Citatet var från Aftonbladet

12 mar kl 15:41, 2010

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 79 Kommentarer | Permalink

I motiveringen för förvillarpriset skriver styrelsen genom Aija Sadurski att citaten som andras emot mig är tagna från min blogg, eftersom hon är medveten om att skrivningar i tidningar kan vara felcitat.

Jag mailade därför henne och frågade var i min blogg hon hade hämtat citatet: ”Äter man en riktig kost får man inte cancer.”

Hon mailar mig  nu att det är taget från Aftonbladet-artikeln.
VoF-styrelsen bör nu gå ut med pressrelease om att förvillarutnämningen baseras på citat från Aftonbladet.

En kamrat vidarebefordrar nu ett mail från Aija, sedan han frågat henne om motiveringen till utnämningen:

Hej!
Annika Dahlqvists uttalanden i hennes egen blogg är underlag för vårt beslut. 
Vänligen
Aija Sadurskis
Kommentarer:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/kan_naturlig_kost_ge_cancer

För övrigt så avfärdade du nyss kommentarer utifrån att detta skulle vara en blogg för info om LCHF. Idagsläget framstår den som en personlig vendetta mot VOF.

Skrivet av Sossan den 12 mars, 2010 kl. 16:06 #

Fler borde reagera mot VoF's anklagelser, tykcer jag. Om man har lite vett i skallen. Att anklaga folk att vara förvillare betyder att de måste ha förvillat många människor. Kankse hela mänskiligheten? Sånt är allvarligt. Vof bedriver en häxjakt på oliktänkande och missbrukar yttrandefriheten. Att de får hållas är en gåta för mig.

Du borde polisanmäla VoF, Annika och kräva skadestånd för allt lidande som de orsakat dig rent yrkesmässsigt. Du har rätt till en egen åsikt utan att behöva bli anklagad för att vara en lurendrejare. Hur mycket skit pratar inte folk därute egentligen utan att nåogn reagerar, men så fort någon har en annan uppfattning än den gängse snäva vetenskapliga (som för övrigt ändras med varje ny forskning) då jäklar ska den sättas åt.

Vi lever väl för tusan i Sverige och inte i något galet översittarland eller????

Har velat säga detta länge men inte hittat något bra tillfälle. Sätt dit översittarna en gång för alla!!!

De som gillar och vill köra LCHF ska väl för tusan få göra det utan att bli förföljda av VoF. Vi lever väl i ett fritt land för farao.

Skrivet av ´klara den 12 mars, 2010 kl. 16:20 #

Sossan, Jag skriver att en arts naturliga kost inte kan orsaka cancer. Jag skriver inte att en person som äter naturlig kost inte kan få cancer. Dens cancer kan ha orsakats av den kost den åt tidigare, eller annan orsak.

"...personlig vendetta mot VoF". Dels skriver jag om många andra saker än förvillarutmärkelsen i min blogg. Dels är det min blogg, och jag har suverän rätt att bestämma vad som ska stå i den.
Vissa tycks tro att en blogg är en demokratisk publikation där alla har lika rätt att bestämma vad som ska stå.

Skrivet av Annika D den 12 mars, 2010 kl. 16:46 #

"Det finns alltid en risk att medias rapporter av debattörers uttalanden inte är rättvisande och vi är mycket medvetna om denna problematik. Därför kontrollerade styrelsen noga förvillarkandidatens egna texter och konstaterade att mediarapporteringen av dessa i väsentlig grad avspeglade vad Annika Dahlqvist själv framfört."

Citat från moteveringen, kan tyvär inte se var det skulle stå att citaten skulle vara tagna från din blogg.

Utan att det som citeras från medier ska (utöver att vara från personen ifråga) återspegla debbatörens ställning och inte vara tagen ur sitt sammanhang.

Men som sagt, inte att ALLA CITAT ÄR TAGNA FRÅN DIN BLOGG.

Ledsen, men att säga så är en lögn.

Skrivet av Gustaf den 12 mars, 2010 kl. 16:53 #

Jag stöjder Annika i detta och anser att varenda aktivitet som drar upp och belyser VoF:s skumraskaktiviteter är hedervärd, och ska fortsätta oförtröttligt.

Organisationen VoF har gett sig själv statusen av överdomare avseende vetenskap, trots att organisationen gång på gång visar sig fiska i grumliga vatten, brister i sina analyser, samt präglas av klara jävsförhållanden hos dess ledande personer.

/Ola S

Skrivet av Ola S den 12 mars, 2010 kl. 17:02 #

Gustaf, Hur kan det vara rätt att citera en Aftonbladet-journalist, och påstå att det överensstämmer med min blogg, när jag aldrig har skrivit att en som äter LCHF inte kan få cancer?

Skrivet av Annika D den 12 mars, 2010 kl. 17:16 #

Fotfarande så står det inte i moteveringen att texterna ska vara tagna från din blogg.

Sen vad du tycker om vad som är skrivet och hur det är använt är i detta sammanhanget irrelevant.

Skrivet av Gustaf den 12 mars, 2010 kl. 17:30 #

Jisses! Att säga att "naturlig kost inte kan orsaka cancer" är INTE detsamma som att säga att "äter man en riktig kost får man inte cancer".

Man skulle tro att voffare är virtuoser i logiskt ordklyveri och därmed se skillnaden.

Skrivet av 85.76.53.78 den 12 mars, 2010 kl. 17:44 #

Jag sa ingenting om VoFs motivering, bara att det hade varit rimligt att motivera priset genom att hänvisa till det inlägg jag länkade till.

Skrivet av Erik den 12 mars, 2010 kl. 17:54 #

Nu är Sossan och de andra gamarna igång igen, undrar just vad som driver dem? Märkligt att en del har tagit sig friheten att trakassera och sprida otrevligheter här.Sossan, jag är glad för din skull att du lyckas via VV, varför är du så kritisk mot Annika?

Skrivet av MEM den 12 mars, 2010 kl. 18:08 #

kan vi inte sluta kalla VOF's anklagelser för utmärkelser för det är de inte. Utmärkelser är något positivt, men att bli "utsedd" till årets förvillare är väl inget postiivt, det är bara fördömande.

Hur kan en ideell förening ha rätt att döma ut vem som är årets förvillare?

Skrivet av klara den 12 mars, 2010 kl. 18:24 #

MEM, man kan ju tänka sig att Sossan driver VV på sin ort och känner sig hotad?

Skrivet av Ingvar den 12 mars, 2010 kl. 18:33 #

Ingvar: Än en gång skriver ni om saker som ni inte vet nåt om. Jag betalar 150 kronor i månaden för ett onlinemedlemskap hos VV. Jag kunde lika gärna ha varit med i viktklubb eller nåt men nu funkar ju det här. Fattar inte varför ni ska göra en konspiration av allting?

Skrivet av Sossan den 12 mars, 2010 kl. 18:37 #

Voff har inte många rätt, flera saker finns det inte ett vetenskapligt svar på, dom hittar bara på, massvaccineringen har inte någon vetenskaplig grund,
Influensavaksiner är inte bevisat verksamma på gamla,

Saker som dom tror på det inbillar dom sig att det är vetenskap, när det bara är deras dårskap.
Det är inte vetenskap det dom håller på med dårskap.
Deras syn på demokrati är att dom ska bestämma vad andra ska tycka, dom hade passat bland Hitlers brunskjortor, där dom får sätta märket oliktänkande på rocken, och sen bränna böcker i bokbål.

Skrivet av riktig vetenskap den 12 mars, 2010 kl. 19:03 #

För en gångs skull skriver du faktiskt något vettigt, fg. Förlåt, riktig vetenskap.

Kul att du vågar dig utanför Evaks blogg.

Skrivet av Kärnfrisk den 12 mars, 2010 kl. 19:46 #

Sossan! Kul att det går bra för dig med VV, det tycker jag verkligen, men förvåna dig inte om det brakar åt skogen om ett tag. Jag har kört det där racet två ggr. höll på 6 månader varje gång. Båda gångerna tappade jag räkningen av dom förbannade poängen, orkade inte längre och insåg att min kropp är ingen förbränningsugn som man kan veta exakt hur mycket den gör av med. VV vill gärna att man äter deras produkter, inget måste, men helst för dom gör reklam för dom på mötena, eller gjorde på min tid. När en bekant till mig köpte deras chorizo och jag ögnade igenom innehållsförteckningen så blev jag minst sagt förbannad. Deras korv innehåller så mycket skit med E621 som värsting, men även en massa stärkelse och sockerarter, dvs. inte bättre än Willys egna korvar. Då kan dom inte vara speciellt rädda om ens hälsa när dom propagerar för att man ska äta sådan skit. Visst går man ner i vikt med VV, det gjorde jag med och det var kul, men..........
Men, jag är jätteglad för din skull att du går ner i vikt.

Skrivet av HerrBanan den 12 mars, 2010 kl. 20:05 #

Annika är lite slarvig i språket, men i sak har hon rätt. VoF har inte rätt i någonting, annat än i formalia.

/SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 12 mars, 2010 kl. 21:40 #

Sossan,
Hur kommer det sig att du spenderar så mycket tid och energi på den här bloggen, när du hela tiden verkar känna dig så motarbetad, missuppfattad och indragen i konspirationer hit och dit?

Helt obegripligt.

Skrivet av Annelie den 12 mars, 2010 kl. 23:40 #

Från ADs egen blog
"Det vi först ska tänka på är vilken kost som määniskan har ätit under evolutionen. Det var i stor utsträckning rött kött, och då existerade ingen cancer, och ingen hjärtsjukdom. Mejeriprodukter har människan ätit under 10000 år utan dessa sjukdomar. Margarin och andra livsmedelsindustriprodukter har människan ätit i hundra år och under den tiden har cancer och hjärtsjukdom exploderat. Men en sådan tankegång stöder ingen livsmedelsindustrimagnat."

Så... ingen cancer existerade när människan åt rött kött i stor utsträckning? Förvillande minst sagt.

Skrivet av jayeye den 12 mars, 2010 kl. 23:52 #

Annika Du är en naturmänniska som reagerar med höften, eller hjärtan och med dina erfarenheter som en läkare, välj vad du vill.
Det är just såna som Du som förändrad världen mest.
Tänk bara på Newton, Galileis med mera.
Dessa människor har alltid fått rätt först efter döden.
När de levde blev de förhånade....och dömda av etablissemanget.
jag är så tacksam att du finns Annika. Har fyra personer inkl mig själv som fått ett ny liv med LCHF och tre som håller på att dö med sina ca 150 kg i förtid.
Dessa litar blind på dietister som de har....och går upp i vikt år för år, de är i 50 årsålder.
Kram på dig Annika

Skrivet av Biker den 13 mars, 2010 kl. 00:55 #

jayeye - Läste du nu vad Biker skrev Kl 0055. En av många postiva rapporter!

Vad tjafsar du om egentligen? Märker ord?

Skall inte läkare se till helheten och vad som mest befodrar folkhälsan?

Vad har du gjort för att vår folkhälsa skall bli bättre?

Skrivet av Zonen den 13 mars, 2010 kl. 01:09 #

Hela debatten känns utsliten.

1) En blogg är en offentlig dagbok. Där får man säga vad man vill så länge man inte bryter mot lagen. Det har Annika inte gjort.
Citat i kvällspressen är den ansvarige utgivarens ansvar.
Alltså är det inte korrekt att trakassera Annika för något som stått i bloggen ELLER som sagts i kvällspressen.

2) Föreningar har dock rätt att hitta på vilka priser de vill och dela ut dem efter eget tycke. Om en förening vill ge "Årets största misslyckande" till, säg, Danmarks kronprins eller en dvärghamster vid namn Rufus eller vem 17 de har lust med så får de. Med eller utan motivation. Detta är skälet till att man bara tar etablerade och vettiga priser på allvar. Det delas ut hundratals - tusentals - struntutmärkelser varje år. Som det som Annika fick av VoF.

Kort sagt är det vettigaste man kan göra att helt enkelt ignorera dem.

Skrivet av HannaT den 13 mars, 2010 kl. 04:20 #

Att dividera med VoF påminner mig om att kommunicera med en fanatisk frikyrkopastor, som utsett sig själv/upphöjt sig själv till att vara förespråkare för den absoluta sanningen och därmed tar sig rätten att, på ett respektlöst sätt, varna för, skuldbelägga och döma ut andra tankegångar. I Guds namn. (jfr Knutby).

VoF har inte förstått att de "vetenskapliga forskningsresultat", som t.ex. SLV och Läkemedelsindustrin hänvisar till, har minst sin makt över en stor del av dagens medborgare och konsumenter!

Släng VoF i papperskorgen!

Skrivet av Konsument den 13 mars, 2010 kl. 08:26 #

Jag är i princip död. Förra våren var det en faslig aktivitet på min telefon. Den ringde flera gånger per dag. Journalister som ville intervjua om kostfrågan, och personer som ville arrangera föreläsningar med mig. Min almanacka var fulltecknad nästan ett år framåt. I somras började jag med självdestruktivt beteende, då jag kritiserade massvaccinationen mot svininfluensan. I slutet av augusti kom dråpslaget med artikeln i Aftonbladet. Sen startade mediadrevet. Varje tidning med självaktning skrev en hatartikel om mig. Media älskade svininfluensan och massvaccinationen, och gillade inga protester mot det. Telefonen började tystna och publiken på mina föreläsningar minskade. I slutet av december kom det slutliga dråpslaget med förvillarutnämningen från VoF.
VoF är en förening för pennalistiska mobbare, som hetsar sina mobbningsoffer tills de dör av utmattning.
Efter det är min telefon helt tyst, och jag är som en fisk på land som sprattlar och kippar efter luft.
Men jag hoppas och tror att LCHF-budskapet går vidare på egna ben, trots att dess moder har förtvinat.

Skrivet av Annika D den 13 mars, 2010 kl. 09:32 #

Annika, gamle Göste Ekman sade "spelar ingen roll vad de skriver, bara de skriver nåt" tror det ger sig med saker och ting för dej såsmåningom :)

Som andra skrivit: Titta bara på alla mätbara hälsovinster du bidragit till, är värt en massa eller hur.

t.ex: lägre insulinnivåer, blodtryck, högre HDL, lägre triglycerider, lägre CRP och minskad kroppsvikt. Detta med bara kosten!! Tacka sjutton för att läkemedelsindustrin och deras förlängda armar SLV, VoF börjar bli svettiga...

Skrivet av Bo Wallgren den 13 mars, 2010 kl. 10:06 #

Sossan, jag har levt med en viktväktare som i början på 90 talet gick med där..då vägde hon 80 kg, efter ett halvår var hon nere på 73 kg, det var det lägsta hon kom till..sen började den stegvisa upp o nergången med ett evigt jojobantande..väldigt tragiskt att se den utvecklingen. Nu för en dryg månad sen vägde hon 122 kg till sina 165 cm.. men hon har väl dålig karaktär som det så vackert brukar heta.. nu med 5 veckor på LCHF och Dr Dahlqviskt bok + SSS Gi-Noll som jag gav henne i julklapp så har hon gått ner 11 kg och det utan hunger, och som hon säger, det bästa av allt är att sötsuget försvunnit och vilken befrielse det är. Men det satt hårt åt att få en fettskrämd kvinna att ens våga testa*L*.. Vi är skilda sen många år men hon har tackat mej för böckerna som blev den ögonöppnare hon behövde för att våga prova på. Själv har jag ätit LCHF i mer än ett år nu och aldrig mått så bra någonsin, så jag har lite svårt att förstå all kritik mot denna kost om man inte själv har något att förlora.. det finns ju trots allt så många tusentals människor som fått sin hälsa tillbaks och en fin viktnedgång på köpet.

Skrivet av JRS den 13 mars, 2010 kl. 10:11 #

Minns Robert Atkins han blev hårt ansatt för sin lågkolhydratkost av b.la den amerikanske kongressen! In the land of the free....
Går man emot starka pengaintressen får man kämpa så har det varit sedan iaf 1960 talet. Kanske vi nu ser ett ökat kollektivt medvetande i världen och då blir naturliga principer för t.ex kost varje människas kunskap. Bluffmakarna får allt svårare att pracka på oss skräpmat och onödiga mediciner....

Skrivet av Bo Wallgren den 13 mars, 2010 kl. 10:22 #

OT

"Bröstmjölk nytt vapen mot bröstcancer"
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6768405.ab

Skrivet av Siffe den 13 mars, 2010 kl. 10:54 #

Annika,

Om du inte längre får telefonsamtal från Journalister, tror du inte att det kan ha något att göra med att du flera gånger nu offentligt sagt saker som "Hur kan det vara rätt att citera en Aftonbladet-journalist," och att varenda sak du skulle ha uttryckt i tryck skulle vara felciterat, samtidigt som du säger att du inte minns vad du sagt till pressen. Varför tror du att journalister skulle fortsätta försöka tala med och citera en sådan människa? Det vill de givetvis inte. Ingen tycker om att bli anklagad för att ljuga, inte ens media.

Jag vill också påpeka att sidan http://www.vof.se/visa-folkbildare innehåller två separata texter, skrivna vid två olika tillfällen. Den övre, innan kontaktinformationen, är den ursprungliga motiveringen. Den nedre, med rubriken "UTFÖRLIGARE MOTIVERINGEN OCH DISKUSSION OM FÖRVILLARPRISET" lades till den 24 februari, på allmän begäran. Det är alltså en nyskriven text, för att förtydliga och utvidga diskussionen, och var inte en del av den ursprungliga motiveringen.

Jag har nu uppdaterat sidan för att reflektera detta. Jag hoppas att det blir tydligare så.

/ Per

Skrivet av Per Edman den 13 mars, 2010 kl. 11:15 #

Annika:"Jag är i princip död ..." Unna inte dina belackare detta :) Fokusera på allt bra du gjort och gör!

Skrivet av anhörig den 13 mars, 2010 kl. 11:22 #

Är det någon som gjort sig förtjänt av det där dumma förvillarpriset så är det väl ändå en eller annan journalist utan att nämna några namn! Jisses VoF jag har ingen aning om vilka ni är eller vad ni pysslar med, men att sparka på en som redan ligger där går väl ändå gränsen?

Jag håller på dig Annika och ge inte upp det du gjort och det du gör du behövs och det kan jag garantera fler än jag skriver under på!

Skrivet av Kickan den 13 mars, 2010 kl. 12:09 #

Jag är trött sedan länge att höra allt tjat om priser hit och dit.

Lchf-kostens effekter talar sitt tydliga språk utan priser.

Fokusera istället på det än på personer som hit och dit tilldelar priser. För mig är det en tråkig debatt.

Skrivet av El den 13 mars, 2010 kl. 12:31 #

Annika,
För mig kommer du alltid att vara den person som vågade ryta till på ett sätt som öppnade mina ögon.
Tack vare dig har jag sluppit ut ur det fängelse det innebär att ständigt vara fixerad vid att äta eller inte äta, viktuppgång eller viktnedgång.
Jag har fått livet tillbaka! Får vara mätt, slippa sötsuget, alla hälsovinster, viktdedgång OCH utebliven viktuppgång. DET ÄR SÅ STORT.
Så snälla, res dig upp med högburet huvud och fortsätt att vara Annika, det som har hänt kan inte utplånas hur smärtsamt det än varit men det finns alltid en väg framåt.
Var rädd om dig!

Skrivet av Gertie Jerrhag den 13 mars, 2010 kl. 13:44 #

Annika, jag tror att du måste fortsätta på den inslagna vägen, även om modet sviker dig just nu. Tidnignar vill bara ha sensationer nuförtiden, så att de säljer lösnummer. Kan du inte komma med nåogt bra "okonventionellt" uttalande så att det blir lite mer fyr på elden igen? Protestera mot nåogn bromskloss eller varför inte komma med något helt nytt uttalande som får mobbarna att reagera? Du behöver visa att du inte är slagen.

Jag menar vad är det värsta som kan hända? Att du får förvillaranklagelsen för andra gången? hihihi

Ge dig in i elden igen och stå på dig. Det är det enda som funkar. Och det enda som ger dig tillbaka ditt självförtroende igen. Du har så många bakom dig. Rid på vågen i stället för att hoppa av...

PS. Skulle aldrig vaccinera mig mot svininfluensan även om jag fick en miljon kronor. Min tonåring fick inte heller vaccineras. Vi har inte varit sjuka alls sen höstas. Jävla manipulation och skrämselpropaganda är vad det är.

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 13:56 #

rättelse: vi har inte varit sjuka på flera år, och absolut inte sedan ryktena om svininfluensen drog igång

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 13:59 #

Sossan, vad är det för trams du skriver, och har du inte bättre läsförståelse än så?

VoF påstår att Annika D skulle ha åsikten att de som äter LCHF-kost "får enligt henne inte cancer".

Det enda blogginlägget du länkar till säger är att naturlig föda inte orsakar cancer. Det betyder självklart inte att de som äter LCHF-kost skulle helt slippa cancer...

Lägg ner, VoF-Sossan.

Skrivet av Palle den 13 mars, 2010 kl. 14:06 #

herregud, bara för att det inte finns någon forskning på att folk inte får cancer av en viss kost så betyder det inte att det faktiskt kan vara sant....

alla vet att man får cancer av rökning lika förb-t röker folk...skulle det vara förvillande att hävda att man förhindrar cancer genom att äta en viss sorts föda bara för att det låter otroligt? Kanske för bra? Tänk om det faktiskt är så? Bara det att vi korkade människor inte fattat det än.

Då är det bättre folk röker ihjäl sig, det har man ju i alla fall forskning på och bevis på att det är sant.

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 14:25 #

Klara: "... skulle det vara förvillande att hävda att man förhindrar cancer genom att äta en viss sorts föda bara för att det låter otroligt? Kanske för bra?"

Men kom igen, Annika D *har aldrig hävdat* att man inte får cancer av LCHF-kost, bara att sannolikheten för det sjunker. Och nu erkänner t.o.m. VoF själv att de använt en kvällstidning som underlag. (Annika, kan du inte också publicera mailet?)

Det finns inget att diskutera här; det enda som hänt är att några VoFare återigen tjafsat, lagt ut dimridåer och saboterat en diskussion.

Skrivet av Palle den 13 mars, 2010 kl. 15:21 #

du missuppfattar mig helt palle, jag var också lite ironisk mot överförmyndarna och översittarna VOF :)
Jag står helt på Annikas sida och det borde du ha märkt av mina tidigare kommentarer.

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 15:34 #

Om jag hade mer kunskap skulle jag börja köra LCHF, men jag är nog lite för feg. Om jag hade Annika som personlig coach i en vecka skulle det kännas så mcyket bättre...

Jag älskar tyvärr osötat knaprigt bröd, helst stekt i smör och det är ju oförlåtligt, eller :)

Annika, varför inte starta upp utbildningar och workshops i LCHF? Och börja jobba som coach? Starta din egen skola. Det finns många som jag därute, som är intreserade men som ännu inte satt sig in i det.

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 18:23 #

Visst uppfattade jag att du stod på Annikas sida, men jag tycker man inte bör vara slarvig med nyanserna här, och sprida intrycket att Annika ändå skulle ha sagt att kosten förhindrar cancer...

Ser att pladdermakaren Per Edman skriver här uppe, och som vanligt inte säger något som egentligen har med huvudsaken att göra. Och dessutom råkar han 1) implicera att kvällstidning n:o 1 Aftonbladet skulle syssla med hederlig och pålitlig journalistik (så mycket för VoFs akademiska anspråk), och 2) avslöja att det förmodligen är han som skrivit den ytliga, svajiga och tramsiga prismotiveringen, och i alla händelser har skrivit det ytliga, svajiga och tramsiga "förtydligandet".

Tror du verkligen inte att människor genomskådar de undanmanövrer och den retorik du alltid sysslar med, herr Edman? Dessutom kan det inte nog påpekas att Edman själv saknar vetenskaplig utbildning och bara kan titulera sig datortekniker.

Skrivet av Palle den 13 mars, 2010 kl. 18:25 #

och även utbilda personal inom äldervård, dagis och skolor. Och alla spa och hotell som skulle vara intreserade att erbjuda sina gäster LCHF på menyn. Finns många privata företag nuförtiden så du behöver inte tramsa med BAKÅTSTRÄVARNA. :)

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 18:27 #

Bästa Annika.
Jag är i desperat behov utav att komma i kontakt med dig snarast möjligast (helt innan tisdag då jag är inbokad hos specialist på endokrin) finns det någon som helst möjlighet att få tag i dig? Mvh Emelie Dahlberg (dahlberg@tjelvar.org

Skrivet av Emelie Dahlberg den 13 mars, 2010 kl. 18:31 #

Per Edman
Kan du förklara vad VoF hoppades med att uppnå med utnämningen av AD till årets förvillare?

Skrivet av Kärnfrisk den 13 mars, 2010 kl. 18:31 #

Jag tycker inte att det är så allvarligt att säga att rätt kost kan mota sjukdomar (cancer i det här fallet) vilket den säkert kan. Oavsett vem som säger det. Det är väl inget att basera förvillaranklagelserna på. Även om Annika inte sagt det så är det ingen big deal tycker jag, om någon säger det. Får man inte säga det? Blir man utsedd till årets förvillare då?

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 18:33 #

Klara. Det är väl inte konstigt om yrkesmänniskor håller inne med sanningar och information. Om det skall bli ett sånt jävla liv varje gång. Jag hade nog inte vågat berätta att jorden var rund, när hela det etablerade samhället trodde den var platt.

Skrivet av Goran van Den Buske den 13 mars, 2010 kl. 19:22 #

Klara, Ja det finns mycket att fundera på vad man kan göra i framtiden.

Skrivet av Annika D den 13 mars, 2010 kl. 19:31 #

hujedamej, har vi inte kommit längre i evolutionen än så, goran van den buske??? Tänk så mcyket vi går miste om när alla kloka människor sitter och håller inne med alla sina geniala tankar och ideér för att inte bli fördömda och offentligt förödmjukade av mindre vetande, ja kanske till och med efterblivna individer. :)

Skrivet av klara den 13 mars, 2010 kl. 19:36 #

Sossan, tystnar som alltid när hon får mothugg. den aggresiva tonen lägger sig snabbt.
Annika, du har "räddat" mig ifrån min diabetes 2 efter ditt föredrag här i GBG i April 2009 , mår som en prins. Firar snart 1-års jubileum med något gott
Du och Peter Rhost är mina favoriter alltid som vågar stå upp mot "de stora pengarna"

Reinhold

Skrivet av Reinhold den 13 mars, 2010 kl. 19:47 #

Först och främst önskar jag att Annika fortsätter med hennes fantastiskt arbete. Jag har varit LCHFare sedan april 2008. Hade hjärtinfarkt februari 2008. Med LCHF mår jag otroligt bra. Viktnedgången har uteblivit men väfbefinnadet har blivit resultat. Har lyckat bli av med mediciner som inte passade mig och förhindrade mig att känna livets små belöningar och motgångar. Desto längre jag äter LCHF och desto mer jag läser om det, desto mer uppenbart är det att detta är den riktiga kostalternativen för mig och många andra. Samtidigt samlas motgångar mot detta goda vetande. I dag läste jag att Finland planerar straffskatt på mättad fett. Artiklar och skriverier där jämställer mättad fett med transfetter. Okunskapen är oerhört stor. Detta gäller så väl Finland som Sverige ( och VoF i synnerhet). Annika skall vara stolt och glad för vad hon har åstadkommit! Jag är mycket tacksam att jag fick möjligheten att lyssna på henne och det förändrade mitt liv till det bättre!

Skrivet av Ruotsalainen den 13 mars, 2010 kl. 20:44 #

vof-sossan skrev:"Idagsläget framstår den(Annikas blogg) som en personlig vendetta mot VOF."

Tänk voffarna hetsar upp sig över att folk försvarar sig
när de helt oförrtjänt blivit utsedda till "Årets Förvillare" !!!!

Är man demokrat bör man inte vara voffare. Deras mäniskosyn och samhällssyn är antidemokratisk.

Fördomsfullhet och okunnighet är två egenskaper

som är vanligt bland voffarna.

Tänk om de kunde ersätta det med nyfikenhet och

tolerans!

Helge

Skrivet av Helge den 14 mars, 2010 kl. 11:55 #

Annika!
När jag läser din blogg får jag intrycket av att du fortfarande är igång med föreläsningar för fullt.Jag tror mig veta att det här med att "vara i luften" kommer och går. Att det finns toppar och dalgångar i det som kan kallas en karriär.Kvällstidningar lever på att sälja lösnummer och tyvärr är vi människor benägna att roas av sensationer lite till mans.Jag tror att du fortfarande är mycket aktuell.
Förtvivla inte. Jag instämmer i vissas synpunkt: Tona ner hotbilden av dem inom dig!Gläd dig istället över alla positiva kommentarer. Att nära sin ilska kan ibland vara bra, ibland bara destruktivt.

Skrivet av Britta Andersson den 14 mars, 2010 kl. 12:21 #

"Men jag hoppas och tror att LCHF-budskapet går vidare på egna ben, trots att dess moder har förtvinat."

Är det du som uppfunnit LCHF Annika?!

Vänliga hälsningar
Bjarn

Skrivet av Bjarn den 14 mars, 2010 kl. 16:42 #

Bjarn, Det var i ett slutet lågkolhydratnätverk som LCHF utarbetades, men det var jag som lanserade beteckningen i min blogg, med den betydelse som den har fått hos oss, med naturliga fetter och minimering av industritillverkade kemikalier.

Skrivet av Annika D den 14 mars, 2010 kl. 18:54 #

Tycker att det är synd att jag fegar ur och inte vågar skriva det jag verkligen tycker om era argument och kvaliten på dem.
Skulle så gärna vilja få sjunga ut.
Med risk för att ,ni alla, får gratis foliehattar med posten från nåt företag som ser affrsmöjligheter när det påstås att människor ,som skiter i vad experterna och vetenskapen säger, är många. Ha ha..Tillåt mig småle.
Men är det så önskar jag få flytta till en annan planet.:-/

Skrivet av Ankie den 14 mars, 2010 kl. 19:36 #

Många som skriver härinne berättar att de inte har vaccinerat sig och eller sina barn.
Jag tror det är för att ni inte har kunskap nog så därför länkar jag till wikipedias sida om vaccinationer
"Om en mindre del är vaccinerade kommer sjukdomen finnas i befolkningen och kan smitta nyfödda innan de vaccinerats. Ett gott vaccinationsprogram som inkluderar så många som möjligt gynnar alltså även dem som inte är vaccinerade, genom att sjukdomen inte har fäste i omgivningen."

Skrivet av Ankie den 15 mars, 2010 kl. 00:58 #

Men Ankie, om man i princip aldrig får influensa varför ska man då vaccinera sig? Man kan ju inte smitta någon om man inte själv drabbas av sjukdomen.
Många som äter LCHF och GI-0 går i åratal utan så mycket som en snuva.

Att vara överförsiktig sliter på världens resurser helt i onödan. Som att vaccinera sig mot gula febern när man ska semestra i Dalarna, det är det förhoppningsvis ingen som gör.
Om det inte dras igång en kampanj som menar att vi "måste", förstås ...

Skrivet av HannaT den 15 mars, 2010 kl. 02:00 #

Ankie, att länka till wiki är ju ett skämt. Har du inte läst vilka som skriver där? De som har intresse av att föra ut information eller censurera information. Håll dig uppdaterad om du ska bidra. Wikipedia är ingen universell sanning och Jag skulle kunna länka till en massa information om vaccinets risker och influensans små risker.

Det där tramset om att man är osolidarisk om man inte vaccinerar sig går jag inte på. Det är bara grupptrycket. Alla som är sjuka kan stanna hemma tycker jag, och inte gå ut. Det är en större risk för allmänheten när folk sitter på bussar och tåg och står i köer och snorar och hostar och nyser rakt ut.

Jag har rätt att välja att inte vaccinera mig. Du har inte rätt att tvinga mig att göra det heller om jag inte vill, och komma med såna argument är bara förtryck.

Skrivet av klara den 15 mars, 2010 kl. 08:18 #

Att se vaccinering som något postivt är skrämmande. Vi borde stärka upp vårt eget immunsystem, inte tillföra kroppen en massa skit. Det är bara bra att bli lite förkyld då och då så att immunförsvaret stärks naturligt.

Skrivet av klara den 15 mars, 2010 kl. 08:30 #

Klara
Vaccination ses inte ur ett individuellt perspektiv utan ur ett populationsperspektiv. Det betyder att viruset stoppas ju fler som vaccinerar sig. Eftersom influensavirus till skillnad från många andra virus är "instabilt" d v s förändras snabbare i olika stammar och med olika mutationer, så innebär det att influensan kan ta nya grepp om populationer och återkomma i nya, oftast farligare vågor.
Svininfluensan är alls inte försvunnen globalt. I vårt land är det f n lugnt, endast ett fåtal rapporterade fall nu senast i Västra Götaland. I Grekland har den farliga mutationen D225G, som verkar livskraftig av publicerade provsvar att döma, nyligen angripit "with severe or fatal outcome".

http://www.recombinomics.com/News/03101001/H274Y_D225G_Greece.html

Genom att fler vittnesmål nu läggs ut på nätet, så kan vi kanske lättare förstå och ta till oss vilka konsekvenser svininfluensan kan få för de som drabbas svårt.

"Anita Ridlehoover: "Swine flu can go into pneumonia, which goes into Acute Respiratory Distress Syndrome, or ARDS, which a lot of people aren't aware of. I would have never thought it. I would have never considered the shot before, but after being gone through what I've been through, I most definitely would."

http://www.kpvi.com/Global/story.asp?S=12127057

Förtvivlade föräldrar, som drabbats av förlust av sitt barn.

"A GRIEVING couple have urged other parents to vaccinate their children against deadly swine flu after discovering their little boy had died from the illness."

http://www.dailyecho.co.uk/news/5060106.Swine_flu_killed_our_little_angel/?ref=mr#commentsList

Skrivet av Agneta Lindhag den 15 mars, 2010 kl. 10:28 #

" Det är bara bra att bli lite förkyld då och då så att immunförsvaret stärks naturligt.*

What??? Hjälper inte LCHF mot förkylningar???
Kanske bäst att inte äta LCHF då så ni får chansen att bli sjuka oftare. Många virus finns som behöver genomgås.
om alla göra detta "manuellet" för att slippa i framtiden.
Så händer det tokiga saker.

Det är sant att vaccinet ger lika gott skydd som genomgången sjukdom.
Om nåt år muterar skiten och man får vaccinera sig på nytt eller bli sjuk på nytt.
När det är pandemistatus på eländet så är det särskilt viktigt .
Jag pratar i n t e om solidaritet här, utan om att hindra att smittan får greppet/fäste stannar kvar.

Virus behöver en "värd" (hos smittad människa, frisk som sjuk, i vatten och avföring, var det visst också) vi ska ge dem så lite plats som möjligt.

De , virusen, är inte levande varelser , som jag trott förut. Och det är avdödade celler som vaccinet innehåller och immunförsvaret får då chans, via dem att känna igen viruset och förinta det.

Jag vaccinerar mig hellre än att jag ska riskera att dö själv ,alternativt bli skadad i lungor , öron/hörsel m.m (har redan blivit döv av genomgången virussjukdom= mässlingen), smitta ner nyfödda barn och människor som av olika anledningar inte är vaccinerade, eller har genomgått virussjukdomen varje år.

Wikipedia k a n vara en osäker källa men måste inte vara det alltid.

Jag vet att det som står där är rätt , denna gången, Har läst samma från säkra källor.
Om ni anser att fakta där är felaktiga så var god citera felaktigheterna.

-Varför ska vi fortfarande vaccinera oss?
Huvudorsaken till att det är bra om många är vaccinerade, är att viruset inte hittar nån ovaccinerad, att flytta in hos.
Ska vi v ä n t a på att alla genomgått influensavirusets härjningar i kroppen på oss, så kommer viruset samtidgt att få fäste.
-Har ni tänkt på det då?

Skrivet av Ankie den 15 mars, 2010 kl. 11:01 #

Äpplen och gröt är visst bra. Läs här
http://diabetesportalen.se/notis/ett-aepple-om-dagen-haaller-koll-paa-mer-aen-bara-magen/

Skrivet av Ankie den 15 mars, 2010 kl. 13:30 #

Annkie,
för möss så kanske det är så:
"Forskningen är utförd på två grupper möss som fötts upp på en likadan lågfettsdiet"
Hur det är för oss säger detta ingenting.

Skrivet av Ingvar den 15 mars, 2010 kl. 15:14 #

Agneta Lindhag, Jag tycker att det är helt ok att de som blir rädda för muterade virus i Ukraina och Grekland lätt kan få vaccinera sig.
Men vi som inte vill vaccinera oss vill slippa påbud av typen "Alla bör vaccinera sig".

Skrivet av Annika D den 15 mars, 2010 kl. 17:18 #

folk tror de vet och kan allt om allt, fast de vet inte ett skit och därför är de lättlurade för de är så livrädda för allt

om nåogn säger ALLA SKA VACCINERA SIG! så gör man det utan att ifrågasätta om det är nödvändigt och när man nu har varit så rädd och gjort det så måste man ju försvara sin handling...och hitta en massa försvar för det

Det finns hur mycket information som helst om varför vi inte ska vaccinera oss också, men den vill man tydligen inte ta till sig. Fast jag kan förstå det. Då rasar ju lögnen man lever på.

Skrivet av klara den 15 mars, 2010 kl. 17:33 #

Annika
Du skriver: "Agneta Lindhag, Jag tycker att det är helt ok att de som blir rädda för muterade virus i Ukraina och Grekland lätt kan få vaccinera sig.
Men vi som inte vill vaccinera oss vill slippa påbud av typen "Alla bör vaccinera sig".

Här skiljer vi oss Annika i vår syn. För mig är inte vaccination ett påbud från makten. Nej, istället ser jag det som ett erbjudande, en folkhälsans möjlighet, ett utvecklat samhälles välvilja. Du vet ju lika bra som alla andra, att vaccinationen är frivillig. Motpolen är tvång, det finns inga mellanlägen. Jag bortser nu från människor som i sina yrken arbetar med mycket sårbara patienter, t ex pågående cellgiftsbehandlingar med starkt nedsatt immunförsvar. Vill man inte vaccinera sig om man arbetar där, ja, då ska man begära omplacering. Där Annika, kan det vara på plats med ett "bör".

Men som helhet finns inget tvång. Var och en får ta ställning själv. Men man ska få chans att göra det mot en bra och trovärdig faktabakgrund. Nätet kryllar av konspirationsteorier. Dimbildningen är tjock. Är det för mycket begärt att typ läkare bör avhålla sig från att fördunkla horisonterna? Är det för mycket begärt att folk i dessa dimbildningens tider ska kunna lite helt och fullt på vad en läkare säger?

Ditt engagemang för LCHF är beundransvärt på många sätt och jag är förvissad om att du har rätt på en väldans massa punkter. Men fakta om AH1N1 sparkar Annika.

Skrivet av Agneta Lindhag den 15 mars, 2010 kl. 20:02 #

Lite synd är det också, att du, nu när du och dina medLCHF:are som Sten Sture Skaldeman och Andreas Eenfeldt har kommit så långt när det gäller vår kost, hamnar så snett i fokus genom all skuld du lastar över på vaccintillverkarna. Enligt min uppfattning borde fokus ligga på storskaligheten i produktionen av den föda du rekommenderar. Hur många har tillgång till rent kött idag? Färre och färre ju fler människor vi blir på jorden. Se hur svin- och kycklingproducenterna utvecklas globalt. Här ligger också faran för nya typer av virus förborgad. Både kinesisk och thailändsk storskalighet i sättet att föda upp kycklingar borde sättas under lupp med tanke på den högpatogena fågelinfluensan. Varför undersöker du inte dessa kopplingar? Radioprogrammet Priset på vår mat, som nu gått i några avsnitt, är viktiga frågor om förändrade nutritionsmönster på spåren. Skrämmande är bara förnamnet!

Vi är ju snart 7 miljarder människor på vår planet. Monsterstäderna växer explosionsartat. Kairo t ex har tappat greppet om både folkräkningen - och sophanteringen! Och mitt ibland de växande sopbergen bökar svinen. Just afrikanska länder med snabbt växande urbana miljöer har fått överge sin tidigare huvudsakliga näringskälla, havet, p g a rovfiske av stora fiskeflottor. Istället har de successivt börjat äta s k "bushmeat". Läs om teorierna om hur HIV-viruset spreds till människan. Då kommer du att upptäcka att människans påtvingade och förändrade nutritionsmönster och uppkomster av olika virus har många beröringspunkter.

Tänk om det är så illa Annika, att du i själva verket är ambassadör för något som i sina produktionsled är sjukdomsalstrande. Och att du genom ditt fokus på vaccintillverkarna angriper fel måltavla.

Skrivet av Agneta Lindhag den 15 mars, 2010 kl. 20:03 #

tänk om det är Du som har helt fel fokus Agneta...

Skrivet av klara den 15 mars, 2010 kl. 20:31 #

Agneta, Mitt fokus ligger på den multiinternationella storindustrin som gör allt för att tjäna pengar på oss. De vill sälja dålig idustrimat till oss, och de vill sälja massor av läkemedel, inklusive vaccin, till oss. Allt för att tjäna mycket pengar.
Frågan hur jordens befolkning ska försörjas i framtiden när de ändliga resurserna börjar sina, tror jag ingen säkert kan veta.
De ettåriga grödorna kräver massor av konstgödsel och bekämpningsmedel, och de är ingen lösning på problemet.
Läs Vegomyten.

Skrivet av Annika D den 15 mars, 2010 kl. 20:59 #

Agneta Lindhag: "... högpatogena fågelinfluensan"

Du har verkligen inte följt med i debatten utan lever kvar i höstens hysteri, eller hur? Fågelinfluensan var aldrig högpatogen, vilket alla kunde avgöra på ett tidigt stadie bara genom att hålla sig till fakta.

Skrivet av Palle den 16 mars, 2010 kl. 01:55 #

Dessutom kan det ju påpekas att vaccinet mot fågelinfluensan inte är särskilt effektivt, varför sjukdomen skulle överleva även om 100% av befolkningen vaccinerades - och få tillfälle att utveckla resistens mot vaccinet.

Skrivet av Palle den 16 mars, 2010 kl. 02:09 #

Palle, jag talar om HP H5N1, den som fortfarande bara smittar mellan fågel och människa, men som - om den skiftar genetiskt material - med t ex AH1N1, kan förvärva egenskapen att smitta människa till människa. Den risken finns, och är uppenbarligen större, så länge båda virusen finns som aktiva organismer bland populationer av människa och fågel. Vilket nu är fallet.

Många forskare anser att detta scenario bara är en tidsfråga.

Skrivet av Agneta Lindhag den 16 mars, 2010 kl. 07:50 #

Palle! Här kan du se WHOs rapportering om just högpatogena H5N1

http://www.who.int/csr/disease/avian_influenza/country/cases_table_2010_03_12/en/index.html

Som du ser av landrapporteringen har Kina, Indonesien, Thailand och Vietnam högst dödstal. Relaterat till mitt tidigare inlägg om kycklingindustrins utveckling finns all anledning att fokusera på ett ev. samband. Sedan har du även parametern att flyttfågelsträck med sjöfågel har stor betydelse i vissa av dessa områden, t ex Guangdong-deltat med stora habitat för dessa vilda fåglar, som troligtvis är bärare av viruset som kan "överleva" i kalla vatten. Denna provins i Kina med sina marknader av levande hönsfågel plus en växande storskalig kycklingindustri har tvingats slakta ut miljontals kycklingar efter att H5N1 upptäckts.

Förra året kom rapporter från Vietnam att H5N1 och H1N1-virus funnits aktiva inom samma familj.

"The above translation suggests a family in Dien Bien, Vietnam has tested positive for H5N1 and H1N1. Poultry belonging to the family has also tested positive for H5N1."

http://www.recombinomics.com/News/12100902/H5N1_H1N1_Dien_Bien.html

Det är just detta som är skräckscenariot för världens populationer. Att de båda virusen finner varann inuti en cell och där blandas. Om du inte läst boken av Mike Davis - Ett monster vid vår dörr - fågelinfluensan som globalt hot - så gör det. En film av Lennart Nilsson, som nyligen gått på Kunskapskanalen

http://www.ur.se/play/155516

tar upp just fågelinfluensan som globalt hot. Rekommenderas för alla som vill sätta sig in i vad det hela handlar om.

Skrivet av Agneta Lindhag den 16 mars, 2010 kl. 08:19 #

Okej, okej, okej. Jag blandade ihop fågelinfluensan med svininfluensan. Men då förstår jag öht inte varför du breder ut dig om det, eftersom saken inte handlar om fågelinfluensan. Du lägger bara ut en dimridå.

Du är säkert bara ännu en person som opportunistiskt försvarar etablissemanget, och kanske t.o.m. är VoFare själv. Nu när det visat sig att svininfluensan var en lufttom ballong, så har de ansvariga börjat försvara sig genom spekulationer och tendentiösa forskningsrapporter om nya, dödligare varianter av viruset - och ett nytt alarmistscenario kan byggas upp. Läkemedelsindustrin till båtnad.

(Hoppsan, det sista kan retoriskt populärt avfärdas som "konspirationsteori" av er, eller hur? Men det är ingen "konspirationsteori", bara mänsklig natur och vad girighet alltid lett till i historien.)

Skrivet av Palle den 16 mars, 2010 kl. 09:17 #

Oj, oj, oj, mina dolska avsikter att höja värdet på aktieportföljen är avslöjade av Palle!

Skynda dig Palle att hämta offerkoftan till Annika. För vem vet, jag kanske förvandlas till en blodtörstig Voffare. Då behövs riddare som du Palle. Som slår och fäktar i blindo - för Annikas skull!

Sen om det hjälper eller stjälper henne. Det är en helt annan fråga.

Skrivet av Agneta Lindhag den 16 mars, 2010 kl. 10:06 #

Okej, där tog läkare Lindhags argument slut. Men saken är den att det alltid är rätt att bemöta i synnerhet medicinska forskningsrapporter med sund skepsis. Mannen på gatan vet inte om det, men forskare själva är på det klara med att forskningsresultat mycket ofta är oriktiga. Här ett citat ur en numera klassisk studie:

"... a research finding is less likely to be true when the studies conducted in a field are smaller; when effect sizes are smaller; when there is a greater number and lesser preselection of tested relationships; where there is greater flexibility in designs, definitions, outcomes, and analytical modes; when there is greater financial and other interest and prejudice; and when more teams are involved in a scientific field in chase of statistical significance."

Forskare lever ofta på - och utnyttjar - en överdriven auktoritetstro från övriga samhället. Men det visar sig gång på gång att de ofta inte kan leva upp till bilden de ger av sig själva.

Skrivet av Palle den 16 mars, 2010 kl. 10:53 #

Palle, du har livlig fantasi. Jag är varken läkare eller har slut på argument. Tycker bara det känns bortkastat med saklig diskussion med dig efter din kommentar 09.17. Din nivå är "högre" än min, du har ju stenkoll på hela etablissemangsmaffian. Lägg nu en kommentar till från ditt allvetarperspektiv, så får du sista ordet. Jag ger mig!

Skrivet av Agneta Lindhag den 16 mars, 2010 kl. 13:20 #

Utmärkt, Agneta Lindhag, att du erkänner att du inte är läkare, trots att du till ytterlighet framställt dig som Den Som Vet.

Skrivet av Palle den 16 mars, 2010 kl. 13:40 #

Annika,

Det är underbart och hjärteskärande att läsa dina inlägg. Man ser hur du brinner för det du gör och att förvillarutnämningen verkligen har tagit dig hårt. Samtidigt ser man att du vågar visa dig sårbar och vara ärlig också när det gör ont. Kanske det är därför du av alla människor har lyckats med det som ingen i Sverige tidigare lyckats med, nämligen att visa vad hälsosam kost kan göra för den stora massans välmående?

Samtidigt som Sverige kanske börjar bli mätta på Annika Dahlqvist (väldigt många svenskar har hört om LCHF och måste nu smälta det innan de kan ta det till sig ordentligt) välkomnar jag dig till de andra nordiska länderna! Här behövs du verkligen fortfarande! Jag såg din föreläsning i Vasa, och här i Österbotten är verkligen ett frö sått. Jag tror du kan vänta dig många inbjudningar från Finland i framtiden när fler och fler får upp ögonen för din kost. Här verkar ännu nyfikenheten spira.

Tills förfrågningarna börjar öka igen kan du glädja dig över hur många människor som faktiskt har blivit hjälpta av dig! Vi är dig evigt tacksamma för att du öppnade våra ögon. Själv har jag ätit LCHF sedan 2008, och köpte just din nya kokbok. Förhoppningsvis räcker inkomsterna från böckerna och dylikt tills förläsandet igen tar fart!

Skrivet av Jenny den 16 mars, 2010 kl. 19:04 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg