Karl Arfors rapporterar från Hjärt- lungfonden

27 okt kl 13:29, 2008

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 20 Kommentarer | Permalink

Karl Arfors och Tore Persson bevistade hearingen på Hjärt-lungfonden den 23/10. Jag såg i ett forum en rapport från det:

"Göran Berglund slog fast att det inte finns några vetenskapliga evidens bakom våra kostråd. Han intog podiet med pondus och på ett balanserat sätt informerade han om detta faktum. TV4 gjorde en intervju efter presentationen, vid frukt och kaffepausen. Från publiken kommenterade Åke Bruce att den verkligt goda studien om fettets betydelse var den finska mentalsjukhusstudien.

Tore Persson berättade så sin version om patienten som kom till hans mottagning med höga kolesterolvärden, som gjorde patienten betänksam. Efter detaljerad analys om patientens levnadsvanor, kom man fram till att han drack två liter Coca Cola/dag och Tore sade då till patienten att de måste han genast sluta med. När patienten återkom 12 dagar senare utan Coca Cola var kolesterolvärdet normalt. Tore vände sig till Folkhälsoinstitutet och bad om råd eftersom han inte hittade något fett i Colan. Gunnar Johansson skickade då med acklammation den finska mental-sjukhusstudien. Tore skaffade så in samtliga varianter på denna studie från nätet och slog fast att efter noggrann genomläsning kunde han konstatera att detta var "den värsta pekoral han någonsin läst" - ridå. Jag tror det gjorde intryck!

Mai-Lis Hellenius berättade så om "Dagens kostråd" En typisk kostrådsprofessor från Karolinska Institutet. Hon ställde sig helt bakom Livsmedelsverkets kostråd och andra kostprofessorer. Efter presentationen fick jag ordet och kunde lägga upp en overhead som visade en studie som Mai-Lis publicerat i en grupp i Aug 1, 2008 i European Heart Journal, som visade att Apolipoprotein B var bättre än rutin kliniska lipid mätningar i att "predicta" hjärtsjukdoms-mortalitet.  Jag ställde frågan om hon kunde svara på vilken kost som höjde apolipoprotein B? Hon visste inte och då berättade jag att det är kolhydrater som höjer apoB. Hon kontrade då med att det kunde gå ner med ökad träning - vilket också är fel.  Dessa kostprofessorer har ingen kunskap om forskningfronten och det är ju också vad Göran Berglund säjer.

Senare ville Claude Marcus att man skulle klämma fram ett consensusbeslut om dagens diskussion.
-Aldrig, genmälde Göran Berglund från podiet - vi har inte tillräcklig kunskap.

karl " 

Kommentarer:

Det verkar som LCHF:are börjat kunna göra små sprickor bland det kompakta etablissemanget.

Härligt!

Skrivet av El den 27 oktober, 2008 kl. 14:43 #

Hej Karl, det är sådant motstånd vi behöver inte bara jasägare som håller med vad de TROR är det rätta utan att ha forskat ordentligt själva.

Skrivet av MiaP den 27 oktober, 2008 kl. 15:36 #

Härlig läsning och trots att ämnet är seriöst kan man inte låta bli att roas av tonläget.

Överlag sker det en tillnyktring i landet och nu verkar den vara på väg att väcka en samling sovande "kostprofessorer oxå",,,

Skrivet av Tombola den 27 oktober, 2008 kl. 15:36 #

Midjemåttet!! Jag slog Mai-Lis Hellenius studie med -8 cm, visserligen på 12 månader, men ändå. Mina åtgärder var att öka det animaliska fettet flera gånger 10 gr, åtskilliga ostskivor av fetaste sort. Jag ökade också därmed mitt HDL.

Men, jag är ju inte man, så jämförelsen kanske inte blir korrekt.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=8805&a=43026&l=sv

Skrivet av Kvinnlig 40-talist den 27 oktober, 2008 kl. 17:29 #

Hej,
Jag har ätit efter den här dieten?! i ca 2 veckor, har inte gått ner alls, tvärtom gått upp , insåg då efter endel forskande på nätet att jag ätit för mycket kött och överskott på det kan bilda blodsocker eller hur det nu var, jag har liksom aldrig tänkt att man kan få i sig för mycket protein, och jag tyckte det var så enkelt att stoppa i mig skinka och annat, nå det var ett tips till er som inte går ner i vikt. Sedan undrar jag varför Karragena är dåligt? det är tillsatt i grädde och är ett stabiliseringsmedel av alger? men varför är det dåligt?Mvh anna

Skrivet av Anna Lahti den 27 oktober, 2008 kl. 17:53 #

kul med en sådan hårding som Göran Berglund, som verkligen sätter KI-maffian på plats. jag tror inte att det är för att han jobbar i lund som gör att han piskar på hellenius och marcus.

Skrivet av Björn den 27 oktober, 2008 kl. 18:47 #

Anna: Byt grädde. Om du tänker efter, varför ska det behövas stabiliseringsmedel i grädde? Behövs det för att grädden ska bete sig som grädde, då har tillverkaren fuskat med något (kanske för lite fett?). ;)

Arlas vispgrädde innehåller inga tillsatser. Coops vispgrädde på tetra gör det inte, däremot deras halvliters "pappflaskförpackning", så den köper jag inte. :)

Skrivet av Staffan i Uppsala den 27 oktober, 2008 kl. 21:32 #

predicta == förutspå ? :-)

Skrivet av Bo Johansson den 27 oktober, 2008 kl. 23:29 #

Eventuella hälsorisker med karragenan

"In most ready-mixed formulas, carrageenan is one of the main causes of digestive disorders"
http://westinaprice.org...

o.s.v.

Skrivet av hemul den 28 oktober, 2008 kl. 09:12 #

Vad är det för fel på den finska mental-sjukhusstudien?

Skrivet av 84.217.29.49 den 28 oktober, 2008 kl. 09:12 #

Vem är du?? 84.217.29.49 Svarar inte på "hemliga" frågor - ge dig till känna!
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 28 oktober, 2008 kl. 10:30 #

Pekoral (från latinet pecus: boskap, fä) är en text som är allvarligt syftande, men som genom framför allt stilbrott eller att man använder felaktiga ord och uttryck, ofrivilligt får en komisk verkan. Pekoral återfinns ofta inom poesin men även prosa och facklitteratur uppvisar exempel.

Skrivet av k s den 28 oktober, 2008 kl. 14:41 #

Sorry det är jag som är 84.217.29.49. Det gick för snabbt när jag postade i morse. Men som sagt vad är det för fel på finska mental-sjukhusstudien?

Skrivet av GG den 28 oktober, 2008 kl. 14:41 #

GG,
Jag skrev i bloggen 080713, om den studien:
"... den finska mentalsjukhusstudien. Man påstår där att man givit den ena gruppen smör och den andra vegetabiliskt fett, men jag tvivlar på att mentalpatienterna verkligen bestods med dyrt smör. Troligen fick de i stället billigt härdat margarin. Resultatet från den studien har inte heller kunnat reproduceras i senare studier."
Fler synpunkter på den studien?

Skrivet av Annika D den 28 oktober, 2008 kl. 15:49 #

Överallt läser jag om det farliga röda köttet, som höjer risken avsevärt för magsäckscancer. Hur tacklar ni detta orosmoment?
Orolig köttätare

Skrivet av 84.217.234.24 den 28 oktober, 2008 kl. 18:04 #

I studierna om cancer och rött kött har man inte skiljt på naturligt kött och charkprodukter med det cancerframkallande giftet nitrit tillsatt, det tillsätts för att bevara köttets röda färg vid tillagning.

Nitrit är alltså en betydligt mer sannolik förklaring till cancern än den föda mänskligheten levt på i tusentals generationer, eller hur?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 28 oktober, 2008 kl. 18:07 #

84.217.234.24,
Dessutom så upptäckte man att viltkött INTE orsakar cancer, vilket med all önskvärd tydlighet visar att det handlar om någon "ny" behandling av djuret/köttet som eventuellt gör det ohälsosamt. Men för att slå fast detta så måste man isolera de olika variablerna, något som etablissemanget generellt tycks sky.
Att till exempel bunta ihop färsk lever med hårt processad leverpastej - det är inte forskning, det är att tortera data till ett falskt erkännande...

Skrivet av Magne den 28 oktober, 2008 kl. 23:12 #

GG
Vi arbetar på en genomlysning och "sågning" av den finska mentalsjuk-husstudien tillsammans med Tore Persson
- den är så dålig och oprofessionell att det är en skam att SLV och Folk-hälsoinstitutet använder den i sin förklaring till att mättat fett är skadligt. Även M-L Hellenius hade en slide om denna studie. Och den var en av de studier Claude Marcus et al artikeln i LT använde sig av. Vi vet att dom saknar läsförståelse och detta är en brist i deras utbildning.
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 28 oktober, 2008 kl. 23:12 #

Karl E. Arfors,
Att säga att de har bristande läsförståelse är som att säga att ett barn har bristande hörsel för att de inte hör när man ropar att de skall komma in och lägga sig. Det beror oftast inte på bristande hörsel hos barnet utan av selektiv hörsel, de hör bara vad de vill höra. På samma sätt ser Clådan et al vad de vill se när de läser en studie.

De lider alltså snarare av selektiv dyslexi.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 28 oktober, 2008 kl. 23:17 #

Pasta en av bovarna: (säger Joep Perk)
http://www.expressen.se/halsa/1.1347045/sa-sanker-du-ditt-kolesterol

Citat:...Han är bekymrad över att fettskräcken får oss att frossa i kolhydrater.
– All denna pasta... Kolhydraterna måste förbrännas inom två dagar, annars lägger de sig som fett runt magen...Slut citat.

Skrivet av Novis den 28 oktober, 2008 kl. 23:42 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg