

27 okt kl 13:00, 2009
Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 12 Kommentarer | Permalink
Även Helsingborgs Dagblad skriver om Sara Holmbergs forskningsresultat att naturligt mättat fett, tillsammans med grönsaker och frukt, är nyttigt för hjärtat.
Jag håller ju med om att grönsaker är bra, i måtttlig mängd. Men frukt är jag skeptisk till, pga högt sockerinnehåll och kraftig besprutning. Men den som vill tro att frukt är nyttigt kan väl äta det då. Huvudsaken att den äter generöst med naturligt fett.
Copyright © 2008 Doktor Dahlqvists blogg. All Rights Reserved | Designed by Free CSS Templates
Template modified by Passagen | Powered by Roller Weblogger 4.0.
De buntar ju ihop frukt med grönsaker såsom det sker varje gång det pratas om hur vi ska äta nyttigare. Även bär brukar räknas in i som frukt. Det är en viss skillnad på innehållet i de tre grupperna.
Skrivet av maxiq den 27 oktober, 2009 kl. 15:42 #
http://www.expressen.se/halsa/1.1758581/mattat-fett-kan-vara-nyttigt
Finns även på denna adress i Expressen
Skrivet av Hans Bodin den 27 oktober, 2009 kl. 17:44 #
Redan den 16 mars i år förekom på Newsmill följande artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/16/mattat-fett-skyddar-mot-hjartinfarkt
Skrivet av Sven Erik Nordin den 27 oktober, 2009 kl. 17:44 #
Det är ju skillnad på frukt och frukt också. Äpple och bananer går inte att jämföra. Hallon och blåbär borde gå att äta på morgonfilen.
Skrivet av Lisa den 27 oktober, 2009 kl. 17:44 #
Helsingborgs Dagblad hade också en bra artikel i våras. De är inte så fetträdda som Sydsvenskan.
Skrivet av Stig Hastrup den 27 oktober, 2009 kl. 17:44 #
skoj med lite positiva nyheter. hoppas att fler börjar äta riktigt nu.
Skrivet av anna i Sörmland den 27 oktober, 2009 kl. 22:13 #
Hallå där!
Skall bli intressant och kul att läsa Eva Kullenbergs svarsartikel (Tidningen finns ju i hennes upptagningsområde).
Hon tycker ju fortfarande att mättat fett är farligt och kommer att gå i svaromål om hon nu hinner(har tagit en bloggpaus). :wink:
Skrivet av Zonen den 27 oktober, 2009 kl. 23:51 #
Det är EN vetenskaplig studie vi pratar om. Frukt o grönt äts i mängder i många länder där hjärt- och kärlsjukdomarna är mer sällsynta än här, MEN även i kombination med att fler röker. Hur ska man tolka det i Dahlqvists värld? Bra att röka, men kombinera med mycket frukt o grönt i så fall...
Skrivet av Revs den 28 oktober, 2009 kl. 08:35 #
Den studie som Sara Holmberg gjort tar väl ingen hänsyn till övervikt, som jag förstår. Men kontentan är väl ändå att LC-HF metoden ändå kan tillgodoräkna sig nyttan av vanligt fett i kombination med t.ex. grönsaker, för mindre risk för hjärt-kärl problem.
Skrivet av Anders Lundberg den 28 oktober, 2009 kl. 08:35 #
Tja, utan frukt/grönt gav ju inte fettet någon effekt i den här studien. Sen kan man väl döma ut frukt om man vill, jag tror stenhårt på dess nyttighet. Sen säger en del att de går upp i vikt av frukt, men det var ju inte det som studien gällde.
Skrivet av Mattias den 28 oktober, 2009 kl. 08:51 #
Men alltså.............det är ju mejeriprodukter som är det som har studerats, inte mängden mättat fett. Hon har ju inte mätt hur mycket mejeriprodukter utan bara intag dagligen eller inte dagligen. Det verkar helt fel att dra slutsatsen att mycket mättat fett är nyttigt utifrån denna studie? Hennes hypotes är ju nämligen så att det behövs fett för att ta upp nyttiga ämnen som skulle finnas i frukt och grönsaker (dock besväras hon inte med att nämna något exempel), detta kan ju lika gärna tolkas till att vilket fett som helst främjar upptag. Varför övertolkas studier om och om igen?
Skrivet av Therese den 28 oktober, 2009 kl. 09:51 #
Therese, Det finns väl i alla fall ingen anledning till att tro att naturligt mättat fett är farligt?
Och om det inte är farligt, utan snarare nyttigt, så finns det väl ingen anledning till att äta lågfettprodukter?
Skrivet av Annika D den 28 oktober, 2009 kl. 09:59 #