

21 aug kl 11:29, 2009
Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 21 Kommentarer | Permalink
Artikel på Newsmill av Lars O Berglund.
Copyright © 2008 Doktor Dahlqvists blogg. All Rights Reserved | Designed by Free CSS Templates
Template modified by Passagen | Powered by Roller Weblogger 4.0.
Hej Dr Dahlqvist
Jag skrev precis ett långt meddelande till dig, men det blev markerat som spam. Finns det någon möjlighet att du kan läsa det ändå? Det är ganska viktigt för mig att du läser det.
Tack för en bra blogg!
Mvh Helena
Skrivet av Helena Mathis den 21 augusti, 2009 kl. 19:04 #
Hejsan Dr!
Jag är för närvarande bosatt i USA och har nyligen hittat till din blogg. För ett år sen började jag äta LCHF kost för jag hade ett bröllop att vara huvudperson i. Jag tappade nästan 10 kg på en månad vilket var helt sanslöst! Då visste jag inte att det fanns något som hette LCHF, jag var bara övertygad om att det var det enda sättet att tappa i vikt på, i mina ögon, rätt sätt.
Då, för drygt ett år sedan använde jag metoden enbart i viktminskningssyfte - idag pratar jag om den med ALLA! Och har nyligen börjat sprida ut att det faktiskt har ett namn, min dietteknik!
USA har ju som vi alla vet fetma problem, men ändå är de nog de som lider mest av fettfobi. Allt är "no trans fats", "low fat" "no added sugar" "Fat free" och läkare förespråkar lågfett dieten framför något annat. Jag fightas dagligen med kollegor och vänner som verkligen inte fattar ett smack om vad våran kropp mår bra av (men du verkar uppleva samma frustration).
Mitt största problem ligger dock hemma i Sverige. Både mormor och farmor har inom de senaste fem åren haft varsin hjärt attack, den ena röker och den andra säger sig ha högt kolesterolvärde. Nu i sommar när jag var hemma så fick jag även veta att min så pigga och unga morfar (75) också blivit diagnoserad med högt kolesterolvärde. Jag vet inte om de små LDL värdena mättes eller inte men oavsett så talade jag snällt men bestämmt om för dem att sluta äta bröd, pasta, potatis, och andra rätter med mycket kolhydrater. Att börja laga mat med smör och göra såser med grädde osv. Reaktionen jag fick var nästan overklig. Farmor blev tokig på mig och säger att hon visst äter nyttigt med gröt varje morgon och vanlig svensk husmanskost med potais varje dag... Morfar funderade nästan med gråten i halsen hur i sjutton han skulle klara sig utan sin morgon mussli och eftermiddags macka. Mormor satt mest tyst och tänkte säkert "dumma lilla flicka, det är ju fett i maten som är farligt för hjärtat".
Jag fick både mormor och morfar att börja ta vitaminer för några år sedan men mormor slutade för hon tyckte att hon tog så många tabletter redan (högt blodtryck, hjärtat, osv). Jag vet att jag själv aldrig kan få dem att lyssna på min upptäckt om vitaminer, kost och matvanor - de tror att de är dömda för livet med sina åkommor och en läkare är alltid en läkare. Vitamin D3 har jag tjatat om, Arginine har jag tjatat om, omega har jag tjatat om, och nu också niacin för kolesterolet och triglyceriderna. Detta har gått så långt att jag nu har bestämt mig för att ta ett "Nutrition Certificate" så mina ord kan verka mer trovärdiga.
I två veckor nu har jag också drömt om hur det skulle vara om de fick prata med dig, hur det skulle vara om du ringde dem, hur de skulle uppfatta informationen. Gör du sånt? Kan jag betala dig att göra detta? Jag vill inte se min redan svaga mormor bli ännu sjukare och jag vill inte att morfars medicin ska höjas på grund av att de inte fungerar. Jag är ju helt HUNDRA på att de båda kan börja må mycket bättre om de bara följer LCHF metoden och tillsätter vitamin D3, arginine, Vitmain C, niacin och omega dagligen. Men de tror ju att jag bara pratar goja.
Dr Dahlqvist - om det finns en liten liten liten chans till att dina ord kan ändra deras inställning så skulle jag göra allt för att de skulle kunna få prata med dig. Och jag menar verkligen ALLT!
Tack för att du är en så bra människa!
En varm kram från USA/
Helena Mathis
Gunnar och Ingegerds barnbarn
Skrivet av Helena Mathis den 21 augusti, 2009 kl. 20:47 #
Briljant skrivet som vanligt av Lars O Berglund!
Allt detta elände för en fuskstudie, som är mer än ett halvt sekel gammal. Och som grädde på moset försöker nu den valfrihetsförespråkande regeringen genom lagstiftning påtvinga växande skolbarn och skolungdomar industrifetter och lightprodukter i skolmatsalarna ...
Lever vi verkligen på 2000-talet?
Skrivet av gt den 21 augusti, 2009 kl. 20:57 #
Helena, Jag tar inga personliga konsultationer, och ringer inte upp personer som inte tror på mitt budskap.
Du får ge dem mina böcker och mitt kostprogram. Mer kan vi inte göra.
Skrivet av Annika D den 21 augusti, 2009 kl. 22:19 #
Tänk hur det kan bli! På 70-talet hade jag vilda diskussioner med min morfar om fett och hans bestämda åsikt var att "grönsaker är för kaniner" och "Patrik och hans bror åt inget annat än fett fläsk hela livet och dom blev 100 år bägge två".
Själv levde han utan större krämpor till 95 års ålder och jag är idag helt övertygad om att det var han som hade rätt!
Skrivet av Annika E den 22 augusti, 2009 kl. 09:39 #
Annika E,
Lågfettlärans uppkomst kan exakt tidsbestämmas: första hälften av 1970-talet. Den ersatte då en syn som fungerat i Europa i 2000 år (inte 4000 som jag råkade skriva i texten om Hippokrates), är flerfaldigt vetenskapligt belagd, och fortfarande fungerar hos diverse förindustriella folk. Lågfettläran är däremot inte vetenskapligt belagd - man har bara skapat upp en till synes vetenskaplig systembyggnad på premisser som är bevisat felaktiga.
Vetenskapliga framsteg sker genom falsifiering av tidigare teori. Lågfettfolket har ännu ej ens försökt falsifiera den hävdvunna synen med hederliga sakuppgifter och argument.
Skrivet av Piltson den 22 augusti, 2009 kl. 09:43 #
Läste en annan artikel på newsmill om sockerskatt.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/21/darfor-borde-ett-osunt-leverne-kannas-i-planboken
Intressant, men skulle det verkligen funka?
Skrivet av Mattias den 22 augusti, 2009 kl. 11:21 #
Att vara eller bara känna sig, är frågan :o)
Med LCHF-kosten BLIR man verkligen mätt, man inte bara känner sig mätt, det är då helt klart utifrån min synvinkel! Jämfört med tidigare, före LCHF-tiden, har jag nog aldrig varit riktigt mätt trots att jag ätit för mycket...
Skrivet av Tant Grön den 22 augusti, 2009 kl. 13:08 #
Tant Grön; Jag håller helt med dig, visst är det skönt att både vara och känna sig mätt.
Och framförallt att få ork och energi av rejäl mat.
Av kolhydratmaten var jag ständigt trött och hade värk. Numera klarar jag mina dagar på ett helt annat sätt, när kroppen får det högoktaniga bränsle den behöver :)
Skrivet av Birgitta Höglund den 22 augusti, 2009 kl. 16:44 #
Mmm ... håller med ... bäst av allt är att få lov att njuta av gräddsåsen och aromsmöret till köttbiten :)
"Birgitta Höglund´s Mat" är en riktig höjdare! Länken är vidarebefordrad till vänner och bekanta.
Skrivet av gt den 22 augusti, 2009 kl. 17:35 #
gt; Tack, vad kul att du gillar min blogg!
Jag njuter i fulla drag av maten jag lagar och fotograferar. Tack för att du sprider den vidare.
Jag tror många behöver lite tips och idéer om vad man kan laga inom LCHF-kosten.
Jag vill på det här sättet bidra med mina kunskaper inom matlagning.
Har aldrig förr lagat och ätit så mycket gott som nu, sen jag började blogga ;)
Skrivet av Birgitta Höglund den 22 augusti, 2009 kl. 17:54 #
Birgitta Höglund, tittade på din blogg. Jättekul och vi bor i samma landskap.
Skulle vilja ställa en fråga till dig, var köper du skrädmjöl? Igår när en kompis till mig skulle göra blåbärspaj bad jag henne att inte använda vetemjöl eftersom jag undviker gluten sedan rätt lång tid tillbaka. Hon läste då på sitt paket med skrädmjöl som hon köpt på Mårbacka att det är gjort av havre. Så då blev jag glad och pajen jättegod. Som sagt, har du tips på inköpsställe i Jämtland?
Skrivet av Mimmi den 22 augusti, 2009 kl. 20:03 #
Mimmi; Skrädmjöl kan du köpa på E-J's Hälsokost i Östersund, där har jag köpt mitt. Har bara testat surdegsbröd på det än, men faktiskt funderat just på blåbärspaj. Tack för att du påminde mig ;)
Skrivet av Birgitta Höglund den 22 augusti, 2009 kl. 20:22 #
Tack Birgitta, ska åka dit på torsdag, så det blir toppen! Bra affär det där....Min väninna gjorde pajen på dels skrädmjöl, dels havregryn och så smör förstås. MASSOR!
Skrivet av Mimmi den 22 augusti, 2009 kl. 20:33 #
Hej Dr Dahlqvist!
Jag har i några månader läst mycket om lchf och köpt två skaldemans böcker om kosten..
Min mamma har var ganska överviktig i flera, flera år. Hon har gått upp och ner i vikt, det har pendlat oerhört (trots detta har hon aldrig haft dåliga värden alls, oavsett vad det varit). Igår satt vi och pratade och jag förespråkade att hon skulle pröva dieten och förklarade lite om den och varför jag ansåg att den vore bra för henne och mig.
Hennes svar:
"Lilla vän, du går ner i vikt på vilken diet du än väljer att ta dig an. Jag har gått ner i vikt både med viktväktare, cambridge och genom att sluta äta glass (mammas tyngsta passion) och kakor och motionera mer. Om du väljer fettdieten så kommer du garanterat gå ner i vikt, och du kommer säkert hålla din vikt om du håller dig mätt som du nu säger att man blir...
Men jag jobbar på sjukhuset, och jag har daglig kontakt med läkare som får in patienter som har kört med den där dieten i ett år eller mer och gått ner i vikt men fått problem. Läkarna säger att de farligt åderförkalkade och att fettet har satt sig i kärlen, för det är det fett gör om man intar för mycket. De proppar igen kärlen - och så blir man ändå sjuk..."
Hur ställer du dig till det hon sagt? Jag tror på lchf, men jag vill ändå höra möjligheterna till kärlsjukdomar...?
mvh/Emhi
Skrivet av Emhi den 23 augusti, 2009 kl. 08:02 #
"Läkarna säger att de farligt åderförkalkade och att fettet har satt sig i kärlen, för det är det fett gör om man intar för mycket."
Bara de fleromättade fettsyror som vi enlgt propagandan mår bäst av. Finns framför allt i växtoljor som majsolja och solrosolja. Gäller ej mättade fettsyror i avsevärd grad och tydligen inte alls laurinsyra, som är den huvudsakliga fettsyran i kokosolja.
När man rensar ut en åderförträngning lär 2/3 av det ansamlade fettet vara den fleromättade typen.
Skrivet av Piltson den 23 augusti, 2009 kl. 09:00 #
Emhi,
Då kan du tala om för din mamma att läkarna ljuger för henne.
Faktum är att jag sett personer med kraftigt igensatta blodkärl som efter cirka en månad med LCHF har helt rena blodkärl.
Det bästa du kan visa henne är antagligen rapporterna från Karlshamnsstudien, länkar till dem finns här i högermarginalen under Vetenskapliga studier.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 23 augusti, 2009 kl. 09:15 #
Emhi, Det vi framförallt ser är människor som får hjärtinfarkt som ätit precis som de blivit tillsagda: mycket kolhydrater och lite fett, bestående av margariner och matoljor.
De som påstår att man blir mera förkalkade av mera naturligt fett måste visa detta i jämförande studier. Det räcker inte med anekdotisk evidens.
Studier visar att de som får hjärtinfarkt och stroke har ätit mindre av mättat fett än friska.
Skrivet av Annika D den 23 augusti, 2009 kl. 09:29 #
Piltson
Ja, det är precis min poäng. Lågfettkosten har inte längre historia än tillbaka till mitten på 70-talet då den började tränga in i folkmedvetandet. Min morfars generation visste bättre. Därför är det intressant (och skrämmande) att se hur propagandan från s.k. experter har fått genomslag sen dess. Det stämmer till eftertanke. Och inte bara vad gäller kosten, anser jag.
Skrivet av Annika E den 23 augusti, 2009 kl. 18:26 #
Ja, Taubes påvisar hur diverse jättedonationer för näringsforskning erhållits från amerikanska matfirmor i detta skede. Något samband är väl ej bevisat - bara ett lustigt sammanträffande i tiden, eller vad?
Skrivet av Piltson den 23 augusti, 2009 kl. 19:08 #
Tack så mycket för era svar! Precis vad jag ville höra ;)
mvh/E
Skrivet av Emhi den 24 augusti, 2009 kl. 09:47 #