Claudes svar 2 - och mitt svar på det

17 apr kl 20:19, 2006

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 8 Kommentarer | Permalink

1. Om du ska hålla dig till vetenskap och beprövad erfarenhet vilket

är din skyldighet som legitimerad läkare (vilket jag förutsätter att

du är) kan du inte fortsätta med de råd du uppger att du ger. Dina råd

har inte stöd i den vetenskapliga forskningen tyvärr.

2. Korttidsstudier är inte relevanta för en kronisk sjukdom.

Långtidsstudier som är kontrollerade adekvat visar ingen skillnad.

3. Jag brukar säja att Atkinsdieten är "osund" inte generellt farlig.

claude

 

 

Mitt svar:

 

Etablissemangets "Vetenskap och beprövad erfarenhet" i kostfrågan, är byggd på en falsk myt:

Myten om farligheten med det mättade animaliska fettet.

Den myten uppfanns av Ancel Keyes på 50-talet och har sedan levt kvar, utan att den någonsin har kunnat bekräftas vetenskapligt.

Den oberättigade rädslan för det mättade fettet har orsakat den höga kolhydratrekommendationen.

(Läs "The Soft science of dietary fat" av Gary Taubes.)

 

Den höga kolhydratrekommendationen har orsakat högt blodsocker, hög insulinfrisättning, inlagring av fett i fettväven, vilket orsakar fetma, och typ2-diabetes.

Det är etablissemangets rekommendationer om högt kolhydratintag, och lågt intag av animaliskt mättat fett, som inte har stöd i forskningen, tyvärr.

 

Den beprövade erfarenheten är den gigantiska folkfetman, och utvecklingen av typ2-diabetes, som har brett ut sig sedan etablissemangets nuvarande kostråd har slagit igenom.

Kolhydrat- och margarinindustrin har hjälpt till.

 

Rädslan för det mättade fettet har också gjort att etablissemanget rekommenderar att vi äter margarin och matoljor.

Dessa har aldrig visat sin nytta som människoföda. Tvärtom! Läs tex Gunnar Lindgrens hemsida i min bloggmarginal.

 

Korttidsstudier är de som kan ge hypoteser för långtidseffekt.

Människans evolution på animaliskt protein och mättat fett är en annan hypotesgrundande faktor.

 

Det finns långtidsstuder, tom svenska: Uppsalastudien, Malmöstudien, Norsjöprojektet, visade alla att de som åt mest av mjölkprodukter, med dess fruktade mättade fetter, levde längst och var friskast!

 

Vi  bör därför ge råd som stämmer med den rätta nuvarande kunskapen: Vi bör äta litet kolhydrater och i stället mera av animaliskt mättat fett.

 

Lågkolhydratkosten är inte osund, den är sund!

 

VH Annika Dahlqvist

 

 

 

Kommentarer:

Hej Annika, Jag har precis pratat med Inger Atterstam journalist på SvD. Ville vara säker på att hon läser ditt brev till C Marcus. Hon läser din blogg med intresse sade hon men hon tycker att det finns alldeles för dåligt forskarunderlag för att kunna förespråka konsumtion av mättat fett. Hon menar dessutom att atkins, gi-metoden, montingac och lågkolhydrat är samma sak i grunden. Jag höll naturligtvis inte med men kände att mina argument tröt. Har du möjlighet att maila henne info om de forskningsresultat som finns kring lågkolhydratkost och välbefinnande? Du har så mkt bättre koll på det hela än vad jag har trots att jag försöker hålla mig så informerad som möjligt. Vill verkligen bidra till att informationen om lågkolhydratkost sprids till media. Särskilt så att de överviktiga barnen kan få hjälp. (Har själv varit ett överviktigt barn så jag vet vilket lidande det är. Nu efter några månader på lågkolhydratkost mår jag äntligen bättre och vikten kryper sakta neråt. Idag är jag strax 40 år) Inger Atterstam har visst tidigare skrivit om magsäcksoperationer på barn i SvD. Då handlade det om tonåringar och speciellt en flicka som inte "lyckades" gå ner i vikt innan operationen och därför genomfördes den inte. Vill du och har du tid/ork är Ingers mail inger.atterstam@svd.se

Skrivet av Katarina den 18 april, 2006 kl. 10:13 #

Inger Atterstam var tidigt ute och skrev om Atkins-metoden. Kanske för tidigt. Hon skriver ofta bra om hälsa och läkemedel med kritisk blick. Har själv haft lite duster med henne när det gällde evolutionsmedicinen. Först efteråt förstod jag att hon faktiskt varit inne på liknande tankegångar, men inte fått den uppmärksamhet som hon förtjänade.

Skrivet av Bosse den 18 april, 2006 kl. 10:34 #

Katarina och Inger Atterstam, Jag skriver hellre i bloggen när det gäller principiella frågor, än individuella mail. Jag har ju mitt läkarjobb också att tänka på, så tiden är begränsad. Hoppas att Inger läser även kommentarerna. Jag har ingen perfekt ordning på mina referenser, så där måste vi hjälpas åt. Vad gäller de animaliska mättade fetternas farlighet, så finns den överhuvudtaget aldrig vetenskapligt belagd. Det är lögn och förbannad dikt från början till slut! Så det finns egentligen inget behov av att rentvå dem. Att människan är utvecklad på mättade animaliska fetter räcker gott. Den som tror att det fettet är farligt har bevisbördan. Sen att långtidsstudierna som jag nämnde i bloggen stöder detta, styrker den övertygelsen. Är det någon annan som har bra studier, om animaliska mättade fetter, till hands kan den kommentera det. Jag måste alltid skriva *animaliska* mättade fetter, eftersom etablissemanget alltid slår ihop dem med de konstgjort mättade fetterna, margarinerna. Eftersom margarinerna är giftiga blir ihopslagningen olycklig, och kan visa sammanlagd negativ effekt på hälsan.

Skrivet av Annika den 18 april, 2006 kl. 10:59 #

Jag glömde skriva att i Uffe Ravnskovs "kolesterolmyterna", i bloggmarginalen, finns det mycket referenser om fetterna

Skrivet av Annika den 18 april, 2006 kl. 11:19 #

Så om Claude har rätt i att allt måste vara "vetenskapligt belagt" är det inte många råd som vi kan ta av en vanlig läkare. Det finns ju rätt många läkare som själva erkänner att betydande delar av deras verksamhet går på lösa boliner.... Själv litar jag på "vetenskapen" vad gäller ett benbrott men lite mera komplexa problem som tex alla problem som berott på fel kost har den "normale" läkaren inte mycket att erbjuda i dagsläget. Skall de dessutom förbjudas att rekommendera riktig mat pga att den inte är vetenskapligt prövad är det helt kört.... Tyvärr så bottnar nog kraven på "vetenskaplighet" i det enkla faktum att det har högre status att stympa folk än att tala om för dem att de helt enkelt äter fel sorts mat. Kör hårt Annika - vi behöver flera doktorer som vågar ifrågasätta den humbug som det "vetenskapliga" falangen prackar på folk!

Skrivet av Thomas den 18 april, 2006 kl. 11:26 #

Hej! Jag skriver samma inlägg här som hos Litsfeldt: På lördag har tv2 en temakväll ang fetma. Man kan hoppas på att det finns en chatt i anslutning till den, då kan man ju säga ett och annat :-)

Skrivet av Åsagåsa den 18 april, 2006 kl. 11:32 #

Attersten kunde kanske läsa Mary Enig: Know Your Fats, så skulle hon sluta tveka.

Skrivet av Piltson den 18 april, 2006 kl. 13:16 #

De sjukhus som erbjuder "gastric bypass", dvs magstympningsoperation är Karolinska sjukhuset i Solna, Universitetssjukhuset i Linköping, Universitetssjukhus MAS i Malmö och Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. De kallar det ett försök. Ett försök som ska pågå i fyra år och omfatta c:a 40 ungdomar i åldern 14-18 år. Ett försök?! På ungdomar!! Vem tar ansvaret??? Vore det kanske idé att vi sökte reda på relevanta mailadresser till dessa sjukhus och bombarderade dem med protestmail, mail som man återkommer med? Vad tycker ni?

Skrivet av Frank Nilsson den 29 april, 2006 kl. 13:12 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg