

02 apr kl 10:58, 2009
Här kan jag samla intressanta artiklar om kost på Newsmill.
Ni får i kommentar tipsa om fler som jag kan ta in här.
Mer kor och grisar efterlyses för miljön av William Jonsson
Livsmedelsverkets kostråd är hopplöst enfaldiga av Thore Persson
Om man låter fan styra skutan så hamnar man åt helvete till av Thore Persson
Annika Dahlqvist tar bloggmakten i egna händer av Agneta Lindhag
Livsmedelsverket bluffar av Sven-Erik Nordin
Fettskräckens förfärliga följder för diabetikerna av Sven Erik Nordin
Fett och kolesterol - fyra paradoxer (öppet brev till forskarsamhället) av Sven Erik Nordin
Total förvirring i officiella kostråd av Sven Erik Nordin
Livsmedelsverket avslöjat - och pressen tiger av Sven Erik Nordin
Kan man läsa på Livsmedelsverket? av Sven Erik Nordin
Varför vill inte Socialstyrelsen ha friska diabetiker? av Sven Erik Nordin
Varför verkar diabetiker så ointresserade av sin hälsa Sven Erik Nordin 090313
Problemet med kolhydratsnål kost... av Sven Erik Nordin
Tror Livsmedelsverket att vi alla är svagbegåvade? Sven Erik Nordin 090521
Läkare och sköterskor känner inte till lagen Sven Erik Nordin 090611
Ordmagi och okunskap orsakar onödig ohälsa av Sven Erik Nordin 090908
Ingen erfarenhet tycks tala emot LCHF av Sven Erik Nordin 090908
Livsmedelsverket har övertygat mig av Sven Erik Nordin
Bekymra dig inte om ditt kolesterolvärde av Sven Erik Nordin
Här är listan på Newsmill på SE Nordins artiklar
Vilseförda dietister av Lars O Berglund
Dags att dumpa experterna? av Lars O Berglund
Vilset verk står fast, men har inget att säga av Lars O Berglund
Sägnen om det fettlösa fornfolket av Lars O Berglund 090801
Bibelns folk nästan oskyldiga, tack för det, av Lars O Berglund 090803
Så göder man grisar Lars O Berglund 090805
Avsutten professor ger inte upp Lars O Berglund 090807
Hippokrates tillbaka igen - men varför Lars o Berglund 090816
Trollkonst på bantarkliniken av Lars O Berglund 0908
Lura aptiten en bra affär Lars O BErglund 090826
Svältbantning ingen trevlig dödsorsak Lars O Berglund 090903
Gamla ord får ny betydelse av Lars Berglund 090927
Så förnekas verkligheten av Lars O Berglund 091006
Den hemliga konsten att bli fet av Lars Berglund 091012
Dietist får blunda för direktiven av Lars Berglund 091016
Mormors pannkaksfläsk av Lars Berglund 091027
Vägen från 137 kg av Anna JD Jacobsson
Kostpolitiska maktåtgärder av Carl Norberg
LCHF-kosten har gett mig många hälsovinster av Catrine Månsson
Livsmedelsverkets kostrekommendationer saknar vetenskaplig grund av Catrine Månsson
Professor Rössners kaloriteori stämmer inte av Jeff Holgers
Så fick jag rätt om det goda fettet av Annika Dahlqvist
Det är inte fettets fel. Annika Dahlqvist
Såhär resonerar jag om svininfluensan Annika Dahlqvist 090905
Om influensavaccin och svartlistning Annika Dahlqvist 091018
Pseudovetenskap och charlataner dominerar i kostdebatten 091104 av A Karlsson
Vem sponsrar Marit Paulsens propaganda? av Rune Lanestrand
På TXT-TV
Folkhälso(vegan-institutet?)- institutet säger:
"En del av pengarna kan förslagsvis
läggas på ekologiska livsmedel", säger
avdelningschef Anita Linell. Att äta
mindre köttoch istället äta mer
vegetariskt blir också billigare.”
Skrivet av blurr den 02 april, 2009 kl. 11:41 #
Läs senaste "illustrerad vetenskap"
Där står det att gladiatorerna åt massor av spannm¨l bönor och torkad frukt- en vegetarisk kost med stora mängder kolhydrater, som gjorde att gladiatorerna blev feta.Det var meningen. Ett ordentligt lager fett funkar som en naturlig sköld mot angrepp med treudd och dolk.
Mvh
Masen
Skrivet av Masen den 02 april, 2009 kl. 13:02 #
Hej, ledsen om detta inlägg kommer "fel", men jag hittade en sida om en amerikansk studie om högt fett intagt och ökad risk för kärlproblem. Är denna studie riktigt utförd? jag har ej läst orginalet endast ett abstrak på sidan
http://www.redorbit.com/news/health/1642110/highfat_diets_can_contribute_to_heart_disease/index.html
Mvh Richard
Skrivet av Richard den 02 april, 2009 kl. 13:18 #
Richard,
Hittar inte studien, men min första reaktion var: Vad är den normala födan för möss? Hela kolesterolrädslan kom ju av att de matade kaniner med kolesterol.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 02 april, 2009 kl. 14:05 #
För övrigt stämmer det ju inte med observationer på människor som gjorts här, där det finns otaliga observationer av LCHFare som tvärtom fått bättre hjärt- kärlhälsa av en högfettkost.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 02 april, 2009 kl. 14:12 #
Det pratas om insulinpåslag som något negativt. Insulin har flera bra funktioner,bla att bygga upp muskler. Fattar inte det med LCHF dieter..Ren idioti.leva på fett o grönsaker slutar med att man blir en grönsak:) Klart om man sitter i soffan och inte rör på sig så kanske det är bra. Men för oss normala människor som rör på oss så krävs det energi i form av kolhydrater och det går inte att byta ut mot annat.
Skrivet av Peter Björk den 02 april, 2009 kl. 15:16 #
Peter Björk,
Mina muskler består huvudsakligen av animaliskt protein och deras huvudsakliga energikälla är fett. Består dina av pasta och potatis?
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 02 april, 2009 kl. 15:57 #
Peter B, ett normalt insulin är nödvändigt och nyttigt, men ett högt insulin är sjukdomsframkallande.
Sen beror det på hur mycket man rör på sig hur mycket kolhydrater man tål utan att det blir sjukdom utav dem.
Naturligt fett höjer inte blodsockret och insulinet.
Skrivet av Annika D den 02 april, 2009 kl. 17:12 #
Peter Björk: "Men för oss normala människor som rör på oss så krävs det energi i form av kolhydrater och det går inte att byta ut mot annat."
Jag är en normal människa, äter fett, protein, minimalt med kolhydrater och styrketränar tre gånger/vecka. Du som är så säker på att kolhydrater inte är utbytbara kan väl förklara hur min träning kan fungera bättre nu än när jag åt kolhydrater. *väntar med spänning*
Skrivet av Lotta den 02 april, 2009 kl. 18:58 #
På Stenåldern!!
Ut i skogen Peter och leta dina kolhydrater men rör för guds skull inte älgen i min fångstgrop:-)
Skrivet av Wille den 02 april, 2009 kl. 20:10 #
Hej på dig - Peter Björk!
Tycker att du skall läsa Kostdoktorns intervju med Colting på länken enligt nedan!
Han behöver mycket energi och den energi han behöver ser han mer som "rätt näring"! Tänk om alla andra av Sveriges Elitidrottsmän/Landslagsmän tänkt och gjort på samma sätt!
Då hade dom istället vunnit en massa medaljer istället för att ligga i sjuksängarna efter sina kolhydratuppladdningar som utarmat hela deras immunförsvar!
Rätt näring/energi är svaret! (Och inte kolhydrater eller pastauppladdningar mm)
http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting
Skrivet av Zonen den 02 april, 2009 kl. 21:52 #
Jag har inget emot fett och grönsaker. kanske lät så i mitt förra inlägg. Det jag menar är att det är svårt att prestera bra utan energi från kolhydrater..Man utgår från sig själv och sin egna erfarenhet när det gäller kost och träning. Alla har sin kostideologi. Min är att jag presterar uselt utan kolhydrater. Sen är det ju skillnad på olika sorters kolhydrater och visst blir man sjuk/överviktig av fel sorts kolhydrater.
Skrivet av Peter Björk den 02 april, 2009 kl. 22:46 #
Hmm..själv presterar jag hur bra som helst med LCHF..bättre faktiskt än tidigare när jag åt som "vanligt. Det är 1 år och 3 mån sedan jag bytte till denna kost.
Skrivet av Marit den 02 april, 2009 kl. 23:52 #
Peter,
Du har alltså testat att ställa in kroppen på riktig fettdrift? Tar kanske någon månad.
Kolla in här:
www.livlinan.eu
Läs de dokument som handlar om kost och idrott. Bl a
http://www.livlinan.eu/html/myter.html
http://www.livlinan.eu/html/fettdrift.html
Skrivet av Wille den 03 april, 2009 kl. 00:39 #
Hej,
Nu har vi kört igång projekt "SKOLMAT" på www.lchf.biz med syfte att återerövra kostdemokratin i skolan.
Vi börjar med Partille kommun och vi hoppas att fler drabbade kommuner följer oss i spåren.
Allt går att sälja med mördande reklam (bokstavligen). De som vet vad margarin är, skulle aldrig komma på tanken att köpa det och än mindre äta det.
Skrivet av Leif den 03 april, 2009 kl. 00:43 #
Zonen,
1. Vi har många elitidrottsmän som vunnit massor av medaljer med klassisk kost och lyckats betydligt bättre än Colting. Det ska vi inte glömma, även om jag tycker alla dessa pastauppladdningarna som vanliga amatörer gör är alldeles onödiga.
2. Colting förespråkar en kost som jag tycker är väldigt förnuftig, men den ligger ju långt från LCHF. Isåfall närmre zon diet.
Skrivet av Anders L den 03 april, 2009 kl. 08:09 #
Anders L,
Då tänker du på No Carb, inte Low Carb. Inom LCHF finns en ganska stor spännvidd beroende på individuela förutsättningar. Det du ser här är ju oftast den modell som är avsedd för en person som lider av en eller flera delar i det metabola syndromet, medan Colting ligger i andra änden som frisk och smal elitidrottare.
Sedan är det möjligt att det med tiden och med fler försök kommer att visa sig att även han skulle vinna på att minska kolhydraterna ytterligare, något som jag misstänker. Speciellt vid vila men även vid det mesta av träningen, jag är inte helt övertygad om att han skulle vinna lika mycket på att minska kolhydraterna ytterligare just i samband med tävling.
Men som sagt, han tillhör ju extremfallen vilket ju innebär att hans kost behöver anpassas till det.
Vi har också många elitidrottsmän som äter en mer klassisk kost som det går mycket bra för, de enstaka gånger de klarar sig utan skador. Just att de håller bättre är ju en av de saker idrottare som provat LCHF upptäckt. Se t.ex. de Norska fotbollslag som kört en idrottsanpassad variant av LCHF en tid och som märkt av en tydlig minskning av skadefrekvensen.
Man vinner inga tävlingar från bänken eller sjuksängen.
I många idrotter där man tävlar i en serie under längre tid är det ju vanligt att den som vinner totalt inte vunnit en enda deltävling, men mycket konsekvent kommit 2:a eller 3:a i alla tävlingarna, medan den som vunnit en deltävling ofta missat en annan helt och tappat viktiga poäng.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 03 april, 2009 kl. 10:05 #
Hej Annika! Jag skriver till dig av desperation och akut behov av hjälp och råd angående främst blodsocker. För att göra en lång historia kort började jag svimma, få yrsel, bli väldigt trött mm för nåt år sedan. Åke ambulans till akuten några ggr men man hittade ingenting, min husläkare sa att jag var stressad och hade drabbats av panik ångest. Kände mig inte alls stressad och fortsatt dock att svimma, en gång på hälsocentralen o då började jag bli erbjuden undersökningar hos neurolog. De hittade ingenting och jag fick gå med ekg ett dygn som visade på att hjärtat slog oregelbundet och ojämnt. Fick då ett vecko ekg som styrkte teorin om att hjärtat kunde vara orsaken till mina svimningar. Fick en revildosa inopererad som visade på att jag inte har hjärtfel men att hjärtat rusade från ca 55 slag/min till ca 180 slag på några sekunder visa tidpunkter om dagen främst mellan tolv och ett på dagen. Vanligtvis så brukar jag svimma efter klockan ett på em o fram till tre fyra. Men fick ial seloken utskriven för att minska hjärtrusningarna. Då påbörjades en utredning om att jag har ngt endokrint problem och att ev blodsockret dippar som föranleder svimning. Har mätt mitt blodsocker i ca en månad nu och endast lyckats hitta en dipp då blodsockret föll från ca 5,0 till 2,0 på mindre än en halv minut..Sen blev jag lite borta igen men dock inte helt avsvimmad, lyckades stävja detta med socker..Efter ett par minuter var blodsockret normalt ca 5 igen. Jag var dock trött ett par timmar efter. Tilläggas kan att svimningarna har accelererat sedan ca augusti då vi kom hem från utlandet (massor med öl o fet mat på semestern) därefter en stadig viktuppgång på nu tretton kilo trots att jag äter nyttigare och nyttigare. Blodsockret ligger oftast på mellan 4-4,9 när jag vaknar och går upp till ca max 6,5 då jag äter. Om jag äter en stor portion rusar blodet och jag blir högröd i ansiktet under ca tio minuter efter sen lugnar det ner sig därefter frusen o kall. Har märkt att jag också får mer "kaffedarr" av ex vitt ris.. Har försökt få tid hos endokrinolog men utan resultat. Var inlagd på sjukhuset i går och i natt för att de ville ta blodsocker under natten när jag sov. Åt en stor middag när jag kommit till sjukhuset(från korvkiosken) korv, mos pommes o räksallad samt en läsk och blodsockret gick som mest upp till 6,3 därefter rätt snart ner till 4,9. Två timmar senare, på sjukhussalen, åt jag en smörgås o en mugg m nyposoppa. Då togs blodsockret igen samma resultat 4,9 sen fick jag inte sova för de sa att blodsockret var för lågt? så jag var tvungen att dricka två muggar nyponsoppa igen. Då började blodet rusa och hjärtat att slå och magen stod ut som en kanonkula. Visade detta för personalen som skulle skriva in detta i journalen. Blodsockret var ff 4,9 så jag fick order om att ligga ner m huvudet lågt. Därefter fick jag äta två smörgåsar m massor m apelsinmarmelad o dricka ett glas mjölk o sen gick blodsockret upp till 5,6 o då fick jag sova (halv fyra i natt) I morse sa läkaren synd att du inte svimmade i natt o dina prover var bra (blodsocker o blodtryck 113/73) så nu får du åka hem. Om det visar nåt på blodproven (fick inte veta vad de skulle ta men det var väldigt ovanliga prover) så kommer du att kallas till endokrin. Känns jättejobbigt för mig och då jag fortsätter att gå upp i vikt och har varit under utredning så länge står jag inte ut mer (svimmade för en vecka sen hos läkaren o då sjukskrev han mig på halvtid i några veckor, han sa inget om stress då) kan jag börja med LCHF - dieten och kan den hjälpa mig att må bra? O sluta svimma? Och gå ner i vikt? O bli mitt vanliga gamla jag, nu är jag jämnt trött, sliten och sur? Kan den göra någon skada? Ska försöka att promenera en halvtimme varje dag med bara orken kommer. Har varit lite rädd att gå själv då jag ibland "faller med en duns) och ibland seger ihop när jag svimmar..Tacksam för snabbt svar!!! Tack på förhand /H ps jag är 42 år
Skrivet av Gävletjeje den 03 april, 2009 kl. 10:45 #
Gävletjejen, Jag kan ju inte säga vad som felas dig, utan du måste fortsätta utredning hos läkare. Detta med hjärtrusningar och röd ansiktfärg efter måltid får mig att associera till en homonproducerande tumör: Carcinoid
Skrivet av Annika D den 03 april, 2009 kl. 11:01 #
Gävletjejen
Är du utredd för låg ämnesomsättning?
Skrivet av a den 03 april, 2009 kl. 12:35 #
Gävletjejen,
ett blodsocker på 4-5 är väl bara bra? Rätta mig någon, om jag har fel! Det kanske bara är personalen som har börjat se för höga nivåer som något normalt?
Men dippar ner till 2, och hjärtrusningar och svimningar låter riskabelt. Du MÅSTE kräva att bli noggrannare undersökt.
Om LCHF kan hjälpa? Det vågar nog ingen av oss direkt påstå, du verkar ju inte precis lida av metabola syndromet. Men det är väl värt ett försök. Personligen skulle jag åtminstone föreslå ett totalt uteslutande av alla spannmålsprodukter och baljväxter. Lektiner och andra ämnen misstänks orsaka mängder av olika besvär, som ofta inte visar sig förrän efter många år. Men gör gärna en successiv nedtrappning under ett par veckor, för att minska på eventuella övergångsbesvär. Och kompensera med mer naturligt fett, som du säkert hört.
Om LCHF kan skada? Det kan jag inte tänka mig. Men lyssna gärna på fler röster.
Skrivet av molle den 03 april, 2009 kl. 14:05 #
Hej!
Är det sant att kommentarer som går emot LCHF tas bort?
Jag själv är LCHF:are, men gillar inte åsikts-censur. Kvalificerade dumheter kan förstå att man tar bort, men inte meningsskiljaktigheter.
Skrivet av HerrBanan den 03 april, 2009 kl. 14:10 #
Lotta: Kroppen syntetiserar den glukos som behövs när vi inte själva tillför tillräckliga mängder i kosten. Människan klarar sig inte utan glukos, men vi behöver inte nödvändigtvis få i oss den genom maten.
Kenneth: Det var det dummaste jag hört. Hur skulle en LCHF kost minska skaderisken jämfört med en vanlig blandkost. Du skriver mycket konstigt som du varken har kunskap om eller kan backa upp med bevis.
Herrbanan: Jag har bara fått något enstaka inlägg raderat. Även om jag inte är motståndare mot LCHF så uppfattas jag nog som kritisk och allmänt jobbig. Tror inte Annika använder sig av censur.
Skrivet av Kemisten den 03 april, 2009 kl. 14:49 #
Kenneth tänker nog på vad Colting sa i sin intervju med Kostdoktorn.
Dvs. Colting äter 5000-6000kcal /dygn när han hårdtränar och då satsar han på näringsmat och inte enbart energimat.
Mer energianpassad föda(oftast kolhydrater som inte är essentiellt)tär på immunförsvaret vilket nu inte näringsrik mat gör på samma sätt!
Så inte var det dumt sagt, snarare klokt!
Skrivet av Zonen den 03 april, 2009 kl. 15:40 #
Vad Folkhälso(vegan-institutet?)- institutet säger:Att äta
mindre kött och istället äta mer
vegetariskt blir också billigare.”
Detta är nog sant och ingen säger nog emot, men alla kanske inte vill ha ett billigt liv utan mera rikt och sunt.
Skrivet av John den 03 april, 2009 kl. 16:11 #
HerrBanan, Vi tar bara bort kvalificerade dumheter, inte seriösa meningsskiljaktigheter.
Skrivet av Annika D den 03 april, 2009 kl. 16:44 #
Jag har läst mycket om din diet och blev intresserad av den. Köpte några böcker och studerar dem mycket noga. Jag blev övertygad om dietens fördelar och startade det nya året med att dra in på kolhydrater. Det gick bra, sötsuget försvann efter ett tag och jag var glad. Nu skulle jag ta itu med min övervikt (ca 25 kg) och typ2 diabetes. Så den 16/2-09 startade jag mycket strikt diet. Inga kolhydrater, grösnsaker eller frukt. Bara fett mat, ägg, grädde, creme fraiche, ost, fett fisk, fläskfärs m m. Mina förväntningar var stora men vågen rör sig knappt och blodsocker är högt (ca 12). HJÄLP ! Vad gör jag för fel. Ha regelbunden kontaktk med diabetessköterska(som förespråkar denna diet). Träffade henne senast igår och det visade sig att jag gick upp i vikt och att blodsocker är fortfarande högt. Hon kan inte förstå varför mitt blodsocker inte sjunker. Har också värk i hela kroppen. Jag tror på fettdieten och tänker inte avbryta den, men någonstans gör jag fel.
Tacksamt väntar på svar.
Grazze
Skrivet av Grazyna Wattrup den 03 april, 2009 kl. 17:24 #
Grazyna, Även matmängden kan spela roll. Du ska dra ner på kolhydraterna i botten. Även proteinintaget bör hållas på en normal-låg nivå, och inte för högt. Sen får man prova ut hur mycket fett det är lämpligt att äta för att uppnå viktnedgång.
Om sockret ligger för högt trots strikt LCHF, av lagom mängd, så får man kanske titta på om insulinhalten är för låg.
Å andra sidan borde ju vikten sjunka om man har insulinbrist. Insulinbrist ger ju ökad fettförbränning.
Det är inte lätt att förstå detta när det inte fungerar.
Skrivet av Annika D den 03 april, 2009 kl. 17:35 #
Kemisten: Ja, det är klart att den gör det. Varför tillsätta kolhydrater via kosten? Kroppen är en smart apparat som allt för många människor fibblar med i onödan.
Skrivet av Lotta den 03 april, 2009 kl. 17:57 #
För det första välkommen hit ner till Skåne om en månad, Annika! Jag kommer att vara närvarande på en av dina föreläsningar.
Jag undrar om en sak som hände i TV för nån vecka sedan då du anklagades av Annika R av att vara militant, jag har själv tänkt på det. Varför är du det,iallafall ibland? Jag har en speciell bakgrund som gör att jag frågar..mina erfarenheter gör att jag bör dra mig tillbaka men istället så frågar jag.
Skrivet av Eva i Skåne den 03 april, 2009 kl. 18:00 #
Zonen: Jag uppfattade det som han syftade på skaderisken, men jag kan ha missuppfattat. Oavsett vad poängen var så tycker jag det är viktigt att kunna backa upp det man säger med fakta och bevis, håller du inte med?
Håller med om att en näringsfattig kost mycket riktigt sänker immunförsvaret. Men att immunförsvaret skulle hämmas av kolhydrater låter inte riktigt rätt. Snarare tvärtom.
Br J Nutr. 2008 May 9;:1-9. The effect of a pre-exercise carbohydrate meal on immune responses to an endurance performance run.
"Conversely, consuming 30-60 g carbohydrate x h(-1) during sustained intensive exercise attenuates rises in stress hormones such as cortisol and appears to limit the degree of exercise-induced immune depression."
Exercise, nutrition and immune function
Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 115–125
Skrivet av Kemisten den 03 april, 2009 kl. 18:07 #
Lotta: För att en ketogen kost även har andra, mindre bra biverkningar. Å andra sidan har jag faktiskt aldrig påstått att det skulle vara farligt att dra ner på kolhydraterna. Det är säkert något de flesta skulle må bra av.
Vi kan vända på din fråga. Varför äta mättat fett när kroppen utan problem kan syntetisera även dessa själv?
Skrivet av Kemisten den 03 april, 2009 kl. 18:12 #
Kemisten, Varför inte äta mättat fett när det inte är onyttigt?
De oxiderande omättade dubbelbindningarna är aggressiva och inflammationsframkallande. Det är bara några få gram per dag av vardera omega-3 och -6 som är nödvändigt att tillföra med födan. Mättat fett orsakar inte inflammation. Överskottskolhydrater och överskottsprotein orsakar inflammation. Det enda som inte orsakar inflammation är alltså mättat fet.
Skrivet av Annika D den 03 april, 2009 kl. 20:37 #
Eva i S, Man kan inte planera hur man ska vara i TV, det blir som det blir.
Det är viktigt när man ska kämpa mot det arroganta etablissemanget att man inte är för försynt, utan sticker fram hakan och skapar uppmärksamhet. Då kan det ibland bli att man blir för militant.
Skrivet av Annika D den 03 april, 2009 kl. 20:43 #
Militant = krigisk, kämpande, stridande = passar in på Annika D! Kämpar för vår sak. Ta dom arroganta busarna som skiter i vår hälsa.
Skrivet av babo den 03 april, 2009 kl. 20:57 #
Länken bakom
Kostpolitiska maktåtgärder av Carl Norberg
går felaktigt till
Vägen från 137 kg av Anna JD Jacobsson
Skrivet av molle den 03 april, 2009 kl. 22:16 #
Gävletjejen,
läs om hjärtrusning i inlägget "Frisk och pigg mamma, tack vara LCHF-kosten" på den nya bloggen Talande bevis:
http://blogg.passagen.se/talandebevis/entry/frisk_och_pigg_mamma_tack
Det är förstås inte säkert att det fungerar lika bra för dig.
Skrivet av molle den 03 april, 2009 kl. 23:49 #
I dag har Aftonbladet en artikel om dyra "Massaj-skor". I rubriken står det något om att man förbränner fett också - vilket inte tycks finnas i texten sedan. Tänk om man i stället hade uppmärksammat masajernas matvanor - som gör dem slanka och friska. De lever på kött och mjölk. Mssor av mättat fett...
Skrivet av Sven Erik N den 04 april, 2009 kl. 06:37 #
Sven Erik N, jag är rädd att snart måste tala i imperfektum här. Många har blivit av med sina betesmarker, tydligen för att man behövde en "nationalpark". Alltfler faller ifrån och får våra sjukdomar. Men över gränsen norrut finns "Borana", de håller fortfarande på med sina kor. Läs vad vi skrev om Lindroos´ "folkspillror" i Rössnerkommentaren!
Skrivet av Piltson den 04 april, 2009 kl. 08:45 #
Kanske jag borde ha tillagt att Omo-floden nu skall regleras med en damm, som skall ge el för andra människor. Både Borana och Mursi kommer sannolikt att förlora sin kultur. Alla dessa folk sitter illa till i hela världen, men för doktor Lindroos är de ju bara "folkspillror" som vi skulle klara oss bättre utan.
Skrivet av Piltson den 04 april, 2009 kl. 08:50 #
Annika: Då var det nog som jag trodde, jag läste nämligen på någon kommentar på Newsmill att här tar man bort kommentarer som är kritiska.
Skrivet av HerrBanan den 04 april, 2009 kl. 09:20 #
Efter ca 3 mån med LCHF har jag gått upp 9 kilo. Köpte test på Scandlab, det visade sig att mitt T3-värde och ratio T4-T3 var låga. Vad händer om jag börjar medicinera Liothyronin - dvs om läkaren på vc kan tolka detta test? Kan viktuppgången så snabbt verkligen bero på sköldkörteln eller är det omläggningen av kost? Jag har tagit bort kolhydraterna, lagar mat enl recept från LCHF och länkar på denna sida. Andra effekter är positiva, men, jag känner mig overkligt fet och vantrivs. Nu känns det inte trovärdigt att gå ner i vikt med den här metoden, suck.
Skrivet av Livinggood den 04 april, 2009 kl. 09:34 #
HerrBanan, Det har varit perioder under bloggens historia som jag har varit väldigt plågad av antagonisters och trolls terror. Det var oändliga mängder av bråk i mina kommentarer. Därför har jag haft kommentarsfunktionen avstängd i perioder, och senare modererat (Godkänt innan de släpptes in)kommentarerna. Sedan några månader nu har kommentarerna varit öppna, men vi raderar skräp och trakasserier.
Skrivet av Annika D den 04 april, 2009 kl. 09:37 #
Livinggood, Nästan längst ner i bloggmarginalen har jag en länk: "Svårt att gå ner i vikt"
Skrivet av Annika D den 04 april, 2009 kl. 09:38 #
Detta med lågt kolhydratvärde verkar väl som en OK idé, men det blir ju i längden rätt dyrt. Kött ( kyckling, nöt, gris) hör ju till de dyraste matvarorna man kan köpa. Sen hör man läkare som säger att ägg är farligt för kolestrolet och att man därför inte bör äta för mycket ägg, framförallt inte stekt ägg. Det är mycket i denna LCHF modell som strider mot läkarvetenskapen tycker jag.!?
Skrivet av Tony Danielsson den 04 april, 2009 kl. 09:49 #
Tony, I LCHF rekommenderar vi inte ett ökat proteinintag (kött), utan ett ökat intag av naturligt fett. Man kommer långt med att köpa fett kött och inte skära bort och slänga fettkanten, utan äta upp den i stället. Det är inte heller så dyrt att ta lite mer smör och grädde i matlagningen. Man tjänar pengar på att inte köpa en massa frukt och skräpmat.
De vanliga läkarna har ingen aning om sambandet mellan kost och hälsa, och inte heller dietister och professorer. så jag säger: Fråga inte doktorn, utan berätta i stället.
Skrivet av Annika D den 04 april, 2009 kl. 09:58 #
Min månadskostnad för mat har aldrig varit lägre än nu, när jag äter LCHF. Jag har fört ant. om matkostnader i 15 år.
Skrivet av Elvi den 04 april, 2009 kl. 11:19 #
Lisvmedelsverket är dagens svar på forntidens kyrka som brände häxor på bål och fängslade de som sade att inte jorden var universums medelpunkt.
Nu förföljer man med SVT hjälp ("Television fri från politisk påverkan" hehe) de som säger att jorden är inte platt som en kolhydratrik pannkaka. Utan jorden är rund som en skönt formad smörkula.
För flera år sedan innan LCHF fanns så skippade jag 2 liter coka kola per dag (undrar förresten hur många kolhydrater det var) och började äta frukost med bregott och ost. och gick ner från 145 kg till 115. Nu kör jag på nästa steg med LCHF och har redan märkt en stor förändring. Jag är lättare i kroppen, och känner inget godissug. Frugan säger att jag snarkar inte längre, skulle vara kul att veta om fler lchf are har slutat snarka. Kram på er, speciellt dig Annika!!!
Skrivet av Bo Frick den 04 april, 2009 kl. 11:57 #
Annika: Visst, mättade fetter i sig är inte reaktiva fram tills dess att de bryts ned. När de dehydrogeneras i betaoxidationen bildas det ju organiska väteperoxider samt alkoxy och peroxy radikaler. Det bildas ju även en hel del andra radikaler vid den oxidativa fosforyleringen oavsett om elektronerna kommer från mättat eller omättat fett. Grejen är att jag ser inget konstigt med det här. Det är en naturlig process, som kroppen förövrigt tar hand om alldeles utmärkt på egen hand med NADH osv. Om vi inte hade förmågan att bilda fria radikaler skulle vi kanske ha svårare att bemöta yttre angrep från patogener m.m.
Sven erik: Du glömde alla andra hundratals faktorer som skiljer oss från dem. T.ex. att de rör sig otroligt mycket mer och äter mindre.
Skrivet av Kemisten den 04 april, 2009 kl. 12:07 #
Livinggood: Äter du några medeciner som innehåller sötningsmedel eller dricker du saft/läst som innehåller sötningsmedel/socker.
Om jag har ätit mig mätt och av misstag dricker ett glas sötningsmedelssaft så blir jag vrålhungrig direkt. Det är en hunger som inte finns något stopp på eftersom sötningsmedlet hindrar signalen mellan magen och hjärnan att gå fram och tala om att magen är full. Skulle vara kul att veta hur en dags matsedel ser ut för dig eftersom du går upp i vikt. Jag menar allt, frukost, mellanmål, snacks, lunch, middag, kvällsmat etc, och hur mycket du äter av varje.
Skrivet av Bo Frick den 04 april, 2009 kl. 13:09 #
Livinggood,
Jag har erfarenhet från ca 20.000 "elever" som kontaktat mig under de senaste sju åren. Ingen av dem har lyckats gå upp nio kg i vikt på något som liknar min kostmodell. Det är nog biologiskt omöjligt att göra det.
Världens skickligaste bantningsläkare hette Blake F Donaldon. Han tillämpade en kostmodell som liknar min i många decennier. Ingen av hans patienter lyckades gå upp i vikt, men många halverade vikten.
Sten Sture
Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 04 april, 2009 kl. 15:22 #
Kemisten: Kan du nämna några av de "hundratals faktorer" som skiljer oss från nämnda folkgrupper? Och skulle inte ändå det mättade fettets skadlighet slå igenom - om det var så farligt som Livsmedelsverket säger?
Men varför "glömmer" man dessa uppenbara orimligheter, när man hävdar att mättat fett är farligt? Om man väljer bort det som inte passar med ens hypotes, så kan man ju näsatan påstå vad som helst.
Skrivet av Sven Erik N den 04 april, 2009 kl. 17:00 #
Sten sture: Struntprat. Du kan mycket väl gå upp på en no carb high fat kost. Hur skulle det vara en biologisk omöjlighet?
Sven Erik: Kost, fysisk aktivitet, övervikt, tobaksvanor, alkoholvanor, sjukvård, medellivslängd, miljö, tillgänglighet till mat m.m. SLV säger att det kan öka risken för vissa sjukdomar, inte att du omedelbart avlider. Du kan inte säga att den lägre prevalensen av hjärt- o kärlsjukdomar hos naturfolk beror på mättat fett. Det finns en mängd andra faktorer som påverkar betydligt mer, varför tar du inte hänsyn till dessa?
Skrivet av Kemisten den 04 april, 2009 kl. 17:37 #
OK, Bo Frick: Frukost: Äggröra på 5 cm av ett baconpaket klippt i bitar i lite smör, 2 ägg+en sked räkost, te med en skvätt laktosfri mjölk.
Lunch:2 dubbla stekta ägg med ost+skinka, vatten alt. "lasagne" på färssås, riven ost, knäckta ägg
Middag:2 fetabiffar på färs med blomkålsmos på smör, lite creme fraiche, alt. broccoligratäng (enl Klaras) en karréskiva, självklart blandar jag också med lax, kassler, ost. Jag köper inte färdiglagad mat, jag lagar all mat själv. Jag äter aldrig snacks utom parmaskinka och nötter, jag dricker alltid bara vatten, nån gång rött vin, ingen frukt. Sötsug har jag i princip inget, kan ta ren kakao, pudra över sötningsmedel blanda med lite grädde om jag vill festa! Jag känner mig inte hungrig mellan måltiderna och blir lagom mätt när jag äter. Jag menar, det känns som NOLL kolhydrater, jag har koll på hur mycket som finns i de livsmedel som jag äter, och jag är ingen stor-glufs-ätare...
Suck, igen!
Tack för att ni bryr er.
Livinggood
Skrivet av Livinggood den 04 april, 2009 kl. 18:57 #
Nu har Tombola blivit omnämnd i kvällspressen som exempel på galen fanatiker.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1523031/fettkriget-ar-de-helt-fran-fettet
Skrivet av Z den 04 april, 2009 kl. 19:51 #
MASSA FRÅGOR
Har frågor och det vore kul om någon av er LCHF:are ville svara. Hur gör ni som har barn? Får barnen äta samma mat som ni? Och hur gör ni isf när barnen inte är hemma, om de ex är på kalas? Får de äta godis då? Och hur gör de i skolan? Jag tänkte med skollunch med potatis mm. Hur tänker ni omkring miljö? Har sett en del som menar att det inte är bevisat att köttproduktionen står för så mkt utsläpp men jag undrar ändå. Jag tänker inte att det just är kor i sig som ger ngn neg. effekt utan när de är döda körs omkring i europa för att styckas mm och för att det krävs mkt spannmål för att producera kött. Som jag förstår så menar ni att som ni äter har man alltid gjort sedan stenålder... men då hade man väl inte kor och grisar? Sen har jag också sett att många skrivit att det är farligt att äta transfetter (och det är väl ganska känt iof) men det jag undrar är då hur ni ser på den höga mjölkproduktkonsumtionen eftersom transfett finns naturligt i dessa produkter? Tack!
Skrivet av ida den 04 april, 2009 kl. 20:13 #
Ida,
Vi vill ju helst att barnen får helmjölk och bregott, samt att maten lagas med smör osv. Dom flestas barn äter nog som barn gör mest. Hemma får dom nog mer energi från fett än från sockerkedjor.
Vi vill att korna ska äta gräs. Där är vi ju inte i dagsläget, men förhoppningsvis så kommer vi närmare den dagen. Allt fler inser att kött och fettkvaliteén blir så mycket bättre på gräs samt att den stora miljöförlusten är att ge korna odlad spannmål.
Läs min artikel på newsmill så förstår du hur vi LCHF:are tänker.
Man hade kor och grisar på bondestenålderna (yngre).
Naturliga transfetter i mjölk är inte av samma typ som de konstgjorda. Alla dricker inte heller mjölk, men smör är det få som avstår.
Skrivet av Wille den 04 april, 2009 kl. 20:40 #
Hej Wille!
Tack för ditt snabba svar =)Hur menar du att fettkvalitén blir bättre med gräs? Det jag tänker på hur vi levde från början så var vi väl inte bofasta utan vandrade omkring?
Skrivet av Ida den 04 april, 2009 kl. 20:48 #
Ida,
En optimal kost anses ha en kvot mellan omega-3 och omega-6 på 1:1 - 1:4.
Får kor, grisar och höns äta spannmål eller om vi odlar laxen förändras denna sammansättning. Kommer inte ihåg siffrorna men omega-6 ökar mångdubbelt. Kanske 1:12 i köttet. Professor Karl E Ahrfors kan det här..och många fler.
Omega-3 har inflammationsdämpande och kärlvidgande egenskaper, medan omega-6 är inflammationsdrivande och kärlförträngande. Bägge är livsnödvändiga. Vi LCHF:are tar ofta fiskoljekapslar som tilskott eftersom vi vet att det kött vi oftast har råd med är än så länge mest spannmåls-kött.
Men det förändras. Fler och fler börjar köpa gräskött och det är ju vi konumenter som styr marknaden (och oljan då förståss).
Skrivet av Wille den 04 april, 2009 kl. 21:22 #
Livinggood: Så du har sötningsmedel i kosten, kan mycket väl tänka mig att det är det som stör din kropp om du går upp i vikt trots att du följer kosten annars. Har du tagit sockerprov någon gång för att se hur ditt blodsocker är. Ta då hellre några hallon till grädden. och riv över mörk choklad.
Skrivet av Bo Frick den 04 april, 2009 kl. 21:23 #
Vad är det för skillnad på "naturligt" och "onaturligt" transfett enligt er?
Skrivet av ida den 04 april, 2009 kl. 21:28 #
Ida,
Det finns bra beskrivningar om skillnaderna om du söker på nätet.
Hittade denna:
Nya studier
Det är svårt att genomföra jämförande studier där effekten av industriellt framställda transfetter jämförs med effekten av naturliga transfetter. Sammansättningen av olika transfettsyror i naturligt respektive industriellt framställt transfett skiljer sig nämligen markant. Istället har man tittat på intag av naturliga respektive industriellt framställda transfetter kopplat till hjärt-/kärlsjukdom i olika studier.
Vid sådana jämförelser framkommer att intag av livsmedel som innehåller naturliga transfetter (dvs mjölkprodukter och kött) snarare verkade skydda mot hjärt-/kärlsjukdom. Intag av livsmedel som innehåller industriellt framställt transfett kopplas däremot till ökad risk.
Skrivet av Wille den 04 april, 2009 kl. 22:05 #
Ida,
Jag besparade dig sökningen om denna artikel räcker:
http://www.expressen.se/halsa/2.357/1.944393/allt-transfett-ar-inte-farligt
Skrivet av Wille den 04 april, 2009 kl. 22:09 #
"Så du har sötningsmedel i kosten" - ett krm max, kanske 2ggr i veckan, tror du att det får dessa konsekvenser? Hallon får det bli, men min smak vad gäller t ex Lindts 70% choklad, har "kantrat". Efter att ha använt ren kakao, känns tillsatser och smaker så starkt, att jag hellre avstår dessa färdiga produkter. Eftersom jag inte dricker eller äter sötade produkter, känns den mängden jag pudrar över min choklad, som ytterst marginell, men vad vet jag... Efter att ha läst massor av litteratur, inkl alla länkar här, kokböcker om och med LCHF och suttit och lyssnat på Annikas föredrag, trodde jag att jag levde ett sant LCHF-liv, jag t o m avstod jordgubbar som jag älskar(Skaldeman), för det var det enda jag kunde se som anledning till viktökningen. Frukt känner jag också som en uppoffring att avstå ifrån, men jag vill göra det här rätt och "ortodox" så frukten får vara - också. Jag fortsätter såklart med kosten, det finns positiva effekter att ta fasta på. Det ska verkligen bli intressant att se om Liothyronin (sköldkörtelmedicin) blir det som förändrar resultatet. Någon som har erfarenhet och/ eller vet hur det påverkar kroppen?
Tack igen för engagemang.
Skrivet av Livinggood den 04 april, 2009 kl. 22:23 #
Ja det låter som ett klokt steg att ta bort sötningsmedlet från en annars hälsosam kost.
När jag läser dina inlägg på nytt kom jag att tänka på en annan sak, du skriver att du tar "lite" smör, och "lite" creme freche etc. Då är det inte riktigt LCHF (Low Carb and High Fat)(Lite Kolhydrater och mycket fett, "Byt du ut "Lite" fett mot mycket och ta bort sötningsmedlet.
Läs gärna detta: http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3088aafd-ed00-47f7-9821-813c8d1f7314
Skrivet av Bo Frick den 04 april, 2009 kl. 23:31 #
Hittade mer läsnyttigt: http://www.stevenacuff.com/News/print/sid=17.html
Intressant läsning om sköldkörteln...
Skrivet av Bo Frick den 05 april, 2009 kl. 00:07 #
för att sprida artikeln från dagens medicin - om det nu behövs ;-)
http://newsmill.se/artikel/2009/04/08/ska-vi-ha-kostrad-i-sa-fall-av-vem
Skrivet av catrine den 09 april, 2009 kl. 10:24 #
Intressant vad Sven Erik Nordin skriver på Newsmill ang Fråga Doktorn:
Vad Mai-Lis Hellenius "råkade" glömma att tala om, var att hennes fullständiga efternamn är Hellenius Cederholm - och att hennes make, professor Tommy Cederholm, är medansvarig för den studie hon refererade till. Hon nämnde inte heller att denne Tommy Cederholm råkar vara ordförande för Livsmedelsverkets expertgrupp i nutritionsfrågor.
Skrivet av MeAnn den 10 april, 2009 kl. 16:35 #
MeAnn m. fl. Länk här. SVTs "företagsidé"... skall var OPARTISK o MÅNGSIDIG.... dags att slippa betala TV-licens?
http://svt.se/2.60232/1.698393/public_service_-_en_demokratisk_ide?lid=puff_698388&lpos=extra_0
Skrivet av babo den 10 april, 2009 kl. 17:13 #
Här är namnen på ledarmöterna i Förvaltningsstiftelsens styrelse; sägs att SVT är OBEROENDE. Kan det vara det när det har en styrelse med politiker som tillhör regeringen?
http://svt.se/2.60232/1.907762/svt_s_agare_ledamoterna_i_forvaltningsstiftelsens_styrelse?lid=puff_699465&lpos=extra_0
Skrivet av babo den 10 april, 2009 kl. 17:22 #
Ni som nämner immunförsvaret, hur ser ni när det försvagas eller stärks?
Skrivet av Ursula Jonsson den 10 april, 2009 kl. 22:03 #
När immunförsvaret försvagas ökar risken för cancer. Det är verkligen inte bra att ha ett svagt immunförsvar.
Skrivet av Kenneth Johansson den 11 april, 2009 kl. 07:55 #
Jag tycker att man talar ofta om ett svagt eller starkt immunförsvar, om metoder att förstärka det mm, inte bara i samband med cancer. Men syns eller känns det konkret?
Skrivet av Ursula Jonsson den 11 april, 2009 kl. 09:26 #
Skall vara "hur" syns eller känns det konkret
Skrivet av Ursula Jonsson den 11 april, 2009 kl. 09:28 #
Tydligast märken man väl hur immunförsvaret fungerar på hur ofta man blir förkyld. Speciellt tydligt märks det för familjer med barn på dagis, och det har jag sett många rapporter som visar att de som äter enligt LCHF reagerar på att de sällan blir förkylda, och jag har även sett det på mina brorsdöttrar och en kompis son som naturligtvis får mat som är mer som på 40-50-talen än den som är vanlig i dag, om än inte strikt LCHF, men det behöver man ju inte heller när man inte redan är kolhydratskadad.
Cancer påverkas ju sannolikt kraftigt av mängden kolhydrater, alltså hur högt blodsocker man har eftersom cancerceller har en mycket primitiv metabolism som kräver stora mängder glukos för att producera nödvändig energi för att kunna växa.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 11 april, 2009 kl. 10:31 #
Personligen har jag och min fru förundrats många ggr sedan september 2005, när jag körde igång med LCHF, min fru en mildare variant och hur motståndkraftig man blivit (peppar, peppar..) mot div. virus. Folk omkring en på våra jobb däckas och så går man bara och väntar på att själv åka dit.
Men som mest har det kännts lite i halsen och en kort liten snuva.
Skrivet av Stefan den 11 april, 2009 kl. 11:00 #
Zonen: Jag tycker det låter trist att bara leva på supernyttig mat som bönor, linser, kyckling och sallad. Sånt som Colting mest kör på. Hemskt att aldrig kunna unna sig en pizza, glass och chips. Hur som helst är alla olika. Vi har olika kroppstyper, muskelmassa, ämnesomsättning och gener. Det gäller väl att hitta en kost och det energiintag som man mår bäst av. Sen uppskattar vi alla olika smaker. Hälso-food (bönor, linser, frukt, grönt, fullkorn) innehåller dessutom mycket fibrer, vilket inte passar allas tarmar. Gaser är ju inte jätte trevligt! Sjukast under skidsäsongen va väl Björn Ferry. Har för mig att han kör på Coltings kost? De är vänner? Kan ha fel...
Skrivet av sandra den 16 maj, 2009 kl. 21:19 #
Hejsan Sandra!
Bönor, linser, kyckling och sallad skulle jag nog klassa som nyttig mat och inte som suppernyttig mat! Bönor t ex är svagt inflammationsskapande och som du nog även tycker gasskapande....??
För oss som inte tränar så mycket så är det nog än viktigare att äta näringsriktig mat och inte enbart energimat och just det du räknar upp är även inflammationsskapande mat(spec chips!) som du bör balansera med mat som inte är inflammationsskapande!
Fiber verkar du ha koll på och där håller jag med dig!
Inte tror jag Björn Ferry kör på Coltings kost! Då hade han vunnit världscupen!!!! Klart du har fel!
Skrivet av Zonen den 16 maj, 2009 kl. 21:52 #