Som på bio - fast med film!
« april 2014
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    
       
Idag

Sidvisningar idag: 1048


RSS
Kvinnliga filmkaraktärer : 1-10
23 oktober kl. 20:00

Nedan följer (i ej inbördes ordning) ett urval av några av de mest charmerande, kusliga, idealistiska, förföriska och på olika vis intressanta kvinnliga filmkaraktärer jag har beskådat genom tiderna. Kommentera gärna denna lista och uttryck er egen åsikt.

Den judiska butiksdottern Hannah i The Great Dictator (1940) är uppfriskande rebellisk i konfrontationer med nazistiska soldater. Beväpnad med mod, stark tåga och en välnyttjad stekpanna ger hon sig ivrigt på alla som vågar mucka gräl med hennes vänner och grannar - och i synnerhet den judiske barberare hon sakta men säkert blir alltmer förtjust i.

 

Clementine Kruczynski i Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) tycks vid sitt första möte med Joel Barish göra honom något förlägen med sin avväpnande påflugna natur. De skarpa kontrasterna i deras båda personligheter kommer dock med tiden att utgöra en stark attraherande faktor, som tyvärr inte gynnas av parets passionerade gräl och Clementines minst sagt impulsiva handlingar. Då hon går till en klinik för att få sina minnen av pojkvännen raderade räknar hon dock inte med att deras vägar snart kommer att korsas på nytt.

Den unga Lolita i Lolita (1962) lyckas kombinera en oskuldsfull flickas charmerande uppsluppenhet med en ivrigt växande ung kvinna som alltför väl vet vilken effekt hon har på styvfadern Humbert. Med sockersöt ton och skarp baktanke lyckas hon få den allt mer tafatte mannen att dansa efter hennes pipa - utan att för ett ögonblick låta honom misstänka att han blir skandalöst utnyttjad.

 

Som dygdemönstret Annette Hargroves raka motsats i Cruel Intentions (1999) är den förföriska Kathryn Merteuil en ren njutning att följa. Med känslokall hand slår hon vad med styvbrodern Sebastian Valmont om huruvida han kan vinna den principfasta Annettes hjärta, och manipulerar vant människor i sin omgivning. Kathryn lyckas framgångsrikt vilseleda människor omkring sig genom att stoltsera med en ytterst präktig och moralisk utstrålning - vilket gör hennes ivriga dubbelspel så mycket mer njutningsfullt.

 

Scarlett O'Hara i Gone with the Wind (1939), den forna bortskämda sydstatsdottern som snabbt tvingas växa upp då det amerikanska inbördeskriget paralyserar landet, gjorde redan vid första titten ett mycket starkt intryck på mig. Hennes manipulativa natur tycks dock inte odlas bort trots de prövningar karaktären tvingas utstå - Scarlett beväpnar sig istället med denna egenskap med näbbar och klor för att skydda egendomen, familjen och sig själv. I valda tillfällen tränger den självupptagna unga flickan fram, men lyckas inte få mig som tittare att ogilla karaktären - snarare tvärtom.


Phyllis Dietrichson i Double Indemnity (1944) förkroppsligar den förrädiska hustrun och älskarinnan, som med skrämmande känslolös hand utnyttjar sin älskare, Walter Neff, för att mörda maken hon aldrig har älskat. Då brottet är fullbordat visar sig Phyllis vara betydligt mer än Walter kan hantera, och den en gång spirande romansen avslutas på en mycket beklagansvärd ton för båda parter.

 

Allison Reynolds i Breakfast Club (1984) som på eget bevåg och brist på sysselsättning tillbringar en lördag på skolans kvarsittning tillsammans med fyra skolkamrater utmärker sig i min mening snabbt som den karaktär tittaren kan identifiera sig med. Denna tystlåtna, men ack så nyfikna tjej, hör och ser allt, och hyser större förståelse för de övriga än man skulle kunna tro. Allison tycks värna om dem som grupp, och trots svajiga humörsvängningar och allmänt excentriskt uppträdande råder det i min mening ingen tvekan om att hon har gruppens allra största hjärta.

 

Juniper "Joon" Pearl i Benny & Joon (1993) som bakom sitt änglalika ansikte döljer en ung kvinna med en allvarlig psykisk sjukdom tillbringar sina dagar med att läsa böcker, måla och göra oaptitliga smoothies bestående av mjölk, frukostflingor och jordnötssmör. Då hon möter den lika udde analfabeten Sam är förälskelsen ett faktum - trots vissa dispyter om städning, ljudnivån på stereon och den grymma behandling landets russin utsätts för.

 

Charlotte "Charlie" Newton i Shadow of a Doubt (1943) ska just skicka ett telegram till sin högt älskade farbror, Charlie Oakley, då farbrodern dyker upp med kort varsel för att hälsa på familjen. Charlotte, som länge har avgudat och sett upp till sin farbror, är till en början stormförtjust, tills hon lägger märke till hans allt mer avvikande uppträdande. Med tiden pusslar hon ihop en mängd olika ledtrådar och tvingas misstänka farbrodern för att vara en mördare.

 

I Planet Terror (2007) blir strippan Cherry Darlings högt strävande planer på att bli stå upp-komiker grusade då hon anfalls av zombies och får sitt ena ben avslitet. Hon lär sig dock snabbt att anpassa sig, och snabbt och effektivt avfyra ett högkalibrigt skjutvapen mot den annalkande fienden - enbart genom att höja sin kvarvarande benstump.

 



Postat i: Filmkaraktärer  Permalink   Kommentarer [1]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/filmografen/entry/kvinnliga_filmkarakt%C3%A4rer_1_10
Kommentarer:

håller med om joon. hon är jättesöt.

Skrivet av kanaljen den 23 oktober, 2009 kl. 20:21 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten