

08 jun kl 14:02, 2010
Det har efterfrågats material om LCHF att ha med sig på sjukhus. Jag börjar här ett förslag.
............................. äter LCHF, LowCarb-HighFat (lågkolhydrat-högfett)
Jag vill inte ha:
Socker: strösocker, bitsocker, sirap, godis, kakor, kaffebröd, söta desserter. Inte heller sötningsmedel.
Stärkelse: Potatis och rätter därav. Ris, majs.
Spannmålsprodukter, som vitt bröd, fullkornsbröd, gröt, pasta, couscous, bulgur.
Margarin, en kemisk-teknisk produkt fylld av konstigheter. Exempel Becel, Milda och Lätta, och flytande margariner.
Korv och charkvaror som innehåller tillsatser som glutamat, smakförstärkare och nitrit.
Omega-6-oljor. Matoljor som innehåller hög andel av inflammationsdrivande omega-6-fetter, som majsolja, solrosolja, jornötsolja, sojaolja etc.
Fettreducerad mjölk, och andra mejeriprodukter med låg fetthalt.
Frukt, som innehåller mycket socker, och bekämpningsmedel. Absolut inte torkad frukt som är koncentrerat socker.
Jag äter däremot gärna:
Ägg i alla former. Kokta, stekta, äggröra, omelett. Ingen restriktion av äggmängden.
Ovanjordsgrönsaker som kål, sparris, lök, broccoli, spenat, gurka, grönsallad, tomat.
Lite restriktivitet med rotsaker, som innehåller högre mängd av kolhydrater. (potatis värst)
Feta frukter som oliver, aubergine, avocado.
Fisk och skaldjur, så feta som möjligt. Lax, makrill, sill och strömming, utan panering.
Smör och annat naturligt fett som olivolja och kallpressat kokosfett. Även ekologisk rapsolja ok, innehåller enkelomättat fett som inte är lika farligt som omega-6. Bregott är OK, består av smör+rapsolja.
Kött helst från gräsbetande djur: kor, får, get, samt fågel och gris. Fettranden ska vara kvar.
Fet ost
Mjölkprodukter med naturlig fetthalt. Grädde, creme fraiche, gräddfil, yoghurt, filmjölk.
Bär i måttlig mängd (innehåller ganska mycket socker), obesprutade, som skogshallon, blåbär, lingon.
Jag anser mig veta vad som är hälsosam kost för mig, och avböjer tillrättavisande besök av dietist som har annan uppfattning.
Komplettering eller ändring? Skriv i kommentar.
Tänk på att det ska vara enkelt och möjligt för sjukhuset att följa. Inget finlir.
Detta är ett utkast som ni kan kopiera till Word och redigera efter egen uppfattning. Begränsa det till en A4-sida. Skriv ut i några exemplar och lägg i plastfickor. Ta med bladen när du åker in på sjukhus, eller be anhöriga komma in med dem så snart som möjligt.
Modifierad variant kan användas inom äldrevård, skola och förskola.
Jag lägger inlägget i bloggmarginalen, i den nedre avdelningen.
Rättika är väl en rotsak men inget sämre än blomkål 2,3kh/100g
Använder själv mycket rättika
Skrivet av mazen den 08 juni, 2010 kl. 14:51 #
Kött åt patienterna!
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/121/21/2271
"Consumption of processed meats, but not red meats, is associated with higher incidence of CHD and diabetes mellitus."
Men det här visste vi ju redan. Rött kött är hälsosamt!
Skrivet av Kenneth A den 08 juni, 2010 kl. 14:51 #
"Jag vill inte ha:"
"Fettreducerad mjölk, och andra mejeriprodukter med låg fetthalt."
Samtliga mjölkprodukter, förutom Gammaldags Mjölk, är fettteducerade. Man separerar fettet från mjölken och lägger sedan tillbaka mängd man vill.
"Jag äter däremot gärna:"
"Mjölkprodukter med naturlig fetthalt. Grädde, creme fraiche, gräddfil, yoghurt, filmjölk."
Ingen av ovan nämnda produkter har en naturlig fetthalt utan är tillverkade med en specifik fetthalt som mål, se ovan.
Skrivet av LosKrikon den 08 juni, 2010 kl. 15:07 #
Jag hade valt att skriva
Stärkelse (fet stil) i form av potatis, majs och ris.
Spannmål (fet stil), bröd, pasta, gröt, gryner, couscous och bulgur.
LosKrikon: jag säger nja till ditt påstående om att vissa mejeriprodukter är tillverkade för att ha en viss fetthalt. Naturlig komjölk har en fetthalt på 4.8 %. Låter man den stå utan att slå sönder fettet (homogenisering) så flyter grädden upp till ytan. Grädde har en fetthalt på 40 %. Grädde kan bearbetas till smör med en fetthalt på 80 %. Grädde och mjölk kan även surnas till t ex smetana eller youghurt. Genom framställning och bearbetning så har livsmedlen fått en viss fetthalt på naturlig väg.
Skrivet av Parsley den 08 juni, 2010 kl. 15:25 #
Varför skriva detta? vad är det för fel på den maten som bjuds på idag på sjukhusen. Då är det väl bättre att du ber dina anhöriga fixar den mat som du vill ha medtanke på att du inte äter varken det ena eller det andra. Har du tur så får du ett kylskåp på ditt rum och det kan ju dina anhöriga fylla på med din mat.
Var tacksam att du den mat du får istället..
Skrivet av lisa den 08 juni, 2010 kl. 16:41 #
Fast om fetthalten i mjölken varierar så vore det väl konstig om fetthalten på slutprodukten inte varierade? Fetthalten i vanlig komjölk varierar med årstiden. Maila gärna Arla och fråga så får du se att det är sant att de bestämmer fetthalten i slutprodukten, den är ingen slump.
http://www.arla.se/Default____17767.aspx?SelectedMenuItem=23073
"Gammaldags mjölk är ohomogeniserad och har en naturlig fetthalt som varierar över året."
Skrivet av LosKrikon den 08 juni, 2010 kl. 16:42 #
hej doktorn :-) jag följer LCHF metoden och undrar hur det är med finn crisp och nötter , får man äta det? MVH Isabella
Skrivet av isabella den 08 juni, 2010 kl. 17:40 #
Lisa, för den som klarar av sjukhusets vanliga mat är den väl okey. Denna lista är tänkt för de som av olika skäl inte gör det. Människor är olika, minsann.
Skrivet av Layza den 08 juni, 2010 kl. 17:40 #
Loskrikon
Ja, men den är också pastöriserad, vilket innebär att den blivit totalt onaturlig, tappat diverse vitaminer och de enzymer som behövs för god matsmältning. Jag kan tänka mig att det är därför som framför allt äldre personer har problem med mjölk. Vi föds med ett begränsat enzymförråd, som vi tär på efter hand. Därför blir vi alltmer beroende av tillförda enzymer när vi blir äldre. Att då dricka pastöriserad mjölk vore kanske inte så lämpligt.
Skrivet av Piltson den 08 juni, 2010 kl. 17:40 #
Dricker helst vatten, eventuellt med en citron eller gurkskiva.
Ingen saft, saftsås, nyponsoppa eller annan fruktsoppa, söt näringsdryck, vare sig med socker eller sötningsmedel.
Näringsdryck baserad på MCT eller
kallpressad extra virgin kokos är OK.
Inget dropp med glukos
Inget thick-it eller andra stärkelsebaserade konsistensgivare, använd smör eller vispgrädde istället.
Inga E-n, dvs. tillsatser/arom.
Skrivet av Anders S den 08 juni, 2010 kl. 18:26 #
Isabella, Om man vill hålla sig under 20-30 g kolhydrater per dag så kan det rymmas en Finncrisp med 5 g kh i. Det får man bestämma själv. Nötter innehåller 12-15 g kh per 100 g. Då får man räkna ut hur mycket nötter man kan ta utan att kh-gränsen överskrids.
Själv brukar jag ta en näve nötter. Sen tycker jag att det var så gott att jag tar en näve till, och en till. Därför har jag inte nötter hemma. De triggar mig. Finn crisp går bättre för mig.
Skrivet av Annika D den 08 juni, 2010 kl. 18:26 #
Hur är det med lök - det är väl en underjordsgrönsak?
Jag åt tidigare ganska mycket lök, men blivit tveksam och dragit ner eftersom den växer under jord.
Skrivet av dagge den 08 juni, 2010 kl. 19:15 #
Bra íde´ med en lista när man är beroende av andra vid sjukdom. Var och en kan ju göra en egen lista med sina önskemål. Detaljerna kan väl lämnas åt sidan de tar man hand om när man är hemma igen.Tjingeling!
Skrivet av Eva Ivarsson den 08 juni, 2010 kl. 19:46 #
Jag tycker att Annikas förslag är en mycket bra början. Om det sedan går att påverka sjukhusmaten är en annan femma. Det krävs opinionsbildning på politiker, sjukhusansvariga och ansvariga tjänstemän.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 08 juni, 2010 kl. 19:46 #
dagge, Det är olika med lök. I Hertzmans näringstabell som jag har länkat i marginalen 1a, sid 3, så står det lök 6% kh, jag antar att det är gul lök, på vitlök står det 31% kh. Det blir då en mängdfråga. Jag uppfattar att lök och vitlök är så nyttigt att jag tycker att det är värt att lägga en del av sina acceptabla kolhydrater på lök.
Skrivet av Annika D den 08 juni, 2010 kl. 19:56 #
Bosse, det handlar också om att man har skinn på näsan och vågar ställa krav när man är på sjukhus. Man får tänka på att det inte handlar bara om en själv. Om man härjar och ställer krav och får igenom det, så kan det gå lättare för efterföljande patienter.
Skrivet av Annika D den 08 juni, 2010 kl. 20:00 #
kan man säga att man är kolhydratallergiker för att slippa få den standardiserade sjukhusmaten, om man blir inlagd? glutenallergiker och laktosintoleranta får väl specialmat, eller? är diabetiker, och det man hör är ju att de inte gör undantag i kosten om man är det.
Skrivet av Björn den 08 juni, 2010 kl. 22:49 #
Björn, En diabetiker kan absolut säga att den är kolhydratöverkänslig. Den tål inte kolhydrater för då går blodsockret upp, och insulinproduktionen/-behovet, vilket gör diabetikern sjuk.
Varje ord är sant.
Skrivet av Annika D den 09 juni, 2010 kl. 05:28 #
Sista lilla raden riktad till dietist eller liknande är pricken över I helt perfekt. Jättebra alla verkar inte förstå vad vi vill äta för att må så bra vi kan-
Skrivet av sussie den 09 juni, 2010 kl. 05:28 #
Sjuk-hus-mat - Karolinska
http://www.flickr.com/photos/riktigmat/sets/72157624077626620/
Skrivet av Vän den 09 juni, 2010 kl. 05:28 #
Nu kanske både patient och personal är medvetna om dessa undantag, men jag vill ändå belysa att broccoli och spenat kan vara olämpligt för dem som äter Varan eller andra blodförtunnande medel. Patienten kanske oftast vet det, men kanske inte är i tillstånd att föra talan vid akuta situationer, och då kanske inte en läkare bedömer listan utan bara undersköterskor och kökspersonal - då kan problem uppstå. Så om man käkar blodförtunnande kanske man på förhand bör redigera bort vissa gröna växter från listan om man vill printa ut den.
Vad gäller mjölk tycker jag inte det är mkt att protestera (som vissa ovan gjort) mot vanlig standardmjölk så länge man inte är laktosintolerant. Man kan inte förvänta sig 100% optimal respons på sina önskemål, och lite kan man kompromissa en tid. Troligen har ju inte sjukhusen heller möjlighet att skaffa fram ekologiskt "gräskött", så det får man nog acceptera eller ordna mat via anhöriga.
Vad gäller dropp så har jag för mig att det ska finnas kokosfettsbaserat sådant - åtminstone har jag för mig att det används i USA, och har då mkt bra hälsofrämjande effekter eftersom det stärker immunförsvaret, bekämpar inflammationer, och är lättillgänglig energi pga sin snabba process i levern.
Skrivet av Tomtefar den 09 juni, 2010 kl. 05:28 #
Lisa!
Visst ska man va tacksm men kolhydraterna ska man hålla lågt och fettet högt.
Skrivet av Ethel Loberg den 09 juni, 2010 kl. 05:28 #
Hälsokök (s)-kampanj
http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Landsting/riktigmat/riktigmat/
Skrivet av Vän den 09 juni, 2010 kl. 05:45 #
Annika: Landstinget har en ny informationssajt www.1177.se och av en slump tittade jag där, snacka om missvisande.
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=37517&PreView=
Diabetes typ 2 "En mindre mängd vanligt socker som ingår i en måltid eller ett mellanmål påverkar inte blodsockervärdet nämnvärt"
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=38383&PreView=
Diabets typ 1 "Bra mat vid diabetes är detsamma som bra mat för alla. Ofta behöver man ändra sina matvanor genom att både dra ner på den totala mängden kalorier och att sprida ut dem på fler mål. Det är bra att äta mindre av feta matvaror och sötsaker samtidigt som man äter mer frukt och grönsaker. Man kan äta nyttigare genom att välja fettsnåla mejeriprodukter, undvika hårt matfett och minska mängden feta charkuteriprodukter. Det är bra att äta regelbundet och att försöka fördela måltiderna så jämnt som möjligt över dagen. Om man ska äta godis bör man helst ha ätit mat innan."
Är resten av sajten så missvisande är det ju en kapital hälsofara.
Skrivet av Bosse den 09 juni, 2010 kl. 09:12 #
Tomtefar, Detta med olämpligheten av gröna grönsaker vid Waranbehandling är det olika åsikter om. Vissa anser att det inte spelar så stor roll om man äter olika mycket grönt. Själv brukar jag säga att ät ungefär lika mycket grönt varje dag så ingår det i balanseringen av Pk-värdet.
Speciella önskemål som dropp och överkänsligheter kan man skriva dit själv.
Skrivet av Annika D den 09 juni, 2010 kl. 10:09 #
Eller borde det stå om droppönskemål på papperet?
Skrivet av Annika D den 09 juni, 2010 kl. 10:33 #
Ja nog ska man härja om sjukhusmaten så sant Annika. Men ligger man på sal är måltiderna serverade av undersköterskor utan ansvar för den dagliga plastförpackningen. Hur ger man hals då?
Har en patienten rätt till inflytande över sjukhusmaten?
Den franska vården har ett oslagbart recept för att aktivera patienterna genom maten. Patienten komponerar själv innehållet i lunch och middag utifrån tillhandahållen meny på en liten dator
Måltiderna består alltid av förrätt, huvudrätt, grönsaker,ALLTID en ny ostbit varje dag och en mycket liten dessert.
Alltid enbart vatten till maten. Örtté på kvällen. Aldrig nånsin kakor och bullar lika litet som eftermiddags resp kvällsfika (en okänd sed)
Lunch resp middagsbrickan sätts fram
med utskriven personlig matsedel, ens namn högst upp och verkligt charmanta namn på rätterna man beställt.
Utöver avsikten att detta ska
bidra till tillfrisknandet betonas respekten för varje patient
med den inramade tavla på väggen i sjuksalen som upplyser om patientens rättigheter.
Skrivet av foie gras den 09 juni, 2010 kl. 10:57 #
Foie gras, Då tycks det vara enklare att leva som LCHF-are i Frankrike än i Sverige? Kanske man skulle flytta dit?
Problemet är bara att man inte förstår vad folk säger.
Skrivet av Annika D den 09 juni, 2010 kl. 11:00 #
Jo flytta hit Annika, Frankrike är drömmen för LCHF.
Bekymra dig inte för franskan,
det enda som gäller är de sociala koderna i svenskt umgänge och eftersom Sverige i århundraden haft Frankrike som normgivare är det franska fast i oss som vår gemensamma arvedel.
Alla förstår alltså vad min bästa vän säger när hon under besök hos mig talar enbart sin rejäla enköpingska med alla var hon än är,på torget och i affärerna.
Med sina alldeles vanliga svenska koder är hon helt enkelt fransk.
Skrivet av foie gras den 09 juni, 2010 kl. 12:40 #
Lisa
Varför ska LCHFare behöva ta med egen mat? Vegetarianer, muslimer, judar osv får alldeles säkert mat som passar dem. Varför ska just LCHFare undantas från den regeln?
Skrivet av Kärnfrisk den 09 juni, 2010 kl. 12:40 #
Annika!
Ja det är mycket enklare. Var nyss på besök i Sverige, och till och med på mera sofistikerade restauranger bestod tillbehören till maträtterna av potatis, låt vara klyft- duchess- kokt- stekt- pressad- pommes- och andra varianter. Här söder ut kan man alltid förhandla sig till andra grönsaker, varav haricot verts och ratatouille är standardtillbehör. Språket är krångligt i början, men det ordnar sig med tiden. Ett glas rött underlättar, och gör man stapplande försök på franska hjälper fransmännen gärna till med stapplande försök på engelska. Kom gärna hit på besök, vi guidar Dig gärna.
Skrivet av Dacke den 09 juni, 2010 kl. 12:40 #
Toppen Annika. Det här ska jag kopiera och lägga i handväskan om man skulle ha oturen att hamna på sjukhus. Funderat på hur det skulle gå då min mage kaikar ihop totalt om jag får framförallt spannmål.
Skrivet av Tina den 09 juni, 2010 kl. 20:47 #
Jo, jag har också funderat i de banorna vad gäller Waran. Tillför man en någorlunda kontinuerlig del av broccoli i maten så borde det gå bra. Jag vet bara inte hur "trögt" systemet är där, om man äter mer eller mindre några dagar på raken. Men om man inte ätit dessa födoämnen tidigare pga att läkaren avrått i samband med insättningen, så kanske man om man vill böjra käka broccoli bör testa Pk:t ett par ggr efter koständringen.
Vad gäller dropp så vet jag inte om det finns kokosbaserat dropp i Sverige - har bara läst om det på amerikanska sidor. Jag tycker det låter som ett bättre alternativ OM man nu kan välja det, då det finns en rad hälsofördelar utöver blodsockret jämfört med att spruta in "sockerlösning".
Skrivet av Tomtefar den 09 juni, 2010 kl. 21:54 #
Tomtefar, Jag har aldrig hört att man kan infundera något fett direkt i nål i perifer kärl. Det är för kärlretande.
När fettet går den naturliga vägen via magtarmkanalen så tas fettet upp av lipoproteiner och kommer inte i direkt kontakt med blodet.
Vi långvarig oförmåga att äta så brukar man ge även fett i dropp, då heter det Intralipid. Men det låter inte särskilt nyttigt i vilket fall att ge fett direkt i blodet.
Skrivet av Annika D den 09 juni, 2010 kl. 22:06 #
Det är möjligt att det kanske var frågan om sondmatning - var så länge sedan jag läste om det där. Ska kolla om jag kan googla det imorgon.
Skrivet av Tomtefar den 10 juni, 2010 kl. 07:32 #
Aldrig trodde jag att jag så snart skulle få sådan nytta av denna LCHF-lista.
Mitt i natten är jag nu hemkommen efter att ha varit på sjukhuset med en äldre familjemedlem. Som anhörig fick jag frågor om allergier och jag svarade att hon var allergisk mot kolhydrater eftersom hon har diabetes.
Jag fick veta att det inte fanns någon särskild diabeteskost. Jag sa ifrån om Becel och liknande margariner. Likaså müsli och olika slags flingor. Ingen saft/juice.
I morgon måste jag gå dit med LCHF-listan och be dem att pricka för vad dom har och vad jag själv måste komma dit med.
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 10 juni, 2010 kl. 07:32 #
Tomtefar, sondmat är något helt annat, då går det den naturliga vägen. Då är det perfekt med kokosmjölk och grädde i sondmaten.
Skrivet av Annika D den 10 juni, 2010 kl. 09:15 #
Mycket bra förslag, som samtidigt gör personalen uppmärksam på att det är väldigt mycket som bör ifrågasättas, vad gäller livsmedel.
Skrivet av sia den 10 juni, 2010 kl. 11:54 #
Rödluvan på väg till mormor som ligger i sjukhussäng...
1. LCHF-lista
2. Djupfrysta hallon
3. Vispgrädde
4. Brieost
5. Kokt ägg
6. Bregott
7. Gurka, skalad, hyvlad
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 10 juni, 2010 kl. 13:16 #
Om Fois gras ser detta inlägg, kanske kunde Du berätta vilket sjukhus Du beskriver. Jag har helt andra erfarenheter från 3 inrättningar i Nice-området, där en patient med ett flertal diagnoser höll på att bli både uttorkad och svälta ihjäl pga inkompetens i nutrition.
Skrivet av Dacke den 10 juni, 2010 kl. 21:05 #
Som ovanstående skrivit är det säkert ett bra sätt att ha med sig mat till en nära anhörig. Men även om man är ensam borde man ha möjligheter. Tror att det finns en budget som skall hållas och LCHF är dyrare än kolhydratrik mat. Så länge missuppfattningen finns att man kan äta kolhydrater och ha diabetes är det nog svårt att åberopa en detaljerad diet.Att just slippa socker vitt mjöl och ris och sötade drycker även (artificiellt socker) är nog möjligt. Vad gäller margarin är jag tveksam.Det serverades Fun light och Lätta på Borås lasarett.
Vad jag undrar mest över är vad man kan göra åt äldreomsorgen. Där har man väl kylskåp.Kanske kan personalen handla ibland.Men de lagar nog ingen annan mat än åt de övriga.
Skrivet av Britta Andersson den 10 juni, 2010 kl. 21:05 #
Rödluvan hemma igen...
Dagens sjukhusmiddag var nötköttgryta med champinjoner, tärnade rotsaker och potatis. Jag smakade lite och får väl säga att det inte var något större fel. Köttet var dock lite hårt och trådigt. Patienten åt lite av köttet och champinjonerna och lämnade resten i den vita plastlådan.
Måltidsdryck var typ light äppeldryck. Det var inga färska grönsaker till maten. Inget bröd. Ingen efterrätt. Inget fett typ smör eller grädde.
Rätt tråkigt att äta ur en plastlåda, typ rund bunke med höga kanter. Bestick som kniv och gaffel - man kan påstå att kniven var överflödig pga kanterna!
1.LCHF-listan mottogs väl, man skulle göra vad man kunde och hade tillgång till.
2-3.Medhavda hallon m vispgrädde gillade patienten.
4. Brieosten hoppade jag över när jag insåg att den var opastöriserad och doftade ladugård.
5-6. Ägg o Bregott behövdes inte idag, då en del av köttgrytan gick att äta.
7. Medhavda gurkskivor gick bra.
Annika, tack för initiativet till LCHF-listan.
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 10 juni, 2010 kl. 21:05 #
Glukosdropp - sjukvård eller vanvård?
Med glukosdropp så mättes blodsockret till 20 mmol! Då satte man in snabbverkande insulin! 25E tror jag.
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 10 juni, 2010 kl. 21:41 #
Rödluvan,
"Brieosten hoppade jag över när jag insåg att den var opastöriserad och doftade ladugård."
Varför?
Jag skulle ha gjort tvärtom. Äter numera aldrig mejeriprodukter på opastöriserad mjölk, mer om detta i ett senare meddelande.
Det stämmer att ost som inte lagrats i några månader i princip kan innehålla listeria, vilket i stor dos kan vara farligt för små barn och havande kvinnor, dock knappast för vuxna, friska personer.
Men kontrollen av tillverkningen av sådan AOC-märkt ost i Frankrike är så grundlig att listeriainfektion kan anses utesluten. Lukt av lagård skulle en fransman sannolikt ha ansett vara ett kvalitetsmärke. Ett tecken på att inga skadliga ingrepp har skett på vägen till konsumenten.
Skrivet av Piltson den 11 juni, 2010 kl. 19:44 #
Pasörisering, kapitel 3
Vilket alltså skulle betyda att "ny" information i första hand är en fråga om spridning av befintlig kunskap, snarare än skapande av ny.
Jag slutade läsa forskningsrapporter för ett par år sedan, eftersom de var mera fördomsfulla och snävare än traditionell folklig visdom, som jag för det mesta tror på.
Men hos osthandlaren i Holzgerlingen fick jag idag belägg för att branschkunskap kan vara i god samklang med både folklig visdom och en enskild konsuments privata erfarenheter.
Hur är det med forskning på den punkten? Finns det några vetenskapligt legitimerade upplysningar rörande eventuella samband mellan pastörisering och sinusproblem?
Kanske ej? Det finns ju risk att sådant kunde gå emot gällande doktriner till förmån för näringslivet, snarare än dess avnämare.
Men jodå, det blir ett Kapitel 4 också.
Skrivet av Piltson den 11 juni, 2010 kl. 19:44 #
Kära Rödluvan, det var mycket du råkade utlösa här, men nu är vi framme vid det sista kapitlet för denna gång. Alltså:
Pastörisering, Kapitel 4
När vi nu kommit överens om, enligt det tyska talesättet, att det mesta av vikt redan är bekant och att det bara gäller att sprida insikterna till nya huvuden, så undrar jag om någon kunde vara behjälplig att hitta ett mottagligt huvud hos svenska Livsmedelsverket, som kunde bibringas kunskapen att
1. Listeria inte är ett hälsohot med modern mjölkningsteknik hos övervakade kreatursbesättningar och
2. ost på opastöriserad mjölk som lagrats i minst tre månader i princip inte kan innehålla listeriabakerier, eftersom sådana avlivas av lagringen, så att
3. lagrad hårdost på opastöriserad mjölk i princip inte kan innehålla listeria.
Samt att:
Sedan Sverige, officiellt sprattlande, tvingats godta import även av olagrad ost på opastöriserad mjölk, som teoretiskt skulle kunna innehålla listeria, inte har drabbats av några sådana epidemier, liksom andra EU-länder där "opastöriserat" anses vara ett kvalitetskriterium snarare än ett hälsohot, borde det vara möjligt att tillmötesgå folkets önskemål att anpassa svenska regler till dem som gäller i centraleuropa.
Skrivet av Piltson den 11 juni, 2010 kl. 19:44 #
Hej Piltson!
Så här var det med brieosten som luktade lagård. En gammal sjuk person som mår lite illa av sjukdom och mediciner kunde möjligen tycka att det både luktade illa och ev. smakade illa. Dessutom kunde rumspatienten ta illa upp av lukten.
Därför tog jag inte fram brieosten på sjukbesöket. Den var inköpt i delikatessaffären och dyr var den. Jag bad om den bästa som fanns och i samma ögonblick som jag stoppade ned brieosten i kassen så insåg jag att den luktade som fin ost brukar göra.
Jag åt upp den själv när jag kom hem.
Forts följer.
Hälsningar Rödluvan
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 11 juni, 2010 kl. 20:22 #
Förlåt, det fanns ett Kapitel 2 här, utan vilken Kapitel 3 är svårbegripligt. Har det tappats bort? Vi skall försöka en rekonstruktion.
Skrivet av Piltson den 11 juni, 2010 kl. 20:22 #
Pastörisering, Kap. 2, rekonstruktion:
I april anmälde dr. Briffa ett tänkbart samband mellan pastöriserad ost och problem med bihålorna, nästäppa och dylikt. Det är lustigt, läs det:
http://www.drbriffa.com/blog/2010/04/09/my-love-hate-relationship-with-dairy-products/
Sambandet "pastörisering - sinusproblem" var bestickande, eftersom det verkade stämma med mina personliga erfarenheter, som jag dock aldrig tänkt närmare på. Så jag tog upp frågan med min osthandlare, en fransman, för några timmar sedan.
"Äsch", sa han, "det är ju bekant. Kanske inte i Sverige, men för oss i branschen är det väl känt att bihålorna inte mår bra av pastöriserat."
Vilket verkar stämma med ett tyskt talesätt: "Vieles ist bekannt, aber leider in verschiedenen Köpfen." Men vad som är "väl känt" är dessvärre inte alltid vad som gäller.
Så det fick mig att undra vad vetenskapen kan ha att säga om den saken. Det som gäller är ju "vetenskapen", inte vad folk redan vet. Och inte heller vad som är väl känt i branschen. Det tyska talesättet handlar om att spridning av befintlig visdom kan vara fullt ut lika värdefullt som skapande av ny.
Så ungefär var Kapitel 2. Nu bör det vara mindre problematiskt att läsa Kapitel 3.
Skrivet av Piltson den 11 juni, 2010 kl. 22:29 #
Rödluvan
"...kunde rumspatienten ta illa upp av lukten."
Det förstår jag. För några år sedan åkte jag tåg till Strassburg, närmaste franska stad, för att köpa camembert av olika märken för att kunna jämföra. Det blev 10-12 stycken i en påse.
På hemresan spreds i luften kring denna påse en kvalitet såpass omisskännlig att en oinvigd kunde tro att den kommit från mig personligen genom att... nå, närmare detaljer skall inte ges här, men Kapitel 2 i pastörhistorien måste rekonstrueras och kommer om en stund.
Skrivet av Piltson den 11 juni, 2010 kl. 22:29 #
HEJ!
Undrar om det gjorts nån forskning el om det finns teorier om kolhydraters samband med blodgrupp? Kan det vara så att blodgrupp O är extra känsliga för kolhydrater? Vissa är ju trådsmala men tycks kunna äta vad som helst, och vissa går upp väldigt lätt?
Titti-O
Skrivet av Titti den 11 juni, 2010 kl. 22:29 #
Så bra, Annika!
Tack jag har ändrat lite till min "profil" och skrivit ut på papper.Kan ligga i plånboken.
Läste bra tips i andra LCHF tidningen. Grädde i småflaskor på flyget, varför inte på sjukhuset också...
Skrivet av Karin den 11 juni, 2010 kl. 22:29 #
Piltson, tack för dina kapitel, har läst, men ska begrunda lite igen.
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 11 juni, 2010 kl. 23:19 #
Rödluvan gick till mormor i sjukhussäng i dag också...och kom hem igen:
1. Kokt ägg
2. Bregott
3. Annan brieost inlindad i lufttorkad skinka
4. Bifftomat + färsk basilika
5. Djupfrysta hallon
6. Vispgrädde
Sjukhusmiddagen bestod av Pasta med lax och örtsås från Sodexo SoFresh. Det gick absolut inte att äta. Hur salt som helst. Tur jag hade mat med mig, men den lufttorkade skinkan upplevdes lite svårtuggad. Hoppar över den nästa gång.
Hallon med vispgrädde är riktigt bra, patienten ler och säger - å va gott!
Jag har haft kameran med mig, fotograferat maten. Också tagit fram ingrediensförteckningar på Internet.
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 11 juni, 2010 kl. 23:46 #
Rödluvan och Anhörig, tillåt mig en epilog i osthistorien.
På den tid jag trodde jag höll på att skriva en bok om Camembert reste jag till USA för testa deras ostar.
USA är intressant i sammanhanget, eftersom dom har totalstopp för ost på opastöriserad mjölk. En gång kom tullen till ett fartyg och slängde en hel last opastöriserat i sjön - man talar om New York Cheese Party i paritet med det Boston Tea Party som inledde landets frigörelse.
Nu köpte jag alltså en samling dels importerad fransk Camembert, dels USA-tillverkad "Camembert". Det blev en dramatisk utveckling.
Det är ju så med denna ost att den oftast måste mogna i rumstemperatur några dagar för att utveckla sin fulla styrka. En Camembert, skrev Clifton Fadiman, skall ha samma egenskep som en god talare - den skall vara NÄST INTILL flytande.
Så jag lade undan mina påsar i rummet på det tredjeklassens pensionat där jag bodde. Vad som hände skall meddelas i andra delen av denna epilog, som kommer om en stund.
Skrivet av Piltson den 12 juni, 2010 kl. 09:11 #
Sodexo sjukhusmat:
Ingredienser - Nötköttgryta:
Potatis, Gräddsås Vatten, vegetabilisk olja, grädde 4,3% (fetthalt 30%), modifierad stärkelse, farinsocker, salt, äggula, skummjölk, jästextrakt, arom (bla vete, ärtor), tomatpuré, kornmaltextrakt, koncentrerad grönsaksjuice (selleri, morot, purjolök, lök), extrakt av stekt lök, vitpeppar.
Nöt kött, Morot/kålrot,/rotselleri/palsternacka,
Champinjoner, Lök stekt, Svampfond Vatten, maltodextrin, salt, socker,
surhetsreglerande medel (E325), jästextrakt (med bla korn*), champinjoner 3,0%, ättiksprit, lök, arom (med bla korn*, selleri), vegetabilisk olja, stabiliseringsmedel
(xantangummi), vegetabiliskt fett, äppeljuicekoncentrat, grönsaksjuicekoncentrat (lök morötter), kryddor, (med bl a vitlök), Persilja.
Det finns en pdf-fil, där man hittar innehållet i alla maträtter:
http://extranet.sodexo.se/sv/Sites2/patientkost/Menyer/Ingrediensforteckning2/Ingrediensforteckning2/
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 12 juni, 2010 kl. 09:47 #
Ostepilogen, Del 2
Den som godtar att en Camembert får sin egentliga pondus när den nästan rinner, inser strax att de tillskurna bitar som hotell bruka erbjuda på frukostborden (ibland på is!) faktiskt inte har med saken att göra och kan förbigås. En fullmogen Camembert kan inte skäras, den kan slevas eller bredas som smör.
Medan man väntar på detta drabbas ostens omgivning av den mustiga blandning av ladugård och utedass som visar att mognaden förlöper korrekt. När man klämmer på den blir den allt mjukare.
Men detta hände aldrig med de ostar jag släpat samman i USA. De blev istället allt hårdare. De importerade franska märkena fick knappt nån doft alls - tecken på att fransmännen vet hur camembert behandlas i USA och gör något kemiskt ingrepp för att stoppa mognaden.
Men de USA-tillverkade märkena uppträdde på annat sätt. När de blivit nästan lika hårda som cykeldäck fick jag en tillrättavisning av städerskan. Hon hade känt lukten av sophink i hela rummet. Mognad var det aldrig fråga om, ostarna bara ruttnade.
Så är det med pastöriserat. Mejeristen måste ingripa för att osten skall förbli ätbar. Kan någon tro att konsumenten kan må bra av det?
Det är den situation man idag skulle ha haft i Sverige om inte SLV blivit stoppat i Bryssel.
Forskare kan kanske fastställa om problemen med bihålorna beror på sådana ingrepp eller förlorade enzymer. Men är det så intressant? Det bästa konsumenten kan göra är att hålla sig undan.
Skrivet av Piltson den 12 juni, 2010 kl. 10:18 #
Titti, Jag vet inte av att det finns någon seriös forskning på blodgrupp och kolhydratkänslighet. Så tills vidare får vi utgå ifrån att var och en får prova sig fram till hur mycket kolhydrater den tål att äta. Facit får man på lång sikt. Innan dess är det inte farlgt att hålla kolhydratintaget rejält kort.
Skrivet av Annika D den 12 juni, 2010 kl. 12:47 #
Postskript till ostepilogen
För tullarna i staten New York är Kanadas franskdominerade provins Quebec en förfärlig stötesten. De måste utbilda tullhundar i ostdoft, eftersom opastöriserad camembert hela tiden smugglas från Montreal söderut, för att diskret säljas av ett par tillmötesgående detaljister på övre Manhattan.
Men när smuggelgodset läggs in omgivet av kaffebönor blir hundarna förvillade och ger ej signal.
Justering av reglerna hade, sist jag hörde, ej kunnat övervägas. Hälsoaspekter anförs som bakgrunden, men de har inte med saken att göra.
Överallt i västvärlden där kravet på pastörisering av mejeriprodukter vidmakthålls, fungerar detta som producentstöd men presenteras som konsumentskydd.
Skrivet av Piltson den 12 juni, 2010 kl. 13:06 #
Tillägg till min kommentar nyss:
Bör inte även bönor vara med på listan över vad man kan äta, med tillägget i måttliga mängder?
Skrivet av P. den 12 juni, 2010 kl. 13:43 #
Mycket bra initiativ. Det behövs verkligen!
Förslag till ändringar:
1. "Ovanjordgrönsaker" bör ändras till "Grönsaker" och även lök räknas upp.
2. Även nötter tas med på listan över vad man gärna äter.
Min 89 åriga far, helt ungdomlig i sinnet och med för sin ålder hyfsad fysik, har haft diabetes i över 50 år! Han hamnade på sjukhus några dagar och fick "diabeteskost", dvs inget socker men med kolhydrater som dominerande näringskälla. Han har aldrig (i vart fall inte i "modern" tid) haft så dåliga sockervärden som under sjukhusvistelsen. Normalt äter han mycket fisk, kött, ost och en del nötter och dylikt kolhydratfattigt, vilket saknades eller fanns i relativt små mängder i sjukhusets "diabeteskost".
Skrivet av P. den 12 juni, 2010 kl. 13:43 #
Rödluvan har nyss återlämnat mormor till äldreboendet från sjukhuset. Halverad insulinmängd, dvs från 30+20E till 25+0E. Ev. mer än 0 på eftermiddagen vid behov.
LCHF-kost till middagar har jag ombesörjt på sjukhuset. Nu återstår att ta en rejäl fight med det kommunala boendet. Läkaren på boendet har uttryckligen sagt att hon inte tänker bry sig om vad anhöriga säger. Detta blir inte lätt med andra ord.
Sjukhuspersonalen har respekterat mina synpunkter vad gäller maten, men har ju inte kunnat påverka den vita matlådan. Jag såg mig nödd och tvungen att gå dit med mat varje dag, till middag.
Tack till sjukhuspersonalen för bra behandling och positivt anhörigbemötande.
Gamla mormor var näst intill helt normal när jag lämnade henne ikväll kl 18.
Sjuk? Jovisst. Urinvägsinfektion. Högre blodsocker. Mer insulin. Njurbäckeninflammation. Högt CRP. Feber. Ingen anpassning av kosten, bara mer och mer insulin!
Snart finns det inte ord, bara svordomar.
Tack till sjukhuspersonalen.
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 12 juni, 2010 kl. 20:38 #
Hejsan
Detta med mjölk
kan man äta mjölken från lidel?
den verkar vara ganska fet?
vet ej...
någon som vet?
vill gärna ha lite mjölk till kaffe elelr så..
Skrivet av tjej den 19 augusti, 2010 kl. 11:42 #
tjej, mjölken vi kan använda ska ha minst 3% fetthalt.
Skrivet av Annika D den 19 augusti, 2010 kl. 13:31 #
Vegetarisk "anpassad kost" innebar för min del två veckor av typ wokgrönsaker med couscous och en skvätt olja - i stort sett. Alldeles för lite kalorier - gick hungrig och trött hela dagarna, humöret följde blodsockerkurvan, ångest och gråt... Gick ofrivilligt ner ca 4 kg. Jag kunde knappt äta på kvällsfikat heller - då var det vitt bröd med Lätta som gällde - på tom mage - blodsockerkaos.
Lyckades få laktosfri mjölk efter en vecka, eftersom jag vägrade dricka havremjölken.
Jag käkar inte LCHF. Jag älskar att träna och mår bra av mina kolhydrater (50-60E%), men mår verkligen jättedåligt av att leva på en kost fri från protein och nästan fri på fett också. USCH. Måste legat på 80% kolhydrater de veckorna, kanske 5-10E% protein.
Personalen kommenterade mitt viktras, men trodde inte på sambandet med att jag fick felaktig kost eller för lite protein. Näringen i maten var "ju uträknad efter mitt behov"!!??
Personalens analys? Jag var gnällig, besvärlig och KONSTIG.
De sista dagarna fick jag tillåtelse att gå till Willys och köpa hem egen mat, och laga den i köket (samtidigt som jag var tvungen att betala för sjukhusmaten, 40:-/dag för det skräpet!). Nu blev jag "mirakulöst" pigg, energisk och yrseln försvann - ja, jag blev till och med glad och social! Yrseln och darrningarna försvann. Halleluja.
Vården kan verkligen göra en sjuk och de skiter i ens specialbehov, oavsett vilket det är.
Det var bara det jag ville säga.
Tack för ordet.
Skrivet av Vegeta Rihanna den 23 augusti, 2010 kl. 03:00 #
Vegeta, På vilken typ av institution tyckte de att den kosten innehöll tillräckligt med högvärdigt protein och fett?
Skrivet av Annika D den 23 augusti, 2010 kl. 08:18 #
Ligger just nu inne med en av mina tvillingflickor (har givetvis båda med mig) som har fått RS-virus. Äter i normala fall LCHF och helammar flickorna. Nu när jag är här erbjuds bara "standardkost" på 2200 kcal vilket har fått magen att rasa så jag har problem med uttorkning och är alldeles för lite för att producera så mycket mjölk som behövs så den viktiga amningen krånglar. Maken hjälper till så gått det går men har långt in till sjukhuset och jag får inte lämna rummet, snacka moment 22.
Däremot flödar sockret i dieten, söt yoghurt, mazariner, socker till gröten och det allra bästa, sjukt söt äppeljuice. frågade om man iaf kunde få GI men det gick inte heller. Till kvällsmat idag var det risgrynsgröt, socker och kanel, lättmjölk, en skiva limpsmörgås, en skiva pressad skinka, tio gram lättmargarin och en banan inte ett rätt. Bad att få ägg till frukost men det gick inte...
Skrivet av Sofia den 20 mars, 2011 kl. 18:30 #