Planerade föreläsningar

30 dec kl 18:53, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 51 Kommentarer | Permalink

Jag skrev igår att jag skulle ställa in planerade föreläsningar. Jag har emellertid fått så mycket positiv feed back det senaste dygnet att jag mår avsevärt bättre nu. Jag tror därför inte att jag kontaktar arrangörer för att föreslå inställelse, utan de får som vanligt höra av sig själva om de bedömer att det finns anledning att ställa in planerat event. Det var en notis om min däckning på Dagens Medicin, med efterföljande många kommentarer, varav flera var triumferande: "Äntligen" osv. Jag skrev nu dit att jag antagligen inte kommer att ställa in så många föreläsningar ändå eftersom jag mår bättre idag. Då kom genast en kommentar: Aj aj, gjorde det ont i plånboken?
Det får mig att tänka på att många, tex Anna Bäsén på Expressen, tror att jag tjänar stora pengar på mina föreläsningar. Det är svårt att veta hur mycket man ska ta i arvode för föreläsning.  Förut var det meningen att allt överskott skulle gå till Dr Dahlqvists fond, men jag känner mig lite försiktigare med det nu när jag inte har någon strålande framtid som läkare längre.
Hur mycket är lämpligt arvode för föreläsning? Jag har i de flesta fall tagit 5000 + moms. Förutsatt att evenemanget bär sig, annars går jag ner i pris.
Arvodet faktureras från mitt företag, och innan pengarna når min plånbok har det avgått moms, skatt och sociala avgifter.
Sen får jag också till företaget royalty för bokförsäljningen, det är en mindre procent (Jag minns inte exakt siffra) av vad förlaget får in. Är man två författare som vid kokböckerna så är det två som ska dela på royaltys. Förlaget har både omkostnader och personalkostnader att betala.

Har ni förslag på vad som är lämpligt arvode för föreläsning, utan att någon ska tycka att det är oskäligt?

Kommentarer:

Bra Annika och kör på nu för du har en stor positiv våg i din riktning. "Det är inte ett personangrepp utan en komsumentupplysning" säger Hanno Essen… Fin lögn det. Så fortsätt du med din konsumentupplysning, nu kommer ännu fler att lyssna. Gå inte i försvar utan framför det positiva som du står för! Jag kallar föreningen Förvillarföreningen i min blogg – de har många förvillande uttalanden själva…

Skrivet av Sanna Ehdin den 30 december, 2009 kl. 19:05 #

Hej Annika!
Jag är frilansfotograf och vet hur svårt det kan vara att ta betalt för sina tjänster och sitt kunnande. Man blir ifrågasatt och måste tyvärr rätt ofta acceptera en alldeles för låg ersättning. 5000 kr ex moms är absolut inte för mycket betalt, snarare tvärtom. Om du bara anade vad vissa självutnämnda föreläsare tar för sina framträdanden.
Nej, fortsätt du om du orkar. Du är en av dem som representerar det viktigaste som har hänt på matdebattfronten. Du fick upp mina ögon. Däremot bör du vara ännu mer försiktig med media, vilket du säkert redan har förstått. Det ligger i deras lösnummersintresse att än haussa än dra ned veckans nyhet i skiten. Men vad spelar det för roll om de omtolkar allt man säger?
Det här visar bara hur kontroversiellt LCHF är. Konstigt nog. Eller så inte.
Ta hand om dig!
/Vänliga hälsningar, Inger Bladh

Skrivet av Inger Bladh den 30 december, 2009 kl. 19:36 #

Hade inte den där Birgitta Höglund vissa synpunkter på dina ev. förtjänster för ett antal veckor sedan...

Då skulle väl hennes arvode kunna passa, så slipper du säkert kritik därifrån!

Å andra sidan har hon kanske inte så många föreläsningar. dvs inget marknadsanpassat arvode.....

Tycker ditt egna förslag verkar bra om du nu själv är nöjd med det och inte hamnar på minus! Du skulle nog lägga dig lite högre och förstås gå ner om nu inte ekonomin hålls....

Skrivet av Zonen den 30 december, 2009 kl. 19:36 #

Föredragsanordnarna tjänar stora pengar på dina föreläsningar om du bara tar 5000:-, du har ofta mer än 200 personer på föreläsningarna och borde ha minst 100 kr per deltagare. Sätt det som måttstock så går det nog bättre för din ekonomi, och då ska du ändå ha betalt för din resa och logi.

Skrivet av MiaP den 30 december, 2009 kl. 19:53 #

Hej Annika!

Kul att du mår bättre och kommit på andra tankar!

Jag tycker du skall ligga kvar på din tidigare nivå, minst. Du skall absolut inte gå ner i pris!

Jag är övertygad att de flesta (vanliga människor) tycker du är värd allt gott, det du ger dem i hälsovinster är obetalbart, och som sagt var, din framtid är ju lite oviss...

Gott Nytt År!

Jim

Skrivet av Jim den 30 december, 2009 kl. 19:56 #

Ditt arvode är i underkant tycker jag. Du borde kunna ta ut det dubbla till det tredubbla utan vidare. Sedan tycker jag du skall ta hänsyn till vem som är uppdragsgivare, i vissa viktiga fall kanske du skall ställa upp mot bara havda omkostnader.
Du måste givetvis kunna försörja dig, att du har möjlighet att fortsätta sprida ditt budskap är livsviktigt för en massa människor. Du kommar aldrig att bli populär hos de myndigheter som försvarar åratal av vilseledande och företag som tjänar miljarder på att människor foretsätter att vilseledas.

Skrivet av Lars Bern den 30 december, 2009 kl. 19:56 #

Go, Annika, go,go,go!!! Vi behöver dig!!!

http://www.newsmill.se/user/bjornhammarskjold

Skrivet av MeAnn den 30 december, 2009 kl. 20:06 #

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2009%255C09%255C22%255C353689%26sectionid%3DDinapengar

Här är lite av vad andra föreläsare tar.

Skrivet av Benghan den 30 december, 2009 kl. 20:06 #

Bra att du beslutat dej för att fortsätta föreläsningarna.
Jag tror att dina åhörare inte är särskilt intresserade av denhär sortens grupp för inbördes beundran som Vof står för. Vi är vana att dom är kritiska till det som verkligen hjälper oss att bli friska, som alternativmedicin och behandling.

Du behöver inte redogöra/ängslas för dina arvoden och inkomster från bokförsäljningen tycker jag, det skulle aldrig en man göra. Jag tycker att det ger belackarna en vink om din sårbarhet.
Du är absolut bäst på att föreläsa om kost och du har rätt, det är jag och många fler övertygad om.

Gör utmärkelsen till en styrka.

Var beredd på angrepp, bli inte ledsen, det hör till spelet där du är en stor aktör. Du är bäst.

Bra TV framträdande. Du är jättesnygg i rött det ger ett kraftfullt intryck.

Skrivet av sia den 30 december, 2009 kl. 20:20 #

Här kommer ett förslag till affisch

Kom och lyssna till kvinnan som:

#Tappade sitt jobb på vårdcentral
för sina åsikter.

#Blivit blivit svartlistad från att jobba som jourvikare för sina åsikter.

# Fått "årets förtalspris förvillare”
för sina åsikter.

Kom och lyssna vad hon har för åsikter leder till allt detta.

PS ta bra med betalt de är du värd.
/MVH

Skrivet av Släggan den 30 december, 2009 kl. 20:20 #

Roligt att du trots allt kände för att fortsätta! Allt gott önskar jag dig!

Skrivet av gt den 30 december, 2009 kl. 20:28 #

Varför frågar du bloggläsarna om vilket arvode du ska ta? Känns konstigt...
Annars har jag sett klippet från nyhetsmorgon nu och jag måste erkänna att jag blir imponerad över din argumentationstaktik...den att inte argumentera eller svara på det som det gäller. Ett tips inför framtiden: Säg inte att du inte sagt/skrivit saker som med lätthet kan plockas fram på internet trots radering. Detta inlägg är rätt klarläggande: http://motbilder.se/2009/12/30/fett-doktorn-forvillar-i-tv/
Du kämpar för att människor ska må bättre och det är ju bra....men kanske du ska fundera på din strategi.

Skrivet av 83.183.243.106 den 30 december, 2009 kl. 20:28 #

Hej Annika!
Jag tycker ditt arvode är lite litet. Kan du inte ta ut arvode i förhållande till hur många som kommer och ha 5000:- som minitaxa. Jag hoppas du orkar stå emot all skit som riktas mot dej. Du är det bästa som hänt. Tänk så många människor som fått upp ögonen för all skräpmat de tidigare stoppat i sej. Jag mår helt förträffligt med LCHF. Önskar dej ett riktigt Gott Nytt År! Många kramar från Vivi

Skrivet av vivi-ann den 30 december, 2009 kl. 20:39 #

Instämmer att du kan ta det dubbla. Olle Johansson, docent på KI och internationellt mkt högt aktad vad gäller kunskaper om EMF / elöverkänslighet fick utmärkelsen för ngt år sen. Jag skulle vara stolt att vara i ett sådant sällskap. Det kostar på att gå i bräschen..

Skrivet av Johan Bonander den 30 december, 2009 kl. 20:45 #

Kära Annika,jag vill tacka dig för ditt revolutionerande kostprogram! Jag har ätit enligt dina rekommendationer sedan den 20 maj 2009 och mått väldigt bra!
Vinden mot dig kommer från väntat håll och jag tycker det är synd att du ska behöva stå i den!
Jag står på din sida och tuggar på !

Med vänliga hälsningar, Eva Bornemark, Malmö

Skrivet av Eva Bornemark den 30 december, 2009 kl. 20:55 #

Jag är föreläsare sedan många år och tar ca 11.000-20.000 av arrangörer för en kvällsföreläsning. (2,5 tim totalt.

Du borde inte ligga under den nedre gränsen med din kompetens. Mellan 18.000 och uppåt för en heldag. Inte ovanligt att få 30-35000 faktiskt.
Ta bra betalt så du kan lägga mer tid på forskning/utveckling andra dagar.
Lycka till!!

P.s. Gjorde lite ont i hjärtat på mig när jag läste artikeln i Expressen igår och tänkte stilla att alla som är snabba och först ofta får ta många smällar. Man får ju dock sällan mer än man klarar så detta grejar du ju. Du torde vara hyfsat van vid det här laget...Det är sällan för egennytta man gör det du gör. Det är för andras skull och en utveckling. Lycka till!!!

Skrivet av Lotta den 30 december, 2009 kl. 21:38 #

Gör som Göran Persson.
Även om du tar hälften av hans arvode blir det en skaplig slant.

Eller 50kr per person. 200 åhörare ger 10000kr*5 föredrag/mån=50000kr/mån
En bra lön.

http://www.resume.se/nyheter/2009/11/23/perssons-bidrag-till-stats/

Skrivet av yon den 30 december, 2009 kl. 22:18 #

Annika,

vi är nu flera tusen personer bara i Sverige som av egen erfarenhet upptäckt alla positiva effekter av lågkolhydratkost att du inte behöver fundra två gånger huruvida du har rätt eller fel. Att lågkolhydratkost gör oss friskare är jag och många med mig helt övertygade om. Att som jag initialt vara ordentligt skeptisk, innan jag själv körde igång med LCHFm är bara bra. Det visar ju på att jag omöjligen kan "skylla" på placeboeffekt. Personligen har jag blvit av med mina svåra tarmproblem (Ulcerös Colit) som jag haft sedan barnsben, idag är jag 36. Jag har också för första gången på många år knappt varit förkyld alls. Att jag också tappat några kilo är en positiv sidoeffekt! Kör på Annika! Det är en tuff kamp som vi kommer at vinna. Ett litet tips i all ödmjukhet är väl kanske att du nu, som mediakändis, får börja fundera igenom allt du skriver. Du precis som alla andra människor säger ju ibland saker som man kanske i efterhand ångrar ellet i alla fall kanske anser var lite överilade eller inte hudra procent genomtänkta. Det är inget konstigt med det och för det flesta människor så spelar detta ingen roll, men i ditt fall så kanske du tvingas till detta även om det i viss mån tar bort en del av din "spontanitet". Bara ett tips! I övrigt tycker jag att det nu är dags att vi lägger in en ännu höfra växel. Jag lovar att agiterar ännu mer :-)
Kör så det ryker hälsar en glad LCHF'are!
Anders

Skrivet av Anders Hjärpe den 30 december, 2009 kl. 22:18 #

Bra kommentar i morse,
så ska de tas, vovvarna när de gläfser då säger man antingen ett skarpt fy eller tyst. Väluppfostrad är ordf. i alla fall. Det hjälpte ju .. hm
Lyssnade på vad ordf för vovvarna hade att förtälja,
den medicinska historiken kan han uppenbarligen inte,
100 års erfarenhet av vaccinering, lägg på 100 år till så kommer vi i närheten av sanningen i Europa.
1796 vaccinerade man för smittkoppor för första gången i England, 100 år tidigare så hade Kineserna börjat vaccinera mot smittkoppor med gott resultat enl historiska källor från 1681 under kejsar Kangxi tid.
Vovven gjorde ett mycket tunnt intryck för att vara den som säger sig tala för vetenskapen i sverige, bevare oss.
Lägg den här lilla föreningen med knappt 3000 medlemmar där de hör hemma
- i marginalen -.
Vilken ankdamm,
dr Annika ruska på dig och kom ut och gör det som du är bra på, tala för varan.
Nu när du ändå är lite ute i kylan vad gäller som allmänläkare.
Varför inte åka till Norge och jobba, det är jättebra. Som syrra i alla fall. En vecka då och då kan kanske hjälpa upp ekonomin.
Sälj dig inte för billigt när du är ute och talar,
det har kommit många bra råd, minimiarvode och arvode som ökar med antalet närvarande så att även du får lite av kakan. Ha de

Skrivet av Marianna den 30 december, 2009 kl. 22:38 #

Ett sätt att beräkna skulle kunna vara följande: Du kollar medianlönen för din ålder och läkarområde (kompenserar med ev. OB-tillägg). Sedan utvärderar du hur många procent av heltidstjänst du lägger ned på LCHF (vilket ju kan vara både under och över 100%). Lägg den faktorn ggr heltidslönen. Därefter räknar du på normala traktamenten för resa/logi, lägger på det. Denna summa plockar du ut varje månad från bolaget, vilket då blir den lön du skulle ha som läkare vid den arbetsbelastningen.

Efter detta räknar du företagsekonomiskt hur stora intäkter du behöver för att klara löneutbetalningen, och därefter kan du anpassa arvodet till en aning mer än så för att säkra en konstant lön, men överskottet lägger du i LCHF-fonden. Då kan alla som ifrågasätter dina inkomster få svaret att du tar ut en vanlig läkarlön, och vad ska personen då invända mot?

Skrivet av Tomtefar den 30 december, 2009 kl. 22:40 #

Hej igen Annika,

Fler borde uppmärksamma värdet av din gärning. Utöver värdet för varje person att vara frisk har ju detta också en stor samhälssekonomisk betydelse, dels i inbesparad sjukersättning via försäkringskassan och dels slopade kostnader för landstingen för icke behövd sjukvård av respektive personer. För att inte tala om känslomässiga och ekonomiska värden för övriga berörda som då har en frisk person i sin familj, på sin arbetsplats etc.

Någon med kunskap om statistiskt rätta värden och hur man ska beräkna hälsovinster kan säkert göra en korrekt beräkning av det verkliga värdet av din gärning för vårt samhälle. Jag är övertygad om att det rör sig om många miljoner varje månad. Inte en enda av dina belackare har en chans att ens komma i närheten av en bråkdel av värdet av att betjäna samhället på samma sätt som du gör (det är nog därför dom är så avundsjuka).

Ta därför betydligt bättre betalt än vad du gjort hittills. Minst 10.000 per föredrag plus omkostnader. För föredrag där du drar fler än hundra deltagare bör du dessutom få 100,- per överskjutande person. Jag är annars övertygad om att du i vissa särskild behjärtansvärda fall går med på anpassade specialpriser. I övrigt tycker jag att du fr. o. m. nu inte ska fundera över eller betvivla din rätt eller att ha dåligt samvete över att ta betalt. Du gör ju rätt för dig på ett storartat sätt och måste dessutom i din tur betala en stor andel av det du drar in i skatt.

Skrivet av Peter N den 30 december, 2009 kl. 22:40 #

Med tanke på vad Elisabeth Höglund plockar ut för en föreläsning, så kan du lugnt höja arvodet.

Skrivet av HerrBanan den 30 december, 2009 kl. 23:41 #

Höj ditt arvode! Det är meningen att du ska kunna leva på detta, särskilt som du har begränsade möjligheter att arbeta i primärvården numera som jag har förstått det.
Ett minimum är absolut 10 000 kr för en timmes föredrag. Du är inte någon okänd person och kan därför ta ut det priset utan vidare. 20 000 skulle inte heller vara något konstigt.
Du ska veta att de flesta arrangörer utan vidare betalar 30 000-40 000 för en känd föredragshållare i ett aktuellt ämne.

Skrivet av Xoxo den 30 december, 2009 kl. 23:41 #

Du var bra på Nyhetsmorgon Annika.

Skrivet av Pellefant den 30 december, 2009 kl. 23:41 #

MiaP, Arrangörerna ska betala för lokalhyra, omkostnader och annonsering. Det drar snabbt iväg många tusen.

Skrivet av Annika D den 30 december, 2009 kl. 23:41 #

Var och en får själv ta ansvar för vad och vem de lyssnar på och tror på. Jag har valt att lyssna på dig.

Skrivet av Lena den 30 december, 2009 kl. 23:41 #

Way to go, girl :-)! Det är sååååå uppfriskande att se en person som trots hårdför smutskastning verkligen "bryter ihop och går vidare". Då med betoning på går vidare eftersom det var ett mycket kort "sammanbrott".
Jag är så himla imponerad av din kämparanda, Annika!!

Skrivet av Manuelak den 31 december, 2009 kl. 07:58 #

Bra att du inte vill sluta föreläsa!!!

Jag håller tummarna för dig Annika och hoppas att du fortsätter att våga tala när andra tiger.

Du är väldigt modig som fortsätter våga säga din åsikt trots att du har fått så mycket negativ respons från media.

You Go!

Skrivet av David den 31 december, 2009 kl. 07:58 #

Grattis på födelsedagen, Annika!

Skrivet av Matsmurfen den 31 december, 2009 kl. 07:58 #

Hej Annika!

Jag blir superglad om du orkar stå emot och fortsätta!

Tänk på att vi är många som står bakom dig och om du vill ha hjälp på något vis så säg till!

Kram!
Susanne

Skrivet av susanne den 31 december, 2009 kl. 07:58 #

Helt klart underbetald!! Du ska, som alla andra säger, ligga på minst 10 000:-. Din föreläsning var sååå bra!!

Tack för allt du har gjort för oss som har haft övervikt och inte fattat varför. Nu är jag på de 10 sista kg av 40 kg...snart är jag i mål! =)

TACK ANNIKA!

Var inte ledsen... som någon skrev, vi är många fler med dig än mot dig! kämpa!!

GOTT NYTT ÅR ANNIKA!

Skrivet av Camilla Appelgren den 31 december, 2009 kl. 08:00 #

Hej annika

Tycker du ska stå på dej och låt dom inte trycka ner dej, Tycker du gör ett kanon jobb även om jag har svårt att bli av med mitt socker beroende. Men efter nyår ska jag ta tag i det igen. Men det är ju så att samhället inte riktigt vill att man ska klara sej utan socker och därför går dom på dej och hittar på en massa skit!

ALL STYRKA TILL DIG!!!

Gott nytt år och keep up the good work

Kram Nina

Skrivet av Nina den 31 december, 2009 kl. 08:00 #

Hej Annika,
du tar ut för lite! Höj direkt till 10.000 kr. Nu är du dessutom ganska känd så då får man börja ta bra betalt. Entre avgiften bör nog ligge runt 150-200 kr. Tar man för lite blir det inte klika "exklusivt" att gå och lyssna på dig. Det är bättre att man tar i lite. Vi kvinnor är dåliga på det och ska bli bättre. Var kaxig och stå på dej!

Skrivet av Emma den 31 december, 2009 kl. 08:36 #

Annika, det är inte moraliskt klandervärt att ta betalt för utfört arbete! Det är inte heller moraliskt klandervärt att försörja sig på kostråd.

Om jag under fingerat namn skulle gå in som ny medlem i KiF och säga att jag var civilingenjör på Bofors som arbetade med att utveckla nya trampminor och gått ned i vikt 10 kg med LCHF så skulle jag bara mötas av positiva kommentarer vågar jag lova.

Om man däremot säger att man är aktiv i det förhatligt kommersiella LCHF.se, då kommer kritiken. Att man däremot arbetar som författare åt kommersiella, vinstutdelande bokförlag är av någon outgrundlig anledning inte alls lika moraliskt klandervärt.

Skrivet av Per Wikholm den 31 december, 2009 kl. 08:36 #

Vissa föreslår att jag ska höja arvodet till 15000-40000. Då skulle det inte bli många föreläsningar. Arrangörerna har inte råd med såna summor. Höjer de inträdespriserna så kommer inte publiken. Så publikdragande är jag inte. Man kan få all information från nätet och böcker.

Skrivet av Annika D den 31 december, 2009 kl. 08:56 #

Annika! Känn ditt värde! Under de år som gått sedan du själv genomgick metamorfosen från fet, deprimerad och själföraktande till den livsbejakande starka människa du är i dag, har du gjort ett oerhört arbete! (Observera att VoF inte angripit dig för det. Vilket jag är övertygad om att de gjort om de hittat någon angreppsvinkel.)

Både för din egen skull och "rörelsens" tycker jag att du ska ta bra betalt. Inte blygt säga "Men inte ska väl jag tjäna något på detta?".

Jag tror, efter att bland annat sett hur mycket LCHF-litteratur som finns ute i handeln nu, att det nya år som vi går in i om några timmar kommer att vara det där det momentum bland andra du byggt upp under de senaste åren kommer att ge mycket stora förändringar. Vilket många kommer att se som möjligheter att berika sig. Ska du då stå vid sidan och undra om du klarar din egen ekonomi!?

Vi vet ju att dina, våra, belackare använder vilka argument de vill. Sakliga eller ej. Ge dem inte makten att försätta dig i en osäker ekonomisk situation!

Det gågna decenniet sammanfattas i många media just nu. Tror att du kommer vara självklar vid nästa decennieresumé!

Tack för ännu ett bra år!
Ser fram mot nästa med spänning.

Ett mycket gott nytt år önskar jag dig!

Skrivet av Dag den 31 december, 2009 kl. 11:49 #

Det här med att ta betalt speciellt då det gäller idéella föreningar är svårt. Höjer du ditt arvode i ditt utbudsbald blir det många små föreningar som inte törs engagera dig. Företag är kanske inte så intresserade. Där kan du ta ett helt anat arvode. De betalar ju med oskattade pengar, som de kan göra avdrag för. Tycker å andra sidan att du
kan göra upp om
en del av eventuellt överskott. Arrangörer skall inte tjäna nämnvärt med pengar på dig. Att jobba för gräsrötterna innebär däremot att inte kunna räkna med några riktigt bra löner. Kanske är det bäst så vad gäller din förståelse för de "små" männskornas liv.

Skrivet av Britta Andersson den 31 december, 2009 kl. 14:16 #

Hej Annika!!

Jag vill bara säga TACK för att du finns och TACK för att du är den du är och ALDRIG viker dig en tum. Du var min första kontakt med LCHF och det har ändrat mitt liv till det bättre.

Skrivet av Nelliesmamma den 31 december, 2009 kl. 15:40 #

Hej Annika!
Jag har haft nöjet att lyssna till en föreläsning av dej. Det var värt varenda krona som biljetten kostade. Du kan säkert ta bättre betalt, och ändå få stor publik. Jag har läst på VoF hemsida vilka som tidigare fått deras utmärkelser.Förra året var en med.reporter från kvällspressen utnämnd till årets folkbildare.Efter vad jag kan förstå har hon med.kunskap på undersköterskenivå. Det säger väl det mesta om VoF:s utmärkelser.Alltså inte mycke att fästa sej vid.
ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR önskar jag dej Annika.
Maria Danielsson

Skrivet av Maria Danielsson den 31 december, 2009 kl. 16:33 #

Det går troll i allt. Nu är etablissemanget ute för att platta till dr Annika rejält. Som det här med vaccinationer- inte har resten av Europa varit så lydiga och vaccinerat sig som svenskarna. 6 % i vissa delstater i Tyskland, i Polen är inte vaccinet inköpt alls. Här i Sverige har många inte torts göra annat än att lyda. Det har förekommit svininfluensa på flera dagis, ingen har blivit dödssjuk.

Skrivet av monica, född 1942 den 31 december, 2009 kl. 17:31 #

Annika!

Vad gäller arvode för förelsningar mm så är det en bedömningsfråga utifrån "tillgång och efterfrågan" så att säga.

Jag struntar faktiskt fullständigt och fullkomligt i om Du tjänare pengar på ditt kall så länge Du företräder en vettig sak.

Vi som gillar Ditt värv med LCHF är tänkande människor som funnit både hälsa, glädje och livskvalitet genom en radikal och effektiv livsföring vad gäller livsmedel.

Så kan du försörja dig hjälpligt och helst riktigt bra så är du bara att gratulera. Du är väl värd varenda krona i så fall!

Alla de besuttna och välbärgade "experterna" som vi till stor del göder med skattemedel mm är knappast de rätta att moralisera. I synnerhet inte när de knappast är värda ens ett ruttet lingon.

Så upp med huvudet och jobba på bara, gärna med en rimlig ersättning.

Det har ingen vettig människa något emot!

Skrivet av Jörgen den 31 december, 2009 kl. 17:56 #

Gott Nytt 2010!
Vi hoppas på en ännu större framgång för LCHF och att fler inser vad det handlar om.
Tack och Grattis att du inte ger upp!
Vi är många som står bakom dig.
kram

Skrivet av Åsa den 31 december, 2009 kl. 22:45 #

Utmärkt Annika att du inte ger upp!
Dina kostråd ger ju människor ett nytt liv.

Jag har ingen aning om vad du bör ta ut i arvode för dina föreläsningar. Men jag tycker att du minst ska ha en inkomst som motsvarar den lön du skulle haft som distriktsläkare på en vårdcentral.

Sen ett litet råd. Var försiktig med vad du säger till media om dig själv. Berätta för dina pålitliga vänner när du är ledsen, men säg inte till journalisterna att du har gråtit en hel dag. Då slår man dig bara ännu hårdare.

Gör som kungafamiljen med flera, säg alltid att allting bara är bra och le en smula. Att vara lite hemlighetsfull är bättre än att vara alltför sanningsenlig inför rovdjurjournalister.

Hälsningar från Astrid.

Skrivet av Astrid den 31 december, 2009 kl. 22:45 #

Astrid, Jag kan inte ljuga och säga att det är bra när det inte är det.
Det blir nog bra förr eller senare i alla fall. Förhoppningsvis under 2010.

Skrivet av Annika D den 31 december, 2009 kl. 22:55 #

Astrid, Jag kan berätta att när Expressenjournalisten ringde, när jag nyss hade fått reda på förvillarpriset, så började jag gråta så att jag inte kunde prata. Då är det ännu svårare att säga att allt är bra.

Skrivet av Annika D den 31 december, 2009 kl. 23:05 #

Skönt att du är på väg tillbaka.Vi behöver dej och det är hos dej på bloggen jag hämtar kraft och inspiration för att hålla min fibro i schack.Tack!

Skrivet av Girre den 01 januari, 2010 kl. 09:29 #

Hej Annika och Gott Nytt År!
för det första så vill jag säga att ditt arvode känns väldigt symbolisk med tanke på hur många är de som lyssnar på dina föreläsningar. Om du hade fel i det du säger så skulle vi inte längta efter dina böcker och dina föreläsningar. Och vi är bara fler och fler. Det är det vanliga suntförnuftet och moderna vetenskap som bekräftar att du har rätt. Det finns länder där hälsoministrar har samma åsikter som du om vaccinet mot svinninfluensa (tex Polen. Och det där fåniga priset du fick nyligen - va glad för den, den bekräftar att "dem" är rädda för dig. Om det du säger skulle varit osant ingen skulle bry sig. Annika, tack att du finns. Din stora anhängare Anna Johansson

Skrivet av anna johansson den 01 januari, 2010 kl. 13:50 #

"lämpligt arvode för föreläsning"

2/3 av evenemangets kassabehållning plus resekostnad. Om det går med förlust bara resekostnad.

Om en förening kan locka till sig stor betaldne publik genom att erbjuda en uppmärksammad föredragshållare, så skall denna givetvis ha huvudparten av behållningen. Därigenom blir evenemanget lönsamt för båda parter, va fan är det för fel med det?

Skrivet av Piltson den 01 januari, 2010 kl. 16:09 #

håller med flera i tråden,ta mer betalt,de kommer vilka ha kommentarer/föreläsningar utav dig ändå!!!
ett rimligt pris vore 20.000kr för en kväll (2-3timmar.)
på kolhydrater i fokus är det n mer än 1200medlemmar tycket jag mig läsa! och alla som äter CHF är ju inte medlemmar där heller,så vi börjar bli många nu...
/styrkekramar från annette ch hennes sambo som bara äter LCHF nu,för vi mår SÅÅÅ mycket bättre och är aldrig hungriga/har sötsug!
TACK FÖR ATT DU FINNS ANNIKA!!!!

Skrivet av annette den 01 januari, 2010 kl. 19:02 #

Kære Annika,
Så klart at du skal fortsætte. Jeg hørte dit foredrag i Kristianstad, og det var en eye-opener for mig.
Tænk om alle bare fulgte etablissementet, da skulle vi fortfarende tro at jorden er flat, og tænk at den første læge der forelog at vaske hænder mellem operationerne blev til grin og udelukket af datidens lægeforening.
Rigtig godt nytår til dig, jeg håber at få mulighed til at høre flere af dine fordrag.
KH
Susanne
Danmark

Skrivet av Susanne fra Danmark den 02 januari, 2010 kl. 15:13 #

Jag måste erkänna att första gången jag hörde om LCHF (faktiskt från min mamma) var jag väldigt skeptisk och försökte argumentera så gott jag kunde, men när jag började läsa på och sedan fick boken: Istället för doping skriven av Frank Nilsson, blev jag övertygad. Jag är 17 år och elitidrottare och det är väldigt svårt att stå upp för sig när så många människor, precis som jag var, är så lurade.. Speciellt inom idrotten, men troligen bara för att de vet så lite och eftersom det är tvärt emot vad vi alla lärt oss. Det argument jag dock alltid litar på är att människan ätit LCHF i alla tider. Ja, förutom nu då, och att fetma och diabetes bara ökar och ökar. Så jag vill tacka dig för att du säger sanningen och hjälper och inspirerar människor. Stort tack.

Skrivet av Anna den 07 januari, 2010 kl. 21:35 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg