

15 aug kl 21:49, 2010
Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 6 Kommentarer | Permalink
Artikel på Reuters.
Fruktos göder cancertillväxten allra mest.
Fruktos finns i bär och frukt, men ännu mer i bordssocker. Allra mest finns det i HFCS, HighFructoseCornSyrup, ett socker som är utvunnet ur majsstärkelse, och sötar den mesta läsken i USA.
Konsumtionen av HFCS steg med 1000 % mellan 1970 och 1990, i USA.
Paleofriend länkar i kommentar till en artikel som säger:
Att det inte finns några bevis för att HFCS orsakar cancer
Att alla cancerceller äter socker
Att i ett provrör så göds cancercellerna bäst av fruktos.
Jag tycker ändå att detta säger att vi ska akta oss för kolhydrater, sockerkedjor, i alla former, och allra mest för fruktosen.
Copyright © 2008 Doktor Dahlqvists blogg. All Rights Reserved | Designed by Free CSS Templates
Template modified by Passagen | Powered by Roller Weblogger 4.0.
Ja, men. Man kan lätt få fel intryck när man ser de här rubrikerna. Visst ligger det en del i det pressmeddelandet handlar om, men fullt så imponerande blir det inte när man tittar närmare på hur studien har utförts. Boingboing har skrivit om studien:Nope. High fructose corn syrup does not cause pancreatic cancer. Se även intressanta länkar i kommmentarerna.
Hur som helst är det bra att sambandet mellan socker och cancer kommer upp. Men jag skulle önska att man inom medicinen slutade skicka ut pressmeddelanden som sedan blir slarvigt tolkade av okunniga journalister och vandrar några varv runt jorden och blir till sanningar. Just i det här fallet går det ju åt "rätt" håll, men oftast blir det bara "fel".
Skrivet av paleofriend den 15 augusti, 2010 kl. 23:03 #
Jag reagerade på att forskningsteamet nu hoppas på att man ska kunna utveckla en medicin som ska stoppa cancercellerna att utvecklas och föröka sig av fruktosen.
Varför inte rekommendera att amerikanerna slutar använda sin "corn syrup".
Skrivet av julia den 16 augusti, 2010 kl. 10:48 #
Julia. Varför skulle dom rekommendra det?? Det ger inte nåt klirr i kassan, bättre att folk fortsätter äta socker, och sen får läkemedelsindustrin ta fram nya piller som dom kan tjäna massor av klirr på i sin tur.. allt handlar bara om pengar, vad det än rör sej om, hälsan i sej kommer sist, ingen tjänar nåt på att folk håller sej friska, inte än iaf..
Skrivet av JRS den 16 augusti, 2010 kl. 12:30 #
Ja, det var en retorisk fråga
Skrivet av julia den 16 augusti, 2010 kl. 14:26 #
Hej! tänker börja med denna diet, har tränat styrketräning i 30 år, i alla år använt kolhydrat/protein shake efter träning,dvs, 25 g protein + runt 60-70 gram kolhydrat efter träning, kan jag skippa det nu och börjar dricka proteinshakes istället utan kolhydrater?
vill gå ner 5-10 kg,väger just nu 105 kg har lite mage, är 53 år 187 lång.
tränar på gym 4 ggr i veckan. vad ska jag äta och hur ska jag börja? ska jag trappa ner långsamt eller ska jag gå ut hårt direkt och skippa morrongröten osch köra ägg och bacon?
mvh
thomas
Skrivet av thomas den 28 augusti, 2010 kl. 18:30 #
thomas, Jag tycker inte att vi ska dricka shakes över huvudtaget, annat än i undantagsfall. Ät riktig protein- och fettmat i stället.
Skippa morrongröten och ät ägg eller nåt annat LCHF i stället. Skippa all annan kolhydratmat också, och ersätt med naturligt fett. Gör övergången drastisk eller successiv, vilket du själv önskar.
Skrivet av Annika D den 29 augusti, 2010 kl. 10:25 #