

20 dec kl 19:36, 2008
Nyckelhålet - Den moderna ättestupan
Jag jobbade primärvårdsjour idag på Sundsvalls sjukhus. Vid lunchtid gick jag till den nyrenoverade kafeterian. Jag köpte pannbiff (helfabrikat?) med lök. Salladsbuffén var fin.
Förut brukade de till maten ha någon efterrätt, av typen konserverade päronhalvor med vispad grädde. Nu serverades det inte någon efterrätt, utan man fick köpa extra. Av nyfikenhet köpte jag en chokladefterrätt. Den var i en liten plastburk med lock.
På innehållsförteckningen stod överst: Socker, härdat vegetabiliskt fett, glukossirap etc. Sen kom ett tiotal E-nummer. Långt ner stod ägg och grädde. Avfettat kakaopulver etc.
På borden fanns uppställda inplastade vikta kort, med rubriken: Landstinget Västernorrland, Café & restaurang, Koll på kosten genom Tallriksmodellen.
Sen var det en bild på tallriksmodellen: 2/5 stärkelsemat, 2/5 grönsaker o frukt, och 1/5 sovel: kött eller fisk eller vegetariskt. Sen fanns det en bild som visade att om man behövde mindre mat så skulle man äta en mindre tallrik med samma fördelning. Sen fanns det lite text: 500 g frukt & grönt varje dag, och Bröd till varje måltid. Byt till flytande margarin, och Välj nyckelhålsmärkt.
Till restaurangen kom några utmärglade patienter, med sina besökare. Patienterna såg ut att ha tärande sjukdomar: cancer, KOL och hjärtsvikt. De möttes av dessa kort på borden om hur de ska äta. På grund av sjukdom orkar de inte äta mycket, och ser då hur de ska äta 4/5 av maten bestående av stärkelsemat och grönsaker. Lite protein och inget fett alls.
Hur har de näringsexperter som tillverkat denna informationsfolder räknat ut att sjuka människor ska få den näring de behöver? Några få gram protein och inget fett. Om det finns något fett insmuget i maten så består det garanterat av margarin och matolja. I stället massor av kolhydrater och fibrer.
Tallriksmodellen och Nyckelhålet är Aktiv Dödshjälp för gamla och sjuka, på grund av näringsbrist och kolhydratöverskott.
Den Moderna Ättestupan.
Detta känns igen - maten alltså, och efterrätten. Storköksindustrin på sjukhus och sjukhem har som vanligt sjukdomsframkallande processad mat.
Jag skickar en länk till det här inlägget, till Camillas Matuppror.
www.camillasmatuppror.se
PS:(Jag samlar på sådana här erfarenheter. Sjukhusmaten är sig lik i hela landet? Ska kolla upp vilken restaurangindustri som "tillverkar" maten till Sundsvalls sjukhus.)
Skrivet av Anhörig till äldre den 20 december, 2008 kl. 20:21 #
jag låg nyss inlagd några dagar. En 1/2 tallrik potatismos eller ris fick man som diabetiker.
Skrivet av Z den 20 december, 2008 kl. 20:50 #
Detta är en innehållsförteckning på en portionsförpackning pannbiffar:
Ingredienser:
Skummjölk, vatten, nötkött, griskött, potatisflingor (potatis, stabiliseringsmedel E471, E450), vispgrädde, potatis, morötter, lök, ärter, vegetabilisk olja, stärkelse, salt, potatisfiber, äggula, modifierad stärkelse, vetemjöl, rotselleri, kryddor, svartvinbärspuré, jästextrakt, aromämnen, socker, färgämne (E150c, E160a), lökextrakt, kryddextrakt, druvsocker, härdad vegetabilisk olja, glukossirap och stabiliseringsmedel (E414). 24% Pannbiff. 15% nöt- och griskött. Salthalt: 1,1%. En portion (500 g) ger dig 54 g grönsaker och rotfrukter. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.
Näringsvärde per 100g:
Energi 540kJ/130kcal, Protein 5 g, Kolhydrat 11 g varav sockerarter 2.5 g, Fett 7.5 g varav mättat fett 3.0 g, Kostfibrer 1.5 g, Natrium 0.4 g, Vitamin A 40 µg (28% av RDI*) *RDI av Livsmedelsverket rekommenderat dagligt intag.
Skrivet av Anhörig till äldre den 20 december, 2008 kl. 20:50 #
Starkt inlägg Annika! Bilder ur verkligheten är ofta sannare än tjogtals med vetenskapliga studier!
Bosse
Skrivet av Bosse Zackrisson den 20 december, 2008 kl. 20:50 #
Jag var med en gammal förälder på ett stort stockholmssjukhus för några veckor sen. Middagen bestod av panerad fisk och potatismos. Tog nästan lika stor plats på tallriken. Den panerade fisken var stor och fluffig, som om det varit "bakpulver" i paneringen? Jag har aldrig någonsin sett en så stor och fluffig panerad fisk/fiskbit! Minns inte om det var grönsaker till, men det var det nog. Patienten har diabetes!
Skrivet av Nära anhörig den 20 december, 2008 kl. 21:32 #
Håller med Bosse - ett starkt inlägg, men ack så sant!
SLV kostråd med tallriksmodell skall ju enligt dom själva sedan två år enbart gälla landets friska befolkning.
Ändå används tallriksmodellen på ett sjukhus - en kost för alla som är där, både för friska och för sjuka.
Den där tallriksmodellen följer ju inte ens SNR eftersom nu det essentiella fettet inte ens visas i modellen!
SoS behöver nog ta ett än större helhetsgrepp på sjukkost än bara som dom gör nu - utreder och arbetar med nya kostråd för sockersjuka!
SLV:s kommande kostutredning kommer ju enbart att beröra "alla friska."
Skrivet av Zonen den 20 december, 2008 kl. 22:58 #
Jag håller med Dig Annika till 100%. Jag minns hur det gick för en av mina vänner. Efter den första operationen kom hon till ett sjukhem, där jag besökte henne ofta, och jag såg med egna ögon vad hon fick för mat, bara stärkelsemat. Det stod inte på förrän hon fick diabetes och så småningom amputerade man hennes ena ben upp till knäet. Trots detta höll hon humöret uppe, men när man amputerade det andra benet gav hon upp och dog. Hon fick alltså fettfri och proteinfattig stärkelsemat till alla måltider. I ljuset av vad vi vet idag var det verkligen aktiv dödshjälp av välmenande, men förda bakom ljuset vårdanställda. Man kan bli upprörd för mindre.
Skrivet av Anna Maria den 20 december, 2008 kl. 23:36 #
Sjukhusmat är generellt en total katastrof i min erfarenhet. Precis som du säger.
Diabetiker kan få en frukost bestående av cornflakes och lättfil, apelsinjuice, vitt bröd, lite margarin och en plastig lightostskiva.
Nästan bara snabbsmälta kolhydrater som går rakt ut i blodet och höjer blodsockret.
Och sen undrar man varför deras bensår bara växer, så man får kapa benen?
Skrivet av Doc_ den 21 december, 2008 kl. 00:36 #
Hur gick det med sjukhusmaten i Uppsala (Akademiska)?
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?Artikel=2372210
En 26-sidig pdf-fil
http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/114/5188.pdf
Skrivet av Anhörig till äldre den 21 december, 2008 kl. 00:36 #
Uppenbarligen fattas det något i läkarnas urbildning för de borde ju reagera över maten som serveras?
Men, det är samma bedrövliga sörja som serveras på våra äldreboende för att inte tala om det som körs hem till de äldre.
Kanske vore det värdigare att avsluta livet med ett piller istället för det långt utdragna mord som stat och landsting ägnar sig åt,,,,
Men frågan är politisk - det finns gott om arbetslösa som för samma totalkostnad skulle kunna laga riktig mat på plats men se det får de inte - man kan ju undra varför?
Skrivet av Tombola den 21 december, 2008 kl. 09:42 #
"Fett 7.5 g"
Skrivet av k s den 21 december, 2008 kl. 09:42 #
Beslutet är fattat.
Skrivet av hemul den 21 december, 2008 kl. 09:42 #
Usch hoppas för allt i världen att man slipper bli inlagd. Vad händer om man säger att man inte kan/tänker äta "den" maten? Är det svält som gäller då?
Skrivet av LCHF-nybörjare den 21 december, 2008 kl. 11:11 #
Tallriksmodellen sägs vara väldigt pedagogisk. Men den är ju inte ens delad i tre lika stora delar. Varför inte i så fall dela den i fyra lika delar och fylla dem med två delar smör, ost, fet mjölk, en del kött och en del ovanjordsgrönsaker. Då kanske den skulle hamna mer rätt. ;-)
Skrivet av Kärnfrisk den 21 december, 2008 kl. 11:11 #
Såg för några veckor sedan på något debattprogram som handlade om just aktiv dödshjälp, eller rättare sagt, i ämnet aktiva föreningar och politiker som tycker att saken måste tas upp på allvar och diskuteras i stället för att i "hemlighet" låta sjuka patienter torka ut och svältas ihjäl. Vet de inte om att det redan finns en effektiv metod? Man borde kanske "vidreutveckla" SLV:s rekomendationer ännu mera åt fel håll!? Kanske ett sätt att i framtiden möta alla oss 40-talister som snart skall belasta sjukvården?
Skrivet av Jerry den 21 december, 2008 kl. 11:11 #
Målet för mig med LCHF- kost är att dö så frisk som möjligt. Om jag inte själv kommer att klara min kosthållning livet ut har jag pratat med mina fyra söner att de hjälper mig att slippa den hemska
färdiglagade maten och det har de lovat.
Solveig A. Kiander
Skrivet av Solveig A. Kiander den 21 december, 2008 kl. 11:54 #
Mitt mål är att dö ung vid en mycket hög ålder. :-)
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 21 december, 2008 kl. 11:56 #
Intressanta kommentarer på Annikas inlägg. Har även läst anhörig till äldres kommentar, plus dom två länkarna som beskriver vad som är på gång för Akademiska sjukhuset i kostväg!
Även läst Tombolas inlägg om aningslösa läkare i och med lite utbildning i nutrition samt fel inriktning på utbildning som nu genomföres!
Det klagas inom Landstingen hela tiden på att sjukvårdskostnaderna(läkemedel) stiger år från år! Inte så konstigt med en sådan "sjukkost!" Lägg istället mer pengar på en riktig och bra kost så behövs inte så mycket "symtomläkemedel".
Troligen en större kostnadseffektivitet och oerhört mer vunnet i livs/friskvärde!
Skrivet av Zonen den 21 december, 2008 kl. 13:49 #
Vet du Annika, jag önskar dig en otroligt varm kram. Mycket träffande och utlämnande. Utlämnande pga dina inre tankar. Det är faktiskt ofta man undrar hur oproffessionella sjukhuspersonal är. Med detta visar du din professionalism och omtanke. Tänk om SLV, Landsting och konsulter/proffessorer(Rössner mfl) kunde börja bry sig om på detta sätt istället för att försvara sitt inpinkade revir och sina förlegade teser. När slutade de att undersöka, ifrågasätta, vara nyfikna på fungerande metoder som strider mot egna ideér? Metoder vilka strider mot framtagen "vetenskap"?
Usch, nu blev jag sorgsen. Så länge de inte tar sitt vetenskapliga ansvar, så länge (och längre) får vårdbehövande lida.
Skrivet av lillmassa den 21 december, 2008 kl. 13:49 #
OK, Kenneth, jag satsar också på en hög ålder si så där 120 år, men om det inte blir så, hoppas jag i alla fall att jag får förbli frisk tills slutet.Vi får väl se, jag återkommer om 60 år.
Solveig a. Kiander
Skrivet av Solveig A. Kiander den 21 december, 2008 kl. 14:14 #
Svensk närings- och sjukvård!
Min monster känner en som har låtit magsäcksoperera sig pga fettma.
De hade inte setts på länge då de träffas. Min moster säger:
Men vad har hänt?(Hon var inte längre smal. Hon var mager!)
-De tog för mycket av magsäcken.De gjorde fel och det går inte att reparera. Kroppen kan inte ta upp den näring den behöver.Nu försöker de hjälpa mig genom att ge mig näringslösning.
Hon står i början av sitt liv. Hon och hennes pojkvän planerade att skaffa barn när hon blivit av med sin fettma.
Vad kommer nu att hända?
Är det så man ser på fettma och vikten av näring för kroppen i det officiella Sverige?
Skrivet av lenalille den 21 december, 2008 kl. 15:55 #
LCHF-nybörjare, man kan alltid smuggla in smör till patienter på sjukhus. Det handlar mest om att få alla sjuka att förstå att deras hälsa hänger på att få i sig tillräckligt av naturligt fett.
Skrivet av Annika D den 21 december, 2008 kl. 15:55 #
ang "Daligt minne av LCHF".
Mitt minne forsamrades efter en TIA i april,det blev bara samre och samre tills jag 1a oktober borjade med LCHF och slutade ta Lipidor.
Mar mycket battre,fatt stabilt blodsocker ,samt fatt tillbaka midjan,som varit forsvunnen nagra ar.
God Jul fran Barbados!
Skrivet av Eya den 21 december, 2008 kl. 15:55 #
Tack för en skakande inblick i vardagsvårdens måltidskultur.
Vilket fruktansvärt barbari. Vad är det för robotar som arbetar i sjukhusköken? På villka villkor rekryteras de?
Jag glömmer aldrig ett möte för 20 år sen med en legendarisk tyskfödd chef för köket på dåvarande Huddinge sjukhus. Hon suckade över att svenskar inte begriper mat.
Hon hade många bevis för att sjuka piggnar till av goda dofter och smaker.
Nu vet vi dessutom att utan riktigt fett blir det inga aromer.
Såg i DN ekonomidelen idag hur Findus djupfrysta jultallrik dömdes ut som oätlig och den är har jag tidigare läst vad gamla ska serveras under julen.
Vad gör pensionärsorganisationerna och finns det inga patientföreningar?
Nolltolerans för mördandet av livslusten.
Skrivet av läsare den 21 december, 2008 kl. 17:25 #
Cornflakes brukar ingå i tallriksmodellen! Cornflakes serveras ofta på sjukhus och sjukhem inom äldrevården. Jag läser innehållsförteckningen på ett 500 g paket Cornflakes:
Majsflingor tillverkade av majs 91 %, socker, salt, maltextrakt av korn.
Näringsvärde: (genomsnitt per 100 g):
Energi 1571 kJ/375 kcal.
Protein 7,3 g.
Kolhydrater 82.4 g.
Fett 1.2 g.
Hållbarhet:
6 månader efter packning hos producent.
Hållbarhetstiden var lite märklig minst sagt, då det finns en datumstämpel på med datumet 04.12.2009 ????
Skrivet av Vårdpraktikant den 22 december, 2008 kl. 00:16 #
Du är MODIG! Det måste ta mkt mer att du som är i branchen vågar kritisera sjukvården - än att vi som står utanför gör det.
Skrivet av Margareta den 22 december, 2008 kl. 10:17 #
Såg vid ett tillfälle när det gjordes havregrynsgröt till ett äldreboende. När gröten nästan var färdig lades det i ett halvt kilo margarin!
En del av de boende där har ju också s.k energimat som ska innehålla mer fett för att dom ska upp i vikt. Undrar vad det är för fett....?
Skrivet av ingrids den 22 december, 2008 kl. 10:17 #
Tack, Annika för att Du är rakt på. Det är heller inga överdrifter Du visar på. Det är verkligen så uselt som Du framhåller. En utdragen, smärtsam ättestupa... Den riktiga ättestupan fungerade verkligen inte på det sättat - den var human!
Visst måste det bli en revolution - från patienthåll. Den revolutionen borde planeras mycket mera aktivt! Hoppas det kommer år 2009. Var finns de som har geist och kunnighet att samordna en resning?
God Jul och Gott Fett År till ALLA på denna blogg - men främst Annika!
Rolf Aronsson
Skrivet av Rolf Aronsson den 22 december, 2008 kl. 10:17 #
Jag kommer ihåg när min gamla mamma låg på sjukhus för lårbensbrott.
Hon opererades och det gick bra.
Men sedan började jag bekymra mig. Varje gång jag var på besök visade det sig att mamma inte hade någon aptit och att hon, av och till, måste kräkas.
Det här var ju inte bra med tanke på läkning/rehabilitering.
Frågade en undersköterska om de kollade vad mamma egentligen åt. Hon såg litet frågande ut men svarade självsäkert - visst.
Jag pratade med sjuksköterskan och frågade om mammas illamående kunde bero på medicinering. Hon var tveksam.
Väl hemma sökte jag information om Tiparol på nätet. Det var inte så konstigt att mamma var trött, orkeslös, illamående osv.
Maten var dessutom under all kritik. Jag kände till att om man var sjuk så var det extra viktigt med näringsrik kost.
Jag köpte näringspulver som jag blandade i vätska och gav henne då och då.
När hon slutat med Tiparol och övergått till Alvedon samt ätit bättre piggnade hon till.
Jag bad dessutom att hon skulle få låna en TNS-apparat (transcutan nervstimulering) för att minimera smärtmedicineringen.
Det är ungefär som akupunktur fast med ström. Plattor som man fäster fast på huden och sedan en liten dosa som man reglerar själv.
Den fick hon även låna hem.
Varför berättar inte personalen om sådana alternativ?
Varför har man ingen helhetssyn?
Varför protesterar inte personalen och kräver bättre utbildning när det gäller kostfrågor?
Skrivet av "Besvärlig" anhörig den 22 december, 2008 kl. 10:17 #
Rolf, ja det behövs en folkresning. Men jag tror inte att det är läge för det ännu, vi måste informera folket mera först så att medvetenheten blir ännu mera utbredd. Frågan är hur vi ska göra det på bästa sätt. Många insändare till tidningar är ett sätt. Maila journalister och berätta om era hälsovinster, så kan de göra reportage om er.
Skrivet av Annika D den 22 december, 2008 kl. 10:22 #
Helt sant att det måste finnas kunskap bland folket. Det jobbet går
du själv i spetsen för tillsammans med många andra .
Som du inser är jag m. fl. otåliga. Det är inte professorstitlar eller akademisk kunskap som ska till här. Det är de som finns i den upplevda verkligheten som ska göra sig hörda. Det är bara där som tillräcklig kraft mot det 40-åriga "etablissemanget" och den resursstinna livsmedels/läkemedelsindustrin finns.
Jag hoppas ändå på 2009. Utvecklingen de sista två åren har ju ändå gått väldigt fort! Och den kommer säkert att accelerera.
Hälsningar
Rolf Aronsson
Skrivet av Rolf Aronsson den 22 december, 2008 kl. 13:26 #
Rolf, jag hoppas innerligt att du har rätt: Att 2009 ska bli året då det vänder med kostråden. Annars kanske det blir 2010?
Skrivet av Annika D den 22 december, 2008 kl. 14:35 #
Om man tänkt äta potatis och köttbullar
vad ska man då ersätta potatisen med?
Med vänlig hälsning
Skrivet av Eskil den 22 december, 2008 kl. 20:58 #
Eskil, Grönsaker.
Tex är blomkålsmos en delikatess. Koka ett ganska finfördelat blomkålshuvud några minuter med en dl grädde, mixa med stavmixern, krydda med lite salt och peppar. Utsökt gott.
Titta i receptsamlingarna i länken "Recept på lågkolhydratmat" i bloggmarginalen.
Skrivet av Annika D den 22 december, 2008 kl. 21:25 #
Applåder!
Tack!!!
/Fjällmor
Skrivet av Fjällmor den 22 december, 2008 kl. 23:32 #
Jag är ett levande bevis på att kolhydratfattig kost och naturliga fetter tillsamman med motion sänkt mitt kolesterol från 9,8 till 6,4 på loppet av några månader. Jag har under hela 2000 talet haft förhöjt kolesterolvärde, blivit ombedd att äta medicin, jag är sjuksköterska och tackat nej, men så började jag med GI kost för 1,5 år sen och i våras med Atkinson metoden och cykling x 3-5 i veckan, ett pass på 25 minuter, ca en mil på en tungcyklad mountibike och lösningen kom väldigt snabbt. Idag har alla på jobbet (sjukvårdsrådgivningen) bytt ut sina lättmargariner till bregott. Det smittar.
Skrivet av kaka den 24 december, 2008 kl. 12:40 #
Sök ut en lämplig patient på något storstadssjukhus och fråga om han vore beredd slippa lättsnusk och istället få ordentlig mat gratis? Ordna dagliga leveranser enligt förelagda recept från en närliggande hederlig krog. Bjud in mediafolk till den första leveransen. Pengar till detta lär finnas i Annika Dahlqvists fond.
Skrivet av Piltson den 27 december, 2008 kl. 14:30 #