Det hänger ihop

19 okt kl 10:27, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 41 Kommentarer | Permalink

Många säger till mig att jag ska ägna mig åt kostfrågan och inte bry mig om vaccinationsfrågan.

Men det hänger ihop enligt mitt sätt att se. Jag tycker inte att vi ska sätta i oss onödiga, potentiellt farliga, kemikalier, vare sig via munnen eller insprutade under huden.
Vi ska äta naturlig mat och skaffa oss egna naturliga antikroppar mot vanliga förekommande virus.
Ett influensavirus som har kommit kan inte utrotas utan det kommer att komma igen och igen.

Kommentarer:

Tröstlöst att behöver förklara för alla läkare vad naturlig, antiinflammatorisk kost med kolhydratrestriktion innebär. Min legitimerade läkemedelsförsäljare och receptförnyare skriver "äter extremkost" i journalen när jag vill ha remiss för jag har ont i foten. Extremkost är inte särskilt klargörande. Det bara avslöjar hans egen attityd. Jag har tipsat om länkar men han har inte tid, kan själv, vill inte....

Skulle vara väldigt bra med en sida som man kan skriva ut och ta med sig och bifoga till journalen, som vänder sig till läkare och vårdpersonal med förklaringar och hänvisningar, diagnoskoder etc.. Jämför FASS som är uppdelat i olika sektioner för vårdpersonal och vårdtagare.

Kan vara viktigt att undvika beteckningen LCHF för närvarande. Hellre betoning på antiiflammatoriskt än att blanda in den eviga bantnings- och viktreduktionsdebatten som inte leder någonstans.

Sedan äter alla olika. Därför bör det finnas en uppdelning i hur strikt man äter.
Själv äter undviker jag alla spannmålprodukter, grisfett, vegetabiliskt fett samt alla E-n, men får en del kolhydrateter från t.ex. lever, citrusfrukter, äpplen, ovanjordgrönsaker, kaffe samt ost, vispgrädde och yoghurt. Ligger ganska högt när det gäller protein. Andra äter betydligt mer gris. Många tar olika tillskott, t.ex. omega-3 och vitaminer.

"Tala till lärde män på latin och till bönder på bönders vis."

Skrivet av Anders S den 19 oktober, 2009 kl. 10:39 #

Självklart är det viktigt att du belyser, informerar om svininfluensan.

Det som oroar är att få inser de bakomliggande ekonomiska intressena och hur mycket det egentligen kostar skattebetalarna när man förbinder sig att köpa ett visst antal vaccin och dessutom betalar för denna köpoption.

Att man sedan levererar ett vaccin som inte var överenskommet om har tydligen slunkit förbi massmedia i stort och omnämndes bara kort av Sveriges Ekoredaktion häromdagen.

Vi litar alldeles för mycket på myndigheterna och vårt sk demokratiska samhälle.

Ifrågasätter vi inte får vi inte heller reda på något.

Skrivet av Ann-Britt Axelsdotter den 19 oktober, 2009 kl. 11:07 #

Anders S; jag förstår vad du menar och du kommer säkert att få bättre svar än mitt men jag tänker såhär:

Socialstyrelsen har godkänt Annikas kost för behandling av diabetes- och överviktspatienter. Någon annan skrev på den här bloggen och ifrågasatte varför Socialstyrelsen inte gör en uppföljning och en handlingsplan. För precis som hon skrev; vad är ett beslut utan handlingsplan?

Alltså bör vi gemensamt kräva av socialstyrelsen att dom gör det. Alltså en handlingsplan och en uppföljning.

Det är inte vi som ska behöva berätta för alla okunniga läkare hur fina resultaten blir. Statistik och vetenskap ska Socialstyrelsen kunna jobba med.

Men visst, det vore jättebra med ett blad, annars kan man ju be dom gå in på hemsidorna här, där det finns massor av material.

Skrivet av Emma 2 den 19 oktober, 2009 kl. 11:16 #

Har alltid tränat mycket styrketräning. Har alltid haft problem med förkylningar. Har blivit däckad i feber och halsont i en vecka nästan varannan månad.
Sedan jag började med LCHF för 6 månader sedan har jag inte haft en enda förkylning. Tveklöst har imunförsvaret blivit starkare. Blir väldigt intressant att se när /om jag blir förkyld igen !

Skrivet av Johan V den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Anders S; jag förstår vad du menar och du kommer säkert att få bättre svar än mitt men jag tänker såhär:

Socialstyrelsen har godkänt Annikas kost för behandling av diabetes- och överviktspatienter. Någon annan skrev på den här bloggen och ifrågasatte varför Socialstyrelsen inte gör en uppföljning och en handlingsplan. För precis som hon skrev; vad är ett beslut utan handlingsplan?

Alltså bör vi gemensamt kräva av socialstyrelsen att dom gör det. Alltså en handlingsplan och en uppföljning.

Det är inte vi som ska behöva berätta för alla okunniga läkare hur fina resultaten blir. Statistik och vetenskap ska Socialstyrelsen kunna jobba med.

Men visst, det vore jättebra med ett blad, annars kan man ju be dom gå in på hemsidorna här, där det finns massor av material.

Skrivet av Emma 2 den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Läkarna tycks inte bry sig om ens att läsa FASS! I min upplaga står där betr. det kolesterolsänkande läkemedlet Simvastatin att det skall användas "... i kombination med dietåtgärder, när inte tillräcklig effekt uppnås med enbart dietåtgärder och andra icke-farmakologiska åtgärder". Bland dem jag talat med (15 - 20 personer), som ordinerats Simvastatin det senaste halvåret, säger sig INTE EN ENDA ha fått några som helst rekommendationer beträffande sin kost, varför "dietåtgärder" tydligen inte förekommit. I FASS får man uppfattningen att Simvastatin är något man tillgriper, när inget annat hjälper mot förhöjda kolesterolvärden. Läkarna tycks i stället använda Simvastatin som ett förstahandsalternativ och förskriva preparatet ganska ohämmat. Med tanke på de allvarliga biverkningar som otvivelaktigt är förenade med preparatet ifråga torde detta vara minst sagt tveksamt - även om en avsevärd andel av patienterna självmant sätter ut medicinen, när biverkningarna blir alltför uppenbara och plågsamma.
Att det sedan är i bästa fall meningslöst att sänka kolesterolvärdet är en annan sak...

Skrivet av Sven Erik Nordin den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Kosten och näringsstatusen är helt avgörande för immunförsvarets funktion och styrka, så fortsätt informera. Speciellt är fetterna och kolesterolet mycket viktigt för ett starkt immunförsvar. Det du skriver om och föreläser om är nytt och banbrytande, det kommer att visa sig att du har rätt om det mesta. Keep the good force going Annika!
hälsar immunologen Sanna

Skrivet av Sanna Ehdin den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Nedan länk har kanske figurerat här tidigare men då den är så talande så bifogas den i alla fall!

http://www.vaccinationsfaran.se/pdf/skvalen.pdf

Skrivet av bustas den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Hela vaccinationsindoktrineringen ligger i linje med vad vi matas med om livsmedel; att man inte skall ifrågasätta gamla rön utan bara traska på i samma gamla hjulspår. Så jag tycker nog att det är samma fråga egentligen - det handlar om att våga söka nya vägar. Något som mänskligheten är i ganska desperat behov av just nu.
Vi måste ifrågasätta. Annars kommer det att gå riktigt illa, och det rätt snart - det tror jag i alla fall.

Skrivet av HannaT den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Anders S:

”Extremism (latin extremus) innebär att en åsikt eller tanke dras till sin yttersta spets utan utrymme för kompromisser”. Det är ju märkligt att din läkare kallar din kost för ”extrem” och speciellt då du inte ens äter griskött. Med tanke på hur vi ätit under miljontals år så borde ju den kost som de allra flesta äter idag vara extrem. Din idé med någon form av skrift att överlämna då man tvingas besöka läkare är ju utmärkt.

Skrivet av bustas den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Hej Annika
Min 18-åriga dotter är astmatiker och äggallergiker. Hon tillhör alltså en riskgrupp som enligt uppgift bör vaccineras, men eftersom hon är allergisk mot ägg kan hon inte vaccinera sig. Så till mina frågor:

Bör vi i hennes närhet (hon bor fortfarande hemma) vaccinera oss för att skydda henne?
Hur farligt kan det vara för henne att få influensan?
Hon har tidigare varit mjölkallergiker, är liten till växten, och har problem med excem.

Skrivet av Suhair den 19 oktober, 2009 kl. 12:22 #

Jag tycker det är ynkligt av de som ondgör sig angående innehållet i din blogg... bloggen är din och du skriver väl va f_n du vill. Punkt.

Take it or leave it, läs en annan blogg eller skaffa er ett liv... om ni inte gillar vad som skrivs.

Skrivet av fuldrutt™ den 19 oktober, 2009 kl. 13:51 #

Blir mer och mer övertygad om att jag inte ska vaccinera mej. Inga besked har kommit, tillhör inte högriskgrupper, äter LCHF sedan 4 månader tillbaka och har ingen lust att bli sjuk.
Förra hösten tog jag influensasprutan - dyrt när man inte är pensionär - för jag VILLE inte bli sjuk. Men vem blev sjuk! Jo jag, i flera månader avlöste virusarna varandra och jag blev totalt däckad! Inte av sprutan, utan av andra elaka virusar. Lekmannamässig slutsats: Mitt immunförsvar sattes ner av sprutan, och andra elakingar gjorde entré!
Nej, jag håller mej undan från andra sjuka, är noga med hygien och sköter mej själv!
/Eva

Skrivet av Eva den 19 oktober, 2009 kl. 19:06 #

Jo, det är ju frivilligt att läsa bloggen som vi många ggr konstaterat. Folk vill inte ha förändringar( iaf inte för snabbt), och sätter taggarna utåt när nån vågar utmana det rådande. Jag stöder Annikas förhållningssätt att människan ska äta naturlig mat som är mättande och bidrar till god hälsa. De som vill bedöva sig och lura sig med preparat får göra det....Heja, Annika!

Skrivet av 94.22.78.113 den 19 oktober, 2009 kl. 19:06 #

Jag håller med om att det hänger ihop och varför skulle du bara få ha en åsikt i ett ämne. Det är ju oftast så när man börjar i en ände så nystar man upp det ena efter det andra. Inget konstigt alls. Tänk på Annika att i alla motgångar så är vi många, många som stöttar dig.
Kram
Tina

Skrivet av Tina den 19 oktober, 2009 kl. 19:06 #

Jag tycker det Dr. Dalhqvist skriver är både bra och vettigt.

Skrivet av jj den 19 oktober, 2009 kl. 19:13 #

Här kommer en artikel från franska Le Monde Diplomatique som handlar om stordriften och profitjakten i djurhållningen har skapat en ny högst kreativ grogrund för nya influensastammar, menar Mike Davies i Le Monde Diplomatique, här översatt för norska LMD-utgåvan.
klistra in länken nedan där man har översatt till norska visst kan vi läsa norska.
http://www.lmd.no/index.php?article=11920
Tycker det artikeln visar hur allt hör ihop som Annika D säger.
/MVH Släggan

Skrivet av Släggan den 19 oktober, 2009 kl. 19:28 #

Jag håller såklart med om att det är otroligt viktigt med vad man stoppar i sig. Att äta LCHF har för mig inneburit en hel del med bättre hälsa och att jag mår bättre nu än för ett år sen.

Jag äter också omega-3 och c vitaminer samt silymarin för levern samt silver vatten varje dag. Samt MSM svavel

Är det någon annan här som provat silver vatten??

Stå på dig Annika för du behövs i hela vårt avlånga land :)

Samt ute i resten av världen också för den delen :)

Skrivet av Robban den 19 oktober, 2009 kl. 19:28 #

Den mat du äter innehåller dagligen mer gift än en influensavaccination. Själv är jag nyvaccinerad sen i fredags och mår BRA!

Skrivet av Jonas den 19 oktober, 2009 kl. 19:28 #

Hej Annika!
Köpte Expressen ikväll pga dig! Tycker att det är viktigt att människor ska få ett så bra liv som det är möjligt dvs alla ska se till sin livskvalité. Jag vill bara säga att det finns ju riskgrupper och alla människor som hör dit kan behöva en vaccinering för att de ska överleva om de drabbas av ett virus som är i stil med Hongkonginfluensan. Som du vet är jag inte läkare men välutbildad inom kost och näring vilket gör att jag inte tror att man kan skydda sig till 100% genom kost. Man bygger upp sitt immunförsvar och skyddar sig mot sjukdomar på så sätt men en garanti att man inte blir sjuk finns ju inte och den garantin finns ju inte heller även om man tar vaccinet - för så vitt jag vet så ger inte vaccinet 100% skydd. Däremot så borde det skydda och det är därför jag menar att riskgrupperna kan få ett visst skydd genom att vaccinera sig.Övriga kanske klarar sin hälsa ändå Att kosten är viktig för hälsan håller jag helt och hållet med dig om och att kosten är viktigare än man kan förstå!
Allt gott! Hälsningar Gun-Marie

Skrivet av Gun-Marie "Smörstekt" den 19 oktober, 2009 kl. 20:08 #

Hej igen Annika!
Glömde något viktigt i det jag skrev nyss. Om viruset ändrar karaktär vilket det kan göra så har så vitt jag förstått det hela, vaccineringen ett mycket litet skydd och då behövs en ny vaccinering för den influensan.
Kanske har jag fel???
Hälsningar Gun-Marie

Skrivet av gun-marie "Smörstekt" den 19 oktober, 2009 kl. 20:08 #

Camillas Matuppror,
visst hänger detta ihop också, även om inte rubriken avsåg just detta.

Camilla Sparring har fått ett stipendium från dr Dahlqvists fond för sin fantastiska insats för bättre mat till unga och gamla.

Grattis Camilla och tack dr Dahlqvists fond.

www.camillasmatuppror.se

Skrivet av Anhörig till äldre den 19 oktober, 2009 kl. 20:42 #

Åh va kul! Grattis Camilla och tack till dr Dahlqvists fond!!!! Välförtjänt, verkligen!

Skrivet av Emma 2 den 19 oktober, 2009 kl. 21:30 #

Det är klart att det hänger ihop. Hälsan är en helhetsfråga. Allt hänger ihop.

Själv skulle jag inte drömma om att vaccinera mig. Men jag besöker gärna någon smittad för att få ett naturligt skydd.

/SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 19 oktober, 2009 kl. 22:43 #

Grattis och tack till Annika säger jag också!!

Skrivet av LenaK63 den 19 oktober, 2009 kl. 22:43 #

Läs och begrunda!

http://stefanhagberg.blogspot.com/

Skrivet av ton den 19 oktober, 2009 kl. 23:23 #

Annika, vad du ägnar dig åt är ju faktiskt din egen ensak. Vill man ändra sin livstil för att må bättre måste man börja tänka holistiskt.

Skrivet av Chakra den 20 oktober, 2009 kl. 10:41 #

Just läst DN ang. våra folkvaldas uppfattning om vaccineringen. Det går bra att låta bli att vaccinera sig i de kretsarna utan att vetenskapsjournalisten går ut med brösttoner om solidaritet osv. Tyvärr Annika det verkar som så att det gäller inte sakfrågor utan det är dig de är ute efter och då hjälper aldrig så många förklaringar hur och vad du har sagt. Hoppas bara att du orkar med

Skrivet av Marianna den 20 oktober, 2009 kl. 10:41 #

I Frankrike där jag bor finns det också stor skepsis mot vaccinet.
Så misstron mot vaccinet är inget typiskt för Sverige.
Men på debatten verkar det så.
Tycker den där primärvårdsdirektören som strukit Annika från jourlistan utifrån vad Aftonbladet har i en artikel är helt hysteriskt korkad.
Usch vilket klimat.

Skrivet av foie gras den 20 oktober, 2009 kl. 10:41 #

ton,
Jag gick till den sajt du hänvisar till - med bl.a. mer kunskap om vaccinet. Inte märkligare Fass-text än vid de flesta andra läkemedel. De tar med alla eventualiteter.
För friska människor, dvs de som inte är äggallergiker, vill jag påstå att vaccinet enbart är en stor hjälp och definitivt inte att klassa som något farligare än att dricka mjölk eller ta en macka med smör.
Kvicksilver finns i de flesta födoämnen.

Det finns ingen rim och reson i influensavaccinationskäbblet.

Skrivet av Marie den 20 oktober, 2009 kl. 10:41 #

gaaaah nu har anna bajsén i expressen spytt galla över annika..

jag är så arg att jag inte kan skriva vad jag tycker..

Skrivet av anna i Sörmland den 20 oktober, 2009 kl. 10:46 #

I Norge överväger man nu massvaccinering, då Folkhälsoinstitutet räknar med att var tredje person som hamnar i respirator inte tillhör riskgrupper. Frågan är hur många dessa var tredje egentligen blir totalt räknat - fler än vanliga influensan?

Personligen är jag mycket skeptisk till massvaccinering. Undrar hur dom räknat, baserat på nuläget och hur det blir sen, eller räknar dom kallt med att det bara blir värre?

Skrivet av Charlotte den 20 oktober, 2009 kl. 10:46 #

Jag tänker i alla fall vaccinera mig.

Skrivet av Helen den 20 oktober, 2009 kl. 10:46 #

Visst hänger det ihop, och jag som ovanstående att det kommer att visa sig att du har rätt. Vet inte om det här varit uppe, men det visar sig att flera läkare i USA som monitorerat sina patienters D-vitaminnivåer rapporterar att de med höga nivåer inte drabbas av svininflunsan i samma utsträckning. Klart intressant tycker jag.

http://www.vitamindcouncil.org/newsletter/vitamin-d-and-h1n1-swine-flu.shtml

Skrivet av Gunnar den 20 oktober, 2009 kl. 10:59 #

anna i Sörmland, Har Anna Bäeén skrivit en senare krönika om mig än den 15-e?
Den var ju inte så farlig, hon ansåg att jag har rätt att ha privat åsikt om vaccinet.

Skrivet av Annika D den 20 oktober, 2009 kl. 10:59 #

i Tyskland ska man ge gravida, militär och Angela Merkel eget vaccin utan giftigt kvicksilver och squalen. I Sverige har vi vaccin med kvicksilver och squalen, och vi börjar att vaccinera dem som är gravida. På bipacksedeln (http://www.lakemedelsverket.se/upload/bipacksedelpand.pdf) till Pandemrix står att "Information om Pandemrix under graviditet saknas. Läkaren måste väga nyttan mot de ev. riskerna med att ge vaccinet om du är gravid". I Sverige har man tagit ett gemensamt beslut för alla gravida, att de ska vaccinera sig. Hur tänkte man då? Och hur kommer detta att påverka det ofödda barnet?

Skrivet av Natt Frost den 20 oktober, 2009 kl. 12:22 #

publicerad idag den 20
http://www.expressen.se/halsa/annabasen/1.1749094/anna-basen-fettdoktorn-har-sparat-ur-totalt

du borde polisanmäla detta.

Skrivet av anna i Sörmland den 20 oktober, 2009 kl. 12:22 #

PandemTrix och InfanTrix borde vaccinen heta!
Gillar dig skarpt Annika! Fler modiga doktorer som tänker annorlunda, alternativare, hälsosammare borde finnas här i Sverige.
Synd om de läkarstudenter som hjärntvättas under sina läkarutbildningar att vaccin, penicillin, mycket medicinering är det enda rätta för människorna. Medicin kan behövas, men bara om det är mycket allvarligt. Nu borde alla ta vaccin sägs det, likadant var det med penicillin, men nu är det inte självklart längre att ta penicillin mot öroninflammation och halsfluss. Penicllin försvargar immunförsvaret... Neurosedyn var det rätta för gravida en period...
Riskgrupperna borde inte vaccineras alls. Vaccin liksom penicillin ger ju sämre immunförsvar. Har man redan en sjukdom, då jobbar immunförsvaret mot sjukdomen, men får kroppen vaccin då blir immunförsvaret förvirrat. Immunförsvaret har svårt att jobba mot svininfluensavaccinet och sjukdom samtidigt, resultatet blir komplikationer. Har man astma och får vaccin, då blir ju astman ännu värre.

Skrivet av Tänker den 20 oktober, 2009 kl. 19:11 #

som barn rabbades jag av smittsam gulsot hepatit A. Låg inlagd på sjukhus och fick där strikta resriktioner om vilken mat en lever ska ha. Sedan flyttade vi till Sverige e ca 6 mån. Här skrattade läkarna min föräldrar upp i ansiktet när de berättade att jag skulle hålla mig till dieten ett par år minst. förövrigt så fanns det diet för alla patienter allt efter sjukdom i det gamla jugoslavien

Skrivet av igor den 20 oktober, 2009 kl. 22:35 #

Annika! Låt inte dessa "motreaktioner" trycka ner dig - du vet bättre. Tyvärr finns det allför många som ser allt i antingen svart eller vitt - inga nyanser överhuvudtaget..
Har sett helt andra exempel men på liknade tidigare idag.
Man ska passa sig för att gå mot strömmen och säga sanningar...

Skrivet av Olle i Skåneland den 21 oktober, 2009 kl. 08:15 #

Vem är frisk och vad är sjukt? Intressant fråga i radioprogrammet Kropp & Själ:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=3177710

Skrivet av En budbärare den 21 oktober, 2009 kl. 12:46 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg