

14 jan kl 16:00, 2011
Nu har jag läst Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Det är en alldeles utmärkt bok om LCHF.
Första delen är som en spännande thriller om hur man vetenskapligt kommer fram till att LCHF är den bästa kosten för hälsan att äta, särskilt för metabolt sjuka och överviktiga.
Den enda väsentliga invändningen jag har är mot kolesterolkapitlet. Där skriver Andreas att små täta LDL är orsak till kärlförträngning. Om det nu verkligen är så att dessa partiklar är signifikant överrerpresenterade hos metabolt sjuka säger det ju inget om orsakssamband.
Minns att hjärtinfarktpatienterna har lägre LDL än friska, det talar emot orsakssamband.
Sista delen av boken består av värdefulla praktiska råd för lågkolhydratkost, och svar på vanliga frågor.
Ett utmärkt tillskott i floran av LCHF-böcker alltså.
Jag är så glad för din skull att Andreas skriver så positivt om din banbrytande insats för LCHF. Utan ditt trägna och entusiastiska arbete hade vi inte varit där vi är. Synd bara att du fått betala ett så högt pris för ditt pioniärarbete. Med tiden kommer nog all kritik att försvinna då du bevisligen får rätt i alla avseenden!
Skrivet av MEM den 14 januari, 2011 kl. 16:30 #
MEM, Tack för dina vänliga ord. Jag hoppas att du har rätt, och att jag får upprättelse en dag.
Men det viktigaste är att LCHF segrar, för mänsklighetens hälsas skull. Min person är betydelselös i det perspektivet.
Skrivet av Annika D den 14 januari, 2011 kl. 17:29 #
TBC-mat vad är det?
Något som Cornelis fick för att de trodde att han hade TBC, som han inte hade!!!
Skrivet av off topic den 14 januari, 2011 kl. 17:30 #
Boken väntar att bli läst hemma hos mig, har Martin Ingvars "Hjärnkoll på maten" pågående.
Ser framemot att läsa boken.
Tack för tipset om "LCHF-vänliga" läkare, hittat någon som förstår att jag inte vill börja med statiner!
Jag är ju frisk :)
Skrivet av Leena den 14 januari, 2011 kl. 17:37 #
Man kan ha väl ha "lågt LDL" och stort antal små LDL-partiklar samtidigt. Det första är ju den totala vikten på kolesterolet i LDL-partiklarna, och hög vikt kan uppnås med få men stora partiklar.
Skrivet av Patrik Hägglund den 14 januari, 2011 kl. 18:08 #
off topic, Jag vet inte vad de menar med TBC-mat, men jag vet att man gav patienterna mat med mycket fett och protein på sanatorierna, eftersom man märkte att tb-patienterna blev friskare på den kosten. De fick HFHP-mat, men med en hel del kolhydrater också förstås.
Skrivet av Annika D den 14 januari, 2011 kl. 18:15 #
Patrik H, som det nu är så kan man väl inte i vanliga laboratorier skilja på små och stora LDL, så då blir ju den mätningen meningslös. Jag tycker inte att det är angeläget att införa rutin med att mäta små täta LDL heller, eftersom den enda vettiga åtgärden om värdet är högt är att äta LCHF, och det kan man ju göra lika bra utan den mätningen.
Den som har en oro för sina kolesterolvärden bör nog äta LCHF. Det finns ingen undersökning som visar att man inte behöver äta LCHF.
Skrivet av Annika D den 14 januari, 2011 kl. 18:22 #
Annika D,
De enda som jag vet mäter detta är olika laboratorier i USA: Berkeley HeartLab, Atherotech, LipoScience.
Om det skulle få genomslag och ersätta dagens kolesteroltest så tror jag fettskräcken vore ett minne blott, eftersom man då kan se att minskad mängd kolhydrater och ökad mängd fett ger klart bättre kolesterolprofil.
Dock så är frågan vad som kommer först. Ändring av testmetoder brukar heller inte ske i brådrasket.
Här är en bra populärvetenskaplig artikel: http://www.menshealth.com/health/understanding-cholesterol-and-heart-disease
Skrivet av Patrik Hägglund den 14 januari, 2011 kl. 19:46 #
Tillägg till mitt senaste inlägg:
Jag ser att Genova Diagnostics - som i Sverige representeras av Scandlab - har ett test: "CV Health", som i sin tur utförs av LipoScience (som jag nämnde ovan):
http://www.genovadiagnostics.com/files/profile_assets/further_information/cv_health_1pager.pdf
Så teoretiskt sett borde man kunna få ett sådant test utfört även här i Sverige. (Jag hittar det dock inte på Scandlabs sida.)
Skrivet av Patrik Hägglund den 14 januari, 2011 kl. 20:10 #
Ja det är bra att forskare inte ger upp någon gång, för oss "obildade" känns det som ett hopp.
Och ja, vi är många nu som känner glädjen av Andreas bok och som MEM skriver här,det är en skön beskrivning av LCHF´s pionjärer och inte minst den upprättelse Du Annika får i texten.
Jag blev alldeles varm i hjärtat när jag läste stycket "Njurunda"
Skrivet av Ethel Loberg den 14 januari, 2011 kl. 21:21 #
Det lär vara sant att det återstår forskning för att säkert kunna demonstrera ett orsakssamband mellan sdLDL och hjärtsjukdom.
Men nog ser sambandet troligt ut idag tycker jag.
Skrivet av Doc den 14 januari, 2011 kl. 22:12 #
"Matrevolutionen" är en livsviktig bok. Etablissemanget utmanas utan krusiduller och allt fler upptäcker hur grundlurade vi är. Tack alla läkare och professorer som vågar kritisera SLVs fettsnåla "söta" kostrekommendationer.
SLV, som har folkhälsan på agendan, har tyst och stilla övergått till att rikta sina rekommendationer ENDAST till friska och normalviktiga personer UTAN att synliggöra detta för diabetiker, överviktiga, sjukvård ... Man behöver inte vara professor för att inse vilka konsekvenser denna tysta kursändring får i praktiken. Tala om svek!
Hur länge tänker vi finna oss i att Livsmedelsverket får gå på i sina ullstrumpor?
Skrivet av anhörig den 15 januari, 2011 kl. 06:42 #
anhörig,
mycket bra uttryckt av dig - "att SLV stilla övergått till att rikta sina rekommendationer ENDAST till friska och normalviktiga personer UTAN att synliggöra detta för diabetiker, överviktiga, sjukvård..."
Att ständigt ha sjukvården/äldrevården emot sig är tärande!
Skrivet av Anhörig till äldre diabetiker den 15 januari, 2011 kl. 09:26 #
Instämmer också i " anhörig den 15 januari, 2011 kl. 06:42 #".
Helge
Skrivet av 213.112.199.83 den 15 januari, 2011 kl. 13:04 #
anhörig till äldre diabetiker,
Man borde närmare undersöka vad som är tanken med dylika "arbetsrutiner" hos ytterst ansvarig (vem det nu är) för verksamheten?
Skrivet av anhörig den 15 januari, 2011 kl. 13:12 #
Det tycks vara något fel på passagen just nu så jag kommer inte in i redigeringsläge. Ofta när det är fel på Passagen så står det kvar hela helgen. Så jag får väl nöja mig med att skriva kommentarer, om det nu går.
Skrivet av Annika D den 15 januari, 2011 kl. 13:54 #
Eftersom du är så kritisk till diagnosticering av sdLDL tycker jag du borde göra en sökning på pubmed och färska upp minnet med nya artiklar, två bra publicerade i Clinica Chimica Acta.
Skrivet av bma den 16 januari, 2011 kl. 22:28 #
Skön formulering i Mens Health-artikeln om kolesterol:
"And you may well imagine that pizza grease and butter are magically transported from your gut to your arteries, but that's like using sock puppets to explain the workings of a supercomputer."
Kolesterolmyten är nyckeln i hela den här härvan.
Kan man få ordning på det så löser man de flesta problem.
Skrivet av Gabriel den 18 januari, 2011 kl. 11:53 #
Nu har jag läst ut Matrevolutionen, en mycket bra bok som också ger inspiration att gå ut missionera,när du var i Alinsås sist så var vi några som kände att de skulle vara bra att träffas och prata i hop oss, men de har ju inte blivit av, men nu har jag ringt runt och nu ska vi träffas ett gäng på söndageftermiddag och prata nyttig mat och dela med oss, de ska bli riktigt kul, som matrial har jag flera av dina böcker och nu Matrevolutionen,tack Annica för att du fins för de är du som fört in mej på denna förträffliga väg.
Skrivet av Gun-Britt den 18 januari, 2011 kl. 15:21 #
Jag önskar att Livsmedelsverket ska offentliggöra att dom haft fel till ALL sjukvårdspersonal, hög avlönade som lågavlönade, kvinnor o män, sjuka o friska. Vi får glömma alla miljoner/miljarder som gått till snedvriden forskning som stöttar fel industri.
Alla aktieägare, stötta jordbruket bonden o mejerier. Stötta industri som tänker ekologiskt.
Övertyga oss att vi är däggdjur med två hörntänder som säger att vi nog är lite rovdjur. Att vår mage är anpassad till kött och inte så mycket gräs. Det får kossorna göra, ja processa s a s. ;oD
Skrivet av Berit Westerlund den 18 januari, 2011 kl. 18:40 #
Berit Westerlund, till att börja med kunde SLV ta sitt ansvar och tydliggöra att nuvarande kostråd endast vänder sig till friska och normalviktiga personer, alltså inte till diabetiker och överviktiga! Hur många vet det och vilka konsekvenster får det?
Skrivet av anhörig den 18 januari, 2011 kl. 19:33 #
Annika, du skriver att hjärtinfarktpatienter har lägre LDL än friska och att det skulle tala emot orsakssambandet, men det gör det ju inte!
Tvärt om så stödjer det du skriver den teori som Andreas förfäktar i sin bok, att risken för hjärtinfarkt ökar om en större del av LDL består av sdLDL. För LDL-mängden, räknat i mmol/l som i artikeln du refererar till, blir ju faktiskt lägre om en större andel av partiklarna utgörs av sdLDL!
Skrivet av Lekman den 20 januari, 2011 kl. 23:27 #
Lekman,
Eftersom sdLDL inte mäts i dagens rutinsjukvård så är frågan bara av akademisk art. Det viktiga är att dagens kolesterolmätningar är helt ointressanta. Alla som är måna om sin framtida hälsa bör äta LCHF, istället för att hålla på med kolesterolmätningar.
Skrivet av Annika D den 21 januari, 2011 kl. 08:15 #