Succémetoden som alla snackar om

10 okt kl 14:13, 2008

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 57 Kommentarer | Permalink

LCHF och Annika på Expressens löpsedel idag.
Rasa i vikt med mera fett.
Jag hittar inte länken. Någon som gör det?

På slutet får Claude Marcus uttala sig, och han säger att de är oroliga för LCHF-kostens effekt på hjärtsjukdomar.

Själv är jag oroad över effekten av deras lågfett-högkolhydratkost på hjärtsjukdomar.
I den längsta jämförande studien som gjorts, Karlshamnsstudien, fick 80% av lågfettätarna hjärtsjukdom och 40% dog inom 3,5 år. Av de som åt lågkolhydrat fick ingen hjärtsjukdom och ingen dog.

Kommentarer:

Om några år så kommer CM få gå runt med en lepraklocka runt halsen eller motsvarande. Han gör bortsig dag efter dag. Jag gissar att han snart flyttar utomlands.

Skrivet av Gunilla den 10 oktober, 2008 kl. 17:06 #

Håller med Gunilla! Han har inte hört av sig till oss heller, trots "löfte" om ÅB i mitten av augusti. Ingen är gladare än jag, men samtidigt hade det varit väldigt trevligt att än en gång få stå som levande bevis på att han har kardinalfel.

Förresten, jag hittar inget i nätupplagan i Expressen jag heller.

Skrivet av Wolmer den 10 oktober, 2008 kl. 18:59 #

Marcus kan säkert få ett välbetalt jobb på nån internationell konsult- eller lobbyfirma, typ ILSI.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 10 oktober, 2008 kl. 18:59 #

Artikeln kanske bara finns i papperstidningen?
Vidare så har nog den där Claude Marcus sin gyllene tid bakom sig...

Skrivet av Magne den 10 oktober, 2008 kl. 19:00 #

Glömde Expressen på jobbet - hann inte ens ögna förstasidan. Får ta den en annan dag eftersom Expressen ingår i arbetet.

Skrivet av Mia den 10 oktober, 2008 kl. 22:17 #

Tipsades om att inte dricka mjölk eller äta ost och flera födoämnen p g a den s.k. syra- basbalansen.
LCHF verkar vara maxialt med syrarika produkter. Hur får ni ut syragifterna ur kroppen?

Skrivet av Mia den 10 oktober, 2008 kl. 22:17 #

Mia,
Eftersom alla jag hört talas om blivit friskare av LCHF kanske det inte är helt sant allt man läser om syrabildande produkter? Speciellt intressant är ju att en av de suraste saker man äter - citron - anses basbildande?

Jag har i alla fall inte sett till någon seriös forskning om syra-basbalansen? Det betyder ju inte att det inte finns ett problem med den, men det betyder att det som sägs om den är väldigt mycket tro och tyckande och väldigt lite vetande?

Hade det legat något i det hade t.ex. Sten Sture Skaldeman som ätit så här i ganska många år eller Lars Wilsson som hållit på ännu längre varit så genomförsurade att de hade brutit varenda ben i kroppen?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 10 oktober, 2008 kl. 22:23 #

Kan vi inte börja dela ut "årets Dumstrut" år ngn varje år, och skicka "hatten" till vederbörande med en bra motivering. Jag nominerar Rössner, Marcus och Paulun, men lägger min slutgiltiga röst på Cladue Marcus.

Sedan finns det ju kost-nollor som exempelvis Paolo Roberto som utmärkt sig, men han och liknande personer kan ju liksom inte rå för sin okunnighet och borde således ursäktas.

Skrivet av Tomtefar den 10 oktober, 2008 kl. 23:01 #

Ang "den s.k. syra- basbalansen"

Mitt tips till dig: Kika på homeopati om du föredrar att tro. Det blir du säkert lycklig av.

Skrivet av Stefan den 10 oktober, 2008 kl. 23:01 #

Mia,
Eller hur är det med dr. Jan Kwasniewski och dr. Wolfgang Lutz som har behandlat sina patienter i mer än 40 år med denna kost. Hade det inte kommit fram problem med syra- bas-balansen under denna tid????

Skrivet av LenaK63 den 10 oktober, 2008 kl. 23:01 #

Det är ju viktigt att komma ihåg att det finns nästan lika mycket bluff och påhitt inom alternativ medicinen som inom skolmedicinen.

Inte riktigt lika mycket, men nästan. ;-)

Eftersom det inte finns någon man kan lita helt på är man i slutänden utlämnad åt sitt eget sunda förnuft.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 10 oktober, 2008 kl. 23:05 #

Själv har jag ätit LCHF i ett halvårstid.Eftersom jag tappat sju kilo och allt vad sockersug heter så fortsätter jag.MEN jag har också fått gikt i arm och fotleder!Men genom att äta nyponpulver,äta salubalancetabletter och äta selleri (basiskt)kan jag få bort urinsyran,så fortjag slarvar med detta kommer smärtotna tillbaka.Detta har aldrig tidigare skett i mitt fyrtio åriga liv,Gikten kom ca 6 veckor efter övergången till LCHF.Man kan inte dra alla människor över en kam .Bara för att jag är känslg behöver andra LCHFare inte vara det!

Skrivet av ulrika den 11 oktober, 2008 kl. 00:53 #

Får jag fråga hur mycket kolhydrater du äter, ulrika? För äter du pyttelite kh skulle ett annat sätt att undvika problem antagligen vara att äta LITE mera av dem, i stil med den fördelning tidigare nämda Lutz och Kwasniewski förordar.

Skrivet av hemul den 11 oktober, 2008 kl. 08:38 #

Godmorgon!Jag äter så lite kolhydrater som möjligt,bara lite sallad några ggr i veckan ochselleri när jag kommer ihåg det.Jag ska läsa in mig på Lutz och Kwaseniewski(nya namn för mig).Det kanske då kan räcka med en liten kolhydrathöjning?!Tack iaf för tipset!

Skrivet av ulrika den 11 oktober, 2008 kl. 09:28 #

Jag minns faktiskt inte om han säger det specifikt när det gäller värk, men Kwasniewskis standardråd om man får problem är "ät lite mera kolhydrater". Hans diet är inte så kolhydratsnål från början. Han anser att man ska undvika (märkbar) ketos.

Skrivet av hemul den 11 oktober, 2008 kl. 10:55 #

Hej Annika
Hoppsan!
Läste Barom idag 08.10.11 under regel 2 Undvik : potatis ris majs pasta o bröd Gäller detta alla? Man tror det Tänker på mamma som är 90 Läser och tar till sig Inga sjukdomar Vad har hon kvar att livnära sig på? Kött, ja Men det är svårt att tugga Ja fisk förståss Svårt få tag i färsk idag Saknar information om att dessa regler kanske inte är bra eller kan tillämpas av alla.
MVH Monica

Skrivet av monica den 11 oktober, 2008 kl. 10:55 #

Min svärson 49 år normalviktig alltid ätit mycket bröd o ost.

Dessa ostmackor äts i tid o otid har ibland ersatt middag, får han bara dessa mackor är han nöjd.

Jag har känt denna person i 10 år, under denna tid har han ofta klagat över sin gikt i tårna.

Han har ALDRIG varit i närheten av LCHF-kost, det jag då undrar över varför har han gikt om det nu är så att det är vår kost som orsakar denna gikt

Jag själv har ätit LCHF-kost i ca 14 månader och mår utmärkt bra. Jag har inte änsålänge fått några problem. Skall nu i okt på läkarbesök ang min Diab, förra besöket var utmärkt bra, nu är jag förstås nyfiken på de nya värden som skall tas.

Som du säger Ulrika alla är inte lika, frågan är, hur o varför får en del människor gikt?

Var jag förstår får några människor det av LCHF-kosten, andra får det ändå.

Skrivet av ann-mari den 11 oktober, 2008 kl. 10:55 #

Min dotter Sarah är utbildad lic. kostrådgivare inom LCHF och har helt tagit min bekantskapskrets med storm genom insiktsfullt goda råd och mycket egen forskning. Flera har slutat helt med sina mediciner mot högt blodtryck, kolesterol, depression m.m. En av mina vänner började en buggkurs häromdagen, efter att för några veckor sedan inte ha haft ork att ens hänga tvätt. Inga mediciner mer för hans del, bara rätt mat och ett mycket gott och mänskligt stöd från Sarah.
Sarah hade en diskussion med sin diabetesläkare omkring Uffe Ravnskovs kolesterolforskning och t.o.m. där vann hon gehör, även om det tog tid. LCHF vinner sakta men säkert mark och naturligtvis ligger ju din egen styrka i bakgrunden, Annika.
Själv har jag gått på LCHF sedan februari 08 och sprider kunskapen på min arbetsplats. Det är häpnadsväckande hur lätt människor ändå har att anamma argumenten för LCHF. En av orsakerna tror jag är att du inte främst går ut med att det är en metod för viktminskning, utan att det är maten för livet som har tyngdpunkten.

Skrivet av Lisa Narancic den 11 oktober, 2008 kl. 10:55 #

Jag har gett råd till mer än 12000 människor de senaste sju åren. De äter min ganska strikta variant och klagar inte på gikt. I början kan magproblem och kramper i vaderna förekomma, häromdagen hade jag en kontakt med någon som klagade på sura uppstötningar.

Annars är det bara positiva rapporter. Folk blir friskare och piggare och går ner i vikt. De blir av med mediciner och förbättrar sina hälsovärden. Syra- basbalansen kan vi glömma.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 11 oktober, 2008 kl. 11:27 #

Jag har ännu bara fått ett fåtal att gå över till LCHF (har dock ingen jättestor social krets), men däribland återfinns två ÖVERLÄKARE! Det tycker jag smäller ganska högt trots allt ;)

Skrivet av Tomtefar den 11 oktober, 2008 kl. 13:50 #

Visst kan man få sjukdommar. Jag fick reumatism två månader efter att jag slutade röka.

Skrivet av Astra den 11 oktober, 2008 kl. 14:20 #

Jag kollade runt lite på expressen.se och hittade den här länken: http://www.expressen.se/halsa/1.1301070/lchf-low-carb-high-fat

Skrivet av emma den 11 oktober, 2008 kl. 14:20 #

Varför alla dess personangrepp..på andra som inte delar er "tro" på punkt och prickar??? Tycker detta är mycket oseriöst...ger ingen bra "reklam" alls. Fokusera på vad ni tycker är bra och spy inte galla över de som inte är på samma linje..med att sätta ut namn. "Månadens dumstrut"...oseriöst till max.

Har kollat lite sidor från de som ni nämner..har inte sett nån angripa Annika där med att förlöjliga henne.

Om ni vill bli tagna på allvar..så låt bli personangrepp!

Skrivet av M den 11 oktober, 2008 kl. 15:04 #

Astra!Saken är den att jag för drygt ett år sedan började med LCHF och samma sak hände då,gikten kom som ett brev på posten.Efter en förstörd sommar med sjukskrivning gav jag upp LCHF och gikten försvann,När jag sedan gjorde en omstart ett halvår senare kom gikten tillbaka efter 6 veckor.Men jag fortsätter därför att fördelarna överväger.Och äter jag mina kompliment grejor så försvinner smärtan.Kalla det syraballance eller vad som helst men min gikt är högst påtaglig och inte inbillad!

Skrivet av 80.216.80.108 den 11 oktober, 2008 kl. 15:21 #

"M"

""Månadens dumstrut"...oseriöst till max."

Grattis! Nu är du också nominerad. Visserligen borde okunksapen rädda dig, men du får ett s k "wild card" som belöning på ditt oinsatta bludder...

Skrivet av Tomtefar den 11 oktober, 2008 kl. 15:21 #

Ang gikt. Jag vet inte om det finns någon forskning om vilken kost som motverkar gikt. Det är säkert en metabol sjukdom som påverkas av vilken kost man äter.
Gikt är utfällning av urinsyra (urat) i leder. Urinsyra är en nedbrytningsprodukt av protein. Därför brukar jag säga att en giktpatient bör äta restriktivt med protein. Njursviktspatienter som ännu inte har kommit till dialys bör också vara restriktiva med proteinet eftersom sviktande njurar har problem med att metabolisera protein. Dessa bör äta ca 40 gram protein per dag. Det rekommenderar jag även giktpatienter att göra. Däremot bör det inte vara några problem för gikt- och njursviktspatienter att äta naturligt fett.

Skrivet av Annika D den 11 oktober, 2008 kl. 15:37 #

Med risk för att själv bli nominerad så måste jag säga att jag håller med M, litegrann iaf.Den raljerande tonen känns onödigt hård.OBS är själv LCHFare.

Skrivet av 80.216.80.108 den 11 oktober, 2008 kl. 15:37 #

M m fl. Debatten går med hårda angrepp från alla håll. Jag förstår inte varför vi som vet vilken kost som är den bästa för hälsan ska vara så oerhört diskreta i debatten, och alltid vända den andra kinden till.

Skrivet av Annika D den 11 oktober, 2008 kl. 15:41 #

Vem har sagt att man behöver vara oerhört diskret och vända andra kinden till. Det är bara fråga om att uppträda som en vuxen mogen människa och argumentera utan alla dessa invektiv.
Jag har inte sett att vare sig Marcus eller Rössner kallat Annika för mördare.

Skrivet av TT den 11 oktober, 2008 kl. 16:45 #

Skälet till att man känner sig rätt sur på vissa experter är att de har så otrolig makt och inflytande i debatten och forskningsanslag.

De visar en väldig arrogans, ignorans och ovilja mot alla de människor som prövat LCHF kost istället för lågfettkost, och därefter mår otroligt mycket bättre både gällande sina sjukdommar och psyke + kroppsvikt.

Skrivet av Stefan den 11 oktober, 2008 kl. 16:58 #

TT,
Det allt överskuggande viktigaste är ändå vilken kost som är den bästa för människornas hälsa, och inte vad vi i stridens hetta kallar varandra för. (Jag har f ö tagit tillbaka och bett om ursäkt för mördar-beskyllningen)

Skrivet av Annika D den 11 oktober, 2008 kl. 16:58 #

Jeg har hatt urinsyregikt. For ett år siden begynte jeg med med LCHF og ble fort opptatt av å finne ut hva dette kunne gjøre med urinsyregikten. Etter kort tid fant jeg ut at Wolfgang Lutz skriver om dette. Ikke mye, men i en kontekst om metabolt syndrom og autoimmune sykdommer. Han hadde klinisk erfaring for at gikten kunne kureres i de fleste tilfeller - unntatt i tilfeller hvor metabolismen var for forstyrret.

Jeg var oppmerksom at mitt nye kosthold kunne utløse et anfall. Det var jul og rikelig med proteiner.
Jeg spiste mest torsk og kylling den gangen. En dag spiste jeg for mye oksekjøtt (imprort fra Namibia) og fikk et akutt anfall som ble kurert med medisiner. Deretter holdt jeg fram med LCHF og et kontrollert karbohydratinntak og kjente at gikten var ute av kroppen etter noen få uker. Sammen med en rekke andre positive helseeffekter.
Jeg har også merket at jeg kan glede meg over sjømat igjen. Det var fy-fy tidligere.
Alle leger har sagt at denne sykdommen ikke kan kureres og at jeg måtte gå på allopur resten av livet.
For nærmere 2 år siden kastet jeg denne medisinen etter 2 måneders bruk og søkte andre veier....

Skrivet av Helge den 11 oktober, 2008 kl. 21:05 #

När man behöver framföra ett budskap som kan vara svårt för motparten att ta till sig arbetar man som en kirurg.

Man går in med en skalpell på rätt ställen för att ingreppet skall lyckas.

Så är det också när man har något viktigt att säga och motpartern har svårt att förstå.

Man går in skarpt och tydligt med sina ord (skalpellen) för att budskapet skall göra verkan.

Skrivet av El den 11 oktober, 2008 kl. 21:05 #

Som jag skrev tidigare idag om min svärson som haft gikt länge( i åratal)
jag har aldrig sett eller hört någon som äter och har ätit så mycket bröd och ost som han.

Hans ätaende kretsar väldigt mycket kring bröd,bordsmargarin och hårdost av alla sorter, han äter gärna detta istället för vad jag kallar riktig mat.

Han var ju ensam till för ca 10 år sedan, så han lärde sig leva på detta, det var ju lättlagat, klart att han ätit middag ibland det fanns ju färdig mat att köpa, han säger att han lagade aldrig någon mat.Detta är en man som ätit mycket kolhydrater varje dag i sitt liv.

Jag funderar på vaför han fått gikt då det påstås att man kan få det av LCHF-kosten.

Gikt har man hört talas om sen många år tillbaka, långt innan LCHF- kosten tid, jag började arbeta inom äldrevården för 40 år sedan, gikt fanns redan då.

Min undran är, vad är det som gör att man får gikt. Annika kan inte du svara på detta det skulle vara intressant att få veta.

Skrivet av Ann-Mari den 11 oktober, 2008 kl. 21:05 #

Ett flertal kommentarer har handlat om gikt!
Förutom den sedvanliga kosten enligt läkarböcker så kom det väl en forskningsstudie från USA för några månader sedan som även informerade om att mycket ätande av "fruktos" även kunde bidra till "gikt".
Det där var en nyhet som man inte hade hört innan!

Skrivet av Zonen den 11 oktober, 2008 kl. 21:05 #

Det var bra att du ångrade dig, Annika! Att kalla mördare för mördare är inte snällt. Det bryter mot konvenansens regler.

Dessutom handlar det inte om mord, i juridisk mening. Rössner ger kostråd som håller människor kvar i sjukdom. Jag vet inte om det är ett brott, och jag vet inte vad det eventuella brottet kallas, men jag vet att han tjänar mycket pengar på verksamheten.

Marcus ser till att unga människor förvandlas till metabola invalider. Han rekommenderar nämligen magstympning i stället för koständring. Det borde vara brottsligt men jag vet inte vad det brottet ska kallas. En del av våra lobotomislaktare lever fortfarande i högönsklig välmåga. De har aldrig blivit åtalade. Jag tror inte att Marcus blir åtalad heller. Men finns det ett helvete ligger han illa till.

Sten Sture

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 11 oktober, 2008 kl. 21:05 #

Förlåt,jag suger på språk.Slutade Helge med LCHF eller ökade han kolhydrat intaget?Det där med fruktos stämmer inte på mig iaf,äter ingen frukt alls.

Skrivet av ulrika den 11 oktober, 2008 kl. 21:28 #

Häromdagen lyssnade jag till A.D. föreläsning och blev mycket intresserad.Min man och jag började samma dag.Det är inte helt lätt och jag känner mig nervös för allt fett och tycker att recepten i Ät fet mat är enkla och intressanta. Nu väntar jag på en bok av A.D. Alla böcker helt slut här i Umeå.Hur är det egentligen med att allt fett lagras i ådrorna? Är det så?

Skrivet av Sofia den 11 oktober, 2008 kl. 21:28 #

Hej!
Ni skriver om gikt och syrabalansen. Är det syrabalansen i blodet ni menarDen skall väl vara ca 7, och då är man neutral men är den lägre är man försurad.
Min svåger är försurad och kan knappt ta upp syre har nästan andnöd.
Kan man då säja att syrabalansen inte har någon betydelse? Han har också diabetes 2 och högt blodtryck.
Är lite överviktig och är drygt 80 år.
Han har ingen ork alls.
Vad skall man göra för att hjälpa honom?

Skrivet av mona den 11 oktober, 2008 kl. 21:56 #

mona,
Hur har det mätts upp ifall hans blod är surt? Jag har för mig att det krävs enormt dyra och känsliga instrument för att mäta ens så små förändringar att de ryms inom det område som är förenligt med liv?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 11 oktober, 2008 kl. 21:59 #

Nu ser jag här att man på apoteket kan köpa indikatorpapper för att testa PH-värdet. Saliv urin och blod har något olika normalvärden.
Det är på www.halsosidorna.se/Syrabalansen.htm som man kan läsa om det.

Skrivet av mona den 11 oktober, 2008 kl. 23:00 #

Domaren:
Härmed dömer jag er till 50 dagsböter á X kronor för det att ni kallat Curt-Albin för "Intelligensbefriad".
Svarande:
Nu vet jag vad det kostar att kalla Curt-Albin för intelligensbefriad.
Men vad kostar det att kalla en intelligensbefriad för Curt-Albin?
Domaren: Lagen stadgar därom inget straff.

Skrivet av Inge Andersson den 11 oktober, 2008 kl. 23:00 #

Ulrika, jeg har spist LCHF i ett år.
Etter ca en måned fikk jeg et giktanfall. Det var under jultiden. Jeg var nøye med å ha et kontrollert inntak av karbohydrater. Har vært det i hele dette året.
I juletiden blir det lett mer proteinrik mat enn ellers i året. Dette øket muligheten for et anfall.
Poenget er at kroppen var rammet av et metabolt syndrom/en autoimmun sykdom. Det tar noe tid å omstille kroppen fra å gå på karbohydrater og til å bli fettdrevet. Og det tar tid å helbrede en ødelagt metabolisme.
Jeg opplevde en rask helbredelse slik sett, og jeg kunne etter et par måneder spise den purinrike maten som leger advarer mot i forbindelse med urinsyregikt.

Skrivet av Helge den 11 oktober, 2008 kl. 23:00 #

Jag läste just ett info av Bo Nilsson på adressen www.immun.se om att det finns något på apoteket som man lätt kan mäta med själv, men min svåger har varit hos doktorn och tagit prov som visar värdet.

Skrivet av mona den 11 oktober, 2008 kl. 23:00 #

Ok.Helge nu förstår jag bättre.Tack för att du delar med dig!Det låter hoppfullt även för mig!

Skrivet av 80.216.80.108 den 12 oktober, 2008 kl. 10:28 #

uhomogenisert tjukkmelk

Skrivet av helge den 12 oktober, 2008 kl. 12:44 #

Ulrika,

Annika legger vekt på å begrense inntaket av proteiner i forbindelse med urinsyregikt. Det er jeg enig i.
I tillegg la jeg stor vekt på kvaliteten på maten og på å elimenere alt som heter "tillsatser"
I den grad det har vært mulig økonomisk og og ut fra lokal tilgjengelighet har jeg spist lammekjøtt og fisk. Det er normalt lett å få fatt i. Likeledes økologiske egg av god kvalitet. I løpet av året har også økologisk uhomegenniselt tjukkmelk kommet på markedet.
Av og til bruker jeg kjøtt fra vilt og fra kyllinger har fått skikkelig for og behandling.Tilsvarende med bacon og pølser fra frittgående griser.
Oksekjøtt er den proteinkilden jeg hadde dårligst erfaring med i forbindelse med urinsyregikten.

Jeg prøvde sjømat (scampi) først etter 6 måneded, men kjente at gikten var ute av kroppen etter 2 måneder.

Det er

Skrivet av Helge den 12 oktober, 2008 kl. 12:44 #

Hej

Jag är en finsk ortoped som har sysselsättad med LCHF från början av 2000-talet. Jag litar inte på systemet secielt här in Finland och därför jag har skrivit böcker till allmänheten användad so enkelt språk att alla kan förstå. Gensvaret har varit ernormt bra. Jag har nästän 2000 gensvar på LCHF med diabetes. Alla har mått bätre och de flesta kunde lämna alla mediciner. Inga har fått bivärkiningar. Människoran kan ändra sitt liv utan specialister. Människorna kan röstä med sina egna fötter. Jag är glad hitta denna sidorna för den skull att Finland är mera bysantisk än skandinavist land och är tyst med två språk

Skrivet av Antti Heikkilä den 12 oktober, 2008 kl. 15:57 #

Underbare härlige Sten Sture! Det finns ingen som kan uttrycka sig så klockrent som du.
Kram!!!

Skrivet av Ann den 12 oktober, 2008 kl. 16:57 #

Om man fortfarande tror att fett sätter sig i blodkärlen är det bara att fortsätta läsa denna blogg, speciellt länkarna i högermarginalen.
Kolla också www.lowcarbkost.com och kostdoktorns (Andreas Eenfelt) olika artiklar om detta. Här är ett par:
http://www.kostdoktorn.se/?page_id=12
och
http://www.kostdoktorn.se/?page_id=183

Skrivet av Monika den 12 oktober, 2008 kl. 19:24 #

Viktopererad viktväktare bloggar..
http://www.metrobloggen.se/msemelie

Ja, så går det om man äter viktväktarmat..Det blir operation i slutändan. Nu tog jag väl i litegrann men det är många som läser denna blogg och kanske inspireras av hennes viktnedgång. Nu verkar viktnedgången ha stannat av och det var då hon drog igån med VV (igen). Har man kört sväldieter förr så blir ju resultatet sämre från gång till gång, eftersom man även bränner en del av sina muskler. Med mindre muskler, mindre fettförbränning...till slut har man bara viktoperation elle LCHF att välja på. Känner man inte till LCHF så blir det viktop..och VV igen..

Skrivet av Mona den 12 oktober, 2008 kl. 20:03 #

Hej,

Är nybörjare på denna kost. Har provat en vecka nu. börjar på startvikt 140 kg. Har gått ner 1,5 kg denna veckan. har då ätit äggröra och bacon flera morgnar, köttfärsbiffar med gorgonzola ikväll. Min bästa vän tror mig inte...hon har kört sån där Herbalife eller vad de heter, plågat sig ner i vikt och gått upp allt igen. Hon säger att det är för att jag har mens denna veckan som jag gått ner....Själv har jag för första gången på säkert 5 år inte haft godissug. Väntar på att det ska komma. Har ingen aning om vart denna kosten ska bära, men jag prövar :-D. Har nu inte Rössner (nej han gav mig formulär med 40 väldigt kränkande frågor som såg mig som en matmissbrukare och mentalt svag människa så jag slängde formuläret och gick inte tillbaka) och VV (3 ggr, har aldrig hållt i längden) lyckats ska jag banne mig ge detta en chans. Wish me luck :-D

Skrivet av SunnyDay den 12 oktober, 2008 kl. 22:35 #

SunnyDay,
Jag håller verkligen tummarna för dig, det enda svåra är väl egentligen omgivningen som ibland hellre drar andra med sig i skiten än ser någon annan lyckas bli frisk.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 12 oktober, 2008 kl. 23:20 #

Hej - jag är också ny på denna kost. Har hållit på i knappt 4 veckor och mår alldeles förträffligt på den. Har trög mage, men det ordnar sig säkert. Jag behöver hjälp med var jag hitter mera information om näringsvärdena i olika livsmedel, så jag säkert kan beräkna balansen mellan fett - protein och kolhydrater i min mat. Jag har försökt på livsmedelsverkets hemsida, men hitter inte rätt. Kan ni hjälpa mig?
MVH
Karin Döj

Skrivet av Karin Doj den 13 oktober, 2008 kl. 10:30 #

Karin Doj,
Jag har själv aldrig brytt mig om att räkna på det, jag äter bara så lite kolhydrater som möjligt, vad som käns rimligt med protein och fyller sedan på med fett till jag blir mätt. Mer komplicerat än så behöver det inte vara.

Annars vet jag att det har tipsats om olika sidor där man kan fylla i vad man äter och få fram det du är ute efter, kanske någon annan kan tipsa om dem?

Vill man bara ha fram näringsvärdet i olika livsmedel käns Finska Livsmedeslverkets tabeller mer pålitliga och framför allt mer lättanvända.

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 13 oktober, 2008 kl. 10:36 #

Här finns en bra livsmedelsdatabas. Bättre än den svenska livsmedelsdatabasen!

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Skrivet av Kund den 13 oktober, 2008 kl. 10:36 #

Tack Helge för det du skrev om din gikt. Har haft gikt i drygt tio år men skoven blir allt mildare. Låter otroligt att du kan äta scampi utan att få anfall. Hoppfullt att din kroppanpassat sig till ett högre proteinintag från fet fisk, skaldjur och inälvsmat. Alltsammans nyttigt.

Har många gånger funderat över mina giktdisponerade förfäder och hur de klarat stenålderskost med kött och inälvor för att inte tala om alla skaldjur folk proppat i sig vid europeiska atlantkusten...

De borde ha dött ut.

Har precis köpt fem kilo ister (20 kr/kg) att dryga ut proteinerna med. Verkar som att jag får insulinpåslag av ost och ökar i vikt efter åtta veckors LCHF.

Steker isterbitar med biffar och mal det med köttfärs. Finns det fler isteridéer- hör av er.

Skrivet av vebu den 11 november, 2008 kl. 19:41 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg