpat ihop margarin- och smörätare i samma mättat fett-grupp, vilken då har sämre resultat än matolje-gruppen, pga margarinets skadeverkan.

Om nu SLV:s genomgång skulle vara riktig, vilket skulle antyda att LCHF skulle ge en förtidig död i hjärtsjukdom, får vi  välja mellan att leva ett friskt och bra LCHF-liv fram till en förtidig död i hjärtsjukdom, och att leva ett sjukt och överviktigt LFHC-liv fram till en senare död.
Själv har jag inga problem med att välja ett friskt liv fram  till döden,  före ett sjukt, men längre, liv.

Vem ska göra den viktiga forskningen?

19 apr kl 08:35, 2007

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 21 Kommentarer | Permalink

Folke Ekebo säger i kommentar till förra inlägget att med min typ av populistiska budskap kan man inte ta mig på allvar.

 

Självklart dokumenterade jag under min tid på Njurunda vårdcentral resultaten för de patienter som följde mina kostråd. En sammanställning av dessa resultat skulle emellertid innebära mycket arbete, vilket inte vårdcentralen hade råd att bekosta.

Om någon ansvarig myndighet som Socialstyrelsen eller Livsmedelsverket hade något seriöst intresse av frågan om kost och hälsa, skulle de kunna skicka upp en person som gick igenom journalerna för de aktuella patienterna. Jag vet ju inte hur det går för dem nu.


Om jag skulle ha gjort en sådan sammanställning skulle den omgående ha nedvärderats av etablissemanget. Den skulle betecknas som "anekdotisk evidens", helt utan bevisvärde. På samma sätt som de helt nedvärderar alla vittnesmålen om förbättrad hälsa i bloggen och dess kommentarer.

 

Jag hade ju planer hösten-05 på att göra en riktig vetenskapligt oantastlig studie som jämförde effekten av LCHF, med naturligt fett, med dietistkost, för metforminbehandlade t2-diabetiker. Det var i samband med en kurs i forskningsmetodik på  FOU (forsknings- och utvecklingsenheten) vid Sundsvalls sjukhus.

Jag tilldelades en handledare. Jag skrev ett förslag till projektplan. Min handledare tyckte att jag för dåligt hade beskrivit hur de nuvarande kostråden hade kommit till. Eftersom jag inte anser att de är vetenskapligt underbyggda tyckte jag inte att det var min uppgift att lägga ner arbete på att göra dem trovärdiga.

Jag fick höra att dietisterna som var knutna till fou-enheten inte ville att studien skulle göras.

 

Senare hösten 05 startade jag min blogg och blev mycket engagerad i den. Jag fick därmed mindre tid och ork för att göra studien. Jag fick ingen uppmuntran från fou-enheten och erbjudande om hjälp och stöd att genomföra projektet. Jag efterlyste någon medhjälpare men ingen anmälde sig.

När jag sen talade om att jag inte mäktade att genomföra studien på egen hand fick jag en axelryckning till svar. Jag anade hos vissa en lättnadens suck.

Folke frågar om alla andra var köpta av etablissemanget. Självklart är inte alla "köpta". Det räcker gott med en viss brist på civilkurage för att låta bli att engagera sig i denna fråga.

 

Jag skulle fortfarande vara intresserad av att delta i en studie på detta ämne om någon är beredd att ta huvudansvaret för den. Själv har jag  ingen fast arbetsplats att utgå ifrån, och riskerar att förlora min läkarlegitimation inom en snar framtid, så jag har inte den positionen att jag kan vara huvudansvarig för en studie nu.

I Sverige finns mer än 30000 läkare, och det bör finnas ett visst antal av dem som är intresserade att få fram sanningen om sambandet mellan kost och hälsa, och kunna starta studier om detta.

Men distriktsläkare är hårt nerkörda i sina arbeten, med den ökade sjukligheten (troligen pga felaktig kost), sjukskrivningseländet etc. Medicinläkarna är hårt hållna av etablissemanget och vågar inte knysta.
Etablissemanget själva har inte intresse av att forska på detta ämne. De vill inte riskera att deras nuvarande kostbudskap ska visa sig felaktigt.
Hellre remitterar de raskt de feta patienterna till magtarmoperation, med hänvisning till att det är den enda effektiva metoden.

Och ökar medicineringen till t2-diabetikerna, tillsammans med uppmaning att ytterligare minska intaget av  animaliskt fett.

 

Trots allt tror och hoppas jag att det ändå pågår studier om detta här och var, vars resultat kommer att redovisas framöver.

Tills vidare får människorna själva ta ansvar för sin hälsa och prova sig fram till vilken kost som ger dem den bästa hälsan.