Antti Heikkilä, LCHF-läkare i Finland

12 okt kl 18:32, 2008

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 7 Kommentarer | Permalink

Det kom ett brev i kommentar:

"Jag är en finsk ortoped som har sysselsättad med LCHF från      
början av 2000-talet. Jag litar inte på systemet secielt här in 
Finland och därför jag har skrivit böcker till allmänheten 
användad så enkelt språk att alla kan förstå. Gensvaret har
varit ernormt bra. Jag har nästän 2000 gensvar på  LCHF med     
diabetes. Alla har mått bättre och de flesta kunde lämna alla    
mediciner.  Inga har fått biverkningar. Människorna kan        
ändra sitt liv utan specialister. Människorna kan rösta med
sina egna fötter. Jag är glad hitta denna sidorna för den skull 
att Finland är mera bysantisk än skandinavist land och är tyst  
med två språk.
Antti Heikkilä"

Det låter trösterikt att det händer saker på kostfronten även i Finland.
Annars är Finlands nationalstolthet tydligen "Nordkarelenstudien", ett befolkningsprojekt med råd om lågfettkost, rökslut etc,  där människorna fick mindre hjärtinfarkter, parallellt med utvecklingen i övriga Finland. Möjligen berodde denna minskning av infarkterna på att man i viss mån övergick från härdade margariner till omestrade margariner.

Jag skrev om detta projekt i bloggen 080913:
Nils tar i kommentar till detta inlägg upp Nordkarelenstudien. Uffe Ravnskov skriver om denna i sin bok Fett och kolesterol är hälsosamt, på sidan 111. Folket i Nordkarelen fick 1972 intensiv information om att sluta röka, motionera mera och minska fettet i maten. Hjärtinfarkterna minskade (Fast de två första åren gick de upp). Men infarkterna minskade lika mycket i Kuopio där man inte hade gjort samma intervention, och minskningen i båda började före interventionen skedde. Även övriga Finland hade parallellt minskande infarktkurvor.
Epidemiologiska interventionsstudier kan aldrig ge underlag för konstruktion av kostråd. Det måste till jämförande kontrollerade studier, med så få ingående variabler som möjligt, för att göra det.
I detta fall olika andelar, och typer, av fett respektive kolhydrater.

Kommentarer:

"Möjligen berodde denna minskning av infarkterna på att man i viss mån övergick från härdade margariner till omestrade margariner." Och kanske även på andra förändringar, som mindre rökning? Det är inte första gången man buntar ihop en mängd variabler, för att sedan lyfta fram just fettets verkan som signifikant (beroende på vad man ska "bevisa"). Hög evidensgrad skys som bekant av vissa, för med den kommer sanningen...
Kul att det händer saker i vårt broderland!

Skrivet av Magne den 12 oktober, 2008 kl. 19:24 #

Det här inlägget beträffande projektet Nordkarelen postade jag till Kostdoktorns blogg i september i år:

Diskussion om projektet Norra Karelen:

Kritiska kommentarer i artikeln Exporting failure? Coronary heart disease and stroke in developing countries av Shah Ebrahim och George Davey Smith i International Journal of Epidemiology 2001;30:201-205:
http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content-nw/full/30/2/201/

Pekka Puskas svar till Ebrahims och Smiths kritik samt andra kommentarer och Ebrahims och Smiths svar till Puska:
http://ije.oxfordjournals.org/cgi/reprint/30/6/1496 (pdf-format)

Skrivet av 82.181.38.109 den 12 oktober, 2008 kl. 20:03 #

Fantastiskt Antti:-)

Skrivet av Ulla den 13 oktober, 2008 kl. 11:29 #

Dr. Heikkilä säger att Finland är ett bysantiskt land, men jag skulle hellre säga att Finland liknar f.d. DDR...
Spâkbarriären gör att man inte förstâr i Sverige problematiken. Jag tycker att Norra-Karelen-projektet eller Nordkarelenstudien var ett beställningsverk av Pekka Puska själv. Man mâste förstâ vad hände i Norra-Karelen redan pâ 60-talet. Unga människor, dom som kunde, flydde därifrân till Sverige..Göteborg,Borâs,Norrtälje...jordbrukspolitiken hade kollapsat o folk var tvungna att flytta. Kvar blev bara dom svaga... generationen som genomgâtt kriget...fettet var nog inte problemet utan sprit o tobak...o kanske stress?
Dit till Joensuu flyttade dâ en ung oerfaren forskare Pekka Puska med Ancel Keys bok i ryggsäcken o började "frälsa" folk. Att Puska var medlem i Kekkonen-partiet Maalaisliitto gjorde nog att budskapet spridde sig fort...resten vet man..det blev en succè!!
Om man nu har nâgonslags moral kvar i Finland, skulle man gärna vilja ställa en frâga till finska läkarkâren..utan att kalla dom "mördare"....Vad är viktigast..rädda prof. Puskas karriär eller finska folket?
Jag anar nog att man mâste vänta svaret ännu nâgra âr...dâ när diabetessiffror överstiger en miljon o den redan bräckliga sjukvârden har kollapsat?

Skrivet av San Martino den 13 oktober, 2008 kl. 13:11 #

I mitt inlägg ovan säger jag att jag postade samma inlägg till Kostdoktorns blogg. Det mindes jag fel - det var i Annikas blogg i september.

Varför finns min signatur inte i inlägget ovan, utan bara ip-nummer? Vi får se vad händer nu med detta inlägg.

Skrivet av Perenna den 13 oktober, 2008 kl. 15:14 #

Findiet 2007, en undersökning angående kostvanor i Finland gjord av folkhälsoinstitutet. En notis om detta har idag publicerats på internytts websida där man också kan sätta egna kommentarer.
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=141949

Skrivet av Veronica den 17 oktober, 2008 kl. 13:24 #

Vuxna finländare har allt bättre kostvanor, och allt fler blir feta och får diabetes. Finns det ett samband?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 17 oktober, 2008 kl. 13:26 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg