

18 sep kl 08:33, 2007
Helena mailade H-O Adami och fick svar:
Bäste professor Adami.
På förekommen anledning skulle jag vara mycket tacksam för svar på följande
fråga.
Finns det någon stans i studien"Low carbohydrate-high protein diet and
mortality in a cohort of Swedish women"
ett påstående eller slutsats att studien "predicerade mortalitet i bl a
cancer"?
Jag förstår att en fråga så här utifrån, kan verka egendomlig, men jag är
typ 2 diabetiker och har själv ätit lågkolhydrat-högfettkost, LCHF, i 6
mån och lyckats gå ner 20 kg, kunnat slopa insulin helt och fått lägre
HbA1c. Därför är jag naturligtvis intresserad av långtidseffekter av dylik
kost.
Det skulle glädja mig mycket om Ni kunde ta Er tid att sända mig ett svar.
Jag har kunnat läsa abstract men kan inte komma åt hela studien-tyvärr.
med bästa hälsningar
Helena
**svar från professor Adami
Tack för din vänliga förfrågan. Mitt svar är att detta område är högst
komplicerat och att det krävs ytterligare studier innan vi kan uttala oss
med säkerhet. Det är möjligt att den diet vi beskriver något ökar
dödligheten. Men om den hjälpt dig att gå ner 20 kg i vikt så har du ju
naturligtvis gjort väldigt stora hälsovinster som mycket väl kan uppväga
eventuella risker med dieten många gånger om. Med nuvarande kunskapsläge
tycker jag därför inte att du behöver oroa dig eller ändra dina kostvanor av
just detta skäl.
Med vänliga hälsningar
Hans-Olov Adami