Fetmaoperationerna ska öka

10 mar kl 18:31, 2010

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 21 Kommentarer | Permalink

Artikel på SR.se.
Är det någon som vet om de överviktiga fortfarande blir avrådda från LCHF, men uppmuntrade att operera sig?

Kommentarer:

Här bör man kolla "ekonomiska kirurg intressen" kommer privata hälsobolag att skära guld fett nu?
Men jag är väl bara konspiratorisk nu...

Skrivet av Släggan den 10 mars, 2010 kl. 19:11 #

Klart du har mycker RÄTT, släggan!
Undrar vilken garanti som ges och hur många år den gäller efter operation?

Tydligen var/är det bedömda akuta behovet 15000 st operationer? Kostnaden torde då vara 1500 miljoner (har för mig att priset på en operation är ca: 100 000:-? Möjligen har mängdrabatt införts?).

På läkarstämman i höstas i Älvsjö så informerades det om resultat efter magkirurgi och upp mot 80% hade ökat i vikt igen efter 10 år..... och sen vet vi att där finns även andra komplikationer! Visst, kan vissa patienter behöva magkirurgi, men absolut inte så många....

Så länge våra överviktskliniker inte förmår ta till sig exvis professor Martin Ingvars bok "hjärnkoll" och arbetar efter den så vet man inte magkirurgibehovet!
Även när man nu opereras så måste man ändra livsstil.../ kost... dvs detsamma som vid övergång till exvis en LCHF-kost för lyckat hållbart resultat.

Så länge man inte gör detta... ger dom överviktiga patienterna alla möjligheter så vill ju jag jämföra magkirurgi med LOBOTOMI!!

Förmodligen har kostdebatten och det rätta med LCHF-kosten väckt många personer i vårt land! Exvis Professor David Ingvar som nu skrivit boken Hjärnkoll tillsammans med en vetenskapsjournalist! Av någon anledning så vågar han inte uttala bokstäverna LCHF och det är förstås lite FEGT, när det nu är väldigt, väldigt likt förutom lite kvarvarande fettskrämdhet för mättat fett! Undras var professorn funnit stöd för att nu mättat fett är lite farligt...... Trodde david Ingvar följde dom fettdebatter som förevarit i LT och DM!

Skrivet av Thomas H den 10 mars, 2010 kl. 19:31 #

Den vänlige och verserade professorn David Ingvar avled redan för tio år sedan och kan väl få vila i frid från fettdebatten och beskyllningar om feghet.

Skrivet av braincheck den 10 mars, 2010 kl. 19:59 #

En kommentar som handlar om operation, men inte magsäcksoperation.
En av mina LCHF-gruppdeltagare frågade:
- Om man har opererat bort gallan, kan man äta LCHF då?
Jag har inte tidigare stött på den varianten, så nu undrar jag om någon har ett svar på den frågan?

Skrivet av Britt den 10 mars, 2010 kl. 20:15 #

Britt, Det är många gallopererade som äter LCHF utan problem. Jag brukar råda att om man känner problem att tåla fettintag så kan man äta tätare och mindre måltider. Sen kan man träna magen att tåla glesare, större och mera fettrika måltider med tiden.

Skrivet av Annika D den 10 mars, 2010 kl. 20:27 #

Britt,

ja, det kan man. Jag har många elever som klarat det, trots att de saknar gallblåsa. Men självklart bör man inte låta någon kvackare operera bort ett organ som naturen satt dit. Problem med gallstenar får man ju av fettsnål kost, när man går över till fettrik kost kan det inte bildas några stenar.

/SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 10 mars, 2010 kl. 20:29 #

Det är MARTIN Ingvar det handlar om, inte David Ingvar. Han må vila salig i sin grav.

Apropå gallblåseoperation och LCHF; det är säkert så att många med bortopererad gallblåsa kan äta LCHF men jag kan det INTE. Vilket jag är väldigt ledsen för. Jag får hålla mig till mer kolhydrater och mindre fett än jag skulle vilja. Jag lider visserligen inte av övervikt men jag känner ju direkt att när jag äter för mycket kolhydrater så mår jag sämre i min smärtande kropp.

Så jag tycker man ska vara väldigt försiktig när man börjar med LCHF och har bortopererad gallblåsa. Jag blev RIKTIGT DÅLIG. Magsmärtor, diarréer med mera.

Skrivet av Emma 2 den 10 mars, 2010 kl. 21:09 #

Ja, det är riktigt, Egon Stark!

Sjukvården är full av klantskallar. Sådana där som opererar bort magen eller gallblåsan på folk som äter felaktig kost. Det är att angripa symtomen, inte den verkliga orsaken.

För att inte tala om klantskallar som medicinerar människor som äter för mycket socker. Det är att angripa symtomen, inte den verkliga orsaken.

Och när klantskallarna inte stympar människor i onödan så förföljer de modiga läkare som läker sina patienter. Du har nog rätt. Det finns ett och annat kärnkraftverk att spara in.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 10 mars, 2010 kl. 21:24 #

Se där Emma 2!

Gallblåsan har vi ju för att den skall fullgöra en uppgift och har vi den inte så kan inte våran kropp jobba optimalt även om nu opererande läkare säger att vi klarar oss nästintill utmärkt utan den.....

Ta bort alla nyckelhålsprodukter och låt gallan jobba normalt så får vi mindre gallproblem!

Skrivet av Zonen den 10 mars, 2010 kl. 21:34 #

Annika,
under senare delen av förra året hade jag kostrådgivning för en ung man med kraftig övervikt. Han hade blivit rekommenderad magsäcksoperation efter att ha deltagit i åtskilliga gruppaktiviteter för överviktiga, vilket inte gett några som helst resultat - snarare tvärt om.
Han hade aldrig hört talas om att man kunde gå ner i vikt genom att dra ner på kolhydraterna och öka fettet.
Enligt de uppgifter jag fått går det bra för honom och han har nu tappat en hel del i vikt.

Har även hört att det stått i Skånes tidningar att någon privat kirurgklinik
innbjöd till öppet hus nu i dagarna i Malmö för att informera om möjligheten till operation.
Skulle önskat att man kunde varit där och delat ut flygblad med varningar och onfo om LCHF.

Skrivet av Gertie Jerrhag den 10 mars, 2010 kl. 23:52 #

Tack, Sten Sture och alla för hjälpen med gallblåsan! :-)
Jag skall vidarebefordra svaren till min elev så får hon själv ta ställning hur hon gör.

Skrivet av Britt den 11 mars, 2010 kl. 07:09 #

Jag kommer att tänka på alla dem man lobotomerade en gång i tiden...

Skrivet av Ruby den 11 mars, 2010 kl. 07:35 #

Läste inlägg -på www.viktop.se- där fetmaopererade utbyter erfarenheter.
Det är läsning som ger ståpäls.
Problemen efteråt är aldrig nog för att bryta tabut, att ifrågasätta vad man givit sig in på och vilka följder på lång sikt som väntar. Aldrig att läkarnas kompetens väcker tvivel inte ens när man blir omopererad mer än en gång.
Grejen är att ha blivit opererad. Man häpnar över att operation skett trots att den ursprungliga övervikten inte varit påfallande. Kniven är besvärande ivrig inte minst bland yngre.
Vad gör man med en hel generation undrar jag.
Ingenstans finns ett ord om LCHF.

Skrivet av foie gras den 11 mars, 2010 kl. 09:06 #

Urklipp från diskussion på:

http://blogg.passagen.se/eva-dietist/entry/operation_mot_fetma_bra_eller#comments

"Enligt vad jag har förstått så får inte dietister rekommendera LCHF eftersom med det krävs det att följa upp med olika prover som dietister inte kan ta. Det betyder att det måste komma en remiss från en läkare som sedan kan följa upp med att ta provet. Har jag förstått det rätt?"

Någon som har bra svar på detta?

Skrivet av 194.71.19.244 den 11 mars, 2010 kl. 11:18 #

Men visst är det väl underligt att när det gäller kostbehandling av fetma krävs det forskning i all oändlighet och rekommendationer från Höga Vedbodörrar, medan kirurgisk misshandel får man ge sig på utan alls mycket på fötterna, även om man är läkare. Gäller det olika regler för kirurger och övriga lanstingsanställda?

Skrivet av Dacke den 11 mars, 2010 kl. 15:30 #

Mycket bra kommentar Dacke!!!!
Den är det spets på!!!!

En av bakrundsorsakerna är väl att SBU utrett detta och kommit fram till att just magkirurgi är den bästa hållbara viktminskningsmetoden, vilket nu även våra "proffsiga" överviktskliniker med "kostprofessorn" Rössner i spetsen tycker!!!!
Han som erkännt ett 25-årigt misslyckande med nuvarande viktminskningsmetoder som sjukvården använder, enär nu patienterna inte gör som han säger!

Viktminskningsläkemedlet Reductil förbjöds och det innebar att Rössner var tillbaks på ruta ETT enligt honom själv! Denna karl har skrivit en mängd kostböcker... är dom också tillbaks på ruta 1. JA! TYDLIGEN!!!!

Tänk om denna man läste professor Ingvars nyutkomna bok "hjärnkoll", men förmodligen är det som att kasta pärlor till någon.... eller....????

Var det inte någon som använder ordet lobotomi här innan.... Troligen rätt ord för fletalet av dessa kirurgipatienter.....

Skrivet av Zonen den 13 mars, 2010 kl. 21:00 #

Jag är viktopad..och jag blir väldigt ledsen då ni kallas oss lobotomerade..sen må ni tycka vad ni vill om viktop..men kallas oss inte lobotomerade

Skrivet av M den 14 mars, 2010 kl. 08:31 #

Ursäkta M - det var enbart jämförelsen av onödiga åtgärder jag var ute efter!

Några kan säkerligen behöva denna operation, men absolut inte så många som nu vissa kirurger hävdar!

Och det säger jag när jag nu vet att vår sjukvård inte testat alla viktminskningsmetoder som finns och speciellt inte dom som nu gör att man går ned i vikt utan att hungra!

Varför gör dom inte det? Vem styr och ställer egentligen?

Skrivet av Zonen den 14 mars, 2010 kl. 09:50 #

Ni kommentarer här ovan, jag menade inte att någon betedde sig som lobotomerad, jag menade att man förr (inte så länge sedan) skar av nervtrådar i hjärnan som ett bot mot psykiatrisk problematik vilket vi idag fördömer samtidigt som man fortsätter använda kirurgi fast nu för att skära i folk med övervikt.

Skrivet av Ruby den 14 mars, 2010 kl. 15:32 #

Jag ser också en stor fara i att GBP-operationerna ökar.
Någon kunskap om LCHF har jag inte. Dock är det lätt att inse att "vi" nuförtiden äter fel. Tittar man på ett foto från en badplats taget för 30 år sedan ser man nästan inga överviktiga. Tittar man på en badplats nuförtiden så ser man mängder med personer som är överviktiga/ feta.
Problemet måste väl ligga i för lite rörelse och för mycket sötsaker. Idag tex i SVD så är det en artikel om att vi svenskar äter mest smågodis i världen...
Min personliga åsikt är att vi bör föra in kostmedvetenhet redan på barnavårdscentralen för att sedan följa upp det i skolan.

Mvh

Catarina

Skrivet av Catarina den 15 mars, 2010 kl. 14:21 #

Ikväll på Rapport 19:30, (månd. 15 mars), fanns ett inslag om GBP-operationer som den överlägset bästa metoden framför kost eller läkemedelsbehandlingar. Dietist Lena Gripeteg har studerat över 2000 patienter som opererats för fetma under 20 år.

Detta kommer säkert att göra att fler vill ha GBP-operationer och att de kommer öka istället för att patienter rekommenderas lägga om kosten till LCHF-kost.

Skrivet av Ulrica den 15 mars, 2010 kl. 20:00 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg