

21 jun kl 18:44, 2009
Regeringen är nu i full gång att föreslå en lag om skolmat:
"Skollagsberedningen föreslår också att det i lagen ska förtydligas att de
skolmåltider som serveras ska vara näringsriktiga. I förarbetena till dagens
bestämmelse (prop. 1997/98:6, s. 78 framhålls att det kan anses som en del av
läroplanens intentioner att eleverna får tillgång till varierad och
näringsriktig mat och tillsammans med andra barn och vuxna äta lunch. Regeringen
framhöll vidare att det är viktigt att eleverna får näringsriktig mat.
Skollagsberedningen anser det inte möjligt att i lagen närmare föreskriva vad
skolmåltiderna ska innehålla. Vid bedömningen av vad som är en näringsriktig
måltid bör dock bl.a. Statens livsmedelsverks råd för bra mat i skolan vara en
utgångspunkt. "
Man hänvisar alltså till Livsmedelsverket angående vad bra mat ska innehålla. Vi vet ju vilken margarinfabrikantssponsrade åsikt Livsmedelsverket har om vilka fetter vi ska äta. Nu kommer det alltså att bli en lag som förbjuder att ge barn naturligt fett. Endast industrins gula skokräm ska bli tillåten för barn.
Vi ser ju vilka krafter Unilever har för att annonsera Becel. Då förstår man vilka krafter de har för att påverka professorerna till att tycka att Becel är bättre än smör.
Nu är det hög tid att maila alla i regeringen, alla i riksdagen, alla tidningar, skriva insändare etc. Allt som man kan komma på för att rädda våra barns framtida hälsa!
Man riskerar att få allergier, cancer, försämrat infektionsförsvar etc av margarin.
Att riva upp en lag efteråt är mycket besvärligare än att se till att den aldrig blir stiftad.
Den 17/6 blev jag uppmanad av ”AF” att formulera en petition till regeringen rörande Livsmedelsverkets agerande:
”Formulera gärna ett brev, jag skriver under! Jag har själv skrivit upprepade gånger till jordbruksministern (som ju är ansvarig för SLV), folkhälsoministern och socialministern. Och jag kommer att fortsätta med det.”
Varpå jag svarade:
”Jag kan tänka mig lägga fram ett sådant förslag, men förutsättningen är att det inte sänds per post utan lämnas över av en grupp vid dörren till vederbörande ministers kansli med inbjudna mediarepresentanter närvarande. Får jag utfästelser om detta från minst tio personer sänder jag ett utkast.”
Så hur många hörde av sig med en utfästelse att skriva under?
En person. Nämligen ”AF” själv. Därmed kan anses belagt att personer som intresserar sig för detta ämne i så hög grad att de bläddrar här ändå inte anser det angeläget att verkligen engagera sig i saken. Faktiskt riktigt ledsamt.
Skrivet av Piltson den 21 juni, 2009 kl. 19:40 #
Det är också vår erfarenhet. Det är på internet arbetet kan ske. När man uppmanar folk att göra något "fysiskt" är det mycket svårare.
Vi får nog acceptera att det är via internet vi får arbeta. Folk är inte idag beredda att avsätta tid och pengar till "fysiska" aktiviteter.
Skrivet av Annika D den 21 juni, 2009 kl. 19:56 #
Annika.
I den tveksamma acceptans du fick från Socialstyrelsen för dina LCHF-råd gällde frågan enbart om du hade utfört ditt arbete som läkare i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet. Socialstyrelsen konstaterar att det finns sparsam vetenskaplig dokumentation om kolhydratsnål kost jämfört med den av LV rekommenderade kosten. Därför konstaterade Socialstyrelsen att dina råd till ENSKILDA patienter inte strider mot vetenskap och beprövad erfarenhet för viktreduktion vid övervikt och typ 2 diabetes under BEGRÄNSAD TID. Men mot bakgrund att det saknas resultat från längre tids behandling med denna kost, betonade Socialstyrelsen vikten av att längre tids uppföljningar och studier måste genomföras INNAN långtidsbehandling med lågkolhydratkost inleds.
Här fanns överhuvudtaget ingeting som säger att du kan ägna dig åt ngn allmän informationsverksamhet. Och definitivt inte mot våra barn. LÅT DOM VARA!
Hoppas att du försäkrar upp dig ordentligt med tanke på de skadeståndskrav som kommer att ställas mot din allmänfarliga verksamhet inom ett antal år när följdverkningarna kommer.
Skrivet av Tränaren den 21 juni, 2009 kl. 19:57 #
Tränaren, Socialstyrelsen har jan -08 bedömt att
lågkolhydratkost har minst lika god effekt på viktnedgång och
blodsockerkontroll som lågfettkost, och man hade inte hittat några
belägg för att lc-kosten skulle vara farlig.
Soc styr uppmanade förstås etablissemanget att göra vidare
studier i ämnet. Har de gjort det? Nej de har bara inriktat sig på
att protestera mot SoS:s beslut. Ohederligt!
Folket måste själva ta ansvar för sin hälsa. Det går
inte att lita på etablissemanget, stofilerna.
Skrivet av Annika D den 21 juni, 2009 kl. 20:12 #
Nej Annika. Det där får du nog ta och läsa på en gång till.
Vad de konstaterade var att det inte fanns tillräcklig grund att påstå att lågkolhydratkost var farligt för dig att rekommendera till ENSKILDA patienter med övervikt. men att det krävdes ordentlig medicinsk uppföljning när sådana rekommendationer gavs. Följer du upp ordentligt till alla du ger dina råd?
Skrivet av Tränaren den 21 juni, 2009 kl. 20:13 #
suck, dessa troll ska då in överallt med sin förnekelse. Skulle vara kul å se om skadestånd kommer på tal för SLV när lchf slår igenom överallt å folk börjar få upp ögonen. Då skulle vi kunna snacka summor, men just därför kommer det nog tyvärr inte å hända. Med näbbar och klor ska lchf stoppas, ja suck..
Skrivet av shomeg den 21 juni, 2009 kl. 20:15 #
Tränaren, Du får väl prova att anmäla mig då, för att jag via internet ger råd till folk hur de ska kunna bli friskare och få normalvikt.
Skrivet av Annika D den 21 juni, 2009 kl. 20:16 #
Ja inte vill jag att skol- och förskolebarn ska vara hänvisade till lätt margarin och andra lättprodukter! Barn ska få riktig mat = riktig mjölk (helst gammaldags ohomogeniserad) och smör eller Bregott! Margarin = salva med skadliga rester (t ex nickel)!
Skrivet av Birgitta den 21 juni, 2009 kl. 20:19 #
Nu börjar det bli bråkigt på bloggen igen. Förut var jag tvungen att stänga kommentarsfunktionen och godkänna kommentarerna innan de togs in, pga mycket bråk. Snart får jag göra det igen.
Denna blogg är menad som en informationssida för LCHF, inte ett diskussionsforum för antagonister. Diskussionstrådarna blir omöjliga att följa för dem som kommer hit för att få information om lchf, om antagonisterna tar för mycket plats.
Jag hänvisar lchf-antagonisterna att starta en egen blogg där de för fram sina åsikter, och sluta upp med att sabotera min blogg.
Skrivet av Annika D den 21 juni, 2009 kl. 20:22 #
Tränaren; en stämning med skadeståndskrav mot Annika Dahlqvist skulle vara mycket intressant eftersom saken då blev prövad i domstol. Frågan är om det ens är praktiskt möjligt, den som stämmer Annika Dahlqvist lär få stora problem att lägga fram trovärdig bevisning... Domstolen lär dessutom få hyra in Globen för att få plats med alla Annikas vittnen.
Good Luck!
Skrivet av Matsmurfen den 21 juni, 2009 kl. 20:26 #
Varför pratar ni som om fet mjölk (gammaldags = ett nytt fenomen), smör och liknande fet föda skulle vara något så naturligt att äta? Förr fanns det enbart på bordet vid festliga tillfällen. Det var en bristvara. Det var inte alls naturlig föda. Däremor har fettintaget fördubblats under de senaste 100 åren eftersom fett har blivit billigt att processa fram.
Håller med Birgitta om att konstgjort margarin inte är att fördra.
Skrivet av Tränaren den 21 juni, 2009 kl. 20:27 #
Exakt, där slog "Tränaren" huvudet på spiken: "billigt att processa fram". Dessutom genererar margarinet enorma vinster. Och med facit på hand från de sista 30-40 åren så kan vi se att det farit käpprätt åt h*e. Naturligt fett behöver ju inte "processas fram".
Skrivet av Ingemar Eriksson den 21 juni, 2009 kl. 21:27 #
Tränaren, förr när folk åt smör utan restriktioner fanns inte hjärtinfarkt, allergier, mindre cancer etc. Sjukligheten har ökat enormt sen margarinerna övertagit marknaden.
Det måste bevisas att margariner är ofarliga i jämförelse med smör innan vi ska äta dem.
Skrivet av Annika D den 21 juni, 2009 kl. 21:30 #
Usch vad frustrerad och arg man blir!
Hur får man tag på allas mailadresser?
I övrigt blir det till att försöka sprida namninsamlingslistan så mycket det bara går. Om alla hjälps åt så borde vi kunna få ännu fler namn. Det verkar ta fart på nytt så fort du Annika och Andreas Eenfeldt skriver om det på era bloggar.
Jag vill göra något, men vet inte hur man går till väga.
Skrivet av Pappa till sexåring den 21 juni, 2009 kl. 21:46 #
Namninsamlingen för er som inte skrivit på än, men som vill vara med:
http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2818
Skrivet av Pappa till sexåring den 21 juni, 2009 kl. 21:47 #
Pilten hänvisar till "AF" - betyder vad förutom ArbetsFörmedlingen?
Då det gäller mat till barnen så blir det kanske matlåda för dem också?
Vi vuxna äter ogärna i personalmatsalarna p g a tvivelaktiga ingredienser.
Mina äldre syskon fick med sig matsäck som små, minns jag - dvs innan skolluncherna genomfördes. Klart barnen ska ha riktig mat, i annat fall är det väl bäst att vi ber de små att inte ta av margarinet till brödet. Troligtvis är det en mängd margarin också i själva maten och då blir det matlåda i alla fall?
Barnens föräldrar bestämmer väl vad barnen ska äta och inte någon annan!...naturligtvis ska barnen själa också bestämma, men föräldrarna har mer makt att KRÄVA det kvalitativa.
Skrivet av Marie den 21 juni, 2009 kl. 22:02 #
Annika. Skit i stofilerna som betalt för att vara dumma. Bara nonchalera dem, de är inte värt krutet. Bra sagt att de kan starta sin egen blogg.
Där kan de förespråka lättmargarin, andra "hälsosamma" lightprodukter, cocacola, skumbanan och utbyte erfarenheter hur de rasar i vikt och får en massa hälsoförbättringar på köpet utan att träna alls!
Skrivet av Stig Hastrup den 21 juni, 2009 kl. 22:12 #
Ja, de föräldrar som har barn vars skola inte tillhandahåller smör/Bregott till barnen i matsalen, uppmanar jag att skicka med barnen smör till skolan att äta i stället för skokräm till lunchen!
Skrivet av Annika D den 21 juni, 2009 kl. 22:13 #
Märkligt vad du är ihärdig tränaren?
Vad "yrar" du om. Läs på bättre! SoS kan ju inte fälla en läkare som får sockersjuka läkemedelsfria och överviktiga att tappa i vikt!
Ordentlig medicinsk uppföljning på naturlig mat - kräver du?
Är det inte bättre att kräva det när man skriver ut läkemedel istället! Uppföljningen brister ofta där!
Alla metabolt drabbade blir bättre och kan minska sina läkemedel väsentligt när dom använder en LCHF-kost!
Vissa kroniskt sjuka blir av med sin "kroniska sjukdom"?
Skrivet av Zonen den 21 juni, 2009 kl. 22:21 #
Går den där lagen igenom med nuvarande "rätta"(SLV:s) kostkunskaper så finns där förstås ett flertal ansvariga som kan ställas till svars!
Jättebra med att kravet på jävsdeklarationer numera följs bättre!
Ett flertal kostexperter tycker ju inte alls som SLV utan har en annan bedömning. Som regel är inte deras jävsdeklarationer så långa!
Dock - helt rätt av Annika att bäst vore om en ny lag inte alls gick igenom!
Man skall självklart invänta den nya kostutredning som är på gång för SLV:s kostråd för friska!
Skrivet av Zonen den 21 juni, 2009 kl. 22:28 #
Den 1 jan. 2010 är det föreslaget att Livsmedelsverket upphör och den nya myndigheten "Livsmedelssäkerhetsmyndigheten" startar vid samma tidpunkt med ny förordning och instruktion - den sistnämnda med bl.a. hantering av kostfrågor. Är detta möjligtvis en ny väg - bort från all idioti som detta verk har lyckats åstadkomma?
Birger Johansson
Skrivet av Birger Johansson den 21 juni, 2009 kl. 22:33 #
Det är väl bra att lagen bara hänvisar till "näringsriktig skolmat" för då kan definitionen av det förändras när de styrande fått upp ögonen!
Skrivet av maxiq den 21 juni, 2009 kl. 22:56 #
Tränaren,
Vad jag förstår är du ett troll, jag tycker du skall krypa tillbaks under din sten igen för du vet inte vad du pratar om. Jag har själv minskat min vikt med 17kg, min dotter har blivit av med sin fibermyalgi, jag har tre arbetskamrater med diabetes 2 som nu inte längre behöver ta insulinsprutor, jag har en svärdotter som gått till dietist i 15 år för IBS och fått reda på att hon skall äta mycket fibrer och lite fett men hon blev bara sämre, nu äter hon LCHF och hennes IBS försvann som genom ett trollslag. Min egen husläkare som jag haft i 20 år, skall nu börja med LCHF till sina överviktiga och D2 patienter sen han sett mina resultat och provvärde, det är dags att våra ansvariga vaknar upp.
Skrivet av cgs den 21 juni, 2009 kl. 22:56 #
Personligen tycker jag inte att det lagförslag som nu är på gång förändrar så värst mycket från tidigare. Om du googlar på "bra mat i skolan" så kan du sedan hämta hem Livsmedelsverkets pdf om bra skolmat. Nyckelhålsmärkt, lättmjölk och vatten, bröd, ris, potatis och pasta osv...Var det naturliga fettet ska komma ifrån är en gåta redan nu.
Men i takt med att barn- och föräldraprotesterna ökar, kommer myndigheten att tvingas tänka om. Vi vet sedan tidigare att den vetenskap de bygger sina kostråd på är tunn som dasspapper.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 21 juni, 2009 kl. 23:41 #
Tränaren, "sparsam vetenskaplig dokumentation om kolhydratsnål kost...."
Vilka eländiga dumheter. Hänvisade vi inte till den enorma kliniska erfarenheten i diverse länder sedan många år? Här igen då:
http://piltson.sensei.nu/?Rk0070del2
För att inte tala om folk utanför vår kulturkrets som inte har tillgång till vare sig kolhydrater eller konstgjorda växtoljor.
Skrivet av Piltson den 22 juni, 2009 kl. 02:20 #
Det är förfärligt...
Jag skrev till de ansvariga för skolmaten i malmö och bad de att byta ut tilllagningsmargarinet mot rapsolja (pga att de är rädda för smör). De skrev tillbaka till mig att vi ännu inte vet om margarin är skadligt - vilket är skrattretande eftersom det finns gott om bevis för att bevisa det. Men nu ska miljontals växande individer bli tvingade till margarinet - och folkhälsan kommer att bli sämre pga det. NÅGOT MÅSTE GÖRAS.
Skrivet av Docent Sundbergs dotter/ Belle den 22 juni, 2009 kl. 08:24 #
Tränaren skriver: "Varför pratar ni som om fet mjölk (gammaldags = ett nytt fenomen), smör och liknande fet föda skulle vara något så naturligt att äta? Förr fanns det enbart på bordet vid festliga tillfällen. Det var en bristvara. Det var inte alls naturlig föda"
Är 65 år, uppväxt på ett småjordbruk och vår familj och alla andra jordbrukarfamiljer i byn hade "festliga tillfällen" varje dag året om. Vi hade inget annat och naturligare att äta än Tränarens påstådda bristvaror. Våra fjällkor levererade också "gammaldags fet" mjölk som inte kan jämföras med mjölk från dagens högproducerande kor.
Skrivet av Håkan den 22 juni, 2009 kl. 09:09 #
Till Annika och andra.
Vad jag förstår är många som yttrar sig här sina egna bevis på att LCHF fungerar som viktminskning och att det leder till större hälsa för vissa sjukdomar.
Att framföra hot är att skrida över gränsen. Hot om ansvarstagande i fall givna råd inte leder till den önskvärda hälsa man eftersträvar. Men råd är råd och inget som säger: du skall, du måste.
Med råd får man själv prova sig fram.
Skrivet av Marie den 22 juni, 2009 kl. 09:44 #
Enstaka lyxtillfällen? Tror du på det själv, eller leker du Bockarna Bruse?
Skrivet av Jessica den 22 juni, 2009 kl. 09:55 #
Det är så sorgligt det här med margarinindustins makt över livsmedels- och läkemedelsindustin. Själv har jag bytt kost och alla här vet vad som händer.
Jag tränade ganska mycket sprang en mil varanna var tredje dag på 55 minuter och så styrketränar jag ibland. Har sprungit några Stockholmmarathon. För två år sedan började jag få ont i knäna när jag sprang så löpningstillfällena blev mer sällan. Var tvungen att vila eftersom jag fick ont i knäna vägde då 84-86 kilo.
Då bestämde jag mig för att jag måste byta kost. Var väldigt skeptisk till lågkolhydratkosten och har följt debatten sedan början av 2000-talet. Skeptisk som jag var tänkte jag att först kör jag en vecka med min kolhydratrika kost. Fem dagar i rad sprang jag mellan 0,5-1 mil. aj aj. Och så tränade jag styrketräning. Var ganska slut efter detta. Nu måste jag gå ner i vikt tänke jag men icke.
Efter ett år med mindre socker utan margarin och ett minskat intag av kolhydrater i maten väger jag 73 kilo.
Dessutom har jag inte ont i knäna när jag springer. Kan springa flera dagar efter varandra.
Dessutom har mitt blodtryck gått ner.
Dessutom har min allergi sedan 7-8 års åldern försvunnit nästa helt tog en (1) tabellt i våras.
Behöver jag nämna att min mamma är en person som följer livsmedelsverkets rekommendationer slaviskt och har alltid gjort det.
Skrivet av Fred den 22 juni, 2009 kl. 09:55 #
Tur att inte triathleten Jonas Colting har "tränarn" som kostexpert.
http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen
Skrivet av Wille den 22 juni, 2009 kl. 10:57 #
Av din berättelse framgår att du är allergisk mot vetemjöl.
Skrivet av 194.18.97.107 den 22 juni, 2009 kl. 11:02 #
Tränaren,
Har du förresten läst denna debattartikel på Dagens Medicin?
http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml
Har dessa personer fel vill jag att du kontaktar dom och berättar för dom hur det ligger till. Börja med Ulf.
Skrivet av Wille den 22 juni, 2009 kl. 11:34 #
Fred, jag menade dig när jag skrev att du är intolerant mot vetemjöl.
Skrivet av 194.18.97.107 den 22 juni, 2009 kl. 12:12 #
Kolhydrater som så många inte tål, består av våra fyra sädesslag. Försök med en riskur en eller två dagar, bara kokt ris, ni kan smaksätta det med hemkokt äppelmos på enbart äpplen och ni ser att jag har rätt. Ni kommer att må toppen. Ris består av kolhydrater.
Skrivet av 194.18.97.107 den 22 juni, 2009 kl. 12:26 #
piltson,ditt förslag att personligen lämna över en protestlista är jättebra! Jag ställer upp, skriva under + lämna listan. Vi måste få med många, inklusive AD och doc mfl "tungviktare". Sorgligt med trollen, hindrar seriös debatt, bort med dom!
Till alla läsare: Skriv på nya listan när den finns!
Smörälskare
Skrivet av igilla den 22 juni, 2009 kl. 12:38 #
Etablissemanget i högform (där livsmedelsverket endast är ännu ett kugghjul) hjälp oss bekämpa dem! Skicka vidare :)
http://www.ipetitions.com/petition/anh-vitaminrestrictions/index.html
Skrivet av 83.226.251.220 den 22 juni, 2009 kl. 12:55 #
igilla, sänd namn och adress per email. Nu har vi tre personer, när vi har tio kommer jag att göra nåt.
Skrivet av Piltson den 22 juni, 2009 kl. 13:35 #
Undrar hur diskussionen kommer att gå här:
Nyheter från www.regeringen.se.
--------------------------------------------------------
http://www.regeringen.se/sb/d/11998/a/128742
Pressmeddelande
22 juni 2009
Socialdepartementet
Jordbruksdepartementet
Uppföljande dialog mellan regeringen och livsmedelsbranschen kring goda matvanor
Socialdepartementet och Jordbruksdepartementet inbjuder till en uppföjande dialog
med livsmedelsbranschen kring goda matvanor i syfte att förbättra folkhälsan samt
minska övervikt och fetma. Deltar gör äldre- och folkhälsominister Maria Larsson,
jordbruksminister Eskil Erlandsson, företrädare för Svensk Dagligvaruhandel och
Livsmedelsföretagen med flera.
Som ett resultat av flera dialoger mellan företrädare för regeringen och företrädare
för livsmedelsbranschen har enighet nåtts om att lyfta fram några viktiga
utgångspunkter i ett fortsatt arbete med att främja bra matvanor. Dessa presenteras
under dialogen.
Tid: Onsdagen den 24 juni klockan 14.00-16.00
Plats: Fredsgatan 8, konferenssalen Stora tigern, Stockholm
Skrivet av s den 22 juni, 2009 kl. 15:17 #
s, Är det mötet öppet för allmänheten?
Skrivet av Annika D den 22 juni, 2009 kl. 16:55 #
"...några viktiga
utgångspunkter i ett fortsatt arbete med att främja bra matvanor."
Intressant möte med viktiga deltagare. Härmed mina förslag att framföra till dessa.
Slopa:
1. Alla produkter som innehåller mononatriumglutamat
2. Alla produkter som innehåller natriumbenzoat
3. Alla drycker som innehåller aspartam.
4. Alla slags etikettpåskrifter som antyder att en låg procent fett vore en hälsomässig fördel.
5. Kravet att all konsumtionsmjölk skall vara pastöriserad (numera enbart ett producentstöd)
Inför resonerande varningstexter mot:
1. Mer än tre E-tillsatser i en och samma produkt
2. Solrosolja, majsolja och "lättmargarin"
3. Alla slags spannmålsbaserade produkter
4. Potatis
5. Alla hänvisningar till Livsmedelsverkets "kostråd" som framförs i säljbefrämjande syfte.
Lansera:
1. Kokosfett även i vanliga livsmedelsbutiker
2. Rödvin även i vanliga livsmedelsbutiker
Specialkampanj:
Gratis utdelning av en vitlök till varje kund.
Mer om detta i Piltsons butiksrensning på adress
http://piltson.sensei.nu/?Rk0041i
Skrivet av Piltson den 22 juni, 2009 kl. 17:40 #
Om någor detaljist är beredd att nappa på ovanstående, meddela mig per email, så skall jag gratis tillhandahålla förslag till de resonerande varningstexterna.
Skrivet av Piltson den 22 juni, 2009 kl. 17:44 #
Adressen till butiksrensningen fick ett tecken får många. skall vara:
http://piltson.sensei.nu/?Rk0041
Skrivet av Piltson den 22 juni, 2009 kl. 17:48 #
Men hallå!!!???
Är ni FÖRÄLDRAR till era barn eller är det våra "kära" folkvalda som är det???
Ni som föräldrar till era barn säger givetvis stopp och belägg när era barn blir "misshandlade" av andra! Jag skulle bli fly förbannad i alla fall, om det var mina barn.
Det är ni föräldrar som bestämmer, t.ex., vad era barn ska äta för mat. Och våra politiker har bara att rätta sig efter det. Punkt jävla slut.
Förlåt svordomarna...
Vi som vet att smör är det bästa måste ju givetvis ha lika mycket rätt att få smör till våra barn, som de margarinfrälsta har rätt att få margarin till sina ungar!!! Eller hur!?
Eller ... det kanske snart är dags för den "våta metoden"!? Till slut är det nog med allt skit som hittas på...
Skrivet av Pekka den 22 juni, 2009 kl. 18:44 #
Tränaren - du skriver "Håller med Birgitta om att konstgjort margarin inte är att fördra."
Kan du berätta vad ICKE konstgjort margarin är för något?
Läs gärna på kostdoktorn om hur bra margarin är för att täta plastbåtar som sprungit läck. Vill du äta det?
Min pappa var född -27, bönder, det bästa som fanns att lägga på mackan var stelnat stekflott med lök. Det var vardagsmat. Man kan fortfarande köpa det i Danmark.
Skrivet av Halvdansken den 22 juni, 2009 kl. 18:46 #
Här är den länken till båtreparetioner. http://www.kostdoktorn.se/margarin-ar-nyttigt
Skrivet av Halvdansken den 22 juni, 2009 kl. 18:49 #
Hej Annika, jag försöker ta in allt det här med lchf då jag har varit vit bröd, socker, pasta beroende hela livet. Jag kunde äta hur mycket vitt bröd,etc som helst. Nu i 2 veckor har jag slutat med det. Min fråga är hur mycket finn crisp och flatbröd kan man äta istället? Finns det mat som kan äta utan att tänka på hur mycket socker och kolhydrater det innehåller?
Skrivet av anna A den 22 juni, 2009 kl. 19:01 #
anna A: Skippa allt som kommer från växtriket! Detta inkluderar Finn Crisp och annan "flatbröd".
Det du kan äta är allt animaliskt... Fisk, biff, gris, seafood, fågel, ... speciellt om de har blivit "uppodlade" under deras naturliga förhållanden.
Smaska på och njut!
Skrivet av Pekka den 22 juni, 2009 kl. 19:09 #
anna A, Det beror på hur lågt du vill gå i kolhydratintag. Den som vill ligga på 20 g/dag kan kanske äta 1-2 halva Finn Crisp, med mycket smör och ost. Den som behöver äta UFO (Under Fem gram Om dagen) för att gå ner i vikt kan inte äta något finn crisp alls.
Skrivet av Annika D den 22 juni, 2009 kl. 19:24 #
Jag hoppas att alla historier om avsevärd förbättring på LCHF-kosten kommer till "regeringens" vetskap när kost och naturlig mat skall diskutera kostråd. Som det nu är finns de i olika bloggar, som vi redan medvetna läser. Jag är frisk diabetiker, ligger på normala långblodsockervärden, tom under normalvärdet, hur det skulle gått om jag lyssnat på dietistens råd om tallriksmodellen vågar jag inte tänka på. Har funderat på en anmälan till Patientnämnden eller HSAN. Vi får väl se. Har tid på mig.
Skrivet av Buppan den 22 juni, 2009 kl. 19:48 #
anna A,
Det är antagligen en bra idé att åtminstone i början låta bli alla former av spannmål. När du sedan ser att det funkar och bu börjar känna dig bekväm med sättet att äta kan du möjligen börja prova vad som funkar för dig.
Men är man sockerberoende bör man ju undvika allt som höjer blodsockret precis som en alkoholist bör undvika alkohol, även lättöl.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 22 juni, 2009 kl. 21:37 #
Troll är tydligen ett skällsord här, jag brukar använda det för gulliga hundar - dvs inget skällsord.
Någon sade att det lärde vi oss i kemin i skolan att "fett löser fett". Är det så enkelt?
Tror inte att 24-junimötet är öppet för allmänheten, det är väl sällan dessa möten inom regeringskansliet. Ett pressmeddelande riktar sig till arbetande inom media och andra på beslutandenivå.
Undrar förresten vad allt norskt margarin gjorde med oss i Värmland i min ungdom. Det var ett folknöje att resa över gränsen och köpa billigt norskt margarin och så socker.
Herregud, det låter livsfarligt.
Skrivet av Marie den 22 juni, 2009 kl. 23:28 #
Hej Annika!
Jag har läst din blogg nu i snart två månader och äter LCHF-kost. Och jag är så glad över att jag hittills har gått ner 5 kg på den här lilla tiden och måste även säga att jag inte har mått så här bra på många år! I höst någon gång kommer jag att få genomgå en knäoperation för artros, och det här var verkligen det jag behövde nu.
För övrigt tycker jag att man kan se tydliga likheter med tobaksindustrin, när det gäller metoder och den makt livsmedelsjättarna har, eller hur?
Tusen tack för all info!
Med vänliga hälsningar/Leena
Skrivet av Leena den 23 juni, 2009 kl. 00:49 #
Angående "dialogen" på regeringskansliet så deltog jag i en liknande fars för drygt två år sedan. Maria Larsson och Erlandsson var värdar då också. Jag fick 2 plus 2 minuter att säga vad jag hade på hjärtat. Jag överlämnade även en massa relevant information till regeringskansliet. Sen dess har det flutit en del vatten under broarna, men regeringen tycks inte ha tagit nåt större intryck. Erlandsson värnar böndernas och industrins intressen.
Här är en länk till min rapport från hearingen:
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/rapport_från_hearingen_i_rosenbad
Skrivet av Bosse Zackrisson den 23 juni, 2009 kl. 00:53 #
Mera om hur man kan "främja bra matvanor". Förutom butiksrensningen, föreslagen igår, finns andra möjligheter.
Hos detaljisten:
Placera frysdisken för fiskfiléer (ej färdiglagat) i direkt anslutning till kassan. I Sverige lär det vara förbjudet att ha sötsaker vid kassan. Det är bra, men det är att bara gå halva vägen.
Hemma:
Skaffa valfri bok av S. Rössner (t.ex. "Hällsa till alla", "Viktskolan" eller annan). Invertera varje praktisk anvisning till dess motsats. Boken blir inte felfri, men du hamnar rätt oftare än du hamnar fel. Se
http://piltson.sensei.nu/?Rk0002
http://piltson.sensei.nu/?Rk0007
http://piltson.sensei.nu/?Rk0008
http://piltson.sensei.nu/?Rk0013
m. fl. efterföljande kapitel
Skrivet av Piltson den 23 juni, 2009 kl. 07:22 #
Man kan faktiskt jämföra LCHF/LFHC-kampen med den hårdnackade striden mellan rökningsanhängarna/motståndarna på tidigt 70-tal. Det fanns högt uppsatta, politiker och andra etablerade inom hälsa och sjukvård som ville värna om rökningen. Mot bättre vetande.
Skrivet av Goran van Den Buske den 23 juni, 2009 kl. 11:06 #
men var är kamplusten då?
enligt kommentar 1 av Pilton så verkar det inte finnas någon sådan... :/
Skrivet av ngupa den 23 juni, 2009 kl. 11:12 #
Annika D: Om alla som kommenterade här hade en hemsida/blogg/profil/mejl att stå till svars inför, tror jag att elaka kommentarer, hätska utspel och personangrepp kunde minimeras betänkligt. Man kunde då också flytta över "arga debatter" till respektives hemvist. Nu är det mer som ett gerillakrig och "trollen" byter "nick" allteftersom de blir slagna på fingrarna. Många gånger är det samma person som stöttar sina teser och angrepp med olika nicknamn. Det är ju inte svårt att registrera en profil
Skrivet av Goran van Den Buske den 23 juni, 2009 kl. 11:39 #
på: http://upprop.nu/QACK (gör jag en namn insamling mot dagens kostråd)
Hej !
Jag gör en namn insamling mot livsmedelsverkets kostråden. Alla som skriver på namn insamlingen, skriver på att de tycker att livsmedelsverkets kostråden ska bort. Jag tycker att kostråden ska bort för att de leder till ohälsa om man följer dem. Sedan kostråden kom till så har befolkningen bara blivit fetare å fetare och sjukare och sjukare.
Be gärna alla ni känner att skriva på namn insamlingen mot livsmedelsverkets kostråd.
Skrivet av Albin den 23 juni, 2009 kl. 12:20 #
Albin, vi har just börjat samla namn för en petition till regeringen. Sju personer har hittills anmält sig, sex kvinnor och en man. Fyra bor i Stocklholmsregionen. Jag har tagit emot namn och adresser per email. När jag har tio namn skall jag börja skissa på förslag till petition med bilagor, inbjuda till flera namn (t.ex. hela skaran hos "Kolhydrater i fokus"), och lämna över listor till regeringskansliet. Kan man tänka sig att sammanföra dessa båda initiativ?
Skrivet av Piltson den 23 juni, 2009 kl. 14:48 #
Hej, jag välkomnar en frisk debatt och vill gärna bidra.
Försöker lägga ett historiskt perspektiv på övervikt och matvanor: Jag menar att man mycket väl kan skönja paralleller mellan konsumtionsökningen av kost med högt GI och fetmaepidimins utveckling. När basfödan består av kokt eller friterad potatis, pasta, majsprodukter typ popcorn och majsflingor med eller utan sockertillsats och denna meny sköljs ner med söt läsk, då finns det ingen återvändo. Man blir snabbt mätt, får en rejäl insulinkick och blir efter ett par timmar sugen igen. Lite godis och eller mer söt läsk... Vart tog då maten vägen? Med hjälp av insulinpåslaget lagrades stor del som fett.
-Det historiska perspektivet då? Bortsett från kokt potatis är allt övrigt uppräknat moderna påfund. USA, som ursprungsland för matkulturen i fråga, tillika i jättelika portioner, leder också fettmaligan. Vartefter våra ungdomar tagit till sig de nya strömningarna blir de också överviktiga, tidigare och tidigare i ålder. Man lär sig att ha en söt läsk i näven för jämnan, kanske som substitut för nappen.
Där på ett par fallstudier:
-Vi var i Peru för ett par år sedan, mesta tiden på små orter. Vi upplevde att tillgången på pommes frites och den egna varianten av brun läskedryck var väldigt god, tom så god att det var svårt att undvika. Vi väjde så gott det gick genom att äta avocado. På stränderna rultade 10-åringarna runt med sin bruna läsk och sin fetma. Efter ett par veckor på avocadodiet tog vi en veckas paus när vi kom hem.
Skrivet av dacke den 23 juni, 2009 kl. 19:03 #
-På den tiden när mina farföräldrar levde och födde upp en gris till jul, vad fick grisen för att bli riktigt fet, som var på modet då? Jo kokt potatis i mängder och vassla från mejeriet, vassla består av mjölksocker och vatten, proteinet har hamnat i osten. Något fett gav man den inte.
-Slutsats: vill man bli fet ska man äta kolhydratrik föda, gärna kolhydrater med högt GI. Vill man bli av med sin fetma borde det omvända gälla. Ät dig mätt på kött, fisk, bönor och linser. Drick vatten och undvik allt vad pasta, potatis, majs och socker heter! På den dieten klarar Du Dig bra utan mellanmål, så att fettförbränningen kommer igång. Det finns ingenting i kolhydraterna som vi stillasittande människor behöver, speciellt inte bland de raffinerade varianterna: vitt mjöl, polerat ris cornflakes socker etc.
Att äta kolhydrater med högt GI är hälsofarligt! Eftersom insulinnivåerna stegras ökar risken för inflamationer, kärlen tar stryk etc. (kända biverkningar hos diabetiker???)
Den enda positiva aspekten på högt GI är jordbrukspolitisk, men se upp för den lobbygruppen, bönderna är få nu för tiden, men nog så starka, de inte bara brukar jorden utan äger också den industri som förädlar jordbruksprodukterna. Skulle den näringen känna sig hotad vidtar politikerna säkerligen korrigerande åtgärder.
Må gott! Vi hörs!
Skrivet av dacke den 23 juni, 2009 kl. 19:07 #
Jag såg en tysk film engång från 80-talet där en västtysk man var kär i en östtysk dam med en bondgård. Vad som slog mig redan då var att hon hade en hög kokare, uppskattningsvis på 100 liter i ett hörn av svinstallet, där hon kokade potatis till grisarna varje dag.
Jag vistats på många gårdar i Sverige och Danmark, men en sådan mannick hade jag inte set förut.
Jag visste inte bättre då och tänkte det var onödig energi; Grisarna kan väl äta råa potatis vet jag, det har jag själv set. Efter läst Skaldemans böcker har jag blivit klokare. Inget fetar som en nykokt potatis pga starkelsesstrukturen. Vi människor har tydligen samma metabolisme som grisar, i den mån vi är kolhydratkänsliga.
Får potatisen sedan kallna och ätts kall eller stekt, har den bara en tredjedel så hög fettnattsvärde*
* Nytt ord till SAOL?
Skrivet av Stig Hastrup den 23 juni, 2009 kl. 20:10 #
Kommentar till Stigs inlägg:
Matsmältningen av rå kost kräver mycket energi. Kokningen ersätter en stor del av energin, der betyder att vi får mer att leva på när vi kokar maten. Det gäller naturligtvis också för grisar.
Skrivet av 194.18.97.107 den 23 juni, 2009 kl. 20:53 #
Hej long number. Men det förklarar inte varför den kokte potatis inte är så fettbildande efter den kallnad.
Skrivet av Stig Hastrup den 23 juni, 2009 kl. 21:21 #
Stig, "Får potatisen sedan kallna och äts kall eller stekt, har den bara en tredjedel så hög fettnattsvärde*". Det är helt fel. Någon har hittat på det, kanske för att lura någon. Sedan har det vidarebefordrats.
Hälsningar
"long nummer".
Det långa nummer fick jag tilldelat av Annika, när jag loggade in mig igen anonymt efter att hon hade degraderat mig till spam.
Skrivet av 194.18.97.107 den 23 juni, 2009 kl. 22:52 #
Men en kallnad och sedan återuppvärmd potatis är tydligt annorlunda i smak och konsistens tycker jag. Så någon kemisk reaktion har skett.
Skrivet av Kenneth Johansson den 23 juni, 2009 kl. 23:22 #
även här finnes en namninsamling.
http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2818
man kanske ska gå samman även med denna?
Skrivet av Mariann den 24 juni, 2009 kl. 07:39 #
Potatis och pasta som fått kallna har enligt GI-teoretikerna utvecklat resistent stärkelse. Den ska då vara svårare att bryta ner och det ska ge ett lägre glykemiskt index. Det är ett resonemang i stil med att fett och surt sänker det glykemiska indexet.
Sten Sture
Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 24 juni, 2009 kl. 09:45 #
Det må vara att energitillskottet ökar, men den uttalade skillnaden mellan råkost och kokt och särskilt ugnsbakad potatis är att GI ökar stort. GI är ett mått på blodsockerhöjningen och därmed insulinpåslaget som provokeras av det vi äter. Vid uttalade toppar lagras en stor del av den tillförda energin som fett. Samma förhållande finns för t ex morötter. Förr pratade man om snabba resp långsamma kolhydrater, men GI är en bättre definition,
Skrivet av dacke den 24 juni, 2009 kl. 10:01 #
GI ska hållas så lågt som möjligt. Kan man uppnå GI-Noll! är det optimalt...
/SSS
Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 24 juni, 2009 kl. 10:03 #
194.18.97.107,
Passagens programvara markerar alla mail med över 1000 tecken som spam vilket innebär att de hamnar i moderationskö. Så fort jag eller någon annan moderator går igenom kön släpper vi fram kommentaren ifall det inte var spam. Det brukar inte ta lång tid innan det blir framsläppt men vi är ju bara några få personer så ibland kan det ta lite längre tid. Vi arbetar ju ideellt och har även annat att göra.
Det långa numret är den ip-adress du skrev ifrån, passagens programvara använder den som namn på annonyma kommentarer. Du kommer lätt runt det genom att använda namn, ditt riktiga eller ett påhittat.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 24 juni, 2009 kl. 10:06 #
Den som är intresserad av blodsockerhöjningen efter intag av kall/återuppvärmd potatis kan själv kolla blodsockerkurvan efter intag av en rejäl portion av nykokt respektive kokt kall protatis. Rapportera gärna hit.
Själv är jag inte så intresserad, utan jag avstår potatisen.
Skrivet av Annika D den 24 juni, 2009 kl. 10:07 #
Ungsbakad potatis utsätts för mycket högre temparatur än kokt potatis. Därför spjälkas stärkelsen (kolhydraten) och blir mera sockerlikt.
Skrivet av 194.18.97.107 den 24 juni, 2009 kl. 10:47 #
Samma sak då med pommes frites och chips.
Skrivet av Kenneth Johansson den 24 juni, 2009 kl. 13:06 #
Det är mycket mer, som händer med maten, när man steker, grillar och fritterar. Vid höga temperaturer bildas gärna cancerogena produkter. Det är snarast omöjligt att undvika vid frittering. Kokar man förstör man mycket av C-vitaminet också. Akta Er för bränt kött från grillen i sommar!!!
Bara som ett litet tips till lagstiftarna.
Skrivet av dacke den 24 juni, 2009 kl. 13:26 #
hej annika kan du svara mej om jag äter bra enligt ditt tänk om en dag för mej är .protein är 22% fett är 60% och kolhydrater är 18%.tack på förhand .gunilla
Skrivet av annika.en fråga från gunilla. den 24 juni, 2009 kl. 20:11 #
Gunilla, Procenten låter ju hyfsade. Sen beror det på hur lite kolhydrtre du behöver äta. Du kan gå ner till 5E% av kolhydrater, om du har diabetes eller behöver gå ner i vikt.
Skrivet av Annika D den 24 juni, 2009 kl. 20:49 #
tack. du menar att jag ska minska 18% kolhydrater till 5% kolhydrater.jag har ungefär 20 kilos övervikt och har inte funnit rätta fördelningen på kosten. hälsningar gunilla
Skrivet av till annika från gunilla den 24 juni, 2009 kl. 21:21 #
gunilla,
Det är egentligen normal ganska enkelt, undvik alla kolhydrater, ät vad som känns som normalt med protein och öka mängden naturligt animaliskt fett till du blir mätt när du äter.
Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 24 juni, 2009 kl. 21:39 #
Ja upp till 20 gram kolhydrater per dygn.
Skrivet av Annika D den 24 juni, 2009 kl. 21:44 #
Hej!
Jag har följt ditt program en tid och jag mår mycket bra.
Om jag någon dag/vecka tar lite kolhydrater i kosten, förändras värdena då? Samt, ska man då även fortsätta med lika mycket fett i kosten?
Tack på förhand!
Skrivet av Ulle den 24 juni, 2009 kl. 22:20 #
Ulle, Om man vid något enstaka tillfälle råkar ta lite mera kolhydrater tror jag inte att man behöver tänka på att minska på fettet.
Skrivet av Annika D den 24 juni, 2009 kl. 23:14 #
Vi är några i Uddevalla som, i mitten av maj, drog igång ett upprop för bättre skolmat:
www.skolmatuddevalla.se
Hemsidan innehåller även information till föräldrar m fl. Vi kommer att skicka detta upprop till ansvariga inom Uddevalla kommun, utbildningsminister Jan Björklund och Livsmedelsverket.
Skrivet av Agneta B den 26 juni, 2009 kl. 21:54 #