

25 aug kl 23:39, 2011
Jag måste alltid ha mål något att se fram emot och nu efter Skogsröjet är denna lista slut förutom marknaden då de brukar alltid vara jävligt trevliga efterfester så vi får hoppas på de. Men nu är jag i ett såntdär jobbigt ingenmansland där jag inte vet riktigt vad jag ska se fram emot och de är lite små deppigt :-(
Och alla namn jag skulle komma ihåg med personer som jag skulle lägga till på Facebook har jag glömt eller blandat ihop :-( lite tråkigt de med men Skogsröjet är så jävla underbart jag älskar Skogsröjet tusen miljarder gånger bättre än Metaltown nu har jag bara varit på Skogsröjet och metaltown dom 2 senaste åren och Skogsröjet leder med 6 - 0 garanterat
De viktigaste med musik är ljud
Och förra året va jag missnöjd på metaltowns medan röjet hade bra ljud. I år va metaltowns ljud patetiskt och skrattretande (med risk risk att ta i lite men ända man betalar ända rätt mycket pengar. Och bor man inte i Gbg så får man ju åka tåg vilket även de kostar en hel del och då borde man få valuta för sina pengar och inte bara höra en basgång och kanske trummor om man har tur) så 2 - 0 i ljud
Campingen på Skogsröjet är så jävla underbar alla eller många festar järnet första året på metaltown hade dom ingen camping och i år va den lite tråkig ända 2 - 0 där med!
Och vet inte om de är rättvist att jämföra stämmning men de är jo otroligt viktigt de är ju de som skiljer en bra festival från en magisk festival och Skogsröjet är verkligen magiskt och Rejmyre är ett helt fantastisk rätt ställe förutom att de inte går några bussar hem så farsan har kommit dom 2 åren och hämtat mig men de är skönt för har ju inte sovit sista natten någongång så de är ändå funkat för mig men där borde dom nog tänka till lite grann.
Och jag hade gärna sätt lite mer metal band Sverige har ju ändå världens kanske bästa extrem metal scen så ett par sköna death band. Nu fanns de ju bara ett men LG Petrov förgyllde inte bara min dag utan hela mitt liv :P
Skogsröjet är helt klart Sveriges mest prisvärda festival helt klart bra band till en billig peng jämför du med metaltown eller GetAway rock så visst har du större band band och såklart fler band men en festival är 50 stämning och de fanns de gott om och jag ser starkt fram emot nästa år!
06 jul kl 23:21, 2011
Metaltown först började precis som förra året med en lång promenad! Eller nu springer jag händelserna i förväg lite. De började såklart med ett tåg som va försenat och när jag stog på stationen och kollade på några andra tjejers packning och insåg att jag har inte med mig sovsäcken jag har inte ens en aning om vart den är sen swedenrock! Första missräkningen. Sen på tåget så helt plötsligt fick vi byta till buss och där va jag så sjukt nära att glömma tältet! Men de gick väll bra och eftersom vi fick åka buss så vart de mindre väntetid och de är ju alltid trevligt. Sen vart de äntligen Göteborg! Och de började som förra året med lång promenad men de va väll okej. Sen vart de in på nya campingen och de såg helt okej ut. Första bandet va Raubtier men de va så sjukt mycket folk svårt att komma så man såg nått och jag hade ju rekat lite affärer så jag gav mig iväg för att köpa en filt eller nått för annars skulle de bli väldigt kallt. Colan jag köpte efter att ha gått den vägen en gång med packning och en gång utan va himelsk helt fantastisk de bästa jag druckigt! Sen vart de tillbaka och kolla på Doctor Midnight & the Mercy Cult ljudet va värdelöst de är svårt med ett så nytt band som man inte har kunnat lyssna in sig på men dom va väll helt okej Hank är ju iaf jävligt go! Cavalera Conspiracy va skit bra förutom skit ljudet och nu blåste de bort också men ändå gjorde dom de bra. Sen vart de dags Anvil och de kändes som att dom fått ett helt annat självförtroende efter dokumentären och självklart Anvil aid de kändes som att nu va dom dedär stora bandet dom bad inte om ursäkt för sig. Kan ju inte påstå att jag sätt dom överdrivet mycket på swedenrock men de lilla jag såg kändes osäkert och dom bad om ursäkt för sig. Nu kändes de stort när konserten va slut kändes de nästan att "nu slår dom igenom nu kommer dom bli stora" då är de ändå 50 årigar vi snackar om... Sen vart de dags för At the Gates bandet som gjorde att hela biljeten va värd sina pengar och de va riktigt bra! Inte lika bra som Swedenrock spelningen men fy fan va bra de va underbart!
Dag 2
Dagen började med en tripp till affären och köpa både de ena och andra de vart en bra start men de va sjukt långt att gå men de är väll en perfekt start på dagen efter en hård natt att gå 4 km och köpa frulle! Sen vart de Arch Enemy och som alltid va dom sjukt jävla bra. Älskar de bandet alltså dom levererar varje gång klockrent!
Sen stog ett av mina absoluta favorit band! The Black Dahlia Murder dock spelade dom i tältet de va lite tråkigt men va de va iaf extremt gött att få se dom och dom va grymt bra! Lite tråkigt att jag missade större delen av Meshuggah dom hade jag gärna sätt mer men men livet handlar om jobbiga och svåra val. Men de lilla jag såg va bra! Såg väll nästan en halvtimma så jag är ändå nöjd. Sen vart de Cradle Of Filth bandet som jag va lite rädd för att dom skulle va skit live de skulle påverka min världsbild drastiskt. Va iof förvarnad om att de kunde låta skit utomhus. Men å andra sidan hade Emanuel sagt att dom va grymma. Ja lite får man väll skylla på ljudteknikern men de va inget som fick mig att slå bubbla inombords direkt tycker de va rätt blekt framträdande ljudet och sången va inget vidare. Men jag va rätt nöjd med setlistan så de va väll ändå lite små trevligt. Sen vart de då dags för Bring Me The Horizon (som enligt väldigt många inte är ett riktigt metal band och då ska man då fan inte lyssna eller se på dom) så här kommer en liten hemlighet första skivan är en av dom få sakerna som lyste upp min gråa tillvaro! Jag älskade den och jag älskar den fortfarande! Och även senaste iof den kom ju med på top 10 på min årsbästa lista så de kanske inte va någon hemlighet. Till sak dom va helt galna och publiken va helt galna och de va bara ett ända jävla röj de va svin bra jag älskade de!
Nästa ut va Avenger Sevenfold hmm ja ibörjan hörde man bara trummor och en svag basgång första halvtimmen va inte mycket mer än så om man ska va ärlig ljudet blev bättre ju längre dom höll på hans röst blev hörbar efter ett par låtar också så de va väll ändå helt okej antar ja. Sen vart de då äntligen dags för Korn! Och de vart verkligen en överraskning dom va skit bra eller iaf ljusår bättre än jag hade vågat hoppas på sen va festivalen slut för min del sen gick jag till tältet och drack så jag inte skulle behöva släpa på massa onödigt! Haha
Missade iof Watain lite tråkigt men de va så sjukt mycket folk som gick till tältet så jag orkade inte och de va ju lite tråkigt men jag är ändå nöjd de mesta blev så som man hade hoppats vädret funkade för min del jag tycker de är lite metal med regn de va vissa andra saker som inte vart som jag hade velat men de är inget jag kunde styra över så jag väljer att se framåt istället festivalen va bra iaf de är huvudsaken
26 jun kl 00:15, 2011
SwedenRock va helt fantastiskt i år! De regnade så sjukt mycket första kvällen så jag kollade inte på hardcore Superstars och varför skulle jag jag hade ju precis varit med om något helt magiskt! Jag och brorsan stog längst fram och såg Necronaut och de va helt magiskt!
Men jag ska börja från början! De hela började med att campingen va lite omgjord och de va inte till de bättre men inte så farligt heller direkt. Sen in på festival området och ja då va de ju bara att börja med att kolla in nya området de va inte de minsta imponerande så då va de det första bandet som gällde! Seventribe och dom gjorde de väll helt okej va faktiskt riktigt bra. Fast varför dom hade en gubbe i häst mask förstog ja inte när dom redan hade 10 st på scen!
Sen va Mason Ruffner och ja tyckte de va lite små trevligt sådär och sen va jag utskickad för att ta massa bilder på Black Veil Brides åt M och de gjorde jag iaf några st och dom va också helt okej dom lät inte alls så pubertala live (som härold skulle ha sagt) och de va helt okej de med så de va en riktigt bra dag förutom de väldiga regn vädret då Inge party på kvällen direkt.
Dag nr 2 torsdag!
Och första riktiga dagen började med en resa till Olofström med ja de vanliga antar jag sen drog vi in till festivalen för brorsan skulle se Duff och för min del The Haunted som va helt suveränt bra tycker jag mycket bra spelning :-) sen vart de ett uppehåll och sen väntade Joan Jett och de va trevligt de med mycket bra till och med. Sen vart de att börja på allvar med Queensryche men hans röst va super bra och de va en liten besvikelse men är ändå hyfsat nöjd faktiskt. Sen vart de dags för riktig magi med Moonspell och de fruktansvärt bra helt klart bland topp 20 genom alla tider att säga att de vore topp 10 vore kanske en överdrift och man ska inte överdriva ändå. Men vansinnigt bra va de iaf! Sen träffade jag en helskön snubbe som jag snackade med ett tag sen vart de dags för The Cult och de bra har inget att anmärka på där ljudet va bra och gjorde och dom va bra allt va bra men de är ett sånt band där förväntningarna är höga och bara förväntningarna infrias är dom i hamn och de gjorde dom väll inte varken mer eller mindre men jag lämnade med ett stort leende på läpparna :-)... Och sen tog mörkret sitt intåg både bokstavligt och i form av Morbid Angel och de va ett jävla röj! Ruggigt bra alltså! Sen vart de Judas Priest och ja dom va lite piggare än förra gången men ljudet va inte super och de kändes lite som att dom gav upp lite vilket va tragiskt. Men jag är ändå ganska nöjd och jag hade de rätt trevligt och mysigt i folk havet. Och ganska lagom till att alla skulle gå ut började regnet och de va ju ganska lägligt men inte mycke party denna kväll heller!
Dag 3 fredag
Va slö dagen som egentligen inte behövdes eftersom de hade varit regn varje kväll så de hade blivit mycket somn men vi va iaf i Olofström och käkade pizza och ja gjorde väll annat men sen blev de då äntligen dags började med att slö glo på evergrey och sen han jag se lite av Jason & The Scorchers väldig spel glädje iaf hade gärna sätt mer. Men sen kom de monstret Down och de va så mycket bättre än jag hade färväntat mig! De ända störande va alla idioter som bara skrek walk så fort de blev tyst! Även fast dom gjort klart innan att inga Pantera låtar spelas och de va något jag va mycket nöjd med :-) riktigt grymt va de iaf. Men jag insåg samtidigt hur mycket jag verkligen hade velat se Pantera! Sen vart de Mustasch som alltid är bra men de va roligt att se dom på stor scen ändå mycket bra. Sen kom de stora Rob! Rob! Rob! Zombie för fan och jag saknar ord de va så bra de va så underbart och jag kan bara komma på en konsert som varit bättre på swedenrock och de är At the Gates men då fick jag tänka längre så de är ingen överdrift att säga att de är en topp 3 av alla swedenrock konserter jag varit på och ja de va så fantastiskt så jag finner som sagt inga ord! Helloween min barndoms favorit band efter Nirvana och Metallica men jag pallade bara fram tills första låten från någon av keepers plattorna och jag kände bara att de här är för depprimerande så jag i stort sätt sprang där ifrån! Sen vart de Ghost de va mycket bra och såg början och slutet av Whitesnake och de va väll helt okej antar jag.
Dag 4 lördag!
Dagen började tidigt med Raubtier de va riktigt bra men dom va inte på långa vägar lika bra som på Skogsröjet men de är väll svårt att jämföra kanske bra va de iaf! Sen vart de iväg till Destruction lite väl tidigt lite väl varmt tänk va fantastiskt underbart de skulle va om de var på kvällen! Men de va riktigt riktigt bra brukar uppskatta konserter efteråt men den där konserten uppskattade jag skarpt redan då och de måste väll ses som ett fantastiskt betyg! Sen vart de dags för lite glad rock med The Hooters dom va väldigt spontana och de va en sån där skön positiv stämning där de bara va fokus på glädje och jag hade jävligt kul!
Sen åkte vi iväg och käkade pizza för brorsan fyllde år ett litet minus med de va att jag inte såg så mycket av Nifelheim men jag hade en trevlig förmiddag eller eftermiddag eller va man nu vill kalla de. Sen vart de Nicke Borg Homeland i tältet och de va mysigt och mycket bra med lite lugn och skönsång :-) och han verkade tycka att swedenrock verkade va en trevlig festival så jag ser fram emot att han tar med sig Dregen nästa gång! Sen vart de Monstret Black Label Society och där har vi de där med stora band på stora scen håller dom bara för förväntningarna så är de bra och de gjorde dom men jag va inte lyrisk när jag gick där ifrån och jag fick inte höra min favorit låt. Men de va mycket bra dok i dom lägre regionerna på skalan. Sen vart de att springa till Hawkwind de va väldigt konstigt minst sagt! Sen vart de att springa till stora scen och vänta på Ozzy och de va roligt att stå där mycket intressant folk där. Och vilket jävla drag de va helt plötsligt stog man vid staketen och sen så stog man 10 bort publiken blev som en ända stor våg och man bara flöt runt riktigt härligt! Han spelade lite väll snälla låtar överlag men bara att ha sätt honom räcker och han va bättre än jag hade förväntat mig iaf
Så SwedenRock va helt fantastiskt de va inte samma som förra året men de va väll att jämföra då va de en enorm frihetskänsla men nu har de ju gått ett år av frihet så nu är de väll inte lika fantastiskt som då kanske.
08 feb kl 22:04, 2011
Jag var där och såg allting och jag kan intyga att Lindbloms version stämmer. Festivalgeneralen höll sig undan hela tiden och enda anledningen till att festivalen överhuvudtaget kunde fortsätta var att några tappra själar tog på sig krishanteringsansvaret Eriksson inte själv tog. En äldre herre bland annat (Lindblom?) gjorde ett fantastiskt arbete efter omständigheterna och slet dygnet runt. Måtte någon hindra skojaren Eriksson från att fortsätta driva verksamheter med konkurs som mål! Tre gånger räcker.
Jag tror inte ett dyft på lycksökare som Martinus Eriksson.Det är skamligt att lägga skulden på en rejäl företagare som Roger Lindblom. Hoppas Martinus får näringsförbud. Det finns ärliga företagare även inom nöjesbranschen.
Vänta nu! Jag fattar ingenting...
Har Martinus elutbildning?
Var det han som dragit kablarna så hela skiten exploderade?? Eller var det de anlitade elfirmorna som fick reda upp sin egen skit som sedan drabbade festivalen ekonomiskt?
Vad menar ni, skulle Martinus räddat festivalen genom att börja dra el?? Som sagt.. Jag fattar ingenting!
Håller med ???, jsg fattar inte heller någonting.
Det råder sedan tidigare inga tvivel om att den här firman fixade problemet.
Varför ställs ingen fråga om varför problemet uppstod?
Hade arrangören specificerat sina elbehov dåligt och sedan överbelastat?
Eller var det ett undermåligt arbete av den firma som först drog kablarna?
Och vilken firma var det?
Lindbloms El var ej anlitad elansvarig under festivalen bara så du vet. Moget uttalande förresten.
Ingemar Olsson El verkar också vara inblandad. Han har också fodringar på Martinus. Så han kanske var elansvarig under festivalen..?
Utan Roger Lindblom hade inte ens den första festivalen kunnat äga rum pga osäkra betalningsförmågor för festvalens sida.Bla drogs nya högspänningsledningar och installerade en tranformatorstation till scenen på herrgården i kilafors,ett jobb som ingen annan kunde gjort billigare.Festival nr2 samma sak,fast där var eltillgången bättre.Kablar och elcentraler hyrdes från cramo mfl.När en sån börjar brinna är det faktiskt festivalgeneralens bekymmer då han är ytters ansvarig för hela elanläggingen enligt lag hade olycka skett hade mannen stämts till skorpor o vatten.Sen var det knappast fackfolk som drog alla skarvkablar åt alla håll o ingen styrde väl upp det.
Ingen konst och räkna ut hur detta gått till.Det jag är bekymmrad är över är att Roger varit för snäll och hjälpt denna person från början,förskottsbetalning eller låt det brinna.
.Hade den snåla festivalgeneralen betalat en elektriker som arbetsledare 8tim löner vid upprättandet hade detta inte hänt.SLUT
Jag är så trött på att läsa om det här. Det är synd att Martinus bolag inte kan betala sina skulder och att det är det som skapar stora rubriker. Han har gjort tre festivaler med många stora artister och som besökare har det vara tre underbara upplevelser, men till större delen har han bara fått skit. Skulderna ÄR inte ok, men vi vet redan att han har skulder vid det här laget. När går journalistiken över till personangrepp?
Jag har av detta lärt mig att aldrig ringa Lindbloms Maskin & El om problem finns. 50 000kr för en natt. Undrar vad dags priset ligger på då!
Och här finns Martinus version av detta: http://www.rockweekendfestival.blogspot.com/2011/02/halsingetidningar-en-objektiv-tidning.html
Att Roger Lindblom "räddat festivalen" är väl ändå hans jobb? Då Ingemar & Roger varit anlitade elfirmor under festivalen och lagt el och planerat så allt skall fungera. När det sedan inte gör det så skall Roger glorifieras för att hans och/eller Ingemars skitjobb medför livsfara, brandfara & ekonomisk förlust? Anlitar man ett företag för ett jobb så förväntar man väl att företaget i fråga skall leverera vad dom lovat, om inte så är det väl inkompetent och ett företag som man bör ifrågasätta varför de har sin licens? Nä, jag tycker detta är löjligt och Helahälsninglands förföljese av denne Martinus verkar vara på ett mer personligt plan än i journalistiskt syfte. Varför inte ta med en version från personen ni så friskt anklagar?
För er som inte sett... Kuriren och Martinus diskuterar saken här:
http://www.facebook.com/profile.php?id=100001511220166&sk=wall
P.A (Ej registrerad) skrev: Och här finns Martinus version av detta: http://www.rockweekendfestival.blogspot.com/2011/02/halsingetidningar-en-objektiv-tidning.html
Håller fullständigt med Martinus på dom flesta punkterna. Jag är en elektriker med Allmän Behörighet AB vilket innebär att jag har "rätt att som elinstallatör själv utföra eller ansvara för annan yrkesmans elinstallationer i alla typer av elanläggningar." Jag var också närvarande under hela torsdagen och såg eländet, pratade även med Ingemar till en viss del. Men efter det jag såg och hörde på plats så var Ingemar ansvarig elektriker och det var han som ansvarade för det, Lindbloms El kom dit och styrde upp det med riktigt dimensionerade grejor. Jag kan förstå Martinus frustration men att lägga skuden på Roger Lindblom är fel i mina ögon sett, har inte Lindbloms El kommit och styrt upp det hela så har det nog bara varit att stängt igen hela festivalen.
Här Kommer första delen om alla turer i cirkus Rockweekend! Och i denna blogg har jag bara tagit med artiklar från en och samma tidning även den tidningen som festivel ansvarige varit mest kritiskt emot. Och uppenbarligen har även lästarna och dom som kommenterat väldiga åsikter om detta. Själv ska jag fortsätta läsa runt och försöka granska lite mer artiklar få mer synvinklar på detta ämne
Rockweekend skickar nödrop om pengar
"Köp så mycket merchandise du har möjlighet till!" Det är festivalen Rockweekends uppmaning till alla sina besökare på hemsidan och kontakter på Facebook.
Förra veckan klarade sig företaget Metal World undan en konkurs genom att betala deras skuld till Expressen AB, som hade begärt Metal World i konkurs. Men det råder ännu brist på pengar i företaget efter att sommarens Rockweekend-festival i Mohed gick med förlust.
Tonen är desperat i det meddelande som på lördagen skickades till festivalens alla kontakter på Facebook och publicerades på festivalens hemsida. Dels uppmanas alla till att köpa både nytillverkade och överblivna tröjor från festivalerna och delägare söks med orden "Om du är rik som ett troll och älskar hårdrock så kanske du är intresserad av att bli delägare i Rockweekend". Meddelandet avslutas med orden "Ett gigantiskt tack för din hjälp, det betyder liv eller död för festivalen!".
Men det är mycket pengar som saknas hos Metal World. Senast tidningen kollade upp företagets skulder hos kronofogden var i slutet av oktober. Då var den sammanlagda skulden på drygt 220 000 kronor.
Tidningen var på söndagen i kontakt med Martinus Eriksson, som avböjde att kommentera meddelandet.
Skrivet 8 nov 2010 07:22 Leif (Ej registrerad)
Martinus behöver inte mer pengar!!
Det skulle vara intressant att få veta vart Martinus har gjort av med alla miljoner han har fått in på entréavgiften på dom här festivalerna,för han kan då inte få mig att tro att allt har gått åt till artister och andra omkostnader!
Moheds flygfält behövde han ju tex.inte betala någon hyra för vad jag har fattat!
Det sorgliga är ju tyvärr att han kan fortfarande fortsätta arrangera festivaler via "bulvaner" om han själv skulle råka få näringsförbud,vilket jag hoppas att han får då han gång efter annan bevisat att han inte kan bedriva dylika verksamheter.
Skrivet 8 nov 2010 08:54 Sussi (Ej registrerad)
Jag är glad och tacksam över att det finns personer som Martinus som har engagemang och ork att arrangera festivaler i Hälsingland! Vi ska vara tacksamma över det vi som bor på "landet". Så mycket kul händer det ju inte häruppe. Dessutom sätter det Hälsingland på kartan. Håller tummarna för att det blir ny festival i sommar! Förra sommarens festival var kanon!
Skrivet 8 nov 2010 09:50 Olle (Ej registrerad)
Att det här skulle vara en artikel som hör hemma på första sidan har jag svårt att tro. Har det verkligen inte hänt något viktigare i vårt samhälle? I så fall hoppas jag verkligen att det hela löser sig och att Rockweekend blir av. (Denna gång med mer kunskap om företagsekonomi, kan man hoppas på.) Då kanske HelaHälsingland kan vinkla sina artiklar på ett positivt sätt gentemot dom som försöker bygga något bra. (Jag kommer köpa en till RW-tröja). Lycka till Rockweekend!
Skrivet 8 nov 2010 10:26 elis (Ej registrerad)
Det är alltför ofta det gnälls på personer som är kreativa och vill göra något för bygden.Det finns de som bara önskar att det går åt helsike och jäser på det.Speciellt Söderhamnarna borde vara tacksamma att det görs något överhuvudtaget.Efter senaste valet med de personer som ska styra är det nog lite att hoppas på.
Skrivet 8 nov 2010 12:14 Mattias (Ej registrerad)
Ja blev så sjukt trött på karln när hade Rockwekend i mohed, Han går ut med annonser och trissar folk att skynda och köpa festivalpass för halva priset, Han hade till o med ett datum då erbjudandet skulle upphöra.
Folk köper i panik och lånar pengar för att få biljetter till bra pris,
Sedan hade han det där jävla priset enda fram till rockweekend öppnade.
Ge honom näringsförbud, han har hållit på i många år nu.
Skrivet 8 nov 2010 14:59 Lars (Ej registrerad)
Håller fullständig med Mattias. En person som Martinus Eriksson skall beläggas med näringsförbud.
Det är inte fel att arrangera olika typer av festivaler men då måste arrangörer se till att den ekonimska sidan är garanterad. Det händer alltid det Martinus Eriksson arrangerar blir en ekonomisk
flopp.
Skrivet 8 nov 2010 16:25 Popsnöret (Ej registrerad)
Ärade medmänniskor:
Tänk efter lite innan ni köper tröjor.. Vad säger att den bedragarens ens har tänkt köpa in nya t-shirts som enl sidan skall "skickas i December"?
Det luktar blåsning lång väg & beräkna även vilken sjuk mängd kläder som måste säljas innan killen har råd att trycka upp de nya tröjorna, för kredit hos en screentryckare kan han omöjligtvis få med sin bakgrund.
Den som betalar en tröja i förskott kommer bli fett blåst på pengarna, lita på det!
Skrivet 8 nov 2010 17:15 Mamma mu (Ej registrerad)
Tyvärr är det sånna som förstör för kommande festivalgeneraler - tror inte de finns många som vågar ställa upp att vara med och arrangera en festival härikring på 10 - 12 år - även om det är någon som vart i branchen i flera flera år som har koll på hur man kan genomföra ett event och inte blåsa alla runt i kring.
Ingen festival på flygfältet i sommar
Söderhamns kommun har inte hört något från festivalgeneralen Martinus Eriksson och hos Kronofogden växer skuldberget för hans företag Metal world.
Relaterat
Fakta
Kravlistan
Generator produktion AB 46 792 kronor
Hälsingetidningar AB 12 732 kronor
Söderhamns flygklubb 16 026 kronor
Skandina kassa och butikssystem 32 294 kronor
Svenska Handelsbanken AB 36 000 kronor
CU Tidnings AB 15 000 kronor
Lindbloms maskin och el 49 158 kronor
Cramo Sverige AB 20 137 kronor
Kommunalförbundet södra Hälsingland 750 kronor
Sita Sverige AB region nord 50 532 kronor
Olsson, Olov Ingemar 46 250 kronor
(Dessa företag och personer menar att Metal World är skyldiga dem pengar.)
2008 rockade Alice Cooper i Kilafors, och 2009 besökte den legendariska gruppen W.A.S.P. samma ställe. 2010 dök pudelrockarna Twisted Sister upp på flygfältet i Mohed och gjorde en bejublad spelning, liksom rockveteranerna i Deep Purple. De stora banden har avlöst varandra under de tre år som Rockweekend ägt rum.
Men nu tyder allt på att Rockweekend går i graven, åtminstone kommande sommar. På festivalens hemsida finns ett stort frågetecken där affischen för 2011 års festival borde ligga. Tidningen har försökt att nå Martinus Eriksson för en kommentar kring festivalens framtid via mejl, telefon och sms i under lång tid utan resultat.
Martinus Erikssons företag Metal world som står bakom arrangemanget har dragits med ekonomiska problem. Skulderna hopar sig och företaget kommer allt närmare en konkurs.
Nästa vecka ska Metal world upp i tingsrätten i en första muntlig förhandling som gäller en skuld till Lindbloms Maskin & El på närmare 50 000 kronor.
Samtidigt kräver fler företag pengar av Metal world. En koll hos Kronofogen visar att det finns skulder registrerade på sammanlagt över 300 000 kronor. Bland de större kraven märks Handelsbanken AB som vill ha 36 000 kronor och Skandina kassa och butiksservice 32 294 kronor.
På Söderhamns kommun har man inte hört något om att det skulle bli en festival i Mohed 2011.
- Jag har inte haft någon kontakt med Martinus på de sista två-tre månaderna. Tyvärr så törs jag inte säga hur det blir, säger Jan Bergenholtz, marknadsansvarig vid kommunen.
Han var själv ute på Rockweekend en sväng i somras och ser positivt på festivalen.
- Arrangemanget som sådant är bra för Söderhamn, det drar hit folk, och vi vill ha ett arrangemang av den typen. Men det krävs att någon arrangerar, vi kan inte göra det.
Moheds SK, som äger marken ute på flygfältet, ställer sig positiva till om det skulle bli ytterligare en festival.
- Absolut, vi stället upp och hjälper till med funktionärer, säger Åke Jakobsson, ordförande i Moheds SK.
Han har inte hört något från festivalgeneralen den senaste tiden.
- Vi hade ett möte med Martinus Eriksson någon gång i höstas. Men sedan har vi inte hört ett ljud på ungefär tre månader, säger Åke Jakobsson.
Skrivet 14 jan 2011 17:49 jkgatling (Ej registrerad)
jag hoppas dom tar en paus 2011 och får upp ekonomin för en festival 2012 istället, för om dom skulle få ihop en festival på den här korta tiden är inte troligt alls.
Skrivet 15 jan 2011 13:34 Anton (Ej registrerad)
I somras i samband med festivalen skrevs det en artikel där Mohed SK skröt om sitt fiffiga kontrakt med arrangören.
Även om kakan efter festivalen skulle vara liten hade Mohed SK säkerställt att de stod först i kö.
Trots att många inte fått betalt vill Mohed SK vara med igen.
Kanske dags att inse att man som idrottsförening rent moraliskt ska hålla sig borta från en sådan syltburk?
Skrivet 15 jan 2011 16:08 Anton (Ej registrerad)
7:e juli berättar Jan Bergenholtz om avtalet där Söderhamns Flygklubb ska få 15 000 kr i hyra för området.
13:e januari är det uppenbart att flygklubben inte har fått betalt.
Jan Bergenholtz "ser positivt på festivalen" och tycks gräma sig över att han inte har haft kontakt med arrangören på länge.
En sådan kontakt borde primärt handla om att driva in hyran, inte om att arrangera igen.
Skrivet 17 jan 2011 15:08 De Utnyttjade (Ej registrerad)
Moheds SK fick betalt men sen hur deras beteende mot dom som ställde upp och jobbade åt MSK är under all kritik.
Kanske bäst att det inte blir något under 2011 trots allt för hur skulle det se ut när MSK tappar 50personer som var där dag som natt. ;)
Skrivet 17 jan 2011 18:18 Sussie (Ej registrerad)
Det är ju inte som att det var oväntat direkt, men väldigt dåligt att inte ens kunna ge en förklaring eller information om vad som händer! Vad hände till exempel med stödpengarna som de fick in genom försäljning av t-shirts och liknande?!
Rockweekend-Martinus dök inte upp i tinget
Martinus Eriksson kom inte till tingsrätten för en muntlig förhandling om en skuld till Lindbloms Maskin & El.
Lindbloms vd Roger Lindblom var inte särskilt förvånad och vet hur han kommer att gå vidare.
- Vi kommer att försöka begära honom i konkurs.
I tisdags skulle en första muntlig förhandling hållas mellan Rockweekendarrangören Metal world och Lindbloms Maskin & El. Förhandlingen skulle handla om en skuld på närmare 50 000 kronor som Lindbloms kräver efter arbete vid Rockweekend i somras, men som Martinus Eriksson sedan bestridit.
Men Metal worlds vd Martinus Eriksson dök inte upp vid Hudiksvalls tingsrätt.
Detta innebär att han får en så kallad tredskodom mot sig, vilket betyder att tingsrätten ändå dömer svaranden, även om denne inte infunnit sig i rätten.
- Han dök inte upp och då bifaller vi kärandets yrkande rakt av, säger tingsnotarien Razazi Khatareh.
Martinus Eriksson ska alltså betala 49 158 kronor till Lindbloms Maskin & El. Tredskodomen gör dock att han har en månad på sig att begära återvinning, alltså att målet tas upp på nytt. Gör han inte detta så kan Lindbloms ta skulden till Kronofogden.
- Då kan det bli frågan om utmätning och så småningom konkurs, säger Razazi Khatareh.
Lindbloms vd Roger Lindblom var inte särskilt förvånad över att Martinus Eriksson inte kom till förhandlingen.
- Jag hade det på känn. Det känns som att han inte riktigt bryr sig om det här.
Martinus Eriksson har fram till den 18 februari på sig begära att förhandlingen återupptas. Roger Lindblom har svårt att tro att han kommer att höra av sig.
- Vi går vidare till Kronofogden sen, och finns det inga tillgångar att mäta ut kommer vi att begära honom i konkurs.
Skrivet 19 jan 2011 12:24 Rock on (Ej registrerad)
Kronofogden lär väl inte heller få något ur den här mannen/pojken som inte kan sköta sig.
Hur blir det då med Lindbloms pengar? Blir det vi skattebetalare som får betala, eller får dom inte ett körvöre för jobbet dom gjort?
Skrivet 19 jan 2011 13:34 Mange (Ej registrerad)
Dags att ge den mannen näringsförbud va?!
Skrivet 19 jan 2011 23:50 Erik Karlsson (Ej registrerad)
Rock on (Ej registrerad) skrev: Kronofogden lär väl inte heller få något ur den här mannen/pojken som inte kan sköta sig.
Hur blir det då med Lindbloms pengar? Blir det vi skattebetalare som får betala, eller får dom inte ett körvöre för jobbet dom gjort?
När det gäller fodringar från företag, banker eller liknande så får de stå för notan själv.
Först på listan som får pengar är de som är prioriterade fodringsägare (de som har inteckningar i bolaget) vilket oftast är banker.
Om bolaget har anställda så går staten in genom lönegarantin så inte de drabbas.
Skrivet 20 jan 2011 11:56 musikälskare (Ej registrerad)
hjälp han och lösa problemen istället vi vill ha flera år till med rockkonsärer.
Skrivet 21 jan 2011 07:43 Bosse Sosse (Ej registrerad)
Rockweekend ger ett gigantiskt överskott för hela Söderhamns kommun, så ja, jag håller med "musikälskare" och inte gnällspikarna tidigare vars kommentarer andas trög röd avundssjuka.
Skrivet 21 jan 2011 17:59 Micke W (Ej registrerad)
Rockkonsär... jo då.. Martinus har nåtgot till bolag registrerat ännu så han kan nog rippa några fler suckers på pengar.... Tur att jag har mina fodringar på honom som privatperson.. inte för att jag har några förhoppningar att få ut dem nu men möjligheten försvinner ju inte med hans konkurs utan jag har hela livet på mig att vänta på att hans kreditvärdighet kommer upp till den nivå att han kan betala den.....
Skrivet 21 jan 2011 18:30 Bosse Sosse (Ej registrerad)
Rockweekend ger ett gigantiskt överskott för hela Söderhamns kommun, så ja, jag håller med "musikälskare" och inte gnällspikarna tidigare vars kommentarer andas trög röd avundssjuka.
Skrivet 29 jan 2011 13:40 P.A (Ej registrerad)
Bra jobb med elen! Höll på att elda upp halva festivalen! Såg med egna ögon hur en koppling började brinna, tur att ingen var i närheten!
Martinus utesluter inte ny festival
(Uppdaterad kl. 12.02) Festivalarrangören Martinus Eriksson lyckades inte rädda sitt bolag Metal World. På torsdagen försattes bolaget i konkurs.
Fjolårets glittrande musikfest, Rockweekend i Mohed, slutade med konkurs för Metal World AB. Fordringarna på bolaget blev till slut övermäktiga för Martinus Eriksson.
På torsdagen försattes bolaget i konkurs av Hudiksvalls tingsrätt, på Erikssons egen begäran.
Men Martinus Eriksson ger trots det inte upp hoppet om att det ska gå att anordna en ny Rockweekend, även om det sker i annan regi.
- I februari ska jag kunna ge besked om hur det blir. Varumärket Rockweekend berörs inte av konkursen då det inte ägts av Metal World, säger han.
Eriksson ska träffa konkursförvaltare Håkan Jiback på fredagseftermiddagen. Som förklaring till hur det kunde gå så illa för Rockweekend i Mohed skickade han under förmiddagen ut ett pressmeddelande, där han anklagar både elfirmor för livsfarliga eldragningar samt även polisen, för oväntade kostnader.
"Polisen meddelade oväntat och plötsligt strax innan festivalen att de avsåg att utan anledning höja sin kostnad med nästan 400 procent från 36 000 kronor till 138 000 kronor.".
- Jag vill inte kommentera mer än som står i pressmeddelandet, säger Martinus Eriksson.
Skrivet 28 jan 2011 17:25 Jörgen (Ej registrerad)
Men orka klaga hela tiden! Jag är själv drabbad av ej utbetalad "lön" men mat o dryck fick ja iaf under festivalen och ja skulle med glädje ställa upp o jobba igen! Det skrivs väldigt lite om vår kära bärhandlare i stan tycker ja.
Skrivet 28 jan 2011 17:25 Tobbe (Ej registrerad)
Ja hoppas att som några till skriver att han inte får rättighet till ny festival. Då de var lika dant med bollnäsfestivlerna där de som jobba inte fick ersättning i tid.
Nä skärpnng. ja gillar hårdrock å sånt. men de ska vara ärlighet bakom festivalerna. så ska ja på nån så blir de GÄVLE!
Skrivet 28 jan 2011 17:32 lm (Ej registrerad)
meeeeeeeeeeeeen nu är det nog vaaaaaa!!!! när han har betalt alla skulder så är det väl ok men det kommer han aldrig att klara ju, nä våra skattepengar ska gå till annat än att betala för hans misstag...gång på gång på gång....
Skrivet 28 jan 2011 17:54 Ovetande (Ej registrerad)
jag undrar hur många som sitter inne med riktiga fakta? Och vet verkligheten bakom annat än det som skrivs i tidningarna? Jag har inga mer fakta än någon annan, eller försöker hålla honom bakom ryggen på nåt vis, men media har en unik förmåga att förvränga vissa fakta som kan spegla "offret" ur fel vinkel. Konkurs, javisst, och "blåser folk" javisst, det är ju dom trista följderna av en konkurs. Och vad mer ligger bakom de uteblivna intäkterna? Klart som korvspad att ingen knalle vill betala om allting brinner p g a undermålig el, och arrangören vill ju själklart inte heller betala ett elbolag som inte har levererat enligt överenskommelse och avtal. Men, skjut gärna först och fråga sen, det är ju allmänhetens vanliga filosofi.
Skrivet 28 jan 2011 22:03 Metal is forever (Ej registrerad)
Hoppas att det blir en festival i sommar igen, sjukt kul i somras. Tråkigt dock att det är så många "näthatare" här som tror sig veta allt...
Skrivet 28 jan 2011 22:14 Steffe (Ej registrerad)
Jag tycker att Martinus gör och har gjort ett svinbra jobb med festivalen! Kul att någon vågar anordna en festival i världsklass i söderhamn!!!. Sen är det ju naturligtvis tråkigt att folk inte fått betalt etc... men det är ju saker som Arrangören ej kunnat styra över som gjort att de tvingats i konkurs. Jag hoppas att Martinus och co orkar fortsätta och köra Rockweekend även i år!!!
Skrivet 28 jan 2011 22:50 Tobbe (Ej registrerad)
Om de är olyckliga omständigheter pga kabelfel m.m. så är de oerhört trist.
JA kan hålla med många att de är bra jobb då de är mycket att arrangera runt en hel festival så här.
Så ja skulle bli glad om den skulle bli bra nåt år. Bidragande faktorn föra året tror jag på att de vart krock med Gävles festival också.
Så ja hoppas han tar sig i nacken å vågar gå ut å säga nåt i tidningen. För de skulle han få en guldstjärna isåfall.
Dock att folk kommit i kläm är tråkigt. DE händer nog lite var stanns.
Nu satsar vi på nytt år. Med tankara i positivt läge :)
Skrivet 28 jan 2011 23:26 T Jonsson (Ej registrerad)
Hejja Martinus!
En människa som i alla fall försöker skapa något mycket trevligt för bygden! Jag hoppas jag får njuta av Journey på flygfältet i sommar!
Tobbe
Skrivet 29 jan 2011 01:45 Johan (Ej registrerad)
Är kluven.
Ser ju mer än gärna en festival i år igen, har varit på alla tidigare år.
Men jag har svårt att se hur det skulle gå till.
Varumärket Rockweekend är ju naturligtvis indirekt drabbat även om det kursade bolaget inte äger varumärket.
Det kommer bli svårt att anordna något häromkring hur som helst.
Lär inte finnas så många företagare som vill sluta upp om det inte rör sig om rena sponsordealar.
Personal att jobba för inträdet lär inte vara några större problem att få, skulle nog själv kunna tänka mig att jobba för biljett, men samtidigt så betalar jag gärna för sådana här saker.
Skrivet 29 jan 2011 09:51 Ögonvittne. (Ej registrerad)
Mycket spekulationer här av människor som inte har en aning men det är väldigt lätt att peka ut Martinus som boven i dramat. Både av journalister och allmänheten. Jag var där och såg själv med egna ögon vad som hände. Det brann i kablarna på många ställen, bla bakom stora scenen och ett elskåp bakom knallarna stod i lågor för att sen smälla av helt och det var en jävla smäll! Det var bara tur att ingen kom till skada.
Knallarna stod utan el under större delen av Torsdagen, all mat de hade blev förstörd. Vi fick ställa vakter runt Martinus hela festivalen pga knallar som krävde alla pengar tillbaka på plats plus att de var vansinniga och ville lämna festivalen omgående. Martinus är åt helvete för snäll! Hade det varit jag så hade jag stämt röven av ansvariga elektriker. Lindbloms går ut i media och kallar Martinus oeriös och ni källargranskar inte ett dugg?? Ansvariga elektiker: Lindbloms el & Ingmar olsson ska inte ha en spänn, de ska vara jävligt tacksam att de har kvar sin licens!
Skrivet 29 jan 2011 10:07 Knyrgen Hallonfralla (Ej registrerad)
Fakta 1: Alla de år som han drivit festival så har inte de som jobbat fått betalt och allt har slutat med skulder. Nu också med konkurs. Den andra på 3 festivaler va?
Fakta 2: Han själv har då haft pengar.
Kontenta: En idiot som borde ges näringsförbud för flera år sen.
Sen att 10-åringar ser det som "det är kul med festival" är väl förståeligt. Men för utom dom så borde alla som är positiv till detta skämmas.
Skrivet 29 jan 2011 12:44 Mohed (Ej registrerad)
Trist att festivalen gått i konkurs.. vårt län behöver verkligen denna injektion av handel, tillväxt och allt annat som festivalen har bidragit med. Tråkigt att festivalen föll på inkompetenta elektriker bland annat och att Martinus blir utpekad som någon slags kriminell. Tvärtom vet jag hur mycket tid och engagemang denna herre lagt ner under åren i hopp om att få detta att fungera, för att sedan få ta all denna skit i media av en tidning som trycker vad som helst så dom säljer mer, samt att allmänheten sväljer allt media skriver (hört talats om att vara källkritisk?) Nej, jag hoppas att Rockweekend fortsätter med en stabilare grundstomme samt slipper dessa onödiga problem som ställer till det så rejält i framtiden. Jag och mina vänner kommer alltid stå bakom och besöka denna festival som bidrar med så mycket till bygden! Go Rockweekend!
Skrivet 29 jan 2011 13:33 P.A (Ej registrerad)
Det skulle vara kul att veta hur många % av de 7.000 besökarna/dag som var från närområdet? 600 kr för tredagarsfestival med världsartister borde locka 7.000 st bara från Söderhamn och Bollnäs med omnejd.
Tycker det är en dålig publiksiffra med tanke på banden vs. priset på festivalpassen.
Så en del får vi också skylla oss själva för allt som kostar mer än 20 kr är ju alldeles för dyrt!
Skrivet 30 jan 2011 07:20 Kilaforsbo (Ej registrerad)
Ja vem ska man tro Martinus eller Lindbloms El är det som "Ögonvittne" säger då håller jag med att tidningarna gräver djupare. Nu har ju tre "fästivaler" averkas och ingen HAR GÅTT KLANDERFRITT igenom, en hel del strul har ju stältill det hela. Första året "Hergårds fästevalen" läget var kanske inte det bästa vägar, järnvägar och lutande å blöta campingmöjligheter. Andra året åkrar som blev som plöjningar (vädret kan ju ingen rå på) Så kom den tredje, fina förutsättningar ett helt "slagfält" att hålla till på fint väder. Är det som antyds att Elen förosakar "konkursen", vems är felet vem har brustit arangören eller den som borde ha kunskapen om hur kraftig utrustning för Elen som behövdes. Är själv ingen "diggare" av sådant "skrammel å vrål" som framförs dessa dagar, men fakta borde redovisas då behöver inte så mycket spekulationer förekomma. Sedan om det blir nå mer "festevaler" det får vi se, knappast med Martinus vid rodret.
Skrivet 30 jan 2011 13:17 Herr Gårman
jag hoppas på att det blir en fortsättning, många fattar inte hur mycket en festival av detta slaget med välkända artister hjälper till med att sätta mohed/Söderhamn på kartan.
Tyvärr tror jag att det kan bli svårt att få till en bra festival då Herr Martinus tyvärr bränner sina kort och ger festivalen dåligt rykte, efter varje festival har det ju varit problem med att dom som gjort arbeten inte fått betalt osv.
Även om festivalen skulle arrangeras i annat styre så kommer den i alla fall att dras med dåligt rykte och det kan bli svårt att få hit artister och företag och folk att ställa upp.
Jag hoppas dock verkligen på en fortsättning, för rockweekend är det bästa som hänt denna kommun sedan flygarfesternas storhetstid
Skrivet 30 jan 2011 20:13 Gollum (Ej registrerad)
Upplevelsenäringen har den största potentialen för utvecklingen av landets kommuner! Heja dem som får stora evenemang som detta att slå sig ner i grannskapet!
Skrivet 30 jan 2011 21:46 citybo (Ej registrerad)
Inte konstigt att Elfirmor vill ställa upp till fullo.Har man inte gjort rätt för sig tidigare får man inte ha några stora krav.Han ska vara glad att någon överhuvudtaget vill hjälpa honom.Inom affärsvärlden brukar man få vad man betalar för.Betalar man för en Folkvagn kan man inte räkna med att fåen Rolls Roys.
Företagare har fått näringsförbud för mindre. En stor skam om det inte blir så även i detta fall.
Skrivet 1 feb 2011 16:59 Roddare (Ej registrerad)
Jag har jobbat på festivalen alla år och är väldigt nöjd med hur det har fungerat i organisationen med betalning osv. Dock är det tråkigt att det blev konkurs pga att elfirmor inte skötte sig och att polisen/vakter tog ofantliga överpriser för sina tjänster. Martinus har skött det bra trots allt, och det är klart att vi vill se en festival till sommaren igen!
"Martinus Eriksson ljuger"
"Martinus Eriksson ljuger. Det var i själva verket jag som räddade festivalen", säger Roger Lindblom, efter konkursen i torsdags för festivalbolaget Metal World.
Relaterat
I förra veckan gick bolaget Metal World i konkurs på festivalarrangören Martinus Erikssons egen begäran.
I ett pressmeddelande som återgavs i lördagstidningen anklagar han två elfirmor för att ha gjort "undermåliga och rent livsfarliga jobb". Det var hans förklaring till varför festivalen Rockweekend i Mohed blev ett ekonomiskt fiasko, med konkursen för Metal World som följd.
En av elfirmorna var Lindbloms Maskin & El. Nu tar vd Roger Lindblom bladet från munnen och berättar sin version:
- Det var i själva verket jag som räddade festivalen, säger Lindblom.
Han blev uppringd frampå nattkröken när det börjat brinna i elkablarna och både knallar och artister stod där utan ström.
Efter en hel natts arbete – och en obetald räkning på närmare 50 000 kronor – anklagas han och en elfirma till av Martinus Eriksson för att i själva verket vara orsak till problemen.
- Jag känner mig förtalad och överväger att stämma honom, säger Roger Lindblom.