« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag
Kategorier

Sidvisningar idag: 84

RSS
Fildelning och Madeleins föräldrar
24 juli kl. 13:34
Fildelningslag hotar nätintegritet

"Men från juridiskt håll får förslaget kritik. Dels därför att det innebär en integritetskränkning av den enskilde som kan få sin identitet utlämnad. I dag är de flesta experter överens om att inte ens åklagare kan begära ut identiteten på dem som misstänks för olagliga intrång, eftersom brottet inte anses vara ett tillräckligt grovt för att motivera en så allvarlig kränkning av den enskildes integritet. Men enligt det nya förslaget ska det alltså gå att få fram personuppgifterna utan att ens gå via en åklagare."

Det borde vara självklart att om inte ens åklagare idag kan få ut uppgifterna som krävs för att döma en fildelare att i morgon inte borde kunna gå för en privatperson eller organisation att få ut uppgifter på vilken identiet en person bakom ett visst ip-nummer har.

Som det sägs i texten efter så är det inte svårt att hitta på ett ip-nummer. I synnerhet om det räcker med skärmdumpar på ip-numrena. Till och med jag med mina begränsade kunskaper kan i Photoshop ändra på några siffror på en skärmdumpad bild. Kan man ytterligare lite till så går det att fejka sitt eget ip-nummer dessutom, vilket kommer bli en kunskap som sprids snabbt.

Men värst av allt är att den som kan leta upp ditt ip-nummer och få ut vem du inte har något alls med det svenska rättsystemet att göra. Å andra sidan så kan vem som helst skapa en fil, oavsett om det är bild, ljud, text eller film, och fildela ut den, för att sen anmäla vart enda en som fildelar den vidare. För även om du som upphovsmakare får fildela din egen fil så får ingen annan göra det vidare, utan tillåtelse. Låter ju nästan som ett sätt att tjäna pengar, när man börjar inse att andra fildelar din fil.

Madeleines föräldrar kan åtalas, vilket jag hoppas de blir. Även om de "bara" gått ifrån sina barn på hotellrummet så är det illa nog att göra det under så lång tid utan övervakning att de i mina ögon försummar barnen. Men som jag sagt från början så är min gissning att de själva är inblandade och enligt artikeln så har bland annat deras vänner bl a ändrat sina berättelser vittnesmål flera gånger. Tyvärr är det ju sällan det är några helt anonyma och mystiska människor som är inblandade vid liknande historier, även om det händer.

Postat i: Blandat  Permalink   Kommentarer [8]  
 
Kommentarer:

Jag har oxå en föraning om att lilla Madeleines föräldrar far med osanning. varför vet jag inte.

Skrivet av smulan den 24 juli, 2007 kl. 16:31 #

Kanske för att det oftast är de som är inblandade, föräldrarna alltså?

Skrivet av jj.n den 24 juli, 2007 kl. 16:36 #

Sedan när blev föräldrarna oftast de som är inblandade när barn förs bort? Visst sker det att frånskillda föräldrar försöker "norpa" barnet när den andra har vårdnaden, men som jag förstått är båda föräldrarna närvarande.. Tror snarare på att Du jj.n utgår ifrån vad media läser upp för dig. Tror inte alls att föräldrarna ligger bakom, paret var ju trotts allt med vänner mindre än 30 meter från rummet där barnen befann sig, och nog finns det få föräldrar som aldrig varit mer än 30 meter från sitt barn. Ne jj.n den smutskastningen utan smutts går jag inte på, räcker det inte med den tragedi föräldrarna redan uttsats för?

Skrivet av Simpa den 24 juli, 2007 kl. 17:20 #

Statistiskt sett när ett barn dör eller försvinner så är det vanligast att föräldrarna eller annan anhörig är skyldig. Men undantag finns förstås. I detta fallet eftersom jag ingen av dem känner så kan jag bara gå efter vad media säger naturligtvis, men jag sa tidigare i bloggen, långt innan media sagt något om det, att jag inte skulle bli förvånad om någon av föräldrarna var inblandade.

Skrivet av jj.n den 24 juli, 2007 kl. 17:34 #

Skulle du kunna ta fram den statistiken, för jag har bara sett statistik som säger motsatsen när båda föräldrarna är kärrande i det gälda fallet.

Skrivet av Simpa den 24 juli, 2007 kl. 20:37 #

När det gäller just när båda föräldrarna är kärande är jag osäker, det jag syftade på var att överhuvudtaget när ett barn blir dödat/mördat, och det inte gäller sjukdom eller olycka, så är den vanligaste gärningsmannen en familjemedlem. Uppgiften kom från en kort intervju i någon av tidningarna när detta fallet blev känt om vem som är den vanligaste gärningsmannen och den intervjuade var en svensk psykiater. Tyvärr kan jag inte googla fram uppgiften.

Skrivet av jj.n den 24 juli, 2007 kl. 20:53 #

NISMART kom 2002 ut med en rapport om ämnet som ganska väl belyser problemet. Majoriteten av barn kidnappningar beror på en utav föräldrarna - här har du rätt jj, men undersökningen visar att mer än hälften av dessa barn återkommer inom en vecka och "bara" en femtedel var borta längra än en månad. Observera dock att nästan alla av dessa fall beror på att föräldrarna delar på vårdnaden på ett sätt som en utav parterna anser är fel. I Madeleins fall är båda föräldrarna ene som barnets levnad då de bor ihop. Barn som kidnappas där föräldrarna bor ihop är till en majoritet kidnappad av en person som inte är i direkt kontakt med familjen mer än som nära vän. Kryp till korset jj och erkänn att du hade fel!

Skrivet av Simpa den 25 juli, 2007 kl. 16:04 #

För det första får du komma med en relevant länk till ditt påstående då och för det andra så har jag bara fel, om du har rätt, i att jag inte formulerade det som om en av föräldrarna ofta är den skyldige och båda sällan är det. Min sista mening påpekar dessutom att det sällan är anonyma och okända människor, dvs det kan även vara vänner, men det borde jag säkert varit tydligare med.

Skrivet av jj.n den 25 juli, 2007 kl. 16:32 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg