

22 mar kl 19:42, 2006
Jag bläddrade nyss i veckans Dagens Medicin, och hittade två debattartiklar om kostfrågan.
En av Åke Bruce (professor vid Livsmedelsverket) och en av Arne Astrup (professor vid Levnedsmiddelcentret i Danmark)
Ingen av debattartiklarna finns i nätupplagan. Man undrar om författarna har förbjudit det?
Bruces artikel är svar på Arfors artikel i nr 11-06.
I Bruces artikel står att de på SLV-hemsidan har länkat till relevanta referenser, och även gjort utdrag av aktuella avsnitt som kompletteras med referenser. (Jag hittade ingen länk, men det är väl jag som inte förstår mig på)
(Jag citerar från kommentaren till tidigare inlägget:
"Jag tror det är de här.
http://ifap.org/issues/ifapReport-Whodiet.pdf
http://www.norden.org/pub/sk/showpub.asp?pubnr=2004:013&lang=6
Hemul)
(Ni får ursäkta de knäppa rutorna, när jag försöker få bort dem blir de bara fler)
Sen kommer energibalansen igen.
Man ska inte prata om insulin och blodsockersvar förrän man har klarlagt vad som kan förklaras av en negativ energibalans. (Goddag yxskaft!)
Sen har han kommit på att Arfors är lierad med Annika D och Uffe R!
Han är alltså avslöjad som deltagare i den lömska komplotten.
I Astrups artikel, resonerar denne om viktnedgången vid kh-snål kost: Ketos pga tömning av glykogendepåer, och ökad mättnad pga ökat proteinintag.
Huvudvärk, muskelkramper, diarré, nedsatt prestationsförmåga, sägs vara tänkbara biverkningar.
Sen kommer han till Karlshamnsstudien. Den sägs vara helt förkastlig eftersom grupperna inte är randomiserade och de får helt olika uppbackning. Lågkh-gruppen är favoriserad enligt Astrup.
"En så dålig vetenskap bör inte användas för rådgivning till befolkningen" anser Astrup.
(Jag har kontaktat Jörgen Vesti Nielsen och frågat. I verkligheten fick
lågfett-gruppen snarast mer rådgivningstid än lågkolhydrat-gruppen.
Alltså åter igen illasinnade rykten som vidarebefordras)
Astrup skriver "I år publiceras data från en stor europeisk multicenterstudie med svenskt deltagande, den sk Nugenob-studien, och den visar helt klart att man inte ökar viktnedgången genom att reducera kolhydratinnehållet i en bantningskost."
(Denna studie har jag ännu inte sett)
Är det någon bussig människa som snabbt kan kolla länkarna från
Livsmedelsverket ovan, som Hemul har hittat, och berättta för oss
andra sega typer om de starka bevisgivande studierna som stöder
eminensernas kostråd?
PS.
Jag fick nu ett mail från en bloggläsare:Nugenob finns på nätet, en stor europeisk jämförelse mellan
lågfettkost (20-25%) och "högfettkost" (40-45%), alltså en
alldeles för liten skillnad. Dessutom reducerades kaloribehovet
med 600 kcal, försöket pågick i 10 veckor och även Stockholm
deltog (för flera år sedan). Studien verkar vara klar, men ej
publicerad i sin helhet (?). Presentation verkar ha gjorts
endast på konferenser, hittar ej på nätet trots länk på
Nugenob-sidan. Studien har genererat en mängd forsknings-
rapporter, mest om "fettgener" etc.
Skrivet av Thomas den 22 mars, 2006 kl. 20:43 #
Skrivet av hemul den 22 mars, 2006 kl. 21:03 #
Skrivet av Wiola den 22 mars, 2006 kl. 21:41 #
Skrivet av MatsF den 22 mars, 2006 kl. 22:06 #
Skrivet av hemul den 22 mars, 2006 kl. 22:14 #
Skrivet av Annika den 22 mars, 2006 kl. 22:16 #
Skrivet av hemul den 22 mars, 2006 kl. 22:18 #
Skrivet av Rolf Aronsson den 22 mars, 2006 kl. 22:47 #
Skrivet av MatsF den 22 mars, 2006 kl. 23:39 #
Skrivet av MatsF den 23 mars, 2006 kl. 08:44 #
Skrivet av Erik Edlund den 23 mars, 2006 kl. 14:06 #