Moroten

15 mar kl 18:08, 2011

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 41 Kommentarer | Permalink

Jag har alltid tyckt om morötter. Min man har odlat morötter sedan han flyttade till vårt hus och de har varit en del av vår basföda hela tiden jag har bott här. Han förvarar dem i sand över vintern, och de klarar sig tills nästa skörd kommer. Det enda onaturliga med morotsodlingen är att vi måste använda odlingsduk över den för att inte morotsflugans larv ska äta upp skörden.

Inom LCHF säger vi att det är OK att äta grönsaker som växt ovan jord. Det inkluderar inte moroten. Rödbetor och kålrötter bryr jag mig inte så mycket om, det är sällanmat för mig, men moroten ligger mig varmt om hjärtat.
I mitt inlägg "Mina blodsockerserier" har jag testat blodsockret efter middagar med morot. En rå morot, gnagd, höjde inte blodsockret. En finriven rå morot höjde inte heller blodsockret. Igår åt jag två tallrikar med fisksoppa med riven morot i, motsvarande en medelstor morot per person. Det höjde inte heller blodsockret. Idag har jag också ätit en morotsmåltid. Jag grovrev två rejält stora morötter och kokade den stora mängden det blev i en dryg dl grädde, i ca 7 min. Lite salt och peppar på. Det åt jag tillsammans med 2 kokta ägg. Blodsockret före var 5,3. Blodsockret efteråt varje halvtimme blev 5,4-6,2-5,5-5,1-5,0-5,0.
Den enda blodsockerförhöjningen var alltså 6,2 en timme efter måltiden. Det är inte imponerande med den stora mängd morot jag åt.
Så jag vågar nog fortsätta att äta ca en morot per dag, rå eller tillagad, och även tillåta andra att göra det.

Morots näringsdata på fineli.fi.

Synpunkter?

Kommentarer:

Inte heller jag kan välja bort moroten.
Vill tipsa dig och andra som älskar morot, om en speciell morotssallad.
Riv moroten grovt. Fräs i smör.
Blanda i en rejäl klick cf.
Smaka av med salt,svartpeppar och citron.
Hackade cashewnötter i blir extra gott.
Ät ljummen eller avsvalnad.

Skrivet av EllenPellen den 15 mars, 2011 kl. 18:30 #

Tack för informationen, värdefullt med dina tester. Vågar du prova med potatis, t ex rårakor stekta i smör.

Skrivet av Maggie den 15 mars, 2011 kl. 19:09 #

Morot är bra även ur miljösynpunkt om den odlas och äts i Sveige.

Skrivet av Lena den 15 mars, 2011 kl. 19:30 #

Morot innehåller väl bara 5-6gram kolhydrater per 100gram? Inte direkt potatisnivå om man säger så.

Skrivet av Funderaren den 15 mars, 2011 kl. 19:49 #

Potatis innehåller ca dubbelt så mycket kolhydrater som morötter. Skulle vara roligt att veta hur mycket blodsockret höjs av en liten portion råstekta potatis.

Skrivet av Maggie den 15 mars, 2011 kl. 20:09 #

Riven rå morot gav alltså ingen blodsockerhöjning...låter finemang tycker jag :)
Men tidigare kunde jag ta nästan en halv tallrik med riven morot, det kanske är att överdriva men en del kommer det säkert bli framöver.

Skrivet av Lilja den 15 mars, 2011 kl. 20:21 #

Maggie, Jag ska testa med en liten skivad råstekt potatis någon dag.
Man kan skölja av lite stärkelse från potatisskivorna innan man steker dem.
Återkommer om det.

Lena, ja jag kan knappast tänka mig något snällare mot miljön än morötter.
Vi gödslar med gräsklipp.

Skrivet av Annika D den 15 mars, 2011 kl. 20:26 #

Rotsaksfräs är min favotit! Fräs lika delar grovt riven morot, kålrot, palsternacka + skivad gul lök/vitlök efter smak. Börja med löken och stek övriga rotsakwr några minuter i rikligt med smör. Salta och krydda med favoritryddorna ...

Skrivet av Mums den 15 mars, 2011 kl. 20:43 #

Om man råriver potatis till råraka så är det ju stärkelsen som håller ihop plättarna, man kunde ju vattna ur en ganska stor del av stärkelsen och blanda i ett ägg för att få ihop det. Jag har inte provat själv, men i teorin tycker jag att det verkar bra, kanske du kan testa Annika, som ändå gärna mäter effekten?

Skrivet av kråkan den 15 mars, 2011 kl. 22:21 #

Ellen--

Jag måste bara fråga vad cf står för i ditt recept

Skrivet av Leif G Magnusson den 15 mars, 2011 kl. 22:43 #

Kråkan, Jag ska försöka göra det en dag.

Leif, cf brukar betyda creme fraiche

Skrivet av Annika D den 15 mars, 2011 kl. 22:46 #

Vi får nog i oss mycket litet av kolhydraterna i råa rotfrukter.

Kokar man potatis sprängs cellväggarna och stärkelsen blir fri och börjar brytas ned till glukos, därför smakar kokt potatis sött.

Någon som ätit rå potatis och tyckt att den smakar sött?

Skrivet av Frank Nilsson den 15 mars, 2011 kl. 22:49 #

Livsmedelsverkets tabell för energiinnehåll i rå morot och andra grönsaker är uppmätt då alla cellväggar har krossats. Det lyckas man knappast med om man tuggar på en rå morot.

Skrivet av Kenneth Johansson den 15 mars, 2011 kl. 23:11 #

Jag wokar i oliv- eller kokosolja samt smör varje dag, oftast lök, zucchini (squash), paprika, broccoli, morot och ibland potatis.
En av varje ;-)
Kryddar med salt och nymald peppar.
Laddningen räcker i flera dagar för två.

Skrivet av Bertil Lind den 15 mars, 2011 kl. 23:50 #

Jag har länge tyckt att LCHF:s generalisering om grönsaker ovan jord respektive under jord är missvisande. Den är ett arv från Atkins utan relevans.
Den enda underjordsgrönsak som är ett reellt problem är potatisen. Rättika och rädisa är utmäkta LCHF och ligger lägre i KH än många ovanjorsgrönsaker. Även majrova och kålrot ligger unde 5 g KH/100g.
Morot, rödbetor, rotselleri ligger mellan 5-10 g KH men är ingen problem för de allra flesta i de mindre mängder vi äter dem.
Värt att veta o moroten. När den kokas länge omvandlas en del fibrer till ren fruktos. Det är därför okt morot smakar sött.
Jordärtskockan är precis som potatisen en rotknöl och ligger lika högt i KH. Jag har tidigare därför avrått från den men nu fått lära mig att en stor del av kolisarna är inulin som inte höjer blodsockret. Därför rekommenderades faktiskt jordärtskockor till diabeteiker i en kokbok från 1925 som jag skrivit om här:
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/5756/-Sockerdiet-diabeteskost-fran-1925.aspx

Skrivet av Per Wikholm den 16 mars, 2011 kl. 05:25 #

Härligt, har saknat att knapra morot ibland :)

Skrivet av Tjockis bloggen den 16 mars, 2011 kl. 09:45 #

Morotsknapring är också nyttig motion för tänderna.
Segt kött är iofs också motion för tänderna, men mindre angenäm.

Skrivet av Annika D den 16 mars, 2011 kl. 10:23 #

Tack för inlägget, det bekräftar de råd jag ger. Talet om ovan/under jord blir gärna lite förenklat, men det underlättar i den "grovmaskiga" kommunikation som exempelvis media innebär. Men visst kan de allra flesta äta lite morötter och även en del andra rotsaker, potatisen undantagen för flertalet. Sedan handlar det självklart också om mängd och konsistens. Man måste ju inte göra en slätmixad morotssoppa eller rotmos för den delen...

Och Leif G Magnusson, cf står säkerligen för creme fraiche...

Skrivet av Therese den 16 mars, 2011 kl. 10:27 #

Jag håller helt med dig Annika! Min mormor odlade morötter på landet och gjorde en ljuvlig morotsstuvning som jag fick när jag var barn (tyvärr med lite mjöl i då ;-), men jag överlevde! ;-)
Hon såde varannan rad morötter och varannan rad lök. Morotsflugans larv gillar nämligen inte lök och hon fick alltid perfekta morötter!

Skrivet av ny08 den 16 mars, 2011 kl. 11:04 #

ny08, vi provade att odla lök tillsammans med morötterna, men morotsflugan gick inte på det. Det var inte förrän vi lade duk över morötterna som vi fick behålla skörden.

Skrivet av Annika D den 16 mars, 2011 kl. 11:55 #

Detta är fullständigt ovetenskapligt men jag har känt mig lite småhängig på sistone. Den här veckan har jag ätit köttfärslimpa, en morot och CF till lunch varje dag och både orken och humöret har fått sig en rejäl boost, och blodsockret har känts stabilt. Morot är - till skillnad från sockerflingor - grrrrreat!

Sedan vill jag också slå ett slag för rättika, den har bara 2-3 kh/100g och är lätt kokt vrålgod att göra gratäng på - godare än potatis då en aning av rädisekaraktären bevaras.

Skrivet av Anders Sjölander den 16 mars, 2011 kl. 12:12 #

Jag gillar morötter men har följt regeln Inga underjordsgrönsaker sedan jag började med LCHF för tre år sedan, så jag har låtit bli att äta morötter. Har någon med diabetes gjort samma test som Annika? Annikas test kanske bara gäller för dem som inte har diabetes. Jag har diabetes typ2 och tänker testa.

Skrivet av Karin den 16 mars, 2011 kl. 12:37 #

Tack för den moroten ;)
Det är ju en väldigt nyttig grönsak, särskilt med smör till, som lockar fram de fettlösliga vitaminerna.
Och smör äter vi ju gott om till, så då blir det ju ett bra komplement till maten.

Lök är något som jag inte använder så mycket av längre, har mer gått över till purjolök. Magen mår mycket bättre av den.
Vore intressant med en blodsockerserie på olika löksorter.

Skrivet av Birgitta Höglund's Mat den 16 mars, 2011 kl. 14:12 #

Karin, Enligt mitt glukostoleranstest i "Mina blodsockerserier" så är jag kraftigt kolhydratkänslig, och faller inom gränsen för diabetes t2. Jag hade blodsocker 13,2 efter två timmar, och enligt vissa sidor så har man diabetes om man ligger över 11.

Skrivet av Annika D den 16 mars, 2011 kl. 15:00 #

Birgitta H, Jag äter aldrig lök i de mängderna att den kan höja blodsockret. Jag brukar ha lök av olika sorter i maten och de höjer inte blodsockret.

Skrivet av Annika D den 16 mars, 2011 kl. 15:02 #

Glädjande det här med mojoten.
Lite fibrer vill man ju ha.

Skrivet av Dennis den 16 mars, 2011 kl. 16:00 #

Det var just potatisen som gjorde att jag snubblade i min LCHF-värld! Skulle en människa verkligen kunna äta sig sjuk om man bara äter LCHF plus potatis oavsett mängd?

Nej där gick min logiska gräns och jag inser att det handlar mer om kvaliten på kolhydraterna precis som det handlar om kvaliten på fettet.

Äter man LCHF+potatis och allting är tillagat i solrosolja så är det säkert möjligt att fortfarande äta sig sjuk, men då beror det på fettet och inte kolhydraterna.

Skrivet av Subcalva den 16 mars, 2011 kl. 16:51 #

Annika, om man är ovan vid att äta kolhydrater som vid LCHF så har jag förstått att det är normalt att få höga blodsockervärden initialt. Har för mig att jag läst Kostdoktorn skriva något om det men hittar inget på hans blogg.

Hittade bara ett blogginlägg här http://blogg.passagen.se/lits/entry/glukosbelastning med en kommentar från SSS som verkar peka i samma riktning.

Skrivet av Subcalva den 16 mars, 2011 kl. 17:03 #

Det är faktiskt väldigt intressant det Annika skriver, att råa morötter inte höjer blodsockret. Jag har alltid varit rädd för det. En tid i mitt liv var jag råkostare. Tålde inte uppvärmd mat - blev så trött, stela och smärtande leder. Började med LCHF; det gick bra ett tag men sedan kom smärtorna och stelheten tillbaka samt en smärta kring mjälten. Prövade råkost igen - smärtorna osv försvann men jag kan inte äta för mycket frukt. i alla fall inte omogen importerad sådana. Det triggar min eviga vandringar in å ut i köket...nu undrar jag om det här att INTE höja blodsockret, också gäller riktigt mogen frukt. Å så undrar jag varför de röda blodkropparna tenderar att klumpa ihop sig en stund efter en varm, stekt/kokt måltid? Blir inte blodets syresättning lidande då?
Kramiizar!

Skrivet av Lena Buhr den 16 mars, 2011 kl. 23:43 #

Lena Buhr, Enligt mina mätninger höjer varken råa eller kokta morötter blodsockret nämnvärt, trots sin relativt höga kolhydrathalt.
Frukt däremot höjer blodsockret.
Jag vet inte vad du menar med att de röda blodkropparna klumpar ihop sig efter en varm måltid. Jag har aldrig märkt av det.
Men om du inte tål varm mat, låt den då kallna innan du äter den.

Skrivet av Annika D den 17 mars, 2011 kl. 08:55 #

Subcalva, Om man som jag är känslig för vissa kolhydrater, som i spannmål, potatis och socker, så är det ju bra att kunna äta annan mat som inte höjer mitt blodsocker. Se i Mina blodsockerserier.

Skrivet av Annika D den 17 mars, 2011 kl. 08:57 #

Annika, Jo, men det är förväntat att du är känslig eftersom du inte är van att äta kolhydrater. Om du skulle äta mer kolhydrater i form av kokta morötter och potatis under en vecka så skulle dina värden förmodligen se helt annorlunda ut.

Har du sett killen som åt 20 potatis om dagen i 60 dagar och inget annat? Han gick ner i vikt och fick förbättrat blodsockervärde och lägre triglycerider. http://www.20potatoesaday.com/

Nu menar inte jag att man bara ska äta potatis, men hans resultat pekar på att icke-raffinerade kolhydrater är precis lika välgörande som det mättade fettet.

Förut sa jag att jag åt LCHF numera passar NOLM bättre in på mig. Näringsrik Oraffinerad gärna Lokal Mat

Skrivet av Subcalva den 17 mars, 2011 kl. 16:12 #

Subcalva, De som resonerar som du tänker inte på att många av oss som nu äter LCHF tidigare åt mycket av långsamma kolhydrater och lite fett, och på det blev sjuka och överviktiga.
Jag ser ingen som helst anledning till att träna upp min förmåga att tåla mera kolhydrater. Jag är jätteglad för att hålla mig under 6 i blodsocker hela dagen på en mat som är god och mättande, och som håller mig normalviktig och frisk.

Skrivet av Annika D den 17 mars, 2011 kl. 17:15 #

Subcalva, Förresten så höjer ju inte morot mitt blodsocker knappt alls, och potatis ganska lite. Det är spannmålen som höjer mitt blodsocker kraftigt.

Skrivet av Annika D den 17 mars, 2011 kl. 17:17 #

Hejsan hejsan; tack Annika.
Jo, i raw food kretsar talas det om 'matsmältningsleukocitosis (stavade jag rätt nu?)att de vita blodkropparna höjs efter ett intag av UPPVÄRMD mat samt att de röda blodkropparna 'klumpar' ihop sig också s k Rouleu Formation, eller som man får göra ibland när man skall ta prover; inte äta något innan blodprov etc. Då ser man tydligen inte rikigt hur 'blodet mår' om man äter en vanlig kokt/stekt måltid - blodkropparna har fått en annan form. Att äta kall avsmalnad hjälper inte - vad det nu är som går förlorat när man TILLAGAR/UPPhettar maten kan vara en del värmekänsliga vitaminer, mineraler, enzymer osv som går förlorat och att jag då inte tar upp tillräckligt med näring utifrån det, eller att kroppen/blodet reagerar som det gör när jag äter kokt å stekt mat likt ovan. Jag trodde ju nu att rotfrukter INTE var bra men nu så när man läser att tex RÅ morot inte höjer blodsockret får mig att undra: gäller det alla råa frukter, bär, rotfrukter osv. I såfall kan råkostdieternas förespråkare ha rätt.Att råkost är bäst - inga vitamienr går förlorade, ingen leykositocis inträffar och blodsocker och blodkroppar förhåller sig i normalt tillstånd. Kan vara en förklaring till varför jag reagerar med mjka, smärtfria leder vid RÅ-kost. Därmed icke sagt att enbart råa frukter och bär är bra i längden (köttprotein e ju bra osv), men det får mig att undra, liksom.
MVH Lena!

Skrivet av Lena Buhr den 18 mars, 2011 kl. 09:54 #

Lena B, Rotfrukternas kolhydrater är inneslutna i cellulosaväggar som gör att kroppen inte kommer åt dem i rått tillstånd. Vid tillagning så spricker cellulosan upp och tarmen kan komma åt sockret/stärkelsen.
Detta med att de röda blodkropparna klumpar sig efter tillagad mat låter som tveksam klinisk relevans. Finns det statistik på att raw food-are blir friskare/lever längre än de som äter tillagad mat?
Jag kan tänka mig att de som bara äter rå mat får näringsbrister i stället.

Skrivet av Annika D den 18 mars, 2011 kl. 10:29 #

Annika, Men långsamma kolhydrater och lite fett kan betyda två vitt skilda saker. Om man äter kolhydraterna i form av mycket spannmål och i övrigt äter lite fett i form av olivolja (eller annan fröolja) som är framställd genom upphettning och som dessutom stått på köksbänken i flera månader så kan man absolut äta sig sjuk. Om man istället äter rotfrukter och smör/kokosfett så äter man sig frisk även om man äter lågfett OM man äter tillräckligt många kalorier för att på det sättet få i sig tillräckligt mycket näring. Det är viktigt, för många gör misstaget att sätta likhetstecken mellan lågfett och lågkalori.

Jag är övertygad om att vete är en stor bov i dramat men inte för att det innehåller kolhydrater utan mer pga av gluteninnehållet. Idag vill industrin dessutom framställa bröd så snabbt som möjligt med kort jästid vilket gör att fytinerna som hindrar mineralupptaget inte bryts ner som det gör när man jäser surdeg. När man tillverkar mjöl idag görs det med stålvalskvarnar vilket siktar bort grodden i kornet. Den innehåller fett och andra näringsämnen och gör att mjölet härsknar snabbare om det får vara kvar. Därför vill industrin ta bort den för att öka hållbarheten och därmed tiden som mjölet kan stå på hyllan i affären. De kan på det sättet få mindre svinn och en större vinst.

Skrivet av Subcalva den 18 mars, 2011 kl. 11:30 #

När jag skrev " men inte för att det innehåller kolhydrater utan mer pga av gluteninnehållet" så borde jag skrivit

" men inte för att det innehåller kolhydrater utan mer pga av TEX gluteninnehållet." Jag nämner ju fytin senare men även lectin är ett problem med spannmål.

Skrivet av Subcalva den 18 mars, 2011 kl. 11:33 #

Annika, För att förtydliga ännu mer så måste jag säga att jag inte förespråkar lågfett. Max näring per kalori är min lite raljanta devis.

Med tanke på att Weston Price konstaterade att maten hos de befolkningsgrupper han besökte innehöll 30% mer näring än hemma i Cleveland så bävar man för hur mycket sämre vår mat är idag.

Om vi inte får i oss tillräckligt mycket näring (och då menar jag INTE kalorier) så är det väl inte konstigt om kroppen minskar på ämnesomsättningen i rent självförsvar, samt skapar ett sug för få oss att äta mer?

Skrivet av Subcalva den 18 mars, 2011 kl. 12:04 #

Subcalva, Jag tror att du har helt rätt, om man undantar framför allt potatisen från rotsakerna. Potatis är mest bara en kolhydratprodukt.

Skrivet av Annika D den 18 mars, 2011 kl. 13:17 #

Det är mycket bättre att tillaga moroten än att äta den rå. Det kommer frigöra mer kolhydrater ja men kolhydrater är inte gift utan en naturlig del av våran föda. Det kommer också frigöra vitaminerna i moroten och göra den mer lättsmält.

Råriven morot är inte värd så mycket.

Skrivet av fluffy_ferret den 21 mars, 2011 kl. 07:33 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg