

04 jul kl 10:29, 2008
Vi är många som har provat medelshavsdiet men inte blivit friska på det. Först när vi övergick till LCHF blev vi friska, och i många fall även slanka.
En forskargrupp vid en epidemiologisk institution i Aten har nu kommit med en epidemiologisk studie som visar att hög följsamhet till medelshavsdiet, MD, som innebär hög andel olivolja, baljväxter, frukt och grönt, sädesslag, fisk - men mindre andel av rött kött och mejeriprodukter, innebär mindre risk för cancer och hjärtsjukdom.
Samma forskargrupp har tidigare kommit med motsvarande studie som visade att högproteinkost gav mera hjärtsjukdom.
Jag anser ju att den största kost-orsaken till cancer och hjärtsjukdom är livsmedelsindustrins produkter, där margariner och omega-6-rika matoljor står för den största skuldbördan, men att även tillsatser och föroreningar bidrar till de nuvarande folksjukdomarna.
Högt kolhydratintag, med påföljande hög insulinnivå, hjälper även till att försämra hälsan.
I denna studie kan jag inte finna någon jämförelse med dessa födoämnen, utan olivolja påstås jämföras med smör. Det är väl troligen inte många i studien som har ätit smör, utan i stället margarin? Är det så att de påstår att jämförelsen är mellan olivolja och smör medan det i själva verket är jämförelse mellan olivolja och margarin?
Jag skulle önska att det gjordes en jämförande studie mellan MD och LCHF. Den kan med fördel göras på hjärtsjuka och typ-2-diabetiker, då får man ett snabbt utslag, eftersom de är så sjuka.
Etablissemanget säger att det är oetiskt att prova LCHF eftersom det är så farligt för hjärtat. Socialstyrelsen har dock i sin utvärdering visat att det inte finns några studier som visar att det är farligt. Karlshamnsstudien har visat att LCHF ger en förbättrad hjärthälsa. Det finns alltså inga etiska hinder för en sådan studie.
Jag fick en kommentar från en diabetesläkare angående denna studie: "Var det medelhavskosten som gjorde det, eller var det något helt annat i dessa människors livsstil? Det nästa är ju dessa små relativa riskminskningar, som i princip kan betyda vad som helst, och i varje fall inte tyder på något orsakssamband, utan på confounding factors, som vi inte kan klassificera, därför att vi inte känner till dem. Innan man kan tala om orsak, måste riskökningen vara stark. Tvåhundra procent talar man vanligtvis om, eller 75 % riskminskning, som senare upprepas i alla studier. (jämför rökning och lungcancer: 2000 % riskökning. Ålder och frekvensen tjocktarmscancer: 1000 % per år från 55-75 år) Problemet med denna typ av studier är att det är svårt att ta dem på allvar". Ett mail från en forskare:
Malmö-studien var av samma storlek. Hos kvinnorna i Malmö-studien såg man ingen trend mot ökad cancerförekomst, men en plötslig topp av cancerförekomst vid HÖGT olivoljeintag (alltså ingen trend, så det får anses som en statistisk tillfällighet)
"Den där studien är ju skriven av ILSI-folk, t.ex. Pagina Lagiou. Trichopolou är dotter till Trichopolous på Harvard, som fått en professur för att han räddat en kemidirektör vid Rohm and Haas. I USA på en avdelning drygt 50 fick lungcancer samtidigt efter exposition för en viss kemikalie. Trichopolous skrev att det var passiv rökning, och kemidirektören donerade så till Harvard som tack. Professor T samarbetar med Hans-Olov Adami, bland annat i lobbyingföretaget Exponent. Samma gäng låg ju bakom den studie som påstod att Atkins skulle vara skadligt.
De är inte forskare, de är välbetalda fuskare och inget annat."
Det konstiga med den av etablisemanget omhuldade "Medelhavsdieten" är att effekten avtar ju längre man kommer från medelhavet!!?
Man har menat att det antagligen handlar mer om egenproducerat och ett social samanhang där man inte kan ta maten ur en kultur och få med alla fördelarna bara ur kosten.
"Ett hälsosamt urval av nordeuropeisk husmanskost ger ännu bättre hälsa än medelhavsdieten, visar en holländsk studie. Nu undersöker forskare om det är vår svenska husmanskost som gjort oss till ett av de mest långlivade folken på jorden."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_351210.svd
Numera då medelhavsbefolkningen övergått från att vara självförsörjande fattigbönder till att bli moderna industriarbetare äter dom alltmer industriellt framställd mat och det visar sig att då drabbas dom ochså av fetma och andra vällevnadssjukdommar!
Skrivet av "Mythbuster" den 04 juli, 2008 kl. 17:17 #
Som typ2diabetiker ställer jag gärna upp som försökskanin i en undersökning som jämför MD med LCHF, förutsatt att jag får äta LCHF. Den andra vågar jag mig inte på idag med mina fina värden!
Skrivet av Karin20 den 04 juli, 2008 kl. 17:17 #
Det finns en hel del myter om vad "medelhavskost" är för något!
"The author of this theory, and the first to describe the Mediterranean diet in these terms, was Ancel Keys, architect of the lipid hypothesis, namely that heart disease is caused by "the major dietary villain," saturated fat from meat and dairy products."
"The question that the believers haven't asked themselves is this: Was the lean, so-called Mediterranean diet they observed after the war the true Mediterranean diet? Or were they observing the tail end of deprivation engendered by half a decade of conflict? Were the inhabitants of Crevalcore and Montegiorgio abandoning the traditional Mediterranean diet, or were they taking it up again? And did Keys miss the sight of Italians enjoying rich food in the early 1950s because Italians had never done such a shameful thing, or was the visiting professor too poor at the time to afford anything more than plain pizza in a sidewalk cafe? "
http://www.westonaprice.org/traditional_diets/meddiet.html
Skrivet av "Mythbuster" den 04 juli, 2008 kl. 17:17 #
Problemet ligger i att de flesta tror att den traditionella sk medelhavskosten är mager. Det är den inte. Torkat kött, främst skinka, feta salamikorvar, ister och annat animaliskt är ett mycket stort inslag i den kosten. Att bara stirra sig blind på pasta, bröd och olivolja är bara dumt.
Och hur vet jag då detta? Jag kommer från ett medelhavsland såklart. Åker du utanför en stad till en bonde så kan jag lova dig att du inte ser en lättprodukt så långt ögat når.
Skrivet av Kärnfrisk den 04 juli, 2008 kl. 17:17 #
Befinner mig idag i Athen, Grekland. Här hittar man idag i kyldiskarna både smör gjort på komjölk, smör av getmjölk och flera olika märken av sk butteroil dvs ghee. Det finns även en enormt utbud av ost (inte bara feta) som tillverkas enligt olika recept i nästan varenda by. Smakar ofta lite som fäbo-ost gör i sverige. Man hittar även ganska lätt ister i en medelstor matbutik enligt min uppfattning.
Tyvärr verkar många av de yngre grekerna ha vänt sig mer mot snabbmat och socker under de senaste 15-20 åren. I Athen ser man mer och mer riktigt feta människor och mer billigt margarin och soja/majsolja i butikerna.
Matpriserna har ökar enormt sedan man införde euro vilket jag tror hjälper till att dessa billigare mer onyttiga fetter fått fotfäste i grekland.
I hamnstaden Pireus har jag sett extremt feta gathundar som linkar fram med svullna magar mellan sopkorgarna. Det var nästan övertydligt när jag såg en pitbullliknande blandrashund liggande på gatan stor som ett mindre gödsvin tuggandes på en brödlimpa i solen.
Samtidigt rullar tv-reklamen för diet thé, vibrationsplattor att ha på bullmagen och olika dietklinikers underkurer.
Skrivet av Lasselars den 05 juli, 2008 kl. 08:24 #
Lasselars,
Tyvärr verkar det ju som om även många runt medelhavet lärt sig äta medelhavskost, med mycket tydligt resultat...
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 05 juli, 2008 kl. 08:29 #
Hej, ville bara tacka för en fantastiskt informationsrik blogg. Kommer att besöka den ofta då jag nyss börjat äta enligt lchf. Länka gärna till min blogg som i och för sig är i sin linda.
Kram från Sussi
Skrivet av Sussi den 06 juli, 2008 kl. 22:37 #
Jag tror att den traditionella medelhavsdieten är bra, om man lever ett traditionellt liv I SOLEN, vilket de flesta inte gör i Medelhavsregionen, numera jobbar mánga inomhus (jag bor i Spanien). De äldre här äter mkt kött, fisk, fágel, ägg, ost, yoghurt, riktigt smör (iaf de som inte blivit hjärntvättade än) och mkt frukt och grönsaker till detta. Mkt forskning visar ju att D-vitamin är mkt viktig just för att förebygga hjärt och kärlsjukdomar, och en hel del andra sjukdomar. Eftersom det finns regioner i världen där man alltid har tillgáng till söt frukt och grönsaker borde det vara naturligt att de som bor där kan äta det hela áret om - om det finns frukt finns det ju sol. Den moderna Medelhavsdieten inneháller allt mindre protein och fett och alltmer kolhydrater, här finns ocksá mánga med viktproblem, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar. I Norden inneháller den traditionella kosten mkt mer fett, speciellt animaliskt som inneháller mkt D-vitamin.
Skrivet av Emelie den 08 juli, 2008 kl. 21:20 #