Dietist till attack

04 jun kl 11:04, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 138 Kommentarer | Permalink

Dietisten Anna Ottosson går i sin blogg i Expressen till attack mot LCHF och mot mig.

Kommentarer:

ad 1. Det finns bättre vetenskaplig dokumentation för LCHF än för den rådande lågfett(margarin)-högkolhydrat-rekommendationen. Det finns ingenting alls som stöder den. Det är bara mytbildning.

ad 2. Långtidsstudier på LCHF. Vem utför dem? Sysslar etablissemanget själva med det nu, eller nöjer de sig med att hänvisa till bristen av dem?
Obs att det inte finns en enda studie som visar att det var rätt att övergå från lågkolhydrat- till lågfettråd till diabetiker på 80-talet. Så man kan tala om att kasta sten i glashus. Om de påstår att det finns vetenskapligt stöd så kan ni fråga efter de jämförande kontrollerade studierna som visar fördel för lågfett gentemot lågkolhydrat, och rapportera dem till mig.

ad 3. Socialstyrelsen har aldrig förfäktat att högfett är rätt. De är självklart lika fettskrämda som alla andra inom etablissemanget. De har bara konstaterat att LCHF har bättre effekt på blodsocker- och viktkontroll, och att inga belägg finns för att lchf är farligt för hälsan.
Men vi kan ju se i debatten i Dagens Medicin att etablisssemanget inte har något vetenskapligt stöd för att säga att naturligt mättat fett är farligt.

ad 4. Journalisten (en dietist?) i kostchefernas tidning Näringsvärt förvrängde mitt uttalande - men det är inte det som är poängen - utan just att jag står för bloggande, föreläsande, och inhämtande av beprövad erfarenhet. Kunskapen om det vetenskapliga underlaget står de forskningskunniga som jag har omkring mig, i internetnätverk, tex de som skrivit under artikeln i DM.

ad 5. Jag gör ingen Big Business på LCHF. Jag tar lite betalt för mina föreläsningar, så pass att jag kan betala mina fasta utgifter. Royalty för mina böcker går till Doktor Dahlqvists Fond, där utdelningen ska gå till forskning på kost och hälsa. Jag finns med som resursperson till företaget LCHF Sweden AB, som ska sprida kunskapen om LCHF:s hälsobringande effekter, till svenska folket. (Om någon läkarförening vill ha föredrag från oss så måste det vara deras demokratiska rättighet att bjuda in oss)
Jag har ingen ekonomisk inblandning i LCHF Sweden AB.

Man kan undra var Anna Ottosson har fått sina lögner ifrån. Det är bara att titta i min blogg om mina ekonomiska förhållanden, och på LCHF Swedens hemsida står det att jag inte har ekonomisk involvering i företaget. så det borde vara enkelt att ta reda på om man har intresse. Men dietisterna har inte intresse av sanningen, utan bara av att svartmåla dem som kritiserar deras kostråd.

 

Kommentarer:

Tyvärr så har hon inget incitament att kontrollera fakta, hon vill endast skriva något som berör folk och därmed sälja lösnummer.

Expressen skadar någon/något varje dag med sitt oseriösa sätt.

Jag har aldrig begripit varför människor stödjer detta genom att köpa deras tidning.

Skrivet av Stefan S den 04 juni, 2009 kl. 11:34 #

Näringsvärt är inte en dietisttidning utan organ för kostchefer inom skolkök och liknande.

Skrivet av M den 04 juni, 2009 kl. 11:37 #

M, det innebär väl i praktiken ungefär samma sak?

Skrivet av Annika D den 04 juni, 2009 kl. 11:44 #

I princip börjar det bli dags att arbeta politiskt för att rensa bort skojare som dessa kvartsfigurer onekligen utgör.

Det kan ju inte vara meningen att vi med skattemedel skall bekosta ett gigantiskt skojeri som det som pågår när det gäller dietisternas lögner?

Skrivet av Tombola den 04 juni, 2009 kl. 12:17 #

Det är faktiskt flera år sedan jag slutade köpa kvällstidningar - de är helt enkelt inte seriösa och Ottossons falserier styrker min inställning - de saknar helt trovärdighet!

Skrivet av Tombola den 04 juni, 2009 kl. 12:22 #

Vem som helst kan förstås råka skriva fel... Men när Anna Ottosson drar ett påstått citat om att Annika D inte skulle vara så bra på engelska - och sedan skriver att Annika gör "Big buisness" på LCHF, då har man svårt att hålla sig för skratt! Business borde vara ett så frekvent engelskt ord att även en dietist är bekant med det och kan stava det rätt.
Men det verkar inte vara så noga varken med fakta eller med stavning i Anna Ottossons värld!

Skrivet av Sven Erik Nordin den 04 juni, 2009 kl. 12:28 #

Nu får vi skriva till henne, Ottossonskan. Och det jag tycker att vi alla ska poängtera (även du själv Annika om du får möjlighet till genmäle) det är att du inte är ensam. Hänvisa till de tolv personer som skrev artikeln i Dagens Medicin. Det är lätt att ge sig på dig om man tror att du är ensam. Du är en tuff kvinna och du är förstås oerhört hotande. På dom bara!!

Skrivet av Mimmi den 04 juni, 2009 kl. 12:55 #

Hon drar förhastade slutsatser utan att kontrollera fakta först. Oansvarigt av henne som journalist. Inte det minsta professionellt.

Skrivet av Mia.H. den 04 juni, 2009 kl. 13:28 #

VAD F U L OCH L Ö G N A K T I G hon är. Det här är en dietist som vi bekostar med våra skattepengar. Där ser man, motivet för att bli dietist, är rent kärriärististisk, ej mån om varken friska eller sjukas hälsa. Den enda hon bedrager, är sig själv, hoppas jag.

Neej, håll huvudet högt Annika, du kör inte med falskhet. Du har tvärtom satsat karriär och prestige, för det du tror på, en kost som gagnar vår hälsa.

GO GET THEM!

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 13:49 #

Argumentationen tryter för Ottosson. Därför lågvattenmärket med att skylla Annika för Big business.

Skrivet av Erik Berglund den 04 juni, 2009 kl. 13:59 #

Skriv gärna till Ottossons blogg och berätta att jag inte är ensam.
Skriv gärna till DRF också och berätta om era hälsovinster, och att det inte bara är jag som har upptäckt hälsovinster med LCHF.

Skrivet av Annika D den 04 juni, 2009 kl. 14:47 #

Det är inbördeskrigkrig i dietisternas läger.
http://dietistasa.wordpress.com/2009/05/23/fortydling-av-kritiken-mot-anna-ottosson/

Att Anna Ottosson gnäller om "Big Business" (som hon uppenbarligen inte kan stava till) är rätt patetiskt när hon själv är författare och säkert inte har något emot att hennes böcker säljer. Att dessutom publicera sig på ett antal bloggar har ju säkert ett syfte också. Som författare kan det ju vara bra att synas...

Skrivet av Foxen den 04 juni, 2009 kl. 15:02 #

Det finns ju de som gnällt över att lchf-förespråkare tjänar pengar på böcker, men det är väl bara för att de tappat köpare själv. Den som gnällt mest har ju varit i kost- och boksvängen länge, men ser sin inkomstkälla genom böcker sina. Söker man på hans namn på adLibris kommer det upp 22 träffar mellan åren 1997 och 2009, med andra ord nästan 2 böcker om året de senaste 12 åren.

Skrivet av Björn den 04 juni, 2009 kl. 15:41 #

Behöver hjälp i nöden. Visst är jag svullen, fick nu veta att jag har brist på albumin - dvs värdet är för lågt.
Vilken föda kan hjälpa upp detta värde?
Kan inte tänka mig att äta köttmat, önskar alltså andra rekommendationer.
Fisk och ägg är ok - men inte sojaprodukter.

Skrivet av Rutan den 04 juni, 2009 kl. 15:50 #

Sven Erik Nordin och ni andra - att göra sig lustig över att någon stavat fel, det tycker jag verkligen är LÅGT! Det gynnar verkligen inte LCHF-rörelsen!

I övrigt håller jag med i kritiken av Anna Ottosson.

Skrivet av blurr den 04 juni, 2009 kl. 16:08 #

Rutan,
Ägg och mjölk är utmärkta källor till proteinet albumin.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 04 juni, 2009 kl. 16:15 #

Lågt av Ottosson.

Skrivet av fluffy_ferret den 04 juni, 2009 kl. 16:37 #

Att hon har ekonomiska skäl till sitt blogginlägg är det nog hyffsat säkert.

Hon har skrivit en bok som heter:
"Blir man tjock av bröd? - en strid runt detta säljer nog lite böcker?

Hon tar rejält betalt för korta råd:
http://www.annaottosson.se/sms.html

Registrera dig enkelt med din mobiltelefon. En SMS-prenumeration kostar 180 kr. Ett SMS kostar 10 kr + ev. trafikavgift och betalning sker när du betalar din telefonfaktura.

Skrivet av Stefan S den 04 juni, 2009 kl. 17:15 #

Annika
Begär alltid att få se artikeln innan den går i press. Seriösa fackjournalister brukar tillåta detta och uppmanna till att föreslå ändringar där något är oklart eller felaktigt.

Ha gärna med dig en bandspelare och spela in intervjuer du gör.

Skrivet av Pellefant den 04 juni, 2009 kl. 17:37 #

oj.. det visste jag inte, att hon var "ledande" och "välkänd kostexpert"

(http://www.annaottosson.se/about.html)
Om Anna Ottosson
Anna Ottosson är en av Sveriges ledande dietister, vice ordförande i Dietisternas Riksförbund och en välkänd kostexpert från TV, radio och tidningar.

Skrivet av gunilla den 04 juni, 2009 kl. 17:44 #

Att vara ledande inom något faller oftast i två kategorier:

1. Man är så grymt bra på det man gör så folk bara svimmar när man öppnar munnen.
2. Man har grymt vassa armbågar och/eller stark personlighet med en förmåga att formulera soundbytes och är glatt oemottaglig för diskussioner eller nya fakta.

Majoriteten faller i kategori två. I enstaka fall sammanfaller det: dvs personen är en skitstövel men råkar ha rätt.

Att vara en av landets ledande dietister är lite som att vara en av landets snabbaste sniglar.

Skrivet av Jessica den 04 juni, 2009 kl. 18:07 #

Du skriver att din ”Doktor Dahlqvists fond” går till forskning. Var kan jag ta del
Av denna forskning? Så vitt jag vet har jag inte sett någon forskning som är genomförd. Uppdatera mig gärna om det är något jag har missat.

Bästa hälsningar
Anna Ottosson

Skrivet av Anna Ottosson den 04 juni, 2009 kl. 18:17 #

Allt går att leta upp på denna blogg. Tom Dr Annikas fond. Det är väl ingen forskning som pågår, utan det är en fond vars pengar skall satsas på forskning. Anna får varsågod och leta upp fakta, den finns här på bloggen. Låtsas inte om annat.

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 18:30 #

Anna du har ingen forskning som stöder dina kostråd.

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 18:40 #

Anna du har L J U G I T stort genom att gå ut med att Annika gör Big Business på LCHF.

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 18:49 #

Vill bara peppa dig till att inte ge upp.Du tänker helt rätt.Livsmedelsindustrin kommer så klart inte ge sig.Betalda forskare är något som finns men som folk i allmännhet bara tror att man hittar på.

Skrivet av Conny den 04 juni, 2009 kl. 18:55 #

Anna Ottosson, om det nu SKULLE vara så att Annika Dahlqvist tjänade mycket pengar på sina föreläsningar och böcker (vilket hon inte gör), varför rackar du då inte ner på andra föreläsare som skriver böcker? Det finns en uppsjö av dem. Varför skulle just Annika D inte få göra det? Hon är generös och avsätter sin förtjänst på böckerna till en fond, vars syfte är att när det blivit tillräckligt mycket pengar starta ett forskningsprojekt. Det är något som den svenska forskningen med våra olika verk i spetsen borde göra, det ska inte hon som enskild läkare behöva bekosta. Men det är hennes syfte - i folkhälsans namn.

Det du behöver känna till dessutom är att Annika inte på långa vägar är ensam om sina teser. Hon har en lång rad högt meriterade läkare och forskare bredvid sig. Du har väl läst artikeln i Dagens Medicin, där t o m chefredaktören för denna tidskrift häromdagen förvånat konstaterar att Livsmedelsverket svarar ungefär "goddag yxskaft" och tycker att det är synnerligen anmärkningsvärt.

LCHF-frågan är av allvarlig karaktär, det är ingen lek el fråga om någon ny modediet, det är blodigt allvar, det handlar om en vårdskandal utan dess like.

Skrivet av Mimmi den 04 juni, 2009 kl. 19:45 #

För 35-40 år sedan blev alla som tillverkade räcknestickor arbetslösa da miniräcknaren kom.

Vi har en marinbiolog på mitt jobb som har omskolat sig till elektriker via Lärnia.

Det finns säkert bra kurser som skulle passa till dietister som vill antingen syssla med vettiga kostråd eller t.ex bli rörläggare. Millionprojektet har dåliga vatten och avloppsstammer och många händer behövs för stambyten. En idé?

Skrivet av Stig Hastrup den 04 juni, 2009 kl. 19:53 #

Hoppas att det inte är någon som jävlas och använder Ottossons namn, för om hon inte förstår att pengarna skall användas till framtida forskning, är det synd om henne.

Sedan det här om att skriva böcker eller blogga om det som ligger en nära, eller för den del ha föreläsningar om det, och tjäna någon krona, so what, om det finns en marknad för alla, vad bråkas det om? Handlar det om förlorade marknadsandelar?
Som tur är lever vi nu i en värld där åsiktsmonopol inte råder, så därför kan inte de som anser att deras åsikter är de rätta, överrösta alla andra med en annan åsikt. Så länge diskussioner och argumentationer hålls på en nivå ovan och högt över sandlådskanten, är jag nöjd.

Skrivet av Björn den 04 juni, 2009 kl. 20:15 #

Fega och korkade dietister vågar inte byta ståndpunkt trots det ena vittnesmålet efter det andra. Alla vi LCHF:are har ju satsat våra egna liv och experimenterat med vår egen kropp och hälsa när vi hals över huvud bytt till fet kost. Vi "gräsrötter" har ju inte tjänat ett enda öre på detta.Våra galjonsfigurer är värda varenda öre de drar in för att hålla liv i debatten. Det är skamligt av Ottosson & Co att med sin oemotsagda härskarteknik förminska vår kamp för tillfrisknad och överlevnad på detta sätt.

Skrivet av Goran van Den Buske den 04 juni, 2009 kl. 20:17 #

Skulle det vara någon som har utgett sig att vara Anna Ottosson??? Jag tror inte det, utan hon är så ytlig, går inte på djupet - tar inte reda på fakta. Vill ha allt serverat. Nu ville hon t.o.m. att Annika skulle "SERVA" henne ang, fonden - orkar alltså inte själv läsa sig till information.

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 20:54 #

Hon får svar på tal i kommentarerna till sin artikel idag. Fortsätt gärna skriv där.

Jag blir så upprörd över att Expressen kan tillåta en medarbetare att kasta ur sig vad som helst. Utan att ta reda på fakta. Men förvånad är jag inte.

Skrivet av Mimmi den 04 juni, 2009 kl. 21:17 #

Detta är ett mycket intressant ämne och att det förs en debatt är jättebra, det är så man kommer framåt. Men för den intresserade och ännu inte "anhängare av rörelsen" blir man otroligt mörkrädd när man går in och läser på denna blogg och läser andra artiklar där ex dietister skrivs ner. Det är en riktigt sandlådenivå där det ena skällsordet efter det andra används för att skriva ner dietister. Desto mer nedsättande man talar om denna yrkeskår desto mer påhejad verkar man bli. Vad är det frågan om egentligen, vuxenmobbning? ny form av "hitlerjügend"?

Skrivet av salle den 04 juni, 2009 kl. 21:21 #

Jag har sökt svar på frågan om hur stor andel av diestisternas patienter som uppnår sin målvikt, och sedan lyckas ligga kvar på den ett par år senare. Utan att lyckas.

OM nu dietisternas råd är så överlägsna, borde väl sådana siffror tala sitt tydliga språk och vara ett starkt argument för yrkesgruppen?

Eftersom ingen av dem, så vitt jag vet, använt ett sådant argument antar jag att deras långsiktiga resultat inte gynnar dem i debatten.

Skrivet av Dag den 04 juni, 2009 kl. 21:23 #

Salle, läs på mer här tills du förstår hur stort och allvarligt debatten är. Det gäller människors liv och hälsa. En del har dött av kostråd som har rekommenderats. Det finns massor om information här på bloggen.

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 21:39 #

babo, visst är debatten stor och allvarlig men på det sätt som det "debatteras" här inne och på andra ställen blir det bara lågt, RIKTIGT lågt. Och dietister arbeter väl långt ifrån att bara ge kostråd till diabetiker och personer med övervikt och fetma? Efter det som jag känner till om dietister verkar det som att folk här inne och på andra ställen på nätet och i tidningar inte alls vet vad de talar om när det gäller denna yrkesgrupp.

Skrivet av salle den 04 juni, 2009 kl. 21:58 #

Salle - Kan förstå att många är upprörda och förargade!
Ett verkligen fult påhopp av Anna Ottosson och det hon skriver stämmer inte! Ena stunden kan hon på sin blogg berömma speciella Stocholmsfik... och nästa stund som nu riktigt trampa i klaveret och komma med lögner!! Hon verkar inte ens följa med i fettdebatten ...... och inte heller DRF, för då hade man nog varit lite mer försiktigare. eller så har dom inte förstått den? Märkligt ändå!

Skrivet av Zonen den 04 juni, 2009 kl. 22:23 #

Salle, Dietisters arbete bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet, sägs det. Tyvärr stämmer inte det för den "vetenskapen" finns ej. Livsmedelsverkets framtagna 72 studier är en bluff. Titta dessutom in hos en dietist, De är omringade av broschyrer från Livsmedelsindustrin och Läkemedelsindustrin. Får även en viss utbildning gm dessa. (även läkare) Så vilka intressen ligger först tror du?
Inte är det sjuka och tjocka, inte heller de friska för de kan också bli sjuka.

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 22:28 #

babo, men som jag skrev tidigare så arbetar väl dietister med mycket mer än bara detta. Gör dom ingen nytta alls då eller? Att dietister har div broschyrer är väl inte så konstigt, eller? Skulle de ha någon personlig vinnig i det?
Jag tror faktiskt att de flesta här inne inte har en aning om hur en dietist jobbar och vad de arbetar med utan man "hänger bara på" vad övriga säger för nedsättande ord. Det liknar som sagt vuxenmobbning.

Skrivet av salle den 04 juni, 2009 kl. 22:41 #

Salle, då nedvärderar du alla här, att de inte har en aning om vad de gör. Varför tror du att vi hänger här? Helt enkelt intresse av kosten och hälsan.

Dietister, enligt min mening, gör ingen nytta, utan tvärtom, eftersom de är styrda av Livsmedelsverket, Livsmedelsindustrin och Läkemedelsindustrin. De tänker inte själva. Här på bloggen är det vuxna människor som har kommit underfund med det.
Jag tycker du ska ifrågasätta dietisterna istället.
Dessutom, det senaste, att Dietist Anna Ottosson skrivit rena LÖGNER på sin blogg om Annika Dahlqvist-

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 22:58 #

Se Goran van Den Buske 20:17
Han har verkligen tänkt rätt! Förtjänas att upprepas:

"Alla vi LCHF:are har ju satsat våra egna liv och experimenterat med vår egen kropp och hälsa när vi hals över huvud bytt till fet kost."

I vår umgängeskrets säger vi "Även om man är slank behöver man inte vara frisk."

Skrivet av LenaK63 den 04 juni, 2009 kl. 23:13 #

Annika, jag hoppas att du blir Hälsominister och kommer att tjäna 100 miljoner om året ;)

Skrivet av babo den 04 juni, 2009 kl. 23:15 #

Från min horisont så känns inte Anna Ottossons bloggreferat så konstigt. Alla de elaka ord som noteras här är värre.
Det finns kriterier för vad forskning är inom medicin och hälsa och det går inte att frångå det. Det måste vara på en avancerad forskningsnivå och inte enskildas erfarenheter så som Lena K63 skriver.

Det är bättre för er framtida forskning om ni inte rabiat överreagerar. Ingen tror på den som skriker högt i ilska.

Skrivet av Moa den 04 juni, 2009 kl. 23:31 #

Denna Anna Ottosson (som inte ska få ge negativa vibbar när man tänker på den f.d. alpina stjärnan med samma namn) har tydligen gjort mer skada än man kunde ana. En av bovarna bakom kommande barnmisshandeln i skolorna (jag kallar saker vid dess rätta namn, ifall ngn har synpunkter på ordet barnmisshandel). http://blogg.expressen.se/halsobloggen/entry.jsp?messid=483171

Sedan skulle det vara intressant att veta hur Anna spenderar sina bokintäkter - kanske köper glashus och sten för pengarna, eller bara sparar på banken?

Skrivet av Tomtefar den 04 juni, 2009 kl. 23:32 #

Moa, Moa

Det nu Anna Ottosson skriver är ju inte sant och detsamma vad gäller DRF presskommunike häromdagen! Hur skall man reagera på lögner?

Det finns kriterier för vad forskning och hälsa.....osv. Vilken nivå tycker du SLV har där? (Bl a angående mättat fett)

Vad menar du mer er framtida forskning...?

Skrivet av Zonen den 04 juni, 2009 kl. 23:50 #

Nu har även Fredrik Paulun tagit rygg på sin kompis Anna O.

På sin blogg
passar även han på att ge LCHF-rörelsen och Annika lite tjuvnyp i kölvattnet av artikeln.

http://blogg.alltommat.se/paulunsblogg/2009/06/04/det-snurrar-i-huvudet/

Skrivet av Dufva den 05 juni, 2009 kl. 00:40 #

Vi som har lätt för att bli runda och trinda, vi som har lätt för att falla i matmissbruk av alla de slag. Vi har plötsligt hittat ett sätt som inte går ut på att plåga sönder sin kropp och ett sargat psyke. Vi har hittat den enklaste och smartaste metoden. Vi har tittat i evulotionens backspegeln och lurar därmed rumpan av penningslystna livsmedelsindustrier, företag som säljer bantingspreparat Ja alla som lever "fett" på bantningshysterin och fettskrämdheten..Vi har blåst dem på konfekten..Och vi är bara i början av vår kamp. Klokheten måste till slut segra!

Skrivet av Goran van Den Buske den 05 juni, 2009 kl. 02:25 #

Skrev just in följande kommentar efter Pauluns inlägg:

"Man kan utläsa mycket av den beredvillighet att ta till sig ondsint ryktesspridning som du visar upp! Den totala oförmågan till kritiskt tänkande som utgår från den innerliga önskan att lögnen är sann. "Ah! Där finns en poäng att ta!".

Hur kan man tillåta sig att tro på något så svagbegåvat,som att det skulle vara möjligt att utbilda sig till läkare utan att ha en väl utvecklad förmåga att tillgodogöra sig text på engelska?

En sådan argumentation har bara bumerangeffekt!"

Skrivet av Dag den 05 juni, 2009 kl. 06:51 #

Precis som moa skriver så känns inte Anna Ottossons bloggreferat så konstigt eftersom alla de elaka ord som noteras här är värre!
babo du skriver "Dietister, enligt min mening, gör ingen nytta, utan tvärtom, eftersom de är styrda av Livsmedelsverket, Livsmedelsindustrin och Läkemedelsindustrin. De tänker inte själva. Här på bloggen är det vuxna människor som har kommit underfund med det." Detta tycker jag bevisar att ni inte har en ANING om vad dietisterna arbetar med, sedan att ni har ett intresse för kost men det är en annan sak.

Skrivet av salle den 05 juni, 2009 kl. 07:00 #

Viktigast när man prövar sanningshalten i ett påstående är att fråga "vem har betalat och varför". Var kommer pengarna till anslagen och lönerna ifrån? Vem har bekostat studien och varför? Då finner man t.ex. att adjungerade låtsasprofessorer betalas via stiftelser som finansieras av margarin- och sockerindustrin!

Tycker det är ett skrattretande självmål om dietisterna tagit upp frågan, för att inte tala om Paulun. Självmål enligt tallriksmodellen?

Tycker det är meningslöst att debattera med dem. Bättre att ta fram fakta om hur många människor som drabbats av svåra sjukdomar och för tidig död de senaste 30-40 åren p.g.a felaktiga kostråd. Låt oss minnas dem varje dag och se till att de som orsakat deras död inte glömmer varför, hur och av vem.

Skrivet av Anders S den 05 juni, 2009 kl. 07:49 #

Ander S, jo har personligen tröttnat på hårda ändpunkter (I forskningen = sjukdom och död) för många nära som drabbats, trodde tidigare att det var livets gång att många blev sjuka i unga år, nu vet jag bättre.... Människan är byggd för att vara frisk, om man ger kroppen rätt näring, vila, livsglädje kan många bli mycket friskare, Homo Sapiens borde inte vara den skröpliga varenle vi till synes är idag, det är fullt genomförbart med enkla medel att vända utvecklingem mot hälsa, LCHF kan vara en del av detta om man vill då folks hälsovärden ju tycks bli avsevärd bättre med denna kost. Anekdoter idag; förhoppningsvis vetenskap i morgon.

Så här tänker jag: Titta i naturen, finns inte en varelse på denna jord som är så sjuklig som Homo Sapiens, nåt har gått jävligt fel, tror kosten är en orsak, kanske finns det flera men faktun är att vi borde vara betydligt friskare iaf så friska som våra medvarelser är.

Skrivet av Nyfiken den 05 juni, 2009 kl. 08:39 #

"Titta i naturen, finns inte en varelse på denna jord som är så sjuklig som Homo Sapiens, nåt har gått jävligt fel..."

Det har gått ett halvt århundrade sedan René Dubos påpekade ungefär detta, men han kunde nog inte ana att det kunde gå så totalt åt helvete.

Rent allmänt har vi ett intryck av att de friskaste människorna nu lever i de mest primitiva samhällena.

Skrivet av Piltson den 05 juni, 2009 kl. 08:45 #

Gandhi sa:
1. First they ignore you!
2. Then they ridicule you!
3. Then they fight you!
4. Then you win!

Etablissemanget ligger på ca 2,5 på Gandhimätaren just nu. Tycker dock synd om gamla och barn som inte kan/får bestämma själva.

Skrivet av Rok den 05 juni, 2009 kl. 08:51 #

Det som har gått "jävligt fel" är kosten i vår första levnadsår innan immunsystemet är mottagligt för artfrämmande föda. Vi får då komjölk i stället för modersmjölk och blir livet ut intolerant mot komjölk. När kroniskt sjuka utesluter mjölk ur sin kost brukar de bli symtomfriska. Det är inte mjölkens fel. Jag rekommenderar Ursula Jonssons bok "Nu räcker det! Så befriar du dig själv från Kronisk Sjukdom". Ni kommer att bli positivt överraskade.

Skrivet av 194.18.97.107 den 05 juni, 2009 kl. 09:33 #

STRUNTAR TOTALT i dietister och deras "råd". Misstänker att Salle och Moa är kollegor till "dietist" Anna Ottosson.
STRUNTAR ja för att de har gjort mer SKADA än NYTTA. Kan det vara tydligare?
Som det har skrivits här strax ovan, från barnsben till det vi blir gamla så har många blivit sjukare och sjukare och sjukare. (visserligen lever en del längre men är ändå sjuka och fullproppade med mediciner som Läkemedelsföretagen tjänar på). Och INGEN, INGEN! i etablissemanget gör något. Däremot människor som är kopplade till denna blogg och hos Kostdoktorn, de GÖR något. Det är jag evigt tacksam för.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 09:59 #

Pellefant, Jag blir intervjuad hela tiden och hinner knappt hålla reda på vem det är som intervjuar. Däremellan försöker jag hålla reda på bloggkommentarerna, skriva blogginlägg och åka runt och föreläsa. Många mail är det också som jag ska hålla kollen på. Däremellan ska jag ibland jobba jour för att försörja mig.
Jag har ingen möjlighet att hålla koll på vad journalisterna sen skriver, än mindre kolla innan vad de kommer att skriva. Jag är inte mer än människa. Ni får hålla till godo med det jag lyckas prestera, sen blir det som det blir.

Skrivet av Annika D den 05 juni, 2009 kl. 10:01 #

Anna Ottosson,
Doktor Dahlqvists fond har en kassör, Janne Brusell, brusell.j@telia.com, som kan lämna upplysningar om fondens ekonomi. Jag själv har ingen möjlighet att privat ta ut pengar från fonden, utan kassör och ordförande i fondstyrelsen är firmatecknare.
Det har hittills inkommit en del pengar från min bokförsäljning och även en del insamlingspengar.
Eftersom vi är amatörer på fondarbete så är vi ännu inte så proffsiga. Vi ska ordna bankgironummer, postgironmummer (har hittills bara haft ett bankkontonummer), informationsblad, tackkort etc. Det har inte inkommit många ansökningar till fondmedel, men en del har varit intressanta. Vi har dock inte ännu betalat ut några pengar.
Det är inte så lätt att bedöma ansökningshandlingar - vilka som ska få och hur mycket de ska få.

Skrivet av Annika D den 05 juni, 2009 kl. 10:12 #

Alla som är LCHF trogna vet, att insulin i blodet hindrar fettförbränningen. För mycket kolhydrater triggar insulinproduktionen.
Alltså, man blir fet av att äta kolhydrater.
Hur kan så många amatörer inom våra led veta detta men inte dietisterna? Lektionen som behövs tar högst en timme och efter den skulle det inte finnas en enda dietist som ger fel kostråd, såvida de inte är styrda mot andra mål än patientens bästa vill säga.

Skrivet av Nils Bruhner den 05 juni, 2009 kl. 10:41 #

Salle: ska jag tolka dig som att dietist-sidan får kläcka ur sig vilka lögner och verbositeter de vill, medan den andra sidan är "dummisar" om de visar ilska?

Att förlöjliga någons ilska är en ful härskarteknik - är det någon som uppför sig illa just nu så är det du.

Två saker till: det är inte umlaut i "jugend" - de hette inte "jygend" - och i och med ditt åkallande av dem hänvisar jag dig till Godwins Lag som säger att den som tar till Hitler har automatiskt förlorat diskussionen.

Mitt betyg:

Retorik: F
Historia:F
Allmän språkkunskap: F

Jag är ledsen, du är underkänd.

Skrivet av Jessica den 05 juni, 2009 kl. 10:52 #

Salle, vi har inte bara "intresse för kost", vi ÖVERLEVER på denna kost som förespråkas här, men vi DÖR och blir SJUKA av dietisters kostråd.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 11:00 #

Jag är ingen dietistkollega till AO, även om titeln och uppgiften dietist kunde vara lockande.

Däremot är jag rädd för pitbullar var de än dyker upp.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 11:13 #

Moa, Hoppas du är rädd för BULLAR, för är inte nyttiga...

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 11:42 #

Hur många diabetiker har du och dina kompisar tagit livet av Agda?

Hur många har fått amputera fötter eller ben?
Hur många har blivit blinda?
Hur många har förstört sina njurar?
Hur många har fått hjärtinfakt?

Av vansinniga råd och felaktig sjukhuskost.

Kan du verkligen sova gott på natten?

Skrivet av Anders S den 05 juni, 2009 kl. 11:51 #

Har du nån statistik över detta Anders S hur det är nu jämfört med 50-60 talet som ni tydligen anser vara så fantastiskt.

Själv känner jag till flera diabetiker som blev blinda på den tiden.

Skrivet av Z den 05 juni, 2009 kl. 11:57 #

Jag har haft med dietist att göra en gång i mitt liv. När min då 5-åriga son fick diabetes. Vi lyssnade noga på vad dietisten sa och gjorde också som hon sa. Men det gick inget vidare. Han hade då efter 3 månader ett Hba1c på närmare 9. Efter några månader började jag forska själv, genom att läsa på nätet bla Kostdoktorn och Annikas sida. Nu är han 7år och hade sist ett Hba1c på 5.
Sedan sista kontrollen har vi börjat med lite striktare LCHF-kost. Det ska bli intressant att se nästa mätning. När han fick diabetes tog han 7 sprutor per dag. Nu tar han 3. 2st långtidsverkande + en spruta i skolan (han får fortfarande inte rätt mat i skolan men det blir ändring from i höst)

Det häftiga är att min son, 7år gammal vet mer om riktig diabeteskost än samtliga dietister jag har mött/läst om tillsammans!

Skrivet av Stefan Andersson den 05 juni, 2009 kl. 11:59 #

Jag känner åtminstone EN person (i nutid) som har dött i sviterna av diabetes. Han följde dietisters kostråd. Om vi alla känner EN som har dött på detta vis, så är det illa. Jag känner till FYRA i min omgivning som har diabetes och följer dietisters kostråd och jag förfasas över vad de har blivit rådda att äta. Det är som en epidemi - en kost som tar död på människor, eller stympas....

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 12:05 #

Z,
Du får gå tillbaks längre än så, då hade man redan börjat behandla sockersjuka med insulin och börjat säga åt de sockersjuka att de kunde äta hur mycket socker som helst så länge de kompenserade med mer insulin.

Det är inte bara högt blodsocker som orsakar skada, utan även högt insulin.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 05 juni, 2009 kl. 12:13 #

Då kanske vissa förstår här (enligt Kenneth E:s inlägg). - att Läkemedelsindustrin började tjäna pengar på att diabetiker tog insulin, och att Livsmedelsindustrin tjänade på att diabetiker fortsatte äta kolhydrater (socker)...
Diabetiker blev offer för båda dessa instanser. Det är klart man känner ilska, det är berättigat att bli förbannad över dessa människors öden.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 12:24 #

Kenneth

Har du nån referens till att höga insulinnivåer ger upphov till blindhet och njursvikt ?

Skrivet av Z den 05 juni, 2009 kl. 12:46 #

Z - leta reda på den informationen själv, om "hög insulinnivåer ger upphov till blindhet och njursvikt"
Här finns massor av information och på Andreas blogg m.m., m.m.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 12:53 #

Nej att insulin i sig orsakar detta har jag inte sett nån som helst vetenskaplig referens till på dessa bloggar.

Kenneth pratar i nattmössan i vanlig ordning.

Skrivet av Z den 05 juni, 2009 kl. 13:05 #

Z - Kom vi inte ifrån frågan en hel del, tidigare inlägg visar att diabetiker utnyttjas och tjänas pengar på gm Livsmedelsindustrin (kolhydrater) och Läkemedelsindustrin (insulin), men du fokuserar på Kenneths inlägg?

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 13:49 #

Z, Det är väl känt sen många år, inom det medicinska samhället, att både högt blodsocker och högt blodinsulin ger upphov till inflammationer i artärerna, inklusive naturligtvis ögonbottnarnas fina kärl.
Du som aldrig har hört talas om det befinner dig sannolikt inom kostetablissemanget skyddade bunker.

Skrivet av Annika D den 05 juni, 2009 kl. 13:51 #

Nej jag svarade på Anders S från början. Har ni någon statistik på att diabetikerna verklige mådde bättre för 40,50,100 år sedan.

Det var herr Ekdal som försökte blanda bort korten.

Om nu insulinets påverkan nu är så välkänd så ge mig då en referens. Inte bara "jamen det vi alla här"

Skrivet av Z den 05 juni, 2009 kl. 14:08 #

Babo, jag är rädd för bullar - tro mig.

I butiken på hörnan härom kvällen stod en kille framför och skulle ha bullen med mest gult kladd i mitten. Fabriksbakade bullar skyr jag ... mina hembakade kanelbullar förekommer inte längre, dessutom är jag hård mot de skolbarn som vill sälja bullar och kakor till skolresan. Då får de hellre 20 kr - dvs om jag slipper bullarna.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 14:18 #

Apropå oss som reagerar mot alla hårda ord här. Det är nog så att eftersom Annika själv är ganska rak eller frän i sin kritik av dietister så tror nog många att det är ok att ge tillbaks eller yttra sig i samma tonläge. Så är pajkastningen igång och jag hörde nyss från balkongodlare att de sura krusbären är mogna.

"Felaktiga citat" blir också till vandringssägner. Sakfrågorna blir inte det väsentliga och så snurrar karusellen...runt, runt....runt, runt.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 14:23 #

Re: Moa den 05 juni, 2009 kl. 14:23 #

Det är inte fråga om pajkastning. Dietisterna kan betecknas som ledja mördare. De har vållat otroligt mycket lidande. Bara ett exempel. Hamnar du på sjukhus finns det ingen diabeteskost. Alla drabbas av samma flod av kolhydrater från morgon till kväll. "Nej, det behövs inte någon speciell kost för diabetiker", säger dietisten! Det är ingen ursäkt att var okunnig och ointresserad av att lära sig.

Re: Z den 05 juni, 2009 kl. 14:08 #

Z, här är två länkar att börja med:

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/04/16/insulin-misstanks-oka-risk/index.xml

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=28164&l=sv

Skrivet av Anders S den 05 juni, 2009 kl. 14:44 #

Lyssnade på Annika i GBG, Jag och min man trodde vi hörde fel. Grädde ,feta såser, stekt fläsk allt som vi under åratal undvikit.
Jagat nyckelhål, fettfri mat Ja,allt som var bra,trodde vi.
Min man har diabetes med dubbla doser tabletter som han skulle öka pga högt socker.
Efter c:a 1 vecka började han må dåligt
med dubbel dos tabletter + den goda maten, tog bort den starkare av medicinen började må bättre omedelbart
Har idag efter 5 v kolhydratfri mat en sockermätning på c:a 5.5 - 6.5 Vi äter jättegott varje dag, mycket grädde god mat efter Marias kokbok.
Inga potatisar bröd ,ris ,pasta, frukt ja allt det som vi skulle äta .
Han är jätteglad varje gång han mäter sockret.
Allt har blivit bättre.
Tur att det finns människor som vågar och vi är många med dig, Annika
det som sker högre upp är Kriminellt tycker vi båda Allt handlar inte om PENGAR OCH PRESTIGE TROR ATT DU SOVER OCH MÅR BÄTTRE.

Skrivet av Inger Reinhold Loong den 05 juni, 2009 kl. 15:19 #

Z: Här är ytterligare en studie du kan läsa som informerar om att efter en 10-15 år så kan det börja hända saker!

Det är väl just beroende på stor insulinanvändning och brist på adekvata kostråd för sockersjuka som en stor läkemedelsstudie döpt om senkomplikationer/insulinkomplikationer till naturalförloppet!

Vad tror du Z?

http://www.dagensdiabetes.se/artiklar/artikelPost.cfm?show=3055&sammaKategori=1

Skrivet av Zonen den 05 juni, 2009 kl. 15:35 #

Naturligtvis är det fantastiskt med en kost som gör människor friska efter svår sjukdom. Det är med kosten vi måste börja, inte alltid med mediciner.
Det förebyggande kostarbetet är det viktigaste.

För diabetiker verkar denna LCHF- typ av kost vara räddningen - underbart!

Andra sjukdomar kräver kanske en annan kost.

Dietister är inte de jag vänder mig till vid ev. kostfrågor. Sjukhusmaten och maten till de äldre är bland den sämsta maten vi kan äta. Plastförpackad ska den microvärmas, micro klarar jag mig utan.
Storkök över huvud taget är för mycket fabrik.

Saftsoppor och Mariekex var mellanmålet på sjukhuset - piggelinföda?

Var utbildas sjukhusens kostrådgivare om de nu är stöpta i samma form.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 15:47 #

Nope, jag är inte dietist dock är jag väl medveten om att dietister arbetar med bra mycket mer än att bara ge kostråd till diabetiker, och de allra flesta arbetar överhuvud taget inte med detta.
Att då bla kalla en hel yrkeskår för "lejda mördare" är exakt den typ av uttalanden som jag menar gör mig mörkrädd. Visst är det lågt att ta till Hitler men jag ville bara att ni skulle stanna upp och kanske ta en funderare över hur ni uttrycker er. Som moa sa "Sakfrågorna blir inte det väsentliga och så snurrar karusellen...runt, runt....runt, runt"

Skrivet av salle den 05 juni, 2009 kl. 16:08 #

Moa - håller med, du skriver/tänker mycket rätt!
Felaktig kost ger en mängd olika metabola sjukdomar, där då sockersjuka är en variant! Väldigt många andra åkommor finns som då av sjukvården "botas" / symtomlindras på samma sätt som Diabetes. Med läkemedel vilket förstås i dom allra flesta fall ger biverkningar på sikt(fler sjukdomar) och rikedomar till alla läkemedelsbolag!

Det innebär att en bra eller bättre kost har förmåga att starta självläkning av sjuka kroppar och sådana rapporter kommer ju även i stort antal från dom som nu använder LCHF-kost!
En verkligt potent kost som även bekräftas i en nyutkommen Dansk bok som informarar om bättre fertilitet med mer natrurligt fett i kosten!(lika bra som vid hormonbehandling)

Skrivet av Zonen den 05 juni, 2009 kl. 16:15 #

Nu var jag ändå inte med zonen.

Artikeln säger att god blodsockerkontroll är bra inte att insulin är farligt.

Jag har aldrig förnekat att högt blodsocker är dåligt.

Skrivet av Z den 05 juni, 2009 kl. 16:18 #

Z - Läs på lite mer. Du reagerar bara på det som passar en ökad läkemedelsförsäljningen!
Det intressanta är ju att "dom" änteligen kommit fram till att en en lägre blodsockernivå är bra!

"Our results show that the risk of complications 10 to 15 years after the start of treatment probably decreases significantly following even small improvements in blood glucose control,"

Bästa lösning är förstås inte mer insulin! Bästa lösning är en kost som håller blodsockernivåer lägre!

En bra kost som även bör ge inflytande / påverkan på en bra kost för friska.. åsså kan kanske sockersjukepidemin hejdas. För du menar väl inte att mera insulin hejdar sockersjukepidemin, Z?

Väldigt osmart, isåfall!

Skrivet av Zonen den 05 juni, 2009 kl. 16:33 #

Mig veterligen så har hela tiden mer insulinanvändning ökat på sockersjukeepidemin!

Så är det väl, Z?

Skrivet av Zonen den 05 juni, 2009 kl. 16:36 #

salle
Jag tycker nog också att det är så
jättefarligt det dietisterna gör när dom rekommenderar fettsnålt och kolhydratrikt till diabetiker...det är om inte
mord, så i alla fall dråp.
Jag skulle vilja att någon ställs till svars på riktigt.

Skrivet av sia den 05 juni, 2009 kl. 17:02 #

Ökad insulinanvändning bland dem som har diabetes lär knappast öka insjuknandet i diabetes.

Men visst jag känner till teorin men det är faktiskt bara en åsikt.

Skrivet av Z den 05 juni, 2009 kl. 17:09 #

Varför är det så mycket snack om vad Annika tjänar? Varför ska hon vara nån sorts helgon som inte får ta betalt för vad hon gör?
Se nu till att du tar ut en bra lön för allt slit, Annika, det är du värd.
Andra kost "experter" skrattar hela vägen till banken.

Skrivet av Halvdansken den 05 juni, 2009 kl. 17:24 #

Z - tänk lite större - tänk lite stort!

I min mening så har självklart en ökad insulinsnvändning vid sockersjuka istället för en bra kostbehandling ökat på den så kallade sockersjukepidemin.

Respekt för att äta fel har minskat och själva kostkunskapen om vad som är bra att är mindre och i synnerhet vid sockersjuka!

Inte ens dietister får lära sig i sin utbildning bästa kostråd vid sockersjuka som kan ge symtomfrihet tack vare låg normal blodsockerkurva!
Inte konstigt väl att kunskaper även försvinner hos gemene man....åsså har vi en epidemi... med en mängd metabola sjukdomar!

Skrivet av Zonen den 05 juni, 2009 kl. 17:48 #

Sia, jag tror egentligen inte att de flesta dietister idag rekommenderar att diabetespatienter skall äta kolhydratrikt, inte i den meningen att man skall äta massa bröd,pasta,ris,potatis etc. De som jag känner till brukar nog snarare rekommendera att diabetespatienter skär ner ganska kraftigt på stärkelserik mat och att när man väl äter detta så skall det vara fullkornsprodukter. Sedan är det ju inte LCHF men att dietister skulle rekommendera kolhydratrikt enligt den klassiska tallriksmodellen är nog förbi.
Att anklaga någon för mord eller dråp är ganska allvarligt och är det i så fall bara de dietister som arbetar med diabetes som skall ställas till svars eller är det alla?

Skrivet av salle den 05 juni, 2009 kl. 17:57 #

Foxen: Knappast inbördeskrig. :) Dock är vi så civiliserade att vi kan ge varandra konstruktiv kritik utan att för den sakens skull gå till personangrepp.

Jag hade negativ kritik om Annas blogg, det är väl inget konstigt med det. Det finns säkert delar i min blogg som inte Anna gillar (eller du ;)).

Skrivet av Åsa den 05 juni, 2009 kl. 18:05 #

sia:

"Jag tycker nog också att det är så
jättefarligt det dietisterna gör när dom rekommenderar fettsnålt och kolhydratrikt till diabetiker...det är om inte
mord, så i alla fall dråp.
Jag skulle vilja att någon ställs till svars på riktigt."

Det är din rättighet att göra en polisanmälan om du tycker så. Eller så gör du en anmälan till socialstyrelsen.

Skrivet av Åsa den 05 juni, 2009 kl. 18:08 #

Åsa, jag har på känn att det blir en polisanmälan eller något i den stilen, någon måste få stå till svars, men det blir nog inte dietister, utan de som har knåpat ihop dietistutbildningen. Det skulle vara intressant att veta vem/vilka som är föräldrar till den utbildningen. Får vi veta det och på vilket sätt dietistutbildningen har byggts upp och av vilka, så får vi också veta vilka som har lurat oss ALLA! (inklusive dietister).

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 18:32 #

Det ligger något i vad du säger, Babo.

Utbildningen och desinformationen var/är tom. så stor att de flesta inom sjukvården själva tappade bort kostkunskapen som sa/visade att man kunde bli symtomfri.

Till vilken nytta egentligen?

Att människor skulle få "unna" sig, få fastna i det där sockersuget och införskaffa sig en hel hög metabola sjukdomar.

Inte konstigt att läkartätheten ökat väsentligt de senaste 30-40 åren och sjukvårdspengarna har svårt att räcka till för bl a all symtomlindring!

Skrivet av Zonen den 05 juni, 2009 kl. 18:50 #

Vilka? är stort involverade i utbildningar för läkare t.ex. Läkemedelsföretagen är det. Misstänker starkt att vissa läkare får provision för att skriva ut recept på läkemedel. Det kan vara från P-piller till insulin till blodsänkande till statiner... you name it.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 18:57 #

Dr Andreas Eenfeldt har en väldigt bra sida om diabetes. Råd som diabetiker fick i början av 1900-talet. Varför försvann dom kostråden??
Ta tid. för den som har lust och inte har sett hans sida, och läs- Det finns en gammal kokbok med recept, - går att bläddra - mycket intressant.
Man måste ställa sig frågan; varför finns det så många diabetiker idag - när det är så lätt att åtgärda?

http://www.kostdoktorn.se/diabetes

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 19:20 #

Sia! Hur har ni tänkt att en polisanmälan skulle gå till? Sansa er lite! Om ni ska nå framgång med en anmälan måste NI för det första visa vilken lag det brutits mot. För det andra att någon avsiktligt brutit mot den lagen! Hur i herrans namn ska det gå till? Jag gillar inte heller de kostråd som delas ut, men att börja anklagelser om mord eller dråp är så LÅGT! Det skadar bara LCHF-rörelsen om man ägnar sej åt sådant samtidigt som belackarna sitter på arenan och jublar över "aggresiva nördar"

Skrivet av Hans den 05 juni, 2009 kl. 19:39 #

Annika och hennes medarbetare är bäst. Herregud ! När jag tittar på min hunds foder så blir jag mörkrädd,så mkt kolhydrater, så man fattar det inte. Men det är ju människan som skapar hans foder, tyvärr. En massa kolhydrater mm. En hund/varg lever på kött och vatten.
Detta tycker jag kan säga en hel del om vart vi är påväg. Givetvis så ger jag min hund annan mat nu, som jag själv gör. Det kostar, men det är han värd.

Kanske är jag korkad !

Skrivet av Mentalsköterskan den 05 juni, 2009 kl. 19:54 #

Alltså...det är inte konstigt att folk har en bild av LCHF-folket som en aning fanatiska och småknäppa. Ni kallar på allvar folk för massmördare. Tagga ner!

Skrivet av Tove den 05 juni, 2009 kl. 19:57 #

Ja fläsk,gräddstuvad vitkål och en sup till diabetiker. Varför försvann detta ?
Kanske avigsidorna också blivit bortglömda.

Skrivet av Z den 05 juni, 2009 kl. 20:16 #

Z - är du inte lite för negativ nu?

Se möjligheterna!

Tycker nog man har betydligt större bredd på "avigsidorna" och sovlet nu!
Fler kokböcker kommer efterhand och på internet finns där massor av smarriga recept med vilka man kan undvika sockersuget!

Det viktiga är att sänka blodsockernivåer och för höga sådana skapar en mängd metabola åkommer även för friska individer på sikt! bl a cancer, hjärtåkommor, övervikt mm.

Skrivet av Zonen den 05 juni, 2009 kl. 20:26 #

Babo - nu tar du i då du skriver att läkare skulle få betalt för att rekomemndera vissa läkemedel. Misstänkliggör så lättvindligt inte en hel yrkeskår.

Du som skriver om hundmat. Hunden har varit människans vän länge, varit beroende av oss och fått det som blivit över i hushållet - inte alls enbart protein - dvs kött och vatten. Dagens hundfoder innehåller ofta för mycket protein - kanske också för mycket Omega 6.
Hund är inte detsamma som varg. De är släkt med varandra så som apor och människor är rätt lika, ibland verkar aporna klokare.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 20:26 #

Finns någon websajt med bra information om näringslära, jag frågade ju tidigare om albumin exempelvis.
Hur påverkar kaffe vår kost, förstör eller stimulerar näringsuppgtag?

Skrivet av Rutan den 05 juni, 2009 kl. 20:33 #

Vi är väl många med mig som är beviset på att LCHF fungerar!! Det räcker för mig. Tvivlarna (lögnarna) får väl stå för sitt. Jag har på 9 mån gått ner 37 kilo & har bättre värden än nånsin tidigare!! Annika med gelikar SKA ha KREDIT för sitt arbete. Och skulle det mot förmodan vara dem lönsamt. So what!! Vilka på "motståndarsidan" cashar inte in pengar från olika håll!!

Skrivet av Mia den 05 juni, 2009 kl. 20:39 #

Mia - nyfiken på vilken LCHF-kost du följt. Någon av de som rekommenderas här i högerkanten? Hur mycket vägde du innan de 37 kg försvann?

Du är att gratulera till färre kilon att släpa på och till att du känner dig så mycket friskare.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 20:44 #

Moa, försöker du bemästra/fostra mig - att jag inte vet vad jag talar om. det är nästan så jag tror att du är dietist...
Visst går det till så, vissa får/tar provision på att skriva ut recept.

Hundar - våra husdjur är också utsatta. Det är stor business med hund/kattmat. De blir också sjuka av torrfoder (för mycket spannmål). Jag ger mina hundar LCHF nu. ;)

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 20:52 #

Moa 20:26 #
Jodå visst finns det läkare som tjänar grova pengar på att skriva ut recept. Ett granskande program i tv hade nån gång ett inslag om en läkare som mot betalning skrev ut narkotikaklassad medicin. Dvs langning.

För att återgå till Anna Ottosson.
Anna O skriver att Annika D sagt att hon inte är bra på att läsa artiklar på engelska men (utan att klanka på Anna O som person) verkar det inte i sin tur som att Anna O inte kan tyda svenska texter då hon och DRF lyckades utläsa av Socialstyrelsens yttrande att SoS avråder från LCHF?

Skrivet av NN den 05 juni, 2009 kl. 21:41 #

Babo - nej du har fel. Läkare får inte provision för att skriva ut recept.
Ditt påstående är skrämmande. Nu borde det vara nog med anklagelserna mot olika yrkeskategorier.

Jag försöker inte fostra dig Babo, det får du sköta själv.

Det är kanske stor business med mat till våra husdjur. Våra hundar lever längre nu för att de nu för tiden får bättre mat och p g a att vi oftare tar dem till veterinären och för att vi har mycket skickliga veterinärer, bättre läkemedel bl.a. Däremot är vaccinationer något som triggar igång sjukdomar, våra hundar vaccineras för ofta.

Även om jag har en renrasig hund så är det sönderavlandet för skönhets skull som också ger hundarna fler sjukdomar. Blandrashundar är friskare.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 21:46 #

Babo igen - borde ha skrivit att läkare får inte provision från läkemedelsbolagen för att skriva ut recept från speciella tillverkare.

Läkaryrket är i dag inget höginkomstyrke.

Apoteken tilldelar oss också generika - se bl.a.den s.k. kloka listan.

Däremot kan jag hålla med om att läkemedelsbolag informerar om sina gamla och nya produkter. Även till patientföreningarna och dess medlemmar.

Många läkemedel är livsnödvändiga - se ex,vis den nyss opererade gossen från Ockelbo som skulle klara sig dåligt om han fortsättningsvis inte fick sina dagliga immunsuppressiva kapslar.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 21:54 #

Hunden är en varg. Vargar ska äta kött. Om vargar äter kolhydrater får de samma sjukdomar som människor som äter kolhydrater.

/SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 05 juni, 2009 kl. 21:55 #

Hund och varg får nog sägas vara samma djurart. Canis lupus respektive Canis lupus familiaris. Om jag inte är felunderrättad, blir blandvalpar mellan hund och varg fertila, vilket innebär att de inte bara är släkt, utan att de tillhör samma art.

Att hundar skulle ha större behov än vargar av kolhydrater låter därför högst osannolikt.

Skrivet av Anna den 05 juni, 2009 kl. 21:58 #

Skrivet av 83.248.130.205 den 05 juni, 2009 kl. 22:01 #

Mentalsköterskan
Hundmat behöver inte vara dyrt. Få din slaktare att ta hem komage/kalun och andra kött-restprodukt. Nästan gratis.

Skrivet av Stig Hastrup den 05 juni, 2009 kl. 22:13 #

Eftersom vi inte vare sig dödar djur eller äter döda djur i vår familj så äter vi proteiner och andra näringsämnen från andra källor än kött.
Däremot är vi inte veganer - därmed inte sagt att det är fel att vara vegan. De får däremot vara så mycket mer noggranna med vad de äter.

Man måste inte heller äta kött för att äta LCHF!
Det har t o m Annika påpekat ibland.

Sen är ju inte maten allt, vi lever inte för att äta utan äter för att leva. Vargar äter också kolhydrater, precis som många andra rovdjur.

Skrivet av Moa den 05 juni, 2009 kl. 22:21 #

Apmänniskan här på bilden var en gullig liten kille, för det är väl en kille?

Skrivet av Rutan den 05 juni, 2009 kl. 22:23 #

Moa - vargar äter mest kött. Rådjur renar t.ex.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 22:30 #

Stig Hastrup - i England, iallafall norra, kan man köpa komage, tripe heter det. Har ätit det flera gånger. Man äter det med vinäger. Nu är jag ledsen att jag inte ätit mer, eftersom det är så nyttigt. Visste inte det då.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 22:36 #

Ja, vargar äter kolhydrater. I ungefär samma omfattning som våra jagande europeiska förfäder åt kolhydrater. Äter vi så får vi samma hälsa som vargen har. Kostmodellen heter LCHF/GI-Noll!

/SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 05 juni, 2009 kl. 22:39 #

En släkting har fått besked på att han har fettlever och är nära kollaps. Läkarna ordinerar enligt "gammalt" tänk, vilket ju innebär alldeles för mycket kolisar. Vi har försökt "hinta" om LCHF så att han vet att det finns andra sätt (som dessutom verkar ha funkat på många med höga värden), men de har bestämt sig för att prova det som läkaren förordar och litar på denne. De skulle även till en dietist och denne kommer troligtvis säga samma sak. De litar stort på dietisterna. Det är så frustrerande. Han är pappa till tre småtjejer och man vill nå fram. Mår så dåligt när han häller upp pasta på tallriken, eller hur han dricker läsk, eftersom "det är det enda han får dricka nuförtiden" (alltså ingen alkohol).

Frustrerande är det, men man kan inget annat göra än att fint berätta vad man vet och sen får de själva ta ställning.
Jag håller tummarna för att behandlingen han får fungerar, annars tycker jag synd om honom och familjen. Speciellt flickorna...

Skrivet av Anhörig den 05 juni, 2009 kl. 22:44 #

Anhörig - förstår dig. Det är mycket frustrerande att "se på", all den stund man kanske har vetskap om en annan lösning, åtminstone att det testas.

Skrivet av babo den 05 juni, 2009 kl. 22:54 #

babo
Mmm, frustrerande är bara förnamnet. Det ÄR ju faktiskt människors liv det handlar om i många fall.

För övrigt: Lästips om kolhydraternas skuld till fettlever tas tacksamt emot.

Skrivet av Anhörig den 05 juni, 2009 kl. 23:24 #

Anhörig,

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=370485
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/kolhydrater_leder_till_fettlever#comments
http://www.kostdoktorn.se/mer-fran-svenska-supersize-me-studien
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/09/070921130735.htm

Lite att börja med :)

Skrivet av Nyfiken den 05 juni, 2009 kl. 23:50 #

Anhörig - Angående fettlevrar!

lite att fortsätta med.

Fick ta bort två länkar vilka Nyfiken hade med! Studier/forskninga är gjord i Linköping som berättar mer!

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2016

http://blogg.passagen.se/millimetervagor/?anchor=jag_har_l%C3%B6st_fettleverns_g%C3%A5ta1

http://johannaskost.blogspot.com/2008/02/snabbmat-och-leverskador.html

Skrivet av Zonen den 06 juni, 2009 kl. 00:04 #

Anhörig,
Hittade en intressant länk till på denna blogg, upptäckte att man kan söka uppe i högra hörnet av bloggen.
sista stycket handlar om fettlever:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/om_fettf%C3%B6rgiftning

Hoppas du också finner länkarna intressanta.

Skrivet av Nyfiken den 06 juni, 2009 kl. 00:04 #

Lysande Zonen, de hade jag missat.

Fundering: Undrar vad mera det finns att lära sig om socker / stärkelse och dess inblandning i välfärdsjukdomarma, tycker det upptäcks nya saker hela tiden, nu har det publicerats ett antal artiklar på nätet vad gäller alzeimer samt cancer, det spekuleras om att kolhydrater skulle kunna vara en faktor, var visst en Nobelpristagare på 1930 -talet som var inne på denna koppling (glykos > cancer) vet dock ej hur omfattande
hans arbete var, han fick priset för något annat tror jag.

Skrivet av Nyfiken den 06 juni, 2009 kl. 00:27 #

Hej Annika
Denna annons finns i dagarna i flera skånska tidningar:
Vill du vara med i en undersökning av kostens betydelse för olika sjukdomar?

Lunds Universitet och vårdcentralen i Dalby står tillsammans bakom en studie som avser att undersöka hur en kombination av flera hälsosamma livsmedel påverkar riskfaktorer för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Vi söker efter dig som är äldre än femtio år, har ett midjemått som överstiger 80 cm om du är kvinna och 94 cm om du är man, och ej har några kända sjukdomar. Det är en fördel om du har åldersdiabetes i släkten. Studien är uppdelats i två delar med uppehåll i mitten. Hela studien tar 12 veckor. Studien är godkänt av etisk nämnd.
Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.
Ann-Margreth Åberg/Richard Ekebo
Vårdcentralen Dalby
tel 046-275 17 30
e-mail: Ann-Margreth. Aberg@skane.se

Skrivet av Stig Hastrup den 06 juni, 2009 kl. 07:15 #

Nyfiken,
Warburg fick nobelpriset 1931 för andningskedjan (cellrespirationen) och hade redan tidigare visat att tumörceller dör om man tar bort glukos. Cancerceller använder fermentation för att överleva och går i apoptos om man tar bort sockret.

Z,
Du kan söka på insulin och IDE (insulin-
degrading enzyme). IDE tar hand om använt insulin men har också som uppgift
att ta hand om beta-amyloid, som ligger bakom Alzheimers förstörelse av hjärnan.
Det är alltså mycket viktigt för ett långt och friskt liv att ligga så lågt
som möjligt med insulin - bästa sättet är med LCHF. Protein bildar ca 10% KH - men fett bildar inget!! titta också i debatt DagensMedicin onsdagen 3 juni och samma DM ledarstick
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 06 juni, 2009 kl. 10:24 #

Karl E

Jag har läst dagens medicin men det handlade inte om insulin utan om mättat fett.

Skrivet av Z den 06 juni, 2009 kl. 11:17 #

Hurru Z varför ska du vara så motvalls hela tiden, som möjlig patient och skattebetalare kräver jag att ni kunskapare inom medicin samarbetar bättre, annars ska jag öppna en burk hemmajäst surströmming, då blir det inte kul....

Skrivet av Nyfiken den 06 juni, 2009 kl. 11:43 #

I hennes bok "Blir jag tjock av bröd?" så svarar hon just på den frågan *"Det är inte brödet du blir tjock av, utan det du lägger på brödet, alltså smöret och påläggen. Tre svenska klassiker är sirapslimpan med smör och ost, leverpastej eller prickig korv. Alla tre varianter ger dig rejält med energi och fett! Om du äter detta varje dag, är det lätt hänt att du går upp några kilon. Om du däremot byter till nyttigare pålägg - skinka, räkor, rostbiff och ost med 17 procent fett eller kanske nyckelhålsmärkt leverpastej - ja, då kan du lättare njuta av nybakat bröd och ändå hålla vikten i schack".*

Skrivet av Jennifer den 06 juni, 2009 kl. 13:08 #

Z,
Genom att äta mera fett blir du mätt utan att bilda en massa fria radikaler,
och på sätt håller du även insulinet lågt. I DM står att fett inte är farligt som "faktoiden" säjer - alltså kan vi öka på med smarrig hollandaise till varma grönsaker och feta fiskar
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 06 juni, 2009 kl. 14:43 #

Nån mer än jag som tycker att dietisterna och SLV börjar bete sig som Bagdad Bob?

Intensiv förnekelse av fakta, trots att allt fler börjar inse sanningen.

Tja, metoden håller ju som bekant inte särskilt länge.

Skrivet av Anna den 06 juni, 2009 kl. 16:34 #

Anna,
Ivrigt påhejade av Kemiske Ali (pillertrillare och tillverkare av fabriksmat).

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 06 juni, 2009 kl. 17:46 #

Kenneth: :-D

Skrivet av Anna den 06 juni, 2009 kl. 19:24 #

En intressant artikel: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/06/090605151351.htm

Känns som om livsmedelsindustrin/läkemedelsindustrin varit i farten :)

För övrigt så har min astma förbättrats kolossalt de senaste två veckorna, ni anar inte hur glad jag är! Min andning känns helt annorlunda, det går inte att beskriva.. Är dock inte helt fri från medecin ännu, men det kommer :)

Skrivet av Daniel Högberg den 09 juni, 2009 kl. 07:17 #

Att de lejda dietisterna är rädda om sina anställningar och att annonsbetalda media är rädda om annonspengarna från livsmedelsindustrin är förståeligt, men varför framhärdar SR och kritiserar att "Gymnasiematen följer inte kostråd" (05:46 tisdag 9 juni 2009)

http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=2890887

"Livsmedelsverket råder också kommunerna och de ansvariga att använda sig av nyckelhålsmärkt mat för att minska mängden mättat fett som elever får i sig. Alla mjölk- och charkuteriprodukter ska vara nyckelhålsmärkta, men ingen av skolorna som deltog i undersökningen lever upp till rekomendationen. Flera av skolorna har till och med mindre än 25% nyckelhålsmärkt mat."

Skrivet av Anders S den 09 juni, 2009 kl. 08:27 #

Äsch, den artikeln verkade handla om nåt helt annat.... krånglig, orkade inte fördjupa mig. Förlåt.

Skrivet av Daniel Högberg den 09 juni, 2009 kl. 08:28 #

HAr vi inte egentligen en väldigt stor och bra långtidsstudie vad gäller margariner, låg fetthalt och mycket kolhydrat bara genom att se hela vår befolkning de senaste 30-40 åren? Från det att dagens livsmedelsrekommendationer kom så har vi blivit fetare och fetare och Folkhälsorapporterna varje år visar på att vi äter mindre och mindre fett, mer och mer kolhydrater och blir tjockare och tjockare. Deras slutsats?? Ät ännu mindre fett...
Det är som att ställa upp det enklaste mattetal i försstaklass och rektorn säjer: 1+1 är 18.

Skrivet av Monika den 09 juni, 2009 kl. 08:43 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg