Vem förlöjligar vem i kostdebatten?

16 mar kl 07:31, 2006

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 26 Kommentarer | Permalink

I en artikel i Dagens Medicin denna vecka, nr 11-06, berättar journalisten Henrik Kennedy att Stephan Rössner känner sig förlöjligad av mig och de övriga i gruppen av läkare som företräder lågkolhydratkost för hälsa och viktkontroll.

Stephan kallade oss för min "hälsopluton", i en tidigare debattartikel, i nr 5-06 .

Han skrev att jag är som en Jeanne d'Arc som leder ett härtåg mot Livsmedelsverket.

Detta tycker jag skulle kunna uppfattas som förlöjligande.

 

I ett mail den 31/10-05 beskrev han mig som en "glad flummig entusiast från Norrland".

Det tycker jag är helt klart ett förlöjligande.

 

Eftersom Stephan själv inte kunde precisera några förlöjligande formuleringar om honom i min blogg, ringde Henrik till mig förut och frågade efter vad jag hade skrivit eller sagt.

 

Det enda jag kunde komma på som var etiskt tveksamt var den 12/11-05, då jag skrev att "Han är som en trotsig barnunge".

Jag syftade då på att han vägrade att ens svara, när vi påpekade för honom att allt fler studier visar att man blir lättare och får förbättrade hälsoparametrar på lågkolhydrat än på lågfett.

 

Han påstår nu att jag har raderat kränkande formuleringar från bloggen.

Jag har inte raderat något alls! Upp till bevis för denna beskyllning!

 

Stephan har senare medgivit att många studier har visat att lågkolhydrat fungerar bättre än lågfett för viktnedgång, på kort sikt.

 

-------------------------------------------------------

 

Det jag tycker, är att det är en skandal att svenska folkets företrädare inte kräver av företrädarna för kostetablissemanget: Stephan Rösssner, Åke Bruce, Wulf Becker, Bengt Vessby, Jarl Torgersson, med flera, att de ska utreda de hälsomässiga långtidseffekterna av respektive koster.

Det är skandal att de tillåts vägra att ta reda på vilken kost som är den bästa för folkets hälsa!  De som är anställda för att ta reda på det!

 

Massor av folkets skattepengar satsas i Sverige på Livsmedelsverket, Överviktsenheter, hela sjuk- och hälsovårdssystemet, där man överallt ger råd om fettsnål, kolhydratrik kost för hälsan, utan att ha något som helst  riktigt vetenskapligt stöd för dessa råd.

Se tex  www.fetmaparadoxen.se 

Samt flera andra länkar i min bloggmarginal.

 

De moderna undersökningar som har gjorts visar att kolhydratsnål, fettrik kost ger bättre resultat på viktkontroll och hälsa!

 

Vi kan inte vänta på att etablissemanget i USA medger detta. De är så korrumperade av kolhydratindustrin att de inte förmår tänka själva.

Vi i Sverige måste ta vår hälsa i egna händer och kräva att Livsmedelsverket startar en förutsättningslös utredning av vilken kost som ska rekommenderas, och redovisar vilket underlag de sedan har för sina beslut.

Vi kan inte acceptera att Bruce fortsätter att hänvisa till "hyllmetrar" av forskning.

 

Maila denna bloggadress till alla tänkbara personer med inflytande över kostråd, sjuk- och hälsovård, journalister, samt till alla du känner som kan ha intresse av hälsofrågor.

 

 

Kommentarer:

Jungfrun av Orléans, jo jag tackar jag! Hon räddade ju sitt land. Rössner kanske tycker att du är på god väg att göra dig förtjänt av den komplimangen. :-) Eller också är han dåligt påläst och blandar ihop henne med Don Quijote. :\

Skrivet av hemul den 16 mars, 2006 kl. 09:47 #

Heja dig! Stå på dig. Våga säga vad du tror på, det finns många som håller med dig om dina kostråd. * Jag har nu ätit denna kost i 9 veckor och aldrig mått så bra som nu. Jag var inte överviktig eller hade problem med mitt socker, utan jag är en av de som känner att denna kosten är bäst för vilken människa som helst!

Skrivet av Nina den 16 mars, 2006 kl. 10:31 #

Man blir full i skratt... Annika och hennes førsvarare verkar fundamentalt ha missførstått det Røssner egentligen sæger. Och Annika har fundamentalt missførstått sin næringsfysiologi. Som sagt Dahlqvist ær en glad men okunnig amatør som håller på att skapa sig en karriær av den hær bluffen. Låt er inte luras!

Skrivet av Daniel den 16 mars, 2006 kl. 12:52 #

Karriär - har hon inte en sådan redan?

Skrivet av klaris den 16 mars, 2006 kl. 13:03 #

Nej du, Daniel det är slut med att låta sig luras nu. I alla år har jag följt de officiella kostrekommendationerna och bara blivit sjukare och sjukare. Nu är det slut med det. Jag äter rejält med fett och minimalt med kolhydrater och blir friskare och starkare för varje dag samtidigt som jag går ner i vikt. Gladare blir man också. Man behöver inte göra sig lustig över andra för att bli full i skratt. Prova får du se.

Skrivet av Kattmoster den 16 mars, 2006 kl. 13:05 #

Daniel: Du behagar skämta? Men om du vill veta, så var det ett tråkigt skämt. Ja du Daniel det är jobbigt med starka kvinnor som har något i skallen & slår alla kost forskare på fingrarna. Det måste svida något enormt i mångas ögon. Annika är bra & hon vet vad hon talar om det är vi många som kan skriva under på.

Skrivet av Wiola den 16 mars, 2006 kl. 13:05 #

LÅT ER INTE LURAS!!! Det är ju det vi/jag har blivit hela tiden. Äntligen har jag fått upp ögonen för vad det egentligen handlar om. Tack Annika Tack Skaldeman Tack Litsfeldt

Skrivet av Wiola den 16 mars, 2006 kl. 13:09 #

När får vi se den gode Rössner själv göra ett vettigt inlägg. De gånger han förekommer i massmedia så är det på en sådan nivå att man misstänker att han inte ens själv tar sig på allvar.... Själv tror jag han är livrädd för att han och hans gelikar inte längre kan gömma sig på sina tjänsterum. Kanske vore det dags att komma ut och vädra den unkna akademiska glorian istället för att ge sig på folk som verkligen har något att komma med. Med den inställningen han har är det en skandal att han avlönas med skattemedel!

Skrivet av Thomas den 16 mars, 2006 kl. 13:15 #

Men tycker ni verkligen den här pajkastningen leder till något positivt någonstans? Borde inte fokus vara att nå dem som behöver och vill bli nådda av det goda budskapet, inte kapa meningsmotståndare jäms med knäskålarna? Jag tycker det är synd när man förstör goda råd till dem som behöver med att ksata skit och göra sig löjlig över andra, vem det än är som gör det! Fokusera!

Skrivet av Ingrid den 16 mars, 2006 kl. 13:19 #

Intressant Daniel! Eftersom kostetablissemanget inte kan redovisa något tillfredsställande vetenskapligt underlag för de befintliga kostråden, kanske du vet något som de inte vet. Låt höra ditt vetenskapliga underlag!

Skrivet av Annika den 16 mars, 2006 kl. 13:20 #

Ingrid Jag tycker att man bör ha en förståelse för vår enorma bitterhet mot de etablerade kostråden som har förstört de de år som skulle ha varit de bästa av våra liv, och som fortsätter att förstöra livet för barnen som nu växer upp.

Skrivet av Annika den 16 mars, 2006 kl. 13:25 #

Annika, jag förstår den bitterheten till fullo då jag känt av och känner av den själv ibland. Däremot tycker jag inte man ska tilldela Dr Rössner m fl för stor betydelse bland dem som behöver hjälpen. Misstro inte heller de små människornas förmåga att ta till sig goda råd och våga pröva dem och lägg krutet på en informationskampanj till dem, inte till att skjuta ner självgoda proffessorer och andra gubbar på väg ut i mörkret. Risken är att man själv drabbas negativt av pajkastningen så att människor inte ser budskapet utan bara fajten och skräms bort av detta. Det var det och inget annat jag ville få fram och framför allt, bitterhet är ingen bra jordmån för något att växa i!

Skrivet av Ingrid den 16 mars, 2006 kl. 14:30 #

Den allmängiltiga teorin om karma? ;-) Tyvärr så har väl tonläget blivit sådant så att det till slut krävs att man går i svarsmål... Jag har följt debatten ganska noga och jag får säga att den typ av retorik som inte är helt passande är tyvärr ganska ensidigt förekommande... //Zac

Skrivet av Zac den 16 mars, 2006 kl. 15:39 #

Ingrid Jag tycker att man måste arbeta på alla sätt samtidigt. Jag förstår inte riktigt hur du menar att vi gör fel. Ska vi vara ädla och vända andra kinden till när vi blir slagna? Det är ju inget som hindrar att andra arbetar på annat sätt än vi, var och en måste ju göra på det sätt den känner för. Du kan ju bilda en egen arbetsgrupp som arbetar på det sätt som du tycker är rätt. Olika arbetssätt kan ju komplettera varandra. Den största risken i denna fråga är den grundläggande mänskliga egenskapen - feghet. Dvs att inte agera alls.

Skrivet av Annika den 16 mars, 2006 kl. 15:47 #

Jag har nog svårt för att göra mig förstådd. Och ja, jag tycker nog att bara för att en part ägnar sig åt pajkastning så gör det inte saken bättre att man själv gör på samma sätt och sedan säger, men det var de som började! Frågan är, vad tror du Annika att ni kommer att vinna på detta? För finns det en jättevinst i det sättet då ska man naturligtvis framhärda, hur många man än skrämmer bort från projektet. Eller också stillar man sig och funderar över hur "kriget" bäst ska föras. För just nu är det vad det liknar, ett krig där det bara gäller att "ha rätt". Och jag tycker det är synd, just som du har så mycket gott att ge dina medmänniskor. Visst en dag när jag har en stabil och långvarig viktnedgång att visa upp då kanske jag driver en arbetsgrupp. Just nu är det inte relevant då jag inte har mera fakta bakom mig än Dr Rössner. Och jag tror att man ibland kan agera klokt i det du kallar feghet. Själv brukar jag kalla det för eftertanke.

Skrivet av Ingrid den 16 mars, 2006 kl. 16:11 #

UPP TILL KAMPANJ SÅ ALLA FÅR VETA! Det handlar inte om att stöta på vissa ställen. Bägge hållen gäller: Beslutshavare/makthavare OCH alla människorna som Annika just skrev i ett svar angående att driva en hel generation i fettfördärvet genom grundlösa kostråd. Hade jag några kunniga kompisar skulle jag direkt bilda någon typ av förening. Den föreningen skulle genast få miljontals medlemmar.....Då kan det ges möjighet att få ut informationen på den nivån. Vad gör etablissemangets ledare då? Rolf Aronsson

Skrivet av Rolf Aronsson den 16 mars, 2006 kl. 16:13 #

Rolf, Det låter väl som en bra idé, att bilda en förening! Jag känner som sagt inte att jag har resurser till att göra det nu, jag har mitt vanliga arbete + blogg och att delta i debatten. Men om nån annan startar en förening, anmäler jag mig genast som medlem!

Skrivet av Annika den 16 mars, 2006 kl. 16:42 #

Heja Annika

Skrivet av Carina den 16 mars, 2006 kl. 20:16 #

Jag kan nog känna en hel del frustration själv... I kväll träffade jag en ung kvinna med ganska stor övervikt. Hon har fått de gängse kostråden, men inte gått ned i vikt. Så nu väntar operation. En stor bukoperation med risk för komplikationer, så vitt jag förstår, sedan minst en operation för att ta bort överskottshuden. Hon har fått rådet att inte bli gravid under de närmsta åren. Var 20:e minut efter op ska hon dricka sin soppa, så småningom börja med barnmats-puré. Sjukskrivning lång tid framåt. Kunde man inte prova alternativa kostråd istället...? Åtminstone kunde det väl vara värt ett försök. Visst kunde hon ha sökt info själv och provat. Men är man inne i vårdsvängen är det lätt att bli passiviserad och försöka göra som man blir tillsagd. Man blir beklämd.

Skrivet av klaris den 16 mars, 2006 kl. 21:19 #

Grattis Annika! DU ÄR INTE LÄNGRE OSYNLIG! Nu ska du förlöjligas och förminskas! Det går framåt! Om bara sådär 20 år får vi kanske oberoende forskning som visar hur det är. Men kräv du Rössner på bevis för hans kränkande påståenden - om du gitter. Själv funderar jag på att kräva pengarna tillbaka för hans dyra kokböcker:) Må bäst Annika! Du gör ett ovärderligt arbete!

Skrivet av Lena den 17 mars, 2006 kl. 10:09 #

Tack för beröm! Det värmer och uppmuntrar! Men ibland känns det segt, som att det står skrivet i stjärnorna när de officiella kostråden kommer att ändras. Det finns så starka motkrafter, dels all prestige hos dem som satsat sin yrkeskarriär på lågfett-högkolhydrat, dels marknadskrafterna. Hela kolhydratindustrin är ju mycket framgångsrik och stark, och den vill ju inte dra ner sin verksamhet. Läkemedelsindustrin gynnas av den sjuklighet som blir av högkolhydratätande. Mot deras miljarder är våra ideella krafter svaga. De behöver ju bara betala en nätt summa, så går någon professor ut med en larmrapport. Lättförtjänta pengar för den professorn. Men vi får fortsätta vår gerillaverksamhet. För varje person som vi kan övertyga till lågkolhydratkost, är det ett räddat människoliv!

Skrivet av Annika den 17 mars, 2006 kl. 10:28 #

Har under en månads tid kört enl Lowcarb. Mitt största problem är dock hur man smidigt "får över" barnen på detta?? Har 2 tjejer på 9 och 11 år (den yngre med mitt anlag för att bli lite rund, den äldre precis tvärtom) och dem har man ju tutat i detta med grovt bröd, frukt, grönt, blablabla....Hur skall man förklara varför varken jag eller min man tar potatis, ris eller pasta längre, sparsamt med grönt och nästan ingen frukt.....??? Jag är rädd att vår "fetare" mathållning snarare stjälper dem eftersom de ju fortfarande äter kolhydrater....ingen bra kombination....Hjäääälp....

Skrivet av Åsagåsa den 17 mars, 2006 kl. 12:57 #

Hej! Rössner är bara rädd att hans böcker ska bli osäljbara...om det kommer fram att du har rätt o han har fel. Han är ute o cyklar...o det vet han. Jag har påtalat till han för många år sedan att mat är som alkohol för mej. Jag kan inte låta bli. Då hånade han men inför alla på föreläsningen o sa att jag kanske borde sluta äta då. Men sen har det ju visat sej att jag är sockerberoende...så jag hade rätt. O han oxå. För jag skulle ju sluta äta socker. LER!

Skrivet av Anne-Maj den 17 mars, 2006 kl. 21:12 #

Tack för din dina sida. Jag har en dotter som har diabetes 2 och en stor övervikt. Hon har följt Lågkolhydatkosten med mycket fett och sedan 1 mars minskat 11 kilo i vikt, blodsockervärdena har sjunkit och hon mår bättre. Jag hjälper henne och hoppas hon klarar detta hela vägen. Själv äter jag LC och mår bra. Tänk om alla diabetiker fick reda på detta istället för dietisterna skitsnack. Tack ännu en gång.

Skrivet av Mervi den 18 mars, 2006 kl. 17:58 #

Åsagåsa, Ingångsporten till övervikt är fettsnål kost. Pga lågfett blir man mera hungrig och äter då mera kolhydrater, som gör en ändå hungrigare, osv. Du behöver därför inte vara rädd för att ge smala barn mera fett (Mättat animaliskt fett, inte margarin, det är giftigt, och inte så mycket fleromättade oljor, de är inte de rätta för kroppen. Men gärna tillskott av fiskolja med omega-3)

Skrivet av Annika den 19 mars, 2006 kl. 16:00 #

På tal om oberoende forskning. Lite nytt kanske framkommer i kväll 22:45. SVT 1 Vetenskap - Inuitexperimentet. Tyvärr del 4 av 4, har någon sett det?/Mvh Paul PS. Annika stå på dej! Nej Ingrid tror alla förstår, mkt. kloka ord. Ds

Skrivet av Paul den 19 mars, 2006 kl. 18:17 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg