Fett och risken för hjärtkärlsjukdom

23 jun kl 20:53, 2010

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 6 Kommentarer | Permalink

En artikel på Livsmedelsverkets hemsida: Fett och risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Man hänvisar till Efsa, EU-myndigheten för livsmedelssäkerhet. Och WHO förstås som vanligt.

Från Efsa sägs att mättat fett ska vara så lågt som möjligt. Veg omega-3, den kortkedjiga, ska vara 0,5%. Nyttigt långkedjigt animaliskt omega-3 nämns inte.

De hänvisar till Mozaffarians metaanalys från mars -10.  "Effects on coronary heart disease of increasing polyunsaturated fat in place of saturated...". Han har tittat på 8 interventionsstudier där man ersatt mättat med fleromättat fett och jämfört med en kontrollgrupp.

En intressant detalj i Mozaffarians genomgång är att byte från mättat fett till kolhydrater innebar en ökad risk för hjärtsjukdom. Det är ju detta byte som SLV har rekommenderat i 30 år.

När jag tittar på hans referenser ser jag att alla studierna är mycket gamla, från 60 - 80-talet.

Den enda studien som visade minskad total dödlighet i den fleromättade gruppen var Finska mentalsjukhusstudien. En studie som genomfördes på 60-talet, där man nu inte ens har möjlighet att kolla om det handlade om forskningsfusk.
Det har gjorts liknande studier senare där man inte lyckats få en minskad dödlighet i den fleromättade gruppen. Kvinnodelen av Finska mentalsjukhusstudien visade inte heller minskad dödlighet  i den fleromättade gruppen.

Vi måste tänka på att under de decennier som dessa studier genomfördes var "alla" rörande överens om att fleromättat fett var bättre än mättat. Det kan ha påverkat utfallet.
Och som sagt: totala livslängden var inte längre i de fleromättade grupperna än i de mättade.
Det borde ju vara det som var själva vitsen med att äta fleromättat, att man ska få leva frisk längre.

I Siri-Tarinos studie som man nämner sedan visades ju ingen försämrad hjärtprognos av mättat fett.

Om man kondenserar ner denna uppfattning att mättat fett ökar risken för hjärtsjukdom/-död så hamnar man bara på Finska mentalsjukhusstudien.
Är en så gammal dålig studie tillräcklig för att få oss alla att äta importerade fleromättade fetter, och undvika våra egna producerade naturliga animaliska mättade fetter?

Vi får också komma ihåg att matolje- och margarinindustrin är oerhört starka påtryckargrupper inom EU och WHO. Där har animalieproducenterna ingen chans att göra sig hörda.

Kostdoktorn skrev om Mozaffarian-genomgången i mars.

Kommentarer:

Svaret på frågan längst ner är "Nej"

Jag tycker hela inlägget är ett så bra svar på tal så att det bör skickas i sin helhet til Livsmedelsverkets hemsida

Skrivet av Ethel Loberg den 23 juni, 2010 kl. 23:44 #

finska mentalstudien om jag mins rätt så åt den fleromättade gruppen fermenterad soja,
om det var så så gav man den fleromättade gruppen probiotika, har jag rätt så faller beviset det kan då lika gärna bero på fermentationen och inte fettet.

sen innehåller soja hormonliknade ämnen.

jag kan ha fel mycket osäker på var jag läste om det. någon läs studien och kolla noga vad dom åt vad skiljde.

Skrivet av feltolkning? den 24 juni, 2010 kl. 07:54 #

LV talar med kluven tunga.. I Intervjuer så nedtonar dom risken för hjärt och kärlsjukdomar och mättat fett. Dom menar att fettfördelningen måste vara som dom påstar för att vi ska få i oss alla de näringsämnen som vi behöver.
På hemsidan gödslar dom med text som varnar för fettet.

En dyslexiutredning på personalen kanske skulle vara på sin plats?? Uppenbarligen vet dom inte vad som står på hemsidan.

Skrivet av jon den 24 juni, 2010 kl. 08:49 #

Och här är nåt som pekar på motsatsen - fet mjölk är bäst för hjärtat.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article2106952.ece

Skrivet av Halvdansken den 24 juni, 2010 kl. 11:05 #

SLV's personal kanske lider av det allmänna Internet-tough-guy-komplexet? Att det går att vara tuff när man är anonym på nätet, men i verkligheten med en mikrofon eller kamera i ansiktet är man inte så tuff. I så fall kan vi utgå från att det som står på hemsidan är hur de verkligen tycker. Offentligt tonar de ner retoriken lite för att inte verka för alltför extrema. Bara en tanke...

Skrivet av Gunnar den 24 juni, 2010 kl. 11:05 #

http://articles.mercola.com/sites/current.aspx
Dagens Mercola har en del bra artiklar.

Skrivet av Yvonne Löfquist den 02 juli, 2010 kl. 09:09 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg