

21 sep kl 21:32, 2007
SSS förmedlar:
Dette er en viktig nyhet for media fordi personen det gjelder, i årtier meget aktivt har fremmet et magert kosthold, både som rådgiver for myndighetene og som professor ved Universitetet i Oslo:
Ernæringsprofessor
Jan I. Pedersen ved Universitet i Oslo ble syk for en kort stund siden. Han er nå hjerteoperert og har kommet hjem. Kona Turid har fortalt at Jan var kommet hjem, men fortsatt er svak.Professor Pedersen har i årtier vært en aktiv talsmenn for et magert kosthold og røyker ikke. Nylig har han bidratt til en studie av infarktpasienter som viste seg å mangle en viktig fettsyre som kun finnes i melkefett. Han er selv så tynn at det grenser til mager.
Pedersen hadde så betydelig arteriosklerose at legene på hjerteklinikken var redde for han skulle få akutt hjerteinfarkt. Han har etter sigende fått byttet ut 5 blodårer i hjertet.
Med tanke på at Mills (margarin) har tjent over 100 millioner på hans gode råd, burde dette ikke passere unevnt i mediene. Ost og margarin etter hans oppskrift kommer antakelig til å ta livet av mange i årene framover.
Den stackars mannen höll på att dö av sitt margarin. Det ödet har drabbat många kända fettfobiker. Men de igenkloggade blodkärlen kommer inte att leda till några apeller om margarinförbud.
Tänk tanken att motsvarande öde skulle drabba någon av oss som satsar på ett rikligt intag av mättat fett. (Nu är detta biologiskt omöjligt, men ändå...) Hur obetydliga vi än är skulle man kunna läsa om det världen över. I artikel efter artikel som varnade för vår typ av kost.
Skillnaden är att vi skulle ha drabbats på grund av vår onyttiga kost. Professorn drabbades trots sin "nyttiga" kost...
Sten Sture
PS. Jag fick just ett tips på en studie denne man varit med i.
Den visade att intag av mjölkfett minskade risken för hjärtsjukdom.
21 sep kl 20:51, 2007
En artikel i GP.
Långsamma kolhydrater orsakar tydligen inte fettlever. Men vill man säkert slippa fettlever bör man även äta mindre kolhydrater totalt och mera naturligt fett i stället.
Bosse Z skrev i sin blogg för ett år sen om hur han löste fettleverns gåta.
21 sep kl 16:39, 2007
Low cholesterol, violence, violent suicide, self-injury, impulsivity, anxiety and depression linked
Many people in recovery have histories of violence, suicidality, self-injury, impulsivity, anxiety and depression. When tested, any of these people have low (under 160 units) to very low cholesterol levels (as low as 120 units). A low fat, low cholesterol diet with these people would be harmful and hence contraindicated
Cholesterol is an extremely important component of the brain, especially of the brain neuron cell membranes.
Observational studies consistently have shown increased violent death and violent behaviors [including violent suicide] in persons with low cholesterol levels.
Experimental studies showed increased violent behaviors in monkeys assigned to low-cholesterol diets.
Many trials support a significant relation between low or lowered cholesterol levels and violence (P < 0.001).
Human and animal research indicates that low or lowered cholesterol levels may reduce central serotonin activity,
[called serotonin dysfunction] which in turn is causally linked to violent behaviors [serotonin dysfunction is also
characteristic of omega-3 (fish oil) deficiency.
Women with low cholesterol levels - defined as 160 micrograms per deciliter or below - have about twice the incidence of depression and anxiety levels than women with higher cholesterol levels.
Cholesterol levels in the patients who deliberately harm themselves are significantly lower than the other patients. Cholesterol levels were also low in all patients who are rated as being impulsive. Impulsivity stimulated by low cholesterol levels could be responsible for many types of dangerous behavior. For instance impulsive people might be more prone to road traffic accidents, binge drinking or overdosing on drugs.
Low cholesterol and violence: is there a connection?
Cholesterol and violence: is there a connection? Golomb BA
21 sep kl 16:28, 2007
IDF, The International Diabetes Federation rekommenderar blodsockermätning efter måltid. Det kan optimera diabetesbehandlingen och minska på de framtida komplikationerna.
Det är väldigt bra, för då kan diabetikerna se att blodsockret inte stiger nämnvärt efter en kolhydratsnål måltid.
21 sep kl 15:53, 2007
Debattartikel i Sundsvalls Tidning av Lars Wilsson idag.
Korna har ingen skuld till växthuseffekten. Gräsbetande kor konsumerar ingen mat som människor skulle kunna äta.