Vardagsbetraktelser ur ett hondjursperspektiv. Det är du som läser som är Cyber-Kitty, min interaktiva bloggdagbok...

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 64


RSS
Ex-logik
19 maj kl. 12:21

När barnen kommer, kommer också anteckningsboken som exet och jag kommunicerar genom. Där får jag läsa att lillebror varit jättesjuk, hög feber, hemma från dagis hela veckan, kräkts, till och med av vatten på sked. Detta hade jag ingen aning om! Är det för mycket begärt Kitty att som mamma och boendeförälder få information om sådana saker?

Vidare läser jag att jag, trots att jag sagt till drygt fem veckor i förväg inte får ta barnen med mig till min minstekusins studentskiva den 30/5 (som alltså är på "pappas vecka"). Eller, jo - jag får ta med dem, men bara under förutsättning att de levereras till exet senast på slaget klockan 19.00. Jag säger att det är omöjligt, eftersom kusinen går ut 17.45 och vi inte ens kommer att hinna hem till fastershuset förrän det är dags att åka hem igen. Bäst vore att barnen sov hos mig den natten. Exet meddelar via surt sms att det inte går för sig. Han och sambon tycker att eftersom det är en vanlig skoldag är 19.00 absolut senaste hemkomsttid. Jag sms:ar tillbaks att folk nu och alltid, lite då och då kommer att gifta sig, fylla år och ta studenten, oavsett vems vecka det är och att det inte är en vanlig dag utan en familjehögtid. Exet svarar: Du får ju ta barnen med. Förstår inte vad du tjafsar om.

Samma familj bjöd i somras barnen och mig på kombinerat födelsedags- och hejdå-kalas för kusinens storasyster som skulle resa till Kina och vara borta ett helt år. Barnen var särskilt bjudna, och just för deras skull lades hela tillställningen på dagtid istället för på kvällen. Det var exets vecka och barnen fick inte följa med. Storasyster var jätteledsen eftersom hon älskar min kusin (hon som skulle resa).

Två födelsedagar i samma familj inföll på pappavecka och behöver jag säga att barnen inte fick gå...?

Samma sak i julas. Vi bjöds dit på lunch, och lillebror kunde inte komma förrän efter ett par timmar, för exet hade bestämt att överlämningen skulle ske klockan 16. Jag fick lämna kalaset och köra och hämta honom.

När kompisens dotter bjöd storasyster på sitt kalas i somras fick hon inte komma eftersom det var på pappas vecka. Jag skulle kunna fortsätta i evighet, men jag tror du har bilden klar Cyber-Kitty?

Kusinens studentskiva är inte liv-och-död-viktig, men vad som känns viktigt är att barnen känner att de har en familj, en släkt, dit de hör, som älskar och välkomnar dem. Exet tycks inte se att det är barnens släkt också, utan bara min. Jag känner att smärtgränsen är passerad för länge sedan, men vad, rent konkret kan jag göra?

Familjerätten tar bara emot par på frivillig basis, och exet anser inte att vi har samarbetsproblem. En domstolsförhandling känns oerhört drastiskt. Jag kan ju knappast kidnappa mina egna barn för att gå på studentskiva!

Jag kommer inte att vara välkommen på dotterns åttaårskalas. Exet fixar på sin helg, och hon har fått bjuda 5 flickor och 6 pojkar. Den jämnåriga kusinen är inte bjuden (hon är ju släkt med mig). Bästisen (dotter till min bästis) får inte heller komma. Dottern är jätteledsen över detta. Skall jag då behöva ordna någon slags uppsamlingskalas för alla som inte fick komma på det första? Det är ju fullkomligt absurt!

Hur, och på vilket sätt, är denna typ av resonemang med barnens bästa i fokus? Finns det något sätt, som jag missar, på vilket man skulle kunna hävda det? Om det gör det, och du ser det Kitty, så var snäll att tala om det för mig - för jag ser det inte! 




Postat i: X-files  Permalink   Kommentarer [25]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/hondjuret/entry/ex_logik
Kommentarer:

Jag fattar inget. Han verkar vara helbombad!! Tråkigt när barnen blir "spelpjäser" så får det inte vara! Det jag heller inte fattar är varför du inte får prata med hans släktingar.

Skrivet av mc-budet den 19 maj, 2007 kl. 12:58 #

Det är mig fullständigt ofattbart också! Jag anser mig varken utvecklingsstörd, fullkomligt omdömeslös eller särdeles benäger för självplågeri, och då talar vi alltså om en man, som jag i nästan tio år trodde var min själsfrände, livskamrat och bästa vän i världen. Som jag gift mig med och valt att sätta barn till världen med. Hepp, vad man bedrog sig. Jag känner mig så ofantligt dum, blåst, besviken och LURAD att jag saknar ord. Håller honom om ryggen för barnens skull, för att lindra stötarna för dem, men vet inte hur länge det håller... Måndag morgon ringer jag familjerätten och min advokat. Så är det bara.

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 13:28 #

Har sagt det förut, och säger det igen - SLUTA SKYDDA HONOM. Du hjälper inte dina barn. De får det ju bara värre. Han har uppenbarligen inte fattat att barnen inte är ägodelar.

Skrivet av livelev den 19 maj, 2007 kl. 14:38 #

Nu blev jag riktigt ledsen :( Håller med MC-Budet att barnen inte får bli spelpjäser. Så elakt och så väldigt egoistiskt av ditt ex att inte kunna se hela perspektivet. Jag förstår vad du går igenom eftersom jag delvis är med om samma saker med mitt ex. Önskar de kunde ta en reality check och inte minska barnens sociala liv och umgänge för att den ena inte är släkt med den anra. Det är inte klokt och jag lider med dig att behöva bli bemött av sådant oförstånd som ditt ex är. Vad man gör? Man satsar på barnen i detta fall. Tycker att du ska ha ett uppsamlingskalas även om det är fel. Det är för dina barn och de skulle säkerligen bli oerhört glada att få ha med alla dem som de också ville bjudit med. Du är en stark kvinna som orkar trots att motståndets vind blåser dig i ansiktet. Det är inte lätt, inte någonstans. Jag hoppas att du tillsammans med din advokat kan hitta en bra lösning på hur man kan göra. Mitt enda tips är att inte blanda in barnen i det hela. Utan bara bestäm dig för att du gör sådana saker som uppsamlingskalas eller bjuder hem dina släktingar när barnen är hos dig. Så de också får vara med. En annan sak som jag tänkte på. Vilket i och för sig kanske är mycket begärt av dina släktingar. Är om de någon gång kan kolla med dig så att du har barnen hos dig när de arrangerar kalas eller festligheter. Menar inte att man ska begära det. Men tycker gott man kan få fråga. Sitter och är arg fortfarande. Jag tycker inte vuxna människor ska få bete sig som han gör. Ren och skär svartsjuka och elakheter utsätter han dig för. Stå på dig och kämra! Styrkekramar från Verklig

Skrivet av Verklig den 19 maj, 2007 kl. 14:40 #

Verklig: Jag skulle aldrig drömma om att blanda in barnen i det här. De är förhållandevis ovetande om den här soppan. Vågar inte skriva helt, för visst ser och uppfattar barn saker även om det inte är vår mening, men jag diskuterar aldrig sådana här saker med, eller inför barnen!

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 15:42 #

Livelev: Jag har inte uppfattat det som att jag skyddar exet. Min intention är och har hela tiden varit att skydda _barnen_!!! Jag tror fortfarande (även om vågskålen är ganska jämn i nuläget) att barn mår bäst av att ha tillgång till båda sina föräldrar. Exet har ingen rätt till barnen, som han agerar i nuläget, men DE har rätt till sin pappa! Det är en svår balansgång som driver mig halvt om halvt till vanvett och som tar m*y*c*k*e*t energi, som jag hellre hade behövt till annat...

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 15:44 #

Åh, hondjur...Cyber-Kitty blir mycket bekymrad av att läsa detta, eftersom just den här Cyber-Kittyn arbetar dagarna i ända med skilda föräldrar (sk frivilliga samarbetssamtal) och har barngrupper för barn med skilda föräldrar. Jag har ju inte följt/läst hela din blogg, men får jag fråga hur länge ni har varit skilda?

Skrivet av Barbro/Fettresan! den 19 maj, 2007 kl. 17:26 #

ienhast: ja fan vad ont det gör, var inte välkommen heller på ditterns 2-års dag, hela min familj var inbjuden, utom jag. Ovanstående har rätt, skydda honom inte, det kanske inte känns så nu, men barnen HAR igen, även om du väcker process i deras namn, det är bara en teknikalitet. Älskar dig, Lillebror och Storasyster.

Skrivet av JenJen den 19 maj, 2007 kl. 17:30 #

Cyberkitty across the street tycker att ett visst ex tillåts ta en alltför stor plats i ett visst hondjurs liv. Allt han förtjänar är ett fett långfinger. Han är ett svin. Var glad att du kom därifrån någorlunda hel (eller nåt). Det känns som om det snart är dags för kaffe och choklad i ett visst kök. To say the least.

Skrivet av Anders den 19 maj, 2007 kl. 18:14 #

Kära Hondjur - kan inte annat än hålla med ovanstående och stillsamt undra VARFÖR mänskor beter sig så själviskt, omoget och elakt. Förstår att det är SKITJOBBIGT. Men vilken attans tur för dina barn att de har en sån klok mamma. Stå på dig. Och låt ingen annan göra det. krrrrammmmm

Skrivet av pavone den 19 maj, 2007 kl. 19:03 #

Kitty*3: Du är snäll (ni är snälla - hur farao tilltalar man en multipel personlighet?) Barbro: Vi separerade när lillebror låg i magen. Det är snart fyra år sedan. Läs X-files om du kollar kategorier så ser du mer om det... JenJen: Fan att du bor så långt bort! Cyberkitty across the street: Bra namn! Skönt att höra din klara prosa. Ja. Han är ett svin. Tur att det finns pappor som är som du också :-)

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 19:03 #

Barbro: Jag har testat ALLT känns det som. Familjerätten, förslag till avtal in absurdum. BVC mm. Kontakt via telefon, sammanträden, sms, mail - you name it. Nu går jag i stödsamtal, hos en grupp socionomer som arbetar i team enligt sk "lösningsfokuserad metod", initierat av mig pga min oro kring barnen, eller ja, inte så mycket barnen som exets och min "icke-kommunikation". Utan dem hade jag varit en våt fläck!

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 19:06 #

Men grattis till att vara en skitstövel, säger jag! Varför finner vissa personer njutning i att bete sig som svin? Jag greppar inte det. Hur man kan offra sina egna barn bara för att få rätt själv, eller klämma dit någon annan. Det gör mig ända in i själen upprörd. Grrr. Värme till dig/Kang

Skrivet av Kang den 19 maj, 2007 kl. 19:27 #

Jag arbetar också lösningsfokuserat. Min devis är sålunda: om du gör någonting och det inte fungerar - gör något annorlunda! Och om du har gjort allt det där du beskriver, kan det mest annorlunda vara att göra - mindre! Försöka förminska honom! Lösa saker och ting utan hans hjälp! Göra så att han inte kommer åt dig! Om han är som du skriver om och inte har ändrat sig på fyra år - tja..inte stor chans att han kommer ändra sig på ett tag? Kanske senare i livet (för det är inte statiskt!). Just nu stjäl han energi från dig, hondjursenergi, som kan läggas på betydligt roligare saker..barn, bloggeri, vänner, vad vet jag? (städning, fniss) Det betyder inte att du ska låta dig behandlas hur som helst...äsch, då, nu började jag visst jobba..det var ju inte meningen. Men jag brinner för barnen som inte kan förstå varför det är så här..ger gärna stöd om du vill...jobbat med detta i mååånga år..

Skrivet av Barbro/Fettresan! den 19 maj, 2007 kl. 20:26 #

BarbroKitty: Så har jag också tänkt. Jag har provat olika sätt, olika grader av "involvering", att vänta ut honom, att konfrontera honom...You name it. Vad som faktiskt funkar hyfsat nu är en anteckningsbok som följer barnen, som vi skiver i. Vad han hade behövt i nuläget var att en utomstående person, som han respekterade läste lusen av honom, och förklarade vad som gällde. Det han sysslar med nu sabbar för barnen, och jag tror faktiskt inte att han SER det. När han hindrar dem (igen) att gå på släktkalas, menar han att det är en "vanlig skoldag" och att de bhöver komma i säng i tid. Han tycker att jag är ansvarslös och låter dem flänga omkring... Så hade han absolut inte tänkt om det gällt en släkting på hans sida. (Livelev: Jag hör. Nu låter det som om jag försvarar honom. Jag menar mer att "förklara" honom. Jag håller inte med!) Han tycker det är viktigt med "ordning och reda". Att storasysters födelsedag infallit tre år i rad på hans vecka, ser han inte. Han ser bara att jag vill "komma sättandes" och ändra. Jag håller på att finslipa sista detaljerna på ett avtal kring barnens vistelsetider, som reglerar ned på detaljnivå: påsklov, jullov, höstlov, familjetilldragelser, födelsedagar, vem som får ringa när och hur osv... I nuläget får barnen inte ringa mig på hans veckor. Ofta ofta står storasyster gråtande och ropar under mitt köksfönster. Hon får gå hem till vilken av grannflickorna och leka som helst, men inte till mig. Jag löser det genom att gå ut på gården en stund. Och genom att lära henne ringa, så hon kan ringa själv. För mig är det självklart att barnen skall få ringa när de vill. Däremot ringer inte jag DEM, om det inte är något specifikt. Man vet inte vad de håller på med, om man stör, river upp något osv. Lååååångt blev det. Men jag vill bara visa att jag tror jag tänker ungefär som du. Problemet är att exet har noll koll på "hur andra gör", på "vardagsjuridik" över huvud taget. Så han tror att han agerar "rätt". Han är dessutom charmig och välartikulerad, och de gånger vi varit till familjerätten kändes det som om han duperade "tanten" där ganska ordentligt. Jag vill aldrig gå mellan barnen och deras pappa, men som det är nu fungerar det inte. (och börjar vi sedan tala om att han inte frivilligt betalt en spänn i underhåll så kommer vi in på ett helt annat kapitel. Han lämnar inte ens blöjor på dagis. Det hör kanske egentligen inte hit, men det bidrar till bilden av honom) Han vill inte ha med mig att göra, och han vill hålla "vattentäta skott" mellan barnens två världar. Det håller inte! De mår inte bra av det! Jag är inte intresserad av att "leka familj" med exet, men jag tycker vi kunde sitta bredvid varandra på föräldramöten, vistas samtidigt på födelsekalas, och i övrigt slänga några civilicerade ord om barnen, och kanske även om väder och vind ibland, i samband med överlämning.

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 20:42 #

Åh nu lät det som att jag är värsta curlingmamman. Så menar jag inte (hoppas jag). Mitt primära mål i detta är att INTE dra in barnen i vår konflikt. Att normalisera och släta över, men samtidigt visa att jag ser och hör deras behov. Jag vill bidra till att mina barn blir trygga och glada - jag vill inte detaljstyra deras tillvaro hos pappan - det känns som om det lät så i förra inlägget. Vissa grejer går jag i taket över. När han låter dem åka bil utan bilstol, kuddar och bälten. När storastyster fick cykla i trafiken osv. Man kan inte köpa nya barn när de gamla har tagit slut, och med sådana saker anser jag att alla föräldrar (även han på andra hållet) har vetorätt. Nå - nu skall jag natta barn och läsa sagor. 51 minuter över läggdags. Du ser vilken chockerande dålig mor jag är!!! (och JO - de kommer att få äta upp lite av godiset imorgon. Förfärligt! Det osm inte jag snaskat i mig ikväll...)

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 20:52 #

Jag fattar hur jävligt det känns och vet efter att ha lyssnat på många barn(mina "Skilda Världar"-grupper)att de inte mår bra av att ha föräldrar med vattentäta skott. Jag hade en flicka i en grupp som sa: "Om dom åtminstone sa hej till varann!" Men trolla honom till en annan, det kan inte du. Kan någon?

Skrivet av Barbro/Fettresan! den 19 maj, 2007 kl. 20:59 #

Hördu hondjur! C-K tycker det verkar som om du är en jäkligt bra mamma..51 minuter över läggdags, vilken lycka...

Skrivet av Barbro/Fettresan! den 19 maj, 2007 kl. 21:04 #

Ha! Du vet inte graden av min ansvarslöshet :-) Storasyster och jag kuppade lillebror. När vi hade nattat honom spöade jag henne i Kalahaa så det bara stänkte om det! Nu har jag vunnit kaffe imorgon bitti! Desutom sover hon i min säng________ (plats för chockerade utrop) (Höjden av hemskhet enligt exet - men även "nästan-åttaåringar" behöver få vara små ibland!) (OCH stora nog att få spela spel en lördagkväll) Vi läste tillsammans på Rädda Barnens (Röda korsets?) barn-skilsmässosida för ett halvår sedan om hur barn till skilda föräldrar kände det. (har du sett den? den är jättebra!) Äldre barn som liksom redan har "facit". Efter det blev jag _ännu mer_ noga med att visa, särskilt storasyster att hon är avlad i kärlek. Hon har ett enormt behov att se bilder på pappan och mig tillsammans, från när hon var liten och tiden innan hon fanns. HON var önskad och väntad, och att vi skildes har inget med HENNE att göra. (som hon, i likhet med de flesta i hennes situation antar jag, trodde (tror?))

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 23:16 #

Pavone och Kang! Tack för värme och kramar! Detsamma tillbaks till er!

Skrivet av Hondjuret den 19 maj, 2007 kl. 23:19 #

Hej igen, Honan. Jag menade inte att hoppa på dig. Jag blir bara illa till mods när jag läser hur han är. Det låter nästan lite psykopatiskt. Han verkar vilja tvinga barnen att tycka om honom. Det som oroar mig mest är att han förbjuder dem att ha kontakt med dig på "hans" veckor. DET är direkt skadligt för dem. I och med att han gör så drar han också in barnen i er konflikt. Håller med Barbro. Sluta prata och förstå så himla mycket. Ta kommandot. Sluta låta honom ha tolkningsföreträdet. Och berätta för barnen att han inte låter dig eller deras kusiner komma på kalasen och säg vad DU tycker om det. Låt honom förklara sina beslut för dem själv. Låt honom ta konsekvenserna av sina handlingar. Du skyddar inte barnen genom att ge dem en falsk bild av verkligheten - tvärtom. De är varken döva, blinda eller korkade. Kort sagt. Var ärlig. Det varar längst.

Skrivet av livelev den 20 maj, 2007 kl. 00:42 #

Jag hör och förstår vad du säger. Det är en svår balans. Jag vill inte ge barnen en falsk bild av verkligheten, tvärtom! Ja, han manipulerar barnen på ett läskigt sett, så likt hur hans far gjort mot honom och hans syskon. (och de är alla tre, väldigt trasiga vuxna idag) Jag känner mig inte påhoppad av dig. Du säger vad du tycker - men inte på något "fientligt" sätt! Jag går ju aktivt emot honom, till exempel när det gäller kontakt på hans veckor. Förklarar att jag är mamma ALLA dagar, och att barnen ALLTID får kontakta mig. Tydligt och inför barnen. Men mer konstruktivt än att tjafsa med en som inte lyssnar är att jag lärde dottern ringa själv, och det gör hon nu. Hon kan numret både till mig och mobilen. Tänker be min faster ringa exet angående den här studentskivan. Hon är väldigt framåt, och henne vågar han inte säga nej till. Gillar inte den typen av intrigmakeri, men ändamålen helgar medlen... När jag skriver nu, så sammanfattar jag ju en lång process. Vi skriver i anteckningsboken, och just kring studentskivan har vi sms:at - annars pratar jag inte med exet mer än minsta möjliga. Däremot har jag ett enormt behov att ösa ur mig min frustration över puckon som inte lyssnar. Och när jag märker att barnen far illa - ja då är jag beredd att gå över lik! Innan nästa vecka är slut skall vårt "barnvistelseavtal" vara underskrivet - annars är tredje världskriget ett faktum!

Skrivet av Hondjuret den 20 maj, 2007 kl. 01:01 #

Curlingmamma??? Du?? Ha ha ha, tillåt mig skratta, hela dagen t.o.m. När du, never, aldrig och inte någonstans. Så det så.

Skrivet av JenJen den 20 maj, 2007 kl. 15:21 #

Usch! Vilken hemsk människa. Om jag får säga det. Han verkar ganska självisk och verkar inte bry sig om barnen. blir arg!! Han behöver lära sig lite mänsklig vett.

Skrivet av fjäril den 21 maj, 2007 kl. 23:38 #

Tack fjäril: Det är naturligtvis inte så enkelt. Visst bryr han sig om barnen. Han älskar dem över allt annat, men han är själv trasig, och uppvuxen i en dysfunktionell familj, och har dåliga referenser för "hur man gör". Och han verkar inte förmå se att han sätter sina egna behov framför barnens. Jag VET att han vill deras bästa. Tråkigt nog VET jag också att han inte kan se vad som ÄR deras bästa. Och att han hela tiden pratar om SIN "rätt" till barnen, inte barnens rätt till honom, mig, oss... Skönt med en kommentar. Jag började tro att det var något fel på passagen. Många läsare, men inte en enda som svarat på hela kvällen...

Skrivet av Hondjuret den 21 maj, 2007 kl. 23:49 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten