I Expressen om "fettkriget"

04 apr kl 22:05, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 39 Kommentarer | Permalink

Fettkriget - är de helt från fettet?

Beträffande sektstämpeln är det intressant att tänka på all den kritik jag fick från LCHF-arna efter mitt framträdande i Gomorron Sverige - för att jag var för aggressiv. Det stämmer knappast med behandlingen av en sektledare. Så den beteckningen tycker jag helt saknar adekvans (eller vad det kan heta? :-)).

Det står i rutan att jag tjänade 719000 kr 2007. Det året föreläste jag inte så mycket, utan arbetade mycket jour. Nu föreläser jag mest (jag har avsagt mig jourer hela våren, men till sommaren blir det väl lite igen) och har ingen uppfattning om vad jag tjänar netto, efter avdrag för skatter och avgifter på mina föreläsningsarvoden. Det kommer att visa sig i efterhand. Royalty för mina böcker går som sagt till Doktor Dahlqvists fond, där utdelningen avses gå till forskning, eller projekt, om kost och hälsa. Vi väntar nu på ansökningar.
Jag och Christer Enkvist ska bedöma ansökningarna. 

Kommentarer:

Jag tror på varken eller av era läger, så se mej som objektiv.
Det enda jag sett av dej fick mej att tänka på en rabiat hund... hur känns det betyget ?
Det här börjar likna religion....

Skrivet av b34r den 05 april, 2009 kl. 00:25 #

Jag är glad att du inte får jobba kvar som läkare, du är ju helt fanatisk. Jag tror också att det vilar en viss sanning i att det är det kolhydratfattiga kosten som gör er helt otrevliga och galna. Alla jag träffat på som levt på kosten har faktiskt varit ungefär som du, sådär lite irriterade och "studsiga" med taggarna utåt och som hugger direkt när dom får chansen. Nu har jag iofs inte träffat personerna innan dom gick över till kosten, men jag tycker ändå att det är ett märkligt sammanträffande. Det kanske också är avsaknaden av kolhydrater som gör er allt för trötta för att öppna ögonen för världen runt omkring, för det är ju så mycket lättare att springa fram längst samma stig med händerna för öronen, eller hur? Därför håller jag med, ni är en religiössekt, precis som SD är rasister fastän dom inte själva vill erkänna det.

Skrivet av My den 05 april, 2009 kl. 00:48 #

Kan mycket väl tänka mig att inslaget klipps ihop just så för att visa på storebrors syfte ännu mera. Sedan blir man ju faktiskt förbannad när rena lögner får spridas hur ohejdat och hur oemotsagt som helst. Jag ser faktiskt LSV som gamla tiders kyrka där häxjakten är i full gång. Och trots att vi visar gång på gång att Gud = Kolhydrater, är boven - så fabriserar LSV med hjälp av köpta/rädda/inkompetenta/likgiltiga proffesorer och läkare att kolhydrater är jättebra och mättat fett är förkastligt.

Men det är klart, de kanske vill att 100% av befolkningen ska bli diabetiker.

http://i6.photobucket.com/albums/y237/fanaticcook/DiabetesMap2025_2.jpg

Skrivet av Bo Frick den 05 april, 2009 kl. 06:46 #

En idiotisk och otrevlig artikel i Expressen.
Jag håller på dig Annika, trots att jag tyckte du var onyanserad i Godmorgonprogrammet.
I Fråga doktorn var du jättebra!

Skrivet av Birgitta den 05 april, 2009 kl. 06:56 #

Du får väl tjäna hur mycket du vill. Varför skulle det vara fult av dig att tjäna pengar? Det låter som någon tramsig Svensk jantelag.

Skrivet av F den 05 april, 2009 kl. 07:02 #

Vilka elaka kommentarer överst.

oavsett vad man äter måste det väl finnas en grunduppfostran någonstans?

Jag undrar vad Annika gjort er?

Håller med om att Annika var bra i fråga doktorn.
Föreläsningen som hon hade i min hemstad Nynäshamn var mycket uppskattad.

Jag förstår inte vitsen med artikeln i Expressen. Den får mig att tänka på dem som står runt omkring, då det är slagsmål på skolgården, och heja på i hopp om att få se blod.

Oseriöst och onödigt.

Skrivet av catrine den 05 april, 2009 kl. 07:22 #

Jag struntar egentligen i vem i debatten som har rätt/fel jag äter som jag själv vill och har en friskare kropp än 98 % av alla andra svenskar.

Men Annika när jag sett dig debattera och argumentera för din ställning blir jag mörkrädd. Du får mig att aldrig vilja äta fett igen pga hur du beter dig och känns mest som den gammla ordspråket "Tomma tunnor skramlar mest"

Skrivet av Mattias den 05 april, 2009 kl. 08:26 #

När det gäller aggressivitet så håller jag inte med om att LCHF diet leder till ökad aggressivitet. Tvärtom så är det så med mig att ju mer lättantändligt bränsle jag tillför, desto mer lättirriterad blir jag. Sedan tycker även jag att hela doktor Dahlqvists uppförande pekar på ett inslag av fanatism, något som jag tycker man ska sky som pesten. Vi behöver inte en frikyrka till! I sak tror jag att AD har ganska rätt, men vi får inte ta bort alla kolhydrater. Jag gjorde det och fick problem med att bukspottkörteln reagerade negativt, slutade tillverka ett enzym som spjälkar maten i tarmen. Nu äter jag gröt på morgonen, och sedan följer jag i princip AD´s råd, och det fungerar bra.

Skrivet av Jan Wiklund den 05 april, 2009 kl. 08:27 #

Jag ville bara säga att i höstas så började jag minska intaget av kolhydrater, samtidigt som jag även ansträngt mig för att välja bort produkter med fruktossirap och liknande.

Nu har jag gått ned 15 kilo och får
kommentarer av klasskamrater och annat att jag är smalare.

Tack för att du gör det du gör!

Skrivet av Calle den 05 april, 2009 kl. 08:27 #

De elaka inläggen kommer alltid nattetid och oftast på lördagar! Hm!

Skrivet av Bustas den 05 april, 2009 kl. 08:31 #

My har säkert lite rätt, men är det hur vi är som är frågan?

Jag råkade tro att det var ohälsan i världen som var det viktiga...

Skrivet av Wille den 05 april, 2009 kl. 08:39 #

"b34r":

Det finns nog en hel del fler som INTE uppfattar Annika Dahlqvist på det negativa sättet som du har bestämt dig för att göra men det är givetvis fritt fram att tycka som man vill.

Onödig kommentar om "rabiat hund" men det skulle väl fylla en funktion att medvetet såra Dr Annika anonymt?

I övrigt: Jag retar mig verkligen på att man räknar in mig som tillhörande en "sekt" - en viljeslös del av en stor grupp som styrs av en ledare.

Jag äter lchf pga mina EGNA erfarenheter av denna kost och jag är definitivt inte styrd av någon eller några ledare.

De som VERKLIGEN är insatta (och inte bara tror sig veta) i vad lchf egentligen är vet också att varje person som äter denna kost är individualister och provar sig fram till den variant av lchf som passar just den personen bäst.

Mycket beror på om personen är frisk och normalviktig eller om det förekommer diabetes, fetma eller andra problem. Alltså en persons lchf är INTE den andra lik.

Detta poängterar även dr Annika så fort tillfälle ges men det verkar inte kritikerna förstå (eller låtsas inte förstå)

Skrivet av Susanne den 05 april, 2009 kl. 08:51 #

Vad är det med alla?? För 12 år sedan kom boken ut på svenska, Jag Äter Alltså Blir Jag Smal skriven av Michel Montignac. Jag läste och följde råden att skippa kolhydrater, och stoppade i mig både smör och grädde, innan det stått en rad i svensk press om detta. Gissa vad? Jag tappade vikt ögonaböj!Och jag är ingen fet person. Slarvade sedan och käkade potatis, pasta etc. och gick förstås upp igen till den där irriterande vikten när man har en bilring runt midjan som man kan avvara. Jag är 47 år, 1.76 lång och vägde 68 kg, men i februari förra året hände något som gjorde att jag bestämde mig för att gå tillbaka till Montignac. På två veckor gick jag ner 6 kg och jag var inte hungrig en enda minut! Jag käkade tonfisk blandat med majjonäs och hackad lök, valnötter mellan målen, gräddsås och entrecote, kyckling i mängder, kolhydrater i form av havregrynsgröt på morgonen etc. Men jag åt inga tomma kolhydrater alls, och de kolhydrater jag åt som havreryn, käkade jag på morgonen, inte på eftermiddagen eller kvällen. Jag väger 62 kg nu och käkar alltid smör på mina grova mackor till frukost, äter gräddsås, majjonäs och vad som mig behagar, men jag håller mig undan kolhydrater om det inte rör sig om frukt och grönsaker.
Bodil

Skrivet av Bodil den 05 april, 2009 kl. 08:51 #

Ja de som tycker att det viktigaste är att jag uppträder lugnt och sansat på TV får väl fortsätta med fettsnål kost, men de som tycker att hälsan är viktigast kan prova att äta LCHF, och se hur de mår på det.

Skrivet av Annika D den 05 april, 2009 kl. 09:23 #

Stå på dig Annika! Annars står andra på dig!

Du och andra gör ett fantastiskt upplysningsarbete!

Skrivet av El den 05 april, 2009 kl. 09:42 #

Sanslöst skrivit av b34r, my, bla.

Vem är det som trampar över gränsen, vem är det som är den aggr, du/ni har helt enkelt inte med vår kost att göra.

Vem tvingar er att äta som vi som äter enl LCHF och om ni inte gör det, varför har ni då sådana synpunkter på denna kost.

Jag som är/var överviktig Diabetiker typ 2 med insulin, + högt bltr med tabl, har ätit LCHF-kost sen 20 månader tillbaka mår så bra på denna kost, jag tål helt enkelt inte kolhydrater vilket jag nu har förstått
Jag har kunnat ta bort insulinet samt bltr tabl och som ett bonus gått ner över 20 kg.
Finns inte i min tanke att jag skulle gå ifrån något som är så bra för mej.

Men jag undrar var du/ni har fått er aggressivitet mot denna kost ifrån.
Vad är det hos er som tydligen vill att vi skall bli sjuka igen.

STORT TACK ANNIKA D för att du står på dej, vi som vet vad LCHF betyder för oss vi är på din sida.

Skrivet av Ann-Mari den 05 april, 2009 kl. 10:21 #

Har svårt att förstå detta snack om sekterism. De som inte vill äta enligt LCHF, varsågod, vi lever i ett fritt land, var och en blir ju som bekant salig på sin tro. De som vill lära sig mer om vägar till bättre hälsa, kan ju studera denna blogg. Och själva pröva. Vilket ju många gör och bevisligen också blir friskare! Det är ju bara att läsa innantill. Har ingenting med sekterism eller dr Annika Dahlqvists framtoning att göra. Ansvaret för den egna hälsan vilar alltid på en själv.

Skrivet av Agneta L den 05 april, 2009 kl. 10:46 #

Hej Annika, du finns med som Fetthäxa i dag i DN Söndag. Andra häxor är Malena Ernman, Jonas Gardell m.fl. så du är i gott sällskap. Häxor pg a påsken.

Skrivet av Moa den 05 april, 2009 kl. 11:05 #

Den här artikel skrev Christer Enkvist på Annikas blogg - 2004! Konstigt att vi inte kommit längre?
Det är ett långt kämpande Annika. Du behöver allt stöd i världen. Hoppas du inte stänger denna blogg som du har gjort tidigare. Det är ett stöd för många, inkl. mig. Kram Annika
Hoppas länken fungerar.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=christer_enkvist

Skrivet av babo den 05 april, 2009 kl. 11:08 #

Vi bör äta så att vi mår bra. Och vi bör fortsätta att berätta om det. Om skräpmatsproducenten Paulun säljer lite mindre "hälsobullar" är det ju tråkigt för honom, men vi blir ju friskare i gengäld. Om professor Marcus inte kan skicka lika många tonåringar på magstympning så är det ett personligt nederlag för honom, men det är en livsvinst utan like för alla dem som äter sig till hälsa.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 05 april, 2009 kl. 11:15 #

babo,

Christer Enkvist var fem år före sin tid. Han blev utskrattad då, men nu börjar det han säger bli allmängods. Snart sagt alla känner någon som ätit sig till hälsa på naturlig animalisk mat. Om fem år har vi läkarna med på vagnen också.

Ägna gärna en tanke åt doktor Calle Carlsson i Österäng. Han har predikat ett liknande budskap i 26 år. För sitt folkhälsoarbete har han bara fått ovett av våra myndigheter. Ändå presenterade han en fungerande GI-lära, långt innan Montignac tänkt sin första tanke på området.

Nu är vi på väg att segra. Motståndarna slåss med ryggen mot väggen och blir allt mer desperata. När vi har vunnit bör vi komma ihåg och hedra våra pionjärer. Det handlar om Calle Carlsson, Uffe Ravnskov och Christer Enkvist. De har alla betalat ett högt pris för att få säga sanningen.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 05 april, 2009 kl. 11:49 #

Är det inte dags snart att göra en undersökning på de som äter 60e% fett och högre så vi får lite klarhet.

Som varje normal människa ser är tonläget uppskruvat och aggressivt på den här bloggen. Frågan är om det är fettets fel eller om ilskan fanns där innan och får sitt utlopp här.
Liknande kan man ju se i AFA och bland nynassar.

Tyvärr kan LCHF:arna inte visa upp något exempel på en människa som är trevlig och smal och som äter dessa fettmängder år efter år.

Vi får ju inte facit förrän de viktigaste företrädarna dör. Då kanske man kan dra slutsatser utifrån hårda ändpunkter.

Skrivet av arne den 05 april, 2009 kl. 11:59 #

Jag tycker inte att det är något uppskruvat tonläge från människor som äter LCHF/GI-Noll! Vi berättar om våra hälsovinster för den som vill höra på. Den som inte vill höra på behöver inte lyssna.

Jag har flyttat till Österäng och bor nu granne med Calle Carlssons hälsovårdshem. Där finns ett förnämligt laboratorium. Jag har förmånen att varje vecka kunna läsa hälsorapporter från människor som äter en hög andel naturligt fett. Det handlar om människor som besegrar allvarliga sjukdomar och återvinner sina liv. Den s k vetenskapen skulle ha mycket att lära här.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 05 april, 2009 kl. 12:31 #

Sten Sture – jag har också en stark känsla att det motståndet som finns nu är övergående. Det är inte vettigt heller att dessa neg. ”krafter” skall projiceras på Annika D. Så snart något nytt kommer som ev. är negativt för LCHF-kosten, så är det Annika som får ”pilarna”. Hon är så´n och så´n och borde vara de´och de´. Som jag förstår så är du den person som du alltid har varit Annika och gott nog är det.
Jag uppskattar verkligen alla dessa pionjärer. Dr Calle Carlsson har du nämnt i din bok, tror jag och förstår att alla dessa har betalat ett högt pris.
I nuläget som jag ser det så är det denna blogg som blir infekterat och Annika blir så orättvist klandrad, det är fruktansvärt ledsamt at det ska bli det – en sådan god sak som det gäller.

Skrivet av babo den 05 april, 2009 kl. 12:41 #

Är det sant att du har kallat dr Claude Marcus för massmördare?

Skrivet av ylle den 05 april, 2009 kl. 12:45 #

Claud Marcus låter egna intressen gå före folkets hälsa.

Jag kan inte se det etiskt riktiga i det!

Skrivet av El den 05 april, 2009 kl. 13:15 #

ylle,
om du frågar mig så är svaret nej. Jag tycker inte att termer som massmördare fyller någon funktion. Det går alldeles utmärkt att beskriva vad Claude Marcus faktiskt gör och låta folk själva dra sina slutsatser.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 05 april, 2009 kl. 13:23 #

Frågan var om Annica Dahlqvist kallat C. Marcus för massmördare som det stod i Expressens artikel.

Skrivet av ylle den 05 april, 2009 kl. 13:34 #

Det där med rabiata personer som anses få för lite kolhydrater...
Innan jag började med GI-kost hade jag ett oregerligt humör och hade lätt att snäsa av folk och bli förbannad för minsta småsaker.
Idag är det bättre, men inte helt ok, för jag har ännu svängningar av humöret pga att jag äter kolhydrater i halvstor mängd. Tyvärr tror jag att mitt humör kommer att vara lite bitskt och jobbigt resten av livet, även nu när jag börjat glida över i LCHF-kost. Men det har kanske mer med min personlighet och mobbingen under skoltiden att göra än att jag är utan kolhydrater.
(Kan för övrigt rapportera att jag blivit av med 1,5 kilo på 5 dagar, genom att äta mycket mer naturligt fett. 6 ostskivor på en riskaka, med en liten klick Ajvar är god frukost. Tyvärr har jag pga ekonomin inte möjlighet att kasta de där jävla kolhydratfyllda livsmedlen jag fortfarande har kvar. Men de kommer att förbrukas i mycket! långsammare takt nu.)
Fortsätt att vara din naturliga Annika, även om du nu är lite bitsk... skulle tro att även du var mer obalanserad innan GI och LCHF...
För min del var det här just pricken över I, för man får vad man önskar, och jag vet att det här kommer att göra mitt liv bättre.
Grundläggande fysiologi är en kurs som alla borde läsa... för av någon anledning står det SVART PÅ VITT vad som händer om man äter kolhydratrik kost. Att etablissemanget sen matat oss med den här "sanningen" om vilken kost man ska äta, utan hänsyn till det som forskats inom andra discipliner, det är skandalöst.
Nej, jag kanske inte heller står ut med att se Annika på TV, men det här är första gången på länge som min vikt rör sig ner under 75 kilo på... hmmm... 14 år tror jag... Jag tror på vågen. I december kommer jag att göra en ny kolesteroltest, för det gjorde jag i december förra året. Har det rättat till sig, ser jag ingen anledning att börja med statiner så som resten av mina syskon måst göra.

Skrivet av Lilla den 05 april, 2009 kl. 14:01 #

ylle, för ca ett år sen blev jag väldigt arg på ett uttalande som Marcus gjorde i en tidning där han beskyllde det naturliga mättade fettet för att orsaka människor sjukdom och död.
Jag skrev då ett blogginlägg där jag beskyllde homnom och hans gelikar för att vara massmördare, med sina kostråd.
Dagen efter raderade jag, tog tillbaka och bad om ursäkt för mitt uttalande. Sen dess nöjer jag mig med att säga att deras kostråd orsakar massor av människors sjukdom och död.

Skrivet av Annika D den 05 april, 2009 kl. 14:10 #

ylle!
Själv har jag blivit mycket lugnare och mer fokuserad sedan jag började med LCHF.

Skrivet av El den 05 april, 2009 kl. 14:12 #

Jag är mycket gladare och mycket sällan nedstämd sedan jag började med LCHF.
Det beror antagligen på min mkt jämnare blodsockerkurva.
Inga insulinkänningar och är det höga värden beror det på stopp i nålen till min insulinpump. (vilket händer1-3ggr/mån och sitter i max ett par timmar)
Jag tror att vi som äter detta har mycket jämnare och gladare humör. :-)

Skrivet av LenaKa den 05 april, 2009 kl. 17:04 #

Annika, se det som ett sundhetstecken, när sakargumenten tryter så börjar man med personangrepp. Tyvärr får du som går i fronten ta smällarna men du ska veta att vi är många som stöttar dig oc beundrar det arbete du utför. Många också som tackar dig för att du bidragit till bättre hälsa.
Stora kramar till dig!
Tina

Skrivet av Tina den 05 april, 2009 kl. 19:23 #

arne: Tycker du att man ska vara glad när man får såna kommentarer som dina? ;)

Skrivet av Jenny den 05 april, 2009 kl. 21:41 #

Jag är övertygad om att det sitter folk och faktiskt skapar användare för att just "söndra och härska". Blir det mer tjafs i grupperna så blir det mindre motstånd och det är absolut en härskarteknik att förlöjliga med argument om känslor och sekt-beteende, och att kalla oss aggressiva för att vi bemöter påståenden.

Många diskussioner blir det, där folk "förmanar" alla LCHF-are att inte gå till olika ställen att debattera för att vi då ses som en "sekt".
Så, om vi alla slutar skriva och tystnar ska ni se att etablissemanget lyssnar på oss! *obs ironi*

Antar att mitt inlägg är ett aggressivt inlägg men det beror nog på att jag inte ätit min dagliga dos av hallonbåtar...

Skrivet av Jenny den 05 april, 2009 kl. 21:42 #

Jenny,

visst är det så. De senaste åren har vi alltid haft någon yngre kraft från Statens LIvsfarliga Verk, eller motsvarande, som jobbat på att så ut split och att leda in vårt upplysningsarbete på sidospår. Av någon anledning är de alltid anonyma.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 05 april, 2009 kl. 22:31 #

En sak ang att det alltid är AD som får en massa taskiga personliga inlägg slängda på sig är nog det välkända fenomenet att kvinnor inte ska tro de är något.

Vare sig det gäller lchf eller någon kvinnlig kändis, t ex inom musik, film eller inom arbetslivet så är det mycket vanligt att de får ta emot oförtjänt skit.

Tro nu inte jag är någon "rabiat" mans-hatare för faktum är att det ofta är KVINNOR själva som inte tåler när en annan kvinna kommer i "rampljuset" :)

I övrigt: Hur kan ni som nu far ut mot Annika kalla henne (och kanske också andra lchf:are?) för arga/rabiata? Tycker faktiskt det är ni som har ett ovanligt ilsket humör! ;)

Skrivet av Susanne den 06 april, 2009 kl. 09:13 #

"Dagen efter raderade jag, tog tillbaka och bad om ursäkt..."
Tycker inte det behövdes. Barry Groves redovisningar (sid. 90-107) rörande de fleromättade fetterna är så förödande att inga ord känns för starka. Dom verkar bevisligen dödsbringande, och i flera dimensioner. För ett par år sedan trodde vi att Taubes borde ha sagt det slutgiltiga om dessa saker, men hans bok tycks ha sjunkit undan utan spår. Groves går avsevärt längre, och med mera gedigen dokumentation. (SLV erbjuder som bekant ingen dokumentation som kan tas på allvar.)
Har jag rätt att hoppas att Groves ägnas lite uppmärksamhet i allmänna medier? I England tycks det ännu inte ha hänt - bara en intervju i Telegraph, där Groves framställdes som en lite udda kuf.

Skrivet av Piltson den 07 april, 2009 kl. 10:14 #

Trick and Treat, heter den. Barry Groves bok. Läs den, läs Taubes och läs Mary Enig. Sen har du en ny syn på världen och all kunskap du behöver.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 07 april, 2009 kl. 16:13 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg