

29 jul kl 16:58, 2008
Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 28 Kommentarer | Permalink
Artikel i Archives of Internal Medicine (Tryck på Manual download)
Fruktjuice (och frukt?) innehåller så mycket socker att även det ökar risken för diabetes.
Copyright © 2008 Doktor Dahlqvists blogg. All Rights Reserved | Designed by Free CSS Templates
Template modified by Passagen | Powered by Roller Weblogger 4.0.
enligt artikel ökar inte konsumtion av apelsin och grapefruktjuice risken för diabetes. det borde dock vara bättre att äta dessa frukter istället för dess juice
Skrivet av lisa den 29 juli, 2008 kl. 18:24 #
Det är säkert bättre med frukt i stället för fruktjuice. Men det är en mängdfråga.
En annan effekt av fruktätande är att det är syra i frukten, så man får syraskador på tänderna, karies, av mycket frukt. Jag har också hört om magsår av mycket apelsiner.
Skrivet av Annika D den 29 juli, 2008 kl. 21:40 #
Men ååh, vad är det för fel på frukt nu då? Ska man inte få äta någonting längre? Det är ju gott med frukt. Varför ska man behöva utesluta saker hela tiden med den här kosten? Det blir ju skittråkigt tillslut.
Skrivet av Undrande den 29 juli, 2008 kl. 22:46 #
I början av 60-talet var jag en väldigt mager liten kille som älskade godis och ratade mat. Mamma tog mig till doktorn som ordinerade vispgrädde till mig. Jag kommer ihåg att jag halsade en liten glasflaska med kapsyl flera gånger i veckan. Innan tetran var uppfunnen. Visst gick jag upp i vikt!
Nu sedan flera år lever jag efter "lchf" och klarade New york marathon med bravur. Är idag långdistanslöpare och mår fantastiskt bra. Kan bara inte låta bli att uppmana alla att tänka på vad dom stoppar i sig och de krafter som styr utbud på ICA. Jag lärde mig på socialhögskolan vad den industriella revolutionen innebar. Man pratade om multimumsföretag som skodde sig på folkets hunger. Är vi äntligen där och kan nu förstå vad goda pepparkakor egentligen gör med oss?
Skrivet av Tomas den 29 juli, 2008 kl. 22:46 #
Hej.
jag undrar lite..
Avocado, kan man äta det? Quinoa går det att äta?
Skrivet av Lena den 29 juli, 2008 kl. 22:46 #
Vad man kan äta och ändå gå ner i vikt, om det är det man vill, varierar ju kraftigt beroende på hur kolhydratkänslig man är och därmed hur lätt man har att gå upp i vikt. Den nivå på kolhydrater vi normalt talar om här är ju för oss som gått upp rätt mycket, en del behöver vara mer strikta andra kan klara en del kolhydrater. Själv stoppade jag medvetet min nedgång efter att ha gått ner 40 kg genom att äta en frukt om dagen, det räckte för att jag skulle stanna på 120 kg. Nu går det lite trögt att komma igång igen, får väl testa ett par fakirveckor till hösten ifall det inte lossnat tills dess.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 29 juli, 2008 kl. 22:53 #
Undrande och Lena: Ni är välkomna in till oss på kolhydrater.ifokus.se och ställa alla frågor ni vill! Där finns det snart 5000 "experter" som gärna svarar!
Välkomna!
Skrivet av maxiq den 29 juli, 2008 kl. 23:50 #
Har tänkt på att när det gäller färsk frukt (och hela juicekulturen med smoothies och annat)
hörs inte ett pip om detta som ett hot mot klimatet trots väldiga transportsträckor när det ska vara fruktsäsong (färska hallon från Chile exempelvis)
Vilka starka särintressen ligger bakom fritt fram för färsk fruktmaffian?
Och är det samma som förtalar köttet?
Skrivet av läsare den 30 juli, 2008 kl. 09:03 #
Undrande, det är precis som Svenska fruktfrämjandet själva propagerade en gång i tiden: Frukt är godis.
Själv känner jag inte att jag måste försaka något när jag inte äter en massa frukt och annat godis. Sockersuget minskar dramatiskt när man äter smaskigheter som biff med bearnaisesås och någon grönsak.
Om man äter en näringsriktig kost försvinner de kroppsliga sugen och de känslomässiga blir enklare att hantera. Det är i alla fall min erfarenhet!
Skrivet av Ulf_S den 30 juli, 2008 kl. 09:03 #
Ser vi bara till att inte äta det Dr Annika förbjuder, utan var noga med att äta det hon påbjuder, alltså Finn-Crisp och andra brödsorter, ät GI (hon är ju nu "GI-doktorn" och har lämnat LCHF) - alltså mycket frukt och kolhydrat och lite fett, räkna gärna kalorier, - se till att hon inte blir förbannad på dig. Utan vill du ha din insändare publicerad, stryk henne medhårs och beröm henne, för det är sådant hon vill ha efter sina läkarstudier. Det finns numera flera mycket kunniga kostkännare (också leg läk och mer därtill) som inte ens har vågat skriva till henne privat (!!!) - av risk för att bli uthänga på hennes blogg - då de ser henne som så oseriös numera. Så det är den makt Doktor Annika nu har uppnätt. Och samtidigt, från att ha varit en sansad människa som tänkt mycket över de frågor som gäller kolhydrater nu flyttat LCHF till något slags GI- metod där alla vi som har kaloribantat i flera år och misslyckats nu ska in i fållan igen med GI (för vilken j-a gång i ordningen utan resultat??!?) - har jag tappat allt förtroende för henne jag tidigare hade. Självfallet tror jag inte att denna insändare ska publickeras på Din sida, - för där vill Du bara ha rövslickare. Men jag har i varje fall fått uttrycka min besvikelse över det Du nu blivit, men som jag inte trodde Du var från början.
En
Skrivet av Jacques den 30 juli, 2008 kl. 09:52 #
Jacques,
Det som gör att jag håller på med bloggen är just att jag har egna åsikter och inte låter mig styras av vare sig etablissemanget eller extrem-LCHF-are.
Jag anser att vi kan äta en mindre mängd kolhydrater, huvudsaken att inte blodsockret stiger. Jag vet inte av att det har visats att en liten fiberknäcke per dag är skadligt för hälsan.
De som märker att sockersuget triggas av en brödbit ska förstås låta bli den.
Var och en måste ta ansvar för sig, och jag kan inte annat än utgå ifrån mina egna erfarenheter, i avsaknad av riktig forskning på detta område.
Skrivet av Annika D den 30 juli, 2008 kl. 10:04 #
För övrigt har jag inget förtroende för vad läkarna kan om kost kontra hälsa överhuvudtaget. På en utbildning som tar dryga fem år läser man några veckors kostkunskap.
Sedan kan jag ju inte låta bli att tycka att "frukt är godis" klingar sämre än "mjölk ger starka ben" eller "mjölk är livet"
Mjölkfrämjandet är väl den matorganisation i landet som är mest enkelspårig, snacka om propagandasida!
Skrivet av Janne den 30 juli, 2008 kl. 11:21 #
Det pratas om att frukten innehåller mycket fruktsocker. Hur är det då med bär?
Skrivet av Eva-Lena den 30 juli, 2008 kl. 11:39 #
Janne, om läkarna hade läst mera kostkunskap hade de fått ännu starkare bindning till etablissemangets fettsnåla kolhydratrika kostlära.
Eftersom jag är för fettrika mjölkprodukter tycker jag att mejerinäringen är för fettskrämd, och sockervänlig. De producerar mängder av avfettade, sockerförstärkta produkter.
Skrivet av Annika D den 30 juli, 2008 kl. 11:39 #
Eva-Lena,
Bär går att hitta i svenska skogen och är då obesprutade. Frukten vi köper är förädlad till ökad sötma, näringsfattig, besprutad och transporterad.
Bär innehåller också fruktos, men jag tycker att det är OK i mindre mängder. Bär ger mycket smak även i små mängder.
Vispad grädde med lite bär till är en delikatess.
Skrivet av Annika D den 30 juli, 2008 kl. 11:54 #
Bär köper man ju ofta i relativt små förpackningar, djupfrysta el färska, ca 200 gr. Inte särskilt dyrt att blanda i t ex fet yoghurt. En msk bär räcker i en tallrik yoghurt. Det blir ganska lite sötma av det. Äkta vara dessutom till skillnad från färdigblandad köpt fruktyoghurt, som dessutom innehåller visst sötningsmedel.
Plocka bär själv i skogen eller i egen trädgård är förståss bäst av allt, men det är ju inte alla förunnat att ha tillgång till det!
Skrivet av Novis den 30 juli, 2008 kl. 12:46 #
Ulf_S, men frukt anses ju vara nyttigt? Menar du på fullaste allvar att russin och kiwi i Meze yoghurten på morgonen är ohälsosamt? Det finns ju hela folkslag som lever på en stor del av frukt och mår bra av det. Jag hajjar inte denna omvända skrämselpropagnada gentemot naturens egna skapelser. Jag tror också på fett och har hållt mig till det det senaste året, men jag äter frukt också, livet blir ju skittråkigt annars. Är det inte meningen att vi ska njuta av livet också? Jag tror det är minst lika farligt att säga att i stort sätt allt som har med kolhydrater att göra (förutom en och annan grönsak) är ohälsosamt. Jag tror personligen att det är en minst lika stor mental orsak. Varför skulle alla människor som anses vara friska annars äta så olika typer av föda och mat runt om i världen? Därför att dom tror på det dom äter gör dom gott.
Tycker det blir lite väl extremt här emellanåt, trots att jag håller med om mycket.
Skrivet av Undrande den 30 juli, 2008 kl. 15:04 #
Undrande,
Den saken har redan avhandlats ganska genomgående på kostdoktorns blogg, jag kan rekommendera en genomläsning där, och med tanke på den grundliga genomgången och debatten som redan förts där kanske det är lämpligt att fortsätta den där?
En bra startpunkt för läsning är artikeln Dietist till fruktens försvar.
Annars blir det ju bara en massa omtuggande av samma saker här som redan tagits upp där.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 30 juli, 2008 kl. 15:15 #
Mina funderingar kring allt som bör uteslutas helt och hållet om man utgår från Annika Dahlqvists bok är om inte vi som i grunden är friska och inte behöver dieten som "medicin" kanske kan sålla lite och välja lite mer fritt bland maten, ta en frukt ibland, äta något kolhydratrikt vi alltid älskat som middag till vår födelsedag osv. Eller tänker jag helt fel då Annika? (Jag kan förtydliga "frisk": Jag är inte överviktig, har ett lågt blodtryck, bra kondition, starka muskler, sover bra om nätterna, är inte sjuk särskilt ofta, etc.)
Om det är som jag tänker kanske inte diskussionen behöver bli riktigt lika hetsig, då gäller ju "totalförbuden" endast de som blir sjuka av de sakerna och det är väl ändå rimliga förbud?
Skrivet av Linda den 30 juli, 2008 kl. 16:13 #
Linda,
Det tycker jag låter helt riktigt, den kost vi diskuterar här är ju i första hand till för dem med metabolt syndrom eller förstadium till sådant.
I övrigt kan man säkert vara mer frikostig med t.ex. frukt, även om man nog ifall man vill behålla sin fina hälsa kanske skall vara medveten om det höga sockerinnehållet och inte äta frukt varje dag. Man bör ju dock tänka på att personer drabbade av det som brukar sammanfattas som metabolt syndrom har ju blivit det av att äta en kost där kolhydrater dominerar och där fettintaget ofta består av fetter vi inte bör få i oss samt en massa livsmedelstillsatser. Metabolt syndrom kan också debutera sent i livet, man kan alltså inte tro att man kan leva på snabbmat och industriproducerad dynga och vara frisk resten av livet bara för att man inte känt av det ännu, vill man behålla en bra hälsa ät det bra att ändå ta till sig vårt budskap om än mindre strikt på många punkter.
En bra begränsning är att försöka mestadels hålla sig till de livsmedel en normal person på de breddgrader man själv eller ens förfäder härstammar ifrån åt när det var goda tider.
När det gäller frukt och gränsaker torde det ju innebära att man njuter av, och kanske till och med i vissa fall frossar i, de bär, frukter och grönsaker som naturligt är mogna för säsongen.
Detta gäller alltså personer som ännu klarat sig ifrån metabolt syndrom och vill fortsätta med det.
Vad gäller bröd är det väldigt många som har problem med det utan att veta om det och alltså inte mår så bra som de skulle kunna. Vill man fortsätta äta bröd bör man nog överväga att börja baka surdegsbröd på traditionellt vis, på det sättet förstör man en stor del av gifterna i säden. Eller åtminstone sätta degen en dag och baka den nästa, då förstörs också en del av gifterna fast inte lika effektivt.
Gröt gjorde man förr i Norden genom att blöttlägga korn över natten innan man kokar gröten. Det förstör också många av gifterna. På samma sätt gjorde man förr i Asien med riset, som då var opolerat vilket innebär att grodden finns kvar, vid blötläggning börjar det gro vilket frigör ett ämne som bryter ner vissa gifter som bl.a. ökar risken för diabetes, detta enligt en studie nyligen.
Även om man på alla punkter känner sig frisk är det inte alls osannolikt att man ifall man förjer våra råd på det sättet blir överaskad över att man faktiskt kan bli ännu friskare och må ännu bättre!
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 30 juli, 2008 kl. 16:32 #
Här kommer jag osökt att tänka på att om jag hade vetat det som jag vet idag för 25 år sedan så hade jag kanske kunnat klara mig från att få diabetes typ 2 vid 40 års ålder.
Jag har i hela mitt liv varit en storkonsument av sockerstinn frukt och "nyttigt" bröd!
När man insjuknar i diabetes får man en massa kostråd om vad man ska och inte ska äta men vad hjälper det när du redan är sjuk och får rådet att fortsätta trycka i dig mat som du blir sjuk av och sedan också öka insulindoserna i samma takt!
Det enda som händer är att du lagrar en massa mera kilon som medför att du får ännu högre socker.
Denna onda spiral går att bryta genom att använda sig av EXTREM LCHF!
Jag har nu sedan den 18/4 i år inte behövt ta en enda insulinspruta eftersom jag äter en EXTREM LCHF, alltså så nära noll kolhydrater som det går att komma och så skulle inte vara fallet om jag "unnat" mig en massa frukt och bröd!
Så se UPP ni som inte redan har hamnat i min situation, äter man sådana "nyttigheter" så kan man faktiskt äta sig till sockersjuka om man har dom anlagen!
Skrivet av Tilda. T den 30 juli, 2008 kl. 21:37 #
Staten skulle spara miljarder i kostnader för mediciner om LCHF var det självklara alternativet i kostråden.
Arla borde ta sitt ansvar och
utveckla sortimentet så det
rimmar bättre med mejerikulturen i andra länder alltifrån opastöriserat smör till färskt smör till smör som gjorts på utvald grädde från gräsbetande kor och med besked om var i Sverige kossorna betat.
Idag är smöret så erbarmligt trist att bara en industrimatsasfalterad svensk tycker det är gott nog.
Skrivet av läsare den 31 juli, 2008 kl. 10:51 #
Kul att jag fick en så utförlig kommentar av dig Kenneth och det var även intressant att läsa efterföljande kommentarer.
Jag håller med om just det där med att äta "vad som finns lättillgängligt", det är vad som först fått mig att tycka att LCHF låter rimligt. Jag såg mig omkring i naturen, tittade på oss människor och jämförde vad djuren äter med hur de är skapta. Ett snabbt konstaterande var att något som varken allätare eller köttätäre rimligen kan antas vara lämpade att äta är små, små korn och fröer, dolda i massor av omgivande och svårhanterade skal och extramaterial utan energiinnehåll-det ser jag mest de med näbb och vissa smådjur äta.
Däremot låter det vettigt att plocka jordgubbar just nu i sommarvärmen när de växer för fullt och äta äpplen när de börjar mogna. Det tror jag mina förfäder skulle gjort när chansen fanns. Kanske man mer kan ifrågasätta bananer här i kalla Skandinavien...
Skrivet av Linda den 31 juli, 2008 kl. 22:54 #
läsare,
Tills man lyckats övertyga mejerierna att göra riktigt smör kan man göra det själv, har man en matberedare är det väldigt lätt. Mitt nästa experiment skall bli att blanda i en liten mängd levande fil, gräddfil eller liknande i grädden och låta den stå framme några timmar eller hur mycket som behövs för att den skall börja surna lite grand innan jag kärnar den till smör, då får man ett smakrikare smör.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 31 juli, 2008 kl. 23:00 #
Linda, jag var precis som du :) Vältränad, smal, bra värden på alla sätt, i princip aldrig sjuk. Men jag mår så mycket bättre nu! Trodde inte att det skulle vara möjligt. Det är små små detaljer som har blivit en stor och välmående helhet.
Vad som var sämre innan var mitt blodsocker som åkte berg och dalbana. Minsta lilla försening i energiintag (var 3:dje timme) så kunde jag bli yr och kallsvettas. Nu kan jag ha 5-6 timmar mellan målen och ändå vara full av energi :D
Skrivet av Lotta den 02 augusti, 2008 kl. 11:31 #
Frukt är vatten med socker och inget annat än lördagsgodis!
"Däremot håller inte hypotesen om fruktens ursprunglighet och nyttighet. Tänk på en frukt, nästan vilken som helst; dina förfäder har aldrig ätit något liknande."
http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html#links
Skrivet av "Mythbuster" den 03 augusti, 2008 kl. 09:23 #
Här diskuteras vad som är ursprunglig föda. Frukt är det inte konstateras det. Lite konsekvent borde man vara på den här sidan. Våra förfäder drack inte mjölk, de åt inte fil och youghurt, grädde eller ost. Den vanan, eller om man ska kalla det ovanan, kom in mycket långt senare i evolutionen och är absolut inte någon ursprunglig föda.
http://johannaskost.blogspot.com/2007/02/mjlk.html
Skrivet av Janne den 03 augusti, 2008 kl. 14:18 #
Janne, frågan om vad som är ursprunglig föda är endast hypotesgivande och inte bindande. Det är ju fullt möjligt att något har tillkommit under de senaste tiotusentals åren som är positivt för människan. Ett sådant exempel är mjölkprodukterna. Om människorna på stenåldern hade varit medvetna om att man kunde hålla boskap och mjölka dessa och äta produkter av mjölken hade de troligen gjort det.
Människorna har ätit mjölkprodukter i tusentals år med stor tillfredsställelse. Hjärtinfarkt fanns inte beskrivet i det gamla bondesamhället. Det är först sedan livsmedelsindustrin tillkom med sina konstfetter och tillsatser som hjärtinfakrterna kom.
Frukt kan säkert ätas av de som är friska och slanka, men vi som är överviktiga och sjuka bör minimera frukten för den innehåller enbart socker, förutom vatten. Det lilla av vitaminer och mineraler som frukten innehåller finns också i grönsaker som har mindre av socker i sig.
Skrivet av Annika D den 03 augusti, 2008 kl. 14:33 #