Sukrin?

03 nov kl 14:09, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 44 Kommentarer | Permalink

Jag fick en mailfråga om sukrin. Jag brukar säga att det finns ett naturligt sockerersättningsmedel, Stevia.
Själv äter jag så sällan något sötsmakande att jag då lika gärna kan ta det i form av vanligt socker eller honung.

Vad har ni för åsikter om sukrin?

På Wikipedia

Kommentarer:

Annika: Jeg spiser også sjelden det som er søtt, men hvis man først skal lage noe som inneholder søtt, så mener du at stevia er det beste alternativet?

Skrivet av LenaBeatrice den 03 november, 2009 kl. 14:25 #

LenaB, Jag har uppfattat att när man nån enstaka gång vill äta något sötsmakande så kan man välja mellan socker och stevia. Men kanske sukrin också är ett acceptabelt alternativ?

Skrivet av Annika D den 03 november, 2009 kl. 14:38 #

Annika: Men, jeg trodde at stevia ikke påvirket blodsukkeret...(tar jeg feil?)
Er ikke det en fordel stevia har fremfor sukker?
Nå har jeg ingen planer om å stappe i meg søt mat egentlig, men jeg tenker litt på at julen nærmer seg og jeg vil da prøve å lage et par ting.
Sukker gjør meg alltid så trøtt og slapp, og jeg trodde kanskje at stevia ikke hadde denne effekten?

Skrivet av LenaBeatrice den 03 november, 2009 kl. 14:49 #

LenaB, Stevia och Sucrin höjer inte blodsockret vad jag förstår.
Socker och honung höjer blodsockret, men det är ju en mängdfråga hur mycket.

Skrivet av Annika D den 03 november, 2009 kl. 15:05 #

Har använt sukrin ett par gånger senaste halvåret. Fördelen över stevia är ju att konsistensen är som socker. Kokostoppar samt äggtoddy var användningsområdena.

Skrivet av Martin den 03 november, 2009 kl. 15:05 #

Sukrin har samma konsistens som socker men är inte alls lika sött. Kan troligtvis användas i recept där socker även behövs för volym och stabilitet om man nån gång vill baka nåt tex. Smakar inte exakt som socker men har iaf ingen bismak.

Stevia är mer sött än Sukrin men har en bismak som många ogillar. Kan också vara svår att dosera i lagom mängd då det har väldigt mycket smak. Ger ingen effekt annat än sötning.

Båda dessa sötningsmedel fungerar precis som de konstgjorda (aspartam, sukralos och allt vad de heter) dvs sötar utan att höja blodsockret skillnaden är att Sukrin och Stevia är mer naturliga...

Skrivet av Annelie/Wildrat den 03 november, 2009 kl. 16:04 #

Jag har använt sukrin (Erithrytol) till bakning och liknande. Det beter ju sig faktiskt som socker, men är lite knepigare att använda. Krävs lite knep för att det inte ska kristallisera sig i den färdiga produkten.

Jag tyckte inte att mitt blodsocker påverkades, men jag tycker att själva beteendet med att äta bakverk o liknande kom tillbaka för mig. Så jag avstår helst ifrån att använda.

Skrivet av T den 03 november, 2009 kl. 16:04 #

Jag tycker sukrin är fantastiskt. Det är den enda sockeralkoholen som jag inte får diarré av oavsett hur mycket jag använder, tycker faktiskt att det smakar bättre än socker i kalla rätter och påverkar inte blodsockret eller munhälsan.

Stevia däremot klarar jag inte av, det smakar illa och ger mig migrän(allergi?).

Skrivet av JAUS den 03 november, 2009 kl. 16:43 #

Jag tänkte på detta bara här om dagen. Vad är Sukrin? Läste något med päron för ett bra tag sen men minns inte.

Sen läste jag något om Stevia och möjlig negativ inverkan på fertiliteten. Någon som vet något?

Hade varit bra att fått benat ut detta.

Skrivet av Siffe den 03 november, 2009 kl. 17:21 #

Jag använder stevia dagligen, och har sammanlagt använt stevia motsvarande 5 kg socker på 3 månader. Det har en liten bismak, så man får använda det i smakstarka rätter (ischoklad t.ex.). Jag har bara positivt att säga om stevia. P.g.a. de små mängder sukrin som finns i svamp osv så tror jag stevia är bättre. Steviaväxten är oerhört söt som det är, och det söta ämnet är inte en liten obskyr kemikalie i växten, utan en förhållandevis stor beståndsdel.

Skrivet av Adrian den 03 november, 2009 kl. 21:04 #

Jag tycker att Sukrin är jättebra vid bakning och där det behövs sötma . när man ska bjuda på något, Det påverkar inte blodsockret men: Det sätter igång sötsuget hos mig! Så det får användas restriktivt.

Skrivet av TinaFS den 03 november, 2009 kl. 21:06 #

jag har testat stevia och tyvätr fick jag migrän av den. lite synd.
jag har tänkt testa sukrin till julbaket. tänkte försöka mig på att göra pepparkakor och mandelmassa av sukrin och mandel.

Skrivet av anna i Sörmland den 03 november, 2009 kl. 21:06 #

Många super-bra alternativa hälsoprodukter kommer konstigt nog från ett litet latinamerikansk land. Nämligen från Paraguay.

Lapacho som botar allt ifrån cancer till - you name it.

Yerbamate ger styrka med alla sina mineraler osv.

Och sedan har vi Stevia!

Ger sötma utan alla andra sötmedels bieffekter.

Skrivet av Stig Hastrup den 03 november, 2009 kl. 21:06 #

Det är en mänsklig tanke att vilja både ha kakan kvar och att få äta upp den.

Jag kör på Annikas linje med naturligt socker eller honung.

Jag försöker istället alltid att hålla ner mängden.

Vad som händer är att sötsuget snällt ställer in sig på en lägre nivå bara man försöker tämja det lite.

Vräker man istället på med sötningsmedel till de gamla nivåerna av sötma tror jag aldrig man får kontroll på sötbehovet.

Skrivet av Dufva den 04 november, 2009 kl. 10:09 #

Jag har slarvat med godis de senaste månaderna och ville ha ett slut på det. Började göra chokladbollsgegga med Sukrin och Fibrex eller Pofiber och känner inte alls samma sötsug när jag äter den. Har också gjort chokladmuffins enligt recept på Kolhydrater i Fokus. Nackdelen med Sukrin är priset!

Skrivet av marimu den 04 november, 2009 kl. 10:11 #

Har nog tänkt testa eftersom det finns ett fåtal rätter där sockret är avgörande för konsistensen. De flesta har vi lyckats lösa - glass till exempel - men de få som gäckar oss i vårt kök kanske sukrinet kan hjälpa till med.
Sötsmaken tycker jag att man lär sig hitta utan socker - sötman i mandel, äkta vanilj, grädde ... mer behövs inte när smaksinnet har vaknat igen.

Skrivet av HannaT den 04 november, 2009 kl. 11:30 #

Kakao, sukrin och grädde + varmt vatten blir ett utmärkt alternativ till Oboy för barnen.

Skrivet av JAUS den 04 november, 2009 kl. 13:43 #

JAUS, ja, det är underbart! Om man som jag är godismissbrukare kan man även strunta i vattnet, blanda grädde med kakao och sötning och äta det som det är. Palmfett kan man ta i stället för grädde, blir himmelskt.

Skrivet av Adrian den 04 november, 2009 kl. 14:41 #

Adrian, Var får man tag i palmfett?

Skrivet av Annika D den 04 november, 2009 kl. 14:50 #

Annika, Fick oraffinerat palmfett av mamma, var tydligen köpt i någon kines/asiat butik.

Skrivet av Adrian den 04 november, 2009 kl. 16:14 #

Jag vågar inte använda något socker, varken vanligt eller ovannämnda. Äter inget som smakar sött. Jag vet inte om det triggar igång mitt godis-kak-monster igen. Vågar inte ta några risker. Slutade med sött jan 2008.

Skrivet av Anmaja den 04 november, 2009 kl. 16:14 #

Vad är sukrin, undrade just över det? Hittade denna länk.
http://www.lowcarbshop.se/sukrin-socker-ers%C3%83%C2%A4ttning-s%C3%83%C2%B6tningsmedel-p-140.html

Kanske man bakar något vid något enstaka tillfälle, men min fråga är - hur mycket ska man ta i så fall? Inte är det väl samma deciliter som om man skulle använda vanligt socker?

Skrivet av Frågvis den 04 november, 2009 kl. 18:24 #

jag håller med anmaja.Det är så jävla onödigt. Har man lyckats bemästra sockerdjävulen skall man inte utmana ödet.

Skrivet av Goran van Den Buske den 04 november, 2009 kl. 18:27 #

Debatt i DM

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/11/04/radikal-forandring-av-whos/index.xml

Skrivet av Q den 04 november, 2009 kl. 18:27 #

När jag får "sockersjuka" (= sug efter något sött) - då tar jag en eller annan tesked honung direkt i munnen. Det stillar sockerbegäret tämligen omgående - för mig personligen i alla fall.

Både billigt och nyttigt, tror jag... :idea:

Skrivet av Josef Boberg den 04 november, 2009 kl. 22:50 #

Svar till Frågvis

Jo, samma mängd av Sukrinet som sockret iaf om sockret behövs för konsistensen. Resultatet kommer att bli mindre sött än orginalet då Sukrin bara har kanske 70-80% av sockrets sötma.

Skrivet av Annelie/Wildrat den 05 november, 2009 kl. 07:51 #

Något jag länge har undrat är vilket fett man bör inta till störst del, enkelomättat eller mättat fett? Läs den här undersökningen, rätt intressant, och svara på frågan om andel enkelomättat- och mättat fett som är bra.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/2/320#SEC3

Skrivet av Adrian den 05 november, 2009 kl. 08:57 #

Ja, Stevia är egentligen ett fantastiskt alternativ, inte minst för att det har noll GI och höjer blodsockret med noll, och är det enda naturliga. Bismaken är mindre ju högre kvalitet det är, och om det kommer från enbart sorten Stevia Rebaudiana.

Läs mer, och finns även att köpa på http://www.friendlyshop.nu

Skrivet av Mischa den 05 november, 2009 kl. 08:57 #

Adrian, För mig ser det ut som en pseudovariabelstudie. Det enda intressanta är att göra jämförande studier med hårda ändpunkter, som sjukdom och död.
Jag utgår ifrån naturlighet, och då är olivolja och naturlig palmolja lika bra.
Ska man prioritera så föredrar jag mättade fetter, dvs naturlig palmolja.
Andra åsikter?

Skrivet av Annika D den 05 november, 2009 kl. 10:18 #

Det sägs ofta att det är det raffinerade vita sockret som är farligast. Skulle det då vara bättre med honung, kandisocker, muscovadosocker eller råsocker, eller är det lika illa?

Skrivet av Kebnekaise den 05 november, 2009 kl. 10:18 #

Hej Annika
Har ätit enl dina kostråd, men blir så fruktansvärt sötsugen, vad kan detta bero på? Är jag ensam om detta eller?
Hoppas på svar
Vänliga hälsningar Ann

Skrivet av Ann Bäckman den 06 november, 2009 kl. 12:16 #

Ann B, De allra flesta rapporterar minskat sötsug, men det finns väl inga regler utan undatnag.
Moitt tips mot sötsug är mättat fett. Ta en tesked smör eller kokosfett vid sötsug.

Skrivet av Annika D den 06 november, 2009 kl. 12:21 #

Björksocker är ett naturligt socker med ett glykemiskt värde av 7 medan vanligt socker är över 40

Skrivet av Lena den 07 november, 2009 kl. 09:26 #

Xylitol (björksocker, träsocker) finns i mycket små koncentrationer i naturen och är inget vi är anpassade till att äta. Det xylitol som används i livsmedel tillverkas av Danisco och några Kinesiska tillverkare på syntetisk väg genom hydrogenisation av xylol.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 07 november, 2009 kl. 09:31 #

Minns första gången jag hörde talas om björksocker. Det var på 70-talet och jag tror det var tuggummin som plötsligt blev så populära för att de inte innehöll socker utan björksocker istället.

I vanlig ordning blev det väldigt enkelspårigt, dvs björksocker frätte inte på tänderna som vanligt socker gjorde, alltså tog man det till sig som bra och ofarligt.

Kenneth - bra att du öppnar våra ögon och öron. Vad är xylol?

Skrivet av Kund den 07 november, 2009 kl. 10:05 #

Enligt den information jag har om Stevia så finns det äkta Stevia, som är 30 gånger sötare än socker, men inte innehåller några kalorier och har använts som sötningsmedel i Paraguay i mer än 1500 år och i de angränsande länderna i århundraden. Sen finns det också Stevioside, en ny produkt/uppfinning av Japanerna, där de lyckats raffinera de söta glykosiderna ur Stevia bladet och som är 300 gånger sötare än socker. Steviosiden inverkar inte på glukoshalten i blodet, men det har inte behållit de andra utomordentligt läkande egenskaperna i Steviablad- och extrakt.

Känns igen vad gäller även andra raffinerade produkter...?

Skrivet av Ida den 10 november, 2009 kl. 21:41 #

åh..att man får migrän av stevia...det förklarar mycket!...det har jag aldrig tänkt på förrän nu..tur att min steviaflaska är slut då...//

Skrivet av lina den 12 november, 2009 kl. 21:23 #

Får testa sukrin och stevia men har inga större förhoppningar. Har diabetes typ 1 och alla sötningsmedel förutom cyklamat ger mig jättehögt blodsocker. För ett tag sen fanns det Bob-sylter som inte gav utslag på socker och var underbara,ej som Önos som funnits i många år och smakar illa. Men tyvärr försvann de fort och ersattes med lättsockrat... Och vanligt socker kan jag inte använda över huvud taget då jag reagerar så starkt. Fattar inte varför ni friska behöver använda sötningsmedel ni klarar ju av vanligt fast i små mängder. Avundsjuk på allt ni har att välja på, vårt "sockerfria" smakar ofta jätteilla och då får man avstå... =(

Skrivet av Marie Andersson den 14 maj, 2010 kl. 13:26 #

Är det någon som kan svara på hur björksocker omsätts i kroppen, det ger inget insulinpåslag för det är ju en sockeralkohol. Finns det något negativt med björksocker mer än att det kan trigga igång ett sockersug??

Skrivet av cgs den 12 september, 2010 kl. 16:42 #

Skulle också vilja veta mer om björksocker. Är det riktigt att diabetiker kan använda det?

Skrivet av Stella den 13 september, 2010 kl. 08:19 #

Stella. Gå in på kostdoktorn.se jag fick svaret där under tråden "Socker: Den bittra sanningen"64

Skrivet av cgs den 13 september, 2010 kl. 09:10 #

Stella, här står om Xylitol på Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Xylitol
Det tycks ju vara mindre farligt än socker för diabetiker, och sannolikt för andra också. Men försiktighet tillrådes, det finns väl inga långtidsstudier?

Skrivet av Annika D den 13 september, 2010 kl. 09:12 #

Hej såga att ni pratade om stevia. Jag har använt både sukrin, steviapulver (stevia extrakt) och nåt som heter steviasocker (Vilket jag förstår är samma som sukrin och stevia i kombination).
Steviasockret verkar både mer prisvärt och godare (mycket sötare) än bara sukrin. Enligt webben där jag handlat det är det ingen av dem som är blodsockerhöjande.
JAUS, det verkar bara vara lågkoncentrerad stevia som smakar illa. den jag har känner jag igenting av.
Stevia finns ju på lite olika platser, men steviasockret har jag bara sett på www.steviavital.se. /Liz

Skrivet av Liz den 13 januari, 2011 kl. 08:15 #

Jag läste här att flera rekommenderar palmolja.
Denna rekommendation är för mig helt förkastlig då det är stora områden av regnskog som skövlas just pga palmolja.

Vill man se hur palmolja framställs och påverkan på miljön så kan man se "Green - The film" på nätet. Då kan man enklare ta ställning till olika sorters fetter.
.
http://www.greenthefilm.com/

Skrivet av Tobias den 04 mars, 2011 kl. 16:09 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg