Vardagsbetraktelser ur ett hondjursperspektiv. Det är du som läser som är Cyber-Kitty, min interaktiva bloggdagbok...

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 139


RSS
Tillit
4 oktober kl. 15:50

Dagens tema på samtalsgruppen är "Förmåga att känna tillit".

Samtidigt som jag skulle kunna orera precis hur mycket som helst om ämnet, känner jag att jag inte har något att säga. Tillit - vad innebär egentligen det? Att lita på andra människor? På vilket sätt, på vilket plan?

 Jag kan nog delvis verka som om jag har i det närmaste totalt förtroende för mina medmänniskor. Samtidigt sitter det förtroendet ganska löst. Är det förbrukat så är det, liksom. Men det är inte nödvändigtvis så att medmänniskan ifråga upplever någon direkt skillnad; jag uppför mig antagligen ungefär likandant i alla fall.

Samtidigt litar jag inte på någon. Själv är bäste dräng. Världen är stor och hotfull; skall något ordnas får jag fixa det själv. Är någon vänlig och hjälpsam emot mig blir jag genast misstänksam; varför nu detta helt plötsligt?

Det är knepigt det där...

Känner du tillit till andra människor Cyber-Kitty?




Postat i: Hondjurstankar  Permalink   Kommentarer [17]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/hondjuret/entry/p_img_height_86_src1
Kommentarer:

Jag är rätt misstänksam mot andra, lämnar bara ut det jag känner är "ofarligt", åtminstone fram tills dess jag tycker att jag känner personen utan och innan. Därför blir jag desto mer besviken när jag upptäcker att jag inte kan lita på personen, i ett sånt läge bryter jag kontakten helt. Vad är det för mening med att umgås med personer som man inte litar på?

Skrivet av Thomas den 04 oktober, 2007 kl. 18:33 #

Jag har varit inne på temat tillit på min blogg också för lite sedan - lustigt sammanträffande att ni tog upp det strax därpå i stödgruppen, berätta gärna något av vad ni diskuterade. För mig är tillit svårt, särskilt i en parrelation. Utanför den - bland vänner - har jag olika nivåer av tillit, beroende på vem det handlar om. Jag har vänner som jag känner tillit till, men de är få. Det är svårt med tillit.

Skrivet av avgrundsdjup den 04 oktober, 2007 kl. 21:20 #

Jadu, vad betyder egentligen ordet? Jag har ett par vänner som jag vågar dela det mesta med. Bjöd hem mig till en av dom senast ikväll, bara för att "få vara" en stund. Jag tror gott om "alla", men det är inte samma sak som att ge dom förtroenden. Det är något man bygger upp, sakta men säkert. Tycker jag...

Skrivet av *P* den 04 oktober, 2007 kl. 21:32 #

Jag är så knäpp med sånt, tror jag. Jag vet faktiskt inte om jag litar på folk eller ej. Jag litar absolut inte på någon... Men samtidigt så lämnar jag ut så mycket... Precis allt faktiskt. Berättar saker... för mig är det bara ord, tomma ord... typ. Så varför skulle jag inte kunna "öppna" mig. Det känns nästan som om jag inte litar på nån, men inte bryr mig om dom sviker mig. Så då kan jag lika gärna berätta då. Fast detta gäller ju bara en speciell sak eller ett beteende. Jag "ger hela mig" utan att ge något. Kan inte förklara bättre. Jag är inte "mystisk" på något vis... Som många kan vara. Dom håller inne med mycket, berättar inget personligt... För dom litar inte på människor. Så man vet inte mycket om människan alls. Eller så tycker dom bara att det inte finns någon anledning att berätta... Alla vet typ allt om mig & det vet dom ganska fort... Men trots det så litar jag inte på folk. Förr trodde jag att jag var naiv & blåögd kanske. Men jag har nog kommit fram till att jag faktiskt bara inte bryr mig. Fan vad svårt att förklara. Jag utgår ofta ifrån att någon har baktankar om allt... men jag ser det som naturligt... Att dom skulle ha baktankar när det är nåt som gäller mig. Och det känns som jag typ bara har accepterat det. Men när det gäller känslor... Riktiga känslor. Alltså... Att få mig att acceptera något. Nu blir det svårt =) Som Puckot... Att han lurat mig är en sak. Utnyttjat mig. Ja, det får vara så... Jag blir inte förvånad. Det som tar ganska hårt där är att han fick mig att acceptera att han faktiskt tyckte om mig. Jag var tvungen att erkänna det... Godta det. Hade jag inte behövt göra det så hade det inte tagit lika hårt alltså. Att jag blivit lurad. Jag lämnade ut mig när det gäller mycket där, men det gör jag alltid... Men att jag har sagt högt "Jag tror dig... okej, jag tror dig." DET gör jag aldrig om! Man får lura mig hur mycket man vill... det tar jag som för givet... Men blanda inte in MIG i det hela =) Om det är nåt som verkar logiskt =) En sak slog mig precis... Kanske det är därför jag ger så mycket av det ytliga "jag"... Jag "hinner alltså före". Jag säger allt, berättar allt... frivilligt. Typ sticker ut bröstet... "hugg mig då! kom igen!" Ingen kan manipulera mig till att lämna ut mig... eftersom jag sköter det så bra själv =)

Skrivet av Cinna den 04 oktober, 2007 kl. 22:06 #

Jag litar inte för fem öre på att folk ska finnas där när jag behöver mig och det är väl därför jag så ofta själv har pyst iväg, tänker jag. Men jag har bestämt mig för att våga. Själv lämnar jag ut hela mig. Hudlös, genomskinlig.

Skrivet av Anders den 05 oktober, 2007 kl. 07:47 #

Svår fråga som jag tänkt på sen igår...för att försöka få fast på tankarna kring tilliten. Jag har många runt mig som har min tillit(i det tysta)...skulle lita på dem i allt. Och gör det, fast det kanske inte märks, jag känner som att allt inte behövs sägas.....det är tillit tycker jag:) Att lita på en människa har inte med vad de gör att göra...det är hur de förstår som är det viktiga. Jag skulle inte se det som ett missbruk om vänner nära mig för saker vidare, inte tycker lika...det är hanteringen mot mig som är viktigare. Men där kommer mest känsla in...hanteringen är ju tyst, men jag brukar uppfatta om jag är förstådd eller inte. Jag har lite(:)) svårt att dela med mig av mig...mest för att så j-a intressant är det inte. + att vissa saker är svåra att få ut ur käften....de stannar halvvägs. Så jag skulle kanske behöva gå en förmågekurs jag med:) Eller handlar det bara om oviljan att visa sig svag...där har jag oxå ett problem. Inte för svagheten utåt...men för att börjar man så kanske det rasar, att förlora kontrollen. Sen lite jante oxå kanske.....att 'det är väl inget', du 'sätter namn' på skitsaker och gör dem viktiga. Jag vill alltså inte vara svag inför mig själv. Om att ta emot tillit....kan vara lika svårt det. Därför gör jag ofta(medvetet) så att olika människor 'får' olika saker av mig. Det jag ser att de klarar av.....om de ens tycker att de får ngt:) Förresten, 'klarar av' är ett dumt ord...menmen Att se sin tillit missförstådd och/eller behandlad ovarligt mot mig, gör ont. Den kan oxå föra en närmare ngn annan, känslan av tillit.....som ett 'äntligen kan jag slappna av'. Läste om ditt ex och kom att tänka på att hur mycket man kanske än vill vara till hjälp för den man älskar, så kan man kanske inte hantera allt. Och har man redan annat själv med sig.....så rasar man. Att han mådde dåligt innan, i sig själv, glöms bort och du blir skulden till allt. Och då kommer bitterhet in... (det här stycket är mina intryck utifrån några få inlägg, kan ju vara helt fel och kan ignoreras) Om att missbruka ngns tillit...där finns det lika virriga och motsägelsefulla tankar:) Det görs ju inte alltid medvetet elakt, jag har svårt att se medveten elakhet hos människor. Tanklöshet, upprepad sådan......eller bara att det stannar på vägen, som en mur och där stannar tilliten upp.....hur bra det än kan ha känts innan. Det kan ju finnas sjukt åt båda hållen...den som inte 'gör till skatt'(it. uttryck för att vårda en känsla eller ngt man lärt) det h*n fått. (psykopatiska puckon 'räknas' inte, för de utnyttjar tilliten medvetet för att manipulera) Och de som utnyttjar den tillit h*n gett, genom att konfrontera mottagaren med '...och jag som gav dig allt' och därmed utgår från att den andre ska agera efter ett visst utstakat mönster. Vissa draman kan ske här och man blir anklagad för allt möjligt, från allmänt svek till att inte ha funnits tillhands/ställt upp 100% på den som gav tilliten. Hänsyn till 'svikarens' eget liv tas inte, den svikna förstår inte varför 'du' inte är 'du' längre....jaja.....blajblaj:) Tror jag går o bäddar sängar istället:)

Skrivet av heaven den 05 oktober, 2007 kl. 09:22 #

Oj, så många tänkvärda svar. Jag svarar sedan när jag är lite klarare i knoppen. ok? Det blev så dumt på min "grupp" igår, och jag blev jätteledsen på en av de andra deltagarna, som jag upplevde gick till personangrepp på mig. Apropå tillit, så känner jag noll och ingen tillit till dem i gruppen just nu. Blev väldigt liten och ynklig, och har ingen alls lust att gå dit mer. *ledsen*

Skrivet av Hondjuret den 05 oktober, 2007 kl. 13:45 #

Neje, gud vad dumt! Jobbigt när det blir så... Om man har tur så kan det lägga sig när man smält det. Men har man otur så gör det inte det. jag kände så för några dagar sedan... Ang en sak. Kände mig så fruktansvärt påhoppad & anklagad. Jag blev det också.. inte bara en känsla. Sedan visade det sig att personen som gjorde det hade fel. Fast det hjälpte inte ett dugg. Det var chefen på skolan som hade tappat minnet & "anklagade" mig för en grej. Och pga den grejen så drog hon in andra saker. Men dom sakerna var ju inte heller korrekta eftersom det hörde ihop med det andra som var felaktigt. Men hon bad inte om ursäkt eller nåt. Fick hålla mig hela dan ifrån att börja lipa... Bestämde mig för en massa saker... Men det släppte lite, tack & lov. Fast det har sabbat en speciell grej. En glädje som har försvunnit nu... Går du en gång i veckan eller? Hoppas att känslan försvinner med tiden iaf. Skitdumt om det ska förstöra så mycket nu.

Skrivet av Cinna den 05 oktober, 2007 kl. 18:56 #

Men Thomas: Hur skall man egentligen någonsin veta _säkert_ ifall man kan lita på en annan människa? Man måste ju våga chansa lite också - eller hur? Avgrundssjup: Det blev himla fel igår på gruppen. Kommer nog ett eget blogginlägg om det snart känns det som...

Skrivet av Hondjuret den 06 oktober, 2007 kl. 19:25 #

*P*: Jag kan nog ge folk förtroenden ganska meddetsamma, men det är inte samma sak som att känna genuin tillit. Håller med dig om att det krävs tid också. Cinna: Ibland är du och jag kusligt lika. Du skriver: "Jag litar absolut inte på någon... Men samtidigt så lämnar jag ut så mycket... Precis allt faktiskt. Berättar saker..." Så gör jag också. Jag kan liksom berätta nästan vad som helst för vem som helst. Jag kan prata hur mycket som helst, men det är inte samma sak som att jag verkligen _säger_ något. Eller jag kan säga sådant som folk "normalt" inte berättar för andra, och sedan kan jag vara som en mussla med, vad som för andra är mer "triviala" saker... Jag tror också att folk har baktankar om allt. Inte för att JAG har det, men jag tror att andra har det. Känslor. Riktiga känslor är läskiga saker, och allra läskigast är kanske just det su skriver om, att acceptera någon annans känslor, liksom godta dem, gå med på att någon annan faktiskt kanske verkligen _tycker_ så som de säger... Gör man det blir man hudlös, utlämnad, och riskerar att stå där som ett fån sedan...

Skrivet av Hondjuret den 06 oktober, 2007 kl. 19:32 #

Gör du det då Anders? Lämnar ut hela dig? Bra att du bestämt dig för att våga! =) Heaven: Att allt inte behöver sägas, som definition på tillit. Ja - det ligger nog mycket i det. Och att förståelse är oerhört viktigt håller jag med om. Någon som förstår vad man menar, och att det inte alltid, oftast kanske, men inte alltid, är synonymt med vad man säger och gör... Ja - man vill inte gärna visa sig svag. Jag är ganska öppen med mina svagheter här i bloggen, men IRL är jag en "kan-självare", och nästan bara liten när jag är ensam. Men det har hjälpt mig att vara svag, och inte ha total kontroll även på riktigt, både inför andra, och mig själv faktiskt. Tror det är bra i längden. Du har så rätt om mitt ex. Han har mått, och mår, mycket dåligt "i sig själv" och naturligtvis är det mycket det som ligger bakom och spökar tror jag. Men han väljer att inte se det så. Allt är mitt fel. Han mådde dåligt för att han levde med mig, för att jag är ond och drog ned honom. Att han mådde dåligt redan innan han träffade mig väljer han att inte minnas i nuläget... Jag tror oftast inte heller att folk är medvetet elaka. Brukar försöka tänka, när jag inte förstår, att det måste finnas orsaker som jag inte känner till, inte ser, och inte förstår. Förmildrande omständigheter liksom. Vill inte gärna tro så illa om folk...

Skrivet av Hondjuret den 06 oktober, 2007 kl. 19:41 #

Cinna: Ja, jag går en gång i veckan. Torsdagskvällar. Känslan sitter i fortfarande, men jag hoppas så klart också att det försvinner tills på torsdag... :(

Skrivet av Hondjuret den 06 oktober, 2007 kl. 19:42 #

Tillit är en förmåga och kärlek är en handling. "Sagt av en mycket klok man" :-) Vi kan nog bara själva avgöra vad som är ett svek mot tilliten. Jag är ofta väldigt öppen men inte för att jag känner tillit utan för att jag inte bryr mig. Lämnar jag ut mig själv så vet jag att det kommer vändas mot mig förr eller senare antagligen. Men å andra sidan så väljer jag vad och till vilka jag vill berätta. Jag väljer att lita på en del människor fullt ut..jag tar chansen. Måste få säga att det finns tre bloggare här som har ALL min tillit och de har verkligen bevisat att de finns människor fortfarande som det går att lita på och det gör mig otroligt varm i hjärtat! Jag behövde verkligen prata med någon som inte var i min direkta närhet IRL och jag valde Thomas, heaven och Cinna och min känsla var rätt om dem! Jag valde förmågan att känna tillit till dem men när det kommer till kärlek så kan jag inte välja. Jag kan inte välja vilken man jag ska välja. Sedan har jag valt fel många gånger i livet och att välja en människa som sedan sviker det gör helvetes ont och det vet vi säkert alla.

Skrivet av Nina den 06 oktober, 2007 kl. 20:01 #

Samtidigt så måste jag säga att jag har ett enormt stort tålamod och väldigt lätt att förlåta svek från vänner..familj..män mm. Men jag har en gräns och har du passerat den så är jag obevaklig eller vad det heter. Har du bränt den sista bron så är jag iskall resten av livet men de är få som bränt den bron.

Skrivet av Nina den 06 oktober, 2007 kl. 20:04 #

Är tillit kanske lyckan att hitta rätt, att veta att ens svagheter aldrig kommer att vändas emot en? Skulle vilja hitta en enkel definition på 'tillit':) [Tack Nina....vi kan hångla nångång när vi träffas:)]

Skrivet av heaven den 06 oktober, 2007 kl. 23:39 #

heaven: Ja - men den definitionen är väl bra. Att lämna ut sina svagheter tryggt i förvissningen att de inte vänds emot en. Nina: Jag kan vara lite sådan, men är inte iskall i evighet, blir reserverad och besviken, men det går över.

Skrivet av Hondjuret den 07 oktober, 2007 kl. 08:59 #

JA heaven. Lovar du det? ;-) Bra sagt föresten och jag vet ju att sådana människor finns. Bra om det går över Hondjuret men för mig kan det vara i evighet men det har bara hänt tre människor under mitt liv. Att de inte finns längre för mig alltså och jag är inte långsint eller svår om du undrar. :-)

Skrivet av Nina den 07 oktober, 2007 kl. 11:00 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten