Den internationella margarinmaffian

07 feb kl 16:55, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 76 Kommentarer | Permalink

I förrgår var jag i Norrtälje och pratade för en fylld aula med 400 personer. Igår var jag på Åland och pratade  på eftermiddagen och på kvällen. Det var rätt små lokaler och man fick stänga dörrarna 10 minuter före utsatt tid eftersom det var överfullt.

Jag berättade där om den multinationella margarinmaffian som beordrar sina marionetter i livsmedelsmyndigheterna i respektive länder att tillse att det blir förbjudet att ge barnen riktig naturlig mat, smör - och i stället tvinga dem att bara äta industrins giftiga kemikaliesmet, den gula skokrämen, som går under beteckningen margarin.

I det gamla bondesamhället, där man åt smör, var det ingen som dog av hjärtinfarkt. Nu när margarinet har tagit över rollen som matfett i folkhushållet så dör människorna som flugor i hjärtinfarkt.

Finland används av margarinmaffian som spjutpets i kampen mot världshälsan. Två studier som presenterades på 70-talet påstås visa att naturligt mättat fett är farligt för hjärtat: den Finska mentalsjukhusstudien och Nordkarelen-studien. Båda är falsarier vilket många forskare senare har påvisat. De finska professorer som genomförde studierna har belönats rikligt av konstfettindustrin.

Skriv på namninsamlingen mot margarintvånget!

I morgon jobbar jag primärvårdsjour i Sundsvall, och på måndag bär det iväg till Karlskrona, Växjö, Huddinge och Sundsvall, innan det blir LCHF-helg i Själevad.
Nästa vecka Kramfors, jour, Vilhelmina, Fränsta och Hola Folkhögskola. Det är mycket nu.

Kommentarer:

Det verkar var mer nu än nånsin. Vilket såklart är jättekul. Men arbeta inte ihjäl dig. Vem ska då föra vår talan?

Skrivet av Trillian den 07 februari, 2009 kl. 18:55 #

Jätteroligt att det rör på sig.
Etablissemanget försöker få tyst på oss. Men att så många efterfrågar dig visar att lchf betyder mycket för människor hälsa.
Kraften i detta är som en snöboll som bara rullar fortare ju större den blir.
Ta hand om dig så du orkar!!!

Skrivet av 79.102.53.171 den 07 februari, 2009 kl. 19:03 #

Hoppas du ser till att ha kul också på din jätteturné! Vi är nog många som är imponerade.

Skrivet av Doc_ den 07 februari, 2009 kl. 19:04 #

Ja, Annika, imponerade är bara förnamnet, som man brukar säga. Jag håller med Doc;s uppmaning att försöka ha kul också, vi behöver dig så väl så vi hoppas du lagrar positiv energi och hittar på nåt skoj mellan varven.

Till både Annika och Doc: tack för att ni finns.

Skrivet av Eva-Marie S den 07 februari, 2009 kl. 19:14 #

Jag har mycket kul på mina föreläsningsturnéer. Träffar många intressanta människor, och många som berättar för mig om sina hälso- och viktnedgångsvinster.
Under resorna sitter jag och läser romaner, det är avkopplande.
Däremot när jag kommer hem blir det mycket jobb på datorn. Då får jag försöka komma ikapp i bloggar och i mailen. Sen får jag försöka hinna göra nån nytta i hemmet också. Så den mesta stressen av resorna blir när jag är hemma nån dag emellanåt.

Skrivet av Annika D den 07 februari, 2009 kl. 19:21 #

Tack Annica, för den intressanta föreläsningen i Mariehamn! Synd bara att de inte kunde ordna större lokaler! Många fler hade velat höra dig.

Skrivet av Britt Lundberg-Skantze den 07 februari, 2009 kl. 19:23 #

Jag håller i en viktgrupp enl LCHF i Kiruna gm Studiefrämjandet och vi skulle vilja bjuda in dig senare i vår.
Hur kommer vi i kontakt med dig? Hittar ingen kontaktinfo här..?

Skrivet av Margareta K den 07 februari, 2009 kl. 20:51 #

Margareta K,
Jag har länken "Maila mig", och i länken "Kalendarium - mina föreläsningar" står min mailadress, där du kan kontakta mig.
Emellertid har jag inga tider till förfogande under våren. Men till hösten finns det lediga dagar för föreläsningar.

Skrivet av Annika D den 07 februari, 2009 kl. 21:10 #

Jag slappade framför teven i går kväll. I varenda reklampaus stack den internationella margarinmaffian (Unilever) upp sitt fula tryne. Man satsar miljoner på att få tillbaka förlorade marknadsandelar. Vårt informationsarbete börjar att bära frukt!

Sten Sture

- Smör, för dig som är rädd om ditt hjärta!

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 08 februari, 2009 kl. 09:26 #

Ordet falsarier är obekant för mig. Kan inte heller hitta det i mina ordböcker. Kan ngn av berättä för mig vad det betyder, förfalskningar?

Skrivet av Jussi den 08 februari, 2009 kl. 09:49 #

>>Skrivet av Jussi den 08 februari, 2009 kl. 09:49 #

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Testa även att googla på ordet.

Skrivet av Stefan den 08 februari, 2009 kl. 10:14 #

Man häpnar!!! http://ad.nuform.se/annonse7/aftonbladet/80194?A
Vad håller de på med igentligen??????

Skrivet av MICKE den 08 februari, 2009 kl. 12:03 #

Hej Annika
Vid jul fick jag lunginflammation och gick upp 2 kg pga en och annan julkaka, inte många, men blev allt sämre och hamnade på CSK i Kristianstad i 10 dagar. Deras diet till en överviktig diabetiker utan griskött (allergi pga penicillin) betyder rikligt med potatis eller ris, bröd av olika slag med Lätta smörgåsmargarin kakor och desserter. Jag fick panik. Min make tog in en hink turkisk youghurt 10% och en burk Cocosa (cocosolja Virgin) samt en kaffekopp där vi tarerat mängd youghurt+teskedar Cocosa i ½, ¾ samt hel kopp, med ratio och kalorier. Jag ersatte olämpliga födodetaljer med min mängd youghurt+Cocosa. En del protester fick jag uppleva, men maken tog in flera sidor från Din och från Skaldemans hemsidor, plus Socialstyrelsens godkännande av Dig, varpå LCHF fick fritt fram för mig.
Jag hörde från en väninna att Du ska prata i Växjö på tisdag kväll, och hon skall komma och höra på Dig. Du får gärna passa på att berätta om Din/min LCHF-seger på CSK.
MVH
Trollfarmor

Skrivet av Trollfarmor den 08 februari, 2009 kl. 12:53 #

MICKE,

det är bra marknadsföring. Fortsätt att äta skräpmat, ta ett piller och gå ner i vikt! Många har blivit rika på att sälja sådana koncept.

Jag föreslår att så många som möjligt beställer provpaketet, slänger det i soporna och bokar av prenumerationen. Det kan bli dyrt för skojarna.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 08 februari, 2009 kl. 16:18 #

Tillägg:

Självklart bör ni inte ta ett enda piller. De kan ju trots allt innehålla någon aktiv substans...

/SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 08 februari, 2009 kl. 16:23 #

Oj oj oj.. ta inte i så du spricker kvinna! Var det verkligen _ingen_ som dog i hjärtinfarkt i det gamla bondesamhället? Vart har du fått tag på den faktan?
Margarin är säkert inte nyttigt men det rättfärdigar inte ljug

Skrivet av Veron den 08 februari, 2009 kl. 17:58 #

Kul att läsa om dig i en kommentar på den mycket innehållsrika och intressanta engelska bloggen Hyperlipid, Annika!

"Interestingly Sweden has flipped, from Dr Ravnskov (slightly adapted):"

"Annika Dahlqvist is a practising doctor who has been immensely popular in Sweden because her work introducing the low-carb diet. She was accused by the Swedish Dietarians Organisation three years ago for malpractice, but was acquitted last year by the newly appointed Chief ot the Health and Welfare Department. At the same time he sacked the three official experts, who had been chosen for developng the new dietary guidelines for diabetics, because of their financial bonds to the food industry - Peter"

Det du redan åstadkommit är mycket stort, hoppas du orkar med att kämpa mot dessa multi-miljardintressen många år än!

Skrivet av patrik den 08 februari, 2009 kl. 18:29 #

JO, Veron, det stämmer nog i stort sett.
Paul Dudley White, amerikansk kardiolog som skötte Presient Eisenhower, påpekade att när han började praktisera medicin, kring 1920 eller så, var hjärtinfarkt en obekant sjukdom. När han dog på 1970-talet var det en av de vanligaste dödsorsakerna i USA. Ökningen hade gått parallellt med minskningen i konsumtionen av animaliskt "mättat" fet och ökningen av de konstgjorda växtfetterna som lanserades efter 2:s världskriget.
Jag tror vi skrev om detta nånstans i "Piltsons kommentarer", eftersom den förhärskande propagandan i dessa ärenden så gärna förbiser denna stitistik.

Skrivet av Piltson den 08 februari, 2009 kl. 18:56 #

Veron,
trolla du, vad har du för bevis att så inte är fallet?

Skrivet av Zipix den 08 februari, 2009 kl. 19:23 #

Jag behöver inte lägga fram några bevis varken för det ena eller det andra i det här fallet då jag inte påstår någonting. Jag ifrågasätter bara, det tror jag är bra för hjärnan.
Och jag anser att detta "I det gamla bondesamhället, där man åt smör, var det ingen som dog av hjärtinfarkt. Nu när margarinet har tagit över rollen som matfett i folkhushållet så dör människorna som flugor i hjärtinfarkt." bara är skrämselpropaganda. Notera åter igen att jag inte har någon åsikt om huruvida smör är bättre/sämre än margarin. Jag tycker bara att doktor Dahlqvist använder onödigt dramatiska ordalag.

Skrivet av Veron den 08 februari, 2009 kl. 19:35 #

Här kan man läsa lite om smör, margarin och hjärtattacker

http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/butter-margarine-and-heart-disease.html

Mer historia

http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/01/more-on-hydrogenated-fat.html

Skrivet av patrik den 08 februari, 2009 kl. 19:37 #

Huvuddelen av våra välfärdssjukdomar beror på undernäring. Många människor är övergödda och undernärda på samma gång. De får i sig för mycket lättsmält energi, för mycket konstgjord mat, och alldeles för lite näring.

Att det förhåller sig på det sättet är lätt att visa. Välfärdssjukdomarna försvinner nämligen när människor börjar att äta näringstät mat. Svårt sjuka människor blir friska, ofta på väldigt kort tid.

Maten ska vara din medicin, sa Hippokrates. Den regeln gäller fortfarande.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 08 februari, 2009 kl. 19:42 #

Veron,
74% av fettet i infarkterna består av omättade fettsyror. Smör innehåller 66,1E% mättat fett.
Man hade inte ens ett namn på hjätinfarkt på den tiden utan kallade det väl för att man dog av central bröstsmärta?

Skrivet av Wille den 08 februari, 2009 kl. 19:54 #

Här är det avsnitt där vi skrev om den falska skrämselpropagandan rörande animaliskt fett:
http://piltson.sensei.nu/?Rk0007
Willes påpekande om fettfördelningen vid utrensningen av igensatta ådror stämmer med Mary Enigs iakttagelser. Hon är nog den som tydligast resonerat igenom detta. Sök henne på nätet, Veron, du får hundratals träffar.

Skrivet av Piltson den 08 februari, 2009 kl. 20:10 #

Wille.. om man inte kallade det för hjärtinfarkt så är det inte konstigt att "ingen" dog av det.

Skrivet av Veron den 08 februari, 2009 kl. 20:13 #

Veron, etablissemanget använder sig av helt osaklig propaganda och beskyller det naturliga smöret för att orsaka hjärtinfarkter. Det är de som har bevisbördan att visa att det under 1900-talet införda margarinet inte är orsak till hjärtinfarkterna som steg till den vanligaste dödsorsaken efter 40-talet.

Skrivet av Annika D den 08 februari, 2009 kl. 20:43 #

Veron,

om de tidiga 1900-talets stora hjärtläkare samfällt berättar det det inte fanns några hjärtinfarkter i början på deras karriär så får vi faktiskt tro på dem.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 08 februari, 2009 kl. 20:52 #

Veron, du är ett Troll.
"Oj oj oj.. ta inte i så du spricker kvinna!"
när du sedan ombeds att förklara dig, så är du bara ifrågasättande.
Men du har inget att komma med.
Kom igen med argument!

Skrivet av Zipix den 08 februari, 2009 kl. 21:32 #

Tack för intressant och inspirerande blogg! I morgon påbörjar jag mitt "nya" liv med LCHF-kost! Jag går ut hårt och ser om det kommer att ge några resultat! Jag har köpt och läst en del böcker i ämnet, men jag behöver ändå all hjälp jag kan få! Så ni som har tips kring mat och annat inom LCHF-dieten, snälla hör av er! Vilka är era värsta fällor?

När det gäller denna blogg och margarin kan jag bara berätta om vår kommun som slutade med Bregott till barnen och gick över till Lätt och Lagom!!! Men gissa vilket ramaskri det blev? Det slutade med att kommunen fick ge sig och låta Bregottpaketen göra entré i skolmatsalarna igen! :-)

Allt gott till alla viktkämpare, ni är fantastiska!

Skrivet av CauseIamBurning den 08 februari, 2009 kl. 21:38 #

Snälla CauseIamBurning informera oss alla vilken kommun. Den senaste var ju Linköping? Skulle vara bra att veta hur det står till i alla våra svenska kommuner beträffande maten och SLV:s halsstarriga kostråd. Finns någon cetralt register.

Skrivet av Hans Andersson den 08 februari, 2009 kl. 22:10 #

Zipix
Jag är definitivt inget troll. Jag trodde att om jag lämnade en kommentar här så skulle jag få svar utav doktor Dahlqvist. Nu har jag fått svar på min fråga ändå. Jag har helt missat att jag blivit ombedd att förklara mig. Och nu när jag läser igen så förstår jag faktiskt inte vad det är att jag ska förklara men jag höftar lite. Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga.

Att jag inte har några argument är för att jag inte är ett dugg insatt i ämnet. Och om jag ska vara ärlig så är smör vs. margarin inte något som jag kommer bry mig om i framtiden heller.

Att jag är ifrågasättande grundar sig i att jag ifrågasatte det faktum att ingen dog i hjärtinfarkt i det gamla bondesamhället. Och även fast folk har lagt fram bevis för det så har jag svårt att tro det ändå.

Sen vet jag faktiskt inte riktigt vart du vill komma?

Skrivet av 90.239.74.163 den 08 februari, 2009 kl. 22:12 #

Det var jag som skrev kommentaren till Zipix - jag glömde skriva in mitt namn bara.

Skrivet av Veron den 08 februari, 2009 kl. 22:13 #

Vi som letat har inte hitta mer än några enstaka fallbeskrivningar av något som skulle kunna vara hjärtinfarkt, men du får gärna hjälpa oss att leta.

Kenya är ett intresant fall, dit kom många Brittiska läkare när landet var Brittisk koloni efter att en läkare berättat att har inte hittade några fall av diabetes eller hjärtinfarkt, eftersom de andra inte trodde honom åkte de dit och letade, men det tog 30 år innan de hittade första fallet, då hos en person som arbetade i hushållet hos en vit familj och därmed åt samma mat som dem. Sedan dröjde det många år till innan de hittade fler fall.

I samband med urbaniseringen började fallen komma snabbt och i dag har en mycket stor andel av befolkningen diabetes och många dör av hjärtinfarkt.

Det är då främst diabetes typ två det gäller.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 februari, 2009 kl. 22:18 #

Vad är det som säger att bregott inte innehåller skadliga kemikalier?? Hur vet man det?? Ska man äta rent smör så ska man gå till den gård det tillverkas i. Jag har sett gårdsbutiker som ger reklam på att de enbart har egna djur till slakt och eco-produkter men köper från annat håll när det egna tagit slut... ingen kan vara säker. Jag tror det viktigaste i all form av föda om det är kolhydrat, fett, protein så är det att fina så rena produkter som möjligt och det är näst intill omöjligt...

Skrivet av Britt-Marie den 08 februari, 2009 kl. 23:41 #

Är det fler än jag som släktforskat?? I dödsboken kan man se dödsförklaringar på 1800-talet han dog i kräfta och en anna i slaganfall ... Vad var slaganfall? Min mormor (som var född på 1800-talet) sa att det var propp i hjärtat för hon visste inte vad hjärtinfarkt var direkt ... Varför fick man kräfta när man åt så ren mat? Är det någon mer som vill debatera det goda bondesamhället?

Skrivet av Britt-Marie den 08 februari, 2009 kl. 23:47 #

Britt-Marie,
Bregott innehåller vad som står på innehållsförteckningen. Inget mer.

Det skulle vara bra om dom håller sig till kallpressad rapsolja och undviker varmpressad vid bregott-tillverkningen och skriver det på förpackningen.

Skrivet av Kenneth Johansson den 09 februari, 2009 kl. 01:05 #

Britt-Marie,
Kräfta = Cancer och det är mycket vanligare i dag än för hundra år sedan, men inte heller då var vi helt förskonade från det. Samma sak med slaganfall, som väl i första hand var det som i dag kallas stroke, alltså blodpropp i hjärnan, men även hjärnblödning. Sådant hör man i princip bara talas om bland fattiga människor, alltså människor som levde på bröd, gröt och liknande och inte hade råd med tillräckligt med riktig mat. Sannolikt var de också vanligare bland stadsbor än bland bönder.

Sådana sjukdomar har följt människan sedan jordbukets införande, och förekom enligt många undersökningar inte bland jägarfolk. Man kan t.ex. se den tragiska utvecklingen i Kenya när folk flyttar in till städerna. Läs även studierna Weston A Price gjorde på bl.a. Noramerikas Indianer, en bra artikel om det är: Guts and Grease: The Diet of Native Americans och många andra artiklar på den sajten.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 februari, 2009 kl. 10:32 #

Hej! Dr Dahlquist.
Jag är en kvinna med fyra barn 2-10 år som aldrig lyckats gå ned ( troligen socker beroende) väger 126Kg är 163cm. Min mamma tipsade om dig och nu har jag med en grupp vänninor börjat idag med din diet. Vårt problem är att vi äter mest Bengalisk mat( Indisk) där basfödan är ris, och man kombinerar ofta det med potatis, morötter mf. Vänninorna är oroliga om de kommer att klara detta då de ätit ris och potatis hela livet ( vana). Mitt stora problem är att jag är lakto ovo vegetarian och undrar hur jag på ett hälsosamt sätt kan byta ut köttprodukter. Äter nu quorn och linsbiffar, morotsbiffarmf.
Detta är min stora chans att gå ned. Jag var inskriven i Norrtullsjukus för min övervikt där man ordinerade vanlig kolhydrat snål kost med pasta , bröd m.m??? nu har jag lämmnat dem dels för att hitta något bättre( Din metod) dels för att jag inte skulle våga genomföra bypass operationen de förespråkar till de omöjliga fallen.

Jag har en son som har nevropsykriatiska funktionshinder ( ADHD, Asberger samt uttals syndrom) är det något i din kost jag bör modifiera för att den ska bli lämpligare för honom?

Tack! för att DU FINNS vi som var på väg att ge upp hoppet har fått en livsgnista tillbaka från DIG.

Nina

Skrivet av Nina den 09 februari, 2009 kl. 10:59 #

Nina,
Då har du mycket spännande experiment framför dig i köket för att anpassa alla dina intressanta recept! Speciellt knepigt när man skall anpassa det till att inte äta kött, men äter du mejeriprodukter, ägg, fisk och skaldjur borde det gå.

Jag har läst och provlagat en hel del mat från olika delar av Indien och det borde inte vara svårt att modifiera många recept till LCHF. Ghee är ju en underbar produkt som man ju tyvärr nu i allt högre grad byter ut mot matgarin i Indien, vilket orsakar en skenande epidemi av hjärtinfarkt.

Får man använda hur mycket smör och grädde i maten, och dessutom alla dessa underbara kryddor i olika kombinationer blir det nästan svårt att misslyckas i köket!

Sedan kan det vara en bra idé att fundera lite djupare på varför du inte äter kött, beroende på anledningen kan det kanske vara möjligt att äta kött från djur som fötts upp och slaktats på ett etiskt sätt och som fått leva ett naturligt liv med sin arts naturliga föda? Men det beror naturligtvis på vilken anledningen är. Dock har jag efter mycket läsande kommit fram till att det absolut inte finns några hälsoskäl som kan motivera det.

Jag respekterar alltså beslutet, så länge det bygger på moget övervägande och goda skäl, och inte på några myter.

För din son är det samma kost som gäller, du kommer att se mycket stora förändringar till det bättre!

Med naturligt animaliskt fett, mycket smör i ditt fall, och minimalt med kolhydrater och vegetabiliska oljor, kommer du inte att behöva bry dig om någon operation, en sådan skulle jag för övrigt inte rekommendera någon att utsätta sig för.

Lycka till! :-)

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 februari, 2009 kl. 11:39 #

Jag började ju med LCHF 2 veckor sedan. Mitt syfte är främst att gå ner i vikt (97 kg på 164 cm, kvinna) och sen plocka de hälsovinster som kommer i samband med detta.

Första veckan gick kanon! -5,7 kg. Sen började jag med smör och grädde och började äta mycket ost, första veckan var det mest magert kött, turkisk yoghurt och olja (raps och oliv) som gällde.
Nu har jag gått UPP 2 kg... så ändå ner 3,7. Men jag vill ju vända detta, och tog därför bort alla mjölkprodukter. Vet knappt vad jag kan äta då... olivoljan kräks jag vid bara tanken av...

Vilka mjölkprodukter är det som är värst för insulinet?

Köpte en stooooor vitkål idag, måste variera lite, har inte ätit grönsaker eller frukt dessa veckor, förutom varje dag 1 avokado, ibland 2.

MEN: hur mycket vitkål kan man äta? Gjorde baconinlindade köttfärsrullar på vitkål i ugnen... Med massor med klickar smör på...

Behöver hjälp, det gick ju så bra!

Skrivet av Nu! den 09 februari, 2009 kl. 17:45 #

Värst för blodsocker och därmed insulin är de magraste mejeriprodukterna, ju fetare desto bättre.

Undvik vegetabiliska oljor, ät naturligt animaliskt fett, inklusive mjölkfett.

Kolla kolhydratinnehållet på www.fineli.fi ifall du är osäker, tänk på att ju mer man använder av ett kolhydratrikt livsmedel desto mer höjer det måltidens totala kolhydratmängd och därmed blodsockret. En krydda som man använder några milligram av gör inte så mycket ifall den innehåller lite för mycket, medan något som innehåller 5g/100g som man äter 200g av ger kanske mer än man vill få i sig totalt på hela dagen!

För övrigt tycker jag att du skall ställa vågen längst in i en garderob och vänta ett halvår med att ta fram den. Vikten kan utan vidare variera 2-3kg under ett dygn så det finns ingen anledning att hålla på väga sig stup i kvarten. Inte blir man lättare av att väga sig heller.

Avokado verkar innehålla väldigt lite kolhydrater och även fettsammansättningen gör den till en av de minst dåliga frukterna, men den innehåller en del steroler vilket kan vara negativt.

I övrigt skulle jag ifall du är kvinna i fertil ålder passa på att nämna att chansen/risken att bli gravid ökar med LCHF, jag har sett en del rapporter från kvinnor som givit upp försöker at bli gravida, börjat med LCHF och blivit glada över att de börjat gå ner och sedan förtvivlade över att de börjar gå upp igen, innan de kommer på att det är naturligt att öka i vikt när man är gravid, vilket de alltså inte haft en tanke på att de skulle kunna bli. :-)

Lycka till! :-)

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 februari, 2009 kl. 18:17 #

Tack för svar!

Hahahaha, jag är INTE gravid. Hoppas du har heeeelt fel vad gäller det! Det är INTE omöjligt i och med dina påståenden plus att det finns en äkta make med i bilden också...

I och med att jag tog till grädden så började jag ju gå upp igen... det var därför jag tänkte att det är den som ställer till det.

Håller med om din kommentar, diggar den starkt: man blir inte lättare av att väga sig stup i kvarten... Så sant så sant.

Förresten vill jag berätta att det går utmärkt att uthållighetsträna på LCHF; jag tog mitt personliga rekord i rodd igår, 30 minuter (på högsta utan paus) cirka 5800 meter... och sen 55 min cykling på det... Mådde illa sen hela kvällen men det får man ta. Hellre det än en baksmälla på söndagkväll.

Tack för ditt snabba svar och goda råd. Jag tänker ändå ta bort ALLA mjölkprodukter denna vecka. Återkommer med resultat.

Skrivet av Nu! den 09 februari, 2009 kl. 19:28 #

Hej!
Jag har kört LCHF sedan den 1/1-09. Jag hittade skaldemans bok några dagar före.
Jag är fast i LCHF. Har bara ätit kött,ägg och feta mejeriprodukter. Jag mår kanon av detta.
Nu förstår jag inte hur jag någonsin ska kunna äta kolhydrat rik mat.
Jag kollade in Livsmedelsverkets sida.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22340&epslanguage=SV

-Där står det att folk har dött vid ketogen kost?
-Riks för tjocktarmscancer.
-Inga grönsaker och frukt ökad risk för ökad risk för hjärt kärlsjukdomar och cancer? m m
Jag har följ debatten men kan jag äta kött fisk mejeriprodukter resten av livet?
Jag är 45år och mår bättre än någonsin!
Jag kommer till Västerås den 21/3! Jag är fast!
Tack annika och skaldeman!!
Salsa och LCHF är livet!

Skrivet av Salsadansare den 09 februari, 2009 kl. 22:25 #

Hej!
Jag och min sambo har ätit enligt LCHF
i ca 2 veckor. Jag började för att jag ville bli kvitt mitt Cola och godis beroende, som är av det slag att jag handlar Läsk och godis per automatik och aldrig kunde låta bli en godis skål..
Viktnedgången började på en gång. jag är 177cm och har gått från 93kg till 89kg och ca 3-4 cm i midjan(beroende på om jag mäter på morgonen eller kvällen)
MEN.... Jag har även upplevt negativa sidor efter kostomläggningen. Jag har ledgångsreumatism och upplever just nu en betydande ökning av värk och att fler leder har börjat värka. Jag upplever även att jag står mig längre på LCHF utan att känna att jag MÅSTE köpa något sött. Här kommer mitt andra MEN.... när jag väl blir hungrig så blir jag fort och jag känner mig "bakis skakig". Min fråga är om detta är normalt under en övergångs period. Jag har ingen diabetes, jag har nyligen varit på Hälsokontroll och alla mina värden var klockrena (konstigt nog)sånär på RA´n. Vad beror mina symptom på?

Skrivet av Patrik den 09 februari, 2009 kl. 23:24 #

Nu!,
Innan du tar bort grädden, fundera lite över hur många gram kolhydrater det blir totalt under dagen av den och jämför med totalen under dagen. Även om en del tror det tror jag inte att någon annan än ett mycket litet fåtal är så kolhydratkänsliga att de behöver ta bort den. Mjölk däremot ger lite i mesta laget för många. Man kan då prova att blanda vatten och grädde till lagom styrka och smak för att ersätta mjölken få får man en naturlig låglaktosmjölk.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 februari, 2009 kl. 23:39 #

Hej Nu!
Jag blir lite orolig över att se såväl dig som andra skriva om att ta bort bra livsmedel som mjölkprudukter för snabbare viktminskning.
Det enda vi behöver minimera är kolhydraterna som inte kommer från grönsaker. I annat fall är vi bara tillbaka på samma effekt som alla jojo-bantnings kurer vi tidigare ägnat oss åt
Jag har sedan mitt första barn föddes för 36 år sedan kämpat mot övervikt, har genomgått gastric bay pass men gått upp i vikt igen, har yrkesutbildning i näringslära och i stort levt som jag lärt d.v.s. mycket fibrer/lite fett. Trots detta har övervikten kommit och gått (mest kommit) och jag har inte förstått vad jag gjort för fel. Med LCHF har pusselbitarna fallit på plats och jag är till 100% övertygad om att det är rätt. Efter snart 5 månader har jag tappat 13 kg, utan att gå upp ens under julen, jag mår bättre än på många år, inga blodsockersvängningar på eftermiddagarna och har en tankeskärpa som aldrig tidigare.
Jag äter i huvudsak enligt rekomendationerna i Annikas bok "guide till bättre hälsa och viktkontroll" och är så glad över att hon vågat stå på sig i det hon funnit vara sant och i total motsats till vad vi tidigare trott vara rätt.
Sist men inte minst, LCHF är inte en i högen av bantningsmetoder. Det är en livsstil och vägen till hälsa!
Gertie Jerrhag

Skrivet av Gertie Jerrhag den 09 februari, 2009 kl. 23:39 #

Nu!,
För övrigt kan det ju vara en bra idé att göra en g-test, bara för att vara säker i stället för att vara orolig. :-)

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 februari, 2009 kl. 23:42 #

Patrik,
Det låter ju definitivt som omställningsbesvär, läste i dag även att kostdoktorn sa att man i början kan få lite förhöjd urinsyra men att den sedan blir lägre igen, det skulle kunna förklara reumatismkänningarna? Gikt beror ju på det, men reumatism vet jag inte, men jag har för mig att symptomen kan vara snarlika, i så fall skulle du kunna vara feldiagnostiserad?

I vilket fall som helst är jag övertygad om att det är bättre inom en vecka eller maximalt två, annars är det bra ifall du frågar Annika eller Doc på kostdoktorn.se

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 februari, 2009 kl. 23:47 #

Gertie Jerrhag,
Jag håller med dig helt!

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 februari, 2009 kl. 23:48 #

Doc Henrik Andersson på klin. näringslära, Sahlgrenska hade, enligt denna blogg, helt fel när han tog fram och skrev boken om fettred.kost för kron mag-o-tarmsjuka som bland annat opererat bort sista delen av tunntarmen. Nästan alla har blivit bra på denna kost och blir så mycket sämre av kost som innehåller mer fett än 40g/dag. Hur förklarar man detta??

Skrivet av Britt-Marie den 10 februari, 2009 kl. 02:36 #

forts, till de som kan svara på min fråga..
Sista delen av tunntarmen tar upp gallsalter och är den bortopererad så irriterar dessa tjocktarmen om den finns kvar och mer diarreer. Är den bortop så blir det ännu mer diarrer eftersom tjocktarmen även tar upp vätska. Det behövs därför mer salt i kosten än jmf normalbefolkn men inte för mycket för salt binder fett. Sista delen av tunntarmen tar också upp magnesium och B12 och i tjocktarm bildas även en del k-vitamin, mycket att tänka på ...för oss som inte är normala... har någon mer förslag??

Skrivet av Britt-Marie den 10 februari, 2009 kl. 02:49 #

Kennet
Appropå vad som skrevs här om det goda bondesammhället ville jag kommentera detta. Klart att folk dog förr i cancer o stroke. jag skrev Kräfta för det fanns cancer för 100 år sedan trots att många levde på,(som denna blogg handlar om), rätt fett. Har läst om detta i samband med släktforskning och hört från mina släktingar. (bodde själv intill en gård där jag hämtade mjölk varje dag) Vet också vad stroke är. För att bevisa andra tiders sjd, skrev jag just slaganfall, det var ett gemensamt namn för propp o hjälnblödning. Jag har läst att de som var fattiga fick mer sällan, som vi idag har kallat "välfärdssjd", just för att de inte hade råd med tillräckligt med (som man här kallar)riktig mat. När det gäller urbanniseringen så kom just cancer för att det var mer föroreningar eftersom man eldade med kol i städerna inte för att arbetarna åt mer gröt. En del åt barkbröd och det var nog inte heller bra. Jag har läst en del biokemi och näringslära i några av mina utbildningar och det är jätteintressant..

Skrivet av Britt-Marie den 10 februari, 2009 kl. 06:43 #

Hej igen!
Hade helt missat att dr. Dahlqvist visst hade svarat mig.

"Veron, etablissemanget använder sig av helt osaklig propaganda och beskyller det naturliga smöret för att orsaka hjärtinfarkter. Det är de som har bevisbördan att visa att det under 1900-talet införda margarinet inte är orsak till hjärtinfarkterna som steg till den vanligaste dödsorsaken efter 40-talet."

Nu vill jag rikta mig till doktorn och säga att bara för att "etablissemanget" använder sig av osaklig propaganda så behöver du inte ge igen med samma mynt. Och som redan sagts, vid diskussionen huruvida jag var ett troll eller inte, så är det bra om man har ngt underlag för sina påståenden om vad som är sant.
Och min fråga var inte om margarinet har ökat dödligheten i hjärtinfakt utan och verkligen _ingen_ dog i hjärtinfarkt "i det gamla bondesamhället". Men som sagt. Det har jag redan fått svar på.

Skrivet av Veron den 10 februari, 2009 kl. 08:39 #

Hej
har just börjat igår med lchf, och undrar lite om jag gör det hela rätt?
Har en mycket envis sköldkjörtelscancer och tar efter operation och behandligar 150 levaxin. Jag är nu 34 och efter år av ivf behandlingar har kilona stadigt krypit upp och upp. Igårkväll började jag:
en bit brie
stekt kalvkotlett och kokt blomkål med olivolja på
(och två glas vin för maken hade med sig en flaska vitt vin hem)
idag:
kaffe med mjölk och en vit jogurt
lunch var en (ganska stor) ostbit med grillade grönsaker med olivolja
te´med mjölk
en bit brie som snack
pannbiffar ( inte med ströbröd) stekta, och zucchini/paprika i ugnen
jag undrar om det här med grönisar? för vissa verkar tycka att man ska äta nästan bara protein och fett, men jag äääääääääääääääääälskar grönsaker.
vad kan man äta som efterrätt?

är ananas med grädde ok?
Sofi

Skrivet av Sofi den 10 februari, 2009 kl. 13:07 #

Britt-Marie, man fick cancer och slaganfall (stroke) och "åderförkalkning" även före livsmedelsndustrins tid, men betänk att de åt mycket stärkelsemat, och ofta hade brist på näringsrik mat: naturligt fett och protein. Högkolhydrat/lågprotein- och lågfett-kost ökar risken för dessa sjukdomar.
Det är just hjärtinfarkt som var mycket ovanligt före margarinets invasion av folkhushållet.

Skrivet av Annika D den 10 februari, 2009 kl. 13:28 #

Britt-Marie, vi har fått många rapporter från personer med inflammatorisk tarmsjukdom som har blivit förbättrade i sina besvär av LCHF-kost. Jag vet inte hur doc Andersson gjorde sin studie, jämförde han med en grupp som åt mera av naturligt fett? Om han jämförde med högre margarinintag så kan det vara förklaringen till att högkolhydratgruppen blev bättre. Jag bedömer att margarin är det absolut sämsta för hälsan som man kan äta.

Skrivet av Annika D den 10 februari, 2009 kl. 13:38 #

Hej alla som har svarat mig angående mjölkprodukter!

Bilden är sådan att jag inte har ätit några andra kolhydrater än de som finns i mjölkprodukter, förutom:
Färsk spenat (som sallad)
1 avocado varje dag
Oliver ibland, då 10 åt gången

Har inte använt vanlig mjölk, tog bort den under första LCHF veckan.

10% yoghurt funkade bra under första veckan.

Igår gjorde använde jag inga mjölkprodukter alls, gjorde den där härliga kålpuddingen och gissa vad! Imorse hade jag gått ner 500 gram jämfört med igår (ja, jag väger varje dag nu så länge jag inte litar på att det går bra... kommer sluta med det sen).
Jag åt mat vid 18:15 tiden och vid 22:00 var jag fortfarande så mätt och nöjd.

Mitt kalori-intag igår enligt minmat var runt 1700 kalorier och fettet var klart mest, jag tar 2 ggr om dagen kokosfett i kaffet.

Så jag lever inte på svältkost. Jag tar till med fettet.
Kan det inte vara så enkelt att det ÄR mjölkprodukterna (GRÄDDEN) som ställer till det?
Senare i veckan när jag blir sugen på det, tänker jag ta 10% yoghurt igen. Just nu behöver jag en liten paus från den.

Jag märkte också att de dagar som jag tog grädde i kaffet och/eller maten, då cirka 1 dl om dagen, sa hade jag ett litet gnagande sug hela tiden, blev inte mätt, jag var trött, hängig, mådde illa och var TÖRSTIG som en räv.
Jag är laktosintolerant, men jag var inte längre gasig i magen...

Igår och idag har jag mått kanon, dricker normalt, plus att svullnaden (vätskan) i kroppen har gått ner.

Vad tror ni, KAN jag vara såpass insulinkänslig att den lilla skvätten grädde per dag ställer till det för mig?

Skrivet av Nu! den 10 februari, 2009 kl. 13:42 #

Britt-Marie,
Naturligtvis bidrog koleldningen till sjukdom, men det var inte det som gjorde Indianerna sjuka och feta när de tvingades bosätta sig i reservaten och leva på allmosor från staten, ruttet fläsk och liknande gjorde att de främst åt spannmål.

I Kenya eldar de inte med kol i någon större omfattning, ändå får de friska jägarfolken samma sjukdomar som vi när de flyttar till stan, även de som lyckats och bor i finare stadsdelar.

I Lindome där jag bor eldar man inte med kol, och vi är inte utsatta för lika mycket luftföroreningar som de andra delarna av kommunen, ändå känner jag flera personer med sjukdomen kol, varav minst två personer dött av den. Gemensamt är att det är personer med lite lägre imkomst som behöver vända på slantarna och då lätt luras att tro att en stor påse kolhydrater är billigare än fett kött för samma antal kronor.

Jag har dessutom ett stort antal bekanta som haft hjärtinfakter. Diabetes är väldigt vanligt. Väldigt många har en övervikt på 20kg eller mer.

Det kan vara intressant att se hur stor andel feta man ser som handlar i en fin ostbutik eller köttbutik och jämföra med hur många av kunderna på Lidl som är feta.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 10 februari, 2009 kl. 13:42 #

Nu!,
När du hållit på 1/2-1 år och inte börjat gå ner, då kan det vara dags att börjat titta på vad man kan ta bort. Det kan vara så enkelt som att du har en inflammation i kropen som behöver repareras först, som orsakar förhöjda halter av arakidonsyra och kortisol, i så fall producerar din lever kanske mer glukos än du får i dig via maten totalt vilket innebär att du inte går ner.

Det är alltså för tidigt att ens fundera äver ifall det är något fel med kosten som orsakar att du inte går ner.

Jag tycker alltså att du skall fortsätta som du gör och vara noga med att inte motionera ifall du känner minsta symptom på någon infektion eller inflammation. När du äter så små mängder kolhydrater som nu, och inget spannmål eller veg. oljor kommer det att läka ifall du ger det tid.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 10 februari, 2009 kl. 16:00 #

Nu!,
Utan spannmål är det dessutom sannolikt att du kommer att upptäcka att det inte var laktos som du var känslig för utan något av alla gifter i spannmålet som gjorde tarmen känslig, de skadorna kan mycket väl vara en inflammation som orsakar att du producerar glukos i levern, då måste den få läka ut.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 10 februari, 2009 kl. 16:04 #

Hej Kenneth!

Jag håller med mycket av det du skriver. Hela bakgrunden är den att jag inte lyckats gå ner på flera år. Vikten har ökat för varje år, cirka 5 kg per år de senaste 4 åren.

GI plus träning funkade inte. Pulverdieter där andra går ner 5 kg på 2 veckor funkade inte. Jag gick ner 2 och dessa kom tillbaka dubbelt så fort...
Det känns att oavsett vad jag gör så "händer det inget", förrän NU! :-)
forts följer...

Skrivet av Nu! den 10 februari, 2009 kl. 17:08 #

Del 2

LCHF känns väldigt rätt för mig. Men börjar viktökningen igen, tröttheten osv så fort jag använder mjölkprodukter så är det ett tecken på att nåt inte är rätt.

Jag har testats för sköldkörtel och diabetes. Men för att använda "etablissimangets" ord: det är inget fel på mig. Jag måste börja äta mindre än det antal kcal jag gör av med...
Med andra ord, fettsnålt och kolhydratsrikt... Och jag bara sväller och sväller och får problem med fötterna. :-(

För mig har LCHF effekten som jag hade under första veckan varit ett bevis på att jag hittat felet, att jag förmodligen är så insulinkänslig som jag trott. Effekten grädden har haft på mig bevisar det, tycker jag.

Därför är min plan att med hjälp av LCHF och träning komma in i en någorlunda normal BMI. Gå ner till 80-85 kg (obs min längd! 164) och sen testa grädde igen... Om det ger samma effekt så får läkarna undersöka vad det är jag har... Eller så får jag helt enkelt välja bort grädden...

Skrivet av Nu! den 10 februari, 2009 kl. 17:09 #

Nu!,
Det låter som om du misshandlat din kropp å det grövsta, inte så konstigt att det tar tid innan den börjar lita på att det är slut på svälten, du har ju under många år lärt den att finns det mat just nu är det ändå bara en tidsfråga tills det är svält igen, så det är bäst att lägga på sig reserver tills dess så att man överlever en svältperiod till.

Jag tycker att du skall strunta helt i vikten det näsmaste året, ät riktigt, ät dig mätt och se till att din kropp vågar lite på att det inte blir svält någon mer gång, och låt den läka ut alla inflammationer och all stress i lugn och ro.

Njut av all den goda maten och lita på att du gör vad som är bäst för din kropp så att den kan tjäna dig väl i många år till! Vikten kommer att normaliseras när din kropp är redo för det, inte innan.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 10 februari, 2009 kl. 18:04 #

Helt rätt Kenneth att indianerna och "keneyanerna" blev sjuka när de levde på fel mat som dåliga kolhydrater och socker. Samma med oss i europa som får i oss kemiska ämnen i maten och i luften, det har man sett i olika forskningsstudier. Men håller inte med dig om sjd kol skulle bero på annat än rökning. Menar du att dina vänner inte var rökare och fick sjd kol?? För du kan väl inte mena att sjd kol får du av én kost som innehåller kolhydrater?? Funderar på vad man diskuterar här egentligen om det inte är frågeställning om att alla ska äta animalisk fet föda istället för vegetabilisk fet föda med kolhydrater. Hur man ska minska i vikt och minska sitt kolesterolvärde eller som ni också anser bli friska från sin diabetes..

Skrivet av Britt-Marie den 11 februari, 2009 kl. 00:34 #

forts till Kenneth
Vi som har op bort tjocktarm och sista delen av tunntarmen tar inte upp gallsalterna igen som produceras när vi äter fett. Tar vi inte upp dessa så kommer inte fetterna tillbaka i näringskedjan utan försvinner ut tillsammans med gallsalterna. Även de få näringsämnen som fanns kvar i kroppen försvinner. Klart vi går ner i vikt men hur mår man utan någon näring kvar i kroppen... det blir in till sjukhuset med dropp. Frågan är hur kolesterolvärden blir men de har väl sitt eget liv. Vidare är det väl viktigt att tillföra kroppen antioxidanter (vilket är svårt för oss för vi tål sällan frukt o råa grönsaker)

Skrivet av Britt-Marie den 11 februari, 2009 kl. 00:37 #

till sist Kenneth
Antioxidanter behövs för att inte fett ska härskna. Våra cellväggar består av lipider o steroler och behöver även antioxidanter för att cellen ska kunna ta in näring och ut slaggprodukter. Med kemiska tillsatser i maten och fel sorts fett så blir cellväggen förstörd. Det finns forskning som visar att vi bygger upp cellväggen med lipider o steroler som finns i bland annat fullkorn men vi har förstört vårt fullkorn idag genom att ta bort dessa. Är våra celler sjuka så blir vi sjuka. Är det inte så att du ska inte tillföra kroppen mer energi än du konsumerar. och naturligtvis inte lura kroppen med socker

Skrivet av Britt-Marie den 11 februari, 2009 kl. 00:51 #

Britt-Marie,
Jovisst röker de, och rökningen är en viktig delorsak, men samtidigt får inte alla rökare kol. Jag har också sett många exempel på att personer med kol som blivit mycket bättre och i det närmaste helt friska genom att äta radikalt mindre kolhydrater vilket ju tyder på att det är en minst lika viktig faktor. Det är mycket intressant just att så väldigt många sjukdomar lindras eller botas genom att äta enligt LCHF.

Antioxidanter behövs för att inte omättat fett ska härskna, och vegetabiliskt fleromättat fett är mer benäget att härskna än animaliskt. Vi behöver mycket små mängder fleromättat fett, så länge vi får dem i balans mellan omega-3 och omega-6, resten av fettet kan med fördel vara mättat eller möjligen enkelomättat. Härskning av fett är inte enda anledningen till att vi behöver antioxidanter, det finns flera andra skadliga oxidationsprocesser de skyddar emot, främst ett antal okontrollerade reaktioner med glukos som bildar ämnen som t.ex. AGE. Ju mer glukos i blodet desto mer antioxidanter behövs.

Fett är i naturen skyddat av precis den mängd antioxidanter som behövs, bara i undantagsfall mer än vad som behövs. Några få undantag finns, t.ex. tranbär och havtorn har jag för mig. Leta efter de allra suraste bären du hittar. Bäst är antagligen torkade men kolla att de inte är sötade då.
Små mängder tokade tranbär använde t.ex. Indianerna när de gjorde pemmican, detta för att hindra att fettet härsknade, så tranbär innehåller uppenbarligen ett överskott av antioxidanter.

Att inte tillföra mer energi än kroppen behöver är något man inte behöver bry sig om så länge man äter den kost som kroppen är anpassad till, då reglerar den det själv, men har man länge misshandlat kroppen med svält har den lärt sig bygga upp reserver under goda tider, då behöver man tillföra ett energiöverskott under lång tid innan den börjar lita på att det inte blir svält igen snart. Men det sköter sig också själv ifall man äter enligt LCHF och äter när man är hungrig och slutar när man är mätt, då låter man kroppen få styra själv.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 11 februari, 2009 kl. 10:08 #

Nu sviktar jag lite angående frukt och bär. Lider man inte av sockerberoende kanske naturliga produkter från "naturens skafferi" inte är så galet. Fast å andra sidan gick det ju snett för Adam och Eva när de pallade från "kunskapens träd"..Men vad käkade dessa bibliska "förgrundsgestalter" i Edens Lustgård, på rak arm i normala fall?

Skrivet av Goran van Den Buske den 11 februari, 2009 kl. 15:39 #

Goran, de hade ju Guds tillåtelse att käka frukt från alla träden i lustgården, med undantag för "Kunskapens träd".

Skrivet av Sofia den 11 februari, 2009 kl. 18:25 #

Och mycket tyder på att den frukt som avses är granatäpplet.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 11 februari, 2009 kl. 19:03 #

LCHF kunde vara mera för än mot. Jag menar är att vi som grupp är en maktfaktor att räkna med.
I Norge finns det Rømme, eller Sæter Rømme som marknadsförs av Tine-mejerierna och innehåller 35% fett. Den skulle jag vilja se i våra Svenska butiker.
Glass är ett sorgligt kapitel ur LCHF-perspektiv. Vi bör kunna väcka intresse för en låg-kolhydrat-glass med hög fetthalt, framstäld av naturliga råvaror. Mjölk med 3% fetthalt, Norsk standardmjölk håller 3,8%. Vore inte en mjölk med 6-7 kanske 8% fett att föredra. Samma sak med filmjölk, och det finns många andra produkter som kan anpassas till våra önskemål.
Låt oss förändra utbudet i våra butiker.

Skrivet av Björn den 12 februari, 2009 kl. 08:15 #

Ang inflammationer så vill jag tipsa om ingefära.

Jag har haft stora problem med inflammationer tarmarna i hela mitt vuxna liv. (Självklart har jag tagit till antiinflammatoriska mediciner på recept, jag är inte emot piller på något vis, men om man kan "bota" sig med mer naturliga ingredienser så tror jag att det är det bästa) På senare år så har jag ätit massor av ingefära och mått mycket bättre. Jag skalar färsk rå ingefära, skär i bitar och kör i mixer tillsammans med vatten. Silar sedan bort alla vedartade fibrer och dricker upp ingefärsaften. Starkt, gott och nyttigt. Testa!

Skrivet av mia den 12 februari, 2009 kl. 09:50 #

Björn,
Jag håller helt med dig, för närvarande kämpar vi ju för att mejerierna och butikern skall se till att det åtminstone finns ekologisk grädde i butikerna, och helst i större paket än de 3dl portionsförpackningar de har nu, och att den Gammaldags mjölken skall göras på ekologisk råvara igen. Sedan måste vi kämpa på många olika fronter, så länge det är brist på ekologisk råvara väljer de i dag att ta bort ekologisk standardmjölk, kan vi få till en förändring i folks köpvanor, och skolor, sjukhus m.fl., så kanske de i stället i det läget skulle behålla den och ta bort den ekologiska lättmjölken eller mellanmjölken.

Det är så oerhört många områden att kämpa på att det är svårt att plocka ut några enskilda, men några exempel är fetare grisar så att vi får fettrand på kotletterna, att kor skall äta gräs och inte soja odlad på nerhuggen regnskog o.s.v..

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 12 februari, 2009 kl. 11:43 #

mia,
Annars kan du skära färsk ingefära i lövtunna skivor och hälla hett vatten över. Alltså göra te av den. Mycket gott och nyttigt, inte minst i förkylnings- och influensatider.

Bra innan man skall ut och åka eller ut på sjön också eftersom det är en av de mycket få effektiva medlen på åk- och sjösjuka. Faktiskt mycket efektivara än de piller apoteket säljer, och mycket mindre biverkningar.

Dessutom innehåller den enzymer som hjälper till att bryta ner köttprotein, vilket gör den mycket lämpad i marinader eftersom den mörar köttet.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 12 februari, 2009 kl. 11:47 #

Var kan man hitta garanterat äkta kokosolja för hudvård på internet om man bor långt från en hälsokostaffär? Hur vet man att den produkt man köper inte är oren / falsk?

Skrivet av Sofia den 12 februari, 2009 kl. 13:14 #

Kenneth
Instämmer helt om ingefära mot sjösjuka. Jag körde en blindtest på min mycket sjösjuka man under en semester med mycket båtresor. Ingefärstabletterna från hälsokosten vann överlägset och den vanliga biverkningen av sjösjukepillren, dåsighet, slapp han helt.
Mer ingefära åt folket :-)

Skrivet av mia den 12 februari, 2009 kl. 14:54 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg