

21 jul kl 20:11, 2009
Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 39 Kommentarer | Permalink
Jag såg nyss ett danskt program om fetmaproblematiken, på SVT2. "Kunskap och vetande". Professorerna Bengt Saltin och Arne Astrup medverkade bland andra. Man lyckades genomföra ett helt program om kalorier in och ut, inuiter och fysisk aktivitet, hormoner som styr mättnad och hunger, genetik och epigenetik - utan att överhuvudtaget nämna kolhydraternas insulinhöjande egenskap och insulinets egenskap att reglera fettförbränningen. Trots att det står i fysiologiläroböckerna att det är insulinet som gör det.
Kan inte någon maila till Saltin och Astrup och tipsa dem att läsa i böckerna om kolhydrater, blodsocker och insulin, och deras roll i fettomsättningen?
Copyright © 2008 Doktor Dahlqvists blogg. All Rights Reserved | Designed by Free CSS Templates
Template modified by Passagen | Powered by Roller Weblogger 4.0.
Jag hörde ett radireportage på P4-extra (?) idag med Harald Treutiger ang svenskarna och fetman (som ökar)... Jag blev så ledsen och uppgiven när politikern (minns inte namnet men han var (C) och tillhörde socialutskottet/departementet) Harald intervjuade flera gånger upprepade "näringsriktig mat" bara för att i nästa mening säga "mycket grönsaker, frukt och låg fetthalt"....
Tyvärr stod han, politikerna alltså, emotsagd.
Skrivet av fuldrutt™ den 21 juli, 2009 kl. 20:21 #
Hur når man Bengt Saltin?
Skrivet av GCI-63 den 21 juli, 2009 kl. 21:39 #
Här
http://www.miun.se/IHV/Utbildning/Idrott/Om-Bengt-saltin/
bengt.saltin@rh.hosp.dk
Skrivet av Kostintresserad den 21 juli, 2009 kl. 21:53 #
Ofattbart. Och ändå säger Saltin själv att socker stänger av fettförbränningen ...
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5095182.ab
Skrivet av gt den 21 juli, 2009 kl. 22:02 #
Tack kostintresserad!
Skrivet av GCI-63 den 21 juli, 2009 kl. 22:04 #
I den artikeln säger B Saltin att fettförbränningen stängs av om man dricker energidrycker efter träningen.
Om socker stänger av fettförbränning i övrigt säger artikeln inget om.
Nu är väl inte socker känt som något som bränner fett, men vad säger ni om alla de bantinginspiller som suger upp fettet då? Det fett jag äter äter jag ju för att jag tror att det är goda fetter som jag inte vill att något piller snörper åt sig nyttan av.
Det pågår ett samtal om fetma på Dagens Medicins hemsida. Socialutskottets ordf. Kenneth Johansson anser att vården kan arbeta mer förebyggande så vi slipper fetma. Vice ordf. Ylva Johansson instämmer att vården kan göra mer då det gäller livsstilsfrågor.
Jag instämmer!..man vill hellre skriva ut medicin än ta tag i de svårare livsstilsfrågorna som innebär att individen själv tar ansvar för sin hälsa. Den som vill förändra behöver stöd och inspiration.
Skrivet av Moa den 21 juli, 2009 kl. 22:20 #
Moa,
socker som socker, eller skulle socker i sportdrycker skilja sig från socker i övrigt menar du?
Skrivet av gt den 21 juli, 2009 kl. 23:14 #
Nu har jag mailat Bengt Saltin enligt Annikas önskemål.
Skrivet av GCI-63 den 21 juli, 2009 kl. 23:24 #
gt,
Naturligtvis menar jag inte att socker i sportdrycker skiljer sig från annat socker. Beroende på vilket socker som används? Jag har inte läst innehållsdeklarationerna.
Det var inte det som frågan handlade om. B Saltin påpekar att just i det fall då en fettförbränning är starkt igång i samband med eller efter träning så bryter energidryckerna denna förbränning omedelbart.
Rent fysiologiskt så är det ju komplicerade processer som pågår i oss vid inmundigande av föda och den s.k. matsmältningen därefter och naturligtvis skiljer det sig också från individ till individ.
En tränad muskel förbränner födan på ett annat sätt än en som ligger på soffan och löser korsord.
Skrivet av Moa den 22 juli, 2009 kl. 09:22 #
Annika, varför mejlar du inte Bengt Saltin själv? Verkar lite mysko att du ber andra göra det? Tidsbrist eller?
Framför allt så kan man inte lägga ut ett mejlsvar på en blogg utan att få den svarandes tillåtelse.
Skrivet av Moa den 22 juli, 2009 kl. 09:24 #
Skojar du Annika? Kolhydrat- och insulindebatt i DANMARK? Här har de fettskatt, för fett är det värsta som finns. Ska man gå ner i vikt och må bra ska man äta fibrer, frukt och magert kött. Vegetariska oljor är hälsosamt. Man ska äta bröd till alla måltider.
De är årtal bakom oss. Det diskuteras inte ens GI eller stenålderskost.
Skrivet av Halvdansken den 22 juli, 2009 kl. 09:32 #
Moa, "En tränad muskel förbränner födan på ett annat sätt ...".
Nu var det ju en tränad vilande muskel det handlade om. Jag har fattat att det är socker- och kolhydratintag, som drar igång insulinutsöndringen, som i sin tur blockerar fettförbränningen oavsett vad muskeln pysslar med, men jag kan ha fattat fel.
På vad sätt skiljer sig förbränningen (den biokemiska prosessen) i en tränad vilande muskel från en otränad vilande?
Skrivet av gt den 22 juli, 2009 kl. 09:54 #
Moa,
Vad är det som verkar "mysko" med att uppmuntra andra att engagera sig och ställa frågor? Vart vill du komma?
Tror inte att vare sig den som mailar eller Annika skulle komma på tanken att lägga ut ett svar utan att ha den tillfrågades tillåtelse.
Skrivet av Fia den 22 juli, 2009 kl. 10:06 #
Moa, det är inget mysko med mailuppmaning. Etablissemanget har i sin krets bara samsynta personer, som är nära lierade med näringslivet.
Vi vanliga människor har bara internet som medel att få fram sanningen. Mail är där ett sätt att komma till tals.
Och vi måste hjälpas åt. Det går inte om ni tror att jag ska göra allt arbete.
Skrivet av Annika D den 22 juli, 2009 kl. 12:23 #
Prof. Bengt Saltin visste nog inte riktigt vilket TV-program det var, så jag maiade utdraget ur programtablån.
Prof Arne Astrup är "out of office" till 7 augusti.
Skrivet av Helena Hesselmark den 22 juli, 2009 kl. 15:16 #
Jag tänker att det många gånger kan vara väsentligheter som inte kommer fram i TV program /insändare. Det beror på vem som redigerar.
Därför kan det vara bra att maila Bengt Saltin och fråga hur han ser på insulinets roll vid fettförbränning. Ju fler som visar sitt intresse borde ju vara uppmuntrande för programmets deltagare; desto större chans är det att denna aspekt blir belyst vid nästa tillfälle.
Moa, det är motsatsen till "mysko" att uppmuntra fler till engagemang i en så viktig fråga. Var och en väljer ju om man vill agera. Det är näsvist att lägga sig hur andra använder sig tid på det sätt som du gör!
Skrivet av Emma den 22 juli, 2009 kl. 15:29 #
Om det står i fysiologiböckerna om insulinets egenskaper för reglering av fettförbränningen kanske det helt enkelt är en "miss" att det inte kom fram i programmet...
Det vore intressant med en förtydligande intervju med Saltin om insulinets roll vid fettförbränning här på bloggen.
Skrivet av f.1941 den 22 juli, 2009 kl. 18:18 #
Danmark har sjunkit djupt ner i lightträsket och det finns ingen mening att syssla med danska hälsoprogram. Finns det någon här som vet om procenten för överväktiga och feta i Danmark i OECS's nya statistik? Sverige var 44%, USA 67%. Jag kollade OECD's hemsida men hittade inte statistiken.
Skrivet av Stig Hastrup den 22 juli, 2009 kl. 21:29 #
Stig, "det finns ingen mening att syssla med danska hälsoprogram".
Optimisten och pessimisten lever i samma tillvaro! Vilken är sann?
Skrivet av Optimist den 23 juli, 2009 kl. 05:48 #
Stig,
Det vissa människor tycker är meningslöst tycker andra är meningsfullt. Dessutom kan man aldrig riktigt säkert veta vad en viss syssla i förlängningen leder till. Många gånger utvecklas det som till en början verkade meningslöst till något positivt. Det är även konst i sig att vända negativa situationer och händelser till något positivt.
Skrivet av Fia den 23 juli, 2009 kl. 12:26 #
Kan någon svara på detta?
Skulle vilja ha stekta potatis vet någon om detta är möjligt, om det är mycket kolhydrater i.
Inger
Skrivet av inger den 23 juli, 2009 kl. 15:17 #
Inger, Det är en mängdfråga. Några tunna skivor av smörstekt potatis innehåller inte så många gram kolhydrater. Men den som ska äta strikt lchf får nog inte plats med potatis i någon form.
Skrivet av Annika D den 23 juli, 2009 kl. 15:44 #
Kolhydrater = socker och stärkelse.
Stärkelse omvandlas till socker i kroppen.
Potatis består till en mycket stor del av stärkelse.
Anledningen till att potatis blev så populärt är att den stora mängden stärkelse lätt omvandlades till socker som kunde jäsas till alkohol för att sedan destilleras till brännvin.
Jag tycker fortfarande det är det bästa sättet att tillaga potatis, att avnjutas i måttliga mängder.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 23 juli, 2009 kl. 16:12 #
Potatis i små mängder måste väl ändå vara bättre än ris eller pasta? Det mättar ju åtminstone bättre.
Å HELT fel kan det väl inte vara att göra en potatissallad på 5dl creme fraiche, 5 dl majonäss, lite senap, kapris och gul lök?
Skrivet av Mattias den 23 juli, 2009 kl. 19:41 #
Hej!
Levt med Lchf i ett par månader nu och mår sååååå mycket bättre på alla plan men undrar varför jag inte tappar i vikt..e vältränad och inte överviktig på nåt plan 170cm och 62-64kg men skulle vela tappa lite runt magen..
tränar ca 3-4ggr i veckan, aktivt jobb..
Äter jag för lite tro?? minst 4ggr/dag, normala portioner.
Försökte tillsätta 2-3msk kokosolja per dag men började må så dåligt efter jag ätit d..kanske gallan som inte van riktigt? men blev dålig..
Älskar grädde..kan den va problemet?? såg nånstans att en del har problem med den??
Eller kan det va så att kroppen ej ställt om sig än så förbränningen inte e på topp..
a, d var lite funderingar=)
Tack för din tid! och vilket bra jobb du gör!!!keep that spirit!
Skrivet av Madelen den 23 juli, 2009 kl. 20:15 #
Madelen, gå in på http://kolhydrater.ifokus.se/ så får du svar på alla frågor du kan ställa. (Om LCHF).
Skrivet av Halvdansken den 24 juli, 2009 kl. 11:59 #
Om tio minuter börjar reprisen på programmet om fetmaproblematiken, på SVT2. "Kunskap och vetande".
Skrivet av gt den 25 juli, 2009 kl. 14:32 #
Nu har jag sett reprisen. Deprimerande! Nog kändes programmet som ren reklam för det läkemedelsbolag som håller på att utveckla ett piller mot fetma.
Det jag missade var om de danskar, som var med på expeditionen åt enuitkost utan att minska i vikt. Om så var fallet, hur förklarar man det?
Någon som såg? Ytterligare repris söndag vid midnatt.
Skrivet av gt den 25 juli, 2009 kl. 16:07 #
Påminner om sista reprisen i SVT 2 runt midnatt i kväll.
Skrivet av gt den 26 juli, 2009 kl. 11:03 #
gt, Vad jag mnns så åt de danskar som var med i expeditionen sedvanlig dansk mat med pasta, chips och allt.
Det var det som var så mystiskt med projektet, att Sahlin då inte tog med aspekten ang kosten utan endast kylan och den fysiska atkiviteten.
Det var som att han inte hade tänkt på att kosten kunde spela roll för fettförbränningen.
Skrivet av Annika D den 26 juli, 2009 kl. 16:57 #
Precis vad jag funderade över. Dock var jag oskärpt några minuter p.g.a.besök. Jag spetsar öronen under kvällens repris.
Skrivet av gt den 26 juli, 2009 kl. 18:07 #
Fia och Optimist.
Jag sågar danska kostråd helt klart. Vi har set många olyckliga människor i div bantarprogram. "Livet er fedt" gick fler säsonger, (Varning för Ubberup folkhögskola), senare programmet "Meretes mave" De änder med jättefeta folk och viktuppgång på trots av magsäcksoperationer.
Potatis. En nykokt potatis är det värsta. Kallnar den, ändrar stärkelsen struktur och stekta dagen efter, är den 2/3 mindre fetande, Jag menar det var i Skaldemans första bok jag läste detta.
Skrivet av Stig Hastrup den 26 juli, 2009 kl. 22:52 #
Sades det överhuvudtaget något om vad danskarna åt under expeditionen? Jag uppfattade bara i förbifarten att alla hade samma "livsbetingelser".
Om danskarna åt samma mat som enuiterna borde väl detta ha framgått tydligare? Mycket märkligt att ingen enda person nämde kolhydrater. Det pratades om fett, grönsaker, frukt, tillsatser,om hur kemikalier, föroreningar och yttre miljö påverkar vår inre och därmed matsmältningen samt mycket om bantningspiller och armarnas oförmåga att förbränna fett; Oraken till fetmaepidemin kan väl inte sitta i armarnas fettförbränning? Insulinets blockering av fettförbränningen föll bort medan andra hormoner betonades.
Programmet i sin helhet kändes inte som ett hastverk, så att man skulle missat att ta upp kolhydrater och insulin verkar osannolikt om det inte rör sig om ren okunskap? Det är kalorier in och ut som gäller.
Rätt eller fel, min slutkänsla är att programmet puffade för bantningspiller. Hoppas att jag har fel.
Skrivet av gt den 27 juli, 2009 kl. 01:47 #
Stig Hastrup,
Du har säkert bättre koll än jag på de danska kostrekommendationrna och har därför ingen som helst anledning att ifrågasätta det du säger ...
MEN det utesluter ju inte att det kan vara ytterst meningslfullt att via ett inlägg uppmärksamma sina bloggläsare om ett danskt teveprogram. Man kan ALDRIG i förväg veta vad det leder till.
Tänk om det leder till något positivt? Tänk om någon av bloggläsarna råkar känna programledaren och börjar ställa frågor ... Själv tycker jag att det är intressant att få veta VARFÖR varken kolhydrater och insulin inte alls nämndes.
Skrivet av Optimist den 27 juli, 2009 kl. 19:40 #
Någon som vet hur man mailar programledaren?
Skrivet av Intresserad den 27 juli, 2009 kl. 19:44 #
Det mest sorgliga med danska fetma-relaterade program är att de bara ska titta på vad de största fett-ätarna i danska riket åt då de levade på naturens villkor, och har ätit sedan många generationer, nämligen grönländerna.
Man kan läsa om dem i böcker av t.ex. Peter Freuchen och Knud Rasmussen. (Store Knud). Riktigt spännande och lärorika böcker som jag uppväxte med på 50-60-talet och har återläst och återupptäckt med nya lchf-ögon.
Inga övervikt och hjärtinfarkt hade de. Inga hälsoproblem, utom när jaktlyckan uteblev.
Dagens rätt: Val och sälspäck, inälvor mm. (Många viktiga näringsämnen kommer ifrån inälvor, isär lever, vilket var det förste man frossade i när man fick ett jaktbyte).
Inga 600 g frukt och grönt om dagen. Inte ett tranbär eller blåbär, men enbart diet av kött och fisk.
Skrivet av Stig Hastrup den 27 juli, 2009 kl. 23:11 #
Och väderprognosen från Grönland: I dag blir det kroldt, (kallt) I morgen blir det kroldt, och i övermorgon blir det riktigt dejligt kroldt!
Skrivet av Stig Hastrup den 27 juli, 2009 kl. 23:20 #
Madelen
Lchf fungerar för somliga som bantning, andra som en hälsokur utan större viktminskning. Isär kvinnor över 50 med en lång jojo-bantnings-resa har tydligen svårt med viktminskningen. (Jag är själv gift med en)
Men man ska inte mäta sin framgång på vikten, men med ett snöre eller måttband runt livet. 2 kilo på vågen kan utgöra 5 bälthål mindre på livremmen. Utöver andra hälsovinster, dessutom fastare hy och helt klart yngre utseende.
Skrivet av Stig Hastrup den 27 juli, 2009 kl. 23:42 #
"... vad de största fettätarna i danska riket åt då de levade på naturens villkor ..."
Då är det ju än mer ologiskt att danskarna är så fettskrämda?
Skrivet av gt den 28 juli, 2009 kl. 05:49 #