« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 5

RSS
Kärlek
5 december kl. 08:32







Lavendel


Dofter påverkar oss mer än vi tror. Vi utsöndrar en viss doft
precis som djuren gör.
Denna doft påverkar det motsatta könet, det ger en signal till
kontakt och att försöka få en relation till denna.

Det är förmodligen det som gett upphov till dagens alla parfymer
och rakvatten.
Vi doftar gott och lockande.

Min dröm är att en gång i livet få se dessa lavendelfält i Frankrike.
Bara dess färg, djupt fina blå-lila färg i sig, på ett stort fält är som en
poesi.
Sedan måste det ju vara enormt stark doft av lavendel där. Kanske man
blir lika berusad då som humlorna blir av sitt tumlande på dessa lavendelfält.

Lavendel är en frisk uppiggande doft.


Kärlek.

I mitt liv har jag upptäckt att det är svårt att ha en nära vänskap med en man.
Från början går det bra men snabbt förändras vänskapen till något mer tyvärr.

Jag vill endast vara vän till dig, förstår du vad jag menar säger jag.
Jag är inte intresserad av annat än vänskap, säger jag till mannen.

Jovisst säger mannen, jag förstår och respekterar det.

Men tyvärr så byts oftast vänskapen ut av mannen till en längtan efter en
relation med mig.
Att bli min partner.

Jamen jag sa ju att jag endast vill vara din vän, säger jag tydligt.
Inget mer än så, jag är inte beredd på någon realtion just nu.

Jag förstår säger mannen.
Jag respekterar det, jag vill vara din vän säger mannen.

Ändock så blir det närmanden, som inte är vänskap utan tecken på en intim
längtan från mannen.

Han vill kyssas, börjar säga jag älskar dig, du är en sådan annorlunda kvinna
du är något i sig.
Du är så vacker, jag har aldrig träffat någon som du.

Sådana meninger hör jag ofta med de män jag vill endast vara vän med.

Vad är det för fel.
Vad gör jag för fel.

Vad skickar jag ut för signaler som ställer till det så här.

Min önskan om vänskap, den som var så bra i början måste jag tyvärr bryta.

Bryta på grund av att mannen blivit kär i mig och inte kan hålla sig eller
respektera mina uttalade önskemål.


Jag vill bara vara en vän just nu.
Inget annat.

Hur skall man göra i en sådan här situation.

Hur skall jag förmedla min önskan utan att vännen blir sårad och byts ut till
besvikenhet.
Kanske även byts ut till avstånd, trots att vi har så trevligt tillsammans.

Är det någon som vet tro

Finns det fler än jag som upplever detta fenomen allt som oftast.

Hur gör jag






Postat i: Relationer  Permalink   Kommentarer [20]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/fri-kvinna/entry/k%C3%A4rlek
Kommentarer:

Hej NoMi! Tack för titten på min sida. Ja, mestadels är jag verkligen lycklig. : ) Ja, du... män. Ibland blir det verkligen intresserade. Men man själv vill inte. Du får sluta vara så trevlig. ; ) Skoja bara, vet inte vad du ska göra. Tror det bästa bara är att vara rak o ärlig, som du har varit. Säga som det är bara. Ha en fin dag.

Skrivet av Soda soft den 05 december, 2005 kl. 10:46 #

Jag känner precis samma sak, jag har ett liknande problem. Jag skrev om det i ett inlägg för någon dag sedan. Vad gör man? Det är riktigt jobbigt. Folk ser det mest som ett lyxproblem...

Skrivet av cheesecakes den 05 december, 2005 kl. 11:23 #

Garanterad lösning på problemet är att säja,jag har redan en partner som jag är mycket kär i. Inga missförstånd & förhoppningar, om en intim relation som inte kan infrias.

Skrivet av Norris den 05 december, 2005 kl. 12:05 #

Hej Nomi1 Jag känner till det där problemet som dom flesta kvinnor gör. Kanske män oxo för den delen. Jag har faktiskt lyckats vara "bara vän" med några få män genom livet. Fast det har tagit en stund att komma dithän. Jag vet egentligen inte riktigt hir man kommer så långt, men jag tror att det handlar mycket om de signaler man själv skickar ut. Oftast är ju dom signalerana helt omedvetna. Jag saknar totalt Pokerface! Allt syns i ögonen och i mitt kroppsspråk och en person som lärt känna mig bara lite, kan se detta tydligt. Jag kan inte, ens om jag skulle vilja, dölja mina känslor.På gott och på ont. Kanske handlar det lite om det. Sen kanske man måste tala om lite "på skarpen", om ifrågavarande man, inte fattar att man bara vill va vän, att man verkligen inte vill mer. Kan va lite jobbbigt, men om vänskapskänslan finns där, så förstår han till slut. Undvik att ge kramar eller dylika känsloyttringar, så länge mannen du vill va vän med, inte förstår att det bara handlar om vänskap. När båda är överens om att det är "bara vänskap" kan man kramas igen, som om man kramade sin bror. Då har man kommit långt i vänskapsrealtionen. Lyckas man "Bara vara vänner" har man dock funnit "En vän för livet". Det är iallaffall vad jag har erfarit. Lycka till NoMi! Du är dessutom en kvinna med huvudet på skaft, så det fixar du... Kram Ninacian

Skrivet av Ninacian den 05 december, 2005 kl. 12:38 #

Lavendel...mm...älskar den doften...men visst är den räknad som lätt sövande..? Angående enbart vänskap med en man...så kan det vara klurigt värre...har inga som helst råd att ge;O) Du undrade vad mitt bloggtema heter, simpleblack är namnet. <A HREF="http://blogg.passagen.se/anne-sofie2" target="new"><img SRC=" http://blogg.passagen.se/resources/anne-sofie2/annsofi.jpg"></A>

Skrivet av 81.230.25.180 den 05 december, 2005 kl. 14:42 #

Hej! Du får nog nöja dig med att titta på färgen om du är på avstånd. Lavendel doftar egentligen bara om man vidrör den. Men dra en kvist genom handen så blir doften väldigt stark. Och den är dessutom lugnande. Vi hade lavendel i radhusträdgården och den blev väldigt stor med åren. Hoppas du haft en bra dag! Kram

Skrivet av Tuija den 05 december, 2005 kl. 14:59 #

hej !Tack for dina kommentarer!Lustigt att du skulle skriva om detta.behandlade samma tema om vanner idag.har ingen losning,men vet mer an val hur det kanns!Du far odla lavendel hemma i krukor sa lange.Lagg sedan i mandel olja for att dra ut lukten sa har du en finfin hudolja,som luktar bast! www.blogg.passagen.se/sammagamla

Skrivet av lotta den 05 december, 2005 kl. 15:09 #

Hej vänner, tack för era kommentarer. Vänligt av er. Sodasoft Rak o ärlig är jag ju men det går inte hem i alla fall. Man får väl bli kylig då, kanske det enda som funkar cheesecakes Visst är det problem men om det är lyx vet jag inte, för jag tror nämligen att det är så här överallt i världen. Det är ett relationsprobelm i mina ögon. Knepigt att man inte kan vara vän med en man utan att det skall blandas in annat. fattar inte det faktiskt. Norris Aha så skall man säga, man måste alltså ljuga för att det skall funka? Har väldigt svårt för lögner. Tycker att man skall kuna vara ärlig och rak, men tydligen är det ett problem. Ninacian Huvudet på skaft men inte hjälper det med karlar som inte fattar att man vill endast vara vän. Jag ger nog upp i denna fråga snart. Signalerna är Jag vill vara ensam men vi kan vara vänner,inget annat. Ändock.... Anne-Sofie Ja det är himla klurigt må jag säga, undra varför. lavendel jo det är sant det är på sätt och vis lugnande men i vissa fall även uppiggande(i liten mängd) Luktar fräscht. Tuija Japp förstår nog att man bara får titta på avstånd, men tänk att rulla sig i sådant där fält fullt med lavendel*s* vilken doft det skulle bli. Hos mig blir dom små bara, skulle gärna vilja kanta mina rabatter med lavendel men det är inte rätt klimatzon för det. Dagen har varit bra, hoppas din också lotta Aha mandelolja intressant, tack för tipset. Konstigt det där me killar och vänskap. Tack för att ni tog er tid och kommenterade. Ha en bra dag i morgon och även fortsättningen på denna kväll. Hälsningar </font> <p align="center"><a href="http://blogg.passagen.se/fri-kvinna"><img src="http://blogg.passagen.se/resources/fri-kvinna/X.160.NoMi.IKON.JPG" border="0" alt="NoMi"></a></p>

Skrivet av NoMi den 05 december, 2005 kl. 18:04 #

Du får väl ha en kommentar från en man också. Jag håller med dig om att det är svårt. Blir jag intresserad av en kvinna, så är det inte bara för att sitta och prata eller uppleva saker tillsammans med. Det finns dock kvinnor som jag bara är vän med, men förutom med min fd. fru, kan jag känna att frågeställningen blir den motsatta. Ingen hjälp härifrån, alltså!

Skrivet av <img src="http://blogg.passagen.se/resources/pja835/Tigerman.jpg"> den 05 december, 2005 kl. 19:36 #

Hej igen Nomi *tittar alltid in på Din blogg men igår missade jag så GRATTIS i efterhand på "fölseda´n"! --- Ang det där med Vänskap. Ju mer oåtkomligt något är, desto mer åtråvärt blir det. Tror jag. Att vara rak och ärlig och tala om att det är vänskap som gäller kommer från huvudet. Resten är kemi. Tror jag. Och bli inte kylig, förbli den Du är, frågan är om problemet egentligen är Ditt. Fast Du gör det till Ditt för att Du är empatisk. En hypotes bara.....inget råd. Egentligen. Kram! <p align="center"> <a href=http://blogg.passagen.se/tjali491> <img src="http://blogg.passagen.se/resources/tjali491/dandylove.gif">

Skrivet av Christina den 05 december, 2005 kl. 19:46 #

Hello MoMi Vill gärna kommentera det där med dofter. Under ett samtal med en av mina kvinnlige vänner berättade jag för henne hur mycket jag saknade min Vikingaprinsessa och att dennes underbara doft stod kvar hos mig i ett "luktminne"? bland alla andra minnen av henne. Då svarade min vän: Jaså, jag tyckte mest att hon alltid luktade tobaksrök!!!???? Min Vikingaprinsessa rökte ganska mycket, jag har aldrig rökt och reagerar mot tobaksrök. Men tydligen aldrig i detta fallet, konstigt nog. IT MUST HAVE BEEN LOVE!! Rök eller inte rök, jag minns min Vikingaprinsessa och hennes underbara doft. Ian McOwen

Skrivet av Ian McOwen den 05 december, 2005 kl. 21:01 #

Hej, NoMi Först en kommentar om dofter. Tyvärr är det många som är allergiska när det gäller starka dofter. Men om man vet att de man umgås inte är allergiska är det väl tillåtet med en härlig doft. Den andra frågan är naturligtvis ett dilemma. Det gäller att ge rätt signaler och kunna prata om det. Men om det ändå inte funkar har jag inte någon lösning på problemet. Ha det så bra.

Skrivet av senior2005 den 05 december, 2005 kl. 21:07 #

Ja jag kan inte ge dig något råd i den frågan. Men jag kan önska dig en bra dag. Kram Chris

Skrivet av Chris den 06 december, 2005 kl. 08:08 #

Hej vänner. Tack för att ni lämnar en kommentar och att ni läser här i min blogg. Det gläder mig mycket skall ni veta. Tigerkaxman Det är nog däri problemet ligger kanske, att mannen blir intresserad av mig på annat sätt än en vän. tack för din kommentar Hälsningar Christina Du har rätt problemet är inte mitt men jag liksom funderar över bedeendet, men om intresse av annat blir så är det ju ett lätt problem egentligen att förstå. Tack för din kommentar. Kram Ian McOwen Ja du vi har ju olika dofter, säkerligen doftade hon också annat än rök. kanske den osynliga doften som jag skriver om. men även hennes hud och så hade nog annat än rökdoft. Förstår att du minns din vikingaprinsessa. Tack för kommentaren Hälsningar senior2005 Jo det finns ju rätt många som är allergiska mot både det ena och det andra. Parfymdofter och så. Jag älskar att dofta gott. Tycker även om när en man doftar lagomt gott, en mustig doft. Ja du jag är rak men det får väl bli en hårdare gränsdargning då. Hum Tack för din kommentar Hälsningar Chris Jag önskar dig även en bra dag Tack för din kommentar Kram Tack vänner för era kommentarer. Ha en bra dag./NoMi </font> <p align="center"><a href="http://blogg.passagen.se/fri-kvinna"><img src="http://blogg.passagen.se/resources/ett-tusen-ett/Z.NoMi.160-70.IKON.lace.jpg" alt="NoMi" width="105" height="46?></a> </p>

Skrivet av NoMi den 06 december, 2005 kl. 11:31 #

Jag känner igen det där! Jag trivs med att umgås med killar men jag drar mig för det och håller ett ganska stort avstånd för jag är rädd att hamna i en sån situation igen,det är så frustrerande!

Skrivet av Tyvali den 06 december, 2005 kl. 13:54 #

Jo du Nomi jag tror du gör kanske några av följande fel: -Du bär inte tillräckligt tråkiga kläder -Du kanske bär långt hår -Du kanske ler mot honom när du pratar -Går du i högklackat? - Du kanske säger att det är intressant att prata med honom -Du berättar om dej själv - Du hoppas ni ska ses snart igen - Du kanske gör en resa med honom eller går på middag - Du kanske säger att det är synd ni bor så långt ifrån varandra -Du kanske tar lätt i honom när ni pratar -Du kanske lämnar din adress eller tel nummer -Du kanske säger att du gillar folk med humor -Du kanske säger att du skulle vilja veta mer om hans yrke -Du kanske skickar vykort till honom Det finns massor av fel att göra för en charmig kvinna Men kanske det viktigaste: Du kanske mest träffar män som du inte vill ha Jag är en man som hört mer än en sensuell kvinna berätta att det är svårt- i det närmaste omöjligt- att bara vara "vän" med en karl.Så glöm det och ta de svårigheter som uppstår!

Skrivet av Ganska erfaren den 06 december, 2005 kl. 18:07 #

Hej bloggvänner, vad trevligt att ni lämnar en kommentar här till mig. Tack Tyvali När jag var i ungdomens tider alltså tonår och upp till 18:on års ålder då var det inga problem med några. Men med andra som var intresserad och jag sa nej så blev man förtalad av de killarna, undra varför. Hat-men vadå. En kvinna har rätt att säga nej utan att bli kritiserad. Hälsningar Ganska erfaren Hum, det är nog så som du skriver faktiskt. jag är spontan, kramig, trevlig, ler ofta-skrattar gärna. Intresserar mig av människor-därvid även män. Jaha det är till att sluta upp att le fint mm. Klart jag träffar män i olika situationer, någon fattar jag tycke för men då ter det sig mycket annorlunda, klara signaler. Tack för råden. Hälsningar Ha det bra bloggvänner/NoMi <p align="center"> <a href="http://blogg.passagen.se/fri-kvinna"><img src="http://blogg.passagen.se/resources/ett-tusen-ett/160-NoMi-banner.gif" alt="NoMi" align=""></a> </p> Tack för rådet.

Skrivet av NoMi den 07 december, 2005 kl. 10:24 #

Jag hoppas förstås att de flesta såg ironin i mitt inlägg. DET ÄR KLART DU SKA VARA DEJ SJÄLV och inte bli en tråkgumma!Det är ju för djävligt- rent ut sagt- att en naturlig spontanitet ska ge signaler som tolkas i en riktning man ej avsett. Men tyvärr anser sig den mottagande mannen att ha tolkningsföreträde i alltför många fall.Bättre kunskap om hur det andra könet fungerar, gäller båda parter, kunde nog minska antalet missförstånd.

Skrivet av ganska erfaren den 07 december, 2005 kl. 14:45 #

Hej ganska erfaren Tack för din kommentar. Tror att männiuskor som inte kan se skillnad på signal och signal så att säga har någon slags problematik. Själv ser jag ganska snabbt detta. Jag tänker inte vara gammal i förtid, det är hur man gör dig liksom som gäller. Hälsningar NoMi

Skrivet av NoMi den 23 december, 2005 kl. 15:21 #

Hej! Jag upplever mest det att när jag möter en man så flyttar han in hos mig direkt, jag är ju inte beredd. Vad gör jag för fel, jag vill ju lära känna mannen först innan jag flyttar ihop med honom.

Skrivet av anita den 26 december, 2005 kl. 02:44 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten