Hur spräcktes Jessicas tarm?

25 apr kl 14:46, 2011

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 27 Kommentarer | Permalink

Artikel i Aftonbladet: Diet spräckte Jessicas tarm.
Min teori om hur det gick till är: Hon åt pulversopporna i många veckor och tarmen slutade att fungera normalt. När hon skulle börja äta normalt igen fick hon problem med förstoppning. Hon fick då rådet av Xtravaganza att strö linfrön på gröten. Hon strödde ganska mycket linfrön trots att tarmen inte kom igång. Hur stort vätskeintaget var under detta står inte i artikeln. (Det var en annan kvinna som fått rådet att dricka 5 liter vatten per dag, och blivit vattenförgiftad.)

Jessicas tarminnehåll av gröt och linfrön bildade som ett cement som byggdes på tills tarmen brast och hela bukhålan fylldes av denna cement. Det låter som en mardröm. Om hon inte hade blivit opererad omgående hade hon inte överlevt.

Lärdomen av detta är att inte fortsätta att äta mycket linfrön, vid förstoppning, om inte magen kommer igång omgående.

I kommentarerna efter inlägget om artikeln hos Kostdoktorn står att linfrön inte ingår i en LCHF-kost. Orsaken till detta har undgått mig. Jag tycker att linfrön är gott som ingrediens i en fröblandning i filmjölken.
Men det är klart, det finns många LCHF-are som inte tycker att filmjölk ingår i en LCHF-kost, och då finns det ju ingen anledning till att äta linfrön heller.
(Själv äter jag 1 dl filmjölk med en msk grädde, med 2 msk av min fröblandning (linfrön, solrosfrön, pumpakärnor, sesamfrön, kokosflingor, och grovhackade nötter) till frukost de flesta morgnar. Gott och mättande.)

Kommentarer:

Ursäkta mig... Du skriver "Min teori om hur det gick till är:"
Vadå din teori? Det står ju svart på vitt i varenda artikel!!
Äras den som äras bör....

Skrivet av Anna den 25 april, 2011 kl. 16:20 #

Anna: Snacka om magsur kommentar.Så man får inte skriva en informativ sammanfattning beträffande sina egna teorier... på sin egen blogg..för du tror man försöker sno åt sig äran?

Skrivet av Goran van Den Buske den 25 april, 2011 kl. 16:39 #

Annica kan man inte äta linfrön i LCHF maten så får jag ändra mig. Jag bakar limpa, kex och andra saker med linfrön, hela eller krossade.Tacksam om du kan reda ut det åt mig.

Skrivet av Ann-Mari den 25 april, 2011 kl. 16:48 #

Hur farligt eller ej är det att äta linfrön och hur mycket kan man äta?Själv äter jag ca 8 gram linfrön varje dag. Mår så MYCKET bättre på LCHF.
Du ska ha tack för att du inte ger upp.
Folket behöver dig.

Skrivet av Marie den 25 april, 2011 kl. 17:05 #

Haha.. det var väl jag som spydde galla över linfröerna!

Det jag komenterade vara att det är ingen föda som rekomenderas vara LCHF, däremot är det en vanlig huskur vid trög mage!

Verkar som om en del missuppfattat din linfrökonsumtion som om att det är något man skall äta för att det är LCHF-kost!?

Altså.. man kan äta en del fröer i LCHF, precis som i annan kost, men då skall man som de inte gjort i xtravaganza-fallet använda sunt förnuft.

Har man problem med trög tarm finns bättre alternativ som Psylumfröskal tex.

Och så bör man känna till att linfrön innehåller cyanidproducernade glykosider.

Det är därför som tom SLV rekomenderar max en matsked om dagen.

Glykosiderna förstörs däremot vid tillagning, bakning.

Summa sumarum, det finns inget i linfrön vi behöver, snarare tvärt om, men en liten dos är antagligen inget problem alls.

Skrivet av Zepp den 25 april, 2011 kl. 17:05 #

vad ska man köpa för kokosflingor ? Vilka nötter går bra att äta ?
mvh

Skrivet av veronica den 25 april, 2011 kl. 17:29 #

Alla nötter går bra att äta, i viss mängd, fördelen med dem är främst mineralinnehållet.

Macadamianötter är bäst, och Cashewnötter sämst, jordnötter är ärtor.

Kokosflingorna i affären duger, iallafall vad jag vet.

Skrivet av Zepp den 25 april, 2011 kl. 17:37 #

Veronica, Det finns ekologiska kokosflingor att köpa, då tycker jag att man ska göra det.
Jag brukar ta olika nötter, oftast blandade.

Skrivet av Annika D den 25 april, 2011 kl. 20:37 #

Linfrö verkar funka på varannan person verkar det som. Jag blir superförstoppad av linfrö, däremot funkar cocos utmärkt!

Skrivet av Martina/ hälsobloggare den 25 april, 2011 kl. 20:53 #

Det finns ingenting positivt med att äta fröer av någon sort.

En mindre mängd kan tolereras av kroppen, men man bör veta att fröer ligger utanför vad som kan anses vara artriktig kost för oss.

Större mängder ger oss oundvikligen hälsoproblem.

Tyvärr tror många att linfrön är någon slags hälsokost.

En tråkig vanföreställning eftersom dom är bland de giftigaste av fröer med sin blåsyra.

Skrivet av dufva den 25 april, 2011 kl. 23:40 #

Artikel i DN nu på morgonen. Trevlig läsning till en kopp kaffe med ostrulle :)

http://www.dn.se/debatt/hogt-kolesterol-ar-ofarligt-for-kvinnor-och-friska-man

Skrivet av Birgitta Höglund's Mat den 26 april, 2011 kl. 07:21 #

Fortsatte vidare till SvD. Intressant även där, om fibrer.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gammal-sanning-bakom-fibermyter_6115263.svd

Skrivet av Birgitta Höglund's Mat den 26 april, 2011 kl. 07:34 #

Ja, det var ju intressant att dagspressen nu uppmärksammar detta, som Barry Groves utredde grundligt och övertygende ("Trick and Treat", kap. 7)

Vi hade ett referat här, halvvägs ner igenom:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/11/inte-bara-pr-folk-som-pratar-smorja

Skrivet av Piltson den 26 april, 2011 kl. 09:07 #

Jag blir också vansinnigt förstoppad av linfrön- hela eller krossade strödda på fil eller i smoothie eller blötlagda i vatten gör ingen skillnad.Avföringen blev som seg cement och toalettbesöken var en fasa.Så slut med det.Jag åt det för att jag hade läst nånstans att det var bra mot vintertorrt skinn på hälarna.

Skrivet av monica, född 1942 den 26 april, 2011 kl. 10:10 #

Chia-frön har samma funktion som linfrö-sväller och sätter lite fart på magen- men dessutom så får man i sig lite Omega3.Värt att pröva.

Skrivet av kråkan den 26 april, 2011 kl. 13:08 #

Ska man använda linfrön måste de blötläggas åtminstone 8 timmar, och inte vara krossade för då har oljan härsknat.
Annars är det ofta ett symptom på magnesiumbrist att man har trög mage.

Skrivet av Bo Engborg den 26 april, 2011 kl. 17:28 #

Vid trög "mage" använder jag inte linfrön men Dr. Christopher´s Quick Colon formula Part 1. Supereffektivt. Rena dynamiten.

Även om det finns betong där, schwosh -kommer det ut!

Innehåll: (på engelska) Aloe, Cascara Sagrada Bark, Garlic Bulb, Senna Leaves, Ginger Root, Barbery Bark and Cayenne

Skrivet av Stig Hastrup den 26 april, 2011 kl. 19:45 #

Fördelen med linfrön är att de finns i varje livsmedelsbutik, och de fungerar bra tycker jag, förutsatt att de ackompanjeras av tillräcklig mängd vätska. Även om man inte har blötlagt dem i 8 timmar.
Men om de inte fungerar ska man inte fortsätta att ösa på linfrön, för då kan det gå som för Jessica.

Skrivet av Annika D den 26 april, 2011 kl. 20:18 #

En läkare som obducerade en äldre kvinna fann att hennes tarmar var fullständigt tapetserade med linfrön.

Alltså: blötlägg linfröna över natten så att de omges av ett glatt slem. Då fungerar de utmärkt lösande.

Skrivet av Lars C den 26 april, 2011 kl. 20:24 #

Lars C, Om man ska blötlägga linfröna över natten tycker jag att det är lättare att låta bli dem helt.
Om man inte behöver dem för tarmfunktionens skull förstås, då kan man blötlägga dem över natten.

Skrivet av Annika D den 26 april, 2011 kl. 20:32 #

Jag tror vi äter linfrön för att vi en gång i tiden lärde oss att det var så himla nyttigt, för egentligen ... så himla GOTT är det väl inte?

Här till höger i Annikas blogg finns en reklamruta med Google-annonser. En av reklamrutorna lyder: "Stomacol mot ballongmage - högkoncentrerad fibertablett > 71% mår bättre enligt studie". Så komiskt. Jag skulle snarare gissa att 71% mår sämre av så mycket fibrer.

Skrivet av Emma K den 26 april, 2011 kl. 22:43 #

"Vadå din teori? Det står ju svart på vitt i varenda artikel!!
Äras den som äras bör....Skrivet av Anna den 25 april, 2011 kl. 16:20 #"

Hahaha... Ja om det står i tidningen, vem är då vi dumma människor att tänka själva?
lol

Skrivet av mila den 27 april, 2011 kl. 06:22 #

Lars C, Jag blev tagen av din anekdot om kvinnan vars tarmar var tapetserade av linfrön vid obduktion.
Nu tänker jag sluta att ta med linfrön i mina frukostfrön (vid nästa beredning), och ersätta dem med en extra påse kokosflingor.
Jag kommer att berätta i bloggen sen hur den förändringen utföll.

Skrivet av Annika D den 27 april, 2011 kl. 10:48 #

1 tsk Psylliumfröskal som blötlägges ½ timme eller över natten i ett glas vatten lär vara ofarligt och värt att pröva.

Skrivet av anhörig den 27 april, 2011 kl. 11:08 #

Vattnet i de blötlagda linfröna kissar jag ut, sen är resten som seg cement. Jag tar ett halvt syrligt äpple några gånger i veckan. Det gör susen. Samt att jag får tugga på något frasigt syrligt, det kan inte ersättas med ovanjordsgrönsaker.

Skrivet av monica, född 1942 den 27 april, 2011 kl. 11:26 #

Annika D, Linfrön som bildat slemskikt i vatten är bra på flera sätt,men loppfrön (Psyllium) är bättre. Linfrön avlägsnar också livsviktiga ämnen som kalk och vitaminer.
Loppfröna påstås vara fullständigt neutrala och deras slem avlägsnar bara sjukdomsframkallande ämnen.
Tyskarnas socialstyrelse (Bundesgesundheitsamt)rekommenderar loppfrön men högst 15 gram om dagen mot förstoppning och Colon irritabile.

Skrivet av Lars C den 27 april, 2011 kl. 19:15 #

Chiafrön har, likt linfrön, en gelbildande egenskap och har en uppsättning essentiella aminosyror, protein och antioxidanter, vitaminer och mineraler. Framförallt utgör chiafrön en väldigt god källa till Omega 3, som är viktigt för hjärnfunktionen. 1-3 msk frön + lika mängd vatten, låt svälla 10-15 min. Ät gärna tillsammans med lite grädde eller någon kulturmjölksprodukt.

Skrivet av kråkan den 28 april, 2011 kl. 01:20 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg