Vaccination mot svininfluensa?

06 aug kl 14:28, 2009

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 85 Kommentarer | Permalink

I åtminstone västvärlden, ev även övriga världen, planeras nu massvaccination mot svininfluensa. Varje dag kan man läsa stora rubriker i tidningarna om den förödelse som kommer att bli av influensan.
Jag känner mig benägen att tro att faran är kraftigt överdriven. Den kan vara påhejad av vaccinfabrikanter.

Enligt Mercolas blogg kommer man att i USA vaccinera 75 miljoner barn med ett vaccin som innehåller flera möjligen farliga ämnen, för att möjligen rädda högst 100 barns liv.

Ett ämne som vaccinet innehåller är Squalene, ett konserveringsmedel. Uppgifter finns om att detta ämne kan vara skadande för nervsytstemet. Det kan orsaka en autoimmun reaktion mot nervceller.

Jag kommer i vilket fall inte att vaccinera mig. Jag litar på mitt goda infektionsförsvar, som har förbättrats ytterligare sedan jag övergick till lchf.

Jag brukar inte heller gå på mammografi eller cellprovtagning. Dels har jag inte tid, jag är mest ute på resa Sverige runt, dels så känns det som en droppe i havet när man tänker på all sjukdomsframkallande kost och medicinering som industrin förser oss med.

Sen får vi se hur det går för oss med hälsan och livet med åren. Så länge är jag och många andra lchf-ätare glada över att vi har fått en rejält förbättrad hälsa med vår nya kost.

Kommentarer:

"Jag litar på mitt goda infektionsförsvar, som har förbättrats ytterligare sedan jag övergick till lchf."

Dock har glukos en avsevärt större affinitet till immunceller än vad t.ex. glutamin har. Skillnaden kan vara så mycket som 10 ggr. Låga kolhydratintag kan också ge en ökad produktion av IL-6, förmodligen i samband med låga glykogenlager, vilket i sin tur signalerar till en ökad aktivitet hos ett flertal akutfasproteiner och autoinflammatoriska mediatorer. Låga nivåer har observerats, dock under fysisk aktivitet, vid ett lågt intag av kolhydrater. Detta kan ge sänkt aktivitet hos kroppens NK-celler och därmed ett sämre immunologiskt svar.

Så att säga att en kost låg på kolhydrater förbättrar immunförsvaret är svårt att underbygga även om vi såklart inte vet allt om dess funktioner.

Dock räknas svininfluensan som en mildare form och det är kanske inte befogat att starta någon panik. Det har dock inträffat fall där respiratorvård krävts, även i regioner utanför de fattigaste. Att vaccinera sig är ett sätt att inte bara skydda sig själv utan också minska riskerna för en ev epidemisk spridning.

Skrivet av En annan Anders den 06 augusti, 2009 kl. 14:49 #

Låga nivåer av kortisol ska det vara där i mitten av andra stycket..

Skrivet av En annan Anders den 06 augusti, 2009 kl. 14:50 #

En annan Anders, Förbättrat infektionsförsvar av lchf är bara något som hundratals personer har rapporterat. Jag vet inte av att någon har forskat på det.

Skrivet av Annika D den 06 augusti, 2009 kl. 14:56 #

Jeg er lige blevet frisk efter jeg blev ramt af H1N1 og jeg fatter slet ikke den hysteri der er om det

jeg en 36 årig kvinder uden kroniske sygdomme jeg var faktisk så lidt syg at jeg var i tvivl om det var det.
Men det var det - og det var langt mildere end alm influenza.
Jeg tror på at det var min almende gode sundhed + et godt D vitamin biv - der gjorde at min sygdom var så mild...

Min søsters veninde blev desværre lidt mere syg end jeg - men hun har også type 1 diabetes og astma....

Skrivet av Henriette den 06 augusti, 2009 kl. 14:58 #

LCHF - Nu även effektivt mot svininfluensa!

Suck.

Skrivet av Staffan den 06 augusti, 2009 kl. 15:36 #

vem säger att man har låga glykogennivåer när man äter lchf?

Skrivet av lars den 06 augusti, 2009 kl. 15:43 #

Lars: Hur ska du fylla dessa om du inte äter kolhydrater? Och menar nu inte levern där ett förråd ev. kan hållas uppe, särskilt om man äter en frukt då och då.

Annika: Hur bedömer man om ens immunsvar förbättrats och samtidigt lyckas koppla detta till en enskild faktor som kosten. Alltför mycket påverkar för att det ska vara något man gör hemma. Ex. lär en viktnedgång ha positiva effekter och en om än liten ökad fysisk aktivitet har det definitivt. Givetvis kan kosten påverka men det är nästintill omöjligt att isolera en faktor på det sättet.

Skrivet av En annan Anders den 06 augusti, 2009 kl. 15:56 #

Jag kommer vaccinera mig, inte för min skull, utan för sonens skull. Jag vill göra allt jag kan för att han inte ska bli sjuk, men vill inte ge min tvååring vaccinet.

Skrivet av Lilian den 06 augusti, 2009 kl. 15:57 #

Jag har autoimmun hepatit och äter därför immunförsvarssänkande mediciner.
Eftersom jag är i riskzonen, har jag väntat otåligt på vaccinet. Nu blir jag orolig när jag läser kommentarerna ovan.
Ska jag låta bli att vaccinera mig, och istället issolera mig från mänsklig kontakt över vintern??

Skrivet av Annika S den 06 augusti, 2009 kl. 16:28 #

En annan Anders
Du menar väl inte att levern inte kan tillverka glukos? (av protein tex)Eller är kolhydrater helt plötsligt essensiella? När blev det så?
När börjar sockerbristen göra sig gällande? Jag har ätit LCHF i två år, och mina autoimmuna sjukdommar har förbättrats avsevärt. Och tro eller ej är jag inte längre förkyld som förut. När blir det sjukdomsfria tillståndet farligt för kroppen? :)

Skrivet av astra den 06 augusti, 2009 kl. 16:29 #

Annika ; Bra att få ett gott råd när det gäller Influensavaccinet. Jag har också gått i de funderingarna, att det känns onödigt att ta det. Mitt immunförsvar har blivit mycket bättre sen jag började med omega-3 för några år sen. Tror också LCHF gör att bacillerna motas i grind. Har inte haft en förkylning på flera år.

Hur är det när man som jag går på supressionsbehandling med Aciclovir mot HSV-2. Kan det skydda även mot andra virus? Jag hade stark nervpåverkan i bäckenet tidigare och fick utbrott 1-2 ggr per månad.Viruset blev extra aggressivt till följd av operation i ländryggen och flera års täta epidural och sacralblockader mot nervsmärtan. Vad är din åsikt om långtidsbehandling med Aciclovir?

Skrivet av Birgitta Höglund den 06 augusti, 2009 kl. 16:46 #

Staffan och en annan Anders , Det är allmänt accepterat att infektionskänsligheten är kopplad till det allmänna hälsoläget. Om man har ett gott näringsstatus och hälsotillstånd så står man sig bättre mot smittsamma sjukdomar. Många har berättat att de tidigare blev svårt drabbade av allehanda infektioner, men har sluppit det sen de övergick till lchf.

Skrivet av Annika D den 06 augusti, 2009 kl. 17:22 #

Annika S, om jag tog immunhämmande mediciner så skulle jag vaccinera mig mot svininfluensa. Sen finns det ju massor med andra otrevliga virusar också. Så du kan ju vara lite försiktig med närkontakten med sjuka människor under förkylningstider.
Ett bra tips för infektionsförsvar är att inta kokosfett.

Skrivet av Annika D den 06 augusti, 2009 kl. 17:29 #

Birgitta H, som jag skrev tidigare skulle jag vaccinera mig mot svininfluensa om jag tog immunsupprimerande mediciner.

Skrivet av Annika D den 06 augusti, 2009 kl. 17:38 #

Jag kan också gå i god för att ha fått ett bättre immunförsvar. Sedan 8/1 2009 då jag började med LCHF har jag inte varit sjuk eller ens en gnutta förkyld. Tror inte det är slumpen! Har både dagis och skolbarn hemma.

Skrivet av Pernilla Eklund den 06 augusti, 2009 kl. 17:43 #

Först kanske ingen nyhet,men ändå!
Finland: Svininfluensan ej längre allmän-farlig smittsjukdom
http://fatlies.wordpress.com/2009/07/27/finland-svininfluensan-inte-allmanfarlig/

Det handlar om som Dahlqvist säger,att bygga sitt eget immunförsvar typ LCHF
Jag har under de senaste 3 åren med LCHF klarat mig utan de sedvanliga kraftiga förkylningar, som mest lätt rinnande näsa, symptomen har försvunnit inom ett par dagar.
Tilläggas skall de traditionella LCHF -hälsovinster som jag fått från start.
Glukosintoleransen hålls stången, prostataproblemen klingat av tarmhälsan har blivit suvärän-

Sista året när jag tagit extra D-vitaminkapslar 2000IE gånger 2 per dag, då har de sista av mina inflammatoriska prostatasymptom försvunnit.

LCHF där Omega3 och 6 är i balans samt ett lager D-vitamin, det är hälsan i ett nötskal.

Svininfluensan och solhälsan läs D-vitaminet
Jag tror inte att det slemma viruset i huvudsak gömmer sig långtbortistan på sommaren? Eller att det endast liftar hit med charterflyget när solens strålar sjunker under horisonten. Nej, viruset finns, eller rättare sagt är här, hela tiden. De flesta av oss bär kanske på det just nu? Eller snart i alla fall. Har man ett bra immunförsvar märker man kanske ingenting av det, och har man ett svajigt immunförsvar drabbas man lätt av virus och bakterier.
Just nu lutar jag åt att avstå vaccinet.

Som sagt,svininfluensan är ej längre ansedd som allmän-farlig smittsjukdom
i Finland alltså.

Skrivet av Per den 06 augusti, 2009 kl. 17:47 #

Undrar varför tillverkarna, sökt och fått ansvarsimmunitet mot de biverkningar och skador vaccinet kan ge. se länken nedan

Om detta med GWS sedan skulle vara sant om ett av ämnena som ska ingå i vaccinet, är det mycket stora risker man utsätter befolkningen för.

"Gulf War Syndrom. Studie publicerades 2002. Det finns starka bevis som tyder på att squalene (MF 59 Novartis squalene adjuvant, som för övrigt icke fanns godkänd att egentligen inkluderas i ett vaccin)är ansvarig för GW syndrom.

(Symptoms attributed to this syndrome have been wide-ranging, including chronic fatigue, loss of muscle control, headaches, dizziness and loss of balance, memory problems, muscle and joint pain, indigestion, skin problems, shortness of breath, and even insulin resistance. Brain cancer deaths, amyotrophic lateral sclerosis (also known as Lou Gehrig's disease) and fibromyalgia, Sjogrens syndrome, night sweats, low-grade fever, antithyroid effects)."

Skrivet av Ansvarsfrihet för tilverkarna (Undrande) den 06 augusti, 2009 kl. 17:47 #

i Hallandposten idag kan man läsa två insändare som undrar varför Socialstyrelsen inte talar om att vaccinet även innehåller en form av kvicksilver(Tiomersal) som är förbjudet i Sverige. Kvicksilver skadar nerverna vilket även Squalene gör.
En grupp föräldrar i USA misstänker vaccination som orsak till deras barn drabbats av utvecklings-störning.
Nog behöver man tänka till alltid.
Inget vaccin för mig.

Skrivet av seadancer den 06 augusti, 2009 kl. 18:20 #

Sqaulene = Hajleverolja..

http://www.nyapolitiken.biz/medicin_o_halsa/info-om-virusvaccinet.html

Skrivet av kw den 06 augusti, 2009 kl. 18:23 #

enl. insändaren så finns Squalene naturligt i våra hjärnor och nervsystem men vid injicering lär det verka som om immunförsvaret går till attack- mot inte bara det Squlenet som inj. utan även vårt eget och förstör det som har vitala funktioner i nervsystemet och hjärna. Immunförsv. förlorar alltså funktionen att känna igen/skilja på vårt eget och det som inj.en autoimmun reaktion enl insändaren.

Skrivet av seadancer den 06 augusti, 2009 kl. 18:43 #

Jag ska inte vaccinera mig i första taget. Jag väntar i sådana fall tills det faktiskt ÄR SÄKERT att vaccinera sig mot svininfluensan. Jag tror också det är något lurt och att vaccinsäljarna har ett finger med i spelet.
Men att vaccinera sig mot livmoderhalscancer - är det bra eller dåligt? Jag tycker att det verkar bra, men finns det konsekvenser som inte har nått medierna?

Skrivet av Docent Sundbergs dotter/ Belle den 06 augusti, 2009 kl. 19:07 #

Avhållsamhet eller att hålla sig till en partner, verkar ju vara ett sätt att undvika risken vaccinet ska skydda från..

Skrivet av Inte Moralist den 06 augusti, 2009 kl. 19:38 #

Jag kan också rapportera om just bättre immunförsvar. Jag har inte haft en tillstymmelse till förkylning på över 8 månder, lika länge som jag ätit lchf. Jag träffa många olika människor varje dag och det är nära inpå mig.

jag tänker självklart heller inte vaccinera mig, familjen käkar just nu sedan flera veckor tillbaka D vitamin i en dos av 50.000 IE i veckan och kommer så att göra tills influensan blåses över. Sedan gå ner till mer normal dos av 25.000 IE i/veckan.

Skrivet av Mian den 06 augusti, 2009 kl. 21:01 #

Lite dumt med reklam för bantningspiller..

Skrivet av Maria Ahlgren den 06 augusti, 2009 kl. 21:13 #

Maria, Det är dumt, men jag kan inte påverka vilken reklam Passagen har i min blogg.

Skrivet av Annika D den 06 augusti, 2009 kl. 21:32 #

Sturskt och malligt, det stycke text som inleder denna "tråd".

Vår hund, nu på sitt 11:e år, äter immunsuppressivum (ciklosporin A) sen 7 - 8 år. Ev. var det förnyad vaccination som triggade igång hans autoimmuna sjukdom (systemisk reaktiv histiocytos). Hunden har varit "dyr i drift" eftersom man som hundägare betalar fullt ut för medicin.

Under tiden han nu har medicinerat har veterinär och jag tagit beslutet att inte vaccinera igen. I USA är det vanligt att man frångått de i Sverige obligatoriska vaccineringarna som våra hundar ges per automatik. Dessutom har vi p g a vaccinationsprogrammen inte de sjukdomar vi vaccinerar mot.
Svårt att veta i förväg vilken individ som reagerar med sjukdom så som vår hund gjorde.
I USA pågår komparativ forskning på de olika histiocytoserna. Vår vovve har bl.a. deltagit med blodprover till pågående forskning vid Fred Hutchinsson Cancer Research Center i Seattle.

Min hund är den enda i sin kull som fortfarande lever. Av övriga har den som blivit äldst levt till 8-9 års ålder.

Med detta vill jag bara säga att det är svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel, vaccinera eller inte vaccinera. Det ämne som en individ tål bra kan hos en annan betyda sjukdomsdebut.

Skrivet av Moa den 06 augusti, 2009 kl. 22:44 #

Hej Docent Sundbergs dotter Belle!
Alla vaccinationer är förenat med risker. Så även att vaccinera sig mot livmoderhalscancer.Flera unga flickor i europa och världen har redan dött efter vaccineringen mot livmoderhalscancer, se länken. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1711852.ab
Ett bättre och säkrare skydd är ju faktiskt att använda kondom, det skyddar inte bara mot livmoderhalscancer utan också mot AIDS och de olika könsjukdomarna.

Skrivet av Blixtra den 06 augusti, 2009 kl. 22:57 #

Forskarna varnade redan 2006 för att vanliga kemikalier skadar barns hjärnor.
De varnade då för att vi står inför en tyst pandemi där miljontals barn världen över redan har drabbats av hjärnskador.
I topp bland de farligaste kemikalierna som skadar barns hjärnor mest finns kvicksilver, se länken nedan.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vanliga-kemikalier-skadar-barns-hjarnor-1.690788
Läkarna råder gravida att inte äta insjöfisk, med tanke på att den innehåller kvicksilver.
Nu går samma läkare ut och rekommenderar små barn, gravida och allmänheten att ta ett vaccin som innehåller kvicksilver.
Det är lätt att se att detta råd inte vilar på "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet".

Skrivet av Marie den 06 augusti, 2009 kl. 23:26 #

Docent Sundbergs dotter/ Belle, vaccinet är inte alls är ett vaccin mot livmoderhalscancer utan mot HPV-virus som kanske kan ge cancer i vissa fall och som kan vara en av orsakerna till cancern. Du är alltså inte fri från risken att få denna cancer genom vaccinet. Jag skulle inte vaccinera mig eller min dotter.

Googla och läs mer, det finns en massa info på nätet bla hos Dr Mercola: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2007/09/27/gardasil-new-video-reveals-hidden-dangers.aspx

Skrivet av Annelie/Wildrat den 07 augusti, 2009 kl. 02:04 #

Influensan kanske inte är så farlig - speciellt om man är 60? som Annika är och har immunitet i blodet, men livmoderhalscancer är en riktig 'killer'. Om man går på cellprov så kan man se det innan det blivit illa (det utvecklas i ca 10 år först). Det tycker jag absolut ingen skall avrådas ifrån att kolla upp! Det är ju inte som det gör någon skada med prov varannat år och viruset tillverkar eviga celler som inte dör vilket ger cancer precis som tex. hepatit B ger cancer i levern...

Skrivet av m den 07 augusti, 2009 kl. 09:07 #

Jag har just blivit frisk från influensan (om det var svin- eller inte har jag ingen aning om, gissar att det finns annat i omlopp). Äter lchf sedan över två år och är sällan sjuk. Dock har jag upphört med d-vitamintillskott under sommaren, som rekommenderas. Eftersom jag är norrlänning och det var varit en kall och regnig sommar undrar jag om jag har fått i mig vad jag behöver i form av d-vitamin från solen. För det mesta har det varit fleecejackan på, byxor och keps.
Men du Mian äter D-vitamintillskott sommaren till trots?

Skrivet av mimmi den 07 augusti, 2009 kl. 09:15 #

Två frågor:
Har ett barnbarn 6 år som fått leukemi. Bör familjen, släkten vaccinera sig?
Detta barnbarn har fått högt blodsocker
pga cortisonbeh. Får insulin i dropp. Bör mitt barnbarn ändra kostvanor till mer lchf-liknande kost? Råden är att inte ändra kostvanor. Låter märkligt?
mvh Margareta

Skrivet av Margareta den 07 augusti, 2009 kl. 09:42 #

Ska bli intressant att se hur gammal Annika blir.

Skrivet av Maggan den 07 augusti, 2009 kl. 11:27 #

Margareta, Jag tycker att leukemibarnet och familjen bör vaccinera sig mot influensan.
Alla som har högt blodsocker bör äta lågkolhydratkost. Högt blodsocker försämrar cancersjukdom. Cancerceller kan bara förbränna socker, inte fett.

Skrivet av Annika D den 07 augusti, 2009 kl. 11:34 #

Apropå ålder. Vän till familjen rökte sin pipa dagligen. En måltid utan ljust vitt bröd var ingen måltid.
Ingen övervikt. Han blev 102.

Skrivet av Moa den 07 augusti, 2009 kl. 11:35 #

Annika: Nu räknas väl ändå leukemi som en blodsjukdom och ingen cancerform då det är celler somegentligen skulle blivit vita blodkroppar som växer ohämmat.

Att ge råd till någon svårt sjuk via sin blogg där en högst personlig åsikt sprids börjar snabbt närma sig det oetiska. Behandlande läkare är det som har patientansvar och verkligen inte du.

Vad gälelr kosten säger man tvärtom att både fett och socker skall ökas. Fett då det ger stora mängder energi och socker då det underlättar upptag samt ger energi. Precis som hos friska ger en bra skött kost en god metabol kontroll. Laktos kan vara ett undantag då laktaset ofta slås ut av cellgifterna. Fett kan i många fall öka illamåendet och att då rekommendera en kost rik på fett och fattig på KH är att öka risken för försämrad nutritionsstatus.

Det refereras ofta till SOS men kom väl ihåg att det då gällde diabetiker och överviktiga och att fettet i kosten inte ändras. Absolut inte svårt sjuka patienter där behoven är starkt förhöjda.

Skrivet av En annan Anders den 07 augusti, 2009 kl. 11:52 #

m, nej jag avråder inte från cellprovtagning, det är bara jag själv som har slutat med det. Jag kanske också har passerat den ålder när jag bli kallad.

Skrivet av Annika D den 07 augusti, 2009 kl. 11:56 #

"Cancerceller kan bara förbränna socker, inte fett."

Så då går det att svälta ut en cancertumör? Givetvis tar tumören till sig av den näring man får i sig och då utan att bry sig om vad det är man äter. Det uttalandet är snudd på att säga att LCHF kraftigt minskar risken för cancer, trots att t.ex. Diet and Cancer report visat att kött har en stark koppling till just cancerrisken.

Att hålla en god nutritionsstatus är i alla lägen vid cancer viktigare än att ev. vägra tumören näring. Äter vi inte bryter vi ned kroppen och tumören får sin näring ändå.

Skrivet av En annan Anders den 07 augusti, 2009 kl. 11:57 #

En annan Anders, vad har man för vetenskapligt underlag när man råder leukemipatienter att äta mycket socker?

Skrivet av Annika D den 07 augusti, 2009 kl. 12:00 #

En annan Anders, Jag säger inte att man svälter ut tumören med lågkolhydrakost, utan att man göder den med kolhydrater.

Skrivet av Annika D den 07 augusti, 2009 kl. 12:01 #

En annan Anders, Självklart ska en leukemisjuk äta den kost den kan. Om den blir illamående på fett så måste den i stället äta kolhydrater. Svält är det sämsta för en sjuk människa.
Det är snudd på självklart.
Men den bör äta så långt åt lchf-hållet som den kan.

Skrivet av Annika D den 07 augusti, 2009 kl. 12:11 #

Mycket bra skrivet doktor Dahlqvist. Svininfluensan är en vanlig influensa med lika låg dödlighet. Jag kommer inte vaccinera.. se http://www.svininfluensan.com för mer om svininfluensan och vaccient

Skrivet av Svininfluensa den 07 augusti, 2009 kl. 14:52 #

Per!
Du skriver i går:
Sista året när jag tagit extra D-vitaminkapslar 2000IE gånger 2 per dag, då har de sista av mina inflammatoriska prostatasymptom försvunnit.

LCHF där Omega3 och 6 är i balans samt ett lager D-vitamin, det är hälsan i ett nötskal.
Slut på citat från dig.
Intressant det där med prostatainflammation.
Men man rekommenderar ju mycket mindre mängder än vad du tar, 200 - 400 IE och inte de 2 x 2000 du tar.
Kan ge långsiktiga, negativa effekter enl Wikpediartikel.
Och det talas inte om prostateffekter. Har du gjort även andra steg för att få bort prostatainflammation?
Den där inflammationen är inte kul, om man säger så!

Skrivet av brelle den 07 augusti, 2009 kl. 15:04 #

Annika: Att socker rekommenderas har inget med tumören i sig att göra utan handlar istället om att upptaget av de enkla sockerarterna är skonsammare än för ex fett. Det handlar helt enkelt om att maximera energitillförseln.

Tumören göder du oavsett vad du äter men läget du hamnar i om du är malnutrierad är än sämre. Tidigare studier som gjorts gällande nutrition och tumörtillväxt har varit på djur men det går inte att extrapolera detta till människor. Dock har även humanstudier visat på tumörtillväxt men inte i den grad att det på något sätt skulle överskugga nyttan med att vara välnutrierad.

Om det är bättre eller sämre att äta åt LCHF-hållet är svårt att säga. Man kan resonera lite såhär - LCHF ger bättre metabol kontroll och därmed lägre blodsockernivåer vilket på lång sikt minskar risken för allehanda följdbesvär. Å andra sidan kan man säga att i alla traumasituationer ser man ett förhöjt blodsocker då kroppen, genom ex kortisol, mobiliserar snabb, lättttillgänglig energi. Om samma sak sker då kortisol administreras exogent vet jag inte. Det skulle då betyda att en kost med lite kolhydrater helt enkelt gör det svårare för kroppen att mobilisera denna energi och nutritionsstatus blir ev lidande.

Men som sagt, detta är endast hypoteser och inget som någon ska ta som benhård fakta.

Skrivet av En annan Anders den 07 augusti, 2009 kl. 15:23 #

Brelle: Vitamin D i för stora doser kan ge effekter som hyperkalcemi och njursvikt. 2000 IE motsvarar 50 mikrogram dagligen, en nivå som ligger precis på gränsen för vad som anses vara giftigt för friska vuxna. För barn är gränsen hälften, alltså 25 mikrogram/d. Gäller det en enstaka årlig megados kan vuxna tolerera ca 7,5 mg. Över detta så är risken att utveckla en hyperkalcemi överhängande.

Skrivet av En annan Anders den 07 augusti, 2009 kl. 15:28 #

Hej brelle
Jag tror WIKI måste redigeras lite!
Mina avsteg, din fråga.

Avsteg från de flesta rekommendationer vad gäller gängse kostråd som utgår från typ Livsmedelsverket.
Först
Kanske skall nämna att jag har arbetat hela mitt yrkesverkssamma liv i mörklagda lokaler 1969-2009, inte mycket av D-vitamin där.

Jag har läst är att man ändrat uppfattning om doserna, jag har tdigare käkat apotekets lågdos utan eff.
Jag tror att Kostdoktorn.se skriver om de större doserna. Han nämner kapslarna från Holistic-2000IE, köper dessa på nätet.
Fatlies skriver mycket om D-Vitaminet.
http://fatlies.wordpress.com/2009/07/10/vitamin-dbactericidal-action/
Du får bläddra i det som Fatlies publicerat.

Ang. min egen insulinresistens.
Johanna Söderlund skriver om D-vitamin
http://johannaskost.blogspot.com/2009/04/d-vitamin-skydd-mot-insulinresistens.html

Jag har fått uppfattningen att när forskare talar om resultat med D-vitaminet ex. handlar det om större doser, inte de sänkta, för säkerhets skull lägre rekommenderade nivåer som saluförs i butikerna.
Obs
Tänker då bara på Omega3 och D-vitamin.

Omega-3 avsteg
Kirurgen Nisse Simonsson har en PDF som ligger för nedladdning, här kan du läsa vad hans kollegor i Norge rekommenderade honom för doser av omega3.
http://medicinskaccess.se/index.php/Artiklar/Kronika-Omega-3-nutidens-Panaceum.html

Jag läste om undersökning där man testat D-vitamin framgånsrikt i prostatasammanhang i Läkartidningen eller Dagens Medicin mins inte vilken.

Det var en slump att jag snubblade över LCHF, jag låg på fetma enligt BMI, hade kraftiga årliga prostata inflammationer med långa doser av antibiotika. Ett helvete helt enkelt upp om nätterna för att kasta vatten,dagarna också för den delen..elände elände.

Jag mår nu prima med min kost LCHF

Konstigt att det inte är vidare spritt.

Skrivet av Per den 07 augusti, 2009 kl. 15:58 #

Brelle

Prostatafrågan forts.
D-vitaminet
Från midsommar cirka, minskar jag intaget till noll vid utevistelse i badbyxor, en kvart om dagen som Arne Tammer sade.
I augusti blir det dags för extra D igen.
Jag är ingen solbadare.

Skrivet av Per den 07 augusti, 2009 kl. 16:17 #

Som vanligt helt klockrent Annika!

Skrivet av Kjell Holmsten den 07 augusti, 2009 kl. 16:41 #

Onkologerna hoppar i taket då de läser denna bloggs cancertips. Kvacksalverivarning m a o!

Däremot är det väl känt att kött och charkuterier är mumma för tumörer i vardande.

Mycket grönsaker och frukt och motion är bra. Däremot inget som säger att det "botar" eftersom det inte finns något som "botar" cancer.
Vilket redan Loma Feigenberg på sin tid påpekade då han arbetade vid RH, KS.

Skrivet av Moa den 07 augusti, 2009 kl. 17:20 #

Moa, Cancerpatienter behöver mycket näring då de har en tärande sjukdom. Grönsaker, frukt och motion innehåller ingen näring som bygger kroppen. Det är protein och fett som behövs för att bygga och reparera kroppen.
Detta har inte onkologerna fått lära sig, de är lika vilseledda som alla andra läkare.

Skrivet av Annika D den 07 augusti, 2009 kl. 17:25 #

Ang prostata och d-vitamin

Per!
Tack för dialogen. Värdefullt med erfarenheter.
Ska läsa dina länkar.

Skrivet av brelle den 07 augusti, 2009 kl. 18:41 #

Annika!
Jag förstår inte att alla andra har fel och bara du har rätt.

Hör du inte hur illa det rimmar, kanske är det tvärt om? Du har fel och många andra vet vad som är rätt för cancerpatienter.

Cancer är ett flertal sjukdomar, i stort kan man säga att det är olika från patient till patient även om sjukdomen sorteras under ett samlingsnamn.

Naturligtvis ska de som terminalvårdas ha ett speciellt dietprogram så de sista veckorna blir så bra som möjligt.

De som ändå behåller livhanken länge och lever väl med sin kroniska cancer p g a en väl genomförd medicinering behöver naturligtvis protein och fett som alla, men de behöver också frukt, grönsaker och motion.

Om det tvistar inte de lärde!

Skrivet av Moa den 07 augusti, 2009 kl. 20:53 #

Moa, Det är inte som du tror att det är bara jag som vet sanningen. Vi är en hel massa personer som har föstått det. Se bara till de som kommenterar på denna och Kostdoktorns blogg, och dessutom finns det många fler som inte har tid att gå in på våra bloggar.

Skrivet av Annika D den 07 augusti, 2009 kl. 21:17 #

Annika: Det är en sak om ni håller hårt på de goda effekterna av LCHF vid diabetes och till och med vid viktnedgång. Det är på ett sätt ganska oskyldigt. Men när du utnämner dig och dina gelikar till experter på allehanda sjukdomar och tillstånd går det klart över gränsen. Ibland kommer riktigt vettiga inlägg men så sjunker skeppet med någon vanvettig åsikt. Du kan inte på allvar hänvisa till denna blogg och till kostdoktorn för att visa på att alla andra är lurade men att ni minsann fattat galoppen.

Mycket av det du säger visar så tydligt att du verkligen inte har koll på det som du som läkare faktiskt borde veta.

Moa: Som vanligt kloka ord från en klok tjej.

Skrivet av En annan Anders den 07 augusti, 2009 kl. 21:54 #

Annika

Jag kan läsa ovan att cancerceller bara kan förbränna socker....jag undrar om du kan tipsa mig om var jag kan läsa detta, i nån studie eller nåt...
Har alltid trott på det själv sedan min man dog i cancer men jag skulle vilja ha det mer faktabaserat.
Kan du hjälpa mig med något uppslag?

Skrivet av elouise den 07 augusti, 2009 kl. 22:35 #

När vi ger råd om LCHF för cancerpatienter är det inte i stället för normal behandling utan som komplement till den men även som förebyggande för den som ev. tror sig vara i riskzonen.

Gör man det svårt för cancercellerna att få energi bör det göra annan behandling märkbart effektivare. Det finns vad jag vet inte heller några belägg för att LCHF skulle ha någon negativ effekt vid cancer.

elouise,
Man spårar ofta cancerceller genom att ge glukos med en radioaktiv markör, glukosmolekylerna samlas då i cancercellerna och kan detekteras med PET-kamera.

Det pågår också i dag en hel del forskning på området efter att Otto Heinrich Warburgs hypotes från 1966 varit bortglömd. Han hade ju inte rätt i att glukosen orsakar cancer, men cancern är beroende av glukos i stora mängder eftersom cancerceller har mycket dålig tillgång till syre och därför är hänvisad till anaerob metabolism. Tyvärr verkar det mesta av forskningen baserat på det inte handla om kostförändringar utan piller för att blockera mitokondrier och och liknande.
Kostförändringar går ju inte att patentera och tjäna stora pengar på.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 07 augusti, 2009 kl. 23:00 #

En annan Anders,
Studerar du den forskning som görs i dag så kommer du att se att de som forskar aktivt på det rekommenderar i storleksordningen 4000IE om dagen den del av året då vi inte kan få d-vitamin genom att omvandla kolesterol i huden med hjälp av UVB-ljus i våglängdsområdet 270–300 nm, alltså normalt när UV-index är högre än 3.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 07 augusti, 2009 kl. 23:06 #

hör hur hundarna skäller medan karavanen passerar.

Skrivet av buttan den 08 augusti, 2009 kl. 02:09 #

Kenneth
Vad är anaerob metabolism då?
Skriv gärna enkelt så att jag kan förstå.

Skrivet av elouise den 08 augusti, 2009 kl. 09:09 #

Elouise, Anaerob metabolism är energiomsättning utan tillgång till syre.
När man undrar över ett ords betydelse så går det ofta bra att söka på Google.

Skrivet av Annika D den 08 augusti, 2009 kl. 09:37 #

Söktips på google:

define:ord eller fras

Ibland hittar den inget bra på Svenska, då får man försöka på Engelska stavningen.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 08 augusti, 2009 kl. 09:53 #

En annan Anders och Moa
Jag tycker inte att Era kommentarer är passande på denna bloggen. Lämna till dem som vill lyssna och pröva själva!
Se Er om i samhället, eller varför inte fråga Era grannar, hur många av dem som inte har någon komplikation, sjukdom,allergi,diabetes eller andra besvär...DE ÄR MÅNGA!!!!
Och man kan då inte låta bli att ställa sig frågan VARFÖR?
SJÄLVKLART beror det på vad vi stoppar i oss!
Denna blogg har gjort många människor , om inte friska, så iallafall bättre och det kan vi tacka Annika för!
Jag själv har blivit av med min aggressiva nickelallergi som jag hade i min högra hand som ett stort sår i 23 år. Höll på med allehanda salvor, hudterapefter, hudspecialister, naturmedel osv...inget hjälpte! Började med LCHF och 3 mån senare, försvann allt! För mig är detta helt otroligt!
Jag har sedan detta försökt att informera de jag har mött i min omgivning som har haft diverse besvär, bla. en granne som fick IBD, och läkarna sa till henne, gilla läget och medicinera dig...förtvivlat lydde hon mina råd och blev av med sin stora mage och besvär på 1 månad!...en annan granne har diabetes och skulle absolut inte äta fett...nu mår han bättre och äter massor med fett!...en annan granne kämpade med sin vikt genom lightprodukter och överdriven motion..hon bytte kost till fett och protein, tappat 8 kg på 2mån och blev dessutom av med sin acne! Snacka om att hon är glad!
De flesta som prövar LCHF upptäcker hur underbart bra de mår och allt fler sjukdomsfall blir till ända.
Det handlar bara om att våga prova gå emot alla som säger att LCHF funkar inte,du kommer inte må bra av det, du kommer inte få i dig allt du behöver, och läkare som skulle avråda dig, för de är lärda ett helt annat system...
Jag och mina grannar tackar Annika för vad hon kämpar för att få fram till befolkningen, mycket frustrerande arbete, speciellt med kommentarer såsom Era!
Kämpa på Annika och sila bara elaka kommentarer!
Och till alla andra...VÅGA PROVA!!!!!

Skrivet av elouise den 08 augusti, 2009 kl. 09:57 #

Bra talat elouise!

Instämmer i det du säger - Man blir lite trött på alla belackare med tiden!

Skrivet av Zonen den 08 augusti, 2009 kl. 10:23 #

Härligt elouise, som också kan lära
andra. Det ökade fettet gör att hormonbalansen blir bättre och myckna inflammatoriska felsteg i kroppen leds mot en bättre framtid.
Med ökat intag av D3 (D-vitamin) på nio av våra mörkare mån. Ca 4000 IE/dag minskar både gener som stimulerar inflammation och gener som ger tumörceller tillväxtstimulation. Det är resultat av den moderna s.k. Epigenetiken. Nyligen visade ett modernt arbete att Omega-3 via geners på och avslag likaså minskar inflammation och att Omega-6 med sin arakidonsyra ökar inflammation.
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 08 augusti, 2009 kl. 11:42 #

Tack Eloise, du sade precis vad jag kännt länge.Vissa inlägg hör inte hemma här.
Tycker det är mycket mer givande att höra vad andra har lyckats med/kommit fram till när de tagit hand om sin hälsa själva. Att våga testa något nytt när det gamla inte fungerar...och använda sunt förnuft..
tack alla ni som skriver och berättar- ni inspirarar andra att följa- här finns mycket kunskap.

Skrivet av seadancer den 08 augusti, 2009 kl. 11:43 #

Jag missade att påpeka att ett bättre hälsoläge efter lchf-kost nog mest kan tillskrivas den kraftigt förbättrade n6/n3 balansen. altså omega6/omega3.
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 08 augusti, 2009 kl. 11:51 #

"En annan Anders: "Men när du utnämner dig och dina gelikar till experter på allehanda sjukdomar och tillstånd går det klart över gränsen.""

De flesta av våra välfärdssjukdomar hjärta/kärl, stroke, diabetes och även cancer och alzheimers har inflammatorisk drivning och bra koll på den utvecklingen kan man erhålla med CRP-bestämning i blodet(en modern sänka)

karl inflammations och mikrocirkula-tionsexpert (infl. börjar i de små blod-kärlen)

Skrivet av Karl E. Arfors den 08 augusti, 2009 kl. 12:10 #

idag på fatlies
"Canada testa länk mellan svininfluensa och D vitmin"
http://fatlies.wordpress.com/2009/08/08/canada-testar-lank-svininfluensa-vitamin-d/

Skrivet av Mian den 09 augusti, 2009 kl. 07:48 #

För er som är rädda för fågelinfluensan finns det Kollodialt Silver. I en fransk rapport står det skrivet att det idag inte finns en enda känd bakteri, parasit, svamp eller virus som överlever 6 minuter i kontakt med silvret. Jag har personligen använt det i flera år,mot t.ex feber öroninfetion,halsont, fôrkylning, bronkitis. vet ej om det har hjälp mot influensa, då febern alltid har försvunnit under första dagen.Katten ögoninflammation har också försvunnit.Här får ni adressen www.ion-silver.com

Skrivet av Ellinor Biörklund den 09 augusti, 2009 kl. 12:31 #

Det blev lite fel i texten. Klart att det gäller alla influenser.

Skrivet av Ellinor Biörklund den 09 augusti, 2009 kl. 13:03 #

Ellinor, är det bra att döda alla bakterier i kroppen?

Skrivet av .... den 09 augusti, 2009 kl. 13:49 #

Då har vi flera sätt att skydda mot/bota influensa: LCHF, D-vitamin, Kolloidalt silver.
Flera tips, eller räcker det?

Skrivet av Annika D den 09 augusti, 2009 kl. 13:54 #

Moa.. det är lite lustigt att du slår ihop rent oprocessat kött o charkuterier med en massa kemikalier i!?

Det finns inga bevis för att rent kött göder cancer.. däremot finns det en massa bevis för att charkuterier fulla med kemikalier både kan bilda cancer och underlätta för denna!

Om nu rent kött skulle vara faligt skulle vi som art vara utrotade för länge sedan och alla andra köttätande djur.. speciellt rena rovdjur!!

"Dietary Factors and the Etiology of Gastric Cancer"
http://cancerres.aacrjournals.org/cgi/reprint/35/11_Part_2/3469

Skrivet av Zepp den 09 augusti, 2009 kl. 13:56 #

Jag raderar nu framledes Moas kommentarer. Hon skrev till mig och berättade att hon ansåg mitt budskap vara så farligt att hon såg som sin mission att störa budskapet med så många negativa kommentarer som möjligt.
Ni kan därför sluta att adressera kommentarer till Moa.

Skrivet av Annika D den 09 augusti, 2009 kl. 17:07 #

Annika: Det var ett mycket bra beslut. Det får ju finnas gränser..

Skrivet av Goran van Den Buske den 09 augusti, 2009 kl. 18:02 #

Svar till;

Ellinor, är det bra att döda alla bakterier i kroppen?
Skrivet av .... den 09 augusti, 2009 kl. 13:49 #

Vad tror du att antibiotika och andra médciner gör? Om jag måste välja mellan influensa och kolloidalt silver, så behôver jag personligen inte fundera över valet. Jag är ingen specialist på området men detta har hjälpt mig under måga år. Koppla upp dig på deras site, du kan sedan ställa dina frågor direkt till Ion Silver, som är mycket tillmötesgående.Nu nâr jag har gått över till LCHF, kanske jag inte ens kommer att behöva något "silver" denna vinter.

Skrivet av Ellinor Biörklund den 10 augusti, 2009 kl. 09:32 #

Annika, jag undrar verkligen om du har funderat över vilket ansvar du som kan anses vara en auktoritet på medicin har. Förvaltar du det verkligen på bästa sätt när du säger att du inte går på provtagningar som kan rädda liv, samt hjälper till att underminera förtroende för vaccination?

Karin

Skrivet av Karin Persson den 10 augusti, 2009 kl. 16:17 #

Karin P, Jag har med min kostsyn ställt mig vid sidan om etablissemanget och blivit mycket frustrerad över hur allt fungerar. Det känns då mycket fjuttigt för mig att hålla på med influensavaccinationer och screeningundersökningar, när jag förstått att kosten är nyckeln till en god hälsa. Barnvaccinationerna har jag inte ifrågasatt.
Jag har inte sagt annat än hur jag själv gör. Jag kan väl inte ljuga.
Var och en måste bestämma för sig själv.

Skrivet av Annika D den 10 augusti, 2009 kl. 17:20 #

Har ätit LCHF i tre år och 8 månader. Mår prima på alla sätt. Inte ens en liten förkylning under denna tid.
Jag gör inte heller mammografi.
Så länge man inte kan garantera mig att det är riskfritt att göra mammografi har jag avstått. Ingen av de vårdpersoner som jag talat med har kunnat garantera att det är riskfritt... intressant va?

Skrivet av MagganF den 11 augusti, 2009 kl. 10:20 #

Intressanta diskusisoner kring både svininfluensa och lchf - men oroväckande att man drar så stora slutsatser kring en kostmetod utan några vetenskapliga studier. Tron kan försätta berg (placeboeffekt) kan ju vara en förklaring (utan att förringa dess värde).

När det gäller svininfluensa - så är den mild i sin art, men när den slår hårt så är det alltid på unga och i övrigt friska individer - orsaken är oklar, men det har varit på samma sätt med tidigare pandemier också - att det är den unga och arbetsföra befolkningen som drabbas värst. Att vaccinera sig ger ett skydd under 6-9 månader och måste sedan fyllas på igen - immun blir du bara om du genomlider sjukdomen. Konsekvenserna av 25% sjuklighet (totalbefolkningen) kan statistiskt leda till att 2,5 milj insjuknar och i värsta fall ca 25 tusen blir svårt sjuka och kräver respiratorvård. Om detta sker under en kortare period (vilket vanligen är fallet vid pandemi) så finns inte resurserna i sjukvården att respirator-behandla dessa - vilket innebär en onödig överdödlighet i influensan.

Skrivet av Mats den 11 augusti, 2009 kl. 21:57 #

Mats, det är inte oroväckande att vi drar slutsatser om hälsovinster av lchf.
Du kan se i min Lista på vetenskapliga studier, i bloggmarginalen, att det finns rikligt med forskning på att lågkolhydrat är bra mot diabetes och övervikt. Sen kan du läsa i artiklar om att fett, och inte heller mättat fett, är farligt för hjärtat. Den kombinationen gör att det inte är oroväckande med ett hälsobudskap av lchf.

Skrivet av Annika D den 11 augusti, 2009 kl. 22:40 #

OM vaccination mot svininfluensa skyddar bara under 6-9 månader, blir det ju en absurd tanke att hela världens befolkning ska vaccineras om efter ett halvår. Det är nog oundvikligt att vi förr eller senare får skaffa oss immunitet den naturliga vägen.

Skrivet av Annika D den 11 augusti, 2009 kl. 22:45 #

Nu kanske de ständigt härjande influensorna får sin förklaring. Det är journalisten Jane Burgermeister som har anmält FN, WHO, president Obama, bankirerna Rockefeller, Rothschild och Soros (bland många andra) för biologisk terror och försök till massmord.

Bakgrunden är att de biomedicinska företagen Avir Green Hills Biotechnology of Austria och Baxter AG påkommits att med avsikt ha smugit in dödligt fågelinfluensavirus i 72 kg vaccin som skeppats till flera länder. Endast tack vare ett tjeckiskt laboratorium kunde den dödliga blandningen avslöjas innan den nått de gamla och sjuka som skulle vaccineras. Ingen åtalades för dådet.

Burgermeister menar att den nu härjande svininfluensan är en blandning av fågelinfluensa, vanlig svininfluensa och traditionell influensa. Denna blandning kan endast åstadkommas i laboratoriemiljö, menar de experter som hon hänvisar till.

Avsikten att sprida influensorna istället för att stoppa dem är att påtvinga folken massvaccinationer. Om stora mängder människor dör av influensorna skulle WHO utlysa en pandemi av högsta graden (nivå 6) vilket är detsamma som påtvingade vaccinationer av miljarder människor vilket skulle leda till att många av dessa avlider samtidigt som vaccinframställarna tjänar mycket stora summor pengar.

Jane Burgermeister fick sparken kort efter att ha gjort anmälan, trots att hon nyligen befordrats.

Skrivet av Weine Berg den 19 augusti, 2009 kl. 16:42 #

Tyvärr är det ju så att svininfluensan "använder" vårt imunförsvar mot oss. De starkaste kommer få det.

Skrivet av Fredrik den 19 augusti, 2009 kl. 23:52 #

[Trackback] En läkare ska gå ut med information om sjukdomar. Och om de är experter på något så ska de kunna på en opartiskt sätt tala om fördelar och nackdelar med de olika preparaten för att förebygga eller bota vissa sjukdomar… de ska också tala om biverk...

Skrivet av Pysans tankar: Metastasdödaren den 31 augusti, 2009 kl. 10:46 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg