

19 mar kl 16:02, 2006
Jag fogar in en bra artikel från Dagens Medicin 11-06, av Professor Karl Arfors:
Livsmedelsverket bryr sig inte om att ta in ny kunskap
Trots uppenbara kunskapsbrister talar våra hälsovårdande myndigheter om för oss vad vi bör äta. Dagens läkare saknar utbildning i näringslära och överlåter detta kapitel till dietisterna, som troget följer olika myndigheters rekommendationer, bl.a. SLV:s rekommendationer för en normalviktig svensk.
Sedan gör man antagandet att överviktiga och diabetessjuka skall fortsätta med samma formel utan att ta hänsyn till modern kunskap om insulin och hormonreglering av "mättnad" och metabolism.
Att intaget skall vara mindre än de kalorier som spenderas anses självklart om man vill minska i vikt. Då har man inte tagit hänsyn till att kroppen börjar stjäla energi från muskelvävnad om den inte får nog - och att den via hormonell reglering gör kraftiga förändringar i metabolismen.
Därför är det intressant för en nyfiken medicinsk forskare att se att två författare - Skaldeman och Litsfeldt - lyckas minska vikten så radikalt och i Litsfeldts fall även bli av med diabetes2-diagnosen - när man följt en "obeprövad erfarenhet". Litsfeldt har alltså sänkt blodsocker, insulin och HbA1c genom att sluta fresta sin kropp med kolhydrater i görligaste mån - då lägger sig alltså insulinet på en låg nivå och insulinresistensen avtar. Han kan betraktas som relativt frisk (En lätt insulinresistens vid sockerbelastning kommer troligen att minska över tid. - precis som man förvärvar diabetes II, över tid beroende på mängden insulinhöjande kalorier och kroppskonstitutionen )
Dr. Vesti Nielsen, diabetesläkare från Karlshamn rapporterar också intressanta sänkningar i en grupp diabetespatienter.
"Vetenskap och beprövad erfarenhet" säger man ligger bakom Livsmedelsverkets rådgivare Bengt Vessbys rekommendationer, som då bl.a. stöder sig på Ancel Keys grafiska dokumentation av "ökad hjärtsjukdom vid ökat fettintag". Detta falsarium har funnit en genomslagskraft genom att bli citerat i en review som alltjämt citeras som sanning. Falsarium är ett kraftigt påstående - men jag kan genom att plocka värden från samma studie som Ancel Keys visa att ökat fettintag minskar hjärtsjukdom. Man kan förundras hur man söker sanning - men kan man permanenta informationen i en review, som citeras, kan man lyckas förvända synen även på våra hälsovårdande myndigheter.
Råden följer de amerikanska hälsoråden och jag kan påstå att så länge AHA, NIH och NHLBI (American Heart Ass., National Institute of Health och National Health Lung and Blood Institute) får råda kommer inte de råden att ändras - därtill är de ekonomiska bidragen från industrien för saftiga. (se "the Oiling of America" by Mary G. Enig, and Sally Fallon)
Stephan Rössner, vår estradör på "fettskräckens" sida kan dra ner skrattsalvor - men Stephan Rössner, detta är en allvarlig fråga och jag tror att ni "lågfettare" tillsammans med stärkelse- och sockerindustrien fastnat i ett paradigm om lågfettkost utan att fundera eller vilja forska vidare. (jfr situationen för Kopernicus eller ex. Semmelweiss)
Ett paradigm formar tankar, utbildning, problemområden och lösningar. Avvikelser som gör sig hörda, ignoreras tills de blir för många och hela tankesystemet kollapsar. Så får vi ett s.k. paradigm-skifte
Vad är då problemet med det existerande paradigmet? Jo, ett paradigm blir liksom osynligt och vi glömmer att det är ett sätt att se på världen, men inte det enda. Vi tror att vi ser verkligheten, när vi i själva verket ser en beskrivning av den. Vi kan bara testa sanningar inom paradigmets gränser och Vi ändrar oss inte (svårt släppa vad vi känner att vi "vet" - om ens för ett ögonblick)
Karl E. Arfors
Skrivet av Åsnan den 19 mars, 2006 kl. 16:25 #
Skrivet av Kattmoster den 19 mars, 2006 kl. 18:59 #
Skrivet av Lars-Erik den 19 mars, 2006 kl. 20:01 #
Skrivet av Jeannette den 19 mars, 2006 kl. 20:49 #
Skrivet av Annika den 19 mars, 2006 kl. 21:17 #
Skrivet av Gunilla den 20 mars, 2006 kl. 13:36 #
Skrivet av Johan den 20 mars, 2006 kl. 14:16 #
Skrivet av Annika den 20 mars, 2006 kl. 14:38 #
Skrivet av hemul den 20 mars, 2006 kl. 14:47 #
Skrivet av Annika den 20 mars, 2006 kl. 15:29 #
Skrivet av hemul den 20 mars, 2006 kl. 15:58 #
Skrivet av Annika den 20 mars, 2006 kl. 16:55 #
Skrivet av hemul den 20 mars, 2006 kl. 17:21 #
Skrivet av Zac den 20 mars, 2006 kl. 17:27 #
Skrivet av Annika den 20 mars, 2006 kl. 18:28 #
Skrivet av hemul den 20 mars, 2006 kl. 21:50 #
Skrivet av Annika den 21 mars, 2006 kl. 07:00 #