Lågkolhydratdiet hejdade njurfunktionsförsämring vid typ 2-diabetes

23 jul kl 09:23, 2008

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 4 Kommentarer | Permalink

Artikel av Jörgen Vesti Nielsen m fl i Läkartidningen. Kolhydratrestriktion ger uppbromsning, och förbättring, av njursvikt vid diabetes.

Två andra artiklar i tidningen, länk, handlar om proteinreducerad kost vid njursvikt. De gick då ner till 0,5-0,6 g protein per kg önskevikt och dygn, ca 40 g.

Det går alldeles utmärkt att kombinera dessa dieter. Lågkolhydrat - lågprotein - och resten av näring och energi får bestå av naturligt fett, som inte är farligt för njuren eller hjärtat. 

Kommentarer:

Mycket intressant!
På något sätt känns det ännu tydligare att det är VI som ställer etablisementet till svars nu!

Skrivet av Bertil Lind den 23 juli, 2008 kl. 11:31 #

Dietisten Anna Ottosson hävdar,på sin blogg 21/7-08, att "studier har visat att lågkolhydratkost är förenat med för tidig död"

Skrivet av M.Rots den 23 juli, 2008 kl. 14:23 #

Typ 2 diabetiker sedan ett halvår, som förbättrat HbA1c från drygt 7 till 3,1 med LCHF och en viktnedgång på nästan 14 kg. Make, typ 1 diabetiker sedan åtskilliga år, har förändrat sitt HbA1c från värden på ca 9-10 till 6,1 under samma tid, minskat sitt insulinbehov med 44% och fått förbättrad syn pga de låga blodsockervärdena, kunnat minska flera andra mediciner, samt viktnedgång. Har tyvärr ej lyckats övertyga diabetessjuksköterska och läkare att kostförändring är värd att satsa på.

Skrivet av Buppan den 23 juli, 2008 kl. 14:23 #

M.Rots,
Det finns epidemiologiska studier, (möjligen korrumperade av livsmedelsindustrin?)som uppges visa mera sjukdom och tidigare död av högproteinkost. Dessa studier är dock av mycket dålig kvalitet, de är tex inte alls kontrollerade betr vad försökspersonerna verkligen åt.
LCHF är inte en högprotein- utan högfettkost.
Det finns inga riktiga jämförande studier som visar bättre hälsa av LFHC (lågfett-högkolhydrat)-kost än av LCHF, vare sig på kort eller lång sikt. Det är bara myter, uppmuntrade av kolhydrat och margarin-industrin som får etablissemanget att påstå det.

Skrivet av Annika D den 23 juli, 2008 kl. 14:36 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg