Fullkornsstudie - i jämförelse med vadå?

25 okt kl 11:10, 2007

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 0 Kommentarer | Permalink

Ännu en påkostad värdelös studie, berättas i SvD.

Vad var alternativet till fullkorn? Raffinerad sädprodukt?
Jag kan inte se att man har jämfört med lågkolhydratkost.

En kommentar i en blogg, Sandy Swarc i Junkfood Science.

Jag såg en bra kommentar i ett forum:
"Man undersöker en population där den del som äter mycket fullkorn
 sannolikt också är mer allmänt hälsomedveten (tex äter mindre godis
 och läsk med mera) medan den del som inte äter fullkorn sannolikt
 inte är hälsometveten alls och äter mycket på McDonalds. I den
 första gruppen är sannolikt akademiker överrepresenterade medan den
 andra domineras av LO-folk.

 Det är synd att de inte även undersökte faktorer som huruvida man
 bar slips, skjorta och kostym på jobbet eller inte. Min gissning är
 att dessa faktorer i så fall skulle ha befunnits utgöra ett mycket
 starkare skydd mot hjärt- och kärlsjukdom än de futtiga 29 % som
 fullkornsflingor gav."

Kommentarer:

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg