Framtidens anti-inflammatoriska behandling av kärlsjukdom - är den redan här?

07 jul kl 09:46, 2008

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 57 Kommentarer | Permalink

Jag bläddrade i juninumret av Medicinsk Access. Där finns en artikel med ovanstående rubrik. Det är från ett kardiologmöte i Malmö i våras.
Det handlar om att behandla hjärtkärlsjukdom med nya dyra antiinflammatoriska mediciner, och vaccination.

"Alla" läkare vet att kärlsjukdom är inflammatoriskt orsakad. "Alla" läkare vet att högt blodsocker och högt insulin är inflammationsframkallande. "Alla" läkare vet att alla kolhydrater höjer blodsockret. "Alla" läkare vet  att nästan alla hjärtinfarktpatienter har en störning i sockeromsättningen.
Ändå är det nästan inga läkare som undersöker resultatet på hjärtsjukligheten av kolhydratrestriktion. Jörgen Vesti Nielsen är ett lysande undatag.
Detta beror på att det inte finns några ekonomiska incitament i kolhydratrestriktion. Däremot finns det mycket pengar från läkemedelsindustrin till att forska på nya mediciner.

Dessutom är det kontroversiellt med kolhydratrestriktion. Se bara på den inflammerade debatt som uppkommit av mina utspel i frågan.
Patienternas hälsa är det ingen som orkar och vågar bry sig om.

Kommentarer:

Att äta rätt, att andas rätt, att röra sig rätt. Då får stora livsmedelstillverkare, läkemedelstillverkare och sjukvårdsindustrier lite att göra. Deras överlevnad bygger på feta storätare med livslång medicinering och många sjukvårdsbesök. Tyvärr ger friska människor dålig inkomst för dem.

Skrivet av liberum-weto den 07 juli, 2008 kl. 11:03 #

Detta är den sanna katastrofen: Att offentlig sanning (socker är farligt) klassas som lögn eller sopas under mattan med hjälp av riktad kunskap och pengar.

Dock är information till människorna det mest verksamma sättet att få dem/oss att tänka efter och kunna se igenom dimridåerna som läggs ut.

Annika, Din bloggskrivning denna måndag är värd att offentliggöras kraftigare än på denna blogg! Visst, bloggen läses av många men ändå.

Att merparten av våra välutbildade läkare, alla kategorier, inte tänker och/eller agerar självständigt är ett starkt uttalande som borde väcka debatt och uppvaknande. Detta bör inte få tigas ihjäl!

Den auktoritet, som "alla" läkare uppburit, är skamfilad och det med rätta!! Detta står klart när man inte vill bota våra sjukdomar utan behandla symtomen i alla oändlighet. Att detta är den oerhörda sanningen är lätt att inse när det så tydligt visar sig att man inte VILL kontrollera och undersöka självklara orsaker till ohälsan - som ex.vis socker/fett-förhållandet i kosten.

Sommarhälsningar
Rolf Aronsson

Skrivet av Rolf Aronsson den 07 juli, 2008 kl. 11:03 #

Rolf har helt rätt. Annika, borde även sända in sina kommentarer till de större dagstidningarna, fast vid det här laget är de säkert här och läser varje dag i alla fall. Men en sak jag undrar över är när vi ska få nya generaldirektörer på Folkhälsoinstitutet och Livsmedelsverket, de motverkar ju snarare vår hälsa och är alls inte till gagn för oss diabetiker.

Skrivet av MiaP den 07 juli, 2008 kl. 12:42 #

Fiskolja - en bra artikel i tidningen Näringsmedicinsk tidskrift:

http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/artiklar_frameset.html

Skrivet av Kvinnlig 40-talist den 07 juli, 2008 kl. 18:40 #

Det verkar vara ett olycksfall i arbetet att några få läkare klarat sina examina trots att de har förmågan att dra enklare slutsatser. Med tanke på hur få de är måste det ju vara meningen att sådana inte skall ta sig igenom en läkarutbildning.

Man skall bara lära sig utantill vilka piller man skall skriva ut vid respektive indikation, jag undrar hur länge det dröjer innan alla läkare ersätts av datorer, programmerade av läkemedelstillverkarna?

Konsekvensen borde väl vara att avskaffa titeln läkare och ersätta den med titeln receptskrivare eller pillerlangare?

Ett ur patientens synvinkel mer önskvärt men betydligt mer osannolikt framtidsscenario skulle vara att i stället i läkarutbildningen ställa krav på att man visar att man klarar att tänka själv och att man t.ex. i första hand behandlar kost-orsakade sjukdomar med ändrad kost snarare än att skriva ut piller, och piller mot deras biverkningar, och piller mot deras biverkningar, ..., och beordrar mer av den kost som orsakat sjukdomen så att man behöver ännu mer piller.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 07 juli, 2008 kl. 19:00 #

Hemoglobinjärn - en lösning på ett globalt bristtillstånd?

Annars finns ju en revolutionerande idé, titta på historien, hur vanligt var det med järnbrist under jägarstenåldern under perioder med god tillgång på jaktbyte?

Varför inte äta de delar av djuren som innehåller mest järn i stället för att göra piller av dem? För att pillertrillarna då inte tjänar några pengar?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 07 juli, 2008 kl. 19:13 #

Det låter ändå lite bättre än det gjorde för några år sedan. Då visste 'alla' läkare att hjärtsjukdom orsakas av högt kolesterol. 'Alla' visste även att orsaken till detta var för högt intag av mättat fett. Det verkar ändå som om opinionen vänder, mycket tack vare dig skulle jag tro :-) .

Skrivet av Eirik den 07 juli, 2008 kl. 19:47 #

Eirik, "alla" läkare vet detta även idag, kunskapen är slltså ganska förvirrad. De tror nog att båda förhållandena gäller.
De vet kanske inte vad de ska tro, men skriver lydigt ut alla piller de är tillsagda att skriva ut, annars är de rädda att förlora sitt arbete som jag gjorde.

Skrivet av Annika D den 07 juli, 2008 kl. 20:01 #

Men läkarkåren är inte unison i detta ärende. Vi här skriver ordet alla inom citationstecken. Varför? Jo, det finns doktorer som inte vet vilket ben de ska stå på! Det är uselt, om man betänker vems ärenden de ändå går. Löftet att värna om patientens hälsa i alla lägen verkar vara bortglömt. Modet att stå för det löftet saknas.

Argumenteringen runt medicinförskrivning som ersättning för kostrekommendationer är så fattig och tunn att det borde vara lätt för de läkare som märker detta att offentligt stå upp och hjälpa Annika et consortes vidare. Några har tagit detta steg men inte många!

Må vi alla skaffa oss kunskaper så läkarna inser att deras auktoritet är i fara... Jag vill inte påskina att matens öde i våra kroppar skulle vara en enkel historia. Dock är det helt möjligt att, med det informationsflöde som nu finns, förstå så mycket att man kan ta fullt ansvar för vad man uppfattar är nyttigt att äta!!

Hälsningar
Rolf Aronsson

Skrivet av Rolf Aronsson den 07 juli, 2008 kl. 22:47 #

Jag skulle vilja fråga dig Annika Dahlkvist och er andra som anser att kolhydrater är livsfarligt: Vad gör ni om ni blir bjudna på middag och det serveras pasta-lasagne. Sitter ni med armarna i kors och vägrar äta som en treåring? Finns det inte en endaste liten brödbit i era skafferier och får ungarna inte ens äta godis på påskafton?

Jag förstår inte varför man måste vara så extrem. Det liknar ju nästan fanatism.

Skrivet av Tove den 08 juli, 2008 kl. 07:25 #

Tove,
Skulle du ifall du bjöd en nötallergiker på middag med nötter i inte åt av dem?

Nu blir vi inte dödligt sjuka av kolhydrater någon enstaka gång, men många av oss var faktiskt i praktiken döende av att äta stora mängder kolhydrater, jag är övertygad om att jag när jag vägde 160 kg inte var långt ifrån min första hjärtinfarkt.

Jag får också tillbaks mina magproblem ifall jag äter något med mycket kolhydrater en enda gång, en pasta-lasagne till middag till exempel. Jag måste då dagen efter vara väldigt noga med att hålla mig inom absolut max 5 minuter från en toalett. Så såg hela mitt liv ut innan jag började äta på det vis jag äter nu.

Tycker du att jag skall offra nästa dag på det viset för att du inte skall känna dig sårad när du bjuder på middag så tycker jag att du skall låta bli att bjuda mig på middag och vara väldigt noga med att välja bort alla livsmedelsallergiker från din bekantskapskrets, om de inte reda valt bort dig.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 juli, 2008 kl. 07:35 #

Missade lite i första stycket, skulle vara:

Skulle du bli besviken ifall du bjöd en nötallergiker på middag med nötter i och denne inte inte åt av dem?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 juli, 2008 kl. 09:30 #

Tove:
Nu är det ju inte så att vi alla har sagt att kolhydrater är "livsfarligt", men faktum är att man vanligtvis ökar i vikt av kolhydrater och kolhydrater är sjukdomsframkallande. Likaså blir diabetiker sjukare av kolhydrater.

Själv var jag inte särskilt överviktig, inte hade jag heller några sjukdomsdiagnoser, men jag testade dr Dahlqvists kostråd och upptäckte en markant allmän hälsoförbättring och gick ner några onödiga kilon.

Idag känner jag mig frisk och kry och kan mycket väl äta diverse kolhydrater vid bjudningar, men jag lagar inte sådan mat själv! När jag själv bjuder så blir folk lyriska över hur bra fettrik mat smakar!

En sak är dock lite märklig - när man pratar med folk om fettrik kost, så säger nästan alla - jamen, jag har alltid ätit smör, å grädde har jag alltid i såsen...

Andra gånger kan fettrik kost tolkas som att man ska äta mer margarin och Lätta...

Gör ett eget val du också!

Skrivet av Kvinnlig 40-talist den 08 juli, 2008 kl. 09:31 #

Håller helt med Kenneth Ekdahl, vi som inte tål viss mat kollar självklart upp ingredienserna i allt vi äter
och uppger man vad man inte tål respekteras detta alltid
och diskret antingen man är på restaurang eller på middag om så kungen själv står för inbjudan. Gästen är nämligen en betydelsefull person.
Bland vettiga människor.

Skrivet av stina den 08 juli, 2008 kl. 09:31 #

Jag gissar att muslimer konsekvent tackar nej till fläskkött på vilken bjudning som helst! Utan att betraktas som matvägrande 3-åringar!

Jag har dock sett 3-åringar som slickar av smöret och lämnar mackan!

Skrivet av En förälder den 08 juli, 2008 kl. 10:31 #

Ingen ände på statligt understött hokus pokus - har Annika kommenterat
professor Per Södersten (neuroendokrinologisk beteendeforskning)som vid Karolinska institutet i Huddinge med mångmiljonstöd av t ex landstinget driver den superflotta Mandokliniken "där överviktiga äter pizza och bullar" och går ner i vikt.
För grejen är HUR du äter enligt Södersten som påstår ha vetenskapligt underlag för metoden "rätt" mängd mat på rätt tid med hjälp av dator och en våg. Ingen diskussion av kostens sammansättning eftersom all mat går lika bra.
Stort seminarium i början på maj trots att framgångarna är märkliga: viktnedgång på några kilo ÅRLIGEN. Ja inte det en gång, stjärnan på sajten är Rosie som dock opererades rakt av för sina 142 kilo men är ändå nyttjas av kliniken.
452 patienter uppges ha blivit friska.
DN skrev om kliniken 9 juni.
Inte minsta diskussion om kostens sammansättning eller betydelse.
Tacksam för kommentar av Annika.

Skrivet av häpen den 08 juli, 2008 kl. 10:31 #

Om kolhydrater i sig är sjukdomsframkallande så är alltså frukt sjukdomsframkallande???
Jag efterlyser en helhetsyn på begreppet hälsa på den här sidan.
Problemet i dagens samhälle är att vi äter fel sorts kolhydrater och för mycket, kombinerat med ett stillasittande leverne. Om många av dagens unga inte satt fastklistrade vid datorer och TV spel och vräkte i sig godis, glass, coca cola, chips, pizza och dylikt så skulle vi inte ha så många överviktiga heller.Om folk hade tid att laga riktig mat tillsammans varje dag i stället för att äta industriframställd vitalämnesfattig kost skulle vi må bättre. Ät en allsidig kost och rör på er. Ät det du tål och mår bra av, undvik det som gör dig trött och däst. Prova dig fram. Hoppa över alla snabba kolhydrater. Ät färsk ekologisk frukt, ekologiska grönsaker, fullkornsbröd men i måttliga mängder. Ät mycket fet fisk typ Lax och makrill. Baljväxter är en utmärkt proteinkälla fulla av vitaminer, mineraler och fibrer. Sk Ickenäring i form av lektiner i baljväxterna försvinner efter blötläggning och kokning. Välj vitt kött före rött kött. Ät mycket mjölksyrade produkter, bla yoghurt, om du tål mjölkprodukter.Håll magen och tarmarna igång, 80% av immunförsvaret finns i tarmarna. Ät och var glad. Njut av tillvaron. Fetma beror väl egentligen på att man stoppar i sig mera energi än man gör av med. Var måttlig helt enkelt:)
Tack för ordet

Skrivet av Janne den 08 juli, 2008 kl. 10:31 #

Tove och Janne,
Jag skriver helt under på att var och en ska äta det den har provat sig fram till är bra för den.
När vi väl har förstått att naturligt fett inte är farligt - utan nyttigt, men att konstfett är farligt och likaså fettsnål kost, och alla livsmedelsindustrins tillsatser, så är det fritt fram att prova sig fram till vad som är bäst för en själv. Kolhydrater mer eller mindre, eller inget alls, det är upp till var och en. Och ingen annan behöver moralisera över vad man kommer fram till.

Skrivet av Annika D den 08 juli, 2008 kl. 10:49 #

Men snälla Janne.

Skrivet av suck den 08 juli, 2008 kl. 10:49 #

Häpen, jag varken orkar eller hinner kommentera etablissemangets alla märkliga verksamheter. De är bara hur många som helst.

Skrivet av Annika D den 08 juli, 2008 kl. 10:53 #

Janne,
Jag håller med dig i mycket, men frukt bör man betrakta som snask, sådan äter man endast sällan och då bara för njutning, man bör inte inbilla sig att det är nyttigt. Frukt innehåller i stort sett vatten, stora mängder socker och möjligen spår av näring, näring som det finns betydligt bättre källor till utan de stora mängderna socker.

Rött kött har varit människans huvudsakliga föda under större delen av evolutionen, varningarna för det bygger på studier som inte skiljt på färskt kött från anständigt uppfödda djur och charkprodukter fullproppade med nitrit och andra kemiska gifter.

Laga mat från bra råvaror, t.ex. närproducerat gräsbeteskött, och feta mejeriprodukter från dem så kommer de allra flesta att kraftigt förbättra sin hälsa.

Jag är personligen övertygad om att många som har problem med mejeriprodukter har det på grund av homogeniseringen, och att många som har problem skulle tåla dem alldeles utmärkt ifall man höll sig till enbart icke homogeniserade varianter, möjligen efter en tids avhållsamhet för att kroppen skall få lugna ner sig.

Den stora boven för många som har problem med mejeriprodukter verkar efter vad jag sett snarare vara spannmål, slutar man helt med spannmål och samtidigt håller upp med mejeriprodukter en månad eller två, och sedan börjar med levande fil innan man lägger till smör, grädde, gärddfil och liknande, så är jag säker på att en stor del av alla som fått diagnosen laktosintolerant skulle tåla mejeriprodukter utan några som helst problem.

Detta är inget jag studerat vetenskapligt, bara en hypotes baserad på observarioner och slutsatser av vad jag lärt mig.

Ifall någon testar skulle jag gärna höra rapporter om hur det gått. Fungerar det kan det ju hjälpa många, och skulle det inte fungera så kan jag sluta lura i folk dumma idéer. :-)

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 juli, 2008 kl. 10:53 #

Hej! Känner många som är vegetarianer sedan 5-20 år. Flera är veganer. De anser sig må förträffligt på sin mat, hälsotester visar toppklass. Så alla behöver nog inte äta kött, mjölk mm för att må bra.

Kanske det är svårt att urskilja vad i livsstilen som ligger bakom hur man mår. Mat, nikotin, motion, alkhol, stress mm spelar väl alla in...

Skrivet av ABC den 08 juli, 2008 kl. 14:37 #

suck: Inte svära i kyrkan?

Skrivet av puck den 08 juli, 2008 kl. 14:37 #

ABC,
Jag tyckte själv att jag var ganska frisk för två år sedan, då vägde jag 40 kg mer än i dag, men nu vet jag skillnaden eftersom jag upptäckt hur bra jag kan må. Det handlar mycket om vad man har att jämföra med också.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 juli, 2008 kl. 14:41 #

ABC: Jag var en vanlig kolhydratätare tills för några månader sedan. Och jag tyckte nog att jag mådde bra. Inga sjukdomar, bara några överflödskilon. Hälsotester via jobbet visade att allt var bra.

Nu har jag ätit LCHF i tre månader och plötsligt mår jag RIKTIGT bra. Småkrämpor som jag aldrig reflekterat nämnvärt över har försvunnit. Blodsockerdipparna är som bortblåsta, liksom överflödskilona. Foglossningen som jag dragits med i fem år är nu borta. Mina ständigt återkommande tandköttsinflammationer har upphört.

Detta trots att jag äter en ganska liberal LCHF, med ungefär 10% kolhydrater. Men hälsovinsterna är helt makalösa, med tanke på hur lite jag egentligen har förändrat.

Skrivet av Adur den 08 juli, 2008 kl. 17:12 #

Vad jag menade var väl mest att jag är lite trött på denna hysteri och argumenten är väldigt ofta av typen: "jag gick ner 30 kg när jag började äta 5 gr kolhydrater om dagen och mår jättebra, slutsats: det funkar!"

Att säga att kolhydrater gör oss sjuka tycker jag är lite missvisande. Att det kan göra vissa människor sjuka verkar tydligen stämma.

Och jag förstår att man inte mår så bra när man uteslutit en matgrupp från sin kost och sedan äter samma matgrupp igen. Anorektiker brukar kunna reagera liknande när dem inte ätit vissa livsmedel under en lång tid och blir sedan allergiska mot samma livsmedel.

Men men, mår ni bra så ska ni självklart utesluta kolhydrater om ni vill. Själv så älskar jag färskpotatis, bröd, godis, bullar, chips. Och jag är hör och häpna underviktig med mina 47 kg.

Och nej nej nej, frukt är inte snacks.

"äpple? nej tack, måste tänka på vikten" jag menar, det är väl ändå löjligt.

Skrivet av Tove den 08 juli, 2008 kl. 18:04 #

Annika, jag har nu efter en längre tid med GI-kost drastiskt dragit ner på kolhydraterna och jag mår toppen! Jag håller mig mätt längre och har inte heller problem men magen som tidigare. Min sambo har dock inte fastnat för LC/HF. I denna stund är han på undersökning då det framkommit att han har höga blodfetter, jag är rädd att han kommer hem med anvisningar om Becel och fettsnål mat. Hur kan jag övertyga honom om att det kanske inte är det bästa?

Skrivet av Elina den 08 juli, 2008 kl. 18:04 #

Tove, du är underviktig och har därför ingen aning om hur överviktiga har det.
Om vi har kommit fram till att vi blir friskare och även i varierande mån slankare om vi äter minimalt med kolhydrater så tycker jag att du ska respektera det. Det är en oerhörd åsiktshysteri bland de slanka om hur överviktiga ska äta.
Du tycker att det är löjligt att vi går upp i vikt av äpplen. Var du i stället glad åt att du klarar av att äta äpplen utan att få problem.

Skrivet av Annika D den 08 juli, 2008 kl. 18:16 #

Elina, Ge din sambo min bok Dr Dahlqvists guide.., Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt..." och länken till Gunnar Lindgrens hemsida(länk i marginalen), tryck på Matfett, så kanske han får kurage att motstå läkarens kostråd och medicinordinationer.

Skrivet av Annika D den 08 juli, 2008 kl. 18:22 #

Tove,
Har du missat att det pågår en epidemi av fetma, sockersjuka, hjärt- kärlsjukdomar, inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar, utbrändhet, IBS, allargier, med mera.

Du har aldrig funderat på ifall det inte är en slump att de hänger samman med en enorma propaganda vi utsätts för om att undvika naturligt fett och i stället äta kemisk smörja från någon fabrik, större andel kolhydrater på tallriken och en massa mellanmål, också bestående av nästan uteslutande kolhydrater plus alla dessa syntetsötade produkter som accelererar sockerberoendet ytterligare?

Kollar du statistiken är korrelationen väldigt stark.

Lägg då till att vi upplevt själva vilken enorm hälsoförbättring vi fått av att börja äta mer som vi gjorde innan det började gå utför hälsomässigt, när vi blev bofasta jordbrukare.

Då är det lite lättare att förstå ifall vi understundom kan låta lite fanatiska och nyfrälsta, de flesta av oss unnar alla andra samma hälsoförbättring, det är därför så många av oss lägger så mycket helt ideell tid på nätet och i verkligheten för att upplysa andra om hur de blivit grundlurade under så lång tid.

Vi blir också förbannade över att upptäcka att dessa kostråd vi fått oss itutade så länge och som orsakat så mycket sjukdom och elände faktiskt helt saknar vetenskapligt stöd och enbart tillkommit för att få oss att äta de produkter som livsmedelsbranchen tjänar mest pengar på, trots att man bara behöver skrapa lite med nageln på livsmedelsbranchen och -myndigheterna för att upptäcka rötan och korruptionen.

"äpple? nej tack, måste tänka på vikten"
Jag har faktiskt ätit ett äpple eller annan frukt om dagen en tid för att stoppa viktminskningen för att ge huden en chans att dra ihop sig lite, det är allt som krävs för att stanna. Jag har då gått ner från 160 kg till 120 kg på knappt ett år, börjar med en frukt om dagen och stannar helt, nu har jag dessutom svårt att komma igång med nedgången igen!

Så ja, frukt är snask som man bör äta ytterst sällan, speciellt ifall man redan är skadad av att ha följt alla de statliga kostråden.

En banan innehåller nästan exakt lika mycket socker som en burk Coca Cola, och marginellt mer näring.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 juli, 2008 kl. 18:25 #

Tove,
om det är så att du inte orkar med kommentarer som "jag gick ner 30 kg när jag började äta 5 gr kolhydrater om dagen och mår jättebra, slutsats: det funkar!", förstår jag inte vad du gör på den här bloggen. Det måste ju finnas bättre saker att göra för en som inte är intresserad? För precis så är det.

Det är sååå skööööönt att slippa klistret och gasen som blir när man äter klister-/gasprodukter som bröd, potatis, pasta, frukt, mm. Såååå sköööönt!!! Att man går ner i vikt är egentligen bara ett bonus. Viktminskningen var mitt ursprungliga skäl till att börja LCHFa, men jag säger som väldigt många andra LCHFare: hälsan är viktigare!

Har snart gått ner 20 kilo sen september, och kan inte nog poängtera de fantastiska hälsoförbättringar man får av denna kosten. Men viktigast av allt är nog att jag fått jämnare humör, och tänker ljusare tankar om mig själv, och andra.

Du borde också pröva;)

Skrivet av zittzatt den 08 juli, 2008 kl. 18:49 #

Citerar några rader från Rolf Aronssons kommentar:

"Att Den auktoritet, som "alla" läkare uppburit, är skamfilad och det med rätta!!

Här kommer ett exempel.

I slutet av maj 2008 hade tidningen Läkemedelsvärlden (www.lakemedelsvarlden.se) ett par artiklar om rökavvänjningsmedicinen Champix (tillverkare Pfizer).

Enligt artikeln hade det kommit in onormalt många allvarliga biverkningsrapporter till FDA (Federal Drug Administration, USA:s läkemedelsverk).

I den här vevan beslöts bl.a. att piloter inte längre skulle få stå på Champix med tanke på riskerna.

Trots att ovanstående måste ha varit känt även för Läkartidningens redaktion så var det första man såg när man gick in på deras hemsida - en annons om Champix - med en länk till Pfizer-information. Vecka efter vecka likadant. Igår när jag kollade var den plötsligt borttagen.

Det är pengarna som styr - patienterna är bara något långt ute i periferin!

Skrivet av F.d. närstående den 08 juli, 2008 kl. 19:54 #

Tove,

Jag var ocksá underviktig och át friskt av det mesta, men försökte äta "hälsosamt" och undvek fett, godis,läsk, kakor etc. Jag var laktosintolerant och drack sojamjölk eller havremjölk. Jag hade IBS, svár akne, blev väldigt stressad och irriterad när jag var hungrig, dálig ork, ofta trött, dáligt immunförsvar. Nu har jag bra energi, har inte varit ens förkyld sen jag började för drygt ett halvár sen, min akne som jag kämpade med under tio ár har försvunnit, min mage är lugn och go.

Det är väl inte bara tjocka som ska tänka pá sin hälsa? Det finns mánga underviktiga (iom att du skrev att du väger enbart 47) som har problem med skjöldkörteln, jag fick ett gränsvärde när de kollade upp den pá várdcentralen när min allmäna hälsa var som sämst. De sa att det antagligen var ngt hormonellt som fixar sig av sig själv. Nu har det fixat sig med LCHF. Jag är 20, pá mitt gymnasie dog en tjej av en hjärtattack - hon var inte tjock. Ska vi verkligen fortsätta bli sjukare eller ska vi tänka tillbaka pá hur starka och friska vi nordbor en gáng varit - och kanske försöka äta som dá ocksá? Jag tror inte vikingarna hade med sig knäckebröd pá sina färder....

Skrivet av Emelie den 08 juli, 2008 kl. 19:54 #

Men Kenneth, nu får du väl endå ge dig!
" En banan innehåller nästan exakt lika mycket socker som en burk Coca Cola, och marginellt mer näring."
En banan är sprängladdad med nyttigheter, så även annan frukt. Självklart bör man äta frukt.
Nu använder jag samma argumentationsteknik som många här, nån sa tex: "Om vi var gjorda för att äta frön och sädesslag
skulle vi ha näbb"!!!
Okej, då säger jag: "vart har vi våra klor och huggtänder" Det mesta talar för att människan i begynnelsen, liksom vår kusin gorillan är, var vegetarian och livnärde sig på frukt och övriga vegetabilier. Det tyder vår tanduppsättning på. Även om vi alla ger varandra kraftiga mothugg här, är det väl ingen som har huggtänder?:)
Sedan under evolutionens gång har vi lrät oss att tåla andra livsnedel. En del passar vissa, en del andra.
Så ät en banan då och då, mem skippa coca colan.

Skrivet av Janne den 08 juli, 2008 kl. 19:54 #

Jag har också undrat hur det står till med intagningen vid läkarlinjen.

Det är helt klart att man inte behöver bli en bra läkare bara för att man har högsta betyg. Det kan saknas sunt förnuft.

Det var problemet med min 95-åriga pappas läkare.

Han skrev ut neuroleptikan Mallorol och bromsmedicinen för demens - Aricept. Detta trots att han visste att ingen skulle kunna följa upp min pappas medicinering och att min pappa dessutom hade 12-15 mediciner till som ingen hade gått igenom på åratal.

Han tänkte aldrig tanken att min pappas hastigt påkomna förvirring kanske kunde bero på dessa mediciner - bl.a. digoxin och kortison.

Han skulle dessutom kunna vara förvirrad på grund av sviterna efter en feldiagnosticerad infektion.

Han skulle kunna vara uttorkad av allt vattendrivande år efter år.

Givetvis protesterade jag och krävde läkemedelsgenomgång. Någon sådan blev det aldrig. Stopp per telefon av Aricept efter någon vecka, men fortsatt Mallorol-medicinering.

Jag upptäckte att Mallorol redan var indragen i England på grund av att man kunde få allvarliga hjärtrytmrubbningar/plötslig hjärtdöd.
Detta hände hösten 2003.

I Sverige fick den fortsätta att säljas ett år till!

Så kom då svar på de tre brev som jag hade skickat till min pappas läkare.

Läkaren motiverade insättningen av Aricept med att han hade tänkt på min pappas framtid!!!!

Det enda sättet som det kan bli förändringar i vården är om patienter/anhöriga börjar läsa på och lita på sig själva, inte acceptera allt. Dessutom borde de säga vad de egentligen tycker.

Det kommer att bli svårt för man blir inte populär och risken är stor att man blir utan läkare.

Skrivet av F.d. närstående den 08 juli, 2008 kl. 20:17 #

Janne,
Du kanske skulle titta på den här sidan.

Banan innehåller cirka 18 gram kolhydrater per 100 gram, kolhydrater som av salivens enzym amylas omvandlas helt till socker innan den kommer ner i tarmen.

Coca Cola innehåller knappt 11 gram kolhydrater per 100 gram.

Vilka näringsämnen menar du att bananen inneåller som det inte finns enormt mycket mer av i t.ex. lever?

Jag skulle vilja se dig leva på samma föda som du tror gorillan lever på, titta lite på hur mycket större gorillans mage är jämfört med oss, detta för att få plats med de kopiösa mängder föda ett djur med en för ändamålet klart olämplig matsmältningsapparat kräver.

Samma fenomen ser man på svältande barn på tv, stora uppsvällda magar efter att ha försökt leva på rötter och ris.

Den vanligaste näringsbristen i riktigt fattiga länder med svält är brist på järn. De järntabletter u-hälpen kommer med hjälper inte eftersom det enda järn vi kan ta upp riktigt effektivt är s.k. hem-järn, alltså det järn som finns i animaliskt hemoglobin i blod.

Vår matsmältningapparat liknar mer vargens än fårets. Vi har inte haft behov av att utveckla klor och huggtänder eftersom vi i stället utvecklat våra hjärnor och t.ex. utvecklat ett språk för att kunna samordna jakt.

Det var först när vi började äta kött och fisk som våra hjärnor började utvecklas på allvar, troligen först som asätare och senare som jägare när hjärnan blivit så stor att vi kunde kompensera vår relativa svaghet med större intelligens.

Vill vi gå tillbaks till tiden innan vi blev köttätare får vi också acceptera att vår mentala förmåga får tillbaka på sikt, jag tror att de flesta har svårt nog att gå tillbaka till ett småskaligt lokalt jordbrukarsamhälle med huvudsakligen köttdjurs- och mjölkproduktion för att överleva när oljan tar slut och vi inte längre har råd att transportera frukt, grönsaker och spannmål över halva jorden, och inte olja för att tillverka konstgödning.

Utan konstgödning finns inte tillräckligt med mark som lämpar sig för att odla annat än gräs, gräs som kor kan leva på men inte vi. Däremot kan vi leva på korna.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 juli, 2008 kl. 20:17 #

Har man två händer så behövs det inga huggtänder.

Jämför banan och lever här:
http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg

..och läs helheten här:
http://www.kostdoktorn.se/?page_id=41

Skrivet av Wille den 08 juli, 2008 kl. 21:20 #

"Comparative Anatomy
and Physiology Brought Up to Date
Are Humans Natural Frugivores/Vegetarians,
or Omnivores/Faunivores?

by Tom Billings"

http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-1a.shtml

Skrivet av "Mythbuster" den 08 juli, 2008 kl. 21:20 #

Emelie: Jo, självklart är det inte bara tjocka människor som ska tänka på sin hälsa. Men jag tycker inte att man är ohälsosam bara för att man inte följer LCHF-kosten.

Många här verkar vara lite upprörda, mat är ett laddat ämne minst sagt. Jag är ingen militant GI-motståndare, jag har faktiskt minskat lite på kolhydrater men jag kommer aldrig någonsin utesluta det från min kost.

Jag ville inte låta dryg med den där "jag gick ner 30 kg"-kommentaren. Men det finns ju otaliga exempel på olika skumma dieter som "funkat" för människor. Det är inte säkert att LCHF är rätt och hälsosamt för alla.

Jag kan rekommendera er att läsa ett inlägg i tre delar som Soran Ismael skrev i sin blogg för ett tag sedan om dagens mat-hysteri. Han får fram mycket av det jag vill säga.

http://www.1000apor.se/blog/du-blir-vad-du-aeter-del-1

http://tusenapor.se/blog/du-blir-vad-du-aeter-del-2

http://tusenapor.se/blog/du-blir-vad-du-aeter-del-3

Skrivet av Tove den 08 juli, 2008 kl. 22:18 #

Kenneth Ekdahl kl 18.25

Bra rutet!!
Du har oss alla med Dig!

Rolf Aronsson

Skrivet av Rolf Aronsson den 08 juli, 2008 kl. 22:18 #

Uttrycket "du blir vad du äter" är rätt intressant och i några enstaka fall kan det möjligen ligga något i det, tänk bara på vad en soffpotatis äter, friterad potatis är väldit vanligt.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 juli, 2008 kl. 22:21 #

Hur mycket fibrer är det i lever och all den andra LCHF kosten? Skulle tippa på att ni går på "skithuset" en gång i veckan! Fast det tycker ju läkarna är normalt. Läs lite om forskningen kring fibrer och cancer i tarmarna. Magen behöver lite att jobba med också.
För övrigt är lever rena skitmaten. Sitta och äta det största reningsorganet på ett djur. Hur mycket onyttigt. finns det inte i det?
Sedan är det ju så att 80% av jordens befolkning inte tål mjölk viket borgar för att vi inte är avsedda för att dricka en annan arts mjölk.
Jag anser LCHF kosten vara en ensidig kost, ingen kan få mig att ändra uppfattning om det:)

Skrivet av Janne den 08 juli, 2008 kl. 23:40 #

F.d. närstående skrev så här:

"Det är pengarna som styr - patienterna är bara något långt ute i periferin!"

Instämmer på konsumentsidan:
- Det är pengarna som styr - konsumenterna är bara något långt ute i periferin!

Skrivet av Kvinnlig 40-talist den 09 juli, 2008 kl. 09:33 #

Janne!
Helt fel - huset du talar om besöks varje dag tack vare LCHF-kosten. Med Livsmedelsverkets rekommenderade fiberrika kost så är det ve´bon som gäller.

Skrivet av Novis den 09 juli, 2008 kl. 09:33 #

Tycker att Janne borde vara lite mer påläst innan han yttrar sig!

"Stor studie finner att fibrer inte förebygger tjocktarmscancer"

http://www.nymedicin.com/news/1999/01/25/Stor_studie_finner_att_fibrer_inte_forebygger_tjo.html

"Många som börjar med en mer fiberrik kost får problem med oregelbundna tarmtömningar, gaser, buksmärtor och uppblåsthet. Sammantaget således symtom som är i allt överensstämmande med IBS.

Ofta kopplas besvären inte ihop med koständringen utan patienten uppfattar sig i det läget som ”dålig fiberätare” och drar slutsatsen att fiberintaget är för lågt – en slutsats som legitimeras av omgivningsreklam om att ”ett högt fiberintag är bra för en dålig mage”. "

http://www.dagensmedicin.se/debatt/2007/10/03/overdrivet-intag-av-kostfi/index.xml

Fibrer är tröskavfall som inte innehåller något som helst nyttigt för kroppen, däremot är det nyttigt för kvarägarna som slipper ett dyrt avfallsproblem!

Skrivet av "Mythbuster" den 09 juli, 2008 kl. 09:33 #

Jomen, Janne!

Har du inte läst att väldigt, väldigt många av dom som övergår till att äta LCHF får en bättre mag/tarmfunktion!

Forskning de senaste åren har även visat att äta mycket fiber inte alls är bra om man lider av bl a Chrohns sjukdom, Ulcerös kolik, IBS mm.
LCHF-kosten är däremot bra för folk med sådana symtom/problem!

Skrivet av Zonen den 09 juli, 2008 kl. 09:33 #

"Det är pengarna som styr - konsumenterna är bara något långt ute i periferin!"

Inom sjukvården är det väl allt mer så att patienterna kallas konsumenter medan läkemedelstillverkarna kallas kunder?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 juli, 2008 kl. 09:48 #

Med den utveckling vi har nu kommer det väl snart att talas mer officiellt om att sjukvården är pillertrillarnas försäljningsorganisation och inget annat.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 09 juli, 2008 kl. 09:52 #

Jag tror fortfarande att frukt och grönsaker av alla de slag är bra mat. Däremot kan det vara bra att dra ned på sädesprodukter och skippa snabbmaten och godis, läskedrycker och allt annat skit helt. Som reumatiker vet jag att rött kött inte är bra(i varje fall för mig)
När det gäller mjölk är jag osäker numera. Har testa en vecka, tycker att jag blir lite täppt i näsan, det är allt.Gluten har jag misstänkt länge kan vara boven.Och jag tror absolut att man ska skippa alla lättprodukter, det är bara kemiskt skräp och i stället satsa på riktigt fett.Ingen vet ännu hela sanningen, inte ens våra forskare. Man kan inte avfärda något ännu. Det finns naturfolk som lever på ett intag av 70% kolhydrater i form av frukt och grönt och mår bra. Kanske har Peter.D. Adamo rätt i sin hypotes om att vi ska äta efter vår blodgrupp. Läser man hans bok stämmer mycket här, men inte allt:)
Jag är öppen för alla förslag och äter mig gärna fri från min ledgångsreumatism. Så jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få. Det måste väl finnas flera reumatiker som sitter och skriver här?
slutligen,ett provokativt förhållningssätt driver utvecklingen framåt:)

Skrivet av Janne den 09 juli, 2008 kl. 13:30 #

Janne, var och en har rätt att tro vad den vill. Mycket forskning finns kvar att göra om detta.
Men vi kan vara biologiskt olika och därför får var och en prova ut tex hur vikten och blodsockret reagerar, på olika mängder av frukt, för dem.
Många av oss LCHF-are har märkt att vikt och blodsocker går upp av frukt, för oss.

Skrivet av Annika D den 09 juli, 2008 kl. 13:47 #

Dessutom innehåller många frukter syra vilket fräter på tänderna. Många tandläkare har rapporterat att personer som äter mycket frukt har mera caries.

Skrivet av Annika D den 09 juli, 2008 kl. 13:57 #

Det finns inga "naturfolk" som lever på 70% frukt, dom skulle i så fall få brist på det mesta utom C-vitamin!
Dessutom skulle dom få diabetes då den främsta näringen i frukt är socker!

Att vi kan leva på en uppsjö av livsmedel är ställt utom all tvivel och naturbefolkningarna levde av vad som fanns tillgängligt på platsen. Gick det inte att leva på detta dog dom nämligen!

Här har du den bästa samanställningen av naturfolkens födointag!

"Whenever and wherever it was ecologically possible, huntergatherers
would have consumed high amounts (45–65% of total
energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies
worldwide derived > 50% (³56–65%) of their subsistence from
animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived
more than half (³56–65%) of their subsistence from gathered
plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods
coupled with the relatively low carbohydrate content of wild
plant foods produces universally characteristic macronutrient
consumption ratios in which protein intakes are greater at the
expense of carbohydrate."

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/71/3/682.pdf

Annars så håller jag med dig Janne om att det är bättre att byta ut all junfood mot riktig mat med näring.. dock är det väldigt lite näring i just frukt.. något mer i grönsaker men mest i animaliska produkter!

Skrivet av "Mythbuster" den 09 juli, 2008 kl. 18:55 #

Janne, jag halkade in på LCHF efter ett tips från ortoped om stenålderskost. Jag bad om råd hur jag skulle äta för att lindra begynnande artros och förebygga reumatism som min far och ett par generationer innan honom led av. För mig är LCHF en modern variant av stenålderskost, dock ej fettsnål som man får uppfattningen om att "modern" stenålderskost är. Så som du säger dig vilja äta är det många LCHF:are som äter, med lite variationer i mjölkkonsumtion och fruktdito. Det gemensamma är att vi undviker stärkelse och rent/dolt socker, kemiska fetter och att vi ofta väljer så mycket ekologiskt, närproducerat och oprocessat som det bara går. Hur det gått med artrosen? Tja, det är inget jag tänker på längre, har inte ont längre. Jag har hittat mitt sätt att äta och tänker inte avveckla det, snarare utveckla.

Skrivet av Papope den 09 juli, 2008 kl. 18:55 #

"Mythbuster"
Jag tar den här länken igen då från Svenska dagbladet, tydligen försvann den härifrån sidan av någon anledning:)
Naturfolket Trobrianderna på Nya Guinea.

http://blogg.svd.se/matochhalsa?id=3411

Skrivet av Janne den 09 juli, 2008 kl. 21:26 #

Vad skönt att Coca-cola är lika bra som banan.
Då kan man njuta utan dåligt samvete. :-)

Skrivet av a den 09 juli, 2008 kl. 23:27 #

För övrigt så är det ingen hemlighet vad som orsakar hjärtkärlsjukdommar!

Kolhydrater i alla dess former har en "viss inverkan", kan man säga!

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten.
Många med diabetes eller nedsatt glukostolerans upptäcks inte om inte ett oralt glukostoleranstest utförs. Det postprandiella blodsockervärdet är en starkare riskfaktor för framtida komplikation i hjärtkärlsjukdom än fastevärdet.
- Vi hade inte hittat mer än 10-15 procent av patienterna med störd sockeromsättning om vi bara tagit fastevärdet på dem, säger Anna Norhammar, kardiolog på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, som deltagit i GAMI-studien där de höga siffrorna på metabola störningar bland hjärtinfarktpatienter upptäckts."

http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Skrivet av "Mythbuster" den 09 juli, 2008 kl. 23:27 #

Naturfolket på Trobrianderna var inget naturfolk, dom var jordbrukare och fiskare!
Till skillnad från dig så har jag Staffans böcker och har läst dom och där framgår tydligt att dom åt lika mycket fett som vi idag gör i väst, främst Cocosfett men det räknades som grönsaker!
Dom hade höga halter Omega-3 i blodet vilket man får från animalisk föda, främst fisk!

Dom levde till stora delar på cocosnötter, fisk, ägg, höns, vilt och grödor dom odlade. Vid högtidliga tillfällen slaktade dom grisar som det fanns gott om!

Var dom där 70% frukt kommer ifrån har jag ingen aning, det måste vara journalisten eget påhitt för det står det inget om i Staffans böcker??

Du skall oxå veta att han har blivit alltmer fettskrämd med åren och andelen fett har sjunkit från hans första rapporter, men jag anar att han annpassar sig till rådande paradigm för att få mer anslag!

Här har du lite att läsa om Staffans kost;
"Många tycker att det låter onaturligt att äta lite kolhydrater, men på paleolitikum var det sannolikt alldeles normalt - spannmålen, rotfrukterna och frukterna hade som sagt inte så hög halt kolhydrater på den tiden."

"Jag anser att Staffan Lindeberg i sina råd lägger onödigt fokus på fettsnålhet och minskning av mättat fett. Magra mjölkprodukter verkar vara ett större problem än feta. En ursprunglig föda kan bli nyttig på hans sätt, men den behöver inte bli sämre - och blir inte heller mindre ursprunglig - för att man inkluderar vissa mättade fetter."

http://johannaskost.blogspot.com/search?q=Staffan

Johanna som förspråkar "Stenålderskost" skriver väldigt bra och är läsvärd!

Skrivet av "Mythbuster" den 09 juli, 2008 kl. 23:27 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg