Dietist om LCHF

13 sep kl 12:06, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 113 Kommentarer | Permalink

Det kom en länk till Eva Kullenbergs blogg, från i vintras. Hon skriver att hon är den enda dietisten som tar debatten med LCHF.
 "90 energi% fett", andra "40 energi% fett",  Det är väl bra att man kan prova ut hur hög andel fett som passar en själv. Själv brukar jag i alla fall föreslå minst 50E% fett för friska. Metabolt sjuka bör bör hålla fettandelen högre än 65E%.
"ät inte margarin för det är livsfarligt" Det håller jag absolut med om. Vilka studier har hon som visar att margarin är ofarligt att äta?
"ät inte frukt för det medför nästan döden",  Var har hon hittat det citatet?
"hög andel grova kolhydrater"  Var hittar hon dessa? Jag trodde att kolhydrater ingår i livsmedel som innehåller mer eller mindre fibrer, inte att kolhydraterna i sig hade olika grovlek?

Jag har aldrig sett någon anledning till att avråda från grönsaker, men att vi kan äta den mängd som känns bra, inga hysteriska mängder. Frukt däremot är sockerrikt och kan saklöst avvaras, om man vill hålla kolhydraterna kort. Dessutom är den importerade frukten ofta hårt besprutad.

Varna alla diabetiker för att konsultera en dietist. Det är livsfarligt för diabetikerna att följa dietisternas råd.

I senaste inlägget skriver Eva i kommentar:
"...gapa om att röd mjölk och smör skulle vara till nytta..."
Vilka studier har hon som visar att de naturliga produkterna röd mjölk och smör inte är till nytta?

Kommentarer:

Vad är syftet med att du tar upp detta gamla inlägg nu?

Skrivet av Eller hur? den 13 september, 2009 kl. 13:37 #

Dietister som Eva Kullenberg är de äldres dö´grävare!

Skrivet av Anhörig till äldre den 13 september, 2009 kl. 13:37 #

Eller hur, Jag minns inte att jag hade det uppe när det var aktuellt, därför tänkte jag att jag kunde ta upp det nu.
Eva har ju kommentarerna avstängda till blogginlägget i fråga, så hon behöver inte bli plågad av reaktioner nu.

Skrivet av Annika D den 13 september, 2009 kl. 13:52 #

Man blir ju inte speciellt imponerad av hennes (Eva K) övriga inlägg heller, för att inte tala om hur hon bemöter en del kommentarer. Hur är hon som dietist med den attityden?

Skrivet av Tant Grön den 13 september, 2009 kl. 14:24 #

Har just hittat till din blogg. Bra att du tar upp en viktig aspekt. Om en dylik inställning lever vidare börjar man förstå varför processen tar tid.

Som redan sagts så brukar ju intresset för framgångsrecept vara stort inom olika verksamhetsområden, men inom kostbranschen verkar man reagera våldsamt negativt på många håll, trots att LCHF verkar vara bra medicin för diabetiker. Faktiskt känns det lite skumt, dietister bör ju vara genuint intresserade av människors hälsa och därmed öppen för en kosthållning som minskar medicinering.

Synd för den diabetiker som hamnar hos en dietist med sådan inställning och vokabulär. Hoppas innerligt att inte alla är likadana.

Skrivet av Nybörjare den 13 september, 2009 kl. 14:24 #

Eva är fortfarande igång med sina "goda" råd. Just nu har vi en debatt med henne om mat till barn och detta skrev hon nyss:

"Barn som äter regelbundet, lär sig känna hunger och mättnadskänslor, vilket vi vet är oerhört viktigt för att kunna reglera mängden mat vi äter. Det betyder att om hunger-mättnadskänslan sätts ur spel, är risken för övervikt stor, genom att mängderna som äts blir för stora"

Deltag gärna i debatten på:
http://blogg.passagen.se/eva-dietist/entry/skolmaten_en_viktig_del_av

Skrivet av maxiq den 13 september, 2009 kl. 14:24 #

maxiq: Dig gillar hon inte alls, såg jag :o) Och den människan är dessutom politiker - får bara hoppas att hon inte hamnar på nåt ställe där hon kan vara med om att fatta beslut, hemska tanke!!

Skrivet av Tant Grön den 13 september, 2009 kl. 14:31 #

Politikern och dietisten Eva Kullenbergs blogg är ett slarvigt hopkok av halvsanningar och direkta lögner.Hennes agressiva och nedlåtande stil är onödig eftersom hon inte befinner sig i underläge, tvärtom hon har ju hela etablissemanget på sin sida. Ändå väljer hon att ge politikerföraktet ännu en grogrund och ger samtidigt dietister lite dålig renomé. Hon skriver bl.a:
"Jag har INTE skyldighet att informera om LCHF - naturligtvis inte. Däremot är jag nog - nästan - den enda dietist som tar en öppen debatt i frågan"
Då vill jag säga att jag är mycket tacksam för att den dåligt påläste folkpartisten Eva Kullenberg INTE informerar om LCHF. Tack Eva! Den enda behållningen jag fick av bloggen var vänliga och välgrundade motkommentarer. Man blir lite stolt och tacksam att man har dessa duktiga debattörer på sin sida. På så sätt bedriver EvaK:s blogg, mycket bra propaganda för LCHF. Tack än en gång, Eva ;)

Skrivet av 78.69.71.29 den 13 september, 2009 kl. 14:31 #

Ursäkta, jag glömde presentera mig ;)

Skrivet av Ulf G Bohlin den 13 september, 2009 kl. 14:31 #

maxiq, gick in på länken i din kommentar och blir fullständigt chockad hur Eva svarar dig: " din kommentar är så dum och korkad så jag blir bara matt... och jag vet ju att dina kommentarer är det för det mesta, så jag borde ju vara van ... "

Nog är det väl synd om hon är den enda dietist som tar debatt ... och dessutom politiker, vet hennes partledning om detta?

Detta är värre än jag kunde föreställa mig. Bra Annika att du skrev detta inlägg.

Skrivet av chockad den 13 september, 2009 kl. 14:55 #

Ulf G Bohlin den 13 september, 2009 kl. 14:31: "Då vill jag säga att jag är mycket tacksam ..."

Tack! Du klär mina tankar i ord!

Skrivet av gt den 13 september, 2009 kl. 14:55 #

Tack och lov att man inte läste till dietist!

Skrivet av kostintresserad den 13 september, 2009 kl. 15:30 #

Öppenheten för även motsatta ideér från dem som kommenterar du har själv är offantligt mycket större på denna blogg än på Eva Kullenbergs blogg.

Skrivet av Pellefant den 13 september, 2009 kl. 15:30 #

Bra Annika, att du gör oss uppmärksamma på dylika inlägg som Eva Kullenbergs fp.
Vore bra om hon kunde föra en välbalanserad diskussion istället för aggresiva kommentarer, som sagts tidagare pratet fortsätter i hennes bblogg så gå in och tyck till!

Skrivet av Eva Ivarsson den 13 september, 2009 kl. 16:56 #

Jag tror att nästan uteslutande alla dietister (samt alla andra som väljer att jobba inom vården) har intresse av att förbättra människors hälsa. Annars är det väl verkligen fel val av yrke?

Skrivet av Karl-Johan den 13 september, 2009 kl. 16:56 #

Kära fett vänner nu skall vi skilja på "sak&person" även när det gäller en dietist som EvaK. Det är lätt att det blir tvärtom på internet.
/MVH

Skrivet av Släggan den 13 september, 2009 kl. 16:56 #

Kostintresserad!

Se: http://www.mfhalsoutbildningar.se/kostradgivare.aspx#/

En bra chans att komma vidare och få legitimerad ordning på alla sina erfarenheter.

Hösthälsningar
Rolf Aronsson

Skrivet av Rolf Aronsson den 13 september, 2009 kl. 16:56 #

Tack Rolf Aronsson, tyvärr är jag på tok för gammal för att satsa på utbildning, men vidarebefordar länken till ett par yngre förmågor, varav den ena är diabetiker/sjuksköterskestud. och den andra nybliven hälsovägledare; så har jag i alla fall försökt att dra ett strå till LCHFstacken ... så kanske det blev någon mening med min spontana kommentar!

Mvh

Skrivet av kostintresserad den 13 september, 2009 kl. 17:17 #

Karl-Johan, Jag är övertygad om att dietisterna i grunden vill väl. Men om de har ett öppet sinne så borde de inte ställa upp på att ge så uppenbart felaktiga kostråd till diabetiker och andra metabolt sjuka, överviktiga, och även friska.

Skrivet av Annika D den 13 september, 2009 kl. 17:17 #

Vad betyder legitimerad kostrådgivare.

Skrivet av Q den 13 september, 2009 kl. 17:18 #

Q, Jag ser ingenstans att det står legitimerad, utan licentierad.

Skrivet av Annika D den 13 september, 2009 kl. 17:50 #

Till Karl-Johan den 13 september, 2009 kl. 16:56

Är helt övertygad om att den som väljer att utbilda sig till dietist, gör detta av genuint intresse. Vi förstår även att dietistens uppdrag är att förmedla forskningsresultat. Det är även lätt att tänka vad som händer om det byggs upp en hel industri runt en felaktig hypotes, inte bara jobbigt att tvingas tänka tvärtom, men även fundera över ”hur går det med mitt jobb”.

I jämförelse med den situation som diabetiker i alla åldrar har så är dietistens situation lätt. Och det finns gränser för hur man får uttrycka sig!

Skrivet av f.1940 den 13 september, 2009 kl. 17:50 #

Släggan: Hade kanske skilt på sak och person om Eva Kullenberg bara var en okultiverad, obelevad och därtill aningslös dietist. Jag tycker hennes roll som politiker spelar stor roll i sammmanhanget. Dessa folkvalda "potentater" får bara inte köra över eller förminska "gräsrötterna"och meningsmotståndare som nu sker på den bloggen. Hade jag varit Folkpartist hade jag troligen reagerat starkare.

Skrivet av Ulf G Bohlin den 13 september, 2009 kl. 17:50 #

Eva Kullenberg saknar erforderlig respekt för skattebetalarnas frågor och kunskaper!

Och hur kommer det sig att vår frihetsförespråkande regering står i begrepp att besluta om lightprodukter till alla elever i skolmatsalarna?

Vart tog den omhuldade valfriheten vägen?

Skrivet av gt den 13 september, 2009 kl. 18:29 #

Vad har Eva Kullenbergs egentligen för människosyn!

Skrivet av skattebetalare den 13 september, 2009 kl. 18:29 #

Annika D: det står uppe till höger att Eva K är leg. dietist.

Skrivet av Tant Grön den 13 september, 2009 kl. 18:29 #

Tant Grön, Dietisterna får legitimation från socialstyrelsen.
Mänskliga Företag utbildar till lic kostrådgivare
http://www.manskligaforetag.se/matlivsstil.aspx#kostradgivare_pt
Det är alltså inte legitimation från SoS

Skrivet av Annika D den 13 september, 2009 kl. 18:34 #

Har varit in på Eva Kullenbergs blogg. Ärligt talat, är hon frisk? Ingen vettig person, dessutom politiker, låter väl på detta sätt!

Skrivet av Fundersam den 13 september, 2009 kl. 18:34 #

Japp! Då är jag portad från Evas blogg.

"Hans inlägg är enbart till för att provocera och många av inläggen är oförskämda mot mig som person, som dietist och som politiker"

Jag har tydligen varit oförskämd fast jag tycker att jag har varit så len i truten som jag bara har kunnat och kommit med sakliga frågor och påståenden och har kunnat vara betydligt vassare om jag ville åt henne personligen. Om hennes gärning som politiker har jag nog aldrig uttalat mig. Men det får väl ni andra bedöma genom att läsa det som fortfarande finns kvar.

http://blogg.passagen.se/eva-dietist/entry/%C3%B6ppen_kommentar_till_bernt_med

Skrivet av maxiq den 13 september, 2009 kl. 19:41 #

Jag, jämte några andra har envist ställt frågor till henne som hon till största delen struntar i att svara på. Det har fått till följd att mina och några av mina medfrågares kommentarer av Eva numera raderas omedelbart, oavsett vad vi skriver. Det är faktiskt mycket skrämmande att en dietist, men framförallt en politiker beter sig på det viset.

Skrivet av Kärnfrisk den 13 september, 2009 kl. 19:41 #

maxiq: Ja, det är definitivt inte dina kommentarer det är fel på!! Det är då helt säkert... Hon har tydligen bestämt sig för att det hon säjer är det enda rätta och allt annat är kritik och fördomar om henne som dietist och politiker.

Inte mycket man kan sätta emot en sån person. Får nästan den känslan att hon inte finns på riktigt... att det är ett hoax!

Skrivet av Tant Grön den 13 september, 2009 kl. 20:00 #

Politiker kan aldrig erkänna fel

vad betyder fr a ?
vad betydr SNR ?

Skrivet av 81.226.202.11 den 13 september, 2009 kl. 20:00 #

Hon lär ju inte få något direkt ökat stöd som politiker om hon beter sig på det där viset... "ryktet" lär ju sprida sig. Kanske är lika gott, förresten.

Skrivet av Matsmurfen den 13 september, 2009 kl. 20:10 #

maxiq, Kärnfrisk

Jag tycker ni, andra och jag själv har ställt många vettiga frågor som tyvärr förblev osvarade. Ibland hänvisar hon med att frågan redan är besvarad och man får leta upp svaret själv. Jag och många andra misslyckas med att hitta något svar. För det finns såklart inget.

Hur man kan hålla en dialog på det sättet är för mig obegripligt.

Jag tycker inte att ni har varit otrevliga.

Skrivet av Stefan Andersson den 13 september, 2009 kl. 20:54 #

"Varna alla diabetiker för att konsultera en dietist. Det är livsfarligt för diabetikerna att följa dietisternas råd."

What?!

Nu börjar det här likna en fars av den sämre sorten. Jag kan tycka att Evas blogg ibland är lite väl enkelspårig ibland men att hänga ut henne så här! Och att komma med ett påstående som ovan?!

Snälla!

Skrivet av Åsa den 13 september, 2009 kl. 22:09 #

fots.
Hade det nu varit så att hon enbart varit dietist så vore väl det inte hela världen, men hon är också politiker med makt att ta beslut om kostfrågor i den kommun där hon är verksam. Då är det ju av yttersta vikt att människor som berörs av hennes beslut också får komma till tals och ifrågasätta hennes åsikter. Det är väl hela idén med demokrati? För vad ska vi annars med folkvalda politiker till? De ska väl ändå lyssna till vad väljarna har att säga? 

Oavsett vilken politisk åsikt man har så tycker jag att Eva Kullenbergs agerande helt onödigt spär på politikerföraktet i en tid då det redan är högt. Är man politiker tycker jag bestämt att en stor portion ödmjukhet är på sin plats. Man ska ju trots allt som folkvald jobba för folket, inte mot.

Med Vänliga Hälsningar

Skrivet av Peter S den 13 september, 2009 kl. 22:09 #

Med tanke på hur Eva bemöter kommentarer på sin blog har jag författat följande brev som jag sänt till Jan Björklund:

Hej Jan!

Som du antagligen vet har Folkpartiets representant i Ängelholm, Eva Kullenberg, en blogg i sin egenskap av dietist. Anledningen till att jag skriver till dig är att hon på den bloggen ger uttryck för en väldigt konstig människosyn. Exempel på svar på ett inlägg: "maxiq, din kommentar är så dum och korkad så jag blir bara matt...". Hon har, i princip sedan hon startade sin kostblogg, fått ett antal frågor från bloggbesökare som hon inte ännu till dags dato inte svarat på. Eller så svarar hon på ett oförskämt vis frågeställaren. Det är ju naturligtvis helt upp till Eva hur hon hanterar sin blogg, men om man som hon, som hon själv hävdar, står för en öppen debatt och fria åsikter så ter sig hennes agerande mycket märkligt. Det har nu kommit så långt att hon helt sonika raderar vissa personers inlägg direkt, oavsett vad de skriver. Och det tycker jag klingar väldigt falskt när man nu säger sig värna om det fria ordet. Anledningen till att dessa personer om och om igen ställer dessa frågor är ju för att få svar, svar som hon av någon anledning inte vill ge.

Skrivet av Peter S den 13 september, 2009 kl. 22:09 #

Åsa: Hade det varit fråga om en privatperson eller en dietist som utifrån sin yrkesroll gav uttryck för sina åsikter, hade även jag varit mot "uthängningen". När det Gäller folkvalda politiker är det en helt annan sak. De skall "hängas ut" om de uppträder stick i stäv med vad som kan anses rimligt som folkvald. Och ja..Om alla dietister har samma attityd och människosyn som Eva Kullenberg, då vill jag också varna överviktiga och diabetesjuka att uppsöka dem.

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 00:25 #

Peter: Det mest anmärkningsvärda är ju att Eva Kullenberg stoltserar med sin partitillhörighet på bloggen. Hade hon varit en vanlig "dietisthaverist" med x antal tomtar på loftet hade ju ingen reagerat eller tagit henne på allvar. Är man politiker representerar man folket och även sitt parti.

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 00:25 #

Åsa
Du är väl dietist? Då kan väl du svara på en återkommande fråga Eva brukar få och som hon inte svarar på: hur många typ tvåor har du, Eva eller någon annan dietist lyckats få insulinfria?

En högst berättigad och viktig fråga.

Skrivet av Kärnfrisk den 14 september, 2009 kl. 00:25 #

Åsa, Jag, och vi lchf-are, anser att dietisternas kostråd till diabetiker är sjukdomsförsämrande av en dödlig sjukdom. Era råd innebär högt kolhydratintag, vilket höjer blodsockret och insulinet, och lågt intag av nyttigt mättat fett. Istället ska de äta konstgjorda margariner och omega-6-oljor.
Vi som blivit friska på motsatsen vet att ni har fel. Ett gediget vetenskapligt underlag finns också, vilket ni negligerar.

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 00:25 #

Angående argumentet "LCHF sliter på miljön" som man får höra hela tiden (nu senast en av mina döttrar, av sin mattelärare).
Det gör det inte alls.
Vi är ett hushåll på sju personer och merparten äter LCHF eller GI-Noll (varierar lite från individ till individ). I början (cirka sex veckor)blev det dyrt, men nu är aptiten stabil och vi serverar *lika mycket eller MINDRE* kött jämfört med vad som gick åt på blandkost. Vad som har hänt är att vi *inte* konsumerar en massa saker, pommes, spaghetti, flingor, chips o s v. Maten räcker längre när den är fet, vi behöver inte servera matberg längre och matkontot har krympt med minst tjugo procent.
Så om det går åt mindre mat än förut, hur kan det då vara en ekologisk belastning?
För jag tror inte detta bara gäller mitt hushåll.

Skrivet av Hanna T den 14 september, 2009 kl. 00:25 #

vad betyder fr a? framför allt
vad betydr SNR? Svenska näringsrekommendationer, livsmedelsverkets kostråd.

Skrivet av Kenneth Johansson den 14 september, 2009 kl. 08:31 #

Hanna T
Det är för att dietister fortfarande tror att mättnad är samma sak som bukfylla. De tror helt enkelt att man är mätt när magen står i fyra hörn. Det är därför de har sin vurm för platskrävande, näringsfattiga kolhydrater. De ger "mättnadskänsla", vilket knappast är samma sak som mättnad.

Skrivet av Kärnfrisk den 14 september, 2009 kl. 08:31 #

Annika / Åsa,

Jag har varit in på länken 7d. LCHF-positiva läkare, sjuksköterskor och dietister och undrar om det inte finns en enda dietist, som vågat föreslå sina patienter neddragning av mängden kolhydrater? I så fall är det beklagansvärt.

För 15 år sedan fick en släkting som tioåring diabetes 1 konstaterat. Alltsedan dess har han rekommenderats kolhydratstinn och fettsnål kost. Nu är han vuxen och har just fått en av Annikas böcker i gåva. På eget bevåg har bytt ut sin frukost mot en LCHF dito med stabilare blodsocker som direkt resultat. Gissa om han och hans anhöriga är glada?

Detta exempel är endast ett av många och räcker gott och väl för att du Åsa skall tänka till och inte försvara Eva Kullenberg, som smutskastar LCHF kosten på sin blogg året efter det att kosten är godkänd av SoS! Vad är detta om inte tjänstefel? Det är säkert inte lätt att vara dietist idag, men definitivt betydligt enklare än att vara barn- eller vuxendiabetiker.

Menar du Åsa att man skall tiga och samtycka till kostrekommendationer som underhåller eller förvärrar en sjuk människas problem?

Skrivet av gt den 14 september, 2009 kl. 08:31 #

Hanna: Äter vi dessutom närproducerat, "frigående" ägg, svinkött från glada grisar och nötkött från fritt strövande boskap, gör vi ännu mindre brott mot landskap och natur, sjöar och vattendrag.. än vad dessa väderspända kolhydratätare gör med sina enorma konstgödslade odlingar och transporter hit och dit.

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 08:31 #

Och nu har Eva Kullenberg stängt av kommentatorsfunktionen

Skrivet av 194.71.19.244 den 14 september, 2009 kl. 08:36 #

gt

Vad är länken 7d ?

Skrivet av Q den 14 september, 2009 kl. 08:56 #

Jahap, nu har Eva stängt ner sin kommentarsfunktion. Man kan ju spekulera i vad det kan bero på. Någon som har en idé?

Skrivet av Kärnfrisk den 14 september, 2009 kl. 08:56 #

Q, länken 7d i bloggmarginalen: LCHF-positiva läkare, sköterskor och dietister

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 08:59 #

Åsa eller någon annan som vet ...

Måste dietister lyda SLV kostråd?

Skrivet av gt den 14 september, 2009 kl. 09:30 #

Jag som nästan trodde att Eva K var ett hoax... ack nej, hon finns på riktigt:

http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/AreaContentPage____57846.aspx

http://noteratavfpangelholm.blogspot.com/

Verkar som att hon inte jobbar som dietist idag, bara att hoppas. Fast en politiker med hennes attityd kanske är än värre... Huga!

Skrivet av Tant Grön den 14 september, 2009 kl. 09:30 #

Kärnfrisk.
Du vet uttrycket, bättre fly än illa fäkta.

Skrivet av cgs den 14 september, 2009 kl. 09:30 #

Gröt gjorda på fullkornshavre till frukost (med linfrön)...ibland..är det katastrofdåligt? Annars har jag skurit ner kolhydraterna så mycket jag kan komma på. Övrigt hyfsat frisk, antar jag, men vill gå ner i vikt och det gör jag nu trots denna gröt som håller magen i trim.

Skrivet av Maria den 14 september, 2009 kl. 09:30 #

Maria, Gröt på fullkornshavre med linfrön, ja det är en mängdfråga. Havre innehåller mest bara kolhydrater. Ersätta en del av havren med havrekli?
Och så lite gröt som möjligt, och i stället mera smör?

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 09:39 #

Ja du Kärnfrisk, det kanske beror på att det är fler än du och jag som ställer obekväma frågor. Hennes anhängare har inte direkt rusat till för att hjälpa henne så då är det bättre att fly än illa fäkta.

Dietisten Åsa arrangerar föreläsningar via sitt företag och några av dem skulle vara intressanta att lyssna på, t.ex. "LCHF – sekt eller sanning?" och "Diabetes typ 2 – hur ska jag äta nu?"

Skrivet av maxiq den 14 september, 2009 kl. 09:39 #

gt, Jag hörde en tongivande dietist säga att hennes personliga åsikter spelade ingen roll, utan hon måste säga som SLV har bestämt.

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 09:42 #

Instämmer maxiq - det hade varit intressant att lyssna på just dom där två föredragen och höra bl a hennes beröm för att LCHF-kosten så tidigt insåg att det här med mättat fett är bra vilket nu änteligen börjar få allmänt genomslag utom hos SLV.

Väntar för övrigt att hon någon gång skall ha ett inlägg om diabeteskost men än så lyser det med sin frånvaro.
Förmodligen så inväntar hon SBU-utredningens resultat framåt vården.

Den Kl 0942 var bra(dålig) Annika. så har många sagt till sitt försvar och oftast har det inte hållt? Det är alldrig förbjudet att tänka själv.

Skrivet av Zonen den 14 september, 2009 kl. 10:10 #

Maria.Gröt är nog inte det bäste, om du vill gå ner i vikt. Du kann ju ta linfröna med lite vatten eller göra flg müsslisom jag tycker är god på morgonen:
100g hasselnötter, 100g valnötter, 100 g mandel - hackas, 2 msk sesamfrön, 2msk solrosfrön, 2 msk pumpakärnor, 1dl kokosflingor, blanda allt och rosta i ugnen med lite smör eller kokosfett. När det kallnat tillsätter du linfrön eller psylliumfröskal. Strö några msk på lite fet youghurt på morgonen ock kompletera med 1-2 ägg.

Skrivet av Karen Pilgaard den 14 september, 2009 kl. 10:10 #

Om man äter så mycket kostfiber så kan det resultera i obehagliga flatulensbesvär. Rekommenderat är 25-35g kostfiber per dag.

Havregrynsgröt är mycket energisnålt per vikt- och volymenhet till skillnad från exempelvis smör. Problemet är kanske att det är svårt att äta så stora volymer som kan behövas för att stå sig - personligen löser jag det med mkt stora portioner, pålägg och mjölk.

Stora mängder linfrön har potential att bidra med för mycket vätecyanid (psylliumfröskal är ett bättre val i sådana fall, om stora mängder skall konsumeras): http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Linfro/

Skrivet av Karl-Johan den 14 september, 2009 kl. 10:49 #

Karl-Johan, Varför ska man äte stora protioner av havregrynsgröt? Är det inte bättre att äta måttligt av smör?

Hela linfrön bidrar väl inte med vätecyanid?

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 10:53 #

Vi måste inte följa SLV:S rekommendationer och gör inte heller det alltid eftersom de råden är utformade för friska personer. Vi måste som alla som lyder under hälso- och sjukvårdslagen se till att vår behandling följer vetenskap och beprövad erfarenhet.

Att inte tala om enskilda patienter kan vi inte göra då vi har tystnadsplikt men jag kan säga att kan säga att jag känner till typ 2or som med hjälp av konventionell behandling slutat med insulin. Jag vill heller inte gå in på antal eftersom behandlingen alltid är individuell och inte kan anses följa ett mönster. Hade vi gett samma kostråd till alla hade det varit en annan femma.

Annika: Jag håller inte med om att våra kostråd innebär ett högt kolhydratintag. Jag tycker inte heller att "våra kostråd" är en korrekt benämning då vi alla arbetar utifrån individuella behandlingar. Att begränsa mängden snabba kolhydrater och att balansera den totala mängden är inte en ovanlig behandlingsväg. På dig låter det som om vi helst skulle bada våra klienter i makaroner för att få dem friska. Ta av dig skygglapparna, tack!

Skrivet av Åsa den 14 september, 2009 kl. 11:19 #

Är bovetegröt med 2 msk kokosfett + "riktig" bond-gräddmjölk bra? Eller blir det för mycket kolhydrater?

Skrivet av Eva den 14 september, 2009 kl. 11:19 #

Jag tycker nog att frågan om Eva K. fått någon D-2a insulinfri är en central fråga och vi är många som just frågat detta. Efter som ingen av oss fått något svar på detta så tolkar jag detta som att ingen av hennes patienter blivit insulinfria, för min egen del tycker jag att detta vore målet att uppnå. Eller?

Skrivet av cgs den 14 september, 2009 kl. 11:19 #

Åsa, Jag går bara efter det jag har hört dietister säga om sina kostråd till diabetiker, och diabetikers berättelser om vilka råd de har fått av dietister. Det har varit skrämmande att höra.

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 11:24 #

Eva, bovetegröt är också en fråga om mängd, och hur mycket kolhydrater man vill inta. Det är bara att räkna efter i en kolhydrattabell. Det enklaste är att skippa bovetegröten.

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 11:24 #

Eva K. brukar inte vilja svara på frågor. Många blev frågande till hennes text i en blogg: "Alltså, insulin är ett livsnödvändigt protein som behövs för att omvandla det vi äter till socker i blodet."
En typ 1:a som läser detta kan uppfatta det som att insulinet ger högre blodsocker. Hon ville trots uppmaning inte ändra och skrev till mig "Jag har inte någon skyldighet alls att svara på frågor eller byta åsikt."
Hon finns nu med med bloggtexten ovan och sitt namn i min bok "Diabetes. Inte." under rubriken "Okunniga och farliga dietister (s 158).
Hon får väl polisanmäla mig för förtal om hon tycker.

Skrivet av Lars-Erik den 14 september, 2009 kl. 11:49 #

Jag ser ingen anledning till varför det generellt skulle vara bättre att äta smör än havregrynsgröt? Jag har inte heller sett några studier som visar att smör leder till långsiktig viktnedgång för alla individer? Varje individ får väl själv välja? Jag personligen föredrar havregrynsgröt till frukost eftersom jag tycker det är gott, det hjälper mig att vara viktstabil och jag behöver kolhydrater för effektiv anaerob metabolism.

Jag tror på kosthållning anpassad på individuellt plan. Men om det ska talas om vad som är bäst för alla:

http://www.fao.org/economic/ess/food-security-statistics/en/

Titta gärna hur matintaget ser ut globalt i världen. Sök sedan vetenskap på kopplingar mellan nutritionstransition och utveckling av diabetes typ 2.

Skrivet av Karl-Johan den 14 september, 2009 kl. 12:38 #

Åsa: Det är märkligt att du som påläst och välutbildad dietist och som enligt egen utsago är mer vidsynt inte går i polemik med dina kollega(or) med fundamentalistisk övertro på SLV:s kostråd i allmänhet och vurmen för kolhydrater i synnerhet. EvaK:s blogg är ju ett "smörgåsbord" av bristfällig kunskap och absurda konklusioner. Det upptäcker även jag som är lekman på området. Din recension tidigare var bara "att bloggen var tråkig".

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 12:38 #

Karl-Johan, Du är tydligen frisk, normalviktig och fysiskt aktiv. För den är det ok med havregrynsgröt, med mkt smör.
Vi som är överviktiga och metabolt sjuka bör hellre äta anpassad mängd av smör (halva mängden mot kh) för att inte höja blodsocker och insulin, och få i oss de nyttiga näringsämnena i smöret.

Skrivet av Annika D den 14 september, 2009 kl. 12:44 #

Glömde jag rikta frågan till dietisten Åsa? Enda nackdelen med kommentarkontrollen. Man ser inte omedelbart vad man skrivit ;)

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 12:44 #

Ulf:
SM i SAOL!!! Jag uppskattar det :D

Jag har aldrig påstått att jag är vidsynt, det är din tolkning och att påstå att mina kollegor är fundamentalister är ganska så roligt om inte annat! Jag har heller aldrig påstått att Evas blogg är tråkig, återigen din tolkning.

Vi har olika åsikter, det blir bara fel om man försöker kalla det något annat.

Skrivet av Åsa den 14 september, 2009 kl. 13:03 #

Karl-Johan: Då har du nog missuppfattat denna blogg. Om någon med viktproblem direkt undrar om gröt är bra vid viktreglering neråt måste svaret bli nej. Om vi "leker med tanken" att kolhydrater är boven i dramat. Denna blogg vänder sig direkt mot etablissemangets totala inkompetens när det gäller orsak och verkan angående kostrelaterade sjukdomar och fetma. Se dig omkring i samhället..Tycker du att SLV:s gällande kostparadigm lyckats få bukt med metabola syndromet och typ2 diabetes?

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 13:03 #

>>Skrivet av Karl-Johan den 14 september, 2009 kl. 12:38 #

Ang. havregrynsgröt så åt jag också det för det mesta till frukost under drygt 30 år. Som även Gunde och många andra! Men de senaste 4 åren så kör jag ist. med äggröra och Creme Fraiche, 34%-ig. Har du ngn bra teori Karl-Johan om hur det kan komma sig att jag gjort denna koständring! MVH, Stefan

Skrivet av Stefan den 14 september, 2009 kl. 13:26 #

Hej,

Läste ett recept på LCHF bröd och där i skulle man ha fiberhusk. Var kan man köpa detta? Jag var på ICA och tittade vid bak- och hälsokost men hittade inget och personalen hade aldrig hört talas om det. Någon som vet?

Skrivet av Jenny den 14 september, 2009 kl. 13:38 #

Åsa: Förlåt mig!"Enkelspårig" skrev du ju. Min fantasirika hjärna omtolkade genast till "tråkig" eftersom jag personligen anser envägskomunikativa individer en aning trista i längden.

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 13:38 #

Jenny.
Där vi bor, finns det på allergikerhyllan.

Skrivet av cgs den 14 september, 2009 kl. 14:52 #

Jenny

Det brukar vara lättare att hitta Po-fiber. Det funkar på samma sätt.

Skrivet av Stefan Andersson den 14 september, 2009 kl. 14:52 #

Ulf: He, he :D
Enkelspårig behöver ju nödvändigtvis inte heller innebära envägskommunikation (om vi ska vara hel korrekta....;)). Men det är ju en helt annan diskussion.

Skrivet av Åsa den 14 september, 2009 kl. 14:52 #

Åsa, det är lika självklart att dietister/sjukvården håller på tystnadsplikt och ger individuell behandling som att behandlingen inte följer ett givet mönster.

Finns det någon behandling som följer ett givet mönster?

Kan du närmare förklara varför det omöjliggör en redovisning av antalet diabetiker som blivit insulinfria genom konventionell behandling under exempelvis en 2-års period?

Skrivet av anhörig den 14 september, 2009 kl. 14:52 #

Jag är allergisk mot nötter och mandel annars hade jag nog bytit ut min gröt mot en nötmix till frukost. Men vilkten går ner även med denna gröt, äter det bara ngr ggr i veckan och oftast mätt på mindre än en portion nuförtiden. Är i övrigt så pass restriktiv med kolhydrater att vågen ändå visar nedåt. Men jag är som sagt ganska ny med denna kost så vem vet hur det blir i framtiden. :)

Skrivet av Maria den 14 september, 2009 kl. 14:52 #

Äsa,

Hur ser du på Jussis hälsoresa?

Skrivet av fundersam den 14 september, 2009 kl. 16:22 #

Jenny 13:38, kolla vid glutenfritt!

Skrivet av Anne den 14 september, 2009 kl. 16:22 #

Peter S den 13 september, 2009 kl. 22:09,

Bra gjort, snyggt formulerat!

Skrivet av Tacksam den 14 september, 2009 kl. 16:22 #

Lars-Erik den 14 september, 2009 kl. 11:49

Det vore väl perfekt om du blev anmäld!

Frågan är väl om det inte är dags att några diabetiker, som blivit insulinfria genom att äta tvärtmot kostråden skulle gå samman samman och göra en anmälan? Det vore ju en ren välgärning mot andra diabetiker ...

Skrivet av anhörig den 14 september, 2009 kl. 16:22 #

anhörig 16:22

Vem skulle man i så fall anmäla?

Helena Hesselmark
diabetiker typ 0

Skrivet av Helena Hesselmark den 14 september, 2009 kl. 18:27 #

Åsa du säger:
"Annika: Jag håller inte med om att våra kostråd innebär ett högt kolhydratintag. Jag tycker inte heller att "våra kostråd" är en korrekt benämning då vi alla arbetar utifrån individuella behandlingar. Att begränsa mängden snabba kolhydrater och att balansera den totala mängden är inte en ovanlig behandlingsväg."

Det där är ju strålande om det stämmer. Kan ju inte då förstå dom där två dietisterna som nu anmälde Annika eller dietistordförande som frågade "sockerkramaren" Asp till råds om tolkningen av SoS beslut visavi Annika.

Åren går och någon går ofta först och är det som du säger så är ju det bra och då följer du inte heller egentligen dom anvisningar som finns i broschyrer i sjukvårdsmottagningars väntrum (än så länge....)

Indivduella behandlingar för sockersjuka är väl också ett lurigt maskerande uttryck. För att få människor läkemedelsfria och utan senkomplikationer krävs oftast kraftfullare kolhydratinskränkningar.

Skrivet av Zonen den 14 september, 2009 kl. 18:27 #

http://www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php

Det skall väl finnas en kolhydrattabell i marginalen? I allmänna upphetsningen hittade jag inte den, så ni som enträget undrar över "kolisar" får hålla till godo med länken här ovan.

Skrivet av Ulf G Bohlin den 14 september, 2009 kl. 18:27 #

Uppenbarligen tog mitt mejl skruv. ;)

Skrivet av Peter S den 14 september, 2009 kl. 18:27 #

Helena Hesselmark,

Jag ställer mig samma fråga. Tanken på någon form av anmälan kommer spontant ur djup vrede över att barn och vuxnas liv går till spillo med en samtidig önskan om att begreppet ”diabetiker typ 0” så snabbt som möjligt skall bli allmänt känt, i första hand bland diabetiker och deras anhöriga, men även bland ännu friska medborgare och konsumenter.

Det fanns inga som helst hinder att anmäla dr Dahlqvist, som genom sina kostrekommendationer, hjälpte diabetiker och överviktiga till dramatiska hälsovinster. Givetvis finns det möjligheter att gå andra vägen …

Skrivet av anhörig den 14 september, 2009 kl. 20:07 #

Jag jobbar inom vården och där finns flera diabetiker... deras magar blir bara tjockare och tjockare. Speciellt män ser man hur magen putar ut . Menar inget ont om det... men dessa mår inte bra... alla har råd från dietister.. det är kolhydrater hit och dit (som omvandlas till socker i kroppen)... de råds till Lätta och margariner av olika slag...
men ändå "tror" de på "sina" diatister". De vill inte frångå dietisternas "råd"... men jag ser att det mår sämre och sämre... dietisternas har diabetikerna "i sin makt"...
har lust att svära... att inte dietisterna vet mer!!! Fy F*n!

Skrivet av babo den 14 september, 2009 kl. 20:07 #

Åsa - ta av dig dina egna "skygglappar"... jag har sett för mycket genom åren vad ni dietister har ställt till. T.o.m. min egen far. Han trodde stenhårt på sin dietist... det blev hans död...

Skrivet av babo den 14 september, 2009 kl. 20:51 #

Åsa! du har ingen rätt att tala om för Annika att ta av sina "skygglappar", enligt vad du sa kl 11:19 idag. Annika har för länge sedan tagit av sig "skygglappar" efter att i många år gått efter "etablissemangets" kostråd... Vad tror du annars?, varför hon startade denna blogg?... är denna blogg startad av bara "luft" tror du?... tänk till! vi som är här har tänkt till! också efter många år...
du är bara "barnet" än så länge...

Skrivet av babo den 14 september, 2009 kl. 21:14 #

Så fungerar Sverige - läser jag i ett Nyhetsbrev från Tommy Svensson apropå dietister o Livsmedelsverk:
http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev.1.2009.pdf

Skrivet av Anhörig till äldre den 14 september, 2009 kl. 21:23 #

Skrivet av Anhörig till äldre den 14 september, 2009 kl. 21:23

Din länk är vidarebefordrad till 15 personer, om det kan vara till någon liten tröst ...

Skrivet av anhörig till småbarn den 14 september, 2009 kl. 22:18 #

anhörig till småbarn,
å va bra, förhoppningsvis blir länken läst av ännu fler här på bloggen!

Skrivet av Anhörig till äldre den 14 september, 2009 kl. 22:25 #

I stället för att anmäla kunde man försöka att vara positivt konstruktiv.
Man kunde kontakta olika diabetesföreningar och meddela att man är villig att komma till deras "kafferep" och berätta om hur man blir diabetiker typ 0.
Om någon som läser här är medlem i en diabetesförening kan ni kontakta mig på
hesselmark@gmail.com
Kanske kan jag eller någon annan diabetiker typ 0 komma och berätta om tillvägagångssättet.
Det är alltid lättare att visa framåt på en konkret handlingsplan än att se tillbaka på det som redan skett.
Helena Hesselmark
diabeetiker typ 0
sedan 1 mars 2007

Skrivet av Helena Hesselmark den 14 september, 2009 kl. 23:35 #

Min mormor ansågs ha fått diabetes på äldre dagar (vilket efteråt tom visade sig vara fel diagnos), hon fick följa en superstrikt diet värre än viktväktarna , rasade i vikt av svälten men blev sen så dålig att hon hamnade på sjukhus och då hade hon ett blodsocker på 22. De berättade då på sjukhuset att gamla värdet inte ens varit diabetes utan en liten tillfällig förhöjning pga av hennes blodsjukdom och medicinerna hon åt, men denna svältkost som hon nästan svalt ihjäl på hade nu gett henne diabetes. Det är sjukt!! Detta var starten på ett elände som sedan blev hennes död.

Skrivet av Maria den 14 september, 2009 kl. 23:35 #

Tyvärr finns inte längre en konkret handlingsplan för de som redan har dött utav dietisternas kostråd...

Skrivet av babo den 15 september, 2009 kl. 07:38 #

Helena, jag har läst om och är oerhört imponerad både av din hälsoresa och av ditt och väldigt många andras synliga och osynliga arbete. Nu tänker jag inte att "någon form av anmälan" med automatik är en destruktiv aktion utan ett kraftfullt verktyg som på skarpen uppmärksammar en livsviktig fråga.

babo, jag förstår din sorg och beklagar det som hände med din far

Skrivet av anhörig den 15 september, 2009 kl. 08:32 #

Frysta jordgubbar till turkisk yoghurt eller grädde, funkar det som variation till hallonen, man blir ju väldigt trött på hallonen till sist ;)

Skrivet av Variation den 15 september, 2009 kl. 12:52 #

Variation, Jag tycker att alla bär är OK i måttlig mängd, huvudsaken är att de är obesprutade, och osockrade, eller möjligen lättsockrade beroende på hur mycket kolhydrater man tål.
Hemodlade obesprutade bär, eller vildplockade blåbär, hallon och lingon är bra.

Skrivet av Annika D den 15 september, 2009 kl. 13:18 #

JAg har blivit av med mitt sockersug efter att jag slutat emd frukt helt. Jag äter bär och grönsaker istället.

Skrivet av FOGT den 15 september, 2009 kl. 13:29 #

Djupfrysta lingon som rörs ut i crème fraiche är smaskigt, syrligt och fräscht till vilt och rött kött. Garnera med lingon.

Skrivet av gt den 15 september, 2009 kl. 13:50 #

Tack Anhörig till äldre!

Har vidarebefordrat länken till 8 personer. 3 arga har redan hört av och meddelat att de i sin tur har vidarebefordrat ...

Skrivet av gt den 15 september, 2009 kl. 14:48 #

Skrivet av Åsa den 13 september, 2009 kl. 22:09

Åsa skulle bara veta hur pratet går i landets stugor. Personligen instämmer jag helt i dr Dahlqvists påstående. Och jag vet att jag är långt ifrån ensam.

Så småningom kommer väl även ni dietister själva att inse att de kostråd som ni rekommenderar är föråldrade, men det är tragiskt att väldigt många av era patienter upptäckte det före er.

Apropå "en fars av den sämre sorten".

Skrivet av konsument den 15 september, 2009 kl. 20:29 #

>>>>Skrivet av Karl-Johan den 14 september, 2009 kl. 12:38 #

Karl-Johan! Var tog du vägen??
Mvh, Stefan

Skrivet av Stefan den 15 september, 2009 kl. 22:20 #

Fortfarande helt dött på Kullenbergs blogg. Kan det vara annat än partipiskan som varit framme? Verkar som att även den lilla människan trots allt kan påverka höga politiker. ;)

Skrivet av Kärnfrisk den 16 september, 2009 kl. 14:44 #

Kärnfrisk:Inte ens en sjusvansad partipiska med med blykulor i ändarna skulle kunna stoppa en stereotyp och blind "hatpolitiker" av Eva Kullenbergs kaliber. IQ-badboll är tydligen inga hinder om man vill bli folkvald politiker ( Ex.vis Busk-George o Sarah Palin, bara för att nämna några ) och tyvärr inte heller för att tjäna folket som leg. dietist. EvaK skriver i ett annat inlägg, citat: "Sverige är på många sätt ett trögt land, med både fördelar och nackdelar. Men, visst borde de gårdar som kan, och vill, kunna sälja vin direkt i sin gårdsbutik." slut citat.... Hon vet precis vad vi behöver! - mer kolydrater, socker, konstgjorda livsmedel och nu också mer lättilgänglig alkohol. Det är precis vad vad man går och längtar efter. Särskilt vi som har missbrukargener och metabolt syndrom. Om EvaK hade studerat LCHF-metoden närmare och sedan lyckats argumenterat emot på ett någolunda sakligt sätt, hade jag jag respekterat henne. Nu väljer hon att bokstavligen idiotförklara debattörerna och riktigt bra och övertygande kommentarer censurerar hon...Att hon dessutom låter tvivelaktiga "livsmedelsföretag" produktplacera aktiviteter i barnverksamheten i hennes kommun gör väl ingen direkt förvånad? http://blogg.passagen.se/eva-dietist/entry/t%C3%A4vlingen_frisk_luft_och_starka

Skrivet av Ulf G Bohlin den 16 september, 2009 kl. 18:44 #

Nejdå Kärnfrisk hon lovar att snart vara tillbaka.

Skrivet av Q den 16 september, 2009 kl. 19:51 #

Anhörig - tack för din omtanke - men det är inte endast min far... till råga på allt så är det alla andra ... jag förstår att Annika i desperation möjligtvis har sagt "mördare"... jag känner till flera som har dött i "onödan".. även unga människor... därför är det mer än vad någon tror.. jag ser "rött" när vissa dietister uttalar sig här... jag förstår inte hur de själva står ut... sååå aningslösa...??? och det är ett helt folks hälsa på spel... och våra myndigheter gör ingenting...!?

Skrivet av babo den 16 september, 2009 kl. 19:51 #

babo, jag vet så klart att det handlar om oräkneliga andra, det kom bara bort; din sorg, vrede och frustration känns ända in i hjärteroten. Vi är nog många som känner detsamma.

Kanske är det personliga upplevelser som måste till för att människor skall reagera, men nog önskar man att "leken" med diabetiker skall ta slut så snabbt som möjligt. Du har all rätt att de rött! Kaxiga dietister lär nog få ångra vissa av sina uttalanden så småningom. Högmod brukar ju gå före fall ...

Skrivet av anhörig den 17 september, 2009 kl. 07:27 #

Nu är det öppet för kommentarer igen på Evas blogg för den som har något mer på hjärtat!

Skrivet av maxiq den 17 september, 2009 kl. 16:55 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg