Utkastade för att de inte åt riset

02 feb kl 16:27, 2010

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 26 Kommentarer | Permalink

Artikel i Metro, sidan 3. De petade alltså bort riset ur sushin och åt sovlet. De blev därför utkastade från restaurangen Rice.
Själv brukar jag också peta bort kolhydratingredienserna, men har aldrig upplevt att någon personal har sett snett på mig för det.
Jag brukar inte heller ta mer av sovlet än någon annan.

Kommentarer:

Som jag förstod det så var det en buffé de tog ur, då tycker jag inte att det är riktigt okej att ta saker man bara äter en bråkdel av och slänga resten, då får de väl se till att bara ta saker de tänker äta upp, hade det däremot varit en färdig rätt de betalar en viss summa för är det väl envar fritt att äta det man vill ha och lämna det man inte vill ha, men att på en buffé ta till sig massa saker man inte ämnar äta upp är en annan sak.

Skrivet av Tobbe den 02 februari, 2010 kl. 16:54 #

Tabbe, men om man gör som jag och tar "normalt" av en rätt, och sen petar bort kolhydratingrediensen, då borde man väl inte bli utslängd?

Skrivet av Annika D den 02 februari, 2010 kl. 16:57 #

Betalar man för en buffé tycker jag bestämt att man får ta vad man vill, eller inte vill, av den. Och man får naturligtvis äta upp eller lämna vad man vill. Att bli utslängd på det där viset är riktigt oförskämt gjort av restaurangen.

Skrivet av Kärnfrisk den 02 februari, 2010 kl. 17:50 #

Antagligen tog de inte "normalt" mycket av maten, utan mycket mer än genomsnittsgästen, eftersom de hade för avsikt att slänga bort större delen och bara peta ut vissa bitar.

Det tycker jag inte är riktigt schysst mot restaurangen. Då är det ärligare att beställa något som inte består till större delen av kolhydrater.

Men restaurangen bör kanske se över sin buffé fortsättningsvis. Det lär ju komma fler gäster som inte vill basera sin mat på billiga utfyllnadskolhydrater! :-)

Skrivet av Adur den 02 februari, 2010 kl. 18:32 #

Men är det inte det LCHF lär ut att ät av sovlet skippa kolhydrater. Det finns inget julbord som går med vinst sedan jag började med LCHF :-)

Hoppas inte de blir så hårda tag på LCHF kryssningen när LCHF folket attackerar buffen. Då kanske man blir utkastad överbord...:-)

Skrivet av Släggan den 02 februari, 2010 kl. 19:01 #

För min personliga räkning hade jag aldrig valt en Sushibuffé, den är ju helt baserad på ris!

Skrivet av ingrid Karlsson den 02 februari, 2010 kl. 19:13 #

Troligvis har man blivit inbjuden till denna buffé och äter man då enligt LCHF, finns det inget annat val än att peta bort eller gå till en annan restaurang. Hur det än är så skall man inte bli utslängd.

Skrivet av Margareta Arvell den 02 februari, 2010 kl. 19:19 #

Sashimi, alltså sushi utan ris, är dyrare än sushi. Älskar man japansk mat räknar man med att betala vad det kostar att äta just sashimi. Vissa ställen erbjuder inte ens sashimi och då har jag inga dubier mot att plocka bort riset från den portion jag betalat för i sin helhet, då får ju restaurangen betalt för det de serverar fast jag inte "som en snäll flicka" äter upp allt på tallriken. En buffé är något annat. Där handlar det om gungor och karuseller. Någon äter mer av ett och någon annan av något annat och i slutändan går det hyfsat jämnt ut (fast vinsterna på ett sushiställe bör vara rätt marginella misstänker jag).

Jag undrar om personalen står och kollar allas tallrikar om man lämnar någon enstaka risklump. Det verkar ha varit överspänt av personalen att agera så demonstrativt som de gjorde, men om jag tänker på hur mycket ris jag skulle behöva ta bort från redan en liten portion sashimi, och en stor portion slinker ganska lätt ner den med antar jag särskilt om man får den till rejält "underpris". På en buffé förstår jag om personalen reagerade på att man åt sashimi genom att närmast snylta (tanklöst av gästerna också, tycker jag). En sashimibuffé skulle vara betydligt dyrare än en sushibuffé och antagligen skulle det inte ens funka.

Vissa bufféställen har ju både sushi, färdig asiatisk mat och mongolian barbeque. Där är det rätt bra koll på vem som betalat för vad eller om man betalat för endast en del av buffén.

Nu blev ju dessa gäster erbjudna att äta sashimi på ett lite ärligare sätt. Lite fixarmentalitet är det allt att vägra inse spelets regler.

Skrivet av Mollalena den 02 februari, 2010 kl. 19:48 #

1. Resturangen ser att det blir ett stort problem när många äter LCHF och väljer att servera mat till alla sina gäster vilket resulterar i högre buffépris och sashimi på bordet.

2. Det är sällan det sker och axepterar att det händet ibland och de lär ju inte konka på det.

I vilket fall som helst var det sjukt fel att kasta ut gästen som var där. Gör de likadant med hungriga män som kan äta tomt på buffén?

Skrivet av Helena den 02 februari, 2010 kl. 20:01 #

Det billigaste på en restaurang är råvarorna. Det är lokalhyra, el, försäkringar och framförallt löner som kostar så att snåla på maten är bara dumt. På kolåldern så kunde jag mula i mig 12-13 slice på en pizzabuffé utan att ägaren klagade. Det uppvägdes av alla hönsmagar som bara åt två men betalade fullt pris ändå.

Skrivet av maxiq den 02 februari, 2010 kl. 20:37 #

Den artikeln gav mig dagens goda skratt! Om man inte vill äta ris varför i H#LVETE går man då till en sushiresturang!?!??? Det är ju som att gå till slaktaren och inte vilja köpa kött! Resturangen hette desutom "RICE" som grädde på moset. hahaha! Jag skrattar bara jag tänker på det! Personalen på resturangen gjorde helt rätt!

Skrivet av Hagge den 02 februari, 2010 kl. 20:55 #

Idén med buffé är såklart att man tar hur mycket man vill, och att man kan slänga massor. Men det finns ändå gränser.

T.ex. om man tar kokta ägghalvor med fiskrom, äter bara fiskrommen och hela tiden slänger äggen. Om vi sen antar att det är en buffé med inget annat än garnerade ägghalvor...

Eller anta en semlebuffé. Och att det kommer ett gäng som tar semla efter semla och bara äter locken och hela tiden slänger resten av semlorna.

Kan vi alla enas om att någonstans finns en anständighetens gräns även i en buffé?

Nä, LCHFare har helt enkelt inte att göra på en sushi-buffe. Man får stå för sina livsval. Eller så får man ta seden dit man kommer.

Eller som att i en torsdagsbuffé bara vräka i sig pannkakor utan att äta någon ärtsoppa först (fy på sig!). Och tjenare, där stövlade en LCHFare in. Han vill bara äta grädden, så han tar all grädde som finns och slevar upp på sin tallrik. Han förstår inte alls att alla andra blir arga för att det inte blev någon grädde kvar åt dem. -Vaddå, min överlägsna kostidé står väl över alla sociala konventioner?

Nåväl, vid vanlig buffé och julbord är det fortfarande helt acceptabelt att ta hur man vill och sen slänga tills man skäms, och sen fortsätta att slänga ännu mer. Men med fler LCHFare kommer det att förändra inköpen restaurangerna behöver göra, och priset på bufféer kommer successivt att gå upp. Njut medan det är relativt billigt :-)

Såg förresten ett program som hette "Våra pengar" när TV4 var nytt. Där en kamrerstyp satt med matvåg och förklarade hur man skulle äta på ett julbord för att få valuta för pengarna. Ål var bästa valet (= dyrast). Sen kom lax och viltkött. Potatisen skulle man förstås helt skippa. Så tänk på det nästa julbord, om ni vill komma i julstämning på ett ekonomiskt ansvarsfullt vis: Ät mycket ål! :-)

Skrivet av Erik Kilborn den 02 februari, 2010 kl. 23:30 #

... fast nu försvinner ålen från de flesta julborden eftersom den är en hotad art.

Ville bara tillägga att det går utmärkt att göra "risfri sushi" hemma, man kan t ex ersätta riset med hackat hårtkokt ägg blandat med smör, wasabi och lite risvinäger.

Själv älskar jag sushi, men äter jag sushi ute så äter jag självklart även riset. Bra sushiris är ju kallt och syrat så jag tror att det är relativt "nyttigt". Men det spelar mindre roll. Sushi är en komponerad rätt, och att dissa riset är att förolämpa kocken. Det är inte alls samma sak som att skippa pommes från en tallrik biff-o-pommes t ex. Det är mer som att sitta på restaurangen och pilla ut alla svampbitar ur svampsåsen.
Ohyfsat, helt enkelt.

Jag tar in något jag kan och vill äta eller går någon annan stans.

Skrivet av HannaT den 03 februari, 2010 kl. 01:22 #

Vilken brilliant idé att gå till en sushirestaurant, som heter Rice, och beställa sushibuffé om man inte äter ris...

Om man t.ex. inte äter kött, beställer man då oxfilé med pommes frites på en restaurant och bara äter upp pommesen? Tror inte dessa "damer" skulle vilja betala för det men de tycker att sushirestauranten skall betala ett liknande beteende hos dem själva?! "Damerna" skulle nog beställa en grönsakstallrik istället...

Korkat att inte förstå vad man gjort för fel när man, för att bli mätt, plockar på sig tio gånger fler sushi än den värste sumobrottare orkar få ner, petar bort riset för att bara äta fisken eller skaldjuren och kastar bort riset.

Korkat att gråta ut i en "tidning" och blotta sig för en inte så liten skara av läsare, hur bortskämt, obildat och pinsamt man beter sig. Tycker det borde räcka att skämma ut sig inför de andra gästerna på restauranten.

Bra gjort av restauranten som bad dessa "damer" att lämna lokalen.
Heder till dem!

Ett tips till restauranten för att undvika missförstånd, är att ha en liten skylt på dörren, som talar om vad namnet på restauranten betyder på svenska, och därefter en beskrivning av vilken typ av mat sushi är, gärna med bild förstås.
Då kanske "damerna" hade valt en annan restaurant och sluppit denna, för dem, pinsamma händelse.

Skrivet av Sten Hård den 03 februari, 2010 kl. 02:15 #

När jag äter sushi på en sushibar (liten, mellan eller stor sushi) äter jag några hela bitar med ris och äter sen bara "pålägget" på de andra. Jag blir mätt på det.

Skulle jag äta sushibuffé skulle jag göra likadant men jag skulle ta obetydligt flera bitar än vad jag skulle gjort om jag hade ätit med riset. Jag skulle dölja riset under servetten. Nu har jag dock aldrig ätit sushibuffé.

Jag gillar sushi och skulle inte kunna äta det alls om jag inte undvek en del av riset. Jag tar sashimi om det finns, men många sushibarer har inte sashimi på menyn.

Skrivet av 192.121.234.66 den 03 februari, 2010 kl. 06:51 #

Hemma finns ett café med tårtbuffé. Ska nog gå dit nästa gång jag känner för färska jordgubbar med mjölk. Det är ju bara att ta 40 tårtbitar, plocka av jordgubben från varje bit och äta jordgubbarna med mjölken som serveras till kaffet. Det är ju ändå buffé så jag får ju göra vad jag vill...

Skrivet av Erik den 03 februari, 2010 kl. 09:22 #

Just det undrar jag också, Helena. slänger dom ut stora byggjobbare som äter för fyra personer. En tjej som äter normala portioner äter ju ändå oftast mindre än stora gubbar, men får betala lika mycket. Jag tycker det var sniket att ens anmärka på detta av personalen. Jag säger som Annika, äter man normala portioner av proteinet så blir det ändå inte så mycket.

Maria

Skrivet av Maria den 03 februari, 2010 kl. 09:25 #

Erik, Jag tror inte att en normalt funtad person tycker att det är riktigt att ta för sig massor av mat och sen äta bara en liten ingrediens av maten. Det är ju bara att tänka sig in i restaurangägarens situation.
Så frågan är hur mycket mat man tar. Tar man "normal" mängd, och äter bara en liten del av det så tycker jag att det är helt ok.

Skrivet av Annika D den 03 februari, 2010 kl. 09:35 #

Annika D, Jag håller med, men om jag behöver äta 10 bitar sushi för att bli mätt så måste jag antagligen äta 40 bitar för att bli mätt om jag skippar riset.

Skrivet av Erik den 03 februari, 2010 kl. 10:24 #

Erik - din teori stämmer inte - den om att du normalt äter 10 bitar m ris så behöver du 40 utan ris. Normalt åt jag 11 bitar m ris och normalt nu (med LCHF) utan ris äter jag 14 bitar. Ingen markant jätteökning eller hur?

Jag håller med Annika D om man tar "normalt" med mat har ingen med att göra vad man äter eller inte - oavsett om det är en sushirestaurang eller inte.

Jag har väl kommit ifrån "att man måste äta upp" det man har på tallriken.

Skrivet av Annelie_livsglad den 03 februari, 2010 kl. 11:10 #

Erik, den som behöver 40 bitar för att bli mätt på sovlet i sushi bör inte äta det på restaurang.

Skrivet av Annika D den 03 februari, 2010 kl. 12:34 #

sushi utan ris?
Sushi är en japansk maträtt bestående av kokt rundkornigt ris som smaksätts med en vinägerblandning, vanligen tillsammans med fisk (rå eller tillagad)
En vanlig missuppfattning är att sushi är liktydigt med rå fisk. Om man vill ha enbart rå fisk på en japansk restaurang så är det sashimi man ska beställa.

Skrivet av yon den 03 februari, 2010 kl. 13:35 #

Åt inte ris - Blev utslängda - WTF Media?!(pr) alla människor slänger mat på buffér och om de så skulle slänga ut dom för några sushibitar borde dom slänga ut alla!

Men Malin och henne vännina hade tydligen blivit tillsagda tidigare, inte första gången de besökte Rice, men ignorerat personalen och så gjorde de samma sak varje gång, tills de blev utslängda.( tog inte bara lite...)

Idag var jag faktisk på Rice och åt, det var några andra svenska"låtsats vara utlänska,fail säger jag bara" Dom gjorde samma sak och när personalen kom och frågade om du gillade inte riset, de sa de var "på" diet, sen tog servitrisen bild på alla ris de skulle slänga, men tog med respekt inte med personerna(det var massor med ris"sushiris,dyrare än valigt") och sa att hon skulle lägga ut på bloggen och fråga allmänheten, och personerna blev röda om ansikten och åt sen gick.

Skrivet av Frida den 03 februari, 2010 kl. 21:16 #

Vilka idioter, hoppas de får trikinos!

Skrivet av Sonja Regnsjö den 05 februari, 2010 kl. 02:58 #

Frågan är: Vad hade hänt om en stor hungrig man hade ätit 40 bitar sushi inklusive ris? Hade han blivit utslängd för han åt för mkt, och restaurangen gick back på honom? Svar NEJ.

Skrivet av kitt den 05 februari, 2010 kl. 20:02 #

Nej, men han åt ju allt. Hur hade det sätt ut om samma man tagit 100 bitar och lämnat allt ris? Lätt att inse hur löjligt det blir.

Tänk om folk hade bara ätit russinen på lussebullar om de funnits på något buffe i juletid?

Klart man skall kunna äta LCHF ute, men lite rim och reson och eget förstånd måste det trots allt finnas.

Skrivet av björn den 09 februari, 2010 kl. 17:02 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg